Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. Niin,+tässä+nyt+taas+sitten+oikaistaan+hieman+enemmän+kuin+hieman,+jotta+päästään+väittämään+"Abrahamilla+ei+ollut+lakia".+Mutta+totta+siis+on,+ettei+Aabrahamilla+ollut+sinänsä+Siinailla+annettua+lakia,+eikä+myöskään+sapattia+pakollisena+lepopäivänä.+Miksi+edes+olisi+ollut+?+Eihän+Abraham+ollut+orja,+joka+piti+kouluttaa+pitämään+myös+sen+vapaapäivän.+vastaavasti,+tämän+päivän+ihminenkään+ei+ole+orja,+jota+pitää+kouluttaa+pitämään+vapaapäivän;+sillä+nyky-yhteiskunta+(väheksymättä+ammattiliittoja+tässä+yhteydessä)+velvoittaa+työnantajaa+antamaan+sen+kaivatun+lepopäivänkin.Voisi+jopa+sanoa+että+nykyään+ennemminkin+se+"tee+kuusi+päivää+työtä"+pitäisi+olla+uskonlahkojen+saarnanaiheita,+sen+sijaan+että+saarnattaisiin+jostakin+lepopäivästä,+joka+on+nykyään+tarpeellinen+ainoastaan+ykstyisyrittäjälle/elinkeinonharjoittajalle,+joka+vetää+itsensä+piippuun+tekemällä+ympäripyöreitä+päiviä+24/7/365.+Lepopäivä+on+tärkeä+ihmisen+stressitason+lievittäjä,+ja+sellaista+ihminen+tarvitsee+silloin+tällöin,+luokkaa+kerran+viikossa+tai+sillee...Mutta+takaisin+aiheeseen;+kuten+aiemmin+todettiin,+Aabrahamille+oli+annettu+tietyt+käskyt,+jotka+olivat+lisäystä+Jumalan+Nooan+kanssa+tekemään+liittoon.+(Tarkalleen+ottaen+Raamatusta+löytyy+6-7+erilaista+liittoa,+joilla+jokaisella+oli+omat+määräyksensä+(lakinsa)+ja+omat+pelastuksen+edellytykset.Jumalan+liitolla+Abrahamin+kanssa+ei+siis+tosiaankaan+ollut+sama+"laki"+kuin+Mooseksen+laki,+joka+edustaa+Jumalan+liittoa+Egyptistä+pelastamansa+omaisuuskansan,+Israelin,+kanssa.Aadamin,+Nooan+ja+Aaabrahamin+kanssa+tehdyt+liitot+olivat+kaikki+uskoon+perustuvia+liittoja,+joilla+kuitenkin+oli+omat+määräyksensä+(lakinsa).Hyvänä+uutisena+kaikille+pakanoille,+pakanat+pelastuvat+nimenomaan+Abrahamin+liiton+kautta,+eikä+suinkaan+Mooseksen+liiton.+"5+Joka+siis+antaa+teille+Hengen+ja+tekee+voimallisia+tekoja+teidän+keskuudessanne,+saako+hän+sen+aikaan+lain+tekojen+vai+uskossa+kuulemisen+kautta,6+samalla+tavalla+kuin+"Aabraham+uskoi+Jumalaa,+ja+se+luettiin+hänelle+vanhurskaudeksi"?7+Tietäkää+siis,+että+ne,+jotka+uskoon+perustautuvat,+ovat+Aabrahamin+lapsia.8+Ja+koska+Raamattu+edeltäpäin+näki,+että+JUMALA+VANHURSKAUTTAA+PAKANAT+USKOSTA,+julisti+se+Aabrahamille+edeltäpäin+tämän+hyvän+sanoman:+"Sinussa+KAIKKI+KANSAT+tulevat+siunatuiksi".9+Niinmuodoin+ne,+jotka+perustautuvat+uskoon,+siunataan+uskovan+Aabrahamin+kanssa.10+Sillä+kaikki,+jotka+perustautuvat+lain+tekoihin,+ovat+kirouksen+alaisia;+sillä+kirjoitettu+on:+"Kirottu+olkoon+jokainen,+joka+ei+pysy+kaikessa,+mikä+on+kirjoitettuna+lain+kirjassa,+niin+että+hän+sen+tekee".11+Ja+selvää+on,+ettei+kukaan+tule+vanhurskaaksi+Jumalan+edessä+lain+kautta,+koska+"vanhurskas+on+elävä+uskosta".12+Mutta+laki+ei+perustaudu+uskoon,+vaan:+"Joka+ne+täyttää,+on+niistä+elävä".13+Kristus+on+lunastanut+meidät+lain+kirouksesta,+kun+hän+tuli+kiroukseksi+meidän+edestämme-sillä+kirjoitettu+on:+"Kirottu+on+jokainen,+joka+on+puuhun+ripustettu"+-14+että+Aabrahamin+siunaus+tulisi+Jeesuksessa+Kristuksessa+pakanain+osaksi+ja+me+niin+uskon+kautta+saisimme+luvatun+Hengen.15+Veljet,+minä+puhun+ihmisten+tavalla.+Eihän+kukaan+voi+kumota+ihmisenkään+vahvistettua+testamenttia+eikä+siihen+mitään+lisätä.16+Mutta+nyt+lausuttiin+lupaukset+Aabrahamille+ja+hänen+siemenelleen.+Hän+ei+sano:+"Ja+siemenille",+ikäänkuin+monesta,+vaan+ikäänkuin+yhdestä:+"Ja+sinun+siemenellesi",+joka+on+Kristus.17+Minä+tarkoitan+tätä:+Jumalan+ennen+vahvistamaa+testamenttia+ei+neljänsadan+kolmenkymmenen+vuoden+perästä+tullut+laki+voi+kumota,+niin+että+se+tekisi+lupauksen+mitättömäksi.18+Sillä+jos+perintö+tulisi+laista,+niin+se+ei+enää+tulisikaan+lupauksesta.+Mutta+Aabrahamille+Jumala+on+sen+lahjoittanut+lupauksen+kautta.19+Mitä+varten+sitten+on+laki?+Se+on+rikkomusten+tähden+jäljestäpäin+lisätty+olemaan+siihen+asti,+kunnes+oli+tuleva+se+siemen,+jolle+lupaus+oli+annettu;+ja+se+säädettiin+enkelien+kautta,+välimiehen+kädellä."No+niin,+eli+pakanat+eivät+siis+kuulu+Mooseksen+lain+alle;+LAINKAAN.Ja+sitten+huonot+uutiset.+En+usko+että+paavalin+julistus+edellä+edustaa+Jumalan+mielipidettä.+Mutta+jos+olen+väärässä,+niin+sitten+ovat+adventistitkin+väärässä.+Jos+taas+olen+oikeassa,+niin+sitten+ovat+adventistit+kuitenkin+taas+väärässä.+Eikö+olekin+mielenkiintoista+?+Jätän+tämän+tarkemman+kommentoinnin+myöhemmäksi.
  2. "Minusta+Paavali+kertoo+melko+yksiselitteisesti,+keneltä+hänen+julistuksensa+on+peräisin.+Olen+sitä+mieltä,+että+Paavalin+julistama+evankeliumi+sopii+paremmin+Jeesuksen+kuoleman+jälkeiseen+aikaan+kuin+esim+Pietarin+ja+Jaakobin+julistama+tekojen+evankeliumi.+Jeesus+kyllä+noudatti+itse+Vanhan+liiton+alaisena+Vanhan+liiton+opetusta+mutta+hän+saarnasi+kuitenkin+jo+samaan+aikaan+rakkauden+lakia,+joka+oli+täysin+uudenlaista+sanomaa."Jospa+miettisit+kuitenkin+uudestaan+nyt+sitä,+mitä+kirjoitit,+niin+kenties+tajuaisit+tämän+opetuksen+tulevan+sinulle+"jostakin+muualta+kuin+Raamatusta".+Olet+sen+omaksunut,+koska+se++on+kirkkojen+oppi,+joka+tulee+katolisilta+isiltä+saakka."Paavali+kertoo+melko+yksiselitteisesti,+keneltä+hänen+julistuksensa+on+peräisin."Niin+kertoo.++Siltä+kaverilta,+joka+ilmestyi+hänelle,+ja+josta+onkin+sitten+Raamatuss+monta+AIVAN+erilaista+versiota.+Missä+kukakin+kuuli,+kuka+ei+kuullut,+missä+kukakin+näki,+kuka+ei+nähnyt.+Ei+tämä+kertakaikkiaan+voi+olla+luotettavaa+ilmoitusta,+kun+ei+edes+yhden+kirjan+kirjoittaja+osaa+päättää+miten+siinä+oikein+kävi+;++TAI+sitten,+Paavali+itse+kertoi+monia+versioita+samasta+stoorista.+Kummallakaan+mallilla+ei+päädytä+luotettavaan+lähteeseen."Paavalin+julistama+evankeliumi+sopii+paremmin+Jeesuksen+kuoleman+jälkeiseen+aikaan+kuin+esim+Pietarin+ja+Jaakobin+julistama+tekojen+evankeliumi."Mietihän+nyt+hieman.+Pietari+ja+Jaakob+viettivät+Jeesuksen+kanssa+vuositolkulla+aikaa,+ja+heitä+Jeesus+opetti.+Miten+luotettavana+pidät+sitä+mahdollisuutta,+että+Jeesus+opetti+opetuslapsiaan+AIVAN+VÄÄRIN+suhteessa+siihen+miten+ihminen+pelastuu+?+Vastakohtanahan+meillä+on+Paavali+ja+Paavalin+OMA+SANA.+Pidä+mielessä,+että+Paavalin+"kohtaamisia"+Jeesuksen+kanssa+ei+todistanut+kukaan,+missään,+samoin+hänen+omaa+ilmoitustaan+että+hän+oli+saanut+kaiken+Jeesukselta,+ei+ollut+ketään+todistamassa.+Vrt...+opetuslapsia+oli+toista+kymmentä,+ja+tekojen+näkijäitä+tuhansia."mutta+hän+[Jeesus]+saarnasi+kuitenkin+jo+samaan+aikaan+rakkauden+lakia,+joka+oli+täysin+uudenlaista+sanomaa."Uudenlaista+???+Ei+suinkaan+!+Hän+lainasi+Mooseksen+lakia,+ja+opetti+näiden+kahden+käskyn+olevan+tärkeimmät."Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.""Vielä+olette+kuulleet+sanotuksi+vanhoille:+...+Mutta+minä+sanon+teille:"Jeesus+oli+lain+opettaja+ja+soveltaja.+Hän+ei+tuonut+MITÄÄN+uutta,+vaan+oli+apokalyptisen+juutalaisuuden+saarnaaja,+eikä+suinkaan+ainoa+laatuaan.+Joh+Kastaja+oli+aivan+saman+oppikunnan+kasvatti,+samoin+kuin+kymmenet+muut+Jeesuksen+aikalaissaarnaajat.Tätä+sanomaa+veivät+myös+opetuslapset+eteenpäin.+Heille+Paavalin+oppi+oli+jotakin+uutta+ja+kummallista.+Tämän+vuoksi+Paavali+puhuu+juutalaistajista,+haukkuu+Gal+kirjeessä+Pietaria,+ja+jos+et+ole+viel'+tiedostanut,+niin+tässä+on+sokeriksi+pohjalla+Paavalin+OMA+tunnustus+ettei+hänen+evankeliuminsa+ollut+samaa+kuin+mitä+Jerusalemin+seurakunta+julisti;+Gal+2:"2+Mutta+minä+menin+sinne+ilmestyksen+johdosta+ja+ESITIN+HEILLE+SEN+EVANKELIUMIN,+JOTA+JULISTAN+PAKANAIN+KESKUUDESSA;+esitin+sen+yksityisesti+arvokkaimmille+heistä,+etten+ehkä+juoksisi+tai+olisi+juossut+turhaan."Hetkinen.+Jos+Paavalin+evankeliumi+oli+ERI+evankeliumi+kuin+mitä+Jerusalemin+seurakunnan+johtajat+(opetuslapset)+julistivat+tai+olivat+tunteneet,+niin+tyhmäkin+tajuaa+että+jotakin+OLI+PIELESSÄ+!"3+Mutta+ei+edes+seuralaistani+Tiitusta,+joka+oli+kreikkalainen,+pakotettu+ympärileikkauttamaan+itseänsä.4+Noiden+pariimme+luikertaneiden+valheveljien+tähden,+jotka+orjuuttaakseen+meitä+olivat+hiipineet+vakoilemaan+vapauttamme,+mikä+meillä+on+Kristuksessa+Jeesuksessa,5+ME+EMME+HETKEKSIKÄÄN+ALISTUNEET+ANTAMAAN+***HEILLE***+MYÖTEN,+että+evankeliumin+totuus+säilyisi+teidän+keskuudessanne."+Paavali+siis+meni+Jerusalemiin+vain+itsepäisesti+pitämään+kiinni+omasta+evankeliumistaan,+eikä+nimenomaan+missään+vaiheessa+hyväksynyt+mitään+Jerusalemin+seurakunnan+johtajien+(opetuslasten)+opetusta+joka+olisi+ollut+hänen+sanomansa+kanssa+ristiriidassa.Tätä+faktaa+ei+voi+sivuuttaa:+todistettavasti+paavalilla+oli+oma+evankeliuminsa,+joka+oli+eri+kuin+opetuslasten+saarnaama,+ja+jota+Paavali+ei+hitusenkaan+verran+suostunut+muuttamaan+sen+vuoksi+mitä+opetuslapset+asiasta+ajattelivat+!
  3. Eikö+opeta+sanainspiraatiota+???+Mitenkäs+niitä+Ellun+sanoja+saisi+sitten+tulkita+?Oikea+vastaus:+juuri+siten+kuin+ne+on+kirjoitettu+(tai+plagioitu,+riippuen+tapauksesta)+.Oops.+Ei+kai+vain+nyt+jäänyt+jokin+opinkohta+lukematta+?+;)"Pyhä+Raamattu,+Vanha+ja+Uusi+testamentti,+on+Jumalan+innoittamana+kirjoitettu+Jumalan+sana.+Innoitetut+kirjoittajat+puhuivat+ja+kirjoittivat+Pyhän+Hengen+johtamina.+Tässä+sanassa+Jumala+on+uskonut+ihmiskunnalle+pelastumiseen+välttämättömän+tiedon.+Pyhä+Raamattu+on+YLIN,+ARVOVALTAINEN+JA+EREHTYMÄTÖN+ilmoitus+Jumalan+tahdosta...""Raamatun+mukaan+yksi+Pyhän+Hengen+lahjoista+on+profetoimisen+lahja.+Tämä+lahja+kuuluu+jäännösseurakunnan+tuntomerkkeihin,+ja+me+uskomme,+että+se+ilmeni+Ellen+G.+Whiten+palvelutehtävässä.+Hänen+kirjoituksillaan+on+PROFEETALLINEN+ARVOVALTA,+ja+ne+tarjoavat+seurakunnalle+...+"Tehtävä:+etsi+edellisistä+virallisista+opinkohdista+viittaus+"tulkinnan+vapauteen"....+;)+Viknkiksi:+se+löytyy+kohdasta+"between+zero+and+none".
  4. "Tämähän+on+kyllä+melkoisen+selvä+juttu.+Mutta+onko+sinulla+helposti+löydettävää+lähdettä+tuon+Luukkaan+kohdan+tekstimuutoksesta?"On.+kiistämätön+lähde+löytyy+sinulle+niinkin+tutusta+teoksesta+kuin+Raamatusta.Luepa+Luuk+22:"14+Ja+kun+hetki+tuli,+asettui+hän+aterialle+ja+apostolit+hänen+kanssansa.15+Ja+hän+sanoi+heille:+"Minä+olen+halajamalla+halannut+syödä+tämän+pääsiäislampaan+teidän+kanssanne,+ennenkuin+minä+kärsin;16+sillä+minä+sanon+teille,+etten+minä+sitä+enää+syö,+ennenkuin+sen+täyttymys+tapahtuu+Jumalan+valtakunnassa".17+Ja+hän+otti+maljan,+kiitti+ja+sanoi:+"Ottakaa+tämä+ja+jakakaa+keskenänne.18+Sillä+minä+sanon+teille:+tästedes+minä+en+juo+viinipuun+antia,+ennenkuin+Jumalan+valtakunta+tulee."19+Ja+hän+otti+leivän,+kiitti,+mursi+ja+antoi+heille+ja+sanoi:+"Tämä+on+minun+ruumiini,+joka+teidän+edestänne+annetaan.+Tehkää+se+minun+muistokseni.""Tässä+juotiin+ensin+malja,+ja+sitten+syötiin+leipä.+Etsi+kohdasta+"uusi+liitto"+!!!Lisäys+tulee+jakeessa+20,+(mahdollisesti+alkaa+jo+jakeesta+19b):"20+Samoin+myös+maljan,+aterian+jälkeen,+ja+sanoi:+"Tämä+malja+on+uusi+liitto+minun+veressäni,+joka+teidän+edestänne+vuodatetaan.21+Mutta,+katso,+minun+kavaltajani+käsi+on+minun+kanssani+pöydällä."No,+se+maljahan+JO+juotiin+jakeessa+17-18,+ennen+leipää.Ollaanpa+nyt+tarkkoja:+Mark+sanoo:"18+Ja+kun+he+olivat+aterialla+ja+söivät,+sanoi+Jeesus:+"Totisesti+minä+sanon+teille:+yksi+teistä+kavaltaa+minut,+yksi,+joka+syö+minun+kanssani".19+He+tulivat+murheellisiksi+ja+rupesivat+toinen+toisensa+perästä+sanomaan+hänelle:+"En+kaiketi+minä?"20+Hän+sanoi+heille:+"Yksi+teistä+kahdestatoista,+se,+JOKA+KASTAA+VATIIN+MINUN+KANSSANI."Luuk+22:20+sanoo+"Samoin+myös+maljan,+aterian+JÄLKEEN".+Aterian+jälkeen+ei+enää+leipää+mussutettu,+vaan+juotiin+Luuk+mukaan+siis+vain+ylimääräinen+drinksu.+;)+Näin+ollen,+on+sanomattoman+selvää,+kumpi+malja+on+katolinen+"lisäys".Mutta+tämä+kuulostaa+vain+aihetodisteilta,+jos+ei+huomioi+että+on+löytynyt+Luuk+tekstistä+useita+käsikirjoituksia,+jossa+19b+ja+20+jakeet+PUUTTUVAT.+(Sorry,+englanniksi,+käännös+tähän+käsikirjoituksen+muotoon+on+Bart+Ehrmanin+tekemä):"17+And+taking+a+cup,+giving+thanks,+he+said,+“Take+this+and+divide+it+among+yourselves,+18+for+I+say+to+you+that+I+will+not+drink+from+the+fruit+of+the+vine+from+now+on,+until+the+kingdom+of+God+comes.”+19+And+taking+bread,+giving+thanks,+he+broke+it+and+gave+it+to+them,+saying,+“This+is+my+body.++21+But+behold,+the+hand+of+the+one+who+betrays+me+is+with+me+at+the+table.”"Ajatellaan+asiaa+nyt+siis+loogisesti:+Matt+tai+Mark+eivät+maininneet+"uutta+liittoa",+eivätkä+pitäneet+maljaa+mitenkään+uuden+liiton+julistuksena,+vaan+vanhan+liiton+vahvistuksena,+johon+toki+liittyi+leipä+aivan+oleellisella+tavalla.+Luuk+teksti+ei+mitä+ilmeisimmin+pitänyt+alun+perin+sisällään+julistusta+uudesta+liitosta,+vaan+se+on+jälkeenpäin+lisätty.+(Onhan+päivänselvää+että+jompi+kumpi+maininta+maljasta+on+lisäys.)Paavali+puolestaan+-+kuten+olen+jo+kyllästymiseesi+asti+esittänyt+mielipiteenäni+-+ei+esittänyt+opetuslapsille+julistettua+evankeliumia+-+vaan+sen+markkina-arvoltaan+helpompaa+muunnosta+-+johon+ei+olisi+mitenkään+voinut+kuulua+VANHA+liitto,+joten+uusi+liitto+oli+Paavalille+aivan+pakollinen.+(Samoin+lain+muutos+Hebr.+kirjeessä+yms.)Kirkkoisillä+oli+nämä+tekstit+hallussaan,+ja+HE+ovat+niitä+jotka+ne+kopioivat+ja+levittivät.+He+hylkäsivät+mm.+Didakhe:n+tekstin+(="12+apostolin+opetus"),+joka+sanoo:"Mutta+liittyen+ehtoolliseen,+antakaa+kiitoksenne+tällä+tavalla.Ensin+liittyen+maljaan.+Me+kiitämme+sinua,+meidän+Isämme,+pyhästä+viinipuusta,+Pojastasi+Daavidista,+jonka+teit+meille+tunnetuksi+poikasi+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+sinulle+olkoon+kunnia+ikuisesti.Ja+liittyen+murrettuun+leipään.+Me+kiitämme+sinua,+meidän+Isämme,+elämästä+ja+viisaudesta,+jonka+olet+tehnyt+meille+tunnetuksi+poikasi+Jeesuksen+kautta,+sinulle+olkoon+kunnia+ikuisesti.Niin+kuin+tämä+murrettu+leipä+oli+kerran+hajallaan+vuorilla+ja+sen+jälkeen,+kun+se+tuotiin+yhteen,+se+tuli+yhdeksi,+niin+myös+seurakuntasi+kokoontukoon+yhteen+maan+ääristä+valtakuntaasi,+sillä+sinun+on+kunnia+ja+valta+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+ikuisesti.Ja+älköön+kukaan+syökö+tai+juoko+ehtoolisestanne,+vaan+sellaiset,+jotka+on+kastettu+Herran+nimeen,+sillä+totuudella+Herra+on+sanonut+tähän+liittyen+’älkää+antako+pyhää+koirille’."(lainaus:+http://www.apokryfikirjat.com/didakhe.htm)Suosittelen+muuten+tutustumaan+ko.+tekstiin+kokonaisuutena.+Sen+kirjoittaja+on+yhtä+tuntematon,+kuin+enemmistö+Raamatun+teksteistäkin,+mukaanlukien+kaikki+evankeliumit.
  5. Katsotaanpa+tuota+"uuden+liiton+asetusta"+Luuk+22:sta+vielä+hieman."22:28 Mutta+te+olette+pysyneet+minun+kanssani+minun+kiusauksissani;+22:29 ja+minä+säädän+teille,+niinkuin+minun+Isäni+on+minulle+säätänyt,+kuninkaallisen+vallan,+22:30 niin+että+te+saatte+syödä+ja+juoda+minun+pöydässäni+minun+valtakunnassani+ja+istua+valtaistuimilla+ja+tuomita+Israelin+kahtatoista+sukukuntaa.+"Onko+koskaan+herännyt+kysymystä,+kuka+sitten+saa+tuomita+pakanoiden+sukukuntaa+?No+eipä+ole,+otaksun+(?).Mutta+kun+ei+ole+tarvetta.+Kun+Jeesus+ehtoollissanojen+asetuksessa+puhuuu+"uudesta+liitosta",+niin+on+vahvasti+oletettavaa,+ettei+kyseistä+"uutta+liittoa"+koskaan+ollutkaan+asetussanoissa;+tämään+on+tunnetusti+kohta+jota+ei+alkuperöäisessä+tekstissä+edes+ollut.+Mitään+uutta+liittoa+ei+koskaan+oltu+tekemässäkään+!+Tarve+uudelle+liitolle+oli+lähinnä+katolisten+isien+tarve...Katsotaanpa+Matteusta:"27+Ja+hän+otti+maljan,+kiitti+ja+antoi+heille+ja+sanoi:+"Juokaa+tästä+kaikki;28+sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi.29+Ja+minä+sanon+teille:+tästedes+minä+en+juo+tätä+viinipuun+antia,+ennenkuin+sinä+päivänä,+jona+juon+sitä+uutena+teidän+kanssanne+Isäni+valtakunnassa.""Etsi+tekstistä+sana+"uusi+liitto".+(?)Entä+Markus+?"24+Ja+hän+sanoi+heille:+"Tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+vuodatetaan+monen+edestä.25+Totisesti+minä+sanon+teille:+minä+en+juo+enää+viinipuun+antia,+ennenkuin+sinä+päivänä,+jona+juon+sitä+uutena+Jumalan+valtakunnassa."Etsi+tekstistä+sana+"uusi+liitto".++(?)Joh+tekstistä+ei+ehtoollisen+asetussanoja+löydy,+koska+kuten+olen+moneen+kertaan+tuonut+ilmi,+Joh+kirjoittajan+mukaan+Jeesus+ei+koskaan+syönyt+pääsiäisateriaa+opetuslastensa+kanssa.+Lähin+mitä+voit+löytää,+on+Jeesuksen+ylipapillinen+rukous+luvun+17+loppuu+asti,+ja+sitten+luvussa+18+alkaa+fiktioteksti,+jota+sinun+varmaan+hyvä+verrata+synoptisiin+ja+viimeiseen+ehtoolliseen,+jos+sinulla+on+vielä+edes+hitunen+uskoa+tuohon+Joh+evankeliumin+nimellä+kulkevaan+fiktiotarinaan...+;)
  6. Pikaisesti+vastaan+nyt+tuohon+pitkään+pohdintaasi...+alustavasti.+Ajan+kanssa+varmaan+lisää,+kun+nyt+ollaan+päästy+alkuun."Asia+jää+todellakin+auki.+Jotenkin+olen+taipuvainen+ajattelemaan+asiaa+siten,+että+jos+sapatti+olisi+voimassa+muille+kuin+juutalaisille,+olisi+sen+käytävä+selvästi+ilmi+kirjoituksista."Otetaan+asia+näin+päin:+JOS+sapatti+olisi+tarkoitettu+olemaan+voimassa+samanlaisena+pakanoille,+kuin+muillekin,+niin+silloinhan+Moosesta+olisi+kehotettu+ensinnäkin+julistamaan+sapatti+hetimiten+kaikille+ympäröiville+kansoille,+eikö+?+Mutta+aivan+päinvastoin:+sapattisäännöissä+mainitaan+nimen+omaan+että+sapattia+pitää+noudattaa+Israelin+KESKELLÄ+asuvat+muukalaiset.++Tämä+asia+on+kristallinkirkas,+kun+sitä+hetken+pohtii.Tuossa+Hes+20+tekstissä+tulee+myöskin+eräs+aivan+kristallinkirkkaista+osoituksista:12+"Myöskin+sapattini+minä+annoin+HEILLE,+olemaan+merkkinä+minun+ja+HEIDÄN+välillään,+että+he+tulisivat+tietämään,+että+minä+olen+Herra,+joka+pyhitän+HEIDÄT."---+ja+aivan+sama+käy+esille+monista+saman+luvun+muistakin+jakeista.Mihin+sitä+VAIN-sanaa+tarvitaan,+kun+Jumala+on+sapatin+antaessaan+"eräälle+ryhmälle"+puhunut+VAIN+siitä+ryhmästä+ja+sille+ryhmälle,+ja+peräti+muuallakin+erottanut+ketoen+antaneensa+sapatin+VAIN+sille+ryhmälle+?Mutta+eteenpäin.+Toivottavasti+et+koe,+että+heitän+sinua+märällä+rätillä,+kun+sanon+että+ajattelusi+pohjautuu+oletuksiin,+jotka+eivät+ole+välttämättä+tosia:"Sitten+on+Uusi+liitto,+joka+alkoi+Jeesuksen+kuolemasta.+"Niin...+siis+haluan+kysyä:+kenen+mukaan+?Meillä+ei+ole+"liitosta"+oikeastaan+kuin+kaksi+mainintaa+evankeliumeissa.+Toinen+on+Luuk+1,+Sakariaan,+Johannes+Kastajan+isän+lauseet+(todenmukaisuus+kyseenalainen):"68+"Kiitetty+olkoon+Herra,+Israelin+Jumala,+sillä+hän+on+katsonut+KANSANSA+puoleen+ja+valmistanut+SILLE+lunastuksen69+ja+kohottanut+meille+pelastuksen+sarven+palvelijansa+Daavidin+HUONEESTA70+-niinkuin+hän+on+puhunut+hamasta+ikiajoista+pyhäin+profeettainsa+suun+kautta-71+pelastukseksi+vihollisistamme+ja+kaikkien+niiden+kädestä,+jotka+meitä+vihaavat,72+tehdäkseen+laupeuden+MEIDÄN+ISILLEMME+ja+MUISTAAKSEEN+PYHÄN+LIITTONSA,73+sen+valan,+jonka+hän+VANNOI+AABRAHAMILLE,+meidän+isällemme;74+suodakseen+MEIDÄN+[=Israelin+!],+vapahdettuina+vihollistemme+kädestä,+pelkäämättä+palvella+häntä75+pyhyydessä+ja+vanhurskaudessa+hänen+edessään+kaikkina+elinpäivinämme.76+Ja+sinä,+lapsukainen,+olet+kutsuttava+Korkeimman+profeetaksi,+sillä+sinä+olet+käyvä+Herran+edellä+valmistaaksesi+hänen+teitään,77+antaaksesi+HÄNEN+KANSALLEEN+PELASTUKSEN+TUNTEMISEN+heidän+syntiensä+anteeksisaamisessa,78+meidän+Jumalamme+sydämellisen+laupeuden+tähden,+jonka+kautta+meidän+puoleemme+katsoo+aamun+koitto+korkeudesta,79+loistaen+meille,+jotka+istumme+pimeydessä+ja+kuoleman+varjossa,+ja+ohjaten+meidän+jalkamme+rauhan+tielle.""++Joten+mikäs+tässä+viittaisi+pakanoihin+?+No+ei+sitten+mikään.+Puhutaan+selkeästi+Aabrahamille+annetusta+liitosta,+jota+Johannes+Kastaja+saarnaisi.++Pakanat+ovat+OUT,+paitsi+ne+jotka+kääntyisivät+juutalaisuuteen,+vanhaan+liittoon.Toinen+on+22.+luvusta,+"19+Ja+hän+otti+leivän,+kiitti,+mursi+ja+antoi+heille+ja+sanoi:+"Tämä+on+minun+ruumiini,+joka+teidän+edestänne+annetaan.+Tehkää+se+minun+muistokseni."20+Samoin+myös+maljan,+aterian+jälkeen,+ja+sanoi:+"Tämä+malja+on+UUSI+LIITTO+minun+veressäni,+joka+TEIDÄN+EDESTÄNNE+vuodatetaan."Kysymys:+missä+kohtaa+näissä+liitoissa+puhuttiin+pakanoista,+joiden+kanssa+uusi+liitto+tehtäisiin+?+Vastaus:+ei+missään.+Luuk+22+kuulijat+olivat+opetuslapsia,+juutalaisia.Missä+kohden+tehtiin+uusi+liitto+pakanoiden+kanssa+?Vastaus:+Paavalin+mielikuvituksessa,+joka+heijastui+katolisten+isien+ajatuksiin...+ja+miksi+heijastui+?+Siksi,+että+muutoin+ei+pakanoista+olisi+saanut+tehtyä+pelastettuja+kuin+käännyttämällä+heidät+ensin+juutalaisiksi+noudattamaan+lakia...Kysymys:+keitä+ei-juutalaisiksi-kääntyneitä+pakanoita++otettiin+Jerusalemin+seurakunnan+jäseniksi+?+Vastaus:+ei+yhden+yhtäkään+!!!Se,+mitä+Paavali+teki+ja+opetti+oli+taas+ihan+oma+asiansa.Kuka+kumosi+ympärileikkauksen+?+Paavali.Kuka+kumosi+Jerusalemin+seurakunnan+pääsyvaatimuksen+eli+juutalaisuuteen+kääntymisen?+Paavali.Kuka+kumosi+ruokasäännökset+?+Paavali.Kuka+kumosi+juutalaisten+tavat+?+Paavali.Kuka+kumosi+...++?+Paavali.Jeesus+ei+kumonnut+mitään.+Opetuslapset+sitäkin+vähemmän.++Muistelepa+Matt+5+sanoja:"17+Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.18+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.19+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."Jeesus+ei+tehnyt+uutta+liittoa.+Jeesus+tuli+kutsumaan+ihmisiä+liittoon,+joka+oli+Mooseksen+ajoista+asti+ollut+olemassa.