Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Tahdotko+saada+syntisi+anteeksi+vai+etsitkö+palkintoa+oman+hyvyytesi+perusteella?"No+mitäs+se+Jeesus+asiasta+opetti+?
  2. Mikä+todistaa+sitten+sen,+ettei+Pli+ollut+kiero+valehtelija+?Pli+itse+kirjeissään+myöntää,+ettei+hänestä+ollut+juuri+vakuuttavaksi+saarnaajaksi,+vaan+hänen+kirjeensä+olivat+kuulemma+paljon+voimallisempia.Hänen+perustamansa+seurakunnat,+joille+hän+paljon+kirjoitteli,+toki+olivat+ainakin+osittain+hänen+puolellaan,+mutta+kannattanee+hieman+katsoa+mitä+historia+sanoo+?No,+meillähän+ei+ole+kenenkään+muun+todistusta+siitä+että+Pli+olisi+koskaan+saanut+ilmestystä+Jeesukselta,+tai+että+häntä+olisi+koskaan+kuljetettu+oman+ruumiinsa+ulkopuolelle,+kuin+hänen+omat+kirjoituksensa.Toki+meillä+on+ilmeisesti+erään+Luukkaana+tunnetun+kirjoittajan+todistus+siitä,+että+hän+olisi+joskus+tehnyt+ihmeitä.+Tätä+Luukasta+pidetään+Paavalin+matkatoverina,+ja+jos+Apt:tä+lukee,+niin+Paavali+olisi+ollut+kovinkin+voimallisten+ihmeiden+välikappale.+Tämä+Luukas+on+siisilmeisesti+se+sama+heppu,+joka+hänen+nimellään+kirjoitetussa+evankeliumissa+kirjoittaa+Herodeksen+eläneen+aikana,+jolloin+Kyrenius+oli+Syyrian+maaherrana.+Ja+hänen+samaisessa+menestysteoksessaan+mm.+hänen+kuvaamansa+Jeesuksen+sukuluettelo+on+räikeässä+ristiriidassa+Matteuksen+evankeliumina+tunnetun+kilpailevan+teoksen+kanssa.Eli+siis+vuorenvarmasti+hepulla+ei+ollut+tietoa+todellisesta+historiasta.+Voidaan+siis+kysyä,+miten+luotettavana+häntä+pitäisi+lähteenä+ylipäätään+pitää+?Vaikka+heppu+ei+historiasta+mitään+tarkkoja+tietoja+tiennytkään+,+hän+osasi+kuitenkin+lainata+ihan+sanasta+sanaan+Pietarin+ja+Paavalin+saarnoja,+joita+ei+ollut+itse+ollut+(omien+sanojensa+mukaan)+edes+kuulemassa+-+eikä+niitä+kukaan+olisi+sanasta+sanaan+muistanutkaan+puolen+vuosisadan+jälkeen+sanojen+sanomisesta.No,+lopputulemana+kuitenkin,+meillä+ei+ole+sitten+niin+mitään+luotettavaa+todistusta+siitä+että+Paavali+olisi+ikuna+Jeesusta+ilmestyksessä+nähnyt+(paitsi+omat+sanansa),+eikä+oikeastaan+muutakaan+luotettavaa+todistusaineistoa+sen+puolesta+että+Paavali+olisi+koskaan+mitään+ihmeitä+tehnyt.+Niistä+eivät+ketkään+muut+kirjoittajat+mainitse+kuin+tuo+pahainen+yksi,+joka+Luukaksena+tunnettiin.+Niin,+ja+Luukaksena+hänet+tunnettiin+vasta+sata+vuotta+tuon+kirjoitelmansa+kirjoittamisen+jälkeen.+Muuan+Irenaeus+vuonna+180+ihan+ensimmäistä+kertaa+esitti+arvailuja,+että+se+kirjoittaja+olisi+mahdollisesti+ehkä+kenties+jotenkin+kummassa+voinut+olla+sama+henkilö,+joka+mainitaan+Plin+kirjeissä.+Niin+siis+kolemssa,+joista+kaksi+ei+ilmeisesti+ollut+edes+Plin+kirjoittamia.Tosivarmalla+pohjalla+siis+seistään.+Joten+elä+sinä+ota+huolta+aiheesta.+Paavali+on+ihan+asiallisesti+kandidaatti+suurimmaksi+syntiseksi,+et+sinä.+Pli+sentään+mahdollisesti+kehitteli+ihan+uuden+uskonnon,+nk.+"kristinuskon",+jossa+esitti+että+armo+tulee+uskosta,+ei+teoista,+joka+on+ristiriidassa+hänen+kehittelemänsä+uskonnon+nk.+päämiehen,+"Jeesuksen",+sanojen+kanssa,+joka+sanoo+että+pelastuksen+ratkaisevat+teot,+eikä+usko+tuo+pelastusta.
  3. Jos+sanon+sinun+sanoneen,+että+Paavali+käytti+arameaa,+niin+en+suinkaan+ole+mitään+muuta+kuin+totuutta+toteamassa.En+ole+väittänyt+sinun+sanoneen,+että+Paavali+ei+olisi+voinut+ikinä+käyttää+kreikkaa+joidenkin+muiden+kirjeiden+kohdalla.+Joten+turha+syyllistää+minua+tuosta.Mutta+whatever.Itse+asiahan+on+se,+että+jos+Paavali+käytti+arameaa+sanelussa,+ja+vasta+kirjeen+saneltuaan+sitten+sai+tarkistaa+oliko+teksti+käännetty+oikein+vai+väärin,+se+olisi+johtanut+ylikirjoittamisiin+tai+koko+kirjoitetun+tekstin+hylkäämiseen+jos+siinä+tarkistuksessa+oli+jokin+virhe+joka+piti+korjata.+Tai+vaihtoehtoisesti,+väärä+sanoma+(käännös)+olisi+kulkenut+kirjeen+mukana.On+siis+loogisesti+kestämätön+väite,+että+Paavali,+joka+puhui+erinomaista+kreikkaa,+olisi+sanellut+kirjeensä+jollakin+muulla+kielellä+kuin+kreikaksi.+Se+on+tosin+mahdollista,+mutta+se+olisi+ollut+aivan+järjetöntä.+Peruste+sille,+miksi+Paavali+ei+ole+kirjoittanut+kuin+7+kirjettä+UT:stä+ei+perustu+pelkästään+siihen,+että+sanavarasto+ja+kielioppi+on+erilaista+kuin+Paavalin+omissa+kirjeissä.+Myös+teologinen+sanoma+ja+tyyli+käsitellä+asiaa+ovat+varsin+erilaisia+noissa.+Nyt+ei+siis+puhuta+vain+mahdollisen+käännöksen+vaikutuksista.+On+todella+paljon+muutakin.Katson,+että+voit+pitää+mielipiteesi,+joka+perustuu+puhtaasti+siihen,+että+haluat+uskoa+Paavalin+jotenkin+ihmeessä+kuitenkin+kirjoittaneen+(itse+tai+sanelusta)+ainakin+13+UT:n+kirjettä,+vaikka+maailmassa+on+hyvin+vähän+edes+uskovia+tutkijoita,+jotka+olisivat+tuota+mieltä.
  4. Noissa+3+Moos+teksteissä+ei+ole+mitään+tulkinnan+varaa.+Ne+sanovat,+että+homot+on+tapettava,+hävitettävä+kansasta,+homoseksuaalisuus+on+kauhistus.Se+tulkinnan+vara,+joka+tarvitaan,+jotta+nuokin+kohdat+saadaan+neutraaliksi,+on+sitten+niin+raju,+että+samaan+hengenvetoon+voi+sanoa+ettei+Jumalalla+ole+mitään+oikeasti+myöskään+10+käskyssä+mainittuja+asioita+vastaan,+vaan+se+on+vain+sellaista+sen+ajan+kulttuuria,+ettei+saanut+pitää+muita+jumalia,+ei+saanut+varastaa+tai+murhata,+yms.+Tämä+on+se+tie,+jota+nuo+saarnaajat+kulkevat.+En+ole+sille+koskaan+lämmennyt,+enkä+lämpene+nytkään.Tosin,+ei+pidä+ymmärtää+väärin;+kuten+sanoin,+tämä+on+se+mitä+Raamattu+sanoo,+ja+sitten+on+ihan+eri+asia,+onko+se+mitä+Mooseksen+kirjat+tai+Roomalaiskirje+sanoo,+Jumalan+tahtoa+vai+onko+se+yksityishenkilöiden+tai+yhteisäjen+mielipiteitä+asiasta.Mutta+kun+sille+tielle+mennään,+niin+sitten+voidaan+ihan+saman+tien+todeta+sen,+minkä+kannan+olen+jo+kauan+sitten+ottanut,+eli+että+Mooseksen+kirjat+perustuvat+perimätietoon+ja+kenties+joihinkin+kirjoitusten+palasiin,+jotka+on+sitten+ainakin+neljästä+eri+lähteestä+koottuina+yhdistetty+noin+400-800+eKr.+ja+kirjoitettu+sinä+aikana+nykymuotoonsa.Eli+itse+en+lähde+"tulkitsemaan"+noita+3+Moos+tekstejä+"Jumalan+sanana",+vaan+totean+vain+että+joku+ihminen+on+ne+kirjoittanut,+eikä+meillä+ole+mitään+tietoa+siitä+mistä+nuo+sanat+ovat+peräisin.Vastaavasti,+kuten+olen+tuonut+täällä+vahvasti+ilmi,+Paavali+ei+saarnannut+Jeesuksen+ja+opetuslasten+sanomaa,+vaan+hänellä+oli+aivan+oma+sanomansa+ja+julistuksensa,+joka+ensimmäisen+vuosisadan+toisella+puoliskolla+vähitellen+tuli+koko+kristikunnan+julistuksen+pohjaksi.+En+siis+henkilökohtaisesti+näe+mitään+selkeää+pohjaa+tuomita+homoja.+Mutta+kuten+jo+sanoin,+Raamattu+kyllä+kieltää+yksiselitteisesti+homouden.