Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

460

1. "Sanotaan,+että+Jumala+on+mahdollisesti+luonnut+meidän+aika-avaruutemme,+mutta+on+sen+ulkopuolella.+Hän+on+Aristoleen+alkuperäinen+liikuttaja.""+Ihminen+on+siis+Jumalankuva+ja+potentiaalinen+jumala,+jollekin+toiselle+planeetalle.+Ihminen+voi+olla+itse+Luoja,+mutta+sillä+hän+voi+olla+se+kana,+joka+muniin+sen+uuden+munan.+Teoriassa+ihminen+voi+luoda+uuden+kanan,+sille+toiselle+planeetalle?+Elämällä+on+pyrkimys+jatkamaan+elämää+ja+ihminen+on+ehkä+kaukaisessa+tulevaisuudessa+jonkinlaisen+jumalan+asemassa?+Joku+toinen+elämä+voi+pitää+meitä+Jumalina+-+heidän+elämänsä+alkuunsaattajina?+"Entäs+jos+meidän+kosmoksemme,+sekä+tämä+elämämme+maa-planeetalla+ja+mahdollisesti+muualla+universumissa,+on+tuollainen+"muna".+Jos+tämä+meidän+todellisuutemme+on+jonkin+pitkälle+kehittyneen+kanan,+tai+siis+sivilisaation+munima+muna.+Onko+silloin+jumala"+kana",+millainen+tuo+sivilisaatio+onkaan)+,+eikä+Jahwe?
  2. Aloituksesi+on+itse+asiassa+hyvä,+vaikka+olenkin+oman+näkemykseni+esittänyt,+ettei+mielestäni+Jeesuksen+syntymäkertomuksia+voi+käyttää+nykyiseen+avioliittokeskusteluu.+Perusteluna+olen+esittänyt+käsitykseni+syntymäkertomusten+taustasta+ja+tarkoituksesta,+että+niillä+evankelista+käsittelee+täysin+eri+asiaa,+kuin+mihin+nykyinen+avioliittokeskustelumme+liittyy.+Mutta+kuten+sanoi+aloituksesi+on+hyvä.+Kirjoitit+mm.:”Jeesuksen+oma+syntymä+antaa+mielenkiintoisen+näkökulman+avioliittoon.+Nykyisin+varmasti+sanoisimme,+että+Jeesus+syntyi+avioliiton+ulkopuolella?+Tai+sai+alkunsa+avioliiton+ulkopuolella?+Hänen+alkunsa+on+ajatuksia+herättävä+myös+isyys-äitiys+-näkökulmasta.+Jos+Josef+olisi+hylännyt+Marian,+Jeesus+olisi+syntynyt+yksinhuoltajaäidille,+Hänellä+ei+olisi+ollut+isää.....mieleen+nousee+kaikenlaista...+”Olenkin+yrittänyt+tiedustella+sinulta+mitä+mieleesi+asian+tiimoilta+nousee.+Mitä?+Miten+sinä+ajatuksia+kehittelet+aiheen+tiimoilta.+Vastaat:”No+vaikka+juuri+se,+että+Jeesus+syntyi+olosuhteissa,+jotka+eivät+olleet+perinteiset.+Se+pistää+tietysti+miettimään+miksi+Jeesuksen+syntymä+meni+niin,+voiko+se+kertoa+meille+jotain+vaikkapa+tämän+päivän+avioliittokeskusteluun?+Tai+voiko+olla+niin,+että+Jumala+olisi+halunnut+osoittaa+jotakin+sillä,+että+Jeesuksen+syntymä+oli+sellainen+kuin+oli?+”Niiiiiin?+Mitä+ajattelet+asiasta,+koskapa+mieleesi+nousee+kaikenlaista.+Ja+samalla+vedät+jumalan+ajatukset+ja+tarkoitusperät+mukaan.+Jumalakysymykseenhän+piti+minun+toki+puuttuman,+koska+se+on+sinulle+ilmiselvästi+tärkeä+asia,+ja+jotenkinhan+sinä+ilmeisesti+joko+olet+päässyt+selvyyteen+tai+ainakin++sinulla+täytyy+olla+jokin+metodi+jolla+jumalan+ajatukset+selvität,+kirjoitathan:”Oikeastaan+minua+kiinnostaa+enemmän+se,+miten+Jumala+asiasta+ajattelee+”Tämä+tietysti+osoittautuu+sinullekin+niin+mahdottomana+asiana+selvittää,+että+joudut+toteamaan:”Miten+päättelen+Jumalan+ajatukset.....en+päättele+Jumalan+ajatuksia.+Elän+elämääni+ja+kysymysten+ja+valintojen+kohdalla+pohdin+ja+tulen+erinäisten+vaiheiden+kautta+johonkin+lopputulokseen.+”Eli+päädyt+aivan+oikeaan+lopputulemaan,+että+ns+”jumalan+ajatuksissakin”+on+kyse+sinun+omista+ajatuksistasi,+jotka+syystä+tai+toisesta+haluat+laittaa+jumalan+piikkiin.Mutta+edelleen,+kun+sinulta+yrittää+saada+selvää+mitä+sinä+siis+olet+aloituksesi+aiheesta+mieltä,+kun+mieleesi+kerran+kaikenmoista+nousee,+vastaatkin:”En+vie+pohdintojani+mihinkään+suuntaa.+Vuorovaikutus+on+se+avainsana+ja+suhteessa+toiseen+pohdinta+etenee+tai+ei+etene.+Toki+itseksenikin+pohdin+kaikenlaista,+mutta+kun+kirjoitan+ne+esiin,+on+tarkoitukseni+pohdiskella+suhteessa+toiseen+ja+se+suhde+määrittää+etenemisen+tai+paikoilleen+pysähtymisen.+”Tämä+kryptinen+ajatelma+tarkoittanee,+jos+se+nyt+mitään+tarkoittaa,+että+et+ole+varsinaisesti+asiasta+mitään+mieltä,+vaikka+toisaalta+mieleesi+kaikenlaista+nouseekin,+ja+itse+asiassa+sanot,+että+et+ole+mitään+mieltä+aiheesta+vaan+olet+jotakin+mieltä+siitä+mtä+muut+ehkä+aiheesta+sanovat,+tai+sitten+ehkä+et.Jos+siis+tarvitset+määritelmän+vastaukselle,+etsi+toki+sellainen,+mutta+sano+nyt+hyvä+ihminen+mitä+sinä+olet+minun+kysymyksiini+vastannut?+Kysymykseni+eivät+ole+olleet+kovin+vaikeita:Mitä+olet+itse+mieltä+aloituksesi+”Jeesuksen+oma+syntymä+antaa+mielenkiintoisen+näkökulman+avioliittoon.+”+Mitä+näkökulmia?+Miten+mielestäsi+syntymäkertomukset+tuovat+niitä+näkökulmia+avioliittoon+ja+miksi?Ja+tietenkin+oli+tämä+kysymys+kiinnostuksestasi+siihen+miten+jumala+siasta+ajattelee.+Miten+pääset+päälle+jumalan+kannasta+asiaan?+Toisaalta,+kuten+jo+tulitkin+tunnustaneeksi,+kyse+on+sinun+ajatuksistasi,+ei+jumalan.
  3. Niinpä+tietysti...
  4. "Voimme+ottaa+käsittelyyn+yhden+kysymyksen+ja+etsiä+sellaista+vastausta,+joka+voisi+kumpaakin+tyydyttää?+"LOISTAVAA!+Käsitelkäämme+siis+tuo+yllä+oleva+kysymykseni:"Tarkoitan+siis+sitä,+että+kun+kiinnostuksen+kohteesi+on+tämä,+onhan+sinun+toki+pohdinnoissasi+ainakin+yritettävä+sovitta+jotkut+päätelmäsi+jumalan+ajatuksiksi.+Vai+millä+menenetelmällä+päättelet+mitkä+ovat+jumalan+ajatukset+mistäkin+aiheesta?+Millä+kriteereillä+erottelet+jumalan+ajtukset+omista+ajatuksistasi?"