Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

221

1. Kovin+kattavat+eivät+näytä+perustelusi+olevan.+Voisitko+ensinnäkin+selittää,+mikä+tekstissäni+oli+islamistien+eksytystä?+Ja+voisitko+myös+selittää,+missä+sanoin,+että+usko+otetaan+tuosta+vain+(se+varmaan+sitä+islamistista+eksytystä+olikin)?+Ymmärrätkö,+että+Raamattu+lupaa,+että+Jeesus+antaa+kaikille+niille+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+jotka+ottavat+Hänet+Kristuksena+vastaan+ja+itseasiassa+Hän+tahtoo,+että+kaikki+pelastuisivat+(Joh.+1:12,+1.+Tim.+2:4,+Joh.+3:16,+Room.+1:16)?+Eli+ollaan+vain+eikä+tehdä+lähetystyötä+eikä+mitään,+kun+Jumala+kerran+hoitelee+kaiken?+No+se+on+tietysti+se+tyypillinen+ajatus,+mutta+ei+se+Raamatullinen+ajatus+ole+(Matt.+28:18-20).Ellei+Raamatun+lupauksiin+voida+uskoa,+niin+mihin+meidän+pitäisi+uskoa?+Äläkä+sinä+astu+Jumalan+saappaisiin+niinkuin+tietäisit+paremmin+kuin+mitä+Jumala+on+sanassaan+luvannut.+Jumalan+sana+lupaa,+niinkuin+edellä+mainitsemissani+jakeissa,+että+jokainen,+joka+tekee+parannuksen+ja+uskoo,+pelastuu+ja+että+Jumala+tahtoo+kaikkien+pelastuvan.+Sinä+et+tiedä,+miten+Jumala+toimii+tarkemminottaen,+sen+paremmin+kuin+minäkään,+mutta+sen+tiedämme,+mitä+Jumala+sanassaan+lupaa,+eikä+meillä+muuta+ilmoitusta+ole,+mihin+luottaa.+Nytkö+pitäisi+siis+sanoakin,+että+ei+Raamatun+lupauksiin+voi+luottaa,+vaan+pitäisi+alkaa+mittailemaan+etsikonaikoja+ja+Jumalan+aikoja?+Kuule:+Jumalan+aika+on+silloin,+kun+syntinen+kääntyy+synneistään,+koska+profeetta+Hesekielin+mukaan+sinä+päivänä,+kun+syntinen+kääntyy+jumalattomuudestaan,+ei+hänen+jumalattomuuttaan+totisesti+enää+muisteta+(Hes.+18:27).Etkä+varmaan+tiennyt,+että+Raamattu+sanoo+myös,+että+Jumala+on+ennaltatietämisen+kautta+valinnut,+eli+tietäen,+kuinka+ihmiset+tulevat+valitsemaan:"Sillä+ne,+jotka+hän+on+edeltätuntenut,+hän+on+myös+edeltämäärännyt+Poikansa+kuvan+kaltaisiksi,+että+hän+olisi+esikoinen+monien+veljien+joukossa;+mutta+jotka+hän+on+edeltämäärännyt,+ne+hän+on+myös+kutsunut;+ja+jotka+hän+on+kutsunut,+ne+hän+on+myös+vanhurskauttanut;+mutta+jotka+hän+on+vanhurskauttanut,+ne+hän+on+myös+kirkastanut."+(Room.+8:29,+30)"ja+jotka+Isän+Jumalan+edeltätietämisen+mukaan+ovat+Hengen+pyhittämisen+kautta+valitut+Jeesuksen+Kristuksen+kuuliaisuuteen+ja+hänen+verellänsä+vihmottaviksi.+Lisääntyköön+teille+armo+ja+rauha."+(1.+Piet.+1:2)Etkä+varmaan+tiennyt+sitäkään,+että+Jumala+lupaa+useissa+kohdin,+että+ihmisellä+on+valinnan+mahdollisuus,+tässä+yksi+paikka:"Minä+otan+tänä+päivänä+taivaan+ja+maan+todistajiksi+teitä+vastaan,+että+minä+olen+pannut+sinun+eteesi+elämän+ja+kuoleman,+siunauksen+ja+kirouksen.+Niin+valitse+siis+elämä"+(5.+Moos.+30:19)Raamatun+mukaan+Jumlaa+on+myös+suvereeni+ja+pystyy+toimimaan+omien+suunnitelmiensa+mukaan+viedäkseen+työnsä+loppuun+maailmassa.+Raamatun+mukaan+Jumala+on+kuitenkin+oikeudenmukainen+ja+siksi+jokainen+saa+sen+mitä+ansaitsee:+"Totisesti,+Jumala+ei+tee+väärin,+Kaikkivaltias+ei+vääristä+oikeutta."+(Job.+34:12).+Se+tarkoittaa+sitä,+että+Jumala+ei+mielivaltaisesti+armahda+kaikkia+niitä,+joita+hän+tahtoo+armahtaa+ja+kadota+nuita+muita+ikäänkuin+arpapelillä,+vaan+se+tarkoittaa+sitä,+että+Jumalan+tuomiot+ovat+aina+oikeat.+Jumala+on+hyvä+Jumala,+eikö+hän+siis+toimisi+oikeudenmukaisesti?+"Eikö+kaiken+maan+tuomari+tekisi+oikeutta?"+(1.+Moos.+18:25).+Et+voi+vain+ottaa+yhtä+jaetta+ja+rakentaa+koko+teologiaasi+sen+varaan+ja+samalla+hyljätä+kaikki+muut+totuudet,+mitä+Raamattu+esimerkiksi+Jumalasta+kertoo.Ehkä+ei+siis+kannata+alkaa+liikaa+määrittelemään,+miten+Jumala+toimii,+kun+et+kuitenkaan+sitä+ymmärrä.+Ihmisen+subjektiivinen+kokemus+on,+että+hänellä+on+vapaa+tahto+valita,+niin+myös+Jumalan+sana+lupaa,+että+kuka+tahansa,+joka+tekee+parannuksen+ja+uskoo,+pelastuu.+Ei+ole+minun+eikä+sinun+tehtävä+alkaa+määrittelemään+muuta+kuin+luottaa+lapsenkaltaisesti+ja+kyseenalaistamatta+Jumalan+sanan+lupauksiin.Juuri+tuollainen+liika+etsikonaikoihin+ja+Jumalan+aivoituksiin,+ns.+"turhiin+jaarituksiin"+puuttuminen+ajaa+ihmisiä+harhaan+ja+epätoivon+partaalle.+Se+mitä+Jumala+lupaa,+se+pitää+paikkaansa,+koska+Jeesus+Kristus+on+sama+eilen,+tänään+ja+iankaikkisesti,+aivan+niinkuin+Jumala+sanoi+Moosekselle+nimekseen+"Minä+olen".+Hän+on+sama+ikuisesti,+eikä+muuta+mieltään+sen+suhteen,+mistä+päin+tuulee.+Jos+joku+tahtoo+tehdä+parannuksen,+Jumala+antaa+siihen+voiman.+Jos+joku+tahtoo+tulla,+ja+juoda+elämän+lähteestä,+Jumala+on+antava+hänelle+elävää+vettä:"Ja+Henki+ja+morsian+sanovat:+"Tule!"+Ja+joka+kuulee,+sanokoon:+"Tule!"+Ja+joka+janoaa,+tulkoon,+ja+joka+tahtoo,+ottakoon+elämän+vettä+lahjaksi."+(Ilm.+22:17)
  2. Tiedät+kyllä+ilmeisesti+yhtä+hyvin+kuin+minäkin,+mikä+on+kolminaisuusoppi.+Niille,+jotka+eivät,+niin+kolminaisuus+on+hyvin+tiivistetty+Athanasioksen+uskontunnustuksessa:http://www.luterilainen.com/fi/kristinoppi/liite-7,-athanasioksen-uskontunnustusMitä+taas+tulee+mainitsemaasi+vertaukseen,+älä+ota+tuollaisia+kohtia,+missä+puhutaan+yleisesti+jostakin+pahasta+ja+aseta+sitä+joihinkin+omiin+mielikuviisi+ja+yritä+syöttää+sitä+totuutena+muille."Miten+ihmeessä+voi+soveltaa+mitään+niin,+että+Jeesus+itse+herätti+itsensä+kuolleista?+Absurdiltahan+tuo+tuntuu+jo+ajatuksenakin"Niin,+siinähän+se+sinun+ongelmasi+onkin,+kun+et+usko+sitä,+mitä+Raamattuun+on+kirjoitettu.+Aika+absurdilta+tuntuu+sekin,+että+ihmisiä+parani+jopa+Pietarin+varjon+kosketuksesta+(Ap.+t.+5:15,+16),+mutta+uskon,+että+näin+tapahtui.Voit+toki+kirjoittaa+Raamattua+mielesi+mukaiseksi,+niinkuin+näytätkin+tekevän,+se+ei+kuitenkaan+muuta+totuutta.+Jeesus+puhui+omasta+ruumiistaan,+jonka+Hän+aikoo+rakentaa+kolmessa+päivässä,+siis+nostaa+kuolleista.+Tämä+sama+ruumis+Hänellä+oli,+kun+hän+näytti+haavansa+Tuomakselle+(Joh.+20)+ja+käski+koskea+niihin,+ja+tälle+samalle+Jeesukselle,+joka+oli+omassa+ruumissaan+eikä+missään+henkiruumiissa,+Tuomas+sanoi,+"Minun+Herrani+ja+minun+Jumalani!",+eikä+Jeesus+moittinut+häntä+Jumalanpilkasta.+Ja+ei,+ei+tarvitse+kerrata+Jehovan+todistajien+kantaa+tähän+henkiruumisasiaan,+sen+voi+kukanenkin+lukea+niistä+keskusteluista,+mitkä+kävimme+aiemmin+ja+uskoakseni+sinä+olit+siinäkin+keskustelussa+se+toinen+osapuoli.Tästä+samasta+ruumiista+myös+lääkäri+ja+evankelista+Luukas+puhuu+evankeliumissaan,+kun+hän+sanoo,+etteivät+opetuslapset+löytäneet+Herran+Jeesuksen+ruumista.+Tähän+samaan+asiaan+viittaavat+enkelit+puhuessaan+(lainatessaan+Jeesusta+itseään)+Ihmisen+Pojasta,+että+"Miksi+te+etsitte+elävää+kuolleitten+joukosta?"+(Luuk.+24).+Ihmisen+poika,+siis+IHMINEN+oli+elossa,+noussut+kuolleista.+Ihminen+ei+ole+ihminen,+ellei+hänellä+ole+ruumista.+Ja+kyllä,+Ihmisen+Poika+kuoli+kyllä,+mutta+heräsi+kuolleista+ruumiillisesti.+Yleisesti+kun+puhutaan,+että+Kristus+oli+tosi+ihminen+ja+tosi+Jumala,+puhutaan+Kristuksen+kaksiluonto-opista.Se+vasta+on+absurdi+ajatus,+että+Jeesuksen+ruumis+vain+hajosi+jotenkin+haudassa+parissa+päivässä+ihan+kokonaan,+vaikka+Jumalan+sana+opettaa+toisin.+Usko+se+mitä+luet,+niin+olet+jo+huomattavasti+lähempänä+totuutta.Ja+vastaus+kysymykseesi:+Kuulun+vanhoillislestadiolaiseen+herätysliikkeeseen+ja+käyn+aktiivisesti+seuroissa.Voisitko+nyt+ystävällisesti+olla+keksimättä+jotain+hyvää+jatkokommenttia+-tai+kysymystä?+Tai+jos+haluat+keskustella+lisää+kanssani,+niin+ota+yhteyttä+spostiini,+joka+on+tämä+suomi24+käyttäjä[email protected],+niin+voidaan+keskustella+vähän+pitemmillä+vastausajoilla+ilman+kummankaan+osapuolen+pelkoa,+että+joku+menee+harhaan,+siis+ettei+tarvitsisi+ajatella+muita+lukijioita+(niitä,+joilla+ei+ole+Raamatuntuntemusta+tai+opillista+ymmärrystä)+vastatessa.+Ymmärrät+varmaan,+kun+itsekin+olet+opillisesti+tiukoilla+linjoilla,+että+minua+ei+kiinosta+jättää+tänne+kaikkea+sellaista+vastaamatta,+mitä+pidän+ehdottomasti+Kristuksen+opin+ja+Jumalan+sanan+vastaisena+ilman+että+ottaisin+niihin+kantaa,+koska+en+halua,+että+kukaan+palstalainen+menee+harhaan+ainakaan+sen+enempää+kuin+ovat+jo.+Uskon,+että+ymmärrät+tämän+ja+saat+sanani+siitä,+että+en+aio+tulla+Jehovan+todistajien+palstalle+syytämään+omia+teorioitani.+Ja+voisitko+jatkossa+pysyä+Jehovan+todistajien+palstalla+neuvomassa+sinne+tulevia+kyseleviä+ihmisiä,+niinkuin+mekin+teemme+täällä?Ja+totuuden+nimissä,+häpeäksemme,+on+sanottava,+että+Jehovan+todistajat+varmasti+keskimäärin+lukevat+paljon+enemmän+Raamattua+kuin+vanhoillislestadiolaiset,+hatunnostoni+siitä+teille.
  3. Jehovien+suurin+harha+ei+suinkaan+ole+kolminaisuusopin+kieltäminen,+koska+ei+sen+ymmärrystä+vaadita+elävään+uskoon+tulemiseksi,+joskaan+ei+sitä+pidä+kieltääkään.+Ja+on+totta,+että+oppi+kehittyi+ensimmäisten+vuosisatojen+aikana,+koska+Jeesus+ei+tullut+tuomaan+meille+tunnustuskirjoja+ja+Hän+itse+sanoi,+että+Pyhä+Henki+tulee+johtamaan+opetuslapset+kaikkeen+totuuteen.+Pahin+harha+Jehovan+todistajilla+on+Kristuksen+Jumaluuden+kieltäminen+ja+se+on+se+ensisijainen+ongelmani+suhteessa+teihin,+paljon+suurempi+kuin+kolminaisuusoppi.Joh.+2:18+Niin+juutalaiset+vastasivat+ja+sanoivat+hänelle:+"Minkä+merkin+sinä+näytät+meille,+koska+näitä+teet?"+19+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+heille:+"Hajottakaa+maahan+tämä+temppeli,+niin+minä+pystytän+sen+kolmessa+päivässä".+20+Niin+juutalaiset+sanoivat:+"Neljäkymmentä+kuusi+vuotta+on+tätä+temppeliä+rakennettu,+ja+sinäkö+pystytät+sen+kolmessa+päivässä?"+21+Mutta+hän+puhui+ruumiinsa+temppelistä.+22+Kun+hän+sitten+oli+noussut+kuolleista,+muistivat+hänen+opetuslapsensa,+että+hän+oli+tämän+sanonut;+ja+he+uskoivat+Raamatun+ja+sen+sanan,+jonka+Jeesus+oli+sanonut.+Raamattu+sanoo+monessa+kohtaa,+että+Jumala+herätti+Kristuksen+kuolleista+(mm.+Ap.+t.+2:24,+10:40,+13:30,+13:37).+Tässä+Jeesus+kuitenkin+sanoo,+että+Hän+itse+tulee+tekemään+sen.+Sen+lisäksi+Jeesuksen+Jumaluudesta+todistaa+mm.+Johanneksen+evankeliumin+jae+8:58,+kun+Jeesus+sanoo+(kreikan+kielisen+alkutekstin+mukaan+ja+KJV:n+mukaan)+olevansa+"Minä+olen",+niinkuin+Jumala+Moosekselle.+Ja+kuinkahan+monesti+Juutalaiset+tahtoi+tappaa+Jeesuksen,+koska+Hän+Raamatun+mukaan+Juutalaisten+mielestä+teki+itsensä+Jumalaksi?Tässä+nyt+vastaukseni+kritiikkiisi.+Ja+Iisac+Newtonin+vetäminen+mukaan+tähän+on+suunilleen+yhtä+fiksua+ja+puolueetonta+kuin+se,+että+pyytäisin+Donald+Trumpilta+lausunnon+Jumalan+olemassaolosta+presidentinvaalien+aikaan+kirkon+pihalla.+Kaikenlaisia+omien+juttujen+sepustajia+on+ollut+ja+esim.+Youtube+on+niitä+täynnä.+Puolestani+tämä+keskustelu+saa+päättyä+tähän.+Luulisin,+että+juuri+sinun+kanssasi+on+aiemminkin+väännetty+täällä.
  4. Voisitko+ystävällisesti+perustaa+vaikka+oman+ketjun+jos+haluat+tästä+asiasta+keskustella+lisää.
  5. Vielä+aloittajalle+ne+Paavalin+sanat,+mihin+aiemmin+jo+viittasin:1.+Kor.+1:18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.+19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi".+20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?+21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,+22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,+23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,+24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.+25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.+26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,+27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,+28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,+29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.+30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,+31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra".+2.+Kor.+4:3+Mutta+jos+meidän+evankeliumimme+on+peitossa,+niin+se+peite+on+niissä,+jotka+kadotukseen+joutuvat,niissä+uskottomissa,+joiden+mielet+tämän+maailman+jumala+on+niin+sokaissut,+ettei+heille+loista+valkeus,+joka+lähtee+Kristuksen+kirkkauden+evankeliumista,+hänen,+joka+on+Jumalan+kuva.
  6. Katoitko+sen+linkkaamani+elokuvan?+Ellet,+niin+et+sinä+vilpittömästi+totuutta+edes+etsi.+Ja+muutenkaan,+et+selvästikään+halua+edes+perehtyä+asioihin,+haluat+vain+testailla+montaa+eri+asiaa.+Et+tule+löytämään+totuutta+sillä+menolla.+Miksi+halusit+synninpäästöäkään,+koska+et+usko+Jumalaan+tai+siihen,+että+ole+syntinen?+Etkö+edes+ymmärrä,+miten+pahasti+harhassa+olet?+No,+toivon,+että+palaat+joskus+takaisin+kristinuskon+pariin+etsinnöissäsi+ja+tällä+kertaa+otat+asioista+selvää.+Ja+kyllä,+Jumala+teki+sinut+sellaiseksi+kuin+olet,+mutta+Jumala+ei+käskenyt+sinua+tekemään+niitä+asioita,+joita+olet+tehnyt,+joten+älä+yritä+sanella+Jumalalle,+miten+Hänen+pitäisi+toimia.+Näet,+että+tässä+se+ongelmasi+onkin,+haluaisit+omilla+ehdoillasi+tulla+Jumalan+luo,+et+Hänen+ehdoillaan.+Siksi+Jeesus+sanoikin,+että+ellette+tahdo+tulla+niinkuin+pieni+lapsi,+ette+voi+päästä+sisälle+Jumalan+valtakuntaan.+Samoten+Hän+sanoi,+että+ellette+ole+valmiita+hylkäämään+kaikkea+mitä+teillä+on,+ette+voi+tulla+Jumalan+valtakuntaan.+Sinä+näytät+olevan+juuri+tällainen+ihminen,+joka+ei+halua+suostua+Jumalan+Herruuden+alle,+vaan+puuhailla+omiasi.+Joh.+3:16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.19+Mutta+tämä+on+tuomio,+että+valkeus+on+tullut+maailmaan,+ja+ihmiset+rakastivat+pimeyttä+enemmän+kuin+valkeutta;+sillä+heidän+tekonsa+olivat+pahat.20+Sillä+jokainen,+joka+pahaa+tekee,+vihaa+valkeutta+eikä+tule+valkeuteen,+ettei+hänen+tekojansa+nuhdeltaisi.21+Mutta+joka+totuuden+tekee,+se+tulee+valkeuteen,+että+hänen+tekonsa+tulisivat+julki,+sillä+ne+ovat+Jumalassa+tehdyt."Room.+3:23+Sillä+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vaillaMyös+apokryfikirjoihin+kuuluvassa+Siirakin+kirjassa+sanotaan+aivan+oikein:Luku+15:+11.+Älä+sano:+"Se+on+Herran+syy,+että+minä+olen+hänestä+luopunut",+sillä+mitä+hän+vihaa,+sitä+älä+sinä+tee.12.+Älä+sano:+"Hän+itse+on+minut+eksyttänyt":+sillä+syntistä+miestä+hän+ei+tarvitse.13.+Kaikkea+kauhistusta+Herra+vihaa,+eivätkä+häntä+pelkääväiset+sellaista+rakasta.14.+Hän+teki+alussa+ihmisen+ja+jätti+hänen+hänen+vapaan+tahtonsa+valtaan.15.+Jos+tahdot,+sinä+pidät+käskyt;+sinä+olet+uskollinen,+jos+se+sinulle+kelpaa.16.+Hän+on+asettanut+eteesi+tulen+ja+veden:+Kumpaan+tahdot,+sinä+ojennat+kätesi.17.+Ihmisellä+on+edessänsä+elämä+ja+kuolema,+ja+hänelle+annetaan+se,+mikä+hänelle+kelpaa.18.+Sillä+suuri+on+Herran+viisaus,+hän+on+voimallinen+valtasuuruudessaan+ja+kaikkinäkevä.19.+Ja+hänen+silmänsä+ovat+käännetyt+häntä+pelkääväisten+puoleen,+ja+hän+tuntee+ihmisen+kaikki+teot.20.+Mutta+ei+hän+ole+käskenyt+kenenkään+olla+jumalaton+eikä+antanut+kenellekään+lupaa+tehdä+syntiä.
  7. Niin,+siinä+sinun+ongelmasi+on.+Et+pidä+itseäsi+erityisen+pahana+ihmisenä,+etkä+edes+usko+syntiin,+koska+et+usko+Jumalaan+etkä+tiedä,+kuka+Hän+on.+Ei+ihme,+ettet+voi+tulla+Jumalan+tykö.+Ja+minäpä+kerron+sinulle+totuuden.+Älä+katso+ihmisryhmiin,+koska+ei+ihmisryhmä+tai+yhteisö+sinua+pelasta.+Jeesus+sanoo,+että+"MINÄ+olen+Tie,+Totuus+ja+Elämä,+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+MINUN+kauttani"+(Joh,+14:6),+hän+sanoo,+että+"MINÄ+olen+ylösnousemus+ja+elämä;+joka+uskoo+MINUUN,+se+elää,+vaikka+olisi+kuollut.+Eikä+yksikään,+joka+elää+ja+uskoo+MINUUN,+ikinä+kuole.+Uskotko+sen?"+(Joh.+11:25,+26).+Vanhoillislestadiolaisuudessa+Jumala+toimii+sikäli+kuin+siellä+toimitaan+Jumalan+sanan+mukaan+ja+sikäli+kuin+siellä+julistetaan+Kristusta.+Synninpäästökin+on+Raamatullinen,+mutta+ei+se+toimi+ilman+uskoa+Jumalaan+ja+Jeesukseen,+ilman+ymmärrystä+ihmisen+omasta+syntisyydestä+ja+nöyrtymistä+siihen,+että+tästälähin+Jeesus+on+elämän+Herra.Sinun+ei+pidä+kysyä,+että+missä+ja+mikä+on+oikea+usko,+koska+se+on+selvää.+Oikea+usko+on+usko+Jeesukseen+Kristukseen+syntien+sovittajana.+Mutta+sinun+ongelmasi+on+enemmänkin+se,+ettet+ymmärrä,+kuka+on+Jumala+ja+siitä+syystä+et+myöskään+ymmärrä,+mitä+on+synti.+Sen+lisäksi+et+usko+Jumalaan,+niin+miten+ihmeessä+luulet+voivasi+tulla+tuntemaan+Hänet?+Et+mitenkään.+Ei+ole+olemassa+mitään+ryhmää,+missä+vain+on+oikea+usko,+se+on+höpöhöpöpuhetta.+Itse+olen+vl+ja+uskon,+että+meidän+kautta+Jumala+toimii,+mutta+VAIN+SIKÄLI+KUIN+JULISTAMME+USKOA+JEESUKSEEN+KRISTUKSEEN.+Ainoastaan+se+on+oikea+usko,+siis+usko+Jeesukseen+Kristukseen,+Jumalan+Poikaan,+ja+usko+Kolmiyhteiseen+Jumalaan.