Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

221

1. No+kyllä+muuten+tarkoittaa+Jumalan+tahtoa.+Miksi+se+pitää+kääntää+Jumalan+tahdoksi+tuossa+Raamatunkohdassa?+Siksi,+että+Jeesus+sanoo+tiivistetysti,+että+älkää+etsikö+näitä+ajallisia,+älkääkä+murehtiko+näistä+ajallista,+vaan+etsikää+Jumalan+valtakuntaa,+niin+kaikki+muukin+teille+sen+mukana+annetaan.+Siis:+luottakaa+Jumalaan+ja+pyrkikää+tuntemaan+Hänet.+No+entä+jos+ihminen,+joka+tuntee+jo+Jumalan,+omistaa+siis+Jumalan+valtakuntaa+Pyhässä+Hengessä,+joka+on+vanhurskautta,+rauhaa+ja+iloa,+alkaa+toimimaan+vastoin+Jumalan+tahtoa?+Onko+se+niin,+että+ihmisen+ei+enää+tarvitse+etsiä+Jumalan+tahtoa+ja+oppia+sitä,+kun+hän+on+kerran+tehnyt+parannuksen?+Ei+ole,+vaan+ihmisen+täytyy+koko+elämänsä+palvella+Jumalaa+ja+toimia+Hänen+tahtonsa+mukaan.+Sitä+on+pyhitys."...+kasvakaa+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+armossa+ja+tuntemisessa.+Hänen+olkoon+kunnia+sekä+nyt+että+hamaan+iankaikkisuuden+päivään"+(2.+Piet.+3:18)Jeesuksen+mukaan+Jumalan+Valtakunta+on+sisäisesti+meissä+nyt,+eikä+tule+nähtävällä+tavalla+täällä+ajassa.+Paavalin+mukaan+Jumalan+valtakunta+on+JO.+Jumalan+valtakunta+tulee+täyteydessään+tämän+ajan+jälkeen.+Mitä+tulee+joihinkin+epäselviin+Ilmestyskirjan+kohtiin,+en+viitsi+puuttua+niihin.+Eskatologiset+kysymykset+jääköön+puolestani+sitten+Jeesuksen+itsensä+ilmaistavaksi,+kun+Hän+tulee.+Ihan+turhaa+jostain+eskatologiastakin+riidellään+kristikunnasta.+Se+on+aivan+sama+tuleeko+Jumalan+Valtakunta+maan+päälle+konkreettisesti+vai+johonkin+muualle,+minä+olen+ainakin+menossa+Herrani+luokse,+oli+paikka+ja+aika+mikä+lystään.+Ja+aivan+sama,+onko+ylöstempaus+ennen+ahdistusta+vai+jälkeen+vai+ensiviikolla.+Se+kyllä+nähdään+sitten.+Luotetaan+vain+Jumalaan+näissä+kysymyksissä,+koska+nämä+eivät+opillisesti+muuta+käytännössä+mitään+pelastukseen+olennaisesti+liittyviä+asioita.+Minulle+riittää,+että+keskityn+näihin+olennaisiin+kysymyksiin.
  2. "Mitä+pilkkaamista+se+on,+jos+arvostellaan+Raamatun+sana+taustatukena+vanhoillislestadiolaisen+herätysliikkeen+saatanallisia+Raamatun+vastaisia+valheoppeja?"Saa+toki+arvostella,+mutta+itse+tiedät,+oletko+ollut+asiallinen+ja+lähimmäistäsi+kunnioittava.+Älä+petä+itseäsi,+koska+Jumalaa+et+ainakaan+petä.+Ihmettelen+kieltämättä+myös+sitä,+miten+jaksat+päivästä+toiseen+pilkata+täällä+toisten+oppia.+Eikö+omankin+Jumalasuhteen+rakentamisessa+olisi+tekemistä?+Itselläni+on+ainakin.+Olen+tutustunut+Baptistien,+Helluntalaisten,+Luterilaisten,+Katolisten+ja+Ortodoksien+jne.+oppeihin,+mutta+enpä+kyllä+jaksa+päiviäni+viettää+jossain+palstoilla+toisia+pilkkaamassa,+vaikka+en+kaikesta+yhtä+mieltä+olekkaan.+Mielestäni+kaikilla+on+kutakuinkin+sama+käsitys+pelastuksesta+=+Usko+Herraan+Jeesukseen+niin+pelastut+=+uskoakseni+kaikissa+näissä+ryhmittymissä+voi+olla+eläviä+kristittyjä,+en+ainakaan+uskalla+tuomita+toista+Jeesukseen+uskovaa,+koska+Jeesus+itse+sen+kielsi.+Siitä+voidaan+keskustella,+miten+päin+sinne+veteen+pitäisi+pulahtaa+ja+riittääkö+roiskautus,+mutta+ne+ovat+toissijaisia+asioita+mielestäni.+Mene+sinne+Helluntalaisten+tai+mihin+porukkaan+ikinä+kuulutkaan,+palstalle+keskustelemaan.+Meillä+vanhoillislestadiolaisilla+on,+niinkuin+olet+huomannut,+omastaskin+takaa+riittävästi+ongelmia+ilman+että+sivulliset+tulevat+tänne+sorkkimaan,+jotka+eivät+edes+näytä+haluavan+ymmärtää+meidän+terminologiaa+ja+kulttuuria.+Omasta+mielestäni+yksi+suuri+ongelma+on+esimerkiksi+juuri+tuo+vain-me+oppi.+Et+kuitenkaan+saa+kenenkään+päätä+kääntymään+tuolla+epäkunnioittavalla,+melkein+sadistisella+toiminnalla,+mitä+täällä+harjoitat.+Se,+että+sorrut+itse+ala-arvoiseen+toimintaan,+kertoo+sen,+että+olet+ihan+yhtä+säälittävä+kuin+ne,+joita+parjaat.Olenko+ollut+täällä+mielestäsi+julistamassa+vl-herätysliikettä+vai+Kristusta?+En+ole+täällä+mitään+yhteisöä,+liikettä+tai+muutakaan+järjestöä+julistamassa,+vaan+Jeesusta+Kristusta.
  3. Jeesus+opetti+johdonmukaisesti,+että+hedelmistään+puu+tunnetaan.+No+voiko+sydämentilaa+nähdä+100%?+Ei+voi.+Mutta+sanoisin,+että+sydämentilan+voi+käytännössä+päätellä+hyvinkin+tarkasti,+niinkuin+Jeesuskin+opetti:+"Hedelmistään+puu+tunnetaan"+tai+"Heidän+hedelmistään+te+heidät+tunnette",+tai+"Ei+saata+hyvä+puu+kasvaa+pahoja+hedelmiä+eikä+huono+puu+kasvaa+hyviä+hedelmiä".+Ja+näitä+hedelmiä+ei+koskaan+ole+ulkonaiset+merkit+kuten+käyttääkö+meikkiä+vai+värjääkö+hiuksia.+Tai+voi+olla,+jos+pukeutuu+esim.+epäsiveästi,+mutta+se+on+toinen+asia.+Jos+vuorisaarnan+luet,+niin+huomaat,+että+Jeesus+puhuu+jatkuvasti+siitä,+millainen+on+elävän+Jumalasuhteen+omaava+ihminen.+Minne+silmäsi+katsovat?+Se+on+jumalasi.+Missä+sydämesi+on+kiinni?+Se+on+jumalasi.+Mitä+teet+eniten?+Se+on+jumalasi+(nämä+siis+epäjumalia,+ja+epäjumalanpalvelus+on+syntiä+Jumalaa+vastaan).+Jeesus+puhuu+kokoajan+sydämen+tilasta.+Etsikää+ensin+Jumalan+Valtakuntaa+(siis+Jumalan+tahtoa)+ja+tämäkin+on+kristityillekin+suunnattu,+koskaan+ei+tule+lakata+pyrkimästä+Jumalan+tahtoa+kohti.+Entä+lähimmäisen+vihaaminen,+anteeksiantaminen,+lähimmäisen+kohtelu+jne.+Kuinka+toimit?+Teetkö+syntiä+lähimmäistä+tai+Jumalaa+kohtaan+jatkuvasti+ja+kevyesti?+Annatko+rahaa+hyväntekeväisyyteen,+että+saisit+siitä+itsellesi+ansiota?+Annatko+rahaa,+jotta+muut+näkisivät?+Oletko+tekopyhä,+siis+onko+sydämesi+kiinni+maailmassa,+mutta+lähimmäisten+nähden+toimit+muka+hurskaasti?+Ajatteletko,+että+voin+tehdä+ihan+vähän+tai+paljonkin+syntiä,+koska+sen+saa+sitten+anteeksi?+Lopulta+kaikki+tiivistyy+yhteen+kysymykseen:+Rakastatko+Jumalaa+yli+kaiken?+Onko+Jeesus,+ei+vain+yksi+tärkeimmistä+tai+yksi+korkeimmalla+olevista+asioista+prioriteettilistalla,+vaan+onko+Hän+ainoa+tärkeä+asia+elämässäsi?+Koko+vuorisaarna+siis+opettaa+sitä,+miten+Jumalan+lapsen+tulisi+toimia+ja+miltä+hänen+tulisi+näyttää.Tämän+lisäksi+Raamattu+puhuu+vielä+useissa+kohdin+siitä,+kuinka+uskovainen+ihminen+pyhittyy,+kasvaa+hengellisesti,+siis+kehittyy+Kristuksen+armossa+ja+tuntemisessa+ja+ellei+tätä+tapahdu,+ei+ihminen+ole+kristitty.+No+eipä+siltä+näytä,+että+hengellistä+kehitystä+tapahtuisi,+kun+suurinosa+ei+tunne+Raamattua+ja+noudattavat+vain+jotain+tapanormistoa,+jonka+avulla+luulevat+pelastuvansa.+"Pyrkikää+rauhaan+kaikkien+kanssa+ja+pyhitykseen,+sillä+ilman+sitä+ei+kukaan+ole+näkevä+Herraa"+(Hepr.+12:14).Entä+Paavali?+Hän+puhuu+useissa+kohtaa+siitä,+mitä+ovat+Hengen+hedelmät+ja+mitä+ne+taas+eivät+ole.+Samalla+tavalla+Johannes+ja+Pietari.+Johanneksen+ensimmäisen+kirjeen+5.+luvussa+Johannes+jopa+kirjoittaa,+että+"Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille,+jotka+uskotte+Jumalan+Pojan+nimeen,+tietääksenne,+että+teillä+on+iankaikkinen+elämä."+(1.+Joh.+5:13).Olen+tullut+siihen+johtopäätökseen,+että+suurinosa+meikäläisistä+rakastaa+kaikkea+muuta+kuin+Jumalaa.+Harva+lukee+Raamattua,+uskonasioista+on+kiusallista+keskustella+monellekkin,+ihmisiä+kiinostaa+vain+omat+harrastukset,+lomamatkat,+autot+ja+työura+enemmän+kuin+Jeesus.+Koko+Raamatun+ydinasia+on+Jumalan+rakkaus+Jeesuksessa+Kristuksessa+meitä+kohtaan,+joka+vapauttaa+meidät+synnin+vallasta,+vihollisuudesta+Jumalaa+kohtaan+rakastamaan+Jumalaa+ja+sitä+kautta+pitämään+Hänen+käskynsä,+ja+"isoamaan+ja+janoamaan"+vanhurskautta+vapaasti+ja+siten,+että+nämä+kaikki+tuottavat+meille+tyydytystä,+koska+saamme+palvella+täydellistä+rakkautta,+joka+meidät+täydellisesti+pelastaa.+Apostoli+Johannes+sanoo:+"Siitä+me+tiedämme,+että+rakastamme+Jumalan+lapsia,+kun+rakastamme+Jumalaa+ja+noudatamme+hänen+käskyjänsä.+Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat"+(1.+Joh.+5:2,+3).On+totta,+että+minulla+ei+ole+oikeutta+langettaa+kadotustuomiota,+enkä+sitä+aio+tehdäkkään,+koska+Jeesus+kieltää+sen,+mutta+kyllä+sen+aika+nopeasti+huomaa+ihmisestä,+mikä+hänelle+on+tärkeintä+ja+mikä+ei.
  4. Itsekin+olen+murheella+todennut,+kuinka+synninluvallisuus+rehottaa+nuorison+keskuudessa,+eikä+rakkautta+Jumalaan+näy+olevan+ja+tilanne+vain+pahenee+kokoajan.+Sama+ongelma+alkaa+kyllä+olla+jo+aikuisillakin.Ihmetykseni+kuitenkin+on,+että+niin+iso+paino+laitetaan+meikkaamiselle,+hiusten+värjäämiselle+tms.+seikalle,+jotka+eivät+Raamatun+perusteella+edes+ole+syntiä.+Ja+miksi+niistä+tehdään+niin+iso+numero,+kun+kerran+rajan+toisella+puolen+(Venäjällä)+ne+eivät+olekkaan+enää+syntiä?+Ei,+ei+ongelma+ole+siinä,+että+ihmiset+meikkaavat+ja+värjäävät+hiuksia,+vaan+siinä,+että+he+eivät+rakasta+Jumalaa.+Heillä+ei+ole+rakkautta+Jumalan+sanaan,+eikä+ole+halua+välttää+syntielämää.+Joku+voi+ihan+hyvin+meikata+ja+olla+uskovainen.+Joku+voi+värjätä+hiuksensa+ja+olla+uskovainen.+Aika+hatara+on+syntikäsitys,+jos+se+näistä+on+kiinni.+Mitä+siellä+sydämessä+on?+Huoruutta?+Katsonko+himoiten+lähimmäistä+tai+hänen+omaisuuttaan?+Missä+sydämeni+on+kiinni,+Jumalassa+vai+tässä+maailmassa+ja+kaikessa+sen+tavaroissa?+Voinko+hyvällä+omallatunnolla+rikkoa+Suomen+lakia+tai+juoruta+lähimmäisestäni,+tai+lausua+Jumalan+nimen+turhaan?+Kenties+sydämeni+vanhoillislestadiolaisten+tapanormeissa+enemmän+kuin+Jumalassa?+Voinko+hyvällä+omallatunnolla+harrastella+koko+viikon+kaikkea+muuta,+mutta+sitten+en+käytä+aikaa+Jumalan+sanan+tutkimiseen+ja+Jumalan+Valtakunnan+etsimiseen,+niinkuin+Jeesus+meitä+kehoitti?+Olemmeko+hengellisesti+laiskoja+sunnuntaikristittyjä?+On+niin+helppo+kiintyä+kaikkiin+hyviinkin+asioihin+väärällä+tavalla.+Ei+meikkaaminen+ole+syntiä,+ei+myöskään+hiusten+värjäämäinen,+mutta+kauneuden+epäjumala+on.+Ei+raha+ole+syntiä,+mutta+ahneus+on.+Ei+autoilu+ole+syntiä,+mutta+ylinopeus+ja+auton+rakastaminen+enemmän+kuin+Jumalan+on.+Onko+joku+asia+meille+tärkeämpi+kuin+Jeesus?+Jeesus+sanoo,+että+ellemme+ole+valmiita+menettämään+KAIKKEA+Hänen+tähtensä,+emme+voi+olla+Hänen+seuraajiaan.Ja+kuinka+erottautua+maailmasta,+jos+meikkaa+ja+värjää+hiuksia?+Kysymyksen+voi+tietysti+esittää+siten,+että+kuinka+sitten+miehet+erottautuvat+maailmasta,+koska+me+emme+meikkaa+eikä+ole+juurikaan+paineita+muuhunkaan?+Huomaat,+että+kysymys+on+ihan+absurdi.+Meidän+tulee+erottautua+maailmasta+omalla+käytöksellämme+ja+toiminnallamme+Raamatun+mukaan,+ei+sillä,+miltä+näytämme.+Vaikka+kyllä+silläkin+erottaudutaan,+että+pukeudutaan+siveästi,+se+koskee+tietysti+sekä+vaatetusta,+meikkiä,+että+hiusväriä+ja+korvakoruja.+Vaikka+kyllä,+tarkoituksellinen+pukeutuminen+ja+meikkaaminen++siveettömästi/viettelevästi+on+syntiä,+mutta+siveä+pukeutuminen+ja+kevyt+ehostus+jne.+on+hyvä,+koska+niinkuin+Paavalin+tarkoitus+oli+sulautua+kulttuuriin+lähetystyötä+tehdessään+niin+paljon+kuin+oli+mahdollista+Jumalan+sanan+puitteissa,+niin+meidänkin+tulee+tehdä,+jotta+emme+aseta+ennakkoluuloja+tai+ehtoja+evankeliumin+uskomiselle.+Jumala+kyllä+tekee+ihmisen+sydämessä+sen+työn+uudestisyntymisen+kautta,+mikä+siellä+tarvitsee+tehdä,+että+ihminen+alkaa+palvelemaan+Jumalaa,+kun+on+evankeliumin+uskonut.+Paavali+sanoo:1.+Kor.+9:19+Sillä+vaikka+minä+olen+riippumaton+kaikista,+olen+tehnyt+itseni+kaikkien+palvelijaksi,+voittaakseni+niin+monta+kuin+suinkin,20+ja+olen+ollut+juutalaisille+ikäänkuin+juutalainen,+voittaakseni+juutalaisia;+lain+alaisille+ikäänkuin+lain+alainen,+vaikka+itse+en+ole+lain+alainen,+voittaakseni+lain+alaiset;21+ilman+lakia+oleville+ikäänkuin+olisin+ilman+lakia-vaikka+en+ole+ilman+Jumalan+lakia,+vaan+olen+Kristuksen+laissa-voittaakseni+ne,+jotka+ovat+ilman+lakia;22+heikoille+minä+olen+ollut+heikko,+voittaakseni+heikot;+kaikille+minä+olen+ollut+kaikkea,+pelastaakseni+edes+muutamia.Minäpä+kerron+yksinkertaisen+syyn+sille,+miksi+ihmiset+luopuvat+uskosta:+He+ovat+luopuneet+Jumalasta+jo+ajat+sitten.+He+eivät+ole+koskaan+lapsuutensa+jälkeen+todellisesti+kääntyneet+ja+syntyneet+uudesti,+heidän+uskonsa+ei+ole+koskaan+omakohtaistunut,+niinkuin+sanottaisiin+tutuilla+termeillä.+Tämä+koko+kristinusko+on+heille+vain+tapojen+noudattamista+ja+ymmärtäähän+sen,+että+jos+se+on+vain+sitä,+ei+sitä+kukaan+jaksa.+Ilman+rakkautta+Jumalaan+on+Jumalan+palveleminen+aivan+turhaa+touhua,+koska+lakia+ei+kukaan+täytä+ja+ei+sitä+ihminen+jaksa.+Ei+kristinuskossa+ole+kysymys+siitä,+että+me+teemme,+vaan+siitä,+mitä+Jumala+on+tehnyt+ja+mitä+Hän+tekee+meille,+jotta+me+rakastamme+Häntä+ja+tahdomme+seurata+Häntä,+emme+pakosta,+vaan+vapaasti.Täytyy+sanoa,+että+tilanne+on+niin+huono,+että+tekee+ihan+mieli+itkeä+ihmisten+sokeutta.
  5. Ymmärräthän,+että+Totuus+on+aina+yksi,+oli+sitten+kysymys+elämän+tarkoituksesta+ja+siitä,+miksi+olemme+täällä,+tai+siitä,+milloin+aurinko+nousee+vai+nouseeko+se.Jumala+on+Totuus+itse.+Jumala+on+Hyvyys+itse.+Jumala+on+Oikeudenmukaisuus+itse.+Jumala+on+Rakkaus+itse.+Jumala+on+Ikuinen.+Jumala+on...+Jumala+On.+Niinkuin+Jumala+sanoi+Moosekselle+nimekseen:+"Minä+olen".+Jumala+on+yksi+ja+niin+on+myös+totuus.Tiedän+mistä+puhut,+olen+itsekin+ollut+etsijä,+mutta+löytänyt+sen+Totuuden,+mikä+voi+täyttää+sen+aukon+ihmisen+sielussa,+tyydyttää+sen+janon+ja+antaa+kestävän+toivon+ja+näin+tehdä+ihmisen+syvimmiltään+onnelliseksi+ja+tyydytetyksi+ikuisesti+Jumalan+yhteydessä.+Jeesus+puhuu+juuri+tästä+materiaalin+tuottaman+tyydytyksen+ja+elävän+veden+erosta.+Toinen+tyydyttää+vain+hetken,+toinen+ikuisesti:"Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Jokainen,+joka+juo+tätä+vettä,+janoaa+jälleen,+mutta+joka+juo+sitä+vettä,+jota+minä+hänelle+annan,+se+ei+ikinä+janoa;+vaan+se+vesi,+jonka+minä+hänelle+annan,+tulee+hänessä+sen+veden+lähteeksi,+joka+kumpuaa+iankaikkiseen+elämään"+(Joh.+4:13,+14)Jeesus+myös+sanoo:"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani."+(Joh.+14:6)Vain+Kristinuskon+ilosanoma+ylösnousemuksesta+voi+antaa+todellisen+toivon+ihmiselle.+Jeesus+sanoo:+"Minä+olen+ylösnousemus+ja+elämä;+joka+uskoo+minuun,+se+elää,+vaikka+olisi+kuollut.+Eikä+yksikään,+joka+elää+ja+uskoo+minuun,+ikinä+kuole.+Uskotko+sen?"+(Joh.+11:25,+26)Mikä+on+elämän+tarkoitus?+Elää+ikuisesti+yhteydessä+Jumalaan,+joka+on+täydellinen+rakkaus,+elää+ikuisesti+onnellisena+ja+iloisena+Jumalan+yhteydessä.+Miten+se+tapahtuu?+Kun+ihminen+tekee+parannuksen+ja+kääntyy+Jumalan+puoleen+Jeesuksen+sovitustyön+kautta,+Jumala+luo+uudesti+ihmisen+sydämen+siten,+että+ihminen+tahtoo+vapaasti+toimia,+niinkuin+Jumala+tahtoo.+Tällöin+ei+enää+olekaan+kysymys+vain+sääntöjen+noudattamisesta,+niinkuin+kristinuskokin+monesti+ulkopuoliselle+saattaa+näyttää,+vaan+Jumalan+tahdon+noudattaminen+tuottaa+iloa+kristitylle,+koska+hän+on+tullut+tuntemaan+Totuuden+ja+rakastaa+sitä.+Ihmisen+elämän+tarkoitus+täällä+ajassa+on+palvella+Jumalaa,+jota+hän+rakastaa,+ei+sellaista+Jumalaa,+jota+hän+ei+rakasta.+Ihmisen+perimmäinen+tarkoitus+on+iloita+ikuisesti+Jumalan+yhteydessä.On+totta,+että+useissa+asioissa+on+rahtunen+totuutta+ja+hyvyyttä,+mutta+vain+ihminen,+joka+on+tullut+tuntemaan+Jumalan,+on+tullut+täydellisen+Totuuden+yhteyteen.+Näinollen+myös+vain+sellainen,+jolla+on+henkilökohtainen+suhde+Jumalaan,+voi+tulla+"osalliseksi+jumalallisesta+luonnosta"+ja+pelastua,+niinkuin+apostoli+Pietari+kirjoittaa+(1.+Piet.+2:4).Miten+kristinuskossa+opetetaan,+kuinka+ihminen+voi+päästä+yhteyteen+Jumalan+kanssa?+Tämä+video+tiivistää+sen+aika+hyvin:https://www.youtube.com/watch?v=97k4z6Qe7JMJeesus+sanoo,+että+Hänellä+on+elämä+itsessään,+niinkuin+myös+Isällä+(Joh.+5:26).+Syvimmiltään+meillä+ei+ole+elämää+itsessämme,+koska+olemme+kuolevaisia+ja+sen+kertoo+juuri+se,+että+emme+ole+onnellisia+tällaisenaan,+vaan+meiltä+puuttuu+jotain.+Olemme+katoavia+ja+vailla+toivoa+niin+kauan+kuin+meillä+ei+ole+takuuta+ylösnousemuksesta+ja+ikuisesta+elämästä."Tämä+on+iankaikkinen+elämä,+että+he+tuntevat+sinut,+joka+yksin+olet+totinen+Jumala,+ja+hänet,+jonka+sinä+olet+lähettänyt,+Jeesuksen+Kristuksen."+(Joh.+17:3)Paavali+kertoo+siitä,+miten+ihminen+yrittää+oman+järkensä+ja+viisautensa+avulla+pelastua+ja+löytää+totuuden+(niin+kuin+sinäkin),+mutta+perimmäisen+totuuden+löytäminen+on+siten+mahdotonta:1.+Kor.+1:18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi".20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,Jos+on+olemassa+totuus,+ei+ole+kuin+yksi+Tie+totuuteen.+Jos+on+totuus,+ei+ole+kuin+yksi+Totuus,+koska+totuuden+luonne+on+se,+että+se+sulkee+muut+pois.+Jos+on+olemassa+ikuinen+ja+todellinen,+katoamaton+Elämä,+se+ei+ole+saavutettavissa+kuin+yhdellä+tavalla.+Jeesus+sanoi:"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani."+(Joh.+14:6)