Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
71
Kommenttia
2805
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ja+vielä+ettei+homma+kuitenkaan+ihan+”suorittamiseksi”+menisi,+niin+mielellään+ei+yli+300km+päiväetappeja.
Ajatuksissa+olisi+tehdä+yksi+”yönyli”+reissu+ja+pari+päiväreissua+(eli+illaksi+takaisin+hotellille).
14.01.2020 00:37
Ensiviikolla+olisi+siis+lähtö.
14.01.2020 00:29
No+niin.+Krabille+tulee+ensiviikolla+suunnattua,+viikon+nopea+"pikapistäytyminen"+tiedossa.
Matkatoimiston+lentopaikka+Finnairin+Krabin+reittilennolle,+445€.+
Ehkä+olisi+voinut+hieman+halvemmalla+saada+jos+olisi+muutaman+päivän+vielä+odottanut,+mutta+nyt+kun+päivämäärä+lyöty+lukkoon,+niin+voi+alkaa+hotelleja+etsimään+yms.
13.01.2020 21:40
Itselläni+kun+ei+ole+kokemusta+tuosta+matkalla+lataamisesta,+niin+siksi+ajattelin+siitä+kysellä+(ennen+kuin+päätän+ostaa+uuden+akun...),+varmastikkin+kun+kohteliaasti+kysyy,+niin+tuskin+se+ongelma+olisi...
Itselläni+tuo+pyöräni+on+ns."maastopyörä",+mutta+tulevaksi+kesäksi+(ainakin+noiden+useamman+päivän+reissujen+ajaksi)+laitan+pyörään+alle+peremmin+rullaavat+katukäyttöön+tarkoitetut+renkaat.
Viimekesän+ajojen+perusteella+yhdella+akullisella+ajaa+sen+60-80km.+maastosta+ja+valitusta+avustustasosta+riippuen+(pari+kertaa+kesällä+kävin+mäkisessä+metsämaastossa+ajelemassa,+lähes+maksimi-avustuksella+kokoajan,+jolloin+akussa+oli+25km:n+jälkeen+alle+10%:a+kapasiteetista+jäljellä).+Ja+tuo+on+hieman+liian+vähän+ensikesän+suunnitelmiani+varten.
Itselläni+juurikin+tuollainen+400+wattituntinen+akku+pyörässä+ja+mukana+tullut+2A-laturi+(ns.matkalaturi),+jolla+akun+lataaminen+tyhjästä+täyteen+kestää+nen+6-7h.
Tuohon+akkuun+on+Bosch:lta+saatavilla+myös+kaksi.muuta+laturia,+4A-tehoinen+ns."vakiolaturi"+sekä+6A-tehoinen+"pikalaturi"+jolla+valmistajan+mukaan+lataa+tuon+400wh.+akun+tyhjästä+täyteen+noin+2,5tunnissa.+Tuon+pikalaturin+hankkimista+olen+nyt+alkanut+tosiaan+harkitsemaan+noita+reissuja+silmälläpitäen
12.01.2020 18:30
Ja+sitten+mikäli+olet+hakemassa+äkkilähtöjä+jonkun+hakusivuston+(Napsu,+Rantapallo+yms.)+kautta,+niin+niiden+hakutiedot+saattavat+olla+useita+tunteja+vanhoja,+eli+sitä+matkaa/hintaa/hotellia++joka+hakusivustolla+löytyy,+ei+välttämättä+enään+vaikkapa+Aurinmatkojen+sivustolla+enään+ole+myynnissä,+vaan+saattaa+tarjota+tilalle+jotain+kalliimpaa+hotellia+yms.
11.01.2020 16:53
Annatko+esimerkkikohteen,+niin+on+helpompi+asiaa+tarkastella.
Yksi+iso+tekijä+on+se,+että+yleensä+hinnat+ilmoitetaan+niin,+että+kaksi+henkilöä+majoittuu+kahden+hengen+huoneessa+(ja+hinta+on+henkilöä+kohden).
Jos+otat+huoneen+yksin,+niin+hinta+nousee+monasti+huomattavastikkin.
Ja+sitten+tietysti,+lisänä+mahdolliset+lentokenttäkuljetukset+yms.
Mutta+helpottaa+kommentointia+jos+annat+esimerkit+missä+näin+on+käynyt,+että+350€/hlö+matka+muuttuukin+lähes+1000€/hlö+matkaksi.
11.01.2020 16:43
Taas+on+noiden+äkkilähtö-lentopaikkojen+"kyttääminen"+alkanut.+Kohteina+joko+Krabin+taikka+Phuketin+kenttä,+Viikonpäästä+Sunnuntaina+olisi+ensimmäinen+mahdollinen+lähtöpäivä+ja+viikon+viisi+alkupuoliskolla++pitäisi+viimeistään+päästä+lähtemään.+Ihan+vain+nopea+viikon+pistäytyminen+olisi+taasen+hakusessa.
Vähemmän/kalliimpia+ovat+nuo+äkkilähtö+lennot+kuin+viimevuonna.
11.01.2020 15:30
Ei+taisi+kyseisen+hintaisella+polttoaineella+montaakaan+laivaa+seilata+maailman+merillä,+jos+tervasta+jalostetulla+polttoaineella+liikkusiivat...
En+nyt+ota+mitenkään+kantaa+siihen,+miten+terva/tervajohdannainen+toimisi+laivojen+moottorien+polttoaineena,+vaan+ennemminkin+siihen+mitä+järkeä+kyseisessä+touhussa+olisi+missään+mielessä.
Tervahan+valmistetaan+puusta+(lähinnä+männystä)+polttamalla/lämmittämällä+ja+erittäin+huonolla+hyötysuhteella.+Yhden+tervalitran+valmistukseen+kuluu+puuta+aivan+liikaa+suhteessa+lopputuotteen+(tervan)+määrään+nähden.
Johanna+Puranen,+teki+Ammattikorkeakoulu+Novian+Metsätalouden+opetusohjelman+lopputyön+vuonna+2015+aiheesta:+"Terva,+Perinnetaitoa+ennen+ja+nyt",+ja+laski+että+nykypäivänä+tuotetun+puhtaan+tervalitran+tuotantokustannukset+(Puunhankinta+kuitupuun+hinnalla,+Korjuu-,+kuljetus-+sekä+valmistuskustannukset)+ovat+noin+11€/litra.+Jos+tuohon+halutaan+vielä+jotain+katetta+sekä+lisätään+jakelu+sekä+mahdolliset+jatkojalostuskustannukset,+niin+polttoaineen+hinta+olisi+jotain+aivan+posketonta+nykyisiin+polttoaineisiin+nähden.
11.01.2020 14:34
No+nyt+kuulet.+Itse+olen+viimeksi+ollut+vuosi+sitten+Tammikuussa+viikon+(seitsemän+yötä+perillä,+yksi+matkoihin)+viikon+Thaimaan+matkalla.+Olimme+naisystäväni+kanssa+ja+hänellä+oli+Tammikuussa+viikon+talviloma+(ja+sai+siihen+muutaman+päivän+vapaata+toiseen+päähän+lisäksi+hoidettua),+joten+pidempään+matkaan+ei+ollut+mahdollisuutta.+Silloin+otimme+parin+päivän+varoitus-ajalla+Aurinko-matkojen+äkkilähtö+lentopaikat+Phuket:iin,+muistaakseni+hintaan+379€/hlö+(lentohan+on+suora+Finnairin+reittilento,+jota+Finnair+itse+myö+samalle+ajankohdalla+yli+tuplat+kalliimmalla+hinnalla,+taisi+olla+799€/hlö).
Eli+on+paljon+työpaikkoja+joiden+loma-aikaan+tuo+viikon+kaukoloma+on+maksimi+minkä+pystyy+viettämään,+joten+vaihtoehdot+kun+ovat+joko+viikon+matka,+taikka+ei+matkaa+olleenkaan,+niin+itse+mielummin+valitsen+sen+viikon+matkan...
Ja+esimerkiksi+matkatoimstot+myyvät+ihan+runsaassa+määrin+myös+noita+viikon+kaukomatkoja,+niitä+tuskin+olisi+myynnissä,+mikäli+kukaan+ei+niillä+matkustaisi...
06.01.2020 13:37
Sinänsä+pelkissä+lento-ajoissa+laskettaessa,+kyseisillä+lennoilla+ei+ole+eroa+kuin+noin+reilu+2h./suunta,+mutta+sitten+päälle+tosiaan+tulee+tuo+Dohassa+tehtävä+koneenvaihto+ja+siihen+kuluva+aika+(minimissään+taitaa+olla+aikataulujen+mukaan+1h.40min),+eli+noipeimmillaankin+tuo+Dohan+kautta+tehtävä+Qatari+Airwaysin+H:ki+-+BKK+lennon+kesto+on+noin+4h.+pidempi+kuin+suoran+Finnairin+lennon.
Sitten+jokainen+itse+"arvottaa"+mikä+on+tuon+matka-ajan+erotuksen+rahallinen+vastinen+omasta+mielestään.+Itse+olen+päätynyt+että+se+on+minimissään+noin+150€:n+jolla+valitsen+tuon+Dohan+kautta+tehtävän+lennon+suoran+Finnairin+lennon+sijasta.
01.01.2020 19:37
Ainakin+seuraavat+tulevat+mieleen:
1970-luvun+loppupuoliskolla+Demokraattisen+Kamputsean+ja+Vietnamin+Sosialistisen+tasavallan+välillä+ollut+sota,+joka+lopulta+johti+siihen+että+Vietnam+miehitti+Kamputsean+ja+vaihtoi+sen+johdon.
Kiina+ja+Vietnam+sotivat+laajamittaisesti+rajavyöhykkeellään+vuonna+1979+johtaen+yli+60+000+sotilaan+kuolemaan.
Neuvostoliitto+ja+Kiina+sotivat+(virallinen+termi+taisi+olla+"rajaselkkaus")+1969+Ussurjoen+rajavyöhykkeellä+lopputuloksena+lähteistä+riippuen+muutama+sata+kuolonuhria.
31.12.2019 15:15
Ainakin+Tallink-Siljalla+asia+on+hyvin+yksinkertainen,+et+saa+tuoda+ilotulitusvälineistöä+laivaan,+joten+et+saa+niitä+siellä+myös+ampuakkaan:
"Vaaralliset+aineet+ja+esineet
Matkustajat+eivät+saa+tuoda+laivalle+vaarallisia+esineitä+tai+aineita.+Avotulen+(myös+kynttilät)+sytyttäminen+laivalla+on+kielletty.+Rakettien+ja+muiden+ilotulitteiden+tuominen+laivoille+on+myös+ehdottomasti+kiellettyä.
Aseiden+kuljettamisessa+on+rajoituksia,+ole+yhteydessä+Myyntipalveluumme."
Muilta+yhtiöllä+en+löytänyt+yhtä+yksityiskohtaista+sääntöä+ilotulitteita+koskien,+mutta+niidenkin+sääntöjä+lukiessa,+uskon+että+mikäli+matkustajan+laukut+tutkittaisiin,+niin+ilotulitteiden+tuonti+laivaan+kiellettäisiin.
29.12.2019 14:32
Nämä+ovat+tietysti+hieman+maku/arvostuskysymyksiä.+Jos+sitä+syömispuolta+pelkästään+miettii,+niin+en+kyllä+itsekkän+siitä+10€:a+enempää+maksaisi.+Sitten+on+tietysti+oma+asiansa+miten+kukakin+hinnoittelee+hintaan+kuuluvat+alkoholi-+taikka+virvoitusjuomat,+yleistä+puolta+makavammat+tilat+viettää+aikaa+koneen+lähtöä+odotellessa,+suihkussakäynti+mahdollisuus+sitä+tarvitseville+(osa+on+saattanut+matkustaa+jo+pidemmän+aikaa+kotoa+ennen+kentälle+pääsyä)+yms.+asiat.
21.12.2019 13:15
Tuli+nyt+sitten+testattua+tuo+Aspire+lounge.+Loungeen+mennessä+oli+noin+puolet+pöydistä+varattuina,+mutta+tunti+eteenpäin+oli+pieni+hetki+kun+oli+täynnä+eikä+otettu+uusia+ihmisiä+sisään+vähään+aikaan.+Sitten+lähti+muutama+isompi+ryhmä+ja+alkoi+taas+hiljenemään.
Oma+lento+lähti+myöhässä+joten+lopulta+tuli+loungessa+oltua+yli+pari+tuntia.
Ruoka+oli+suppean+hotelli+aamiaisen+tasoa+(lämmin+keitto,+salaatteja,+leipää,+rahkaa+yms.),+eli+ok.+mutta+ei+kovin+erikoista.
Juomapuolta+sitten+oli+niitä+kaipaaville+(konjakkia,+Wiskiä,+Koskenkorvaa,+Giniä,+puna-+ja+valkoviiniä+sekä+virvoitusjuomia+ja+mehuja).
Kokonaisuutena+kokemus+oli+plussan+puolella+vaikkei+nyt+mikään+ihan+erikoinen+kuitenkaan.
Varmasti+tulee+kuitenkin+vuosittain+nuo+korttiin+kuuluvat+neljä+ilmaista+käyntiä+käytettyä,+mutta+ostaako+niitä+sen+päälle+rahalla+(oliko+se+25€+vai+28€/käynti),+on+hieman+vaikeaa+vielä+sanoa.
19.12.2019 22:28
Huomenna+olisi+töiden+takia+tehtävä+kotimaan+lento+Helsinki-Vantaalta+ja+kun+katsoin+noita+juna-aikatauluja+millä+kentälle+olisin+menossa+(tulen+siis+pääkaupunkiseudun+ulkopuolelta),+niin+käytännössä+kaksi+vaihtoehtoa+on,+joista+toisella+olen+kentällä+"hieman+liian+aikaisessa"+ja+toisella+"hieman+liian+myöhään".+Ajattelin+nyt+sitten+ottaa+sen+aikaisemman+junan+jolla+kentällä+tulee+käytännössä+noin+kahden+tunnin+odottelu+ennen+koneen+lähtöä,+niin+nyt+sitten+ajattelin+tehdä+ensimmäisen+lounge+tutustumiseni+(ja+kun+tuossa+kortissani+on+se+neljä+ilmaista+lounge+käyntiä+kalenterivuodessa+ja+kun+tämä+on+tämän+vuoden+viimeinen+lentoni+niin+tuo+yhden+lounge+käynnin+käyttö+ei+ole+mahdollisilta+ensivuoden+lennoilta+poissa)+noilla+ilmaisilla+käynneilläni.+Koska+kyseessä+kotimaan+lento,+joka+oletuksellisesti+lähtee+jostain+porteilta+16-20,+niin+silloihan+kyseseen+tulee+oikeastaan+vain+tuo+Aspire+lounge,+josta+näyttää+netistä+löytyvän+monenlaista+kommenttia+(sekä+hyvää+että+huonoa).
Saa+nähdä+mitkä+ovat+omat+mielipiteeni+käynnin+jälkeen.
18.12.2019 23:41
Vai+niin...
Ensimmäisen+kerran+kävin+Pattayalla+tuolla+aivan+ensimmäisellä+Thaimaan+matkallani+joka+oli+vuonna+2000+(tai+1999,+nyt+en+enään+muista+kumpi+vuosi+oli+kyseessä),+mutta+silloin+kyseessä+oli+vain+yhden+päivän+tutustumismatka+Rayongissa+olleelta+hotelliltamme+(Kyseessä+oli+Aurinkomatkojen+yhdistelmämatka,+jossa+ensin+olimme+5-päivää+Bangkokissa+ja+sitten+9-päivää+Rayangissa,+tämän+matkan+tein+nykyään+jo+edesmenneen+isäni+kanssa).
Seuraava+Pattayalla+käyntini+ajoittui+jonnekkin+vuosien+2008-2010+väliin+(tätä+ennen+olin+käynyt+kaksi+matkaa+Phuketissa)+jolloin+vietin+alueella+muistaakseni+viikonverran.+Tästä+sitten+eteenpäin+olen+Pattayalla+käynyt+omien+laskujeni+mukaan+jonkun+8-9krt.+(eri+hotelleista+asiaa+muistelen)+eri+Thaimaan+matkojeni+yhteydessä.
Thaimaan+matkoja+kokonaisuudessaan+nykyään+takana+20-25kpl+(en+ole+niistä+varsinaisesti+kirjaa+pitänyt).
13.12.2019 16:48
Jos+tarkemmin+luet+kyseistä+uutista,+niin+siinä+ei+sanota+että+Pattayan+matkailijamäärä+olisi+tippunut+tuon+40%:a,+vaan+että+Pattayalla+yökerhoissa+ja+(tyttö)baareissa+käyvien+asiakkaiden+määrä+on+tippunut+jopa+tuon+40%:a.
Esimerkkinä+mainitaan+että+vaikkapa+Kiinalaiset+vuokraavat+enemmässä+määrin+huviloita+ja+pitävät+niissä+juhlia,+mutta+eivät+lähde+baareihin.
Eli+turisteja+kyllä+(ainakin+vielä)+käy,+mutta+heidän+käyttäytymisensä+(baarien/iltaelämän+suhteen)+on+muuttunut+radikaalisti+viimevuosina.
Isona+syynä+mainitaan+valuutan+selkeä+vahvistuminen+ja+maan+muuttuminen+turisteille+tätä+myötä+kalliimmaksi+ja+ovat+alkaneet+hakeutua+edullisempiin+kohteisiin,+mm.+Vietnamiin.
Itse+olen+tuon+asian+Pattayalla+käydessäni+havainnoinnut+jo+useamman+vuoden+ajan,+turisteja+kyllä+tuntuu+liikkuvan+ja+olevan,+mutta+ilta-aikaan+baarit+näyttävät+hyvinkin+tyhjiltä.
13.12.2019 16:07
Nykyään:
-+ei+ilmaista+alkoholitarjoilua
Niin,+lentolippujen+hinnat+ovat+tippuneet+ympäri+maailmaa+kuten+myös+Finnairin+Bangkokin+lentojen+osalta+joten+lentoyhtiöt+ovat+joutuneet+miettimään+näitä+"lisätuottoja"+lennoilla+ja+eri+maksulliset+palvelut+(mm.alkoholin+myyminen+lennon+aikana)+ovat+alkaneet+näyttelemään+jonkinlaista+osaa+lentojen+katteita+laskiessa.
Itse+kun+en+alkoholia+juo+ollenkaan,+niin+minä+tosiaan+mielummin+otan+hieman+halvemmat+lippuhinnat+kuin+tuon+maksuttoman+alkoholitarjoilun+lennoilla.+Ja+uskon+että+alkoholin+maksullisuudella+on+myös+positiivinen+vaikutus+lentojen+viihtyvyyteen+muiden+matkustajien+osalta,+kun+aina+joukkoon+mahtuu+niitä+joille+alkoholi+ei+sovi...
-+käytännössä+kaikista+paikoista+veloitetaan+lisähinta+sisään+chekkauksen+yhteydessä;+hintavertailut+ontuvat+siksi
Nyt+pitää+hieman+kysyä+että+mitä+tällä+veloituksella+tarkoitat?+Ikinä+en+ole+maksanut+paikoista+mitään+ylimääräisiä+maksuja,+esimerkiksi+valinnut+(maksullisesti)+jotain+tiettyjä+paikkoja,+ja+silti+aina+jos+on+ollut+seuralainen+matkassa+mukana+ja+liput+osettu+yhtä+aikaa,+niin+vierekkäiset+paikat+on+lennolla+olleet.
-+usein+ylibuukkauksia
Itse+olen+tuon+H:ki-BKK+välin+lentänyt+lukuisia+kertoja+Finnairilla+ja+vain+kerran+on+ollut+ylibuukattu+kone+(ainakaan+niin+että+olisin+ollut+tietoinen+asiasta),+jolloin+siitä+(ylibuukkauksesta)+tuli+tiedoite+kun+tein+lähtöselvityksen+päivää+ennen+lentoa+tietokoneella.+Sitten+lähtöaulassa+kuulutettiin+vapaaehtoista+henkilöä+vaihtoehtoiselle+reititykselle,+olin+toisena+ilmoittautumassa+lähtöselvitystiskillä,+mutta+valitettavasti+ylibuukkaus+oli+vain+yhden+hengen+verran.+Tuo+vapaaehtoinen+henkilö+reititettiin+Tokion+kautta+Bangkokiin+jonne+saapui+sitten+7-8h.+jäljessä+alkuperäistä+aikataulua+ja+tästä+hyvästä+hän+sai+600€:n+korvauksen.+Minä+olisin+hyvin+mielelläni+myös+tuolla+tavalla+ja+korvauksella+matkustanut.
-+kuulutukset+ovat+erinomasia+suomen+kielellä,+mutta+kun+ne+vanhemmat+emännät+valitettavasti+yrittävät+myös+puhua+englantia+ja+ruotsia
Aika+moni+noista,+etenkin+vanhemmista+lentoemännistä+on+suomen-ruotsalaisia+(oli+niissä+"piireissä"+suosittu+ammatti+takavuosina)+jotka+puhuvat+ruotsia+äidinkielenään,+joten+heidän+ruotsinkielisissä+kuulutuksissa+tuskin+ainakaan+on+vikaa...+Ja+Englanninkieliset+kuulutukset+yleensä+on+omasta+mielestäni+hyvinkin+selkeitä,+vaikka+ne+puhutaan+monasti+hyvinkin+"suomalaisittain".+En+oikein+tajua+mikä+tässä+asiassa+suomalaista+matkustajaa+oikein+häiritsee?++
-Siirryn+käyttämään+Qatar+Airwaysiä!
Qatar+Airways+on+ainakin+omalla+kohdalla+olleilla+lennoilla+antanut+erittäin+hyvän+lentokokemuksen,+paremman+kuin+Finnair+pääosin,+tosin+viime+reissulla+paluu+Dohasta+Helsinkiin+tapahtui+kapearunkoisella+Airbus+A320/321+koneella,+joka+sitten+ei+taasen+ole+ihan+samalla+"viivalla"+noiden+isojen+koneiden+kanssa+kaikin+osin.
Ja+jos+aloittajaa+haittaa+nuo+Finnairin+lennolla+olevat+kuulutukset,+niin+miten+suhtaudut+noihin+Qatarin+lennoilla+oleviin+Arabian-kielisiin+kuulutuksiin...
Minulla+lentäminen+on+kuitenkin+tapa+päästä+(kustannustehokkaasti)+paikasta+A+paikkaan+B+ja+siinä+sitten+lasken+kokonaisuutta+vaikkapa+sitten+Bangkokin+lennoilla+ja+vertaan+suoraan+Finnairin+lentoa+(ja+sen+hintaa)+suhteessa+muihin+vaihtoehtoihin,+jotka+ovat+kaikki+tällähetkellä+välilaskullisia+lentoja+ja+sitten+suhteutan+pidemmän+matka-ajan+ja+koneen+vaihdon+"vaivan"+lennoista+maksettuun+hintaan.+Itse+olen+päätynyt+siihen,+että+jos+Bangkokin+lennolla+vaikkapa+Qatar+Airwaysin+lennon+hinta+on+noin+150€+edullisempi+kuin+suoran+Finnairin+lennon+hinta,+niin+silloin+valinta+on+Qatar,+muuten+sitten+valinta+on+suora+Finnairin+lento.
13.12.2019 11:33
Käyn+kyseisessä+paikassa+"työkeikkaa"+heittämässä+jonkun+4-5kk./vuosi+ja+jollain+tavalla+on+tullut+tuota+"Kittilä-sotkua"+tämän+takia+seurattua,+mutta+koska+en+näe+asialla+mitään+yhteyttä+Thaimaan+matkailuun,+mikä+on+tämän+palstan+aihe,+niin+ei+siitä+asiasta+sen+enempää.
12.12.2019 20:38
Et+ilmeisesti+tiedä+yhtään+mitä+kommentoit.+Thaimaan+valuutta+on+vahvistunut+viimevuosien+aikana+käytännössa+kaikki+päävaluuttoja+vastaan+(ainakin+jos+turismista+puhutaan).
Jos+katsotaan+asiaan+viiden+vuoden+taakse,+niin+THB+on+vahvistunut:
21%+Euroa+vastaan.
11%+Dollaria+vastaan.
23%+Kiinan+yania+vastaan
29%+Eglannin+puntaa+vastaan
22%+Venäjän+ruplaa+vastaan
23%+Intian+rupiaa+vastaan
17%+Korean+Won:a+vastaan.
10.12.2019 14:57
105 / 141