Vapaa kuvaus

Aloituksia

116

Kommenttia

1054

  1. Rauhan tervehdys.

    Meistä ei kukaan kiellä, etteikö usko tuota hedelmiä, mutta kenestä tuossa asiayhteydessä puhutaan?

    "Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa... He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia." — Tiituskirje 1:10,16

    Kun apostoli käyttää sanaa "me", hän tarkoittaa kristittyjä, mutta kun hän käyttää sanaa "he", hän tarkoittaa seurakunnan ulkopuolisia ihmisiä - tässä tapauksessa näyttäisi olevan uskonnollisia juutalaisia. He ovat saastaisia ja uskottomia, ei kristityt.

    Muista aina, ettet ikinä laita tuota mutta-sanaa sen jälkeen, kun olet laittanut armon. Siinä ei ole mutta-sanaa, ei tekoihin perustuvia ehtoja eikä vaatimuksia, vaan se on Jumalan lahja, joka uskon perusteella lahjoitetaan täysi mittaisena ja varmasti taivaaseen asti riittävänä armona, johon meidän toki on syytä suhtautua niin määrätyllä vakavuudella ja kunnioituksella, kun myös valtaisalla kiitoksella ja ilolla. Kiitos Jeesus!

    "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." — Efesolaiskirje 2:8-9

    PS. Tässä uusi raamattutuntini tästäkin aiheesta.
    https://www.youtube.com/watch?v=qmUOT_WMQTI

    Siunauksin, MM.
  2. Rauhan tervehdys.

    Otin kantaa heidän toimintaansa ja en voi suositella heitä enää, kun minulle selvisi että heidän oppinsa ei perustu uskon kautta armoon, vaan itselähtöisiin lainalaisiin tekoihin ja omavanhurskauteen eikä lahja vanhurskauteen.

    Kun nostin asian esille, monet nousivat tätä kommentoimaan näin:

    "Olen katsonut muutaman videon näiltä nuorilta miehiltä, ja täytyy sanoa että en hengessä ole samalla aaltopituudella. Totuus on mukana mutta armo puuttuu. Kun Pyhä Henki nuhtelee ja hoitaa samalla niin siinä tehdään parannusta. Ehkä nuoret miehet vielä kasvavat jos kuuntelevat mitä Jeesus sanoo, eikä vain toisiaan komppaa puheissaan."

    "Hyvä kun otit esille asian. Olen karttanut heitä jo kauan juuri tämän tähden. Todella oli Jumalasta tämän rohkenit tuoda näin julkisesti. Kiitos Mauno. Vaikka en sinunkaan toimintatavoista ihan aina pidä, puhut kuitenkin evankeliumia ja Jeesus on keskiössä. Toisin kuin näillä veljillä, en ole koskaan kuullut että he puhuivat siitä mitä Kristus teki ristillä tai Jumalan armosta, se on todella surullista."

    "Kiitos herralle tästä Maunon selvennyksestä omaakin mieltäni askaruttaneeseen asiaan. Tahdon itsekin rukoilla näiden, veljien Timo ja Tomin puolesta että Jumalan armo heillekin kirkastuisi. Itsellenikin kävi juuri samoin kuten muutkin ovat todistaneet, että muutaman heidän keskinäisen keskustelun kuuntelun seurauksena käsitys Jumalan armosta ikäänkuin hämärtyi ja tuli outo olo sisimpään. On kyllä totta, että Jaakobin kirjettä tankatessa ilman armon evankeliumia ajautuu herkästi hakoteille ja etäälle Kristuksen ristin sovitustyöstä."

    "Henkeni vahvistaa tämän asian. Nämä fariseukset on ahdistaneet opeillaan minuakin ja olen tuntenut suuttumusta heitä kohtaan miten he nuhtelee, arvostelee ja pakottaa uskovia jatkuvaan parannukseen vailla minkäänlaista lepoa Kristuksessa."

    "Nämä miehet laittavat heti eston päälle ja piillottavat kommentit, jos olet eri mieltä. Pidän sitä outona toimintana. Jos kerran ovat niin varmoja asiastaan, niin osaavat sitten varmaan myös perustella väitteensä ilman, että piilottavat kommentit. Minut ja erään toiseen henkilön piilottivat, kun esittivät virheellisiä väitteitä kahdesta eri seurakunnasta/kirkosta. Kertoivat siis satuja ja omia kuvitelmiaan näiden kirkkojen opista. Kun tätä oikaistiin ja vielä ystävällisesti, niin laittoivat eston."

    "Olet mielsstäni Mauno täysin oikeassa, mitä tulee näiden miesten pelastusoppiin. Tekojen ja lain vaatimuksia vain. Armo on korkeintaan pitovoidetta lipsuviin suksiin, näiden miesten julistuksessa... Olen pitempään näitä miehiä seurannut, ja itsekin joskus kuuluin samoin ajatteleviin, kunnes tuli tämä oman tekemisen tie päätökseen. Rupesi kummasti yksin Armosta kelpaamaan, kun ei ollutkaan enää voimaa tehdä sitä alati vaadittua parannusta pelastuksen eteen. Tuli totaalinen työuupumus. Tästä kaikesta vapautuminenkin tapahtui vain yksin armosta toki."

    "Tuossa loppukesästä itselläni Timon saarna sai aikaan valtavan syyllisyyden, hädän ja ahdistuksen, joka pakotti minut viimein jopa uskaltautumaan paikalliseen seurakuntaan. Tästä voimistuneesta synnintunnosta seurasi lopulta ahdistuksen lisääntyminen ja voinnin romahdus. Koin itseni jopa murhaajaa pahemmaksi ihmiseksi, kun en oma-aloitteisesti uskalla, osaa tai jaksa kertoa ihmisille Jeesuksesta ja tiestä pelastukseen.

    Olin täysin samaa mieltä tämän saarnan kanssa, mutta valitettavasti sillä oli minuun lopulta hyvin negatiivinen vaikutus. Tuntui kuin pelastusvarmuuden rippeet jotka minulla oli olisi viety pois. Nyt tämän tekstin myötä käsitän, että siitä puheesta puuttui (tai ei painotettu tarpeeksi) armo mitä syyllisyytensä kanssa muutenkin kamppaileva herkkäomatuntoinen ihminen olisi tarvinnut. Vieläpä kun menneisyydessä olin ollut vuosia kiinni lakihenkisyydessä. Vaikka sinun puheissasi on usein kovaakin tekstiä, niin päätät puheet armon ja toivon sanomaan, niin ettei kuulija jäisi vellomaan omaan toivottomuuteensa, vaan kohdistaisi katseen täydelliseen Jeesukseen. Hänen vaikutuksestaanhan ne hyvätkin teot ovat loppujenlopuksi lähtöisin. Parannuksen teko kuuluu kristityn elämään, mutta siinä mennään vikaan, kun keskitytään enemmän niihin omiin tekoihin, kuin siihen mitä Jeesus jo teki meidän edestämme."

    Lue täältä kommenttini liittyen Lindroosiin ja Pönniin:
    https://www.youtube.com/post/UgkxP_R5LinRx5v0UEX9v-THN2WRrzgvrC_Y

    Rukoillaan nuorten miesten puolesta, että löytäisivät pois Galatiasta takaisin Golgatalle.

    Siunauksin, MM.
  3. Rauhan tervehdys.

    "Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi." — 2. Korinttolaiskirje 6:1

    Ei tietenkään kaikki ihmiset saa armoa, jotka eivät usko Kristukseen eivätkä ota sitä näin vastaan lahjana, vaan jäävät armosta ja uskosta osattomiksi kadotetuiksi sieluiksi, joiden loppu on iankaikkisessa helvetissä eikä iankaikkisessa taivaassa, johon Jeesus edeltä meni ja valmista tien ruumiin kuolemansa kautta.

    Korinttolaiskirjeet puhuvat tästä erityisesti.

    Ja vastaavasti, jos uskoontullut ihminen lankeaa pois uskosta lain alle, usein syntiensä tähden, ja alkaa sitten uudestaan yrittää vanhurskaudessa harjoittamiensa tekojen ja itsevalitun jumalanpalveluksen kautta hankkimaan Jumalan suosiota, on langennut pois armosta eikä hänkään pelastu.

    "Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta." — Galatalaiskirje 5:4

    Lainalainen tila on luonnollista meille:
    Teet töitä --> Saat palkkaa
    Alat hyväksi --> Pääset taivaaseen
    Tottelet Jumalaa --> Sinut palkitaan pelastuksella

    Tällaista on lainalaisuus, mutta armo sitä vaston perustuu jo maksettuun lahjaan, joka on vaapasti tarjolla sille, joka ainoastaan uskoo eikä yritä ostaa teoillansa sitä.

    Tämä on myös hullutus ihmisille, että se on "näin helppoa", mutta se uskominen onkin siksi tosi vaikeaa, kun pitäisi kävellä ylitse ikuisuuden virran Kristusta katsellen. Ja siksi monet eivät koskaan tule uskoon, varsinkaan omavoimaiset, omavanhurskaat ylpeät ihmiset, jotka kehuskelevat mitä ovat eikä sillä mitä Kristus on. Jeesus Kristus täytti kaiken ristillä, mutta sen lahjan voi ottaa vain tyhjä käsi vastaan, joka ei yritä tehdä kauppaa eikä tarjoa Kristukselle mitään muuta kuin syntinsä.

    "Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi." — Roomalaiskirje 4:5

    Ihanko se on tosissaan lahja, jonka saa uskon kautta? Kyllä. Kiitos Herralle!
    https://www.youtube.com/watch?v=3rGgW4VOzQ0

    Siunauksin, MM.
  4. Rauhan tervehdys.

    Rohkaisen, että kuunnelkaa tuo opetukseni, jossa avaan mitä parannuksen teko eli Kreikan kielen metanoia-sana oikeasti tarkoittaa ja mitä se ei tarkoita.

    Valitettavasti ajassamme on liikkeellä raatelevaisia susia, jotka ovat kääntäneet parannuksen legalistisella tavalla ihmisen omaksi lihalliseksi omaksi suoritukseksi, pinnistetyksi ja teoiksi, mutta Raamattu kieltää tämän selkeästi, että uskosta osattoman pitäisi itse tehdä tekoja tullakseen Jumalan lapseksi vaan se on Jumalan ihmeteko, kun ihminen uudestisyntyy ylhäältä hengellisesti.

    "Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta." — Tiituskirje 3:4-5

    Valitettava tosiasia on se, että jotkut käyttävät väärin vapautta, heidät tulee joskus jopa erottaa seurakunnasta ja nuhdellakin ankarasti, ja sekin on syytä iskosta ymmärrykseen, että "synnin voima on laki" (1. Kor. 15:56) ja siksi lakihenkiset lahkot ovat täynnä hirveitä syntejä ulkokultaisineen julistajineen. Oma pyristely siis tekee vain samaa kuin olisi vyötäröään myöten juoksuhiekassa: uppoavat vain yhä syvemmälle, kunnes siihen hukkuu.

    Mutta meillä on parempi kuin laki, meillä on armo kasvattaja, jonka Jeesus Kristus kalliilla verellään osti meille ristillä!

    "Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön, sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi, mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa... niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut." — Heprealaiskirje 7:18-22

    Kuuntele ystävä tästä Sanan saarna, joka olet epävarma pelastuksestasi:
    https://www.youtube.com/watch?v=3rGgW4VOzQ0

    Siunauksin, MM.