Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Exap
profiilit
Exap
Exap
Vapaa kuvaus
Aloituksia
25
Kommenttia
3337
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olen+itse+ollut+varsin+mustavalkoinen+nuoruuteni+päivinä,+ja+sitä+nyt+jo+hieman+varttuneempana+alkaa+ymmärtää,+miksi+olen+ollut+niin+vaikea+tapaus+joskus+ennen.+En+suinkaan+väitä+että+olisin+helpompi,+mutta+en+ainakaan+ole+niin+mustavalkoinen...+;)
20.05.2018 18:15
"Tahdotko+saada+syntisi+anteeksi+vai+etsitkö+palkintoa+oman+hyvyytesi+perusteella?"
No+mitäs+se+Jeesus+asiasta+opetti+?
20.05.2018 09:22
En+edelleenkään+ole+ateisti.
19.05.2018 22:41
Kiitos,+oikein+hyvä.+En+ole+riippuvainen+tänne+kirjoittelusta.
19.05.2018 21:58
Jos+viittaat+juutalaisilla+taruilla+VT:n+kirjoituksiin,+niin+tiesitkös+sitä,+että+eri+kirjoittajilla+oli+varsin+erilainen+mielipide+siitä,+mistä+Israelin+kokema+kurjuus+on+peräisin.+Oliko+se+Israelin+omista+toimista,+Jumalan+rangaistusta,+paholaisen+kiusaa...+vai+mistä.
19.05.2018 21:56
Montakos+uutta+aloitusta+ja+tekstiä+olet+tänäänkin+tänne+vääntänyt+?
Hanki+elämä.
19.05.2018 21:37
"Erehtyminen+on+inhimillistä.+Onko+mahdollista,+että+minä+olen+erehtynyt?"
Ei+mitenkään.+Jatka+samaa+rataa+vaan.
19.05.2018 21:35
"Christadelphian+veljet+eivät+pidä+saatanaa+luotuna+henkiolentona.+He+selittävät+saatanan+ihmisessä+olevaksi+Jumalaa+vastustavaksi+mieleksi+ja+voimaksi.+
Sen+vuoksi+Jeesus+sanoi+Pietarille:+"+"Mene+pois+minun+edestäni,+saatana..."+(Matt+16:23)"
No+ei+se+oikeasti+tämän+vuoksi+suinkaan+ollut.
Jeesus+oli+kasvanut+apokalyptiseen+juutalaisuuteen,+joka+oli+vallalla+parisen+vuosisataa+ennen+häntä,+joka+edusti+jyrkkää+dualismia,+eli+kaikki+oli+joko+Jumalasta+tai+paholaisesta.+Ei+siis+ollut+mitään+siltä+väliltä.+Ihan+niinkuin+nuo+perusfundikset+tänä+päivänä+usein+ajattelevat.
Tämän+lisäksi+apokalyptinen+juutalaisuus+esitti,+että+pian+Jumala+lähettää+jonkun+maan+päälle,+tuomitsemaan+ihmiset+ja+perustamaan+ikuisen+onnen+valtakunnan.+Tämän+uskottiin+tapahtuvat+ihan+sukupolven+aikana.+
Ai+niin,+tätähän+se+Jeesus+ja+Johannes+Kastaja+juuri+saarnasivatkin.+Olipas+hauska+yhteensattuma.
19.05.2018 21:30
Mikä+todistaa+sitten+sen,+ettei+Pli+ollut+kiero+valehtelija+?
Pli+itse+kirjeissään+myöntää,+ettei+hänestä+ollut+juuri+vakuuttavaksi+saarnaajaksi,+vaan+hänen+kirjeensä+olivat+kuulemma+paljon+voimallisempia.
Hänen+perustamansa+seurakunnat,+joille+hän+paljon+kirjoitteli,+toki+olivat+ainakin+osittain+hänen+puolellaan,+mutta+kannattanee+hieman+katsoa+mitä+historia+sanoo+?
No,+meillähän+ei+ole+kenenkään+muun+todistusta+siitä+että+Pli+olisi+koskaan+saanut+ilmestystä+Jeesukselta,+tai+että+häntä+olisi+koskaan+kuljetettu+oman+ruumiinsa+ulkopuolelle,+kuin+hänen+omat+kirjoituksensa.
Toki+meillä+on+ilmeisesti+erään+Luukkaana+tunnetun+kirjoittajan+todistus+siitä,+että+hän+olisi+joskus+tehnyt+ihmeitä.+Tätä+Luukasta+pidetään+Paavalin+matkatoverina,+ja+jos+Apt:tä+lukee,+niin+Paavali+olisi+ollut+kovinkin+voimallisten+ihmeiden+välikappale.+
Tämä+Luukas+on+siisilmeisesti+se+sama+heppu,+joka+hänen+nimellään+kirjoitetussa+evankeliumissa+kirjoittaa+Herodeksen+eläneen+aikana,+jolloin+Kyrenius+oli+Syyrian+maaherrana.+Ja+hänen+samaisessa+menestysteoksessaan+mm.+hänen+kuvaamansa+Jeesuksen+sukuluettelo+on+räikeässä+ristiriidassa+Matteuksen+evankeliumina+tunnetun+kilpailevan+teoksen+kanssa.
Eli+siis+vuorenvarmasti+hepulla+ei+ollut+tietoa+todellisesta+historiasta.+Voidaan+siis+kysyä,+miten+luotettavana+häntä+pitäisi+lähteenä+ylipäätään+pitää+?
Vaikka+heppu+ei+historiasta+mitään+tarkkoja+tietoja+tiennytkään+,+hän+osasi+kuitenkin+lainata+ihan+sanasta+sanaan+Pietarin+ja+Paavalin+saarnoja,+joita+ei+ollut+itse+ollut+(omien+sanojensa+mukaan)+edes+kuulemassa+-+eikä+niitä+kukaan+olisi+sanasta+sanaan+muistanutkaan+puolen+vuosisadan+jälkeen+sanojen+sanomisesta.
No,+lopputulemana+kuitenkin,+meillä+ei+ole+sitten+niin+mitään+luotettavaa+todistusta+siitä+että+Paavali+olisi+ikuna+Jeesusta+ilmestyksessä+nähnyt+(paitsi+omat+sanansa),+eikä+oikeastaan+muutakaan+luotettavaa+todistusaineistoa+sen+puolesta+että+Paavali+olisi+koskaan+mitään+ihmeitä+tehnyt.+Niistä+eivät+ketkään+muut+kirjoittajat+mainitse+kuin+tuo+pahainen+yksi,+joka+Luukaksena+tunnettiin.+
Niin,+ja+Luukaksena+hänet+tunnettiin+vasta+sata+vuotta+tuon+kirjoitelmansa+kirjoittamisen+jälkeen.+Muuan+Irenaeus+vuonna+180+ihan+ensimmäistä+kertaa+esitti+arvailuja,+että+se+kirjoittaja+olisi+mahdollisesti+ehkä+kenties+jotenkin+kummassa+voinut+olla+sama+henkilö,+joka+mainitaan+Plin+kirjeissä.+Niin+siis+kolemssa,+joista+kaksi+ei+ilmeisesti+ollut+edes+Plin+kirjoittamia.
Tosivarmalla+pohjalla+siis+seistään.+Joten+elä+sinä+ota+huolta+aiheesta.+Paavali+on+ihan+asiallisesti+kandidaatti+suurimmaksi+syntiseksi,+et+sinä.+Pli+sentään+mahdollisesti+kehitteli+ihan+uuden+uskonnon,+nk.+"kristinuskon",+jossa+esitti+että+armo+tulee+uskosta,+ei+teoista,+joka+on+ristiriidassa+hänen+kehittelemänsä+uskonnon+nk.+päämiehen,+"Jeesuksen",+sanojen+kanssa,+joka+sanoo+että+pelastuksen+ratkaisevat+teot,+eikä+usko+tuo+pelastusta.
19.05.2018 20:28
Mielenkiintoista+tekstiä.+Itse+pidän+ehdottomasti+enemmän+koirasta+kuin+kissasta.+Kissa+on+niin+sitkeää,+ja+kokolailla+mautonta.+Hyvää+koiraa+saa+taas+etsiä+jopa+Aasiassakin,+mutta+kyllä+se+aina+kissan+pesee.
19.05.2018 20:04
"En+ole+nähnyt+koskaan+sitä,+että+ateisti+katuisi+tai+häpeäisi+tekojaan,+jotka+kohdistuvat+uskovaiseen+ihmiseen.+En+ole+koskaan+nähnyt+tai+kuullut+sitä,+että+ateisti+pyytäisi+uskovaiselta+anteeksi+sitä,+mitä+hän+on+tehnyt+hänelle.+"
Ei+mitään+v-tuilua,+mutta+en+ole+sinusta+oikein+sitä+anteeksipyytävää+puolta+nähnyt.++Olisin+sitä+sinulta+jo+pariin+otteeseen+kaivannut+näkeväni.+
Olisikohan+siis+kuitenkin+hieman+liikaa+odottaa+toisilta+sitä,+minkä+toteuttamisessa+itsekin+olet+kenties+hieman+vajavainen++?+No,+en+pyri+viisastelemaan,+koska+en+tunne+tilanteita+joihin+olet+joutunut.+
Niin,+ja+en+muuten+sitten+tosiaankaan+ole+ateisti,+vaikka+en+jaakaan+kanssasi+samaa+käsitystä+kirjoituksista+ja+niiden+alkuperästä.+Olen+aivan+yhtä+ateisti+kuin+sinäkin.
19.05.2018 19:28
Jaahas,+meillä+on+joukossamme+kielilläpuhuja+?
19.05.2018 19:19
Jees.+Minullakaan+ei+ole+mitään+hampaankolossa+homoseksuaaleja+vastaan.+Sitäpaitsi+ei+ole+meidän+asiamme+tuomita+ihmisiä.+
Jeesus+opetti,+että+meidät+tuomitaan+tekojemme+mukaan,+Matt+25.+Itse+en+usko,+että+meidän+tulisi+valita+hyvien+tekojemme+kohteet+sen+mukaan,+pidämmekö+heitä+syntisinä+vai+ei;+eikä+tosiaankaan+sen+mukaan,+pitääkö+Jumala+heitä+syntisinä+vai+ei.+Päinvastoin,+se+että+vaikkapa+käy+jotakuta+katsomassa+vankilassa+ei+tule+riippua+siitä+koemmeko+hänet+syylliseksi+saamaansa+rangaistukseen+vai+ei.
19.05.2018 19:17
"Mainitsemissasi+kohdissa+oli+kyse+rituaalisesta+saastumisesta."
No+voi+elämän+kevät.+En+oikein+muuta+voi+sanoa,+että+se+olisi+painokelpoista.
Asia+nyt+vaan+on+niin,+että+rituaalisesta+saastumisesta+ei+ketään+hävitetty+kansasta.+
Ei+ketään.
Ei+yhtään+ketään.
Homoseksuaalit+sen+sijaan+käskettiin+hävittää,+ilman+mitään+mahdollisuutta+armoon+!!!
Kyllä+tuo+"rituaalinen+saastuminen"+on+siis+niin+kaukana+totuudesta+kuin+olla+ja+voi.+Kyse+on+nimenomaan+ehdottomasti+kuolemaan+johtavasta+asiasta.+Se+on+ihan+eri+asia+kuin+siemensyöksyt,+kuukautiset+tai+kuolleisiin+koskemiset,+jotka+OLIVAT+rituaalista+saastumista.
Anteeksi+vain,+mutta+heitä+romukoppaan+sellaisten+saarnaajien+videot,+jotka+tuollaisia+sontatasoa+olevia+oppeja+"rituaalisesta+saastumisesta"+ovat+sinulle+opettaneet.+Ne+ovat+puhdasta+valhetta+ja+vääristelyä.
19.05.2018 19:05
"Vaikka+maailmassa+ei+olisi+yhtä+ainoaa+tutkijaa,+joka+on+kanssani+samaa+mieltä,+mutta+todistusaineisto+osoittaa+minun+olevan+oikeassa,+niin+pysyn+mielipiteeni+takana."
No,+tutkijat+ovat+sen+todistusaineiston+tutkittuaan+päätyneet+mielipiteeseensä,+joka+on+sinun+mielipiteesi+kanssa+ristiriidassa.
Otaksunkin,+että+et+ole+kenties+käynyt+koko+todistusaineistoa+läpi+yhtä+hyvin+kuin+he,+ja+siksi+mielipiteesi+poikkeaa+heidän+mielipiteestään.+Olisikohan+tällainen+mahdollista+?
19.05.2018 19:00
"Olen+sitä+mieltä,+että+Paavali+on+käynyt+tekstiä+läpi+Silaksen+kanssa+ennen+sen+kirjaamista+"paperille",+koska+papyrus+ei+ollut+yhtä+halpaa+siihen+aikaan+kuin+paperi+on+nyt.+"
Juurikin+näin.+Eli+asiasta+luonnollisesti+keskusteltiin+kreikan+kielellä,+ei+arameaksi,+koska+Paavali+halusi+varmistaa+että+se+käännös+KREIKAKSI+olisi+oikea.
Tämä+puolestaan+vetää+pohjat+pois+ajatukselta,+että+kirje+olisi+saneltu+arameaksi,+ja+siksi+sanavarasto,+kielioppi,+tyyli+yms.+olisivat+erilaiset.+Sitähän+juuri+koetin+tuoda+esiin.
19.05.2018 18:57
Jos+sanon+sinun+sanoneen,+että+Paavali+käytti+arameaa,+niin+en+suinkaan+ole+mitään+muuta+kuin+totuutta+toteamassa.
En+ole+väittänyt+sinun+sanoneen,+että+Paavali+ei+olisi+voinut+ikinä+käyttää+kreikkaa+joidenkin+muiden+kirjeiden+kohdalla.+Joten+turha+syyllistää+minua+tuosta.
Mutta+whatever.
Itse+asiahan+on+se,+että+jos+Paavali+käytti+arameaa+sanelussa,+ja+vasta+kirjeen+saneltuaan+sitten+sai+tarkistaa+oliko+teksti+käännetty+oikein+vai+väärin,+se+olisi+johtanut+ylikirjoittamisiin+tai+koko+kirjoitetun+tekstin+hylkäämiseen+jos+siinä+tarkistuksessa+oli+jokin+virhe+joka+piti+korjata.+
Tai+vaihtoehtoisesti,+väärä+sanoma+(käännös)+olisi+kulkenut+kirjeen+mukana.
On+siis+loogisesti+kestämätön+väite,+että+Paavali,+joka+puhui+erinomaista+kreikkaa,+olisi+sanellut+kirjeensä+jollakin+muulla+kielellä+kuin+kreikaksi.+Se+on+tosin+mahdollista,+mutta+se+olisi+ollut+aivan+järjetöntä.+
Peruste+sille,+miksi+Paavali+ei+ole+kirjoittanut+kuin+7+kirjettä+UT:stä+ei+perustu+pelkästään+siihen,+että+sanavarasto+ja+kielioppi+on+erilaista+kuin+Paavalin+omissa+kirjeissä.+
Myös+teologinen+sanoma+ja+tyyli+käsitellä+asiaa+ovat+varsin+erilaisia+noissa.+Nyt+ei+siis+puhuta+vain+mahdollisen+käännöksen+vaikutuksista.+On+todella+paljon+muutakin.
Katson,+että+voit+pitää+mielipiteesi,+joka+perustuu+puhtaasti+siihen,+että+haluat+uskoa+Paavalin+jotenkin+ihmeessä+kuitenkin+kirjoittaneen+(itse+tai+sanelusta)+ainakin+13+UT:n+kirjettä,+vaikka+maailmassa+on+hyvin+vähän+edes+uskovia+tutkijoita,+jotka+olisivat+tuota+mieltä.
19.05.2018 12:05
Kyllä.+En+jaksa+kantaa+kaunaa.+
Ainoastaan+toivon,+että+keskustellaan+asioista+eikä+keskustelijoista.+
Siihen+toki+liittyy+sekin,+että+kun+jätetään+henkilökohtaisuudet+pois,+silloin+argumentaatio+pohjautuu+toivottavasti+johonkin+relevanttiin,+eikä+toisen+leimaamiseen+ateistiksi,+epäluotettavaksi,+tyhmäksi+tms.,+jolla+yritetään+peitellä+ja+viedä+huomio+pois+siitä,+ettei+oma+argumentaatio+ole+perusteltu+tai+loogisesti+järkevä.
19.05.2018 11:26
En+lähes+joka+toisessa+kirjoituksessa.+Mutta+otapa+tuo+kohta+esille,+niin+katsotaan+se+sitten.+Sinun+tekemiä+loukkauksia+täällä+on+ketjut+täynnä.
19.05.2018 09:54
Noissa+3+Moos+teksteissä+ei+ole+mitään+tulkinnan+varaa.+Ne+sanovat,+että+homot+on+tapettava,+hävitettävä+kansasta,+homoseksuaalisuus+on+kauhistus.
Se+tulkinnan+vara,+joka+tarvitaan,+jotta+nuokin+kohdat+saadaan+neutraaliksi,+on+sitten+niin+raju,+että+samaan+hengenvetoon+voi+sanoa+ettei+Jumalalla+ole+mitään+oikeasti+myöskään+10+käskyssä+mainittuja+asioita+vastaan,+vaan+se+on+vain+sellaista+sen+ajan+kulttuuria,+ettei+saanut+pitää+muita+jumalia,+ei+saanut+varastaa+tai+murhata,+yms.+
Tämä+on+se+tie,+jota+nuo+saarnaajat+kulkevat.+En+ole+sille+koskaan+lämmennyt,+enkä+lämpene+nytkään.
Tosin,+ei+pidä+ymmärtää+väärin;+kuten+sanoin,+tämä+on+se+mitä+Raamattu+sanoo,+ja+sitten+on+ihan+eri+asia,+onko+se+mitä+Mooseksen+kirjat+tai+Roomalaiskirje+sanoo,+Jumalan+tahtoa+vai+onko+se+yksityishenkilöiden+tai+yhteisäjen+mielipiteitä+asiasta.
Mutta+kun+sille+tielle+mennään,+niin+sitten+voidaan+ihan+saman+tien+todeta+sen,+minkä+kannan+olen+jo+kauan+sitten+ottanut,+eli+että+Mooseksen+kirjat+perustuvat+perimätietoon+ja+kenties+joihinkin+kirjoitusten+palasiin,+jotka+on+sitten+ainakin+neljästä+eri+lähteestä+koottuina+yhdistetty+noin+400-800+eKr.+ja+kirjoitettu+sinä+aikana+nykymuotoonsa.
Eli+itse+en+lähde+"tulkitsemaan"+noita+3+Moos+tekstejä+"Jumalan+sanana",+vaan+totean+vain+että+joku+ihminen+on+ne+kirjoittanut,+eikä+meillä+ole+mitään+tietoa+siitä+mistä+nuo+sanat+ovat+peräisin.
Vastaavasti,+kuten+olen+tuonut+täällä+vahvasti+ilmi,+Paavali+ei+saarnannut+Jeesuksen+ja+opetuslasten+sanomaa,+vaan+hänellä+oli+aivan+oma+sanomansa+ja+julistuksensa,+joka+ensimmäisen+vuosisadan+toisella+puoliskolla+vähitellen+tuli+koko+kristikunnan+julistuksen+pohjaksi.+
En+siis+henkilökohtaisesti+näe+mitään+selkeää+pohjaa+tuomita+homoja.+Mutta+kuten+jo+sanoin,+Raamattu+kyllä+kieltää+yksiselitteisesti+homouden.
19.05.2018 09:36
143 / 167