Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. <<Onko+Raamattu+kokonaan+Jumalan+sanaa,+erehtymätöntä+ja+virheetöntä?+Vai+onko+siinä+mukana+ihmisten+osuus,+joka+pitää+sisällään+ihmisten+tekemiä+virheitä+jopa+alkuperäisessä+kirjoituksessa+eikä+vain+kopioissa+tai+käännöksissä?>>Raamattu+on+Jumalan+sanaa,+erehtymätöntä+ja+virheetöntä.+Alkukielessä+ei+ole+virheitä,+minkä+todistavat+Qumranin+kirjakääröt.+Sen+sijaan+käännösvirheitä+on+jonkin+verran.
  2. Onnea+vaan!
  3. <<Miksi+joidenkin+adventistejen+mukaan+sunnuntai+olisi+pedon+merkki?>>En+osaa+tuohon+vastata.+Onko+sunnuntai+adventistien+mukaan+pedon+merkki?+Yhdestä+asiasta+olen+kyllä+vakuuttunut+ja+se+on+se,+että+ainoana+kymmenestä+käskystä+sapattia+väheksytään+kristikunnassa.+Olen+ollut+innoissani+Messiaanisten+juutalaisten,+esim.+Michael+Brownin+kirjasta+Aito+kosher-Jeesus.+Se+onkin+erinomaisen+hyvä+kirja.+Nyt+olen+lukemassa+hänen+kirjoittamaansa+kirjaa:+Mitä+on+armo?+On+oikein+hyvä+kirja,++mutta+löysin+yhden+asian,+josta+en+ole+hänen+kanssaan+samaa+mieltä.+Hän+puolustaa+kyllä+10-käskyn+lakia,+mutta+kirjoitta+myös:+"Sen,+minkä+Paavali+hylkäsi+Kolossalaiskirjeen+jakeissa+2:16-23,+oli+yritys+saavuttaa+sisäistä+hengellisyyttä+ulkoisin+keinoin,+kuten+vaatia+pakanoita+noudattamaan+sapattia+sen+sijaan+että+Jeesus+olisi+nähty+sapatin+täyttymyksenä,+tai+pyrkiä+kaikenlaisiin+itsensä+kieltämisen+tekoihin+(kuten+itseään+ruoskineet+keskiaikaiset+munkit).+...".Bacchiocchi,+joka+on+sapattitutkija+ja+siinä+mielessä+pätevämpi+sapatti-asiassa,+kirjoittaa+näin:Kol.+2:16+Älköön+siis+kukaan+teitä+tuomitko+syömisestä+tai+juomisesta,+älköön+myös+minkään+juhlan+tai+uudenkuun+tai+sapatin+johdosta...Pieni+lainaus+Bacchiocchi+kirjasta+Sapatti+ja+sunnuntai,+jossa+hän+käsittelee+Kolossalaiskirjettä:+"+Paavali+ei+lainkaan+käsittele+kysymystä+siitä,+onko+sapattikäsky+yhä+voimassa+kristillisenä+aikakautena,+vaan+vastustaa+monimuotoisia+askeettisia+ja+kultillisia+tapoja,+jotka+etenkin+kolossalaisten+ja+galatalaisten+keskuudessa+joutuivat+ristiriitaan+sen+elintärkeän+totuuden+kanssa,+että+ihminen+vanhurskautetaan+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.Paavali+tuomitsee+harhaopit,+joiden+yhtenä+osana+saattoi+olla+taikauskoisia+muotoja+saanut+sapatin+vietto.+Hän+ei+kumoa+itse+sapattikäskyä,+koska+tuomio+ei+kohdistu+itse+käskyyn+vaan+sen+vääristymään.+Jonkin+raamatullisen+säädöksen+väärinkäytön+moittiminen+ei+ole+itse+säädöksen+kumoamista.Paavali+suosittelee+suvaitsevaisuutta+ja+kunnioitusta+silloinkin+kun+kysymyksessä+ovat+erimielisyydet+ruoasta+ja+päivistä,+jotka+ovat+peräisin+inhimillistä+sopimuksista+(Room.+14:3-6+"Joka+syö+kaikkea,+älköön+halveksiko+sitä+joka+ei+syö,+ja+joka+taas+ei+syö+kaikkea,+älköön+tuomitko+sitä+joka+syö.+Onhan+Jumala+ottanut+omakseen+hänetkin.+4+Mikä+oikeus+sinulla+on+tuomita+toisen+palvelijaa?+Oman+isäntänsä+edessä+hän+seisoo+tai+kaatuu+--+vaikka+kyllä+hän+seisoo,+sillä+Herra+kykenee+pitämään+hänet+pystyssä.+5+Joku+pitää+yhtä+päivää+toista+parempana,+toiselle+kaikki+päivät+ovat+samanarvoisia.+Kukin+olkoon+omassa+vakaumuksessaan+varma.+6+Joka+kiinnittää+huomionsa+päiviin,+tekee+niin+Herran+kunniaksi,+ja+joka+syö,+syö+Herran+kunniaksi,+sillä+hän+kiittää+Jumalaa.+Joka+taas+ei+syö,+on+Herran+kunniaksi+syömättä,+ja+hänkin+kiittää+Jumalaa").+Tämä+osoittaa,+että+kysymyksessä+päivistä,+hän+oli+liian+liberaali+ryhtyäkseen+ajamaan+sapattikäskyn+poistamista+ja+sunnuntain+vieton+omaksumista+sen+sijaan.+Jos+hän+olisi+tehnyt+niin,+hän+olisi+kohdannut+vastustusta+ja+loputtomia+vastaväitteitä+sapatin+kannattajien+taholta.+Kaiken+tällaisen+puuttuminen+on+kenties+selvin+osoitus+siitä,+että+Paavali+osoitti+kunnioitusta+sapatti-instituutiota+kohtaan.+".+Siis+on+selvää,+että+sapattia+väheksytään+kaikista+kymmenestä+käskystä,+sen+vuokse+se+tulee+korostumaan+käskyistä.+On+tosiaan+uskomatonta,+että+Messiaanisissakin+piireissä+tuo+sapattikäsky+voidaan+ymmärtää+noin+väärin,+vieläpä+noin+arvostetun+henkilön+kohdalla.+Messiaanisia+juutalaisia+on+myös+adventisteissa,+jotka+kyllä+ymmärtävät+sapattikäskyn.
  4. <<Kerran+vielä:ei+voi+olla+sekä+juutalainen+jota+velvoittaa+olla+todistajana+tälle+"Teidän+tulee+siis+tietää+ja+painaa+mieleenne,+että+JHWH+on+Jumala+niin+taivaassa+kuin+maan+päällä+eikä+muuta+Jumalaa+ole"+että+uskoa+että+Jeesus+tai+joku+muukin+on+myös+jumala+.>>Jeshua+ei+ole+kilpaileva+Jumala.+On+vain+yksi+Jumala,+joka+on+niin+käsittämätön,+että+emme+voi+sitä+täysin+ymmärtää.+Tässä+ketjussa,+vähän+alempana+on+Jonathan+Cahnin+erinomaisia+videoita,+joita+olen+linkannut.+Muuten+kolminaisuuskäsite+ei+ole+niin+vieras+juutalaisille,+kun+voisi+luulla.+Se+on+itse+asiassa+juutalaisuuden+ydintä.+Tässä+on+hyvä+Michael+Brownin+video,+jossa+hän+kertoo+kuinka+tärkeää+on+nimenomaan+juutalaisten+tietää+Messiaasta.+Juutalaiset+tarvitsevat+Jeshuaa+enemmän+kuin+ketkään+toiset.+Jeshua+tuli+juutalaisia+varten.+Juutalaisten+täytyy+tietää+totuus.+Jews+Need+Jesus.+The+Vatican+Is+Wronghttps://www.youtube.com/watch?v=NpKtsZvqZCY