Vapaa kuvaus

Aloituksia

124

Kommenttia

1188

1. Rauhan tervehdys.

Mistähän se johtuu, että Petri Paavolaa puolustellaan samoilla argumenteilla kuin Patrick Tiaista? Miksi heitetään äkkiä kehään pyyhee, jossa lukee "rakkaus peittää kaiken"? Miksi nyt yhtäkkiä tämä on kovaa tuomitsemista, kun tuo esille hänen ilmeisiä pahoja harhaoppejaan, kun hän itse kuitenkin kovasti kritisoi (osittain oikeinkin) kirkkoja?

On erikoista, että kun aloitin palvelustyötäni ja puhuin eksytyksistä, niin kuului myös argumentteja: "mikä Mauno sinä olet puhumaan mistään mitään, eihän sinua kukaan seuraa". Nyt kun sitten on tullut huomiota ja niitä seuraajia, kuulukin päinvastaista huutoa. Mitäkin ilmeisintä on, että joidenkin mielestä en saisi saarnata en pienelle enkä suurella yleisölle, koska he yksinkertaisesti eivät ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen eli eivät ole kiinnostuneet siitä mikä on totuus, vaan siitä mikä miellyttää.

Olen jo kauan aikaa sitten lopettanut pyrkimykset ollakseni "sopiva", ollakseni kaikille mieliksi ja yrittäen muotoilla asian niin ettei se loukkaa, koska se on mahdotonta - etenkin meidän ajassamme jossa kaikki otetaan henkilökohtaisesti, aletaan parkumaan ja nillittämään pienistäkin huomautuksista sekä moniaan loukkaantuvat, niinkuin Herramme lopunajassa puheessaan totesi.

Joten, annan neuvon niille joita suunnattomasti ärsyttää minun saarnani, todistukseni ja opetukseni: Älä kuuntele niitä. Mutta mieti toki ensin, että ärsytinkö siksi kun sanoin totuuden vai jostain muusta syystä?

Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut." - Galatalaiskirje 1:10-12

Siunauksin, MM.
  2. Rauhan tervehdys.

Niilo Yli-Vainio on siitä merkittävä, että hän avasi sen pullon korkin, Pandoran lippaan ja luukun edelläkävijänä, josta sittemmin ovat tulleet muut äärikarismaattiset virtaukset ulos. Niinpä kaikki äärikarismaatikot ylistävät Yli-Vainiota esikuvanaan.

Yli-Vainio poikkesi monella tavalla helluntaiherätyksessä terveestä toiminnasta.

Ensiksi, hänellä keskiössä oli manifestaatiot, parantumiset ja ihmeet eikä vain Sanan saarna. Itseasiassa hän kirjoittikin, ettei "voima toiminut" kun hän saarnasi parannusta ja sitä ei kestänyt puhua laisinkaan.

Toiseksi, Niilo itse epäili alkuun voimaansa ja kirjoittaa kirjassaan tästä, mutta sittemmin hän innostui itsekin voimastaan niin, että kirjasi päiväkirjaansa ylös kaikki kaatumiset ja mitä useampi kaatui, sitä parempaa. Tämä voima oli kuitenkin paljolti sielullista, koska se ajoi Yli-Vainion uupumukseen ja ennen aikaiseen hautaan kolmessa vuodessa. Tämä "kolmen vuoden herätys" on sittemmin ollut monessa liikkeessä standardi, kuten Patrick Tiaisen herätyksen yhteydessä.

Kolmanneksi, helluntaiherätyksessä kaatamis ilmiö oli uusi, sitä alkuun vieroksuttiin ja oudoksuttiin, koska tavallista oli Pyhällä Hengellä täyttyneelle ilo, voima todistaa ja armolahjojen kuten kielillä puhumisen ilmeneminen. Kaatamis ilmiö oli täysin uutta ja erilaista. Niinpä 80-luvun jälkeen helluntaiherätys muuttuikin aivan toisenlaiseksi, jossa alettiin etsiä hovikelpoisuutta, näkyvyyttä ja yhteiskunnallista asemaa (koska lehdet kirjoitti Yli-Vainiosta positiivisesti paljon). Lopputuloksena syntyi kansanopisto Iso Kirja ja sitten muodostui Helluntaikirkko. Herätys loppui.

"Oi te älyttömät galatalaiset (tai helluntailaiset)! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?" - Galatalaiskirje 3:1

Opetukseni nimeltä Lumoava Voima, jossa käsittelen myös Niilo Yli-Vainiota.
    https://www.youtube.com/watch?v=_6iEJ5HwjAA

Siunauksin, MM.
  3. Rauhan tervehdys.

Muistan lukeneeni alkuseurakunnan harhaliikkeistä ja niille tunnusomaista oli, ettei heidän sanomansa ollut kestävä vaan se katosi lopulta kuin tuhka tuuleen. Esimerkiksi montanolaisten "ihmeelliset sanomat" olivat yhtä tyhjän kanssa.

Näinhän kävi myös esimerkiksi Markku Koiviston kirjoille, saarnoille ja puheille, aivan kuten vaikkapa myös William Branhamin sanomalle. Kukaan ei niitä enää kuuntele, vaan ne ovat kadonneet pois.

Samoin nämä Petri Paavolan opetukset, väärät opit ja jopa taikauskoiset käsitykset maailmasta ovat sellaisia, ettei näissä ole painoarvoa, vaan ovat turhuutta ja katoavat.

"Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa, ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä." - 2. Timoteuskirje 2:16-17

Oikea paha "karsinogeeninen väreily" on siis nuo epäpyhät (epäkristilliset) ja tyhjät puheet, joiden tunnusomainen piirre on, että niinkuin syöpä äityy pahemmaksi, niin nämäkin tulevat yhä alati mielettömimmiksi teorioissaan eikä sille ole loppua, sille typeryys on pohjatonta!

Sitä vastoin vaikkapa esimerkiksi Päivi Räsäsen kannanotot ovat painavaa sanaa, joilla on iankaikkinen perusta ja ne pysyvät vielä vaikka Päivistä kerran aika jättäkin, jos Herran tulo viipyy.

Miksi ei käyttää tällaista vaivannäköä vaikkapa tekemään abortin vaaroista videoita, koska abortti aina tappaa vauvan 100% varmasti, mutta säteilyn tappavasta vaikutuksesta ei ole mitään muita todistuksia kuin että joistakin ihmisistä "tuntuu" sähkö vaaralliselta.

"Käännä silmäni pois turhuutta katselemasta, anna minun saada virvoitus sinun teilläsi." - Psalmi 119:37

Siunauksin, MM.
  4. Rauhan tervehdys.

Kuuntelin kerran erään eksyttäjän pitämää raamattutunti 3/4 ja aloin epäilemään, että olisin erehtynyt vaikutelmassani ja opetus vaikutti terveeltä, koska hän puhui aivan oikeista asioista ja pintapuolisesti se vaikutti hyvältä.

Mutta tässä se onkin miksi eksytys on vaikea tunnistaa, koska he käyttävät samaa termistöä puhuen Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä, pelastuksesta ja uskosta. Mutta sisältö on toinen ja se ei käy heti ilmi, varsinkaan jos ei voi kysyä että mitä he tarkoittavat niillä.

Kun sitten pääsin puhetta loppuun, yhdessä kohdin havahduin ja aloin erottamaan, että mies oli täysin pielessä, kun hän paljasti mitä tarkoittaa parannuksella, uskolla ja evankeliumille. Niiden sisältö oli täysin Raamatun vastakkaista ja siksi Henki ei yhtynyt hänen puheeseensa vaikka se alkuun kuulosti aivan oikealta pintapuolisesti.

Kun Petri Paavola puhuu Kristuksesta, Jumalasta ja seurakunnasta, muista että hän kieltää paikallisseurakunnat, hän kieltää Kristuksen kaikkivaltiuden ja Hän kieltää Jeesuksen olevan Isän ainosyntyinen Poika.

Tällöin käy kuin kippasi lorauksen myrkkyä täysin hyvään kalakeittoon. Koko keitto on perin myrkyllistä ja se hyväkin on pilalla sen pahan tähden. Vähäinen hapatus on hapattanut koko taikinan pahaksi.

"Yksinkertainen uskoo joka sanan, mutta mielevä ottaa askeleistansa vaarin. Viisas pelkää ja karttaa pahaa, mutta tyhmä on huoleton ja suruton." - Sananlaskut 14:15-16

Siunauksin, MM.
  5. Rauhan tervehdys.

Tottahan toki, jos koet että elät hirvessä seksisynnissä, niin silloin on otettava malka pois omasta silmästä ja on varaa sitten nuhdella toisiakin.

Ja nuhtelu ei tietenkään ole tuomitsemista, joka on evätä armo. Kukaan ei varmasti kiellä, etteikö pahinkaan syntinen ei voi saada armoa, jos syntinsä tunnustaa, mutta emme voi heittää pyhää koirille (joka sanotaan heti sen jälkeen kun on puhuttu malkasta Matteuksen 7. luvussa), jos he eivät syntejänsä tunnusta vaan jopa päinvastoin marssivat niitä esitellen kuin voittopokaaleita.

"Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi." - Matteuksen evankeliumi 5:13

Siunauksin, MM.
  6. Rauhan tervehdys.

Tämä oli minulle järkytys, kun tajusin juuri tämän jakeen valossa, mistä on kysymys.

Tarkistin sitten asian, että tarkoittaako tuon jakeen "lihaan tullut" oikeasti "lihassa ollut" tai "lihassa käynyt" imperfektissä vai onko sana todellakin kuten suomen kieli kääntää perfektiin "lihaan tullut" ja alkutekstin sana on todellakin perfektissä.

"Perfekti eli päättymä on kieliopin aikamuoto, joka ilmaisee tapahtumaa, jonka seuraamukset edelleen näkyvät." - Wikipedia:Perfekti

Jos kieltää, ettei Jeesus Kristus ole lihassa, niin Raamatun sanan mukaan on todellakin antikristus. Hyvin vakava harhaoppi, jota ei tietenkään mikään kristillinen liike/kirkkokunta/suuntaus opetakkaan.

Olen keskustellut Petri Paavolan kanssa tunteja puhelimessa kolminaisuudesta, näistä hänen käsityksistään ja miksi hän julisti kirouksen niille, jotka eivät usko hänen universaali seurakuntatotuutta. Samoin tuntemani Juhana Lehmuskoski on Paavolan kanssa ollut yhteyksissä näistä opeista ja toisin kuin jotkut väittävät, että emme ymmärrä Paavolaa, niin me kyllä ymmärrämme ja valitettavasti hän on vakavasti mennyt pieleen oppiensa suhteen, jotka on alunperin saanut branhamilaiselta Pentti Heiskalta, mutta joita on pitänyt piilossa kunnes nykyään saatuaan julkisuutta on rohjennut tuoda niitä esille.

"Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon." - 2. Pietarin kirje 2:1

Siunauksin, MM.
  7. Rauhan tervehdys.

Ystävä, sinä olet kuunnellut nyt paljon valheita. Raamatussa on hyvin selvästi sanottu niin hepreassa, kreikassa kuin siitä tehdyissä käännöksissä niin arameaksi, latinaksi kuin monilla muillakin kielillä homoseksuaalisuuden synniksi.

Mutta tähän emme tarvitse edes Raamattua ymmärtämään asiaa, vaan ymmärrämme kuinka ihminen on biologisesti luotu mieheksi ja naiseksi sekä mies naiselle ja nainen miehelle. Mutta on toki niitäkin, jotka tykkäävät laittaa huoltoasemalla bensaletkun pakoputkeen, mutta sen ei vain yksinkertaisesti ole tarkoitettu toimia sillä tavalla!

Jeesuksen Kristuksen velipuoli, apostoli Juuda, Raamatun viimeisessä herättävässä kirjeessä kirjoittaa näin selvästi kuinka vakavasta synnistä puhumme.

"Samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta." - Juudan kirje 1:7

Haureellisiin luonnottomiin lihanhimoihin liittyvät kaikenlaiset perverssiot luonnollisen miehen ja naisen välisen yhteyden ulkopuolella, olipa kyseessä sitten pedofiilia, homoseksuallisuus, biseksuaallisuus, zoofilia, nekrofilia tai mikä tahansa sellainen. Se on kauhistus, inhotus ja kuvotus Jumalalle, rikkoen kaikkea Jumalan säätämystä, ja siksi näille ihmisille tulee hyvin vaikeita mielenterveysongelmiakin.

Mutta tänään luin jälleen siunaavan todistuksen sisarelta, joka oli tullut vuonna 2018 uskoon Herraan Jeesukseen, oli vapautunut lesbolaisuudesta ja oli uskoontultuaan Pyhässä Hengessä saanut ymmärryksen, että oli ollut väärässä.

Kuinka helppoa ihmisille onkaan ajatella, että toiset ihmiset ovat väärässä, mutta että itse olisi väärässä? Tämä on kuitenkin välttämätöntä pelastuksen kannalta, että tekee mielenmuutoksen, nöyrtyy Jumalan tahtoon ja uskoo Jeesuksen Kristuksen evankeliumin armosta. Se joka näin tekee, saa varmasti iloita pelastuksesta ja rauhasta, kun saa iankaikkisen elämän. Kunnia Jumalalle korkeuksissa.

"Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi." - Jesajan kirja 1:18

Siunauksin, MM.

Siunauksin, MM.
  8. Rauhan tervehdys.

Raamatussa on useita kehotuksia nuhteluun, jopa ankaraan nuhteluun, kun asia sitä vaatii.

"Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät. Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta. Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana." - 1. Timoteuskirje 5:20-22

Uskonpuhdistaja Martti Luther, jota parjattiin omana aikanaan ja jota edelleen parjataan, kirjoitti miksi tulee nuhdella, kumoita vastaansanojain väitteitä ja torjua valheita.

"Se, joka täydellä todella pitää oppiaan, uskoaan ja tunnustustaan totena, oikeana ja varmana, ei voi jäädä yhteen sellaisten kanssa, jotka opettavat väärää oppia tai pitäytyvät siihen. Opettaja, joka harhoja opetettaessa vaikenee, mutta kuitenkin on olevinaan oikea opettaja, on julkista kiihkoilijaa pahempi; ulkokultaisuudellaan hän aiheuttaa vaikeampaa vahinkoa kuin vääräoppinen. Ei häneen myös voida luottaa. Hän on susi ja kettu, palkkalainen ja vatsanpalvelija, valmis halveksien hylkäämään opin, sanan, uskon, sakramentit, seurakunnat ja koulut." - Tunnustuskirjat s.31

Vieläpä hän toteaa tästä näinkin:

"Syytettäköön minua ylpeydestä ja ahneudesta, aviorikoksesta ja murhasta, vihollisuudesta paavia vastaan ja kaikista mahdollisista paheista, kunhan minua vain ei voida syyttää jumalattomasta vaikenemisesta."

Kun puhumme sitten hänen nimeään kantavasta kirkosta, voimme hyvin käyttää hänen omia sanojaan perusteluna sille, miksi voimme nuhdella näinkin ilmeisistä harhoista.

Ajatus tästä "positiivisuuden evankeliumista" tässä ajassa on muokannut kokonaan toisenlaisen kuvan Jeesuksesta, niin että tämä "uusi jeesus" ei laisinkaan oli sanonut käännynnäisiä helvetin lapsiksi, ei liioin Herodesta ketuksi eikä Pietarille sanonut vastoin kasvoja, että vaikene saatana, mutta se on toinen Jeesus kokonaan.

Raamatun Jeesus rakastaa niin paljon, että Hän jopa lyö ja sitten myös parantaa. Näin Hän nimittäin sanoo tekevänsä rikkaassa Laodikean (suom. ihmisoikeuksien) kirkossa.

"Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus." - Ilmestyskirja 3:19

Jos Herramme Jeesus kerran toruisi minua nuhteluista ja sanoisi: "Miksi Mauno nuhtelit seurakuntaa vääryydestä?", niin minä vastaisin: "Miksi itse? Seurasin vain sinua Vapahtajani."

Siunauksin, MM.