Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Ja+vielä+ettei+homma+kuitenkaan+ihan+”suorittamiseksi”+menisi,+niin+mielellään+ei+yli+300km+päiväetappeja.Ajatuksissa+olisi+tehdä+yksi+”yönyli”+reissu+ja+pari+päiväreissua+(eli+illaksi+takaisin+hotellille).
  2. Huomenna+olisi+töiden+takia+tehtävä+kotimaan+lento+Helsinki-Vantaalta+ja+kun+katsoin+noita+juna-aikatauluja+millä+kentälle+olisin+menossa+(tulen+siis+pääkaupunkiseudun+ulkopuolelta),+niin+käytännössä+kaksi+vaihtoehtoa+on,+joista+toisella+olen+kentällä+"hieman+liian+aikaisessa"+ja+toisella+"hieman+liian+myöhään".+Ajattelin+nyt+sitten+ottaa+sen+aikaisemman+junan+jolla+kentällä+tulee+käytännössä+noin+kahden+tunnin+odottelu+ennen+koneen+lähtöä,+niin+nyt+sitten+ajattelin+tehdä+ensimmäisen+lounge+tutustumiseni+(ja+kun+tuossa+kortissani+on+se+neljä+ilmaista+lounge+käyntiä+kalenterivuodessa+ja+kun+tämä+on+tämän+vuoden+viimeinen+lentoni+niin+tuo+yhden+lounge+käynnin+käyttö+ei+ole+mahdollisilta+ensivuoden+lennoilta+poissa)+noilla+ilmaisilla+käynneilläni.+Koska+kyseessä+kotimaan+lento,+joka+oletuksellisesti+lähtee+jostain+porteilta+16-20,+niin+silloihan+kyseseen+tulee+oikeastaan+vain+tuo+Aspire+lounge,+josta+näyttää+netistä+löytyvän+monenlaista+kommenttia+(sekä+hyvää+että+huonoa).Saa+nähdä+mitkä+ovat+omat+mielipiteeni+käynnin+jälkeen.
  3. Nykyään:-+ei+ilmaista+alkoholitarjoiluaNiin,+lentolippujen+hinnat+ovat+tippuneet+ympäri+maailmaa+kuten+myös+Finnairin+Bangkokin+lentojen+osalta+joten+lentoyhtiöt+ovat+joutuneet+miettimään+näitä+"lisätuottoja"+lennoilla+ja+eri+maksulliset+palvelut+(mm.alkoholin+myyminen+lennon+aikana)+ovat+alkaneet+näyttelemään+jonkinlaista+osaa+lentojen+katteita+laskiessa.Itse+kun+en+alkoholia+juo+ollenkaan,+niin+minä+tosiaan+mielummin+otan+hieman+halvemmat+lippuhinnat+kuin+tuon+maksuttoman+alkoholitarjoilun+lennoilla.+Ja+uskon+että+alkoholin+maksullisuudella+on+myös+positiivinen+vaikutus+lentojen+viihtyvyyteen+muiden+matkustajien+osalta,+kun+aina+joukkoon+mahtuu+niitä+joille+alkoholi+ei+sovi...-+käytännössä+kaikista+paikoista+veloitetaan+lisähinta+sisään+chekkauksen+yhteydessä;+hintavertailut+ontuvat+siksiNyt+pitää+hieman+kysyä+että+mitä+tällä+veloituksella+tarkoitat?+Ikinä+en+ole+maksanut+paikoista+mitään+ylimääräisiä+maksuja,+esimerkiksi+valinnut+(maksullisesti)+jotain+tiettyjä+paikkoja,+ja+silti+aina+jos+on+ollut+seuralainen+matkassa+mukana+ja+liput+osettu+yhtä+aikaa,+niin+vierekkäiset+paikat+on+lennolla+olleet.-+usein+ylibuukkauksiaItse+olen+tuon+H:ki-BKK+välin+lentänyt+lukuisia+kertoja+Finnairilla+ja+vain+kerran+on+ollut+ylibuukattu+kone+(ainakaan+niin+että+olisin+ollut+tietoinen+asiasta),+jolloin+siitä+(ylibuukkauksesta)+tuli+tiedoite+kun+tein+lähtöselvityksen+päivää+ennen+lentoa+tietokoneella.+Sitten+lähtöaulassa+kuulutettiin+vapaaehtoista+henkilöä+vaihtoehtoiselle+reititykselle,+olin+toisena+ilmoittautumassa+lähtöselvitystiskillä,+mutta+valitettavasti+ylibuukkaus+oli+vain+yhden+hengen+verran.+Tuo+vapaaehtoinen+henkilö+reititettiin+Tokion+kautta+Bangkokiin+jonne+saapui+sitten+7-8h.+jäljessä+alkuperäistä+aikataulua+ja+tästä+hyvästä+hän+sai+600€:n+korvauksen.+Minä+olisin+hyvin+mielelläni+myös+tuolla+tavalla+ja+korvauksella+matkustanut.-+kuulutukset+ovat+erinomasia+suomen+kielellä,+mutta+kun+ne+vanhemmat+emännät+valitettavasti+yrittävät+myös+puhua+englantia+ja+ruotsiaAika+moni+noista,+etenkin+vanhemmista+lentoemännistä+on+suomen-ruotsalaisia+(oli+niissä+"piireissä"+suosittu+ammatti+takavuosina)+jotka+puhuvat+ruotsia+äidinkielenään,+joten+heidän+ruotsinkielisissä+kuulutuksissa+tuskin+ainakaan+on+vikaa...+Ja+Englanninkieliset+kuulutukset+yleensä+on+omasta+mielestäni+hyvinkin+selkeitä,+vaikka+ne+puhutaan+monasti+hyvinkin+"suomalaisittain".+En+oikein+tajua+mikä+tässä+asiassa+suomalaista+matkustajaa+oikein+häiritsee?++-Siirryn+käyttämään+Qatar+Airwaysiä!Qatar+Airways+on+ainakin+omalla+kohdalla+olleilla+lennoilla+antanut+erittäin+hyvän+lentokokemuksen,+paremman+kuin+Finnair+pääosin,+tosin+viime+reissulla+paluu+Dohasta+Helsinkiin+tapahtui+kapearunkoisella+Airbus+A320/321+koneella,+joka+sitten+ei+taasen+ole+ihan+samalla+"viivalla"+noiden+isojen+koneiden+kanssa+kaikin+osin.Ja+jos+aloittajaa+haittaa+nuo+Finnairin+lennolla+olevat+kuulutukset,+niin+miten+suhtaudut+noihin+Qatarin+lennoilla+oleviin+Arabian-kielisiin+kuulutuksiin...Minulla+lentäminen+on+kuitenkin+tapa+päästä+(kustannustehokkaasti)+paikasta+A+paikkaan+B+ja+siinä+sitten+lasken+kokonaisuutta+vaikkapa+sitten+Bangkokin+lennoilla+ja+vertaan+suoraan+Finnairin+lentoa+(ja+sen+hintaa)+suhteessa+muihin+vaihtoehtoihin,+jotka+ovat+kaikki+tällähetkellä+välilaskullisia+lentoja+ja+sitten+suhteutan+pidemmän+matka-ajan+ja+koneen+vaihdon+"vaivan"+lennoista+maksettuun+hintaan.+Itse+olen+päätynyt+siihen,+että+jos+Bangkokin+lennolla+vaikkapa+Qatar+Airwaysin+lennon+hinta+on+noin+150€+edullisempi+kuin+suoran+Finnairin+lennon+hinta,+niin+silloin+valinta+on+Qatar,+muuten+sitten+valinta+on+suora+Finnairin+lento.