Vapaa kuvaus

Aloituksia

11

Kommenttia

1122

1. Olen+minäkin+monia+vihkipuheita+kuullut.+Eikä+jää+pariin+eikä+kolmeen+puheeseen,+joissa+on+suhteettomasti+-+ja+aiheettomasti+-+ylevöitetty+avioliiton+merkitystä.+Ikään+kuin+avioliitossa+elävät+olisivat+"herralle+otollisempia"+kuin+naimattomat.+Ehkä+joissain+puheissa+voisi+tuoda+esiin+myös+Paavalin+näkökulma+asiaan.+Sehän+on+"jonkin+verran"+raadollisempi.+Paavalin+kanta+avioliittoon+on+tuotu+julki+ensimmäisen+korinttolaiskirjeen+7:ssä+luvussa.+Tiivistettynä+sen+voisi+esittää:+"Kun+te+kumminkin+n*ssitte,+niin+parempi,+että+teette+sen+keskenänne+avioliitossa!"1.+Mutta+mitä+siihen+tulee,+mistä+kirjoititte,+niin+hyvä+on+miehelle+olla+naiseen+ryhtymättä;+2.+mutta+haureuden+syntien+välttämiseksi+olkoon+kullakin+miehellä+oma+vaimonsa,+ja+kullakin+naisella+aviomiehensä.+...8.+Naimattomille+ja+leskille+minä+taas+sanon:+heille+on+hyvä,+jos+pysyvät+sellaisina+kuin+minäkin;+9.+mutta+jos+eivät+voi+itseään+hillitä,+niin+menkööt+naimisiin;+sillä+parempi+on+naida+kuin+palaa.+...40.+Mutta+hän+on+onnellisempi,+jos+pysyy+entisellään;+se+on+minun+mielipiteeni,+ja+minä+luulen,+että+minullakin+on+Jumalan+Henki.
  2. evlut101+kirjoitti:+"Olen+pahoillani+jos+sinua+on+siellä+loukattu.+Sellainen+ei+ole+hyväksyttävää."<Rohkenen+tuota+epäillä.,+sillä+jatkat:+"Mutta+siis+pointtini+on+että+tuskimpa+monet+teistä+on+niin+ahdistuneita+homojen+oikeuksista.+Olette+vaan+löytäneet+lyömäaseen,+jolla+tehdä+kristityistä+ns.+huonoja+ja+suvaitsemattomia+ihmisiä.+"<Mielestäsii+siis+homoseksuaalien+oikeuksia+ajavat+eivät+oikeesti+niin+kauhean+paljon+välitä+iheidän+oikeuksistaan,+vaan+tekevät+sitä+vain+uskovien+kiusalla,+tai+tehdäkseen+uskovista+-+siis+fundamentalisteista+-+huonoja+ja+suvaitsemattomia+ihmisiä.+Et+ota+huomioon,+että+homojen+ihmisarvoa+ja+oikeuksia+ajavat+sellaiset+henkilöt,+jotka+a)+ovat+itse+homoseksuaaleja,+b)+ystävissä,+työkavereissa,+sukulaisissa,+tuttavissa+jne+on+homoseksuaaleja+ihmisiä.+Tai+c)+he+muuten+vain+ajavat+tasa-arvoista+yhteiskuntaa+ja+kaikkien+kansalaisten+samanlaisia+oikeuksia.Minulla+on+isosisko,+joka+on+omasta+mielestään+uskovainen,+mutta+ei+niin+kovin+hyvin+tunne+Raamattua.+Mutta+sen+hän+on+sisäistänyt,+että+homous+on+syntiä.+Homojen+siis+pitäisi+lakata+olemasta+homoja.+Mikä+käytännössä+tarkoittaisi,+että+heidän+pitäisi+elää+koko+elämänsä+selibaatissa.+Siskoni+ei+itse+malttanut+odottaa+edes+niin+kauaa,+että+olisi+ehtinyt+"koskemattomana"+vihille.+Olin+itse+todistamassa,+kun+hän+oli+maha+pystyssä+papin+edessä+tahtomassa+omissa+kirkkohäissään.+Kristillisiä+"uskoon"+äänestää,+totta+kai.Hänen+miehensä+jakoi+vaimonsa+käsityksen,+että+itseään+pitäisi+pystyä+hillitsemään.+Itsehillinnän+vaatimus+ei+koskenut+häntä,+ei+seksuaalisesti+eikä+muutoinkaan.+Se+ei+estänyt+häntä+juomasta+itseään+hengiltä.+Hän+ei+kuitenkaan+ollut+mikään+pultsari,+vaan+hyvässä,+ja+hyväpalkkaisessa+virassa.+Ja+"hoiti"+virkaansa+kirjaimellisesti+kuolemaansa+asti.>"Oma+epätieteellinen+mielipiteeni+asiaan+on+että+ateistit+osaavat+houkuttaa+älykkäät+ihmiset+omien+oppiensa+pariin+paremmin."<Eli+näiden+"oppien"+pariin+on+mielestäsi+helpompi+houkuttaa+älykkäitä+ihmisiä+kuin+niitä+muita.+Eikö+tästä+voisi+vetää+jonkinlaisia+johtopäätöksiä?+Ei+oikeasti+älykkäitä+ihmisiä+"houkuteta"minkään+oppien+pariin+muutoin+kuin+heidän+älyllisyyteensä+vetoavilla+keinoilla,++Älykäskin+ihminen+voi,+totta+kai,+hairahtua+myös+kaikenlaiseen+"mambo+zamboon"+mutta+silloin+ei+vedotakaan+ihmisen+älyyn.+Uskonnoissa+ja+etenkin+niiden+harjoittamisessa+on+pelkästään+sellaisia++elementtejä,+jotka+vetoavat+ihan+johonkin+muuhun+kuin+ihmisen+älyyn.
  3. Ole+hyvä!+😊
  4. qwertyilija:+"Piispainkokous+voi+myös+antaa+"pastoraalisen+ohjeen"+siitä,+miten+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkollinen+vihkiminen+on+mahdollista."<Piispainkokouksen+päätöksellä+ei+voida+kävellä+kirkolliskokouksen+päätöksen+yli.+Sillä+on+oikeus+tehdä+esityksiä+kirkolliskokoukselle,+mutta+se+ei+voi+antaa"pastoraalisia+ohjeita",+jotka+ovat+ristiriidassa+kirkolliskokouksen+kannan+kanssa.+Piispainkokoushan+antoi+"pastoraalisen+ohjeen"+parien+siunaamisesta+ja+kanssarukoilusta.+Siinäkin+noudatettiin+vakiintunutta+ja+kirkolliskokouksen+kannan+mukaista+kahtiajakoa.Elonheimo:+"Piispainkokous+voi+myös+esittää,+että+maininta+vihittävien+sukupuolista+lisätään+Kirkkolakiin+ja/tai+Kirkkojärjestykseen.+Joko+niin,+että+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkollinen+vihkiminen+hyväksytään.+Tai+niin,+että+sateenkaariparien+vihkiminen+kielletään."<Totta+kai+voi,+mutta+eihän+se+muuttaisi+mitään.+Tai+ehkä+sen,+että+oikeuskäsittelyissä+ei+tarvitsisi+selvittää,+onko+pappi+ollut+tietoinen+kirkon+kannasta+samaa+sukukupuolta+olevien+vihkimiseen.+Papin+kun+voidaan+edellyttää+olevan+selvillä+kirkkolaista+ja+kirkkojärjestyksestä.+Missään+ei+edellytetä,+että+kirkon+kanta+tulisi+olla+kirjattuna+tietyn+tasoiseen+säädökseen+tai+määräykseen.Kirkko+on+myös+osoittanut+olevansa+valmis+rajuihinkin+päätöksiin.+Lähetyshiippakunnassa+toimineita+pappeja+on+viime+vuosina+erotettu+ympäri+Suomea.+Turun+hiippakunnan+tuomiokapituli+erotti+taannoin+viisi+pappia+kerralla+tästä+syystä.+Näiltä+otettiin+pois+myös+pappisoikeus.+Joten+kyllä+sieltä+taistelutahtoa+löytyy.+Moni+nuori+humanisti-pappi+voi+vielä+yllättyä.+Valitettavasti.