Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Aberkios
profiilit
Aberkios
Aberkios
Vapaa kuvaus
Aloituksia
11
Kommenttia
1122
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen+minäkin+monia+vihkipuheita+kuullut.+Eikä+jää+pariin+eikä+kolmeen+puheeseen,+joissa+on+suhteettomasti+-+ja+aiheettomasti+-+ylevöitetty+avioliiton+merkitystä.+Ikään+kuin+avioliitossa+elävät+olisivat+"herralle+otollisempia"+kuin+naimattomat.+Ehkä+joissain+puheissa+voisi+tuoda+esiin+myös+Paavalin+näkökulma+asiaan.+Sehän+on+"jonkin+verran"+raadollisempi.+Paavalin+kanta+avioliittoon+on+tuotu+julki+ensimmäisen+korinttolaiskirjeen+7:ssä+luvussa.+Tiivistettynä+sen+voisi+esittää:+"Kun+te+kumminkin+n*ssitte,+niin+parempi,+että+teette+sen+keskenänne+avioliitossa!"
1.+Mutta+mitä+siihen+tulee,+mistä+kirjoititte,+niin+hyvä+on+miehelle+olla+naiseen+ryhtymättä;+
2.+mutta+haureuden+syntien+välttämiseksi+olkoon+kullakin+miehellä+oma+vaimonsa,+ja+kullakin+naisella+aviomiehensä.+
...
8.+Naimattomille+ja+leskille+minä+taas+sanon:+heille+on+hyvä,+jos+pysyvät+sellaisina+kuin+minäkin;+
9.+mutta+jos+eivät+voi+itseään+hillitä,+niin+menkööt+naimisiin;+sillä+parempi+on+naida+kuin+palaa.+
...
40.+Mutta+hän+on+onnellisempi,+jos+pysyy+entisellään;+se+on+minun+mielipiteeni,+ja+minä+luulen,+että+minullakin+on+Jumalan+Henki.
25.05.2018 10:58
Aloituksen+sanamuoto+on+väärä+(valheellinen),++sillä+ei+ole+kyse+"Repen"+valheesta.+Tämän+viestiketjun+aloittaja+on+tiennyt,+että+"Repe"+on+perustanut+kirjoituksensa+Aamulehden+artikkeliin.+
Tässä+ketjussa+tarkoitetun+alkuperäisen+palstakirjoituksen+kirjoittajalla+-RepeRuutikallolla+-+on++ollut+perusteltu+syy+uskoa+kyseistä+lehtiartikkelia.+Eihän+ollut+kyse+mistään+"MV":n+tai+"Oikeanmedian"+jutusta!
Yksittäisen+kirjoittajan+kirjoitusta+arvioitaessa+on+lisäksi+otettava+huomioon+yksityishenkilö+(olematon)+mahdollisuus+faktantarkistukseen.
24.05.2018 20:47
Minulta+ei+kysytty,+mutta+vastaan+silti.+Yhdysvallat+on+umpiuskonnollinen+maa.++Rikoksia+kuitenkin+tehdään+-+tappoja+ja+murhia+myöten+-+kirkossa+hyppäämisen+ja+muun+rukoilemisen+välissä+niin,+että+näin+suomalaisena+ihan+hirvittää.+Jos+minä+ateistina+muuttaisin+johonkin+kylään+tai+pikkukaupunkiin+kaikkein+uskonnollisimmilla+alueilla,+niin+taatusti+minä+olisin+ateistina+-+ja+näin+ollen+"moraalittomana"-+kaikkien+rikosten+ensimmäinen+epäilty.++In+Good+We+Trust!+
Amerikkalaisissa+rikosdokkareissa+kerrotaan+tavan+takaa+kuinka+"tämä+on+pieni,+rauhallinen+pikkukaupunki.+Ei+täällä+tapahdu+murhia+kuin+korkeintaan+2-3+vuodessa".+Suomessa+tehtiin+70+henkirikosta+vuonna+2015.+Siis+koko+maassa!+Ja+Suomi+on+kuitenkin+monessa+mielessä+maallistuneempi+maa+kuin+USA.
Amerikassa+tapetaan+-+tai+tapatetaan+-+aviopuolisoita,+kun+avioero+on+synti.+Tai+ainakin+suuri+häpeä.
Sama+on+tilanne+Italiassa,+miten+siellä+on+moraalin+kanssa,+vaikka+rukouksia+höpötetään+ja+ristinmerkkejä+suditaan+mennen+tullen.+Papit+juoksee+pikkupoikien+perässä+yötä+myöten+piispojen+siunauksella.
Väitätkö+siis,+että+ateistien+määrän+lisääntyminen+näissä+umpiuskonnollisissa+maissa+jotenkin+lisäisi+moraalittomuutta?+Kannattaisi+ehkä+vähän+miettiä+mitä+kirjoittelee.
23.05.2018 04:59
"Sinun+olemisesi+tuhansia+vuosia+sitten+paikalla+ymmärtää+pikku+lapsikin,+ettei+ole+mahdollista."
Niin+ymmärtää+nämä+Raamatun+tarinatkin.+Ainakin+minä+ymmärsin!
22.05.2018 12:28
Et+pysty+todistamaan+etten+ole+ollut+paikalla.+Vai+pystytkö?+Uskovaisetkin+hyväksyvät+Raamatun+"tapahtumat",+vailla+mitään+todisteita.+Vaativat+todisteita+heiltä,+jotka+eivät+näihin+juttuihin+usko.+Voisitko+sinä+näin+ollen+olla+uskollinen+tälle+uskisten+vakiokäytännölle,+eli+käänteiselle+todistustaakalle,+ja+todistaa+minun+sanani+epätodeksi?
22.05.2018 11:31
ljbdoau+kirjoitti:+"Laura+on+maisteri.+Se+on+aika+paljon+enemmän+kuin+ylioppilas."<
Ei+silloin,+jos+sen+maisteriuden+on+hankkinut+siten+kuin+Huhtasaari+sen+teki!
22.05.2018 08:37
No,+kai+minä+sen+tiedän!+Se+oli+sarkasmia.+:D
22.05.2018 08:11
Jos+teoksessa+(tässä+tapauksessa+Raamatussa),+johon+toista+verrataan,+ei+ole+mitään+siitä+asiasta++mihin+verrokin+tekstiä+pitäisi+verrata,+niin+ristiriitaa+ei+tietenkään+synny,+vaikka+siinä+verrokissa+olisi+ihan+mitä+tahansa.+:D
21.05.2018 22:45
"Toki+tällainen+konsepti+ei+ateisteille+tunnu+kelpaavan+vaan+homoille+on+tarjolla+vain+yksi+ahdas+rooli+johon+kuuluu+ylhäältäpäin+määrättynä+ateistiaate."<
Jos+puhutaan+homoille+asetetuista+ahtaista+rooleista,+niin+sellaisia+en+tiedä+olevan+kuin+uskovaisten+piireissä,+ja+mitä+"vapaammasta"+seurakunnasta+on+kyse,+niin+sitä+ahtaampi+se+rooli+on!+MItä+taas+tulee+tuohon+"ylhäältä+määrättyyn+ateistiaatteeseen",+niin+mahdatko+itsekään+tietää+mitä+tarkoitat?+Menee+ihan+ufoiluksi!
"Usein+oikeen+ihmetyttää+se+miten+armottomasti+ja+tuomitsevasti+ateistit+suhtautuu+muiden+virheisiin+ja+vikoihin."<
Keneen+ateistiin+tässä+viittaat?+Olen+ateisti,+mutta+en+ole+suhtautunut+armottomasti+tai+tuomitsevasti+toisten+vikoihin.+Mutta+onhan+sitä+vähän+pakko+ihmetellä,+että+uskovaiset+suhtautuvat+niin+kovin+tuomitsevasti+ja+armottomasti+toisten+elämään.+Ovat+esimerkiksi+valmiita+tuomitsemaan+toiset+ihmiset+ikuiseen+selibaattiin,+vaikka+itse+eivät+kestä+edes+häihin+asti.+Vaikka+tiedossa+olisi+vapaata+paneskelua+elämän+loppuun+asti!
>"On+silti+kohtuutonta+vaatia+kristittyjä+pappeja+siunaamaan+homot+avioliittoon"<
Eihän+kukaan+ole+tietääkseni+vaatinutkaan.+Kaikissa+asiaa+koskevissa+kirjoituksissa+on+annettu+papille+oikeus+olla+omantunnon+syistä+vihkimättä.+Vihkimään+halukkaita+pappeja+on+silti+pilvin+pimein,+jos+et+ole+huomannut!
21.05.2018 22:33
enolehomomyönteinen+kirjoitti:+"Kyllähän+kirkko+on+kannatansa+asiaan+ilmaissut+sekä+Raamatussa,+kirkkolaissa+että+kirkkojärjestyksessään,+kaksituhatvuotisessa+traditiossaan+ja+omassa+tunnustuksessaan.+Miksi+sateenkaariväelle+ei+kirkon+selkeä+kanta+kelpaa?"<
Taas+päästiin+aiheeseen+"kumpi+oli+ennen,+muna+vai+kana".+Sehän+oli+tietenkin+muna.+Tässä+tapauksessa+se+muna+on+Raamattu,+joka+on+kokoon+kasattu+Nikean+kirkolliskokouksessa+v.+325.+Joten+on+sanomattakin+selvää,+ettei+siitä+opuksesta+löydy+yhtään+Suomen+evankelisluterilaisen+kirkon+sääntöä.+Kun+ei+ollut+sitä+Suomen+-+eikä+minkään+muunkaan+maan+-++ev.lut.kirkkoakaan.+Kirkon+säännöksi+joku+asia+tulee+kun+se+on+kirkon+säännöksi+kirjattu.
Kirkkolaissa+ja+kirkkojärjestyksessäkään+ei+mainita+asiasta+mitään.+Mitä+taas+tulee+kirkon+traditioon+ja+tunnustukseen,+niin+nekään+eivät+ota+kantaa+asiaan,+siis+siihen+samansukupuolisten+vihkimiseen.+
Mielestäni+kirkon+kanta+on+kuitenkin+tullut+selväksi,+Viimeistään+parin+viimeisen+vuoden+aikana.+Mutta,+kaikin+mokomin+sitä+voisi+vielä+selkiinnyttää,+onhan+kirkkolaissa+ja+kirkkojärjestyksessä+yksityiskohtaisesti+selitetty+turhempiakin+juttuja.+Tosin+mikään+laki+ei+velvoita+näitä+asioita++sinne+lisäämäänkään.
21.05.2018 22:03
evlut101:+"Tasa-arvoinen+avioliitto+edellyttäisi+tietysti+myös+sitä+että+myös+lasten+pitäisi+saada+mennä+avioliittoon.+Tasa-arvoisessa+avioliitossa+ei+tietenkään+olisi+syrjiviä+ikäpykäliä.+Samoin+tasa-arvoa+olisi+se+että+esimerkiksi+kolme+miestä+ja+neljä+naista+menisivät+kimppa-avioliittoon.+Sekin+olisi+tasa-arvoa.+Tietysti+myös+sukurutsa-avioliitot+tulisi+sallia+eli+äidin+avioliitto+tyttärensä+kanssa+tai+siskon/veljen+tai+veljen/veljen+avioliitot.+Tasa-arvon+käsitettä+voidaan+venyttää+ihan+mihin+tahansa+koska+se+ei+perustu+lopulta+yhtään+mihinkään."<
Kun+otit+tuon+vouhotuksen+esiin,+niin+kannattaa+miettiä+minkä+asian+puolesta+lähtee+vouhottamaan!+On+syytä+muistaa,+että+avioliitto+on+oikeustoimi,+joten+lapset+eivät+voi+mennä+avioliittoon.+Avioliittoon+kuuluu+lähtöoletuksena+puolisoiden+välinen+sukupuolielämä.+Siksi+aikuinen+ei+voi+mennä+avioliittoon+lapsen+kanssa.+Sukurutsa+puolestaan+ei+ole+minkään+oikeusvaltion+lakien+mukaan+mahdollista,+tuskin+tulee+olemaankaan,+Kaikkia+muita+esittämiäsi+variaatioita+voit+tietysti+pyrkiä+ajamaan.+Saatat+tosin+joutua+hyvinkin+outoon+valoon,+mutta+mikäpä+estää+yrittämästä.
Btw:+Tämä+ei+ole+kristinuskopalsta,+vaan+luterilaisuuspalsta.
21.05.2018 21:37
"Olitko+paikalla+kun+Raamatun+kirjoittajat+tekstejään+laativat?"<
Olin+kyllä!
21.05.2018 18:33
evlut101+kirjoitti:+"Olen+pahoillani+jos+sinua+on+siellä+loukattu.+Sellainen+ei+ole+hyväksyttävää."<
Rohkenen+tuota+epäillä.,+sillä+jatkat:+"Mutta+siis+pointtini+on+että+tuskimpa+monet+teistä+on+niin+ahdistuneita+homojen+oikeuksista.+Olette+vaan+löytäneet+lyömäaseen,+jolla+tehdä+kristityistä+ns.+huonoja+ja+suvaitsemattomia+ihmisiä.+"<
Mielestäsii+siis+homoseksuaalien+oikeuksia+ajavat+eivät+oikeesti+niin+kauhean+paljon+välitä+iheidän+oikeuksistaan,+vaan+tekevät+sitä+vain+uskovien+kiusalla,+tai+tehdäkseen+uskovista+-+siis+fundamentalisteista+-+huonoja+ja+suvaitsemattomia+ihmisiä.
+Et+ota+huomioon,+että+homojen+ihmisarvoa+ja+oikeuksia+ajavat+sellaiset+henkilöt,+jotka+a)+ovat+itse+homoseksuaaleja,+b)+ystävissä,+työkavereissa,+sukulaisissa,+tuttavissa+jne+on+homoseksuaaleja+ihmisiä.+Tai+c)+he+muuten+vain+ajavat+tasa-arvoista+yhteiskuntaa+ja+kaikkien+kansalaisten+samanlaisia+oikeuksia.
Minulla+on+isosisko,+joka+on+omasta+mielestään+uskovainen,+mutta+ei+niin+kovin+hyvin+tunne+Raamattua.+Mutta+sen+hän+on+sisäistänyt,+että+homous+on+syntiä.+Homojen+siis+pitäisi+lakata+olemasta+homoja.+Mikä+käytännössä+tarkoittaisi,+että+heidän+pitäisi+elää+koko+elämänsä+selibaatissa.+Siskoni+ei+itse+malttanut+odottaa+edes+niin+kauaa,+että+olisi+ehtinyt+"koskemattomana"+vihille.+Olin+itse+todistamassa,+kun+hän+oli+maha+pystyssä+papin+edessä+tahtomassa+omissa+kirkkohäissään.+Kristillisiä+"uskoon"+äänestää,+totta+kai.
Hänen+miehensä+jakoi+vaimonsa+käsityksen,+että+itseään+pitäisi+pystyä+hillitsemään.+Itsehillinnän+vaatimus+ei+koskenut+häntä,+ei+seksuaalisesti+eikä+muutoinkaan.+Se+ei+estänyt+häntä+juomasta+itseään+hengiltä.+Hän+ei+kuitenkaan+ollut+mikään+pultsari,+vaan+hyvässä,+ja+hyväpalkkaisessa+virassa.+Ja+"hoiti"+virkaansa+kirjaimellisesti+kuolemaansa+asti.
>"Oma+epätieteellinen+mielipiteeni+asiaan+on+että+ateistit+osaavat+houkuttaa+älykkäät+ihmiset+omien+oppiensa+pariin+paremmin."<
Eli+näiden+"oppien"+pariin+on+mielestäsi+helpompi+houkuttaa+älykkäitä+ihmisiä+kuin+niitä+muita.+Eikö+tästä+voisi+vetää+jonkinlaisia+johtopäätöksiä?+Ei+oikeasti+älykkäitä+ihmisiä+"houkuteta"minkään+oppien+pariin+muutoin+kuin+heidän+älyllisyyteensä+vetoavilla+keinoilla,++
Älykäskin+ihminen+voi,+totta+kai,+hairahtua+myös+kaikenlaiseen+"mambo+zamboon"+mutta+silloin+ei+vedotakaan+ihmisen+älyyn.+Uskonnoissa+ja+etenkin+niiden+harjoittamisessa+on+pelkästään+sellaisia++elementtejä,+jotka+vetoavat+ihan+johonkin+muuhun+kuin+ihmisen+älyyn.
21.05.2018 18:20
Helppoahan+se+on+hatusta+vetää+selityksiä.+Lapsena+maalla+pelkäsin+ukonilmaa,+salama+kun+oli+muutamassa+kesässä+polttanut+naapurista+navetan,+useammaltakin+naapurilta+ladon,+läheisen+järven+saarista+kaupunkilaisten+mökkejä+jne.+Naapurissa+asuva+ja+toimiva+pyhäkoulun+opettaja-mummeli+meille+pokkana+selitti,+kuinka+jyrinä+ja+paukahdukset+tulevat+siitä+kun+enkelit+taivaassa+siivotessaan+ravistavat+mattoja.
Samalla+periaatteella+ovat+syntyneet+ne+Raamatunkin+selitykset.+Kansa+on+kysynyt+ja+viisaina+pidettyjen+"tietäjien"+on+ollut+pakko+jokin+selitys+löytää,+muuten+olisi+mennyt+"tietäjän"+uskottavuus.+Siinä+sitä+onkin+sitten+syntynyt+tarina+poikineen!+Ja+vielä+2000-luvulla+nämä+jutut+menevät+joillekin+läpi+ihan+kybällä!+:D
21.05.2018 11:19
RepeRuutikallo:+Se+mitä+perussuomalaiset+tarvitsisivat+nyt+kipeimmin+olisi+jokin+kunnon+dramatiikka+maahanmuuttajaosastolla."<
Tätä+linkin+tapahtumaakaan+persut+eivät+voi+hyödyntää.+Siinä+kun+yritettiin+kolmen+miehen+voimin+tappaa+pakistanilainen.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201805162200947160_u0.shtml
21.05.2018 10:52
Halla-aho:+"Pidän+Laura+Huhtasaarta+erittäin+toivottavana+kandidaattina."+
Niin+kandidaattinahan+Lauraa+voidaan+pitää,+vaikka+se+maisterius+alta+mureneekin!
21.05.2018 10:44
evlut121:+"Kunpa+pystyisitte+näkemään+oman+surkean+vihaa+ja+katkeruutta+täynnä+olevan+tilanne."<
Kunpa+edes+te+uskovaiset+näkisitte+oman+vihanne+ja+katkeruutenne.+Tehän+sentään+sitä+"rakkauden+sanomaa"+sanotte+julistavanne.+Täällä+uskovaiset+nillittää,+kuinka+milloin+kukakin+käy+vihalla+ja+raivolla+heidän+kimppuunsa.+
Tai,+kuten+nyt+kuulemma+sateenkaaripapit+kirkolliskokouksen+yhteydessä.+Uutisoinnissa+tämä+aggressio+ei+tullut+mitenkään+ilmi.+Eli+tämäkin+aggressio+oli+vain+uskisten+omissa+päissä.+Aito+avioliitto+-tempauksissa+sen+sijaan+tuli+hyvin+esille+tämäkin+puoli.+
Ateismi-palstalla+lakkasin+tykkänään+käymästä,+kun+siellä+sitä+vasta+olikin+uskisten+raivoa+ja+katkeruutta+yllin+kyllin.++Ja+perusteetonta+tyhmäksi+ja+idiootiksi+nimittelyä,+niin+kuin+Raamattuun+uskominen+olisi+jonkinlainen+osoitus+ihmisen+älykkyydestä.+Mutta+aina+vaan+väitettiin,+kuinka+"ateistitkin+uskois+jos+ne+vaan+ymmärtäis+Raamattua"!++
Kun+sitten+siteerasin+Helsingin+Sanomien+uutisoimaa+tutkimusta,+jonka+mukaan+älykkäät+ihmiset+ovat+muita+harvemmin+uskovaisia,+niin+siitäkös+riemu+syntyi!+Solvasin+kuulemma+uskovaisia+ja+väärentelin+asioita.+Enhän+minä+sitä+juttua+ollut+Hesariin+kirjoittanut.+Saati+ollut+tekemässä+kyseistä+tutkimusta,+vaikka+empiirisiä+kokemuksia+asiasta+onkin!+:D
21.05.2018 10:30
Onpa+sinulla+omituinen+tapa+suhtautua+ihmisiin,+joiden+kirjoituksia+kommentoit,+arvoisa+"valehtelevapaska".+
Samalla+osoitat+hyvin+konkreettisella+tavalla+saamasi+kotikasvatuksen+tason+ja+laadun.+Mutta+niinhän+se+on,+että+meillä+kaikilla+ei+ole+ollut+onnea+saada+sivistyneitä+vanhempia!+Valitettavasti.
20.05.2018 19:07
Ole+hyvä!+😊
19.05.2018 14:54
qwertyilija:+"Piispainkokous+voi+myös+antaa+"pastoraalisen+ohjeen"+siitä,+miten+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkollinen+vihkiminen+on+mahdollista."<
Piispainkokouksen+päätöksellä+ei+voida+kävellä+kirkolliskokouksen+päätöksen+yli.+Sillä+on+oikeus+tehdä+esityksiä+kirkolliskokoukselle,+mutta+se+ei+voi+antaa"pastoraalisia+ohjeita",+jotka+ovat+ristiriidassa+kirkolliskokouksen+kannan+kanssa.+Piispainkokoushan+antoi+"pastoraalisen+ohjeen"+parien+siunaamisesta+ja+kanssarukoilusta.+Siinäkin+noudatettiin+vakiintunutta+ja+kirkolliskokouksen+kannan+mukaista+kahtiajakoa.
Elonheimo:+"Piispainkokous+voi+myös+esittää,+että+maininta+vihittävien+sukupuolista+lisätään+Kirkkolakiin+ja/tai+Kirkkojärjestykseen.+Joko+niin,+että+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkollinen+vihkiminen+hyväksytään.+Tai+niin,+että+sateenkaariparien+vihkiminen+kielletään."<
Totta+kai+voi,+mutta+eihän+se+muuttaisi+mitään.+Tai+ehkä+sen,+että+oikeuskäsittelyissä+ei+tarvitsisi+selvittää,+onko+pappi+ollut+tietoinen+kirkon+kannasta+samaa+sukukupuolta+olevien+vihkimiseen.+Papin+kun+voidaan+edellyttää+olevan+selvillä+kirkkolaista+ja+kirkkojärjestyksestä.+Missään+ei+edellytetä,+että+kirkon+kanta+tulisi+olla+kirjattuna+tietyn+tasoiseen+säädökseen+tai+määräykseen.
Kirkko+on+myös+osoittanut+olevansa+valmis+rajuihinkin+päätöksiin.+Lähetyshiippakunnassa+toimineita+pappeja+on+viime+vuosina+erotettu+ympäri+Suomea.+Turun+hiippakunnan+tuomiokapituli+erotti+taannoin+viisi+pappia+kerralla+tästä+syystä.+Näiltä+otettiin+pois+myös+pappisoikeus.+Joten+kyllä+sieltä+taistelutahtoa+löytyy.+Moni+nuori+humanisti-pappi+voi+vielä+yllättyä.+Valitettavasti.
19.05.2018 12:30
18 / 57