Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilikkuviivaviiva
profiilit
pilikkuviivaviiva
pilikkuviivaviiva
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
460
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Sanotaan,+että+Jumala+on+mahdollisesti+luonnut+meidän+aika-avaruutemme,+mutta+on+sen+ulkopuolella.+Hän+on+Aristoleen+alkuperäinen+liikuttaja."
"+Ihminen+on+siis+Jumalankuva+ja+potentiaalinen+jumala,+jollekin+toiselle+planeetalle.+Ihminen+voi+olla+itse+Luoja,+mutta+sillä+hän+voi+olla+se+kana,+joka+muniin+sen+uuden+munan.+Teoriassa+ihminen+voi+luoda+uuden+kanan,+sille+toiselle+planeetalle?+Elämällä+on+pyrkimys+jatkamaan+elämää+ja+ihminen+on+ehkä+kaukaisessa+tulevaisuudessa+jonkinlaisen+jumalan+asemassa?+Joku+toinen+elämä+voi+pitää+meitä+Jumalina+-+heidän+elämänsä+alkuunsaattajina?+"
Entäs+jos+meidän+kosmoksemme,+sekä+tämä+elämämme+maa-planeetalla+ja+mahdollisesti+muualla+universumissa,+on+tuollainen+"muna".+Jos+tämä+meidän+todellisuutemme+on+jonkin+pitkälle+kehittyneen+kanan,+tai+siis+sivilisaation+munima+muna.+Onko+silloin+jumala"+kana",+millainen+tuo+sivilisaatio+onkaan)+,+eikä+Jahwe?
22.03.2018 17:02
"Ajattelen,+siis+Jumala+ilmeisesti+on?+Tietoisuutemme+on+peräisin+Jumalan+luomistyöstä+ja+samoin+se,+että+kuvittelemme+jonkinlaisen+Jumalan+olemassa+olon+mahdollisiksi?"
Aikamoiseen+kehään+ajautuu+ajattelu+tuossa+kohden,+ja+ilman+mitään+rationaalisia+perusteita.+Koska+jumala+on+luonut+ihmisen+ja+ihmiselle+tietoisuuden+jolla+ajatella+jumalaa,+jumala+on+olemassa+koska+ajattelen+jumalaa....kö???
"Raamatunkin+katson+ilmentävän+Jumalan+Sanaa"
Onko+tuo+edellinen+kehäpäätelmä+"voimassa"+vain+silloin,+kun+ajattelu+kohdistuu+Raamatun+jumalaan+eli+Jahween?+Entä+jos+ajattelen+vaikka+Shivaa+tai+Thoria?
"ehkä+ihmisen+on+parempi+uskoa+Jumalaan+kuin+olla+varma+siitä,+että+häntä+ei+ole+olemassa"
Miksi+näin?
22.03.2018 16:25
"Robotti+kysyy+uskovaiselta,+mihin+aiheeseen+liittyen+tämä+tarvitsee+siunausta.+Sitten+se+kohottaa+kätensä+taivaita+kohti+ja+lausuu+tilanteeseen+sopivia+lainauksia+Raamatusta."
Luulisi+että+"uskovat"+olisivat+riemuissaan+tästä+robo-pastorista.+Robottipappihan+toimii+juuri+samalla+tavalla+kuin+uskovan+mieli,+eli+Raamatusta+haetaan+siunaus+omille+aivoituksille+sopivia+jakeita+etsien.+Vähän+kärjistetysti+tilanne+voisi+mennä+vaikka+näin:
"uskova":+pastori+hyvä,+talonmies+kävi+polkaisemassa+mun+emäntää+ja+nyt+ajattelin+mennä+nuuppaamaan+niin+rouvani+kuin+talkkarinkin.+Siunaa+hankkeeni,+pliiiis...
robopappi:+Mene+lapseni,+sillä+kirjoitettu+on++"+Jos+joku+tekee+aviorikoksen+toisen+miehen+vaimon+kanssa,+jos+hän+tekee+aviorikoksen+lähimmäisensä+vaimon+kanssa,+niin+heidät,+sekä+avionrikkoja+mies+että-nainen,+rangaistakoon+kuolemalla."+Otahan+lapseni+vielä+kirjallisena+tämä+käsky+ja+mene+rauhassa+tappohommiin
Fiksu+lukija+toki+ymmärtää,+että+kehittelemäni+tilanne+on+täysin+fiktiivinen,+eihän+talkkareita+ole+ollut+enää+aikoihin.
22.03.2018 12:54
"Aina+täytyy+tiedostaa,+että+tiede+on+AINA+valhetta,+sillä+myös+tieteen+harjoittajien+mukaan+tiede+on+muuttuvaa+eli+dynaamista+ja+itseään+korjaavaa.+Tämän+päivä+tieto+on+jo+huomenna+täyttä+valhetta.+"
Tiede+itsessään+ei+ole+kuin+joukko+tiedeyhteisössä+hyväksyttyjä+menetelmiä+kerätä+tietoa.+Tiede+ei+ole+muuttuvaa,+dynaamista+ja+itseään+korjaavaa,+mutta+ne+tulokset,+joita+tieteessä+hyväksytyillä+menetelmillä+on+saatu,+ovat.+Tieteellisin+menetelmin+on+saatu+tulos+x,+joka+perustuu+esim.+laboratotio-oloissa+suoritettuun+kokeeseen,+jolla+pyritään+verifioimaan+hypoteesi+y.+Kokeen+tulokset+ratkaisevat+sitten+oliko+hypoteesi+paikkansapitävä+vai+ei,+ja+tulos+x+siis+on+saatujen+tosisteiden+valossa+"totta".+Tieteen+piirissä+saadut+tulokset+puolestaan+alistetaan+armottomalle+kritiikille+ja+empiirisille+pyrkimyksille+falsifioida+tulos.+Se+mikä+tämän+myllyn+kestää,+on+sitä+"tietoa"+siihen+asti+jos+/+kun+uudet+tutkimustulokset+toisin+osoittavat.+Jos+uudet+todisteet+aiheuttavat+sen,+että+tulos+x+on+joko+kokonaan+hylättävä+tai+sitä+on+korjattava,+ei+tuo+tulos+x+kuitenkaan+ole+ollut+valhe,+vaan+virheellinen+tai+puutteellinen+tulos.+Ymmärrätkö+eron?
Toki+tieteen+parissa+kuten+muillakin+elämän+alueilla+harjoitetaan+myös+vilppiä,+mutta+se+on+eri+asia.
22.03.2018 12:45
Aloituksesi+on+itse+asiassa+hyvä,+vaikka+olenkin+oman+näkemykseni+esittänyt,+ettei+mielestäni+Jeesuksen+syntymäkertomuksia+voi+käyttää+nykyiseen+avioliittokeskusteluu.+Perusteluna+olen+esittänyt+käsitykseni+syntymäkertomusten+taustasta+ja+tarkoituksesta,+että+niillä+evankelista+käsittelee+täysin+eri+asiaa,+kuin+mihin+nykyinen+avioliittokeskustelumme+liittyy.+Mutta+kuten+sanoi+aloituksesi+on+hyvä.+Kirjoitit+mm.:
”Jeesuksen+oma+syntymä+antaa+mielenkiintoisen+näkökulman+avioliittoon.+Nykyisin+varmasti+sanoisimme,+että+Jeesus+syntyi+avioliiton+ulkopuolella?+Tai+sai+alkunsa+avioliiton+ulkopuolella?+Hänen+alkunsa+on+ajatuksia+herättävä+myös+isyys-äitiys+-näkökulmasta.+
Jos+Josef+olisi+hylännyt+Marian,+Jeesus+olisi+syntynyt+yksinhuoltajaäidille,+Hänellä+ei+olisi+ollut+isää.
....mieleen+nousee+kaikenlaista...+”
Olenkin+yrittänyt+tiedustella+sinulta+mitä+mieleesi+asian+tiimoilta+nousee.+Mitä?+Miten+sinä+ajatuksia+kehittelet+aiheen+tiimoilta.+Vastaat:
”No+vaikka+juuri+se,+että+Jeesus+syntyi+olosuhteissa,+jotka+eivät+olleet+perinteiset.+Se+pistää+tietysti+miettimään+miksi+Jeesuksen+syntymä+meni+niin,+voiko+se+kertoa+meille+jotain+vaikkapa+tämän+päivän+avioliittokeskusteluun?+Tai+voiko+olla+niin,+että+Jumala+olisi+halunnut+osoittaa+jotakin+sillä,+että+Jeesuksen+syntymä+oli+sellainen+kuin+oli?+”
Niiiiiin?+Mitä+ajattelet+asiasta,+koskapa+mieleesi+nousee+kaikenlaista.+Ja+samalla+vedät+jumalan+ajatukset+ja+tarkoitusperät+mukaan.+Jumalakysymykseenhän+piti+minun+toki+puuttuman,+koska+se+on+sinulle+ilmiselvästi+tärkeä+asia,+ja+jotenkinhan+sinä+ilmeisesti+joko+olet+päässyt+selvyyteen+tai+ainakin++sinulla+täytyy+olla+jokin+metodi+jolla+jumalan+ajatukset+selvität,+kirjoitathan:
”Oikeastaan+minua+kiinnostaa+enemmän+se,+miten+Jumala+asiasta+ajattelee+”
Tämä+tietysti+osoittautuu+sinullekin+niin+mahdottomana+asiana+selvittää,+että+joudut+toteamaan:
”Miten+päättelen+Jumalan+ajatukset.....en+päättele+Jumalan+ajatuksia.+Elän+elämääni+ja+kysymysten+ja+valintojen+kohdalla+pohdin+ja+tulen+erinäisten+vaiheiden+kautta+johonkin+lopputulokseen.+”
Eli+päädyt+aivan+oikeaan+lopputulemaan,+että+ns+”jumalan+ajatuksissakin”+on+kyse+sinun+omista+ajatuksistasi,+jotka+syystä+tai+toisesta+haluat+laittaa+jumalan+piikkiin.
Mutta+edelleen,+kun+sinulta+yrittää+saada+selvää+mitä+sinä+siis+olet+aloituksesi+aiheesta+mieltä,+kun+mieleesi+kerran+kaikenmoista+nousee,+vastaatkin:
”En+vie+pohdintojani+mihinkään+suuntaa.+Vuorovaikutus+on+se+avainsana+ja+suhteessa+toiseen+pohdinta+etenee+tai+ei+etene.+Toki+itseksenikin+pohdin+kaikenlaista,+mutta+kun+kirjoitan+ne+esiin,+on+tarkoitukseni+pohdiskella+suhteessa+toiseen+ja+se+suhde+määrittää+etenemisen+tai+paikoilleen+pysähtymisen.+”
Tämä+kryptinen+ajatelma+tarkoittanee,+jos+se+nyt+mitään+tarkoittaa,+että+et+ole+varsinaisesti+asiasta+mitään+mieltä,+vaikka+toisaalta+mieleesi+kaikenlaista+nouseekin,+ja+itse+asiassa+sanot,+että+et+ole+mitään+mieltä+aiheesta+vaan+olet+jotakin+mieltä+siitä+mtä+muut+ehkä+aiheesta+sanovat,+tai+sitten+ehkä+et.
Jos+siis+tarvitset+määritelmän+vastaukselle,+etsi+toki+sellainen,+mutta+sano+nyt+hyvä+ihminen+mitä+sinä+olet+minun+kysymyksiini+vastannut?+Kysymykseni+eivät+ole+olleet+kovin+vaikeita:
Mitä+olet+itse+mieltä+aloituksesi+”Jeesuksen+oma+syntymä+antaa+mielenkiintoisen+näkökulman+avioliittoon.+”+Mitä+näkökulmia?+Miten+mielestäsi+syntymäkertomukset+tuovat+niitä+näkökulmia+avioliittoon+ja+miksi?
Ja+tietenkin+oli+tämä+kysymys+kiinnostuksestasi+siihen+miten+jumala+siasta+ajattelee.+Miten+pääset+päälle+jumalan+kannasta+asiaan?+Toisaalta,+kuten+jo+tulitkin+tunnustaneeksi,+kyse+on+sinun+ajatuksistasi,+ei+jumalan.
22.03.2018 12:27
Syntyjäni+kyllä.+Nykyisin+lähinnä+seudulla+jota+joskus+on+kutsuttu+peräpohjolaksi,+mutta+ei+kai+kukaan+enää+sellaisesta+puhu.+Mutta+sama+suora+linja+täällä+kuin+eteläisemmilläkin+lakeuksilla+:D
22.03.2018 12:02
Niinpä+tietysti...
22.03.2018 11:27
Kommentti+ei+välttämättä+ole+vastaus+kysymykseen.
22.03.2018 10:51
Yksipuolisesti?+Olen+mielestäni+kertonut+näkemyksiäni+noista+Jeesuksen+syntymäkertomuksista+ja+myös+esittänyt+kantani+niiden+sopivuudesta+avioliittokeskusteluun.+Sinulta+olen+nyt+ihan+mielenkiinnosta+yrittänyt+tiedustella+mitä+mieleesi+oikein+niistä+nousee+sekä+sitä,+mmiten+sinä+jumalan+aatokset+selvität,niistä+kun+olet+kiinnostunut.+Mihinkään+et+vastaa,+muuta+kuin+kierrellen++ja+kaarrellen,+jos+niinkään.
21.03.2018 23:33
"Minusta+olisi+kiinnostavaa+lukea+myös+sinun+ajatuksiasi+vaikka+avioliittoasiassa"
Jaa,+siihen+asiaan+minulla+ei+ole+kovin+mielenkiintoista+sanottavaa,+ei+ole+kuulunut+mielenkiinnon+kohteisiin.+Jotakin+toki+avioliitosta+tiedän,+kolme+vuosikymmentä+olen+tuon+yhden+ja+saman+rouvan+kanssa+tellusta+tallustellut.+Hyvä+on+ollut+tallustella.+Hyvä+on,+jos+kaksi+ihmistä+samanlaiselle+taipaleelle+pääsee,+vaikkapa+sitten+nykyisen+lainsäädännön+sallimissa+puitteissa.
21.03.2018 16:44
"Jumalan+ajatuksia+voi+lukea+Raamatusta."
No+niinpä+tietysti.+Entäpä+nyt+tämä+aloituksesi+aihe,+mitä+siis+mieleesi+nousee+asian+tiimoilta?+Monenmoista+sanoit+nousevan.+Mitä+jumala+sanoo+meidän+aikamme+avioliittokeskusteluun+liittyen?
21.03.2018 15:58
"Minä+erotan+omat+ajatukseni+Jumalan+ajatuksista."
Hyvä+niin.+Mutta+edelleen+kysymys+kuuluu,+miten+tiedät+jumalan+ajatukset?+Nehän+sinua+kiinnostavat...
21.03.2018 15:45
"+Elän+elämääni+ja+kysymysten+ja+valintojen+kohdalla+pohdin+ja+tulen+erinäisten+vaiheiden+kautta+johonkin+lopputulokseen.+"
Näinhän+me+kaikki+teemme.+
"Kysymyksen+asettelu+on+sen+verran+hanlaka+minun+näkökulmastani,+että+on+vaikea+vastata+siihen"
Miksiköhän+näin+on,+kun+kuitenkin+sinä+olet+meistä+se+joka+nimenomaan+haluaa+tietää+"miten+Jumala+asiasta+ajattelee"?+
"ei+ole+kyse+siitä,+että+Jumala+jotenkin+sanallisesti+puhuisi+minulle+tai+kirjoittaisi+kirjeitä.+"
Luojan+kiitos!!!
Voisitko+antaa+jonkin+esimerkin+missä+asiassa+ja+millä+perusteilla+olet+päätynyt+pitämään+jotakin+tiettyä+ajatusta+nimenomaan+jumalan+ajatuksena?+Entä+miten+nimenomaan+jumalan+ajatuksen+voisi+kuvitella+näkyvän+aloituksesi+kysymyksenasettelussa?
21.03.2018 13:06
"Voimme+ottaa+käsittelyyn+yhden+kysymyksen+ja+etsiä+sellaista+vastausta,+joka+voisi+kumpaakin+tyydyttää?+"
LOISTAVAA!+Käsitelkäämme+siis+tuo+yllä+oleva+kysymykseni:
"Tarkoitan+siis+sitä,+että+kun+kiinnostuksen+kohteesi+on+tämä,+onhan+sinun+toki+pohdinnoissasi+ainakin+yritettävä+sovitta+jotkut+päätelmäsi+jumalan+ajatuksiksi.+Vai+millä+menenetelmällä+päättelet+mitkä+ovat+jumalan+ajatukset+mistäkin+aiheesta?+Millä+kriteereillä+erottelet+jumalan+ajtukset+omista+ajatuksistasi?"
21.03.2018 11:39
Kuitenkaan+kummassakaan+paikassa+sinulta+ei+tunnu+saavan+mitään+vastausta.+Onko+mahdoton+ajatus+että+vastaisit+nyt+kysymykseeni+niin+asia+etenisi+johonkin?+Olkoon+tämä+nyt+se+ketju+missä+keskustelemme.
21.03.2018 11:18
"Miten+sinä+itse+vastaat+kysymyksiisi?"
Minähän+olen+sinulle+jo+vastannut+tässä+ketjussa+miten+minun+mielestäni+Jeesuksen+syntymäkertomuksia+voidaan+soveltaa+nykyiseen+avioliittokeskusteluun,+eli+ei+oikein+mitenkään.+Olen+myös+kertonut+näkemykseni+Matteuksen+lapsuuskertomuksen+taustoista+ja+tarkoituksesta.+Oletko+ollenkaan+lukenut+vastauksiani?+
Kirjoitit+aloituksessasi:
"....mieleen+nousee+kaikenlaista..."
Mitä+siis+mieleesi+nousee?+
"En+vie+pohdintojani+mihinkään+suuntaa.+Vuorovaikutus+on+se+avainsana+ja+suhteessa+toiseen+pohdinta+etenee+tai+ei+etene.+Toki+itseksenikin+pohdin+kaikenlaista,+mutta+kun+kirjoitan+ne+esiin,+on+tarkoitukseni+pohdiskella+suhteessa+toiseen+ja+se+suhde+määrittää+etenemisen+tai+paikoilleen+pysähtymisen."
Tämä+nyt+vaikuttaa+siltä,+että+et+ole+mitään+mieltä.
21.03.2018 11:16
Kirjoitit+tuolla+ylempänä:
"Oikeastaan+minua+kiinnostaa+enemmän+se,+miten+Jumala+asiasta+ajattelee"
Tarkoitan+siis+sitä,+että+kun+kiinnostuksen+kohteesi+on+tämä,+onhan+sinun+toki+pohdinnoissasi+ainakin+yritettävä+sovitta+jotkut+päätelmäsi+jumalan+ajatuksiksi.+Vai+millä+menenetelmällä+päättelet+mitkä+ovat+jumalan+ajatukset+mistäkin+aiheesta?+Millä+kriteereillä+erottelet+jumalan+ajtukset+omista+ajatuksistasi?
21.03.2018 10:54
"Kysytkö+mitä+merkitystä+sillä+on,+että+ihmiset+ottavat+arvoihinsa+vaikutteita+eri+tahoilta?+"
Ei.+Yritän+esittää,+että+Raamattu+ei+ole,+vaikka+toki+toisin+väitetään,+arvojen+lähde.+Mitkä+ovat+Raamatun+arvot?+Sanoisin+ennemminkin,+että+ihminen+omaksuu+arvonsa+jostakin+aivan+muualta,+ja+Raamattua+käytetään+lähinnä+pönkittämään+omaa+arvomaailmaa.+
Mutta+jos+palaamme+aloituksesi+aiheeseen+hetkeksi.+Kirjoitit:
"on+mielenkiintoista+pohtia+vaikka+tätä+Jeesuksen+syntymää+ja+sitä+mikä+merkitys+noilla+olosuhteilla+on+erinäisiin+kysymyksiin.+"
Minulle+ei+ole+vielä+avautunut+mihin+suuntaan+sinä+pohdintojasi+viet+noiden+Jeesuksen+syntymäkertomusten+pohjalta.+Mitä+Matteus+ja+Luukas+mielestäsi+haluavat+sanoa+kertomuksillaan?+Miksi+käsityksesi+mukaan+he+tarinansa+kehittelivät?+Miten+nuo+tarinat+mielestäsi+liittyvät+nykyiseen+avioliittokeskusteluun+ja+mitä+johtopäätöksiä+niiden+pohjalta+olisi+mielestäsi+tehtävä?
21.03.2018 10:51
"Kuinka+ajattelit+että+käymme+keskustelua?"
Eikös+sitä+tässä+parasta+aikaa+käydä?+Yritän+nyt+tiedustella+sinulta+mitä+voit+pohdinnoissasi+laittaa+jumalan+piikkiin+ja+miksi?
21.03.2018 10:41
"Ei+kai+mitään?"
Mitä+tarkoitat?
21.03.2018 10:25
5 / 23