Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
pilikkuviivaviiva
profiilit
pilikkuviivaviiva
pilikkuviivaviiva
Vapaa kuvaus
Aloituksia
14
Kommenttia
460
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Aika+mielenkiintoinen+teoria+:D
Onko+siis+nykyihmisten+luovuttava+noista+muista+teksteistä+ja+keskityttävä+pelkästään+IOK:hon?
20.09.2018 18:10
Sanokaa+ihmiset,+sinä+ja+kaltaisesi+kommentoijat,+miksi+olette+täällä?+Mitä+varten+te+notkutte+täällä+Islam+-+palstalla,+tai+muillakaan,+jos+teillä+ei+ole+mitään+muuta+asiaa,+kuin+vinoilla+ihmisille,+jotka+oikeasti+haluaisivat+aiheesta+keskustella?+Eikö+teidän+aikanne+mene+täällä+hukkaan?
20.09.2018 18:06
Ehkä+niin,+mutta+poikkeuksetta+hänen+uskonsa+realisoitui+ihmisen,+lähimmäisen,+edun+edistämisenä.
22.08.2018 07:28
Hyvä+lista,+tuossa+on+kaksi+minun+käyttämääni+nimimerkkiä.
21.08.2018 20:21
Kristinuskon+ehkä,+mutta+Jeesuksella+oli+kyllä+ihmisen+hyvä+se+numero+yksi.+Jeesus+oli+siis+humanisti,+jonka+opetukset+kristinusko+raiskasi.
21.08.2018 20:19
Miten+niin+provo?
15.06.2018 23:02
"Hänestä+ei+näköjään+saa+keskustella"
Miksi+edes+pitäisi?
11.06.2018 17:45
Itse+asiassa+on,+on+aika+mukavaa+olla+luterilainen.+Kirkko+on+hitaasti,+mutta+varmasti+menossa+hyvään+suuntaan,+kun+taikauskoiset+harhat+haihtuvat+vähitellen+yhä+useamman+seurakuntalaisen+ja+seurakunnan+työntekijän+mielistä.+Luterilainen+kirkko+alkaa+vähitellen+yhä+enenevässä+määrin+(toivottavasti)+lähentymään+Jeesuksen+todellista+opetusta+ja+merkitystä.
11.06.2018 17:22
Totta,+olenkin+käynyt+ortodoksisissa+jumalanpalveluksissa+monen+monia+kertoja,+niin+suomeksi+kuin+kirkkoslaaviksi+toimitetuissa+palveluksissa.
09.06.2018 19:37
Ikävä+tuottaa+sinulle+pettymys...
04.06.2018 21:02
VOI+RISTUS,+MARIA+JA+JOOSEF
:D
31.05.2018 19:40
"+paitsi+suhteessa+islamiin+ja+Koraaniin.+Mitä+siis+on+pääteltävissä?+"
Siitä+on+pääteltävissä+se,+mistä+jo+yritin+kertoakin;+en+tiedä+vielä+islamista+ja+Koraanista+niin+paljoa,+että+minulla+olisi+rahkeita+sanoa+kovin+painavia+mielipiteitä+puolesta+tai+vastaan.+Tapoihini+kuuluu+myös+perustella+näkemyksiäni,+mikä+puolestaan+vaatii+tietyn+määrän+tietopohjaa.+Tiedon+hankkiminen+ja+sulattelu+ainakin+tällaisella+tavan+tampiolla+vie+hieman+aikaa.
26.05.2018 14:03
Islamin+apologeettinako+olen+mielestäsi+esiintynyt?+Omasta+mielestäni+en.+En+edes+tiedä+islamista+tai+islamin+pyhinä+pitämistäni+teksteistä+tarpeeksi,+jotta+pystyisin+niitä+puolustamaan.+Toisaalta,+en+tiedä+niistä+tarpeeksi,+että+pystyisin+niitä+perustellusti+kritisoimaankaan.+Siksi+yritän+tutustua+aiheeseen.+Sinulla+on+ehkä+syvemmät+tiedot+islamista+ja+Koraanista+kuin+minulla,+koskapa+tiedät+ne+eksytykseksi+tuomita.+Ehkä+haluaisit+jakaa+tätä+tietoasi+meille+muillekin,+että+oppisimme+jotakin+sinun+tietämyksestäsi.+En+tietenkään+hetkeäkään+todella+usko,+että+tiedät+lopulta+aiheesta+yhtään+sen+enempää+kuin+minäkään.+Omasta+puolestani+voin+sanoa,+että+yritän+olla+esittämättä+kovin+jyrkkiä+väitelauseita+aiheista,+joihin+en+osaa+esittää+perusteluita.+Siksi+mm.+vähitelle+olen+tutustumassa+Koraaniin.
Kristinuskosta+ja+Raamatusta+puolestaan+tiedän+jotakin,+väittäisin+että+huomattavasti+keskivertokristittyä+enemmän.+Olen+lukenut+Raamattua+oikeastaan+koko+ikäni.+Olen+(uskokaa+tai+älkää)+kirjoittanut+monia+positiivisia+kommentteja+niin+Raamatusta,+kuin+kristinuskosta+yleensäkin.+Monikohan+kuitenkaan+on+minua+kristinuskon+apologeettina+täällä+pitänyt?+Ennemminkin+rienaaja,+eksyttäjä+ja+jopa+riivattu+ovat+niitä+määreitä,+joita+minuun+on+liitetty.+Nyt+kuitenkin+pieni+mielenkiinnon+osoitus+Koraania+kohtaan+tekee+minusta+"islamiin+kallellaan"+olevan+jonkun+hihhulin+mielessä.+Näetkö+arvoisa+aloittaja+mitään+ristiriitaa+tällaisessa+suhtautumisessa?
Eerikalle:+ehkä+olisi+parempi,+että+et+lähtisi+osallistumaan+tämän+kaltaisiin+keskusteluihin.+Olet+liian+herkkänahkainen+tänne.+Tarkoittanet+hyvää,+kun+lähdet+moittimaan+aloittajaa+minun+palstapersoonani+esiin+nostamisesta,+mutta+omalta+osaltasi+viet+itse+asiaa+väärään+suuntaan.+Jos+sinua+loukkaa+jonkun+yksittäisen+kirjoittajan+härkkiminen,+älä+lue,+siirry+seuraavaan+keskusteluun.+Anna+asianosaisten+itsensä+hoitaa+loukkaantumispuoli,+jos+ovat+herkkänahkaisuuteen+taipuvaisia.+Keskustelen+mielelläni+tästä+aiheesta,+mutta+ohjailisin+myös+minä+tuohon+"metsästä",+en+niinkään+"puista"+keskusteluun,+kuten+aloittaja+jossakin+kohden+itsekin+mainitsi.
26.05.2018 11:06
Jopas!+Olen+siis+ensinnäkin+saanut+"ylennyksen"+ihan+ateistisaarnaajaksi.+Eksyttäjän+tittelin+olenkin+jo+saanut+aikoja+sitten.+Olkoon+niin,+näin+se+ura+etenee.+Mutta+että+islamiin+olisin+kallellani???????+Toko+on+totta,+että+olen+islam-palstalle+jokusen+viestin+laittanut+sen+jälkeen,+kun+toissa+jouluna+ostin+itselleni+lahjaksi+Koraanin+ja+olen+vähitellen+siihen+tutustunut.+Jos+arvoisa+aloittaja+kävisit+uudelleen+lukemassa+islam-palstalle+kirjoittamani+viestit+ihan+ajatuksen+kanssa.+Miten+ihmeessä+pääset+käsitykseen,+että+olisin+kallellani+islamiin?+Yritän+tutustua+islamiin+tutkimalla+muslimien+pyhinä+pitämiä+tekstejä.+Ehkä+joskus+pääsen+heidän+oppiinsa+sisälle+siinä+määrin,+että+osaan+ottaa+siihen+kantaakin.+Toistaiseksi+kipuilen+Koraanin+vaikeaselkoisuuden+kanssa,+siitä+on+hyvin+vaikea+ottaa+mitään+tolkkua.+Voipi+olla+että+joudun+hankkimaan+enemmän+taustatietoa+islamista+jotta+Koraani+edes+jotenkin+avautuisi.+Voipi+myös+olla,+ettei+mielenkiinto+ihan+niin+pitkälle+riitä.
22.05.2018 20:11
Kyseessä+on+keinotekoisesti+ylläpidetty+illuusio+kaksikielisyydessä,+ja+syyt+tähän+ovat+aivan+muualla+kuin+ruotsin+kielen+todellisessa+asemassa+ja+merkityksessä+maamme+kansalaisille.+Ruotsia+ei+edes+kuule,+saati+tarvitse,+maassamme+kuin+todella+pienillä+alueilla.
22.05.2018 09:07
Selvästi+kaksikielinen?+Ei+todellakaan+ole.+Ruotsinkieliset+ovat+sekä+henkilömäärältään+pieni+että+maantieteellisesti+pienelle+alueelle+sijoittuva+vähemmistö+Ylivoimaisesti+suurimmassa+osassa+maatamme+ruotsin+kieltä+ei+tarvitse+kerta+kaikkiaan+mihinkään.
21.05.2018 15:07
Tästä+on+helppo+olla+samaa+mieltä.
21.05.2018 14:13
"Käytönnössä+kuitenkin+varsin+monet+islamiin+"palanneet"+pukeutuvat+arabimaiden+tapaan"
Tämä+on+mielenkiintoinen+ilmiö.+En+henkilökohtaisesti+tunne+ketään+islamiin+kääntynyttä,+mutta+kyllä+heitä+niin+katukuvassa+kuin+tiedotusvälineissä+välillä+näkee.+Toden+totta,+heidän+uskontonsa+tuppaa+näkymään+pukeutumista+myöden.+Asian+tekee+hämmentävämmäksi+se,+että+turvapaikanhakijoiden+myötä+maahamme+on+tullut+paljon+arabi-muslimeja,+mutta+vaikka+olen+heitä+paljonkin+nähnyt,+he+eivät+pukeutumisellaan+juuri+eroa+meistä+kantasuomalaisista.+
Äkkiseltään+voisi+ajatella,+että+arabimaisen+tyyppinen+pukeutuminen+käännynnäisen+kohdalla+on+enemmänkin+joko+tietoisessa+tai+tiedostamattomassa+halussa+samaistua++uuteen+uskontoonsa+jonkin+tietyn+kansallisen+kulttuurin+kautta.+Ehkä+kyseessä+on+jonkinlainen+ylitsepursuava+innostus,+jonka+seurauksena+omaksutaan+jonkin+tietyn+kulttuurin+piirteitä,+vaikka+ne+eivät+enää+sellaisenaan+varsinaisesti+liittyisikään+islamiin.+Kaikki+muslimithan+eivät+ole+arabeja,+eivätkä+arabitkaan+ainakaan+täkäläisisä+olosuhteissa+pääsääntöisesti+näyttäisi+erottuvan+pukeutumisellaan.
Samaa+ilmiötä+tapaa+myös+vaikkapa+kristinuskon+sisällä.+Tunnen+ortodokseiksi+"kääntyneitä"+(jos+nyt+kääntyneistä+voi+puhua,+kristinuskon+sisällä+kun+liikutaan)+entisiä+luterilaisia,+jotka+ulkomuotonsa+puolesta+ovat+"ortodoksisempia"+kuin+ortodoksiperheessä+lapsesta+asti+kasvaneet+uskonveljensä+ja+-sisarensa.+Koti+alkaa+muistuttaa+keljaa,+pukeutuminen+on+karjalaistyyppistä+ilman+karjalaisia+sukujuuria+omaavillakin+jne.+
Tunnen+myös+luterilaisesta+ortodoksiseen+kirkkoon+siirtyneitä,+joiden+kohdalla+ei+päälle+päin+näy+mitään+muutosta.+En+tiedä,+mutta+uskoisin,+että+Suomessa+on+runsaasti+islamiin+kääntyneitä+kantasuomalaisia,+joiden+ulkomuoto+ei+mitenkään+paljasta+uuteen+uskontoon+kääntymistä.
21.05.2018 14:11
"Joissain+moskeijoilla+on+joskus+avointen+ovien+päiviä"
Miten+moskeijoissa+muutoin+suhtaudutaan+vierailijoihin,+siis+vaikkapa+ei-muslimin+osallistumisesta+ihan+mielenkiinnosta+muslimien+rukoushetkiin,+miksi+niitä+nyt+kutsuttekaan?
21.05.2018 13:51
Olen+tutustunut+Koraaniin+n.+1,5+vuotta+itsekseni,+ostettuani+sen+itselleni+joululahjaksi.+Sama+havainto+oli,+että+melko+hakusassa+on+Koraanin+"juoni".+Mielekkäämmäksi+muuttui+tutustuminen+kun+aloin+noudattamaan+Jaakko+Hämeen-+anttilan+käännöksensä+alkupuheessa+ehdottamaa+lähestymistapaa,+eli+aloin+lukemaan+lopusta+käsin.+Lopun+suurat+kun+ilmeisesti+ovat+paitsi+vanhempia+osia+Koraanista,+myös+lyhyempiä+kuin+alkuosan+suurat.+Ei+silti,+ei+Koraani+mikään+helppo+teos+tuntuisi+olevan.+Jos+olen+oikein+ymmärtänyt+arabian+osaaminen+toisi+kai+ainakin+esteettistä+ulottuvuutta+Koraanin+tekstiin,+jos+kohta+en+usko+että+sisältö+avautuisi+helpommin+arabiaksikaan.
17.05.2018 18:00
1 / 23