Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. En+jaksa+alkaa+noita+erikseen+tänne+sinulle+tuomaan.Niitä+löytyy+ihan+tarpeeksi+netistä,+ja+aiemmista+keskusteluista+täältä.+Esimerkiksi+Ellun+profetia+siitä+ettei+Jerusalemia+koskaan+jälleenrakenneta.+No+mene+katsomaan+onko+rakennettu+!Mutta+jos+todellakin+olet+niin+sinisilmäinen+ettet+tiedä,+niin+tässä+yksi+pikkuruinen+versio:http://nonsda.org/study10.shtmlNäitä+löytyy+sitten+tonnikaupalla+lisää,+toinen+toistaan+yksityiskohtaisemmin+käsiteltynä.SDA+pitää+Ellua+profeettana+vain+siksi,+että+on+sitä+tehnyt+jo+kauan,+eikä+uskalla+myöntää+virheitään.+Se+romauttaisi+koko+kirkon+uskottavuuden.
  2. Jos+luetaan+tuo+asiayhteys,+niin+siitä+paljastuu+eräs+mahdollinen+selitys+jakeelle+24."20+Niin+Pietari+kääntyi+ja+näki+sen+opetuslapsen+seuraavan,+jota+Jeesus+rakasti+ja+joka+myös+oli+aterioitaessa+nojannut+hänen+rintaansa+vasten+ja+sanonut:+"Herra,+kuka+on+sinun+kavaltajasi?"21+Kun+Pietari+hänet+näki,+sanoi+hän+Jeesukselle:+"Herra,+kuinka+sitten+tämän+käy?"22+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Jos+minä+tahtoisin,+että+hän+jää+tänne+siihen+asti,+kunnes+minä+tulen,+mitä+se+sinuun+koskee?+Seuraa+sinä+minua."23+Niin+semmoinen+puhe+levisi+veljien+keskuuteen,+ettei+se+opetuslapsi+kuole;+mutta+ei+Jeesus+sanonut+hänelle,+ettei+hän+kuole,+vaan:+"Jos+minä+tahtoisin,+että+hän+jää+tänne+siihen+asti,+kunnes+minä+tulen,+mitä+se+sinuun+koskee?"24+Tämä+on+se+opetuslapsi,+joka+todistaa+näistä+ja+on+nämä+kirjoittanut;+ja+me+tiedämme,+että+hänen+todistuksensa+on+tosi."Jakeen+24+tulkinta+voi+siis+olla+seuraava:+Johannes+oli+"todistanut"+ja+kenties+jollakin+kielellä+kirjallisesti+esittänyt+tämän+kertomuksen+(itsestään+ja+siitä+ettei+kuolisi).++Tämän+vuoksi,+jakeen+24+sanat++"Tämä+on+se+opetuslapsi,+joka+todistaa+näistä+ja+on+nämä+kirjoittanut;+ja+me+tiedämme,+että+hänen+todistuksensa+on+tosi.",+viittaisi+juuri+tähän+häntä+itseään+koskeneeseen+oletukseen.+Joh+evankeliumin+kirjoittaja+siis+yksinkertaisesti+viittasi+tuohon+mahdollisesti+kirjallisen+muodon+saaneeseen+lähteeseen+jonka+oletti+Johanneksen+itsensä+kirjoittamaksi.+On+siis+varsin+luonnillista,+että+Joh+kirjoittaja+sanookin,+että+tiedämme+että+tuon+opetuslapsi+Johanneksen+todistus+on+tosi.Tämä+on+kaikkein+luonnollisin+seltys+tuolle+sanamuodolle,+ja+toisaalta,+osoittaa+selkeästi+ettei+Joh+evankeliumia+kirjoittanut+opetuslapsi+Johannes.
  3. "Ja+matka+sen+kuin+jatkuu...+mieli+voi+muuttua+minkä+asian+kohdalla,+kun+mikään+ei+sido+eikä+estä+muuttamasta+mieltä.+Samaa+ei+valitettavasti+voi+sanoa+ateisteista+eikä+fundamentalistisista+uskovista.+He+ovat+orjia+ja+vankeja,+mutta+minä+olen+vapaa+valitsemaan+ne+asiat,+jotka+totena+pidän+ja+mitä+teen."Eyes+wide+shut+?Otetaanpas+nyt+hieman+konkreettisemmin+tämä+asia,+niin+jospa+alkaisit+ymmärtää.Kerro,+miksi+ateisti+ei+voisi+vaihtaa+mielipidettään+?+Mikä+häntä+rajoittaa+?Vastaavasti,+kerro,+miksi+ateisti+voi+kävellä+viikon+Helsingin+kaduilla+huutamassa+että+Jumala+on+idiootti,+mutta+sinä+et+?+Kummalla+on+rajoituksia+?+Kumman+valinnanvapaus+on+rajoitettu+?
  4. "Niin+on+ainakin+tämän+kirjan+kohdalla+ja+aion+jatkossakin+kutsua+sitä+Johanneksen+evankeliumiksi..."Ja+varmasti+kutsut+Pietarin+evankeliumiksi+sitä+teosta,+josta+opetuslapsi+Pietari+ei+kirjoittanut,+ja+Juudaksen+evankeliumiksi+sitä+teosta,+jota+opetuslapsi+Juudas+ei+kirjoittanut+(mielenkiintoinen+gnostilainen+teos+sinänsä,+jos+ymmärtää+mitä+gnostilaisuus+oli).+Tottakai.+Niillä+nimillä+nuo+kirjat+tunnetaan.+"käytetty+"hän"+muoto+ei+todista+asiaa+puoleen+tai+toiseen"Jos+nyt+ajatuksella+luet+tuon+lauseen,+ja+asiayhteyden,+niin+kyllä+minusta+voidaan+kokolailla+varmana+pitää,+ettei+opetuslapsi+Johannes+tuota+lausetta+kirjoittanut.+Ei+pidä+unohtaa+sitäkään,+ettei+hän+missään+tapauksessa+kirjoittanut+yhtään+Raamatun+kirjettäkään.Hänhän+ei+mitä+ilmeisimmin+osannut+kirjoittaa+edes+äidinkielellään,+saati+sitten+laadukasta+kreikkaa.+Ja+kuten+olet+lukenut+varhaisista+teksteistä,+hän+oli+Jerusalemin+seurakunnan+johtajia,+hänet+tunnettiin+lainkiivailijana+ja+hänellä+oli+hyvät+suhteet+fariseuksiin,+jopa+erityisasema+päästä+temppeliin.+Joten+ihan+eri+ajatusmaailman+kaverihan+tämä+Johanneksen+evankeliumin+kirjoittaja+on.Ja+jos+taas+ajatellaan+koko+lukua+21,+niin+on+hyvin+kyseenalaista+onko+se+kuulunut+edes+siihen+90-luvulla+kirjoitettuun+versioon+evankeliumista.+Kuten+tiedät,+ja+20:30-31+on+täydellinen+lopetus+evankeliumille,+ennen+kuin+21:1+ikäänkuin+aloittaa+kertomisen+aivan+uudelleen.Mutta+aivan+samaa+mieltä+olen+siitä,+ettei+kirjoittajan+alkuperä+muuta+Raamatun+tekstien+arvoa+sinänsä+-+ne+ovat+arvokkaita+teksteinä+tutkijoille,+ja+toki+arvokkaita+PH:n+sanelemana+fundiksille,+ja+jotakin+siltä+väliltä+suurimmalle+osalle+kristityistä."Vanhoista+papyrpalasista,+jotka+ovan+vanhimpia+UT+käsikirjoitusten+rippeitä+(joita+löytyy+jatkuvasti+lisää)+on+jostakin+syystä+enemmän+Johanneksen+evankeliumia+kuin+muita+UTn+kirjoituksia.+"Mielenkiintoinen+pointti.+Mutta+minusta+tämä+osoittaa+ennen+kaikkea+sitä,+että+Joh+oli+suositumpi+100-luvulla,+koska+se+viittasi+ensimmäisenä+tunnettuna+tekstinä+Jeesuksen+olemassaoloon+"alusta"+ja+"jumalana",+mikä+oli+kehittyvä+ajatus+100-300-luvuilla,+ja+johti+nykyiseen+kolmiyhteyshömppäoppiin.