Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

  1. Jatkoa...*******+Kärsivä+palvelija+*******Profetia:+Jesaja+53Täyttymys:+Johannes+1:1;+Matteus+8:16-17;+26:62-64;+27:12-14,+37,+57-60;+Markus+15:27-28;+Luukas+23:33;+Kirje+Roomalaisille+4:25;+Ensimmäinen+kirje+Korinttolaisille+15:3Tämä+on+ehkä+voimakkain+Messiaanisista+profetioista.+Tämä+profetia+alkaa+oikeastaan+luvun+52+jakeesta+13.+Se+kuvaa+juutalaisen+kansan+syntien+tähden+viattomana+uhrina+kuolevan+Messiaan+pappispalvelusta.+Useat+profetian+kohdat+saavat+täyttymyksensä+evankeliumien+kertomuksissa,+joissa+kuvataan+Messiaan+kuolemaa.+Hän+oli+”niin+kuin+karitsa,+jota+teuraaksi+viedään”,+viattomana+kärsivä,+joka+kuoli+muiden+puolesta.Kuten+aiemmin+on+mainittu,+nykyinen+juutalainen+perinne+opettaa+profetian+viittaavan+Israelin+kansaan,+mutta+teksti+ei+tue+tätä+tulkintaa.+Huomaa+jakeet+viisi+ja+kahdeksan,+joissa+Palvelija+kärsii+”meidän+rikkomustemme”+ja+”minun+kansani+rikkomuksen”+tähden.+Joku+siis+kärsii+Israelin+syntien+tähden.+Siksi+tämän+Israelin+puolesta+kärsivän+täytyy+olla+joku+muu+kuin+Israel.+Se+voi+olla+ainoastaan+Messias.+Itse+asiassa+varhaisimmat+rabbiiniset+auktoriteetit+näkivät+tämän+luvun+viittauksena+Messiaaseen.*******+Israel+suree+*******Profetia:+Sakarja+12:10Mutta+Daavidin+sukuun+ja+Jerusalemin+asukkaisiin+minä+vuodatan+armon+ja+rukouksen+nöyrän+hengen.+Ja+he+kohottavat+katseensa+minuun,+kohottavat+katseensa+häneen,+jonka+ovat+lävistäneet.+He+surevat+häntä,+niin+kuin+surraan+ainoaa+poikaa,+ja+valittavat+häntä+katkerasti,+niin+kuin+esikoista+valitetaan.+Täyttymys:+Ei+ole+vielä+täyttynytTulevaisuudessa,+juuri+ennen+Jeshuan+toista+tulemusta,+juutalaiset+tunnistavat+Hänen+olevan+Se,+”jonka+he+ovat+lävistäneet”,+ja+he+surevat.+Ketään+ihmistä,+juutalaista+tai+ei-juutalaista,+ei+voi+pitää+vastuussa+Messiaan+kuolemasta.+Hän+kuoli,+koska+Hänen+kuolemansa+kuului+Isän+suunnitelmaan.+Päivien+lopulla+kaikki+näkevät+selvästi,+että+Jeshua+oli+Jumalan+lähettämä+pelastaja.(Mitch+Glaserin+kirjasta+Jesaja+53+selityksin)Tarkoittaakohan+tuo+viimeinen+profetia+sitä,+että+juutalaiset+(eivät+kylläkään+kaikki?)+ottavat+vastaan+Jeshua+Messiaan?
  2. jatkoa...*******+Messias+on+Mooseksen+kaltainen+profeetta+*******Profetia:+Viides+Mooseksen+kirja+18:15Täyttymys:+Johannes+6:14Kun+ihmiset+näkivät+sen+tunnusteon,+jonka+Jeshua+oli+tehnyt,+sanoivat+he:+”Tämä+on+totisesti+se+profeetta,+joka+oli+maailmaan+tuleva”.On+selvää+Viidennen+Mooseksen+kirjan+18:15-22+asiayhteydestä,+ettei+Mooses+tarkoittanut+vain+yhtä+profeettaa,+vaan+profeettojen+ketjua,+joka+päättyisi+Messiaaseen,+Israelin+”Profeettaan”.+Siinä+vaiheessa,+kun+Johannes+Kastaja+astui+näyttämölle+Messiaan+edelläkävijänä,+Israelissa+odotettiin+jo+kiihkeästi+profeettaa+tulevaksi.+Juutalaiset+johtajat+kysyivät+Johannes+Kastajalta,+oliko+hän+tuo+profeetta.+Hän+vastasi+kielteisesti+(Johannes+1:21-25).+Kun+Filippus+alkoi+seurata+Jeshuaa,+hän+tunnisti+tämän+Häneksi,+josta+Mooses+kirjoitti+(Johannes+1:44-45).+Myös+Jeshua+vakuutti+olevansa+Hän,+josta+Mooses+kirjoitti+(Johannes+5:46),+ja+monet+muutkin+myönsivät+tämän+(Johannes+6:14;7:49).+Jeshuan+taivaaseenastumisen+jälkeen+sekä+Pietari+että+Stefanus+julistivat+juutalaisten+johtajille,+että+Jeshua+oli+Profeetta,+Messias,+josta+Mooses+kirjoitti+(Apostolien+teot+3:22-26;+7:37).+On+mielenkiintoista,+ettei+kukaan+esittänyt+näissä+tilanteissa+mitään+vastaväitteitä.*******+Messian+nöyryys+*******Profetia:+Sakarja+9:9Täyttymys:+Johannes+12:12-14Seuraavana+päivänä,+kun+suuri+kansanjoukko,+joka+oli+saapunut+juhlille,+kuuli,+että+Jeesus+oli+tulossa+Jerusalemiin,+ottivat+he+palmupuiden+oksia+ja+menivät+häntä+vastaan+ja+huusivat:+”Hoosianna,+siunattu+olkoon+hän,+joka+tulee+Herran+nimeen,+Israelin+kuningas!”+Ja+saatuansa+nuoren+aasin+Jeshua+istui+sen+selkään,+niin+kuin+kirjoitettu+on.Juutalaiset+opetetaan+odottamaan+voittoisaa,+majesteetillista+Messiasta,+joka+laskeutuu+taivaasta+tullakseen+hallitsemaan+ja+tuomaan+rauhan+maailman+kansoille.+Useinkaan+ei+opeteta,+että+Messiaan+on+ennustettu+tulevan+ensin+nöyränä+ja+aasilla+ratsastaen+saattamaan+päätökseen+tehtävänsä,+meidän+sovitukseksemme+(Matteus+21:5-10).+Maailmanrauha+ei+voi+kuitenkaan+koittaa,+elleivät+ihmiset+ensin+löydä+rauhaa+Jumalan+kanssa+omaan+sydämeensä+Messiaan+kautta.+Sakarjan+mukaan+Hän,+joka+saapuu+Jerusalemiin,+on+”kuninkaasi”,+Israelin+kuningas.+Vain+yksi+ihminen,+Daavidin+jälkeläinen,+saattoi+olla+Israelin+kuningas,+jota+Jeshua+selvästikin+oli.+Ensin+Hän+tuli+kuitenkin+nöyränä,+vanhurskaana+pelastajana+eikä+suinkaan+sotaratsulla+(kuten+Hän+myöhemmin+palaa;+ks.+Johanneksen+ilmestys+19:11-16).+Kukaan+Israelissa+ei+täyttänyt+Sakarjan+profetiaa+(9:9)+niin+kuin+Jeshua.+Hänen+vanhurskas+luonteensä+veti+puoleensa+väkijoukkoja,+jotka+seurasivat+Häntä+ja+kuuntelivat+Hänen+opetustaan.+Hänen+lempeä+nöyryytensä+sai+lapset+viihtymään+Hänen+läheisyydessään.+Kuva+Hänestä+saapumassa+Jerusalemiin+nöyränä+aasilla+ratsastaen+yhdistettynä+kahteen+profetalliseen+messiaskuvaukseen+kärsivästä+(ristiinnaulitusta)+Palvelijasta+luo+voimakkaan+kokonaiskuvan+Jeshuasta+Messiaana.*******+Messiaan+ristiinnaulitseminen+*******Profetia:+Psalmi+22Täyttymys:+Matteus+27,+Markus+15,+Luukas+23,+Johannes+19Psalmi+22+tekee+selväksi+sen,+että+Messias+tulisi+ensin+kuolemaan+maailman+syntien+tähden.+Se+on+kuvaus+ristiinnaulitsemisesta+vuosia+ennen+kuin+sitä+käytettiin+kuolemanrangaistuksen+toimeenpanemiseen.+Yhtäläisyydet+tämän+lähes+1000+vuotta+ennen+Jeesusta+kirjoitetun+psalmin+ja+evankeliumin+kertomuksen+välillä+ovat+hämmästyttävät.Vertaa+seuraavia+kohtia+keskenään+nähdäksesi+hätkähdyttävät+yhtäläisyydet+psalmin+22+profeetallisten+ristiinnaulitsemiskuvausten+ja+Jeshuan+kuolemaan+liittyvien+seikkojen+välillä;+Hänen+tuskanhuutonsa+(Psalmi+22:2;+Matteus+27:46),+Hänen+pilkkaamisensa+(Psalmi+22:7-9;+Matteus+27:29-43),+Hänen+fyysinen+tilansa+(Psalmi+22:15;+vrt.+ristillä+riippuvat+ihmisen+tilaan),+Hänen+janonsa+(Psalmi+22:17;+Johannes+19:28),+Hänen+ristillä+lävistetyt+kätensä+ja+jalkansa+(Psalmi+22:17);+vertaa+naulanjälkiin+Hänen+käsissään;+Johannes+20:25-27),+Hänen+vaatteidensa+arpominen+(Psalmi+22:19;+Johannes+19:23-24).+Daavid,+joka+profetoi+Messiaasta+monin+eri+tavoin,+ennusti+myös+Hänen+kärsivän+pahantekijöiden+käsissä.+Psalmi+22+osoittaa+selkeästi,+että+Jeshua+on+se+Ristiinnaulittu,+josta+Daavid+kirjoitti.jatkuu...
  3. *******+Messias+on+Juudan+heimosta+*******Profetia:+Ensimmäinen+Mooseksen+kirja+49:10Täyttymys:+Luukas+3:33…tämä+Aminadabin,+tämä+Adminin,+tämä+Arnin,+tämä+Esromin,+tämä+Faareen,+tämä+Juudan.Ensimmäisestä+Aabrahamille+annetusta+profetiasta+alkaen+lupauksen+linja+kulki+Iisakiin+ja+edelleen+Iisakin+poikaan+Jaakobiin.+Kuolinvuoteellaan+Jaakob+profetoi+kahdelletoista+pojalleen+kertoen,+mitä+heille+tapahtuisi+tulevian+päivinä+(1+Moos.+49:1).+Jaakob+ennusti,+että+Juudan+jälkeläiset+tulisivat+ikuisesti+olemaan+se+heimo,+jolle+kuninkuus+kuuluisi.+Siksi+Messiaan+täytyi+olla+Juudan+jälkeläinen,+joksi+Uusi+testamentti+Hänet+todistaakin+(Matteus+1:2-3;+Luukas+3:33).On+kiinnostavaa,+että+Jumala+käski+profeetta+Hesekielin+kautta+Juudan+viimeistä+kuningasta,+Sidkiaa,+riisumaan+kruununsa,+jotta+se+voitaisiin+palauttaa+Hänelle,+jolle+se+todella+kuuluu,+ilmeisesti+odotetulle+Messiaalle+(Hesekiel+21:25-27).*******+Messias+on+Daavidin+suvusta+*******Profetia:+Toinen+Samuelin+kirja+7:12-13Kun+sinun+päiväsi+ovat+päättyneet+ja+sinä+lepäät+isiesi+tykönä,+korotan+minä+sinun+seuraajaksesi+jälkeläisesi,+joka+lähtee+sinun+ruumiistasi;+ja+minä+vahvistan+hänen+kuninkuutensa.+Hän+on+rakentava+huoneen+minun+nimelleni,+ja+minä+vahvistan+hänen+valtaistuimensa+ikuisiksi+ajoiksi.Täyttymys:+Luukas+3:31…tämä+Melean,+tämä+Mennan,+tämä+Mattalan,+tämä+Naatanin,+tämä+DaavidinTämä+Daavidille+puhuttu+profetia+johtaa+messiaanisen+linjan+yhteen+hänen+jälkeläiseensä.+Se+viittaa+osittain+Daavidin+poikaan,+kuningas+Salomoon,+mutta+siihen+sisältyy+myös+syvempi+messiaaninen+merkitys.+Messiaan+tuli+olla+Juudan+heimosta+ja+Daavidin+suvusta.+Raamatun+selkeimmät+messiaaniset+viittauksen+kohdistuvat+tähän+Daavidin+ikuiseen+hallitsijasukuun+ja+Jeshuaan+hallitsijaprofetioiden+täyttymyksenä+(katso+Psalmi+89:30-38;+Jesaja+9:1-7;+Matteus+1:1;+Luukas+1:31-33,+69;+Apostolien+teot+2:30;+13:23;+Kirje+Roomalaisille+1:2-3;+Toinen+kirje+Timoteukselle+2:8;+Johanneksen+ilmestys+3:7;+22:16).*******+Messias+syntyisi+neitsyestä+*******Profetia:+Jesaja+7:14Täyttymys:+Matteus+1:18,+22-23Jeesuksen+Kristuksen+syntyminen+oli+näin.+Kun+hänen+äitinsä+Maria+oli+kihlattu+Joosefille,+huomattiin+hänen+ennen+heidän+yhteenmenoaan+olevan+raskaana+Pyhästä+Hengestä…+Tämä+kaikki+oli+tapahtunut,+että+kävisi+toteen,+minkä+Herra+on+puhunut+profeetan+kautta,+joka+sanoo:+”Katso,+neitsyt+tulee+raskaaksi+ja+synnyttää+pojan,+ja+tälle+on+annettava+nimi+Immanuel”,+mikä+käännettynä+on:+Jumala+meidän+kanssamme.Nämä+jakeet,+joita+meidän+tulisi+tutkia+huolellisesti+asiayhteydessä,+ovat+selkeä+Messiaan+neitseellistä+syntymää+koskeva+profetia+(Luukas+1:26-27).+Juutalaisen+Raamatun+kääntäjät+korvasivat+sanan+”neitsyt”+ilmaisulla+”nuori+nainen”,+mutta+heprean+sana+almah+on+yleensä+aina+tarkoittanut+naimatonta+nuorta+naista,+mikä+Jesajan+aikana+merkitsi+neitsyyttä.+Edelleen,+Vanhan+testamentin+ennen+Jeshuan+syntymää+valmistuneen+kreikankielisen+käännöksen,+Septuagintan,+tekijät+käänsivät+tämän+ilmaisun+sanalla+”neitsyt”,+joka+sen+merkitys+on+myös+Raamatun+hebreassa.+Kun+otetaan+huomioon,+että+Matteus+viittaa+nimenomaan+näihin+jakeisiin+(1:22-23),+ei+voi+olla+epäilystäkään+siitä,+etteikö+Jeshuan+neitsyt-äiti+Miriam+olisi+tämän+Messiaan+syntymästä+kertovan+profetian+täyttymys.Raamatussa+ihmisten+nimet+kuvaavat+heidän+identiteettiään.+Lapsen+nimi+Immanuel,+joka+tarkoittaa+”Jumala+kanssamme”,+ilmaisee,+että+tämä+profetian+lapsi+on+itse+Jumala,+joka+vaeltaa+keskuudessamme.*******+Messias+on+lihaksi+tullut+Jumala+*******Profetia:+Jesaja+9:5-6Täyttymys:+Matteus+1:1;+Johannes+1:14Jeesuksen+Kristuksen+Daavidin+pojan,+Aabrahamin+pojan,+syntykirja.+(Matteus+1:14)Ja+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttaan,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.+(Johannes+1:14)Nämä+Messiaalle+Jesajan+9.+luvussa+annetut+arvonimet+osoittavat+Hänen+jumalallisuutensa.+Perinteinen+juutalaisuus+ei+opeta+Messiaan+olevan+Jumala,+mutta+tämä+ajatus+tulee+selvästi+ilmi+Heprealaisessa+kirjoituksissa.+Jesajan+9.+luvun+neljä+Messiaan+nimeä+antavat+kaikki+aiheen+päätellä,+että+tämä+ikuinen+valtias+on+itse+Jumala.+Itse+asiassa,+monet+juutalaiset+Raamatun+versiot+eivät+edes+käännä+näitä+nimiä,+vaan+pikemminkin+translitteroivat+ne+(vaihtavat+heprealaiset+kirjaimet+englantilaisiksi),+ettei+niiden+merkitys+olisi+helposti+nähtävissä!Jos+nämä+viittaukset+Jumalaan+ja+Ikuiseen+Isään+eivät+riitä+osoittamaan,+että+Messias+on+Jumala,+apostoli+Johannes+kertoo+meille+Jeshuan+olevan+Jumala,+joka+tuli+lihaksi+ja+asui+keskellämme.+Nyt+kun+olemme+osoittaneet,+että+Jeshua+on+Aabrahamin+ja+Daavidin+jälkeläinen,+on+helppo+tunnistaa+Ihmeellinen+neuvonantaja+ja+Rauhanruhtinas+Jesajan+kuvailemaksi+Jeshuaksi+(11:1-5).+Siinä+sanotaan,+että+”Iisain+kannon”+(Iisai+oli+Daavidin+isä)+vesan+päällä+lepää+viisauden+ja+ymmärryksen+henki,+neuvon+ja+voiman+henki+sekä+tiedon+ja+Herran+pelon+henki.+Kuka+muu+tämä+voisi+olla+kuin+Jeshua?
  4. Laitan+tähän+Mitch+Glaserin+kirjasta+Jesaja+53+selityksin+seuraavat+kopioinnit:*******+Messiaan+alkuperä+ja+synnyinpaikka+*******Profetia:+Miika+5:1”+Sinä+Betlehem,+sinä+Efrata,sinä+olet+pienin+Juudan+sukukuntien+joukossa!Mutta+sinun+keskuudestasinousee+Israelille+hallitsija.Hänen+juurensa+ovat+muinaisuudessa,ikiaikojen+takana”Täyttymys:+Matteus:+2:1Kun+Jeesus+oli+syntynyt+Juudean+Betlehemissä+kuningas+Herodeksen*+aikana,+Jerusalemiin+tuli+idästä+tietäjiä.Beetlehem+eli+Efrata+oli+Juudan+heimon+aluetta+ja+sijaitsi+kahdeksan+km+Jerulemista+etelään+(ks.+Ruut+1:2).+Nasaretin+luoteispuolella+oli+myös+toinen+Beetlehem,+mutta+hallitsijan+synnyinpaikan+tuli+olla+Juudan+Beetlehem+–+ja+näin+olikin+(ks.+Matteus+2:1+ja+Luukas+2:4-7).+Juutalaiset+kyllä+tiesivät,+ettei+Messias+voinut+tulla+Nasaretista,+vaan+Daavidin+kaupungista,+Beetlehimistä+(Johannes+7:42).Hänestä,+joka+syntyisi+siellä,+oli+tuleva+Israelin+hallitsija.+Kun+Pilatus+kysyi+Jeshualta,+oliko+Hän+juutalaisten+Kuningas,+Hän+myönsi+näin+olevan+(Luuk.+23:3).+Pelkkä+maallisen+kuningaan+asema+ei+olisi+kuitenkaan+tehnyt+Jeshuasta+Messiasta,+sillä+Messiaan+alkuperän+tuli+olla+”iankaikkisista+ajoista”.+Kun+Jeshua+ilmoitti,+että+”ennen+kuin+Aabraham+syntyi,+olen+minä+ollut”+[kirjaimellisesti:+”Minä+olen”]+(Johannes+8:58),+juutalaiset+ymmärsivät+Hänen+sanovan,+että+Hän+oli+lähtöisin+ikuisuudesta.+Ilmaisullaan+”MINÄ++OLEN”+(ei+”minä+olin”)+Hän+samaisti+itsensä+Israelin+Jumalaan,+joka+myös+ilmoitti+nimekseen+”MINÄ++OLEN”+(Toinen+Mooseksen+kirja+3:14).*******+Messiaan+syntymä,+toiminta+ja+voitto+*******Profetia:+Ensimmäinen+Mooseksen+kirja+3:15Ja+minä+panen+vihan+sinun+ja+naisen+välille+ja+sinun+sukusi+ja+hänen+sukunsa+välille:*+ihminen+on+iskevä+sinun+pääsi+murskaksi,+ja+sinä+olet+iskevä+häntä+kantapäähän.Täyttymys:+Kirje+Galatalaisille+4:4;+Matteuksen+evankeliumi+27:62-63;+1.+Johanneksen+kirje+3:8Ensimmäisen+Mooseksen+kirjan+3:15+on+Raamatun+ensimmäinen+messiaaninen+profetia.+Itse+Jumala+puhuu+sen+käärmeelle,+Saatanalle,+joka+oli+vietellyt+Eevan+rikkomaan+Jumalan+käskyn.+Profetoidessaan+Saatanan+lopullisen+tuhon+Jumala+sanoi+naisen+synnyttävän+siemenen+(jälkeläinen),+joka+olisi+Saatanan+vihollinen.+Galatalaiskirjeen+4:4+lisäksi+kertomukset+Jeshuan+syntymästä+todistavat+seikkaperäisesti,+että+Hän+syntyi+Miriamille+(Marialle),+Joosef+Nasaretilaisen+vaimolle.Huomattavin+Jeshuan+ja+Saatanan+välinen+yhteenotto+tapahtui+erämaassa+Jeshuan+toiminnan+alkuvaiheessa+(Luukas+4:1-2).+Heidän+vihollisuutensa+johti+Messiaan+kuolemaan,+mutta+juuri+niin+kuin+1.+Mooseksen+kirja+3:15+ennusti,+Messiaan+haava+ei+merkinnyt+kaiken+loppua,+koska+Hän+nousi+kuolleista,+kuten+Hän+itse+ennusti+(Matteus+27:63).Ensimmäisen+Mooseksen+kirjan+3:15+profetia+täyttyy+lopullisesti+Messias+Jeshuan+tuhotessa+Saatanan+kaikkine+tekoineen.+Apostoli+Johannes+todistaa,+että+Jeshua+tuli+tekemään+tyhjäksi+Saatanan+työt,+antamaan+kuoliniskun,+kuten+Jumala+sanoi+ensimmäisssä+Mooseksen+kirjassa.+Ilmestyskirja+20:10+kuvaa+Jeshuan,+naisen+siemenen,+lopullista+voittoa+käärmeestä.*******+Messias+on+Aabrahamin+jälkeläinen+*******Profetia:+Ensimmäinen+Mooseksen+kirja+12:1-3Herra+sanoi+Abramille:+"Lähde+maastasi,+asuinsijoiltasi+ja+isäsi+kodista+siihen+maahan,+jonka+minä+sinulle+osoitan.+2+Minä+teen+sinusta+suuren+kansan+ja+siunaan+sinua,+ja+sinun+nimesi+on+oleva+suuri+ja+siinä+on+oleva+siunaus.+3+Minä+siunaan+niitä,+jotka+siunaavat+sinua,+ja+kiroan+ne,+jotka+sinua+kiroavat,+ja+sinun+saamasi+siunaus+tulee+siunaukseksi+kaikille+maailman+kansoille.Täyttymys:+Matteus+1:1Jeesuksen+Kristuksen,+Daavidin+pojan,+Aabrahamin+pojan,+syntykirja.Vanha+testamentti+osoittaa+selvästi,+että+Jumala+valitsi+Aabrahamin+aloittamaan+suvun,+joka+koituisi+siunaukseksi,+ei+ainoastaan+Israelille,+vaan+koko+maailmalle.+Tiedämme+erityisesti+Jesajan+42:1-8+perusteella,+että+Jumala+siunasi+kaikkia+maailman+kansoja+Palvelijansa,+Messiaan,+kautta.+Siksi+jokaisen+itseään+Messiaaksi+väittävän+täytyi+olla+Aabrahamin+jälkeläinen,+jonka+toiminta+kattaisi+juutalaisten+lisäksi+myös+ei-juutalaiset+kansat.+Matteus+osoittaa+selvästi+Jeshuan+sukupuussaan,+että+Hän+on+Aabrahamin+jälkeläinen.+Maallisen+elämänsä+aikana+Jeshua+kohdisti+sanomansa+ensisijaisesti+juutalaisille,+mutta+myös+ei-juutalaisille,+kuten+esimerkiksi+kanaanilaiselle+naiselle+ja+roomalaiselle+sotilaalle+(Matteus+15:21-28).+Hän+lähetti+72+seuraajaansa+julistamaan+evankeliumia.+Monet+uskovat+tämän+luvun+vastaavan+Ensimmäisen+Mooseksen+10.+luvun+kansojen+luetteloa.+Kun+Jeshua+kutsui+vihdoin+kutsui+Saulus+Tarsolaisen+apostoliksi,+Hänen+nimenomainen+toimeksiantonsa+Saulille+(tai+Paavalille,+jolla+nimellä+hänet+tunnettiin+roomalaisessa+maailmassa)+oli+mennä+”kantamaan+minun+nimeäni+pakanain+ja+kuningasten+ja+Israelin+lasten+eteen”+(Apostolien+teot+9:5,+15).jatkuu...
  5. <<Kun+ymmärrät,+mitä+rakkaus+on,+huomaat+että+kaikki+muut+käskyt+sisältyvät+tähän.+Ja+kaikki+laki+tulee+tämän+käskyn+kautta+lukea.+>>UT+ja+VT+eivät+ole+koskaan+ristiriidassa,+ei+myöskään+käskyjen+suhteen.+Huomaatko,+että+VT:ssa+ovat+myös+nuo+samat+rakkauden+käskyt+seuraavasti.Moos.+20:2-17,+jossa+kymmenen+käskyn+lakiRakasta+Jumalaa+yli+kaiken+(jakeet+2-11):"2+"Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.+3+"Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia.+4+"Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+5+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+6+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni.+7++"Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään.*+8+"Muista+pyhittää+lepopäivä.+9+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+10+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+11+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen.+Rakasta+lähimmäistä+niin+kuin+itseäsi+(jakeet+12-17):12+"Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.+13+"Älä+tapa.+14+"Älä+tee+aviorikosta.+15+"Älä+varasta.+16+"Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan.+17+"Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen."
  6. jatkoa+edelliseenPaavali+haluaa+siis+tällä+rohkealla+vertauskuvallaan+esittää,+että+Jumala+on+”pyyhkinyt+pois”+ja+”ottanut+meidän+tieltämme+pois+ja+naulinnut+ristiin”+Kristuksen+ruumiin+kautta+(joka+eräässä+mielessä+edusti+ihmiskunnan+syyllisyyttä)+kheirografonin,+asiakirjan,+joka+muistutti+meidän+synneistämme.+Tämän+asiakirjan+laillisena+perustana+olivat+”säädökset”+(2:14).+Jumala+ei+hävittänyt+ristillä+meidän+syntivelkakirjamme+laillista+perustaa+(lakia),+vaan+kirjoitetun+muistiinmerkinnän+synneistämme.+Hävittämällä+syntien+merkinnät+Jumala+poisti+mahdollisuuden+koskaan+velkoa+niitä,+jotka+ovat+saaneet+velkansa+aneeksi.Tätä+näkemystä+tukee+myös+sanonta+”ja+tämän+hän+on+siirtänyt+pois+keskeltä”+(suomalaisessa+raamatussa:+”Sen+hän+otti+meidän+tieltämme+pois”+(2:14).+On+osoitettu,+että+alkutekstin+sanonta+viittaa+siihen+paikkaan,+joka+oli+keskellä+oikeussalia+varattu+syyttäjille.+Kolossalaiskirjeen+tekstiyhteydessä+syyttäjänä+on+kheirografon,+kirjoitus,+jonka+Jumala+Kristuksessa+on+pyyhkinyt+pois+ja+poistanut+oikeussalista.+Tämän+voimakkaan+vertauskuvan+avulla+Paavali+korostaa+Jumalan+ANTEEKSIANTAMUKSEN++TÄYDELLISYYTTÄ,+jonka+hän+on+saanut+aikaan+Kristuksen+ristinkuoleman+kautta.+HÄVITTÄMÄLLÄ+TODISTEEN+SYNNEISTÄMME+Jumala+on+riisunut+aseet+hallituksilta+ja+valloilta+(2:15).+Ne+eivät+enää+voi+toimia+veljien+syyttäjinä+(Ilm.+12:10).+Kristityillä+ei+ole+siis+tarvetta+tuntea+itseään+epätäydelliseksi+ja+pyrkiä+osallistumaan+jumaluuden+täyteydestä+perinnäissääntöjen+kautta.+Ne+jotka+kasteen+kautta+ovat+kuolleet+ja+tehdyt+eläviksi+Kristuksen+kanssa,+voivat+nyt+elää+varmoina+pelastuksestaan+ja+anteeksiantamuksesta.+Olemme+nähneet,+että+tässä+keskustelussa+laki+ei+esitä+mitään+osaa+(kuten+Weiss+toteaa).+Kaikki+yritykset+nähdä+kheirografonissa+viittaus+sapattiin+tai+johonkin+muuhun+Vanhan+testamentin+asetukseen+ovat+täysin+aiheettomia.+SE++ASIAKIRJA,++JOKA++NAULITTIIN++RISTIIN,+ei+sisältänyt+siveellisiä+tai+seremoniallisia+lakeja,+vaan+MEIDÄN++SYNTIMME+MUISTIIN++MERKITTYNÄ.+Eikö+pidä+edelleenkin+paikkansa,+että+synnin+muisto+voi+herättää+meissä+epätäydellisyyden+tunnon?+Paavalin+mukaan+ratkaisu+tähän+riittämättömyyden+tuntoon+ei+löydy+alistumisesta+perinnäissääntöihin+vaan+sen+tosiasian+hyväksymisestä,+että+ristillä+Jumala+on+pyyhkinyt+pois+meidän+syntimme+ja+suonut+meille+täyden+anteeksiantamuksen.+Teksti+on+kirjasta+Sapatti+ja+sunnuntai+(Bacchiocchi)
  7. Kopioin+tähän+tuon+Bacchiocchin+kirjoituksen+kirjasta+Sapatti+ja+sunnuntai.Kol.+2:14"14+hän+kumosi+meitä+rasittavan+velkakirjan+kaikkine+määräyksineen+ja+teki+sen+mitättömäksi+naulitsemalla+sen+ristiin."Ymmärtääksemme+Kol.+2:14:ssa+käytettyä+lainopillista+kieltä,+meidän+on+välttämätöntä+ymmärtää+Paavalin+edellisissä+jakeissa+esittämät+perusteet+kolossalaisen+”filosofian”+torjumiseksi.+Väärät+opettajat+pettivät+kristittyjä+uskomaan,+että+tiettyjen+perinnäissääntöjen+noudattaminen+oli+välttämätöntä+saavuttaakseen+”jumaluuden+täyteys+ja+täydellisyys”.+Tämän+opetuksen+vastustamiseksi+Paavali+korosti+kahta+totuutta.+Ensinnäkin+hän+muistutti+kolossalaisia+siitä,+että+KRISTUKSESSA,+ja+yksin+hänessä++ASUU++JUMALUUDEN++KOKO++TÄYTEYS+ruumiillisesti+(2:9)+ja+että+sen+tähden+kaikki+”vallan+muodot”+ovat+alistetussa+asemassa+häneen+nähden,+”joka+on+kaiken+hallituksen+ja+vallan+pää”+(2:10).+Toiseksi+apostoli+korostaa,+että+ainoastaan+Kristuksessa+ja+hänen+kauttaan+uskova+voi+savuttaa+”täyteyden”.+Kristushan+ei+ainoastaan+omistanut+jumaluuden+koko+täyteyttä+(2:9),+vaan+hän+myös+TARJOAA++LUNASTUKSEN++JA++SYNTIEN++ANTEEKSIANTAMUKSEN++täyteyden+(1:14;+2:10-15;+3:1-5).Selittääkseen,+miten+Kristus+tarjoaa+uskovalle+”täydellisyyden”+(1:28;+4:12)+ja+”täyteyden”+(1:19;+2:9),+PAAVALI++VIITTAA++KASTEESEEN,+ei+lakiin.+Tämä+on+merkittävä+poikkeus,+sillä+lain+merkityksen+selittäminen+on+aina+muodostanut+olennaisen+osan+Paavalin+evankeliumin+julistuksesta.+Se+tosiasia,+että+termi+LAKI+(nomos)+PUUTTUU++KOKONAAN++KOLOSSALAISKIRJEEN++TOISESTA++LUVUSTA,+vahvistaa+sen,+että+Kolossan+harhaoppi+ei+perustunut+tavanomaiselle+juutalaiselle+legalismille+vaan+epätavalliselle+synkretistiselle+askeettisuudelle+ja+kulttisäännöille,+jotka+väheksyivät+Kristuksen+lunastuksen+täyttä+riittävyyttä.Näiden+väärien+opetusten+torjumiseksi+Paavali+valitsi+ristiinnaulitun,+ylösnousseen+ja+taivaaseen+korotetun+Kristuksen+korostamisen.+Hän+selitti+kuinka+kristillinen+TÄYDELLISYYS++ON++JUMALAN++TYÖTÄ.+Jumala+tarjoaa+kristityille+nämä+Kristuksen+kuoleman+ja+ylösnousemuksen+hankkimat+edut+kasteen+kautta+(2:11-13).+Kasteeseen+liittyy+kaikkien+rikosten+ANTEEKSIANTAMUS+(2:13;+1:14;+3:13),+mistä+on+seurauksena+ELÄVÄKSI++TEKEMINEN++KRISTUKSEN++KANSSA+(2:13).+Korostaakseen+jumalallisen+anteeksiantamuksen+varmuutta+ja+täyteyttä+apostoli+käyttää+jakeessa+2:14+oikeudenkäyttöön+liittyvää+kuvaa,+jossa+Jumala+tuomarina+”pyyhki+pois+sen+kirjoituksen+säädöksineen+-+-+ja+naulitsi+ristiin”.Mitä+Paavali+tarkoitti+tällä+”kirjoituksella”+(kheirografon)?+Termiä+käytettiin+antiikin+aikoina+merkityksessä+”kirjallinen+sopimus”+tai+”velkakirja”.+Viittasiko+Paavali+tässä+Mooseksen+lakiin+ja+siihen+kuuluviin+säädöksiin,+ja+selittikö+hän+Jumalan+naulinneen+sen+ristiin?+Jos+tämä+tulkinta+omaksutaan,+on+olemassa+se+mahdollisuus,+että+sapatti+voitiin+lukea+ristiinnaulittuihin+säännöksiin.+Tämä+ei+olisi+Paavalin+tapaista,+jossa+hän+esittäisi+Jumalan+ristiinnaulitsemassa+Mooseksen+antamaa+lakia,+jota+hän+itse+nimittää+PYHÄKSI+(Room.+7:6)”.+Tällainen+näkemys+ei+myöskään+lisäisi+vaan+vähentäisi+Paavalin+todistelun+tehoa.+Hänen+tarkoituksenaanhan+oli+saada+lukija+vakuuttuneeksi++JUMALAN++ANTEEKSIANTAMUKSESTA.+Tarjoaisiko+siveyslain+ja/tai+seremonialain+pois+pyyhkiminen+kristityille+vakuutuksen+jumalallisesta+anteeksiannosta?+Tuskin.+Se+jättäisi+vain+ihmiskunnan+vaille+moraalisia+periaatteita.+Syyllisyyttä+ei+poisteta+hävittämällä+lakikirjat.Useimmat+raamatunselittäjät+tulkitsevat+”kheirografonin”+joko+”velkakirjaksi”,+joka+perustuu+meidän+rikkomuksiimme,+tai+”kirjaksi,+joka+sisältää+merkinnät+synnistä”+ja+jota+käytetään+ihmiskunnan+tuomitsemiseen.+Molemmat+tulkinnat,+jotka+perusolemukseltaan+ovat+toistensa+kaltaisia,+saavat+tukea+rabbiinisesta+ja+apokalyptisesta+kirjallisuudesta.+Juutalaisuudessa+ihmisen+ja+Jumalan+välistä+suhdetta+kuvattiin+usein+velallisen+ja+hänen+velkojansa+väliseksi+suhteeksi+(E.+Lohse).+Eräs+rabbi+sanoi:+”Kun+ihminen+tekee+syntiä,+Jumala+kirjoittaa+muistiin+kuolemanvelan.+Jos+ihminen+katuu,+velka+mitätöidään.+Jos+hän+ei+kadu,+se+mitä+on+kirjoitettu+pysyy+voimassa.”+Elian+apokalypsissa+on+kuvaus+kirjaa+pitävästä+enkelistä,+ja+tuosta+kirjasta,+johon+näkijän+synnit+on+merkitty,+käytetään+nimitystä+kheirografon.+Näiden+ja+muiden+vastaavien+esimerkkien+perusteella+näyttää+olevan+ilmeistä,+että+kheirografon-sanalla+tarkoitetaan+Kolossalaiskirjeessä+syntivelkaamme+vahvistavaa+asiakirjaa+tai+luetteloa+synneistämme+eikä+Mooseksen+lakia,+koska+viimeksi+mainittu+”ei+ole+mikään+muistiinpanokirja”(kuten+Weiss+viisaasti+huomauttaa).jatkuu....