Vapaa kuvaus

Aloituksia

11

Kommenttia

1122

1. Se+asia+on+jo+läpikäyty+(liiankin)+moneen+kertaan.+Jos+se+ei+Sinulle+ole+avautunut,+niin+tuskin+tulee+avautumaankaan!
  2. oppikaaniinopitte+kirjoitti:+"Ei+ole+tässä+juutalaista+eikä+kreikkalaista,+ei+ole+orjaa+eikä+vapaata,+ei+ole+miestä+eikä+naista;+sillä+kaikki+te+olette+yhtä+Kristuksessa+Jeesuksessa."<Tuohan+ei+ollut+vallitseva+olotila.+Ei+yhteiskunnallisesti+sen+paremmin+kuin+alkukristillisten+keskuudessakaan.+Tuokin+oli+vain+yksi+mantra+jota+lällätettiin,+niin+kuin+mantroja+on+kautta+aikain+eri+uskonnoissa+lällätetty.+Joskus+niillä+on+pyritty+muuttamaan+vallitsevaa+olotilaa,+mutta+yleensä+vain+antamaan+kuvaa+siitä,+että+asiat+ovat+niin+kuin+ne+mantroissa+esitetään.+Eli+"sinä+olet+edelleen+mitä+olit+ennenkin,+mutta+kun+kuulut+meihin,+me+muut+leikimme,+että+olet+saman+arvoinen+kuin+mekin".Uskontoihin+kuuluvat+jatkuvat+toistot.+Näihin+yhdistetään+tietyt+riitit,+tuoksut,+kongin+kumautukset,+kellojen+soitot,+riittien+suorittajien+asut+jne.+Näillä+kaikilla+pyritään+antamaan+yhteisön+sisällä+oleville+yhteenkuuluvaisuuden+tunne,+ja+samalla+tekemään+vahva+raja+sen+ulkopuolelle+jääviin.+Tämä+pätee+yhtä+hyvin+tämän+päivän+uskonnollisiin+liikkeisiin+kuten+se+päti+Raamatun+alkuajan+yhteisöihin.+Tuolloin+se+oli+pohja+oman+porukan+nostamiselle+muiden+yläpuolelle,+ja+sen+myötä+muiden+vihaamiselle+ja+halveksunnalle.+Se+tuli+tarpeeseen+silloin+kun+"noita+muita"+piti+ryhtyä+"Jumalan+käskyn"+nojalla+tappamaan+tai+orjiksi+ottamaan.+Tänä+päivänä+se+on+tarpeen,+kun+pitää+nonseleerata+toisten+arvoja+tai+mielipiteitä+ja/tai+estää+tahi+rajoittaa+"noiden+muiden"+oikeuksia.
  3. Olen+minäkin+monia+vihkipuheita+kuullut.+Eikä+jää+pariin+eikä+kolmeen+puheeseen,+joissa+on+suhteettomasti+-+ja+aiheettomasti+-+ylevöitetty+avioliiton+merkitystä.+Ikään+kuin+avioliitossa+elävät+olisivat+"herralle+otollisempia"+kuin+naimattomat.+Ehkä+joissain+puheissa+voisi+tuoda+esiin+myös+Paavalin+näkökulma+asiaan.+Sehän+on+"jonkin+verran"+raadollisempi.+Paavalin+kanta+avioliittoon+on+tuotu+julki+ensimmäisen+korinttolaiskirjeen+7:ssä+luvussa.+Tiivistettynä+sen+voisi+esittää:+"Kun+te+kumminkin+n*ssitte,+niin+parempi,+että+teette+sen+keskenänne+avioliitossa!"1.+Mutta+mitä+siihen+tulee,+mistä+kirjoititte,+niin+hyvä+on+miehelle+olla+naiseen+ryhtymättä;+2.+mutta+haureuden+syntien+välttämiseksi+olkoon+kullakin+miehellä+oma+vaimonsa,+ja+kullakin+naisella+aviomiehensä.+...8.+Naimattomille+ja+leskille+minä+taas+sanon:+heille+on+hyvä,+jos+pysyvät+sellaisina+kuin+minäkin;+9.+mutta+jos+eivät+voi+itseään+hillitä,+niin+menkööt+naimisiin;+sillä+parempi+on+naida+kuin+palaa.+...40.+Mutta+hän+on+onnellisempi,+jos+pysyy+entisellään;+se+on+minun+mielipiteeni,+ja+minä+luulen,+että+minullakin+on+Jumalan+Henki.