Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kuusenjuuret
profiilit
Kuusenjuuret
Kuusenjuuret
Vapaa kuvaus
Aloituksia
37
Kommenttia
6146
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En+itse+menisi+ihan+yleistämään,+etteikö+kirkon+jäsenissä+olisi+paljon+myös+uskoviakin.
04.08.2017 15:12
Luterilaiseen+kirkkoonhan+liitytään+useimmiten+ilman+omaa+valintaa.+Yksi+syy+siellä+pysymiseen+voisi+olla+se,+että+siellä+ollaan+tavan+vuoksi,+ei+ole+tullut+miettineeksi+asiaa.+Toinen+voisi+olla+kirkolliset+toimitukset,+ripari,+kirkkohäät,+hautaus+jne.+Yhden+tutkimuksen+mukaan+esim.+kirkon+tekemä+avustustyö+on+syy+kuulua+kirkkoon,+varmaan+koskee+myös+uskomattomia.+Syitä+on+varmaan+muitakin,+nuo+nyt+tulivat+ensimmäisenä+mieleen.
04.08.2017 15:02
Se+hämmentää+minua+siksi,+että+en+ole+aiemmin+törmännyt+tuollaiseen+ajatukseen.+Ymmärrän+toki,+että+kun+Jeesus+oli+maan+päällä,+hän+oli+vain+yhdessä+paikassa+kerrallaan.+Se+ei+silti+mielestäni+todista+siitä,+etteikö+Hän+voisi+olla+monessa+paikassa+sen+jälkeen,+kun+Hän+nousi+kuolleista.+Tässä+muutamia+kohtia,+joissa+mielestäni+viitataan+siihen,+että+voisi.
Joh.+15:1
1+"Minä+olen+tosi+viinipuu,+ja+Isäni+on+viinitarhuri.+2+Hän+leikkaa+minusta+pois+jokaisen+oksan,+joka+ei+tuota+hedelmää,+mutta+jokaisen+hedelmää+tuottavan+oksan+hän+puhdistaa+liioista+versoista,+jotta+se+tuottaisi+hedelmää+entistä+enemmän.+3+Te+olette+jo+puhtaat,+sillä+se+sana,+jonka+olen+teille+puhunut,+on+puhdistanut+teidät.+4+Pysykää+minussa,+niin+minä+pysyn+teissä.+Eihän+oksa+pysty+tuottamaan+hedelmää,+ellei+se+pysy+puussa,+ja+samoin+ette+pysty+tekään,+ellette+pysy+minussa.
Joh.+17:22-26
22+"Sen+kirkkauden,+jonka+sinä+olet+antanut+minulle,+olen+minä+antanut+heille,+jotta+he+olisivat+yhtä,+niin+kuin+me+olemme+yhtä.+23+Kun+minä+olen+heissä+ja+sinä+olet+minussa,+he+ovat+täydellisesti+yhtä,+ja+silloin+maailma+ymmärtää,+että+sinä+olet+lähettänyt+minut+ja+että+olet+rakastanut+heitä+niin+kuin+olet+rakastanut+minua.
24+"Isä,+minä+tahdon,+että+ne,+jotka+olet+minulle+antanut,+olisivat+kanssani+siellä+missä+minä+olen.+Siellä+he+näkevät+minun+kirkkauteni,+jonka+sinä+olet+antanut+minulle,+koska+olet+rakastanut+minua+jo+ennen+maailman+luomista.+25+Vanhurskas+Isä,+maailma+ei+ole+sinua+tuntenut,+mutta+minä+tunnen,+ja+nämä,+jotka+ovat+tässä,+ovat+tulleet+tietämään,+että+sinä+olet+lähettänyt+minut.+26+Minä+olen+opettanut+heidät+tuntemaan+sinun+nimesi+ja+opetan+yhä,+jotta+heissä+pysyisi+sama+rakkaus,+jota+sinä+olet+minulle+osoittanut,+ja+jotta+minä+näin+pysyisin+heissä."
Ef+3:14-19
14.+Sentähden+minä+notkistan+polveni+Isän+edessä,++15.+josta+kaikki,+millä+isä+on,+taivaissa+ja+maan+päällä,+saa+nimensä,++16.+että+hän+kirkkautensa+runsauden+mukaisesti+antaisi+teidän,+sisällisen+ihmisenne+puolesta,+voimassa+vahvistua+hänen+Henkensä+kautta+17.+ja+Kristuksen+asua+uskon+kautta+teidän+sydämissänne,+18.+niin+että+te,+rakkauteen+juurtuneina+ja+perustuneina,+voisitte+kaikkien+pyhien+kanssa+käsittää,+mikä+leveys+ja+pituus+ja+korkeus+ja+syvyys+on,+19.+ja+oppia+tuntemaan+Kristuksen+rakkauden,+joka+on+kaikkea+tietoa+ylempänä;+että+tulisitte+täyteen+Jumalan+kaikkea+täyteyttä.+
"Jeesus+on+Isän+oikealla+puolella.+Uusi+kirkastettu+ruumis+on+totta+kai+enkelimäinen+ja+jumalallinen,+että+se+voi+ottaa+näkymättömän+muodon,+ja+kulkea+sellaisena,+mutta+aina+yhdessä+paikassa+kerrallaan."
Jos+uusi+kirkastettu+ruumis+on+enkelimäinen+ja+jumalallinen+ja+että+se+voi+ottaa+näkymättömän+muodon+ja+kulkea+sellaisena,+niin+kuinka+se+ei+voisi+myös+olla+monessa+paikassa+yhtäaikaa?+Onko+jumalallisuus+jollain+lailla+rajoitettua?+Ymmärrän+kyllä,+että+kun+Jeesus+tulee+takaisin,+hän+tulee+vain+yhteen+paikkaan.
"Mietippä+miksi+Jeesuksen+piti+lähettää+Pyhä+Henki,+jos+Hän+itse+olisi+myös+henki+ja+pystyisi+olemaan+kaikkialla+koko+ajan+läsnä?"
Toisaalta+voidaan+myös+miettiä,+että+jos+Jumala+on+henki,+miksi+siis+tarvittiin+Pyhää+Henkeäkään?
04.08.2017 12:01
En+minäkään+usko,+että+maallistunut+enemmistö+siirtyisi+mihinkään+vapaisiin+suuntiin.+Mielummin+he+sitten+vain+eroaisivat+ja+olisivat+kuulumatta+mihinkään.+Minulla+on+sellainen+tuntuma,+että+vapaisiin+suuntiin+kuuluu+kyllä+pääosin+enemmän+uskovia+kuin+luterilaiseen+kirkkoon+eikä+niihin+liitytä+jos+uskon+asiat+eivät+ole+erityisen+tärkeitä.
04.08.2017 10:05
"Voisiko+siis+kirkko+järjestää+sateenkaarimessun+muslimeiden+kanssa+yhdessä?"
Tarkoitatko,+että+kirkko+ja+muslimit+järjestäisivät+sateenkaarimessun+vai+että+kirkko+järjestäisi+sateenkaarimessun,+johon+myös+muslimit+osallistuisivat?
03.08.2017 22:03
Luulen,+että+osa+ihmisistä+eroaisi+kirkosta,+osa+taas+saattaisi+liittyä+takaisin.+Ehkä+kuitenkin+suurempi+osa+eroaisi.+Enemmistö+kansanedustajista+esittäisi+pöyristyneitä+mielipiteitä+kirkkoa+vastaan.+Varmaan+alettaisiin+puuhata+kirkon+erottamista+valtionkirkon+asemasta,+
Ev.lut+kirkolle+sillä+tulisi+rutkasti+negatiivista+julkisuutta,+todennäköisesti+ulkomaita+myöten.
03.08.2017 21:27
Tuo+vähän+hämmentää+minua.+Olisiko+sinulla+osoittaa+joku+Raamatun+paikka,+jossa+todetaan,+että+Jeesus+voi+olla+vain+yhdessä+paikassa+kerrallaan?
03.08.2017 20:11
Matteuksen+evankeliumissa+sanotaan+mm.+näin:+"10+Jeesus+kutsui+väkijoukon+luokseen+ja+sanoi:+"Kuulkaa+ja+ymmärtäkää.+11+Ei+ihmistä+saastuta+se,+mikä+menee+suusta+sisään.+Se+ihmisen+saastuttaa,+mikä+tulee+suusta+ulos."
12+Silloin+opetuslapset+tulivat+hänen+luokseen+ja+sanoivat:+"Tiedätkö,+että+fariseukset+suuttuivat+sinuun,+kun+puhuit+noin?"+13+Hän+vastasi:+"Jokainen+istutus,+joka+ei+ole+minun+taivaallisen+Isäni+istuttama,+revitään+juurineen+pois.+14+Älkää+välittäkö+heistä,+he+ovat+sokeita+sokeiden+taluttajia.+Ja+kun+sokea+taluttaa+toista+sokeaa,+molemmat+putoavat+kuoppaan."
15+Pietari+sanoi+hänelle:+"Puhuit+vertauskuvin.+Selitä+meille,+mitä+tarkoitit."+16+Jeesus+vastasi:+"Oletteko+tekin+yhä+noin+ymmärtämättömiä?+17+Ettekö+käsitä,+että+se,+mikä+menee+suusta+sisään,+jatkaa+kulkuaan+vatsaan,+ja+sitten+se+ulostetaan.+18+Mutta+se,+mikä+tulee+suusta+ulos,+on+lähtöisin+sydämestä,+ja+se+saastuttaa+ihmisen.+19+Juuri+sydämestähän+lähtevät+pahat+ajatukset,+murhat,+aviorikokset,+siveettömyys,+varkaudet,+väärät+todistukset+ja+herjaukset.+20+Nämä+ne+ihmisen+saastuttavat,+ei+se,+että+syö+pesemättömin+käsin.""
Kuinka+tämä+pitäisi+ymmärtää?
03.08.2017 19:56
Tarkoitukseni+ei+ollut+missään+tapauksessa+opastaa+sinua+tai+tulkita+sanojasi.+Minä+ihailen+sinun+tiedon+määrääsi+ja+kunnioitan+mielipiteitäsi,+perustelet+hyvin+sanomasi.+Itse+olen+ihan+vasta+alkumetreillä+Raamatun+historiallisuuden+tutkimisessa,+joten+valitettavasti+en+kykene+samalle+tasolle+siinä+keskustelussa.+Toivottavasti+jonain+päivänä.
Lähinnä+pohdiskelin+yleisellä+tasolla,+itseäni+pois+sulkematta,+tai+ainakin+näin+yritin+tehdä.+Huomaan+itsessäni+monesti+tarpeen+yrittää+saada+toinen+hyväksymään+oma+kantani+milloin+missäkin+asiassa.+Ikään+kuin+minulla+olisi+se+ainut+totuus.+Siitä+yritän+opetella+pois.+Olen+taipuvainen+väittelemään,+innostun+välillä+vähän+liikaakin,+Välillä+se+on+kyllä+hauskaakin+jos+molemmat+sen+niin+kokevat.
03.08.2017 12:09
Helposti+me+ihmiset,+niin+uskovat+kuin+ateistitkin,+mielellään+haluamme+kaikkien+elävän+ja+uskovan+kuten+me+itse.+Oma+ymmärrys+asiasta+kuin+asiasta+koetaan+tärkeäksi+ja+ainoaksi+oikeaksi.+Kai+se+on+jotain+kaipuuta+saada+tunnustusta+ja+hyväksyntää+omalle+ajattelulleen,+omalle+olemassa+ololleen.+Valitettavasti+se+välillä+menee+liian+pitkälle.
03.08.2017 11:37
Niinhän+se+on+yleensäkin+tulkintojen+kohdalla.+Jotkut+tulkinnat+ovat+haitallisia,+jotkut+aika+neutraaleja+ja+jotkut+sitten+taas+hyödyllisiä.+Tieteessäkin,+mutta+varsinkin+ihmisten+välisessä+kanssakäymisessä.
03.08.2017 11:14
"Minusta+tuon+tosiasia+pitäisi+varsinkin+uskovaisten+tiedostaa.+Kovasti+vaikeaa+tuntuu+olevan+yhdenkään+uskovaisena+esiintyvän+myöntää,+että+se+oma+usko+on+käytännössä+tiettyjä+tulkintoja+Raamatusta.+Jos+toisin+olisi,+meillä+ei+olisi+eri+kristillisiä+liikkeitä+ja+kirkkokuntia."
Minä+voin+rehellisesti+myöntää,+että+oma+uskoni+on+käytännössä+tiettyjä+tulkintoja+Raamatusta.+Uskoisin,+että+ihmisen+elämässä+on+kaikkialla+tulkintaa.
03.08.2017 10:59
Taisin+kirjoittaa+jotenkin+epäselvästi.+Ihmisen+toki+on+tehtävä+se,+mihin+kykenee.+Tosin+uskon,+että+siihenkin+voi+pyytää+Jumalan++johdatusta+ja+siunausta.+
En+pysty+pelastamaan+itseäni+enkä+edes+parantamaan+itseäni.
03.08.2017 10:41
"Eikä+pyydä+kuin+vasta+sitten,+kun+tosissaan+on+hätä+tai+huoli.+Kyllä+meidän+ihmisten+tulee+ensin+tehdä+itse,+ainakin+yrittää."
Olen+samaa+mieltä+siitä,+että+ihmisen+tulee+itsekin+yrittää,+jos+asia+on+sellainen,+johon+voin+vaikuttaa,+ja+olin+vielä+vähän+aikaa+sitten+sitä+mieltä,+ettei+Jumalaa+tule+liikaa+rasittaa+omilla+toiveilla.+Nyt+olen+kuullut+sellaista+opetusta,+että+Jumalalta+voi+pyytää+ihan+vaikka+kuinka+pientä+asiaa,+Hän+kyllä+jaksaa+kuunnella+kaiken,+eikä+mikään+ole+hänelle+vähäpätöistä.+Kaikkea+en+tosin+saa,+mitä+pyydän+ja+se+on+vain+onneksi+minulle.+Rukouksessa+yritän+muistaa+aina+myös+kiittää+siitä,+mitä+olen+saanut+ja+pyyntöjen+osalta+todeta,+että+"tapahtukoon+Sinun+tahtosi+eikä+minun".
03.08.2017 10:08
Kerrotko,+mihin+tuo+"Jeesus+voi+olla+vain+yhdessä+paikassa+kerrallaan"+perustuu?
02.08.2017 23:52
Kyllä+käskyt+ja+Jeesuksen+opetukset+ovat+mielestäni+ihan+kaikille+sopivat.+Maailma+olisi+paljon+parempi+paikka,+jos+kaikki+niitä+noudattaisivat.
02.08.2017 23:38
Lisään+vielä,+että+löytyy+myös+asiallisia+keskusteluja+ja+keskustelijoita.
02.08.2017 21:24
Tämä+ei+nyt+ehkä+ole+ihan+tämän+keskustelun+aiheen+mukaista,+mutta+olen+esim.+huomannut+toisen+keskustelijan+suoranaista+haukkumista.+Olen+myös+ollut+havaitsevinani+tarkoitushakuista+väärintulkintaa+keskustelijan+kommenteista.+Olen+myös+huomannut+epäkunnioittavaa+suhtautumista+muita+keskustelijoita+kohtaan.
02.08.2017 21:23
Minä+olen+havainnut+vihaa+ja+halveksuntaa+joitain+ihmisiä+kohtaan.+Olen+havainnut+myös+hieman+erikoista+tapaa+tuoda+asiaansa+esille+ja+jos+sillä+tavalla+yritetään+opettaa+homoseksuaalista+elämäntapaa+harjoittavia+ihmisiä,+niin+ei+siinä+rakkaus+paljon+loista.
02.08.2017 21:11
Ei+ole.+Tarkoitan+lähinnä+tätä+tapaa,+jolla+täällä+puhutaan.+Kuinka+voi+puhua+rakkaudellisesti+ihmiselle,+jos+vihaa+tai+halveksuu+sitä+ihmistä,+jolle+puhuu?
02.08.2017 20:01
307 / 308