Mullistava löytö evankeliumeista!

Raamatunlukijain

Kun viimeisellä ehtoollisella Jeesus mursi aterian alussa leipää, hän ei syönyt omaansa vaan antoi sen Juudakselle. Näin ollen Juudas söi leivänpalan kahdesti. Sekä omansa että Jeesuksen osan. Heti syötyään sen Juudas poistui ja muut jatkoivat ateriaa. Juudas ei kuitenkaan ollut enää osallinen uudesta liitosta, sillä liiton malja juotiin vasta aterian jälkeen. Laulettuaan juutalaiseen tapaan vielä kiitosvirren, Jeesus ja loput opetuslapsista poistuivat ja lähtivät kiireellä öljymäelle. Ja Juudas tiesi sen, sillä muuten hän olisi tullut hakemaan Jeesusta talosta jossa he aterioivat. Mutta se todellinen mullistava löytö on, että Herran ehtoollisella Juudas todella söi leivänpalan kahdesti.

39

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja Jeesus sanoi: " Nyt maailmanruhtinas on tuomittu" Ja jatko kuuluu; Tämän hän sanoi siksi, että tiesi millaisella kuolemalla oli kuoleva.

      Sitten tulee ylönousemus, eli maailman ruhtinas nousi ylös.
      Ja te sanotte, että saatana hallitsee maailmaa.

    • Pohdintaa

      Mitä enemmän noita lukee sitä enemmän alkaa ymmärtämään että kyseessä on sovittu juttu sillä Juudas tunsi ylipapin, mutta sitten homma menikin pahasti pieleen... Juudakseenhan palataan evankeliumeissa vielä myöhemmin kun hän päästää Pietarin sisälle ylipapin palatsiin:

      Joh. 18:15 Simon Pietari ja eräs toinen opetuslapsi menivät Jeesuksen perässä. Tuo toinen oli ylipapin tuttu ja pääsi siksi Jeesuksen mukana ylipapin palatsin pihaan. 16 Pietari jäi seisomaan portin ulkopuolelle, mutta opetuslapsi, joka tunsi ylipapin, meni puhumaan porttia vartioivalle palvelustytölle ja toi Pietarin sisälle pihaan.

    • Ja koko tämä fiktiivinen tarina keksittiin vuosikymmeniä väitetyn jeesuksen väitetyn kuoleman jälkeen.

      Ainoa lähde satujeesuksen syntymöstä, elämästä, ihmeteoista, kuolemasta ja ylösnousemuksesta ei siis ole mikään lähde ollenkaan.

      Merkillistä, ettei kukaan aikalainen huomannut väitettyjä ihmetekoja. Huomioiden ajankohdan puutteellisen terveydenhuollon, joka käsitti lähinnä uhrieläimen veren pirskottamista, ei kukaan lähettänyt edes kirjettä sairaalle sukulaiselleen

      Jos tuo hyypiö olisi ollut olemassa, löytyisi kirjeitä koko silloin tunnetun maailman alueelta, eli ainakin 10 km säteellä kasoittain.

      • pelastakaamitäon1

        Tuo mainitsemasi hyypiö ei-uskonnollisen ajattelun kannalta - ei liity tehtyyn uskontoon - ole vain henkilönä se merkittävin asia tässä jutussa, vaan miten helkkarissa tuo hyypiöksi väittämäsi henkilö, jonka väitetään eläneen 2000 vuotta sitten, pystyi tietämään sellaisia asioita, joiden todistamiseen meni tieteeltä 2000 vuotta.

        Älä heitä lasta pesuveden mukana - sanoo vanha sanontakin.


      • kuiskauskorvaasi1

        <<<Jos tuo hyypiö olisi ollut olemassa, löytyisi kirjeitä koko silloin tunnetun maailman alueelta, eli ainakin 10 km säteellä kasoittain.<<<

        Toinen mitä ehdotan - ei kannata kauheasti julistaa mielipiteitään, koska ne kuitenkin kertovat aina vain sanojasta itsestään, ei koskaan mistään muusta. Tai siis kertovat minkälainen maailmankuva ja sen maailmankuvan koko on sanojalla, kirjoittajalla.


      • pelastakaamitäon1 kirjoitti:

        Tuo mainitsemasi hyypiö ei-uskonnollisen ajattelun kannalta - ei liity tehtyyn uskontoon - ole vain henkilönä se merkittävin asia tässä jutussa, vaan miten helkkarissa tuo hyypiöksi väittämäsi henkilö, jonka väitetään eläneen 2000 vuotta sitten, pystyi tietämään sellaisia asioita, joiden todistamiseen meni tieteeltä 2000 vuotta.

        Älä heitä lasta pesuveden mukana - sanoo vanha sanontakin.

        Ei pystynytkään. Kaikki hänestä jälkikäteen kirjoitettu on satua.

        Jospa esittäisit mitä tuo satujeesuksesi muka tiesi eukäteen? Ei tasan yhtään mitään, koska et edes yrittänyt esittää hänen osaamistaan, eikö niin?


      • kuiskauskorvaasi1 kirjoitti:

        <<<Jos tuo hyypiö olisi ollut olemassa, löytyisi kirjeitä koko silloin tunnetun maailman alueelta, eli ainakin 10 km säteellä kasoittain.<<<

        Toinen mitä ehdotan - ei kannata kauheasti julistaa mielipiteitään, koska ne kuitenkin kertovat aina vain sanojasta itsestään, ei koskaan mistään muusta. Tai siis kertovat minkälainen maailmankuva ja sen maailmankuvan koko on sanojalla, kirjoittajalla.

        No ei kovin järkevä ole tuo kommenttisi.

        Luuletko että tuolla taivaspaikka lunastetaan, vai osoitatko vain kyvyttömyytesi koherentin argumentin muodostamiseen? Onnistuit jälkimmäisessä ja sen vuoksi ehdottaisin hoitoon hakeutumista.


      • vikaakokorvienvälissä1
        he-ma kirjoitti:

        Ei pystynytkään. Kaikki hänestä jälkikäteen kirjoitettu on satua.

        Jospa esittäisit mitä tuo satujeesuksesi muka tiesi eukäteen? Ei tasan yhtään mitään, koska et edes yrittänyt esittää hänen osaamistaan, eikö niin?

        KAIKKI HÄNESTÄ JÄLKIKÄTEEN KIRJOITETTU ON EMÄVALETTA. PISTE. OLEMME SAMAA MIELTÄ. IDIOTTIKO SINÄ OLET, KUN LUETUNYMÄRTÄMINEN EI TOIMI ALKUUNSAKAAN?


      • oksatjalehdetedessä1

        Tule alas sieltä puusta, että voimme keskustella.


      • voiluojavarjelenäiltä1

        Tällainen saa sauhun nousemaan päästä:

        <<<Jospa esittäisit mitä tuo satujeesuksesi muka tiesi eukäteen? Ei tasan yhtään mitään, koska et edes yrittänyt esittää hänen osaamistaan, eikö niin?<<<

        Mitä tikun osaamista?!


      • luulotjakuvitelmat1

        Ja hän vielä jatkaa:

        <<<No ei kovin järkevä ole tuo kommenttisi.

        Luuletko että tuolla taivaspaikka lunastetaan, vai osoitatko vain kyvyttömyytesi koherentin argumentin muodostamiseen? Onnistuit jälkimmäisessä ja sen vuoksi ehdottaisin hoitoon hakeutumista.<<<

        Se epäjärkevä kommentti oli psykologian kirjoista poimittua tieteellistä tietoa ihmisen käyttäytymisestä. Psykologia on siis tiede, joka tutkii tuota - käyttäytymistä.

        TAIVASPAIKAN LUNASTUS?! Minä mitään muuta täällä ole tehnytkään kuin kuukausi tolkulla siirtänyt tuota tikun TAIVASPAIKKAA HELVETTIIN, jossa se todellisuudessa uskonnon mukaan sijaitsee!!!

        Kaksi fiksua sanaa, ei parantanut ajateluosakkeitasi kyllä alkuunkaan.


      • luulotjakuvitelmat1

        Pahinta mitä maailmassa voi olla, on lukea toisen kirjoituksia kiikarit väärinpäin silmillä, jolloin teksti vahvistaa vain omia luuloja, kuvitelmia ja uskomuksia. Tällä tavalla uskovaisetkin lukevat Raamattua, vaikka Paavali suoraa herjaa uskovaa tekstillä silmien edessä, nämä onnettomat eivät edes tajua mitä Paavali todellisuudessa sanoo.

        Vaikea edelleen sanoa, että onko anti- vai proryhmä pahempi ajattelutasoltaan - samaan uskoon taitavat molemmat ryhmät sortua ainakin tämän edellä olevien kommenttienvaihtoesimerkin mukaan.

        LOPETA LUULEMASTA MITÄ MINÄ SANON.


      • JärjetönLogiikka
        he-ma kirjoitti:

        Ei pystynytkään. Kaikki hänestä jälkikäteen kirjoitettu on satua.

        Jospa esittäisit mitä tuo satujeesuksesi muka tiesi eukäteen? Ei tasan yhtään mitään, koska et edes yrittänyt esittää hänen osaamistaan, eikö niin?

        Uskotko että vaikkapa kaikki minusta jälkikäteen kirjoitettu on satua ja ainoastaan se minkä minä itse olen kirjoittanut itsestäni on tontta? Entä jos minusta kirjoitetaankin 100 vuoden päästä historiankirjaan, onko se totta vai fiktiota kun en ole itse sitä kirjoittamassa?


      • JärjetönLogiikka
        he-ma kirjoitti:

        Ei pystynytkään. Kaikki hänestä jälkikäteen kirjoitettu on satua.

        Jospa esittäisit mitä tuo satujeesuksesi muka tiesi eukäteen? Ei tasan yhtään mitään, koska et edes yrittänyt esittää hänen osaamistaan, eikö niin?

        Korjaan. Siis sinun logiikallasi koska suomalaunen nobody toimittaja kirjoittaa artikkelin Justin Bieberistä eikä Bieber kirjoita sitä itse niin se on sinulle todiste siitä että Justin Bieberiä ei ole olemassa.


      • JärjetönLogiikka kirjoitti:

        Korjaan. Siis sinun logiikallasi koska suomalaunen nobody toimittaja kirjoittaa artikkelin Justin Bieberistä eikä Bieber kirjoita sitä itse niin se on sinulle todiste siitä että Justin Bieberiä ei ole olemassa.

        Epäloogisuudessasi joudut kohta myöntämään Harry Potterin jeesuksen toiseksi tulemiseksi.

        Onhan kirjoitettu, että Harry teki suurempia taikoja kuin mihin jeesus ikinä pystyi.


      • VähäisetIhmeet
        he-ma kirjoitti:

        Epäloogisuudessasi joudut kohta myöntämään Harry Potterin jeesuksen toiseksi tulemiseksi.

        Onhan kirjoitettu, että Harry teki suurempia taikoja kuin mihin jeesus ikinä pystyi.

        Totta, useimmat Jeesuksen "yliluonnollisisna" pidetyistä ihmeistä on uudelleen tarkemmin luettuna ja asiaan paremmin perehdyttynä vähemmän "yliluonnolisia" kuin mitä ihmiset luulevat ja kuvittelevat. Toki jokaisella on tulkinnan vapaus, mutta tässä tulkinnan vapaus on saanut naurettavan muodon. Kahlattuani läpi synoptiset evankeloumit, niissä ei esiinny kuin 2 yliluonnolisuuteen viittaavaa ihmekertomusta. Toisessa Jeesus tyynyttää meren ja toisessa Jeesus kävelee meren yli.


    • kunhanmietin

      Mistä saataisiin tuolle hemalle kunnollinen työ jossa saisi olla esillä ja julistaa viisauttaan, kun nyt menee aika ihan hukkaan täällä foorumilla jossa mikään noista ed luetelluist a ei toimi !?

      • Ei mene hukkaan aikani. Jokaikinen päivä vähentää uskonharhaisten joukkoa.

        Ja meillä vapaaherroillahan ei ole tarvetta köyhien risunkeräystalkoisiin tarvetta osallistua.


      • kehittyväätyötä1

        Kyllä ajatteleminenkin on kunnollista työtä ja kehittävää, hän harrastaa sitä. Siis jos se ajattelu vain menee eteenpäin ja kehittyy, ja hän etsii ajattelunsa ja mielipiteidensä esittämisen tueksi myös tietoja.


      • liukastiekulkea1
        he-ma kirjoitti:

        Ei mene hukkaan aikani. Jokaikinen päivä vähentää uskonharhaisten joukkoa.

        Ja meillä vapaaherroillahan ei ole tarvetta köyhien risunkeräystalkoisiin tarvetta osallistua.

        Flippasin uskon puolelle aika pahasti edellä, niin on liukas tuo ajattelutie kulkea, joten äläpä ylennä itseäsi, kun juuri osoitit olevasi uskovaisisista harhaisin.


    • <<Mutta se todellinen mullistava löytö on,>>

      Voisitko antaa Raamatun paikan, niin keskustellaan.

      Luuk. 22:17
      "...Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut."
      Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. Mutta tälle samalle pöydälle ojentaa yhdessä minun kanssani kätensä myös minun kavaltajani...."

      Jeesus söi pääsiäisaterian opetuslastensa kanssa. Muuten oletko koskaan osallistunut Seder-aterialle? Ajattelin tänä vuonna osallistua. On muuten erittäin mielenkiintoista, miten kaikki pienet yksityiskohdatkin aterialla kertovat evankeliumia!

      (lähde: https://www.youtube.com/watch?v=s2LysEMaXHw)

      • Wikipedia

        Seder on juutalainen juhlapäivällinen, jota vietetään pesah-juhlan ensimmäisenä ja toisena iltana ystävien ja sukulaisten kanssa.

        Ennen ateriaa kolme palaa matzohia (ohutta vehnänäkkileivän kaltaista keksiä) asetetaan matzoh-piiloon. Keskellä oleva pala matzohia murretaan puoliksi, toinen puoli laitetaan takaisin matzoh-piiloon mutta toinen puoli, joka sanotaan afikomeksi, piilotetaan.

        Seder pöytään katetaan aina seder-lautanen, jolla on harosettia (rouhittuja pähkinöitä, omenoita, kanelia ja viiniä - seos kuvaa laastia, jota juutalaisorjat käyttivät Egyptissä), persiljaa, joka on kastettu suolaveteen (kuvaa kevättä ja juutalaisten kyyneleitä), kananmuna (kuvaa kevättä), reisiluu (kuvaa uhrilammasta) ja vasta raastettua piparjuurta (kuvaa orjuuden karvautta).

        Aterian aikana kaadetaan neljä lasillista viiniä, jotka kuvaavat orjuudesta vapautumisen neljää eri vaihetta, sekä viides lasi (niin kutsuttu Eliaan malja), joka asetetaan seder-pöydälle. Päivällisen aikana talon ovi avataan profeetta Eliaa varten.

        Päivällisen jälkeen lapset etsivät afikomenia, ja joka sen löytää, saa erikoispalkinnon. Joissain perheissä afikomen rikotaan useampiin paloihin niin, että useampi lapsi voi saada löytämispalkinnon.

        Missä tässä näkyy evankeliumia ?


      • Raamatunlukijain

        "Voisitko antaa Raamatun paikan, niin keskustellaan."

        Tuossahana se kohta nimittäin on:

        Joh. 13:2 He olivat kokoontuneet aterialle.... 12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus ja asettui taas aterialle... 21 Järkyttyneesti hän sanoi heille: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut... 25 Opetuslapsi nojautui taaksepäin, Jeesuksen rintaa vasten, ja kysyi: "Herra, kuka se on?" 26 Jeesus vastasi: "Se, jolle annan tämän leivänpalan." Sitten hän kastoi palan ja antoi sen Juudakselle, Simon Iskariotin pojalle... 30 Syötyään leivänpalan Juudas lähti heti ulos. Oli yö.

        Muita tapahtumajärjestyksen valoittavia kohtia ovat:

        Matt. 26:20 Illan tultua Jeesus kävi aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa. 21 Heidän syödessään hän sanoi: "Totisesti, yksi teistä tulee kavaltamaan minut... 26 Aterian aikana Jeesus otti leivän... 27 Sitten hän otti maljan...

        Mark. 14:17 Illan tultua Jeesus saapui sinne kahdentoista opetuslapsensa kanssa. 18 Kun he olivat asettuneet aterioimaan, Jeesus sanoi: "Totisesti: yksi teistä kavaltaa minut... 22 Aterian aikana Jeesus otti leivän... 23 Sitten hän otti maljan...

        Luuk. 22:14 Kun hetki, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa... 17 Hän otti käsiinsä maljan... 19 Sitten hän otti leivän... Aterian JÄLKEEN hän samalla tavoin otti maljan...

        Ja sitten verrataan seder järjestykseen:
        (Haggada shel Pesach'ta mukaillen)
        1. Avauspuhe ensimmäinen malja
        2. Murretaan leipä
        5. Toinen malja pääsiäiskertomus
        6. Pestään kädet (jalat)
        7. Syödään leipää aterian aloitus
        8. Matkalauluja
        9. Afikomen kolmas malja
        10. Avataan ovi
        11. Ylistyslauluja
        12. Neljäs malja



      • Raamatunlukijain


      • Raamatunlukijain
        usko.vainen kirjoitti:

        Kenen kirjoittama ❓

        "Apokryfisiä kirjoituksia ja muuta suomennettuina.
        Kaikki tekstit suomentanut Tuomas Levänen, Jumalan Hengen opastuksella."


      • usko.vainen kirjoitti:

        Risto Santalan Messiaan ateria selvittää tätä perusteellisesti
        http://www.ristosantala.com/rsla/MessiaanAteria.pdf

        Kiitos linkistä. Todella mielenkiintoinen kirja. En ole tiennytkään, että havdala olisi myös leivän ja viinin erottamista. Itse olen osallistunut Messiaanisten juutalaisten järjestämään havdalaan, mikä oli nimenomaan juhlasapatin päättäminen.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Havdala


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Todella mielenkiintoinen kirja. En ole tiennytkään, että havdala olisi myös leivän ja viinin erottamista. Itse olen osallistunut Messiaanisten juutalaisten järjestämään havdalaan, mikä oli nimenomaan juhlasapatin päättäminen.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Havdala

        Ole hyvä. Kannattaa hankkia ja lukea Santalan kirjoja🤓


      • pyhäyksinkertaisuus1
        Yksi_usko kirjoitti:

        Kiitos linkistä. Todella mielenkiintoinen kirja. En ole tiennytkään, että havdala olisi myös leivän ja viinin erottamista. Itse olen osallistunut Messiaanisten juutalaisten järjestämään havdalaan, mikä oli nimenomaan juhlasapatin päättäminen.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Havdala

        Melkoisia Raamatun tuntijoita nämä henkilöt:

        <<<Ymmärtääksemme, miten luotettavan kuvan Uusi testamentti antaa eri kertomuksista ja
        niiden taustasta, on hyvä esitellä ehtoollisen asetussanojen korostuksia eri evankeliumeissa. Se tuo mieleen kasvatusfilosofi Rousseaun kuulut sanat: ”Ystäväni, tuollaisia asioita ei keksitä. Tosiasiat Sokrateesta, jonka olemassaoloa ei kukaan epäile, ovat paljon heikommin perustellut kuin ne, mitkä kerrotaan Jeesus Nasaretilaisesta.”26 Pienet sanonnoissa olevat erot johtuvat sekä siitä, että juutalaisia käsitteitä oli vaikeata muuntaa kreikaksi, samoin kuin siitä, että ehtoollisen sanoma liittyi opetuslasten tajunnassa myös laajempiin asiayhteyksiin. ..... Matteus kertoo ehtoollisesta, että ”heidänsyödessään” eli siinä vaiheessa, kun ....<<<

        Ja minun ei tarvitse ottaa kuin Paavalin teksti Raamatusta esiin, ja koko kirjan paletti kaatu alkumetreille:

        "Sillä MINÄ OLEN SAANUT HERRALTA SEN, minkä myös OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee." (1. Kor. 11:23-26)

        Ehtoollisen asetussanat on Paavalin ANTAMAN TIEDON MUKAAN listätty myöhemmin evankeliumeihin.


      • lillukanvarsisotkua1

        Teillä menee kummallisesti sekaisin tämä oppinormisto uskonnossanne - Jeesushan itse oli teurastettu karitsa tuolloin pääsiäisenä - hyvältä tuoksuva ruokauhrilahja uskonnon mukaan juutalaisille, koska näin nimenomaan sanoi juutalainen kirjanoppinut rabbi ja fariseus Paavali kirotessaan Jeesuksen Kristuksena ristille.


      • perustuseikestä1

        Hyvät uskovaiset, teidän uskonnossanne on niin heiveröiset peruspilarit - tehty joko tarkoituksella tai syntyneet vahingossa - että ei tarvita edes sahaa, vaan riittää kun vähän tönäsee, niin koko paletti kaatuu. Toinen puoli on sitten se suunta mihin Paavalin oppi, johtaa - ei todellakaan ylöspäin vaan alaspäin. Tällä tavalla se ei ole pysynyt enää pystyssä edes auttavasti, ja sen vuoksi paavi on joutunut poistamaan uskonnosta nyt kokonaan synnin käsitteen, helvetin olemassa olon ja kertomaan, että usko ei ole mikään perusta mihinkään, vaan se, että ihminen toimii omantunnon mukaan. Ja tässä on uudet uskonnon peruspilarit - te joudutte niihin nyt vain sopeutumaan ja luopumaan armo ajattelusta Jumalanne kuolemalla.


      • opetustalöytyy1

        Minulla nyt ei ole aavistustakaan, että mitä tällä uudella tavalla sitten jätetään jäljelle Raamattuun, koska ainakin kaikki Paavalin puhuma joudutaan poistamaan, mutta myös Jeesuksen suuhun on lisätty näitä ihmisuhriteemoja ja syntikäsitteitä. Ehkä tulevaisuus sitten näyttää, että mikä on se lopullinen jäljelle jäävä sivumäärä, jos Raamattu ei tule jäämään historiaan ihan kokonaisuudessaan. Ehdotan kuitenkin, että koittaisitte nyt löytää Raamatusta asioita, jotka ovat juuri sellaisia, että ne tulevat säilymään ja panostaisitte enemmän niihin eläessänne.


    • Kys99

      Voitko jo kertoa mikä se löytö on?

    • paavalinkeksintö1

      Sitä on ollut jälleen filmiryhmä paikalla - nimittäin Paavali tunnustaa toisaalla antaneensa itse nämä ehtoollisen asetussanat.

    • kuulluthuhujavarmaan1

      Ja sitten se paavalilainen pyhä totuus jälleen kerran:

      "Sillä MINÄ OLEN SAANUT HERRALTA SEN, minkä myös OLEN TEILLE TIEDOKSI ANTANUT, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni". Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni". Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te JULISTATTE HERRAN KUOLEMAA, siihen asti kuin hän tulee." (1. Kor. 11:23-26)

      • sellainenpaavali1

        Ja näin se Paavali sai taas tietoa, kun kävi tapaamassa Jeesusta taivaassa, kun ei malttanut olla tappamatta ja tuomitsemasta ristille kuolemaan, että olisi voinut tavata ihan täällä maanpäälläkin.


    • "Seder on juutalainen juhlapäivällinen, jota vietetään pesah-juhlan ensimmäisenä ja toisena iltana ystävien ja sukulaisten kanssa. "


      Jeesus aterialla ei ole naisia eikä lapsia, eikä muitakaan sukulaisia. Miten se näin on ?

      • serious

        "Jeesus aterialla ei ole naisia eikä lapsia, eikä muitakaan sukulaisia. Miten se näin on?"

        Ei se niin olekkaan. Sinulla on kristinuskosta kummia käsityksiä. Olisiko aika karistaa noita ennakkoluujoja? Käy vaikka jossain seurakunnan kokouksessa juttusilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe