Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. <<Mutta+se+todellinen+mullistava+löytö+on,>>Voisitko+antaa+Raamatun+paikan,+niin+keskustellaan.Luuk.+22:17+"...Hän+otti+käsiinsä+maljan,+kiitti+Jumalaa+ja+sanoi:+"Ottakaa+tämä+ja+jakakaa+keskenänne.+Minä+sanon+teille:+tästedes+en+maista+viiniköynnöksen+antia,+ennen+kuin+Jumalan+valtakunta+on+tullut."Sitten+hän+otti+leivän,+siunasi,+mursi+ja+antoi+sen+opetuslapsilleen+sanoen:+"Tämä+on+minun+ruumiini,+joka+annetaan+teidän+puolestanne.+Tehkää+tämä+minun+muistokseni."+Aterian+jälkeen+hän+samalla+tavoin+otti+maljan+ja+sanoi:+"Tämä+malja+on+uusi+liitto+minun+veressäni,+joka+vuodatetaan+teidän+puolestanne.+Mutta+tälle+samalle+pöydälle+ojentaa+yhdessä+minun+kanssani+kätensä+myös+minun+kavaltajani...."Jeesus+söi+pääsiäisaterian+opetuslastensa+kanssa.+Muuten+oletko+koskaan+osallistunut+Seder-aterialle?+Ajattelin+tänä+vuonna+osallistua.+On+muuten+erittäin+mielenkiintoista,+miten+kaikki+pienet+yksityiskohdatkin+aterialla+kertovat+evankeliumia!(lähde:+https://www.youtube.com/watch?v=s2LysEMaXHw)
  2. <<<<Kerropa+minulle+Yksi_usko,+että+mihin+sinä+tarvitse+Raamattua?+Kirkon+viisaalla+opettajanaisella,+Avilan+Teresalla+(Teresa+Cepeda+y+Ahumada),+jonka+sanotaan+jo+eläessään+siteeranneen+Jeesuksen+sanojen+viisautta,+vaikka+mitään+Nag+Hammadin+papyruskääröjä+ei+ollut+vielä+edes+löytynyt,+ei+ollut+koskaan+omaa+Raamattua.>>Minua+ei+kiinnosta+jos+joku+jonkin+mielestä+"pyhä"+sanoo+jotakin.+Minua+kiinnostaa+vain+se,+mitä+Raamattu+sanoo.+Raamattu+ja+vain+Raamattu+on+Jumalan+puhetta+ihmiselle.+Itse+olen+tullut+uskoon+lukemalla+Raamattua.+Aloitin+1.+Mooseksen+kirjasta+ja+luin+koko+Raamatun+läpi+aivan+loppuun+asti.+Ja+tulin+uskoon.+Tuolloin+jokainen+Vanhan+testamentin+lukukin+oli+kuin+minulle+kirjoitettu.+Minä+en+tarvitse+mitään+muuta+kuin+Raamatun.+Jumala+avaa+Raamattua+Pyhän+Henkensä+kautta.+Siihen+ei+enää+välikäsiä+tarvita+-+ei+pappeja+eikä+pyhimyksiä.+Jeesukseen+uskovat+juutalaiset+opettavat+Raamatun+mukaisesti,++ja+Raamattu+on+heitäkin+kuunnellessa+tiukasti+nenän+alla.+Kaikki+opetukset+pitää+tutkia+Raamatun+kanssa.(lähde:+https://fi.wikipedia.org/wiki/Ávilan_Teresa)<<Vaikuttaa+siltä,+että+Jeesuksen+opetusten+ja+sanojen+viisaus+onkin+kiinni+siitä,+että+tuota+teosta,+Raamattua+nimenomaan+ei+lue+kuin+siitä,+että+sitä+lukee.>>Käsittämätön+ajatus.+Asia+on+tietenkin+päin+vastoin.+Jos+Raamattua+ei+itse+lue,+niin+kuka+tahansa+voi+opettaa+mitä+tahansa+muka+Raamatullisena+totuutena.+Itselläni+ainakin+on+jano+Raamatun+totuuteen.+Tämä+tarkoittaa,+että+luen+Raamattua+ja+kuuntelen+juutalaisia,+jotka+uskovat+Jeesukseen,+koska+heidän+opetuksensa+on+niin+syvällistä+ja+Raamatullista.+<<Rakennuksilla+ja+kivillä+ei+ole+mitään+merkitystä.+>>Päin+vastoin.Matt.+12:10"Kivi,+jonka+rakentajat+hylkäsivät,+on+nyt+kulmakivi.Herralta+se+on+tullut,ja+se+on+ihmeellinen+meidän+silmissämme.">>
  3. <<<<Koko+ryhmä+oli+siis+tekopyhiä?+Millä+perusteella?+>>Ei+näin.+Fariseuksissahan+oli+myös+Jeesuksen+opetuslapsia,+esim.+Nikodemus,+joka+oli+hyvin+korkeassa+arvossa!)<<+UT:n+kirjoittajat+ottivat+sen+kaikista+monista+juutalaisryhmistä+Jeesuksen+vastustajiksi.>>Ei+näin.+Jeesus+oli+itse+fariseus,+joten+UT:n+kirjoittajat+eivät+olleet+koko+ryhmää+vastaan.+Myös+Nikodemus+oli+fariseus,+ja+oli+muitakin+fariseuksia,+jotka+seurasivat+Jeesusta+(jotkut+yrittivät+löytää+Jeesuksen+opeteuksesta+jotain+moitittavaa,+mutta+osa+oli+Jeesukseen+uskovia).+<<Ehkä+koska+temppelin+tuhouduttua+kapinassa,+ainoa+ryhmä+joka+jäi+jäljelle+olivat+oppineet,+papisto+menetti+vaikutusvaltansa+kun+ei+enää+ollut+temppeliä,+essealaiset+ja+muut+ryhmät+jotka+oliva+pyrkineet+irrotttautumaan+Roomasta,+oli+tuhottu.+>>Fariseukset+eivät+ryhtyneet+aseeelliseen+vastarintaan+niin+kuin+muut+ryhmät,+siksi+he+säästyivät.+Olivat+siis+viisaita.<<Jeesuksella+vain+oli+monesti+elämälle+vieraat+ajatukset:+ei+saa+erota+ellei+ole+tapahtunut+aviorikosta,+tai+että+paha+ajatus+on+sama+kuin+toteuttetu+teko.+>>Ei+ole+elämälle+vieraita+opetuksia,+vaan+totuuksia.+Sydämestähän+ne+pahat+ajatukset+lähtevät.<<Rabbi+ei+ollut+kuka+tahansa+opetatja+jolla+oli+oppilaita+joten+jos+tarkkoja+ollaan,+ei+Jeesus+ollut+rabbi+vaikka+joku+olisi+häntä+sillä+nimellä+kutsunut.>>Jeesus+oli+ainoa+rabbi.+Muut+rabbit+eivät+ole+siinä+mielessä+kuin+mitä+sana+myös+opettaa+rabbi-nimestä.+<<+ymmärtää+että+kyseessä+oli+jumalolento+joka+antoi+synnit+anteeksi+tulemalla+tapetuksi>>Jeesus+oli+Messias.+Muussa+tapauksessa+hän+ei+pelastaisi+ketään,+vaan+olisi+valehtelija.+Mutta+koska+Jeesus+oli+Messias,+niin+Hän+pelastaa+maailman,+jokaisen,+joka+vain+uskoo+Häneen.(lähde:+https://www.youtube.com/watch?v=_04h_b1ZdYo&amp;list=PLEtDtmsLsWM_Vuow7iHz31zbi-Xb-0VGL&amp;index=12)+<<Mitä+mieltä+olet+...+>>En+ole+perehtynyt+kovin+tarkkaan+Tooraan,+sillä+Tooraa+ei+annettu+pakanoille.+Jeesus+selitti,+mitä+Toora+tarkoittaa+eli+rakasta+Jumalaa+yli+kaiken+ja+lähimmäistäsi+niin+kuin+itseäsi.+Tämä+riittää+minulle.+Juutalaiset+tietävät+tarkemmin+Tooran+sisällön.
  4. <<Joten+en+oikein+ymmärrä+miksi+UT+ei+muita+mainitse>>Ehkä+juuri+siksi,+että+Jeesus+itsekin+fariseuksena+näki+fariseusten+opin+tekopyhyyden.+»Mooseksen+istuin+on+nyt+lainopettajien+ja+fariseusten+hallussa.+Tehkää+siis+niin+kuin+he+sanovat+ja+noudattakaa+heidän+opetustaan.+Älkää+kuitenkaan+ottako+oppia+heidän+teoistaan,+sillä+he+puhuvat+yhtä+ja+tekevät+toista.+He+köyttävät+kokoon+raskaita+ja+hankalia+taakkoja+ja+sälyttävät+ne+ihmisten+kannettaviksi...»+(Matt.+23:2-7)+Fariseukset+olivat+tehneet+Toorasta+kansalle+raskaan+taakan.+Tämä+ei+ollut+Jumalan+tahto.+Jeesus+itse+noudatti+täydellisesti+Tooraa.+Hän+oli+rabbi,+joka+opetti+niin+kun+sellainen,+jolla+on+valta.+Tämän+vuoksi+korkeimmassa+arvossa+oleva+rabbikin+kävi+kysymässä+häneltä+neuvoja,+tosin+yöllä,+sillä+eihän+se+nyt+käynyt,+että+hengellinen+korkeimmassa+arvossa+oleva+henkilö+olisi+kysynyt+Jeesukselta+neuvoja,+koska+hänenhän+olisi+itse+pitänyt+tietää.:)Joh.+8:46"Kuka+teistä+voi+osoittaa,+että+minä+olen+tehnyt+syntiä?+Ja+jos+puhun+totta,+miksi+ette+usko+minua?"+<<+Jeesuskaan+joka+valitsi+Rooman+myötäilemisen.+>><<Jeesus+tuossa+Joh.+evankeliumissa+laitetaan+nimittämään+omiaa+perkeleen+...+>>Ei+se+näin+mennyt.+Jeesus+oli+opettanut,+että+totuus+on+tekevä+vapaaksi.+Ja+Hänhän+opetti+totuutta.+Tähän+hengelliset+johtajat+olivat+vastanneet,+että+he+eivät+koskaan+olleet+olleet+kenenkään+orjia.+Toisin+sanoen+että+he+tekevät+niin+kun+tahtovat.+Jeesus+tarkoitti+synnin+orjuutta+ja+sitä,+että+kuuluu+joko+Jumalalle+tai+saatanalle.+Sama+opetus+pätee+myös+minulle.<<Paavali+oli+ehkä+oli+fariseus+...Tuskin+olisi+juutalaista+kansaa+enää+ilman+noita+oppineita+vaikka+monien+kristittyjen+mielestä+se+juuri+on+näiden+suurin+vika?+>>Kristityillä+on+fariseuksista+todella+negatiivinen+käsitys+ja+se+on+kirkon+opetusta,+kun+kirkko+ei+ole+ymmärtänyt+Raamattua+eikä+Uutta+testamenttia.