- Aika mielenkiintoinen teoria :D
Onko siis nykyihmisten luovuttava noista muista teksteistä ja keskityttävä pelkästään IOK:hon? - Sanokaa ihmiset, sinä ja kaltaisesi kommentoijat, miksi olette täällä? Mitä varten te notkutte täällä Islam - palstalla, tai muillakaan, jos teillä ei ole mitään muuta asiaa, kuin vinoilla ihmisille, jotka oikeasti haluaisivat aiheesta keskustella? Eikö teidän aikanne mene täällä hukkaan?
- Ehkä niin, mutta poikkeuksetta hänen uskonsa realisoitui ihmisen, lähimmäisen, edun edistämisenä.
- Hyvä lista, tuossa on kaksi minun käyttämääni nimimerkkiä.
- Kristinuskon ehkä, mutta Jeesuksella oli kyllä ihmisen hyvä se numero yksi. Jeesus oli siis humanisti, jonka opetukset kristinusko raiskasi.
- Miten niin provo?
- "Hänestä ei näköjään saa keskustella"
Miksi edes pitäisi? - Itse asiassa on, on aika mukavaa olla luterilainen. Kirkko on hitaasti, mutta varmasti menossa hyvään suuntaan, kun taikauskoiset harhat haihtuvat vähitellen yhä useamman seurakuntalaisen ja seurakunnan työntekijän mielistä. Luterilainen kirkko alkaa vähitellen yhä enenevässä määrin (toivottavasti) lähentymään Jeesuksen todellista opetusta ja merkitystä.
- Totta, olenkin käynyt ortodoksisissa jumalanpalveluksissa monen monia kertoja, niin suomeksi kuin kirkkoslaaviksi toimitetuissa palveluksissa.
- Ikävä tuottaa sinulle pettymys...
- VOI RISTUS, MARIA JA JOOSEF
:D
:D
:D - " paitsi suhteessa islamiin ja Koraaniin. Mitä siis on pääteltävissä? "
Siitä on pääteltävissä se, mistä jo yritin kertoakin; en tiedä vielä islamista ja Koraanista niin paljoa, että minulla olisi rahkeita sanoa kovin painavia mielipiteitä puolesta tai vastaan. Tapoihini kuuluu myös perustella näkemyksiäni, mikä puolestaan vaatii tietyn määrän tietopohjaa. Tiedon hankkiminen ja sulattelu ainakin tällaisella tavan tampiolla vie hieman aikaa. - Islamin apologeettinako olen mielestäsi esiintynyt? Omasta mielestäni en. En edes tiedä islamista tai islamin pyhinä pitämistäni teksteistä tarpeeksi, jotta pystyisin niitä puolustamaan. Toisaalta, en tiedä niistä tarpeeksi, että pystyisin niitä perustellusti kritisoimaankaan. Siksi yritän tutustua aiheeseen. Sinulla on ehkä syvemmät tiedot islamista ja Koraanista kuin minulla, koskapa tiedät ne eksytykseksi tuomita. Ehkä haluaisit jakaa tätä tietoasi meille muillekin, että oppisimme jotakin sinun tietämyksestäsi. En tietenkään hetkeäkään todella usko, että tiedät lopulta aiheesta yhtään sen enempää kuin minäkään. Omasta puolestani voin sanoa, että yritän olla esittämättä kovin jyrkkiä väitelauseita aiheista, joihin en osaa esittää perusteluita. Siksi mm. vähitelle olen tutustumassa Koraaniin.
Kristinuskosta ja Raamatusta puolestaan tiedän jotakin, väittäisin että huomattavasti keskivertokristittyä enemmän. Olen lukenut Raamattua oikeastaan koko ikäni. Olen (uskokaa tai älkää) kirjoittanut monia positiivisia kommentteja niin Raamatusta, kuin kristinuskosta yleensäkin. Monikohan kuitenkaan on minua kristinuskon apologeettina täällä pitänyt? Ennemminkin rienaaja, eksyttäjä ja jopa riivattu ovat niitä määreitä, joita minuun on liitetty. Nyt kuitenkin pieni mielenkiinnon osoitus Koraania kohtaan tekee minusta "islamiin kallellaan" olevan jonkun hihhulin mielessä. Näetkö arvoisa aloittaja mitään ristiriitaa tällaisessa suhtautumisessa?
Eerikalle: ehkä olisi parempi, että et lähtisi osallistumaan tämän kaltaisiin keskusteluihin. Olet liian herkkänahkainen tänne. Tarkoittanet hyvää, kun lähdet moittimaan aloittajaa minun palstapersoonani esiin nostamisesta, mutta omalta osaltasi viet itse asiaa väärään suuntaan. Jos sinua loukkaa jonkun yksittäisen kirjoittajan härkkiminen, älä lue, siirry seuraavaan keskusteluun. Anna asianosaisten itsensä hoitaa loukkaantumispuoli, jos ovat herkkänahkaisuuteen taipuvaisia. Keskustelen mielelläni tästä aiheesta, mutta ohjailisin myös minä tuohon "metsästä", en niinkään "puista" keskusteluun, kuten aloittaja jossakin kohden itsekin mainitsi. - Jopas! Olen siis ensinnäkin saanut "ylennyksen" ihan ateistisaarnaajaksi. Eksyttäjän tittelin olenkin jo saanut aikoja sitten. Olkoon niin, näin se ura etenee. Mutta että islamiin olisin kallellani??????? Toko on totta, että olen islam-palstalle jokusen viestin laittanut sen jälkeen, kun toissa jouluna ostin itselleni lahjaksi Koraanin ja olen vähitellen siihen tutustunut. Jos arvoisa aloittaja kävisit uudelleen lukemassa islam-palstalle kirjoittamani viestit ihan ajatuksen kanssa. Miten ihmeessä pääset käsitykseen, että olisin kallellani islamiin? Yritän tutustua islamiin tutkimalla muslimien pyhinä pitämiä tekstejä. Ehkä joskus pääsen heidän oppiinsa sisälle siinä määrin, että osaan ottaa siihen kantaakin. Toistaiseksi kipuilen Koraanin vaikeaselkoisuuden kanssa, siitä on hyvin vaikea ottaa mitään tolkkua. Voipi olla että joudun hankkimaan enemmän taustatietoa islamista jotta Koraani edes jotenkin avautuisi. Voipi myös olla, ettei mielenkiinto ihan niin pitkälle riitä.
- Kyseessä on keinotekoisesti ylläpidetty illuusio kaksikielisyydessä, ja syyt tähän ovat aivan muualla kuin ruotsin kielen todellisessa asemassa ja merkityksessä maamme kansalaisille. Ruotsia ei edes kuule, saati tarvitse, maassamme kuin todella pienillä alueilla.
- Selvästi kaksikielinen? Ei todellakaan ole. Ruotsinkieliset ovat sekä henkilömäärältään pieni että maantieteellisesti pienelle alueelle sijoittuva vähemmistö Ylivoimaisesti suurimmassa osassa maatamme ruotsin kieltä ei tarvitse kerta kaikkiaan mihinkään.
- Tästä on helppo olla samaa mieltä.
- "Käytönnössä kuitenkin varsin monet islamiin "palanneet" pukeutuvat arabimaiden tapaan"
Tämä on mielenkiintoinen ilmiö. En henkilökohtaisesti tunne ketään islamiin kääntynyttä, mutta kyllä heitä niin katukuvassa kuin tiedotusvälineissä välillä näkee. Toden totta, heidän uskontonsa tuppaa näkymään pukeutumista myöden. Asian tekee hämmentävämmäksi se, että turvapaikanhakijoiden myötä maahamme on tullut paljon arabi-muslimeja, mutta vaikka olen heitä paljonkin nähnyt, he eivät pukeutumisellaan juuri eroa meistä kantasuomalaisista.
Äkkiseltään voisi ajatella, että arabimaisen tyyppinen pukeutuminen käännynnäisen kohdalla on enemmänkin joko tietoisessa tai tiedostamattomassa halussa samaistua uuteen uskontoonsa jonkin tietyn kansallisen kulttuurin kautta. Ehkä kyseessä on jonkinlainen ylitsepursuava innostus, jonka seurauksena omaksutaan jonkin tietyn kulttuurin piirteitä, vaikka ne eivät enää sellaisenaan varsinaisesti liittyisikään islamiin. Kaikki muslimithan eivät ole arabeja, eivätkä arabitkaan ainakaan täkäläisisä olosuhteissa pääsääntöisesti näyttäisi erottuvan pukeutumisellaan.
Samaa ilmiötä tapaa myös vaikkapa kristinuskon sisällä. Tunnen ortodokseiksi "kääntyneitä" (jos nyt kääntyneistä voi puhua, kristinuskon sisällä kun liikutaan) entisiä luterilaisia, jotka ulkomuotonsa puolesta ovat "ortodoksisempia" kuin ortodoksiperheessä lapsesta asti kasvaneet uskonveljensä ja -sisarensa. Koti alkaa muistuttaa keljaa, pukeutuminen on karjalaistyyppistä ilman karjalaisia sukujuuria omaavillakin jne.
Tunnen myös luterilaisesta ortodoksiseen kirkkoon siirtyneitä, joiden kohdalla ei päälle päin näy mitään muutosta. En tiedä, mutta uskoisin, että Suomessa on runsaasti islamiin kääntyneitä kantasuomalaisia, joiden ulkomuoto ei mitenkään paljasta uuteen uskontoon kääntymistä. - "Joissain moskeijoilla on joskus avointen ovien päiviä"
Miten moskeijoissa muutoin suhtaudutaan vierailijoihin, siis vaikkapa ei-muslimin osallistumisesta ihan mielenkiinnosta muslimien rukoushetkiin, miksi niitä nyt kutsuttekaan? - Olen tutustunut Koraaniin n. 1,5 vuotta itsekseni, ostettuani sen itselleni joululahjaksi. Sama havainto oli, että melko hakusassa on Koraanin "juoni". Mielekkäämmäksi muuttui tutustuminen kun aloin noudattamaan Jaakko Hämeen- anttilan käännöksensä alkupuheessa ehdottamaa lähestymistapaa, eli aloin lukemaan lopusta käsin. Lopun suurat kun ilmeisesti ovat paitsi vanhempia osia Koraanista, myös lyhyempiä kuin alkuosan suurat. Ei silti, ei Koraani mikään helppo teos tuntuisi olevan. Jos olen oikein ymmärtänyt arabian osaaminen toisi kai ainakin esteettistä ulottuvuutta Koraanin tekstiin, jos kohta en usko että sisältö avautuisi helpommin arabiaksikaan.