Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

460

  1. Aika+mielenkiintoinen+teoria+:DOnko+siis+nykyihmisten+luovuttava+noista+muista+teksteistä+ja+keskityttävä+pelkästään+IOK:hon?
  2. Miten+niin+provo?
  3. Islamin+apologeettinako+olen+mielestäsi+esiintynyt?+Omasta+mielestäni+en.+En+edes+tiedä+islamista+tai+islamin+pyhinä+pitämistäni+teksteistä+tarpeeksi,+jotta+pystyisin+niitä+puolustamaan.+Toisaalta,+en+tiedä+niistä+tarpeeksi,+että+pystyisin+niitä+perustellusti+kritisoimaankaan.+Siksi+yritän+tutustua+aiheeseen.+Sinulla+on+ehkä+syvemmät+tiedot+islamista+ja+Koraanista+kuin+minulla,+koskapa+tiedät+ne+eksytykseksi+tuomita.+Ehkä+haluaisit+jakaa+tätä+tietoasi+meille+muillekin,+että+oppisimme+jotakin+sinun+tietämyksestäsi.+En+tietenkään+hetkeäkään+todella+usko,+että+tiedät+lopulta+aiheesta+yhtään+sen+enempää+kuin+minäkään.+Omasta+puolestani+voin+sanoa,+että+yritän+olla+esittämättä+kovin+jyrkkiä+väitelauseita+aiheista,+joihin+en+osaa+esittää+perusteluita.+Siksi+mm.+vähitelle+olen+tutustumassa+Koraaniin.Kristinuskosta+ja+Raamatusta+puolestaan+tiedän+jotakin,+väittäisin+että+huomattavasti+keskivertokristittyä+enemmän.+Olen+lukenut+Raamattua+oikeastaan+koko+ikäni.+Olen+(uskokaa+tai+älkää)+kirjoittanut+monia+positiivisia+kommentteja+niin+Raamatusta,+kuin+kristinuskosta+yleensäkin.+Monikohan+kuitenkaan+on+minua+kristinuskon+apologeettina+täällä+pitänyt?+Ennemminkin+rienaaja,+eksyttäjä+ja+jopa+riivattu+ovat+niitä+määreitä,+joita+minuun+on+liitetty.+Nyt+kuitenkin+pieni+mielenkiinnon+osoitus+Koraania+kohtaan+tekee+minusta+"islamiin+kallellaan"+olevan+jonkun+hihhulin+mielessä.+Näetkö+arvoisa+aloittaja+mitään+ristiriitaa+tällaisessa+suhtautumisessa?Eerikalle:+ehkä+olisi+parempi,+että+et+lähtisi+osallistumaan+tämän+kaltaisiin+keskusteluihin.+Olet+liian+herkkänahkainen+tänne.+Tarkoittanet+hyvää,+kun+lähdet+moittimaan+aloittajaa+minun+palstapersoonani+esiin+nostamisesta,+mutta+omalta+osaltasi+viet+itse+asiaa+väärään+suuntaan.+Jos+sinua+loukkaa+jonkun+yksittäisen+kirjoittajan+härkkiminen,+älä+lue,+siirry+seuraavaan+keskusteluun.+Anna+asianosaisten+itsensä+hoitaa+loukkaantumispuoli,+jos+ovat+herkkänahkaisuuteen+taipuvaisia.+Keskustelen+mielelläni+tästä+aiheesta,+mutta+ohjailisin+myös+minä+tuohon+"metsästä",+en+niinkään+"puista"+keskusteluun,+kuten+aloittaja+jossakin+kohden+itsekin+mainitsi.
  4. "Käytönnössä+kuitenkin+varsin+monet+islamiin+"palanneet"+pukeutuvat+arabimaiden+tapaan"Tämä+on+mielenkiintoinen+ilmiö.+En+henkilökohtaisesti+tunne+ketään+islamiin+kääntynyttä,+mutta+kyllä+heitä+niin+katukuvassa+kuin+tiedotusvälineissä+välillä+näkee.+Toden+totta,+heidän+uskontonsa+tuppaa+näkymään+pukeutumista+myöden.+Asian+tekee+hämmentävämmäksi+se,+että+turvapaikanhakijoiden+myötä+maahamme+on+tullut+paljon+arabi-muslimeja,+mutta+vaikka+olen+heitä+paljonkin+nähnyt,+he+eivät+pukeutumisellaan+juuri+eroa+meistä+kantasuomalaisista.+Äkkiseltään+voisi+ajatella,+että+arabimaisen+tyyppinen+pukeutuminen+käännynnäisen+kohdalla+on+enemmänkin+joko+tietoisessa+tai+tiedostamattomassa+halussa+samaistua++uuteen+uskontoonsa+jonkin+tietyn+kansallisen+kulttuurin+kautta.+Ehkä+kyseessä+on+jonkinlainen+ylitsepursuava+innostus,+jonka+seurauksena+omaksutaan+jonkin+tietyn+kulttuurin+piirteitä,+vaikka+ne+eivät+enää+sellaisenaan+varsinaisesti+liittyisikään+islamiin.+Kaikki+muslimithan+eivät+ole+arabeja,+eivätkä+arabitkaan+ainakaan+täkäläisisä+olosuhteissa+pääsääntöisesti+näyttäisi+erottuvan+pukeutumisellaan.Samaa+ilmiötä+tapaa+myös+vaikkapa+kristinuskon+sisällä.+Tunnen+ortodokseiksi+"kääntyneitä"+(jos+nyt+kääntyneistä+voi+puhua,+kristinuskon+sisällä+kun+liikutaan)+entisiä+luterilaisia,+jotka+ulkomuotonsa+puolesta+ovat+"ortodoksisempia"+kuin+ortodoksiperheessä+lapsesta+asti+kasvaneet+uskonveljensä+ja+-sisarensa.+Koti+alkaa+muistuttaa+keljaa,+pukeutuminen+on+karjalaistyyppistä+ilman+karjalaisia+sukujuuria+omaavillakin+jne.+Tunnen+myös+luterilaisesta+ortodoksiseen+kirkkoon+siirtyneitä,+joiden+kohdalla+ei+päälle+päin+näy+mitään+muutosta.+En+tiedä,+mutta+uskoisin,+että+Suomessa+on+runsaasti+islamiin+kääntyneitä+kantasuomalaisia,+joiden+ulkomuoto+ei+mitenkään+paljasta+uuteen+uskontoon+kääntymistä.