Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kuusenjuuret
profiilit
Kuusenjuuret
Kuusenjuuret
Vapaa kuvaus
Aloituksia
37
Kommenttia
6146
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tyhmiä+mielipiteitä+esittävät+ihmiset+esittävät+tyhmiä+mielipiteitä.+Uskoisin,+että+sinullakin+on+sellaisia+mielipiteitä,+joita+jotkut+muut+pitävät+tyhminä.+Tekeekö+se+siis+sinusta+tyhmän?
"esittää+tyhmiä+mielipiteitä+jolla+ei+ole+mitään+tekemistä+järjen+kanssa"
Kenen+järjen+kanssa?
11.07.2018 20:19
"Minun+moraalikäsityksestä+mukaan+jos+joku+aikuinen+ihminen+esittää+tyhmiä+mielipiteitä+jolla+ei+ole+mitään+tekemistä+järjen+kanssa+niin+silloin+häntä+voi+ihan+vapaasti+kutsua+tyhmäksi."
Asetat+siis+itsesi+muiden+yläpuolelle?+Sinun+järkesi+on+ainut+oikea?
11.07.2018 19:46
"Puhut+ikäänkuin+koko+asia+olisi+vain+jotain+ihmisten+keksintöä+tai+mielipiteitä."
Olet+sitten+saanut+väärän+käsityksen+kirjoituksestani+eli+olet+tehnyt+virheellisen+tulkinnan.+Missä+kohtaa+mielestäsi+noin+väitän?+Uudestisyntyminen+ei+ole+ihmisten+keksintöä+tai+mielipiteitä.+
"Toisekseen+taidat+olla+koko+lailla+pihalla+asiasta+ettet+edes+tiedä+mitä+puhut+kun+sanot+uudestisyntymistä+"kokemukseksi"+ja+että+kunkin+uudestisyntymistä+tai+-syntymättömyyttä+muka+arvioidaan+vain+joillain+subjektiivisilla+"kokemuksilla"."
Monilla+uskovilla+on+ihan+selkeä+kokemus+siitä,+omien+sanojensa+mukaan+ja+mikäpä+minä+olen+heidän+sanojaan+epäilemään.+Missä+kohtaa+sanon,+että+uudestisyntymistä+tai+-syntymättömyyttä+arvioidaan+subjektiivisilla+kokemuksilla?
11.07.2018 18:28
Minä+taas+en+usko+siihen,+että+se+olisi+pyrkimys+korostaa+oman+uskon+erikoisuutta.+Voihan+se+jollain+olla+sitäkin.+Minä+uskon,+että+pääosin+se+on+ihan+aito+kokemus.
Miksi+sen+tarvitsisi+olla+jotain+muuta+kuin+oma+ilmoitus?+Siis+meihin+ihmisiin+päin,+Jumalaa+ei+pysty+huijaamaan.+Riittäähän+ilonkin+ilmaisemiseen+se,+että+ihminen+itse+näin+sanoo.+Emmekö+me+kaikki+myös+iloitse+toisen+ilosta?+Myös+te+ateistit?+
On+ihan+luonnollista,+että+jokainen+haluaa+määritellä+oman+kokemuksensa,+uskonnollisen+tai+ei,+ainutlaatuiseksi+ja+aidoksi.+Mitkä+psyyken+toimintaan+liittyvät+lainalaisuudet+lakkaavat+olemasta+kun+uskosta+on+kysymys?
11.07.2018 16:21
Se+luola+taitaa+olla+turistikohdekin,+näin+ymmärsin+jostain+haastattelusta.
11.07.2018 16:01
Kyllä+se+niille+uudestisyntyneille+tarkoittaa.
11.07.2018 15:49
"Oikeita+uskovaisia+ovat+kaikki+ne+joita+aloittaja+solvaa."
Oho.+Tuolla+määritelmällä+ei+taida+sitten+uskovia+ollakaan.
11.07.2018 15:47
Kyllä+Jumala+on+mukana+kaikessa,+mutta+sehän+ei+tarkoita+sitä,+että+Hän+aina+puuttuisi+asioiden+kulkuun+tai+että+ihminen+olisi+joku+sätkynukke,+jolla+ei+ole+omaa+tahtoa+ja+joka+ei+tekisi+omia+valintojaan.
Olen+kyllä+miettinyt,+mitä+kaikkea+jumaluuteen+kuuluu,+mutta+en+minä+kaikkea+pysty+ymmärtämään.
11.07.2018 15:38
Samaa+toivon+sinulta.
11.07.2018 13:58
Oho,+tuli+tuplat+vaikka+klikkasin+vain+kerran.+Joko+tämä+sivusto+taas+temppuilee?
11.07.2018 13:56
Mielenkiintoinen+aihe.
"Ihmisen+tekojako+ei+voi+arvioida+toinen?+Täyty+olla+uskovainen,+jotta+voi+arvioida+toisen+toimien+oikeudenmukaisuutta?"
Ihmisen+tekoja+voi+mielestäni+arvioida+kuka+vaan+toinen+ihminen.+Tietysti+itsekin+voi+arvioida+omia+tekojaan.+Oikeudenmukaisuuttakin+voi+arvioida+kuka+vaan,+silloin+tosin+saattaa+tulla+erilaisia+arvioita+eri+ihmisiltä,+koska+oikeudenmukaisuus+ei+ole+ihan+kaikkien+mielestä+sama.
"Jos+täällä+joku+toistuvasti+esim.+rikkoo+palstan+sääntöjä+tekemällä+muista+pilkka-avauksia,+sen+ymmärtämiseksikö+pitää+olla+uskovainen?"
Ei+tarvitse+olla+uskovainen+tunnistaakseen+pilkka-avauksen.
"Mikäli+joku+jatkuvasti+määrittelee+itsensä+oikeaksi+uskovaksi+ja+vähättelee+muita,+sitä+puuhaa+ja+sen+perustelujako+ei+voi+arvioida+kuin+uskovainen+-+ja+mieluiten+samoin+uskova?"
Toisen+uskoa+ei+voi+arvioida+luotettavasti+kuin+vain+Jumala.+Me+ihmiset+olemme+sen+varassa,+mitä+se+toinen+uskostaan+ilmaisee.+Vähän+samoin+kuin+puolueiden+kannatusmittauksissa+ja+ennusteissa.+Toisten+vähättelyn+tunnistaa+kyllä+muutkin+kuin+uskovat.
Olen+monesti+miettinyt+sitä,+että+koska+iso+osa+noista+kirjoittelijoista+kirjoittelee+rekkaamattomina,+niin+kuinka+paljon+tulee+tehtyä+virheoletuksia+kirjoittajan+vakaumuksesta?+Onko+niin,+että+jos+vastustaa+ateistin+kirjoituksia,+on+automaattisesti+uskova+ja+päinvastoin?+Ja+mihin+kategoriaan+laitetaan+ne,+jotka+huutelevat+vain+älyttömyyksiä?
11.07.2018 13:55
Mielenkiintoinen+aihe.
"Ihmisen+tekojako+ei+voi+arvioida+toinen?+Täyty+olla+uskovainen,+jotta+voi+arvioida+toisen+toimien+oikeudenmukaisuutta?"
Ihmisen+tekoja+voi+mielestäni+arvioida+kuka+vaan+toinen+ihminen.+Tietysti+itsekin+voi+arvioida+omia+tekojaan.+Oikeudenmukaisuuttakin+voi+arvioida+kuka+vaan,+silloin+tosin+saattaa+tulla+erilaisia+arvioita+eri+ihmisiltä,+koska+oikeudenmukaisuus+ei+ole+ihan+kaikkien+mielestä+sama.
"Jos+täällä+joku+toistuvasti+esim.+rikkoo+palstan+sääntöjä+tekemällä+muista+pilkka-avauksia,+sen+ymmärtämiseksikö+pitää+olla+uskovainen?"
Ei+tarvitse+olla+uskovainen+tunnistaakseen+pilkka-avauksen.
"Mikäli+joku+jatkuvasti+määrittelee+itsensä+oikeaksi+uskovaksi+ja+vähättelee+muita,+sitä+puuhaa+ja+sen+perustelujako+ei+voi+arvioida+kuin+uskovainen+-+ja+mieluiten+samoin+uskova?"
Toisen+uskoa+ei+voi+arvioida+luotettavasti+kuin+vain+Jumala.+Me+ihmiset+olemme+sen+varassa,+mitä+se+toinen+uskostaan+ilmaisee.+Vähän+samoin+kuin+puolueiden+kannatusmittauksissa+ja+ennusteissa.+Toisten+vähättelyn+tunnistaa+kyllä+muutkin+kuin+uskovat.
Olen+monesti+miettinyt+sitä,+että+koska+iso+osa+noista+kirjoittelijoista+kirjoittelee+rekkaamattomina,+niin+kuinka+paljon+tulee+tehtyä+virheoletuksia+kirjoittajan+vakaumuksesta?+Onko+niin,+että+jos+vastustaa+ateistin+kirjoituksia,+on+automaattisesti+uskova+ja+päinvastoin?+Ja+mihin+kategoriaan+laitetaan+ne,+jotka+huutelevat+vain+älyttömyyksiä?
11.07.2018 13:55
"Mikä+siinä+puheessa+on+se+mikä+määrittelee+sen+onko+uskova+vai+ei?"
Jos+ihminen+vaikkapa+sanoo+olevansa+uskova,+niin+mikä+minä+olen+vastaansanomaan.+Yleensä+uskon+ihmisiä,+elleivät+he+käyttäydy+aivan+päinvastaisesti+kuin+puhuvat.
"Mikä+se+kriteeri+on+kun+väität+että+pystyt+VARMASTI+sanomaan+kuka+on+uskova+ja+kuka+ei."
Täällä+maailmassa+taitaa+olla+aika+vähän+sellaisia+asioita,+joista+voi+ihan+varmasti+sanoa.+Ja+niin+kuin+jo+yritin+tuolla+edellä+selittää,+käytin+tuota+varmasti-sanaa+siinä+merkityksessä,+että+oletan/uskon+hyvin+vahvasti+niin.+Käytin+varmaan+väärää+taivutusmuotoa+kun+kirjoitin+puhekielellä,+anteeksi+epätarkka+ilmaisuni.
Jospa+sinä+tasapuolisuuden+nimissä+kertoisit+minulle,+mikä+on+se+kriteeri,+jolla+sinä+luokittelet+ihmiset+uskoviin+ja+ei-uskoviin?
11.07.2018 13:38
Noin+minäkin+ajattelen.
10.07.2018 18:15
Mitä+muuten+on+tietoinen+valehtelu?+Jos+sanon,+että+Jumala+on+olemassa+(ja+itse+siihen+uskon),+niin+olenko+valehtelija?
10.07.2018 15:22
Olisihan+se+tasapuolista+jos+sinä+vastaisit+minun+kyselyyni.
10.07.2018 14:56
Et+tainnut+malttaa+lukea+kommenttiani+loppuun+saakka.+Kirjoitin,+että:+Minä+en+nimittäin+tiedä+muuta+keinoa+kuin+kysyä+ja+uskoa+vastaukseen+tai+kuunnella,+miten+hän+puhuu+uskosta.
Joten+helpommalla+pääsemme,+kun+laitat+vaan+ihan+ujostelematta+sen+linkin+sinne+tutkimukseesi,+siellä+se+on+varmaan+tieteellisesti+määritelty,+eikös+vain?
10.07.2018 14:54
Eipä+ollut+kovin+kristillinen+kommentti.
09.07.2018 21:51
Ei+siinä+minusta+mitään+ihmeellistä+olekaan.+Mutta+YEV:lle+täytyy+todistaa+tuo,+että+kaikki+vastustajat+eivät+ole+uskovia.
09.07.2018 14:35
Miten+osoitetaan+todistetusti,+että+joku+on+uskova+tai+ei+ole?+Tämähän+varmaan+selviää+siitä+sinun+tutkimuksestasi,+koska+siinä+on+osattu+kokonainen+uskovien+joukko+määritellä.+Laitapa+se+linkki,+niin+katsotaan.+;)+Minä+en+nimittäin+tiedä+muuta+keinoa+kuin+kysyä+ja+uskoa+vastaukseen+tai+kuunnella,+miten+hän+puhuu+uskosta.
09.07.2018 14:32
30 / 308