Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6153
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jos Kruunuvuorensillasta yhä kyse, niin pyöräilijöillä on kyllä kaistaviivoitus.
Eli varmasti kannattaa käydä paikalla taikka ainakin katsoa kuvia ennen kommentointia.
11.05.2026 19:51
Se on noiden vaihteettomien (napavaihteellisten) pyörien juttuja.
Eli kun ketju venyy (taikka siis kulumisen takia pidentyy, mitä termiä kukin haluaa käyttää), niin jossain vaiheessa takakiekkoa pitää siirtää pituussuunnassa hieman taaksepäin että ketjun tiukkuus pysyy sopivana.
11.05.2026 16:44
Itse siirtynyt vahapohjaisiin tuotteisiin (tällä hetkellä käytössä Rex:n Black Diamond), joten riittää useimmiten kun aika-ajoin pyyhki ketjut puhtaaksi kuivalla rätillä, sitten lisää "öljyä" kun alkavat "ääntämään ja ajaa taas.
Sitten ajomäärästä riippuen niin kerran-kaksi kesässä ketjujen irroitus (ketjulukot luonnollisesti niin on helppo toimenpide), puhdistus ketjunpuhdistukseen tarkoitetulla aineella ja uudelleen voitelu (kun ketju kuivunut) sekä takaisin asennus.
10.05.2026 21:23
Siinähän sitä olikin hyvin asiantunteva ja asiapitoista sisältöä oleva kommentti.
10.05.2026 17:28
Tiedän että tästä kommentista ei taasen osa väestä tykkää, mutta se kun on totta niin...
Sähköavausteinen pyörä (ainakin itsellä maastoajaossa) on hyvä apuvälinen pyöräilyharjoitteluun jonka tahtoo tapahtuvan tietyllä sykealueella, kun sykkeet alkavat nousemaan liian ylös tavoitesyketasosta niin nosstetaan avustusta ja kun sykkeet laskevat liian alas tavoitetasosta niin vähennetään avsutusta....
Osassa pyöristä on jopa kyseiseen toimintaan automaattinen toiminta kun hommaa yhteensopivan sykemittarin niin voi ohjelmoida halutun sykevälin millä operoidaan ja pyörä nostaa/laskee avustusta omatoimisesti niin että sykkeet pysyvät mahdollisimman hyvin halutulla sykevälillä.
10.05.2026 17:23
Kävin tuon kruunuvuorensillan tänäin ajamassa ihan tämän kohun innoittamana (junalla pyörän kanssa Helsinkiin ja takaisin Sunnuntai päivän ajanvietteenä).
Näin ”maastoajo orientotuneena” kuskina kohu noista liikuntasaumoista tuntuu kyllä ylimitoitetulta, vaikka ajoin ”täysjäykällä” (ei jousitusta kummassakaan päässä) pyörällä, niin kyllä liikuntasaumaan voi ajaa hyvin luokkaa 25km/h nopeudella jos pyöränkäsityelytaito on edes kohtuullisella tasolla, tuo liikuntasauma vastaa viistettyä rwunakiveä.
Jos olisin ollut täysjoustolla liikkellä, niin tuohon liikuntasumaan voisi ajaa vaikka luokkaa 40km/h nopeudella, maastossa itselleni ainakin tulee paljon haastavampia esteitä eteen kuin tuollaiset liikuntasaumat.
Ja ainakaan valoisalla kelillä noiden saumojen havaitsemisesta ei kyllä ole mitään vaiketta.
Mutta se mistä taatusti tulee olemaan ongelmaa on sillan kulkuväylien kampeus, etenkin jalankulkuväylä on aivan liian kapea, jalankulkijat eivät mahdu kunnolla sovittamaan toisiaan ilman että joutuvat väistämään pyöräilijöiden puolelle ja siinä saattaa tulla yhteentörmäyksiä.
10.05.2026 14:34
Tuossahan voisi olla vielä sekin vaihtoehto kun ajokkina on maastopyörä, niin testaisitkin maastoajoa (jos lähistöllä on siihen soveltuvaa maastoa) että mitä ”mieltä” kehosi on siitä.
Nopeus tippuu mutta rasitus keholle muuttuu osittain.
10.05.2026 13:54
Viimeisimmät päivitykset pyörään.
Satulatolppa päivittynyt FSA:n hiilikuituiseen versioon ( -150gr), sekä ohjaustanko ProTABER hiilikuituversioon (-175gr), samoin vaihtui tulitera XT takapakka, sekä ketjut. Sekä uudet 10mm. lyhyemmät kammet.
Aika kivasti kaikki löytynyt "sävy sävyyn" ja pyörä muuttunut paljon vuosien varrella:
https://ibb.co/4Zmtp8Bs
10.05.2026 02:03
Älä minua sekoita noihin omiin seksuaali fantasioihisi. Sinänsä ei kuitenkaan kyllä isommin kiinnosta mitä ”paskaa” joku koittaa minusta kirjoittaa, jokainen palstan lukija kun varmasti osaa omat johtopäätöksensä tehdä.
06.05.2026 23:29
Niin, itselläni tuo ”normi arki” on kohtuullisen hektistä, joten lomalla ollessa nautin paljon siitä että ”ei tarvitse tehdä mitään jos ei halua” fiiliksestä (minulle se on lomassa iso asia nykypäivänä).
Minulle hyvä Thaimaan loma koostuu, lepäilystä (vaikkapa leffan katselua tebletilta uima-allas alueella välillä altaassa pulahtaen), hyvästä ruuasta ja ajelusta (MP/Isompi skootteri) uusia paikkoja katsastaen ja illalla sitten vaikka terassilla istuskellen ja ihmisvilinää katsellen. Se on lomailua omaan makuuni. Olen asiasta muutamaan otteeseen varmaan maininnutkin, mutta alkoholiahan en käytä ollenkaan (en ole käyttänyt teini-iän alkoholikokeilujen jälkeen, kun totesin että sen ei vain ole ”minun juttuni” ja töissä näkee kyseistä touhua ihan tarpeeksi…).
Itse näen että lomailua on hyvä tehdä siltä pohjalta mikä itsestä parhaalta tuntuu, eikä joidenkin ulkopuolisten henkilöiden odotusten mukaisesti.
06.05.2026 23:26
Itseeni tuo uutinen ei vaikuta yhtään mitenkään.
Kommentoin vain tuota YLE:n osuutta ja sitä että kyseessähän oli vain juttu missä kerrottiin mitä Thaimaan pääministeri oli sanonut, ei enempää eikä vähempää, enkä tuossa jutussa mitään erikoista ”propagandaa” löytänyt.
06.05.2026 23:15
Olen kolme kertaa ollut kiertämässä Pohjois-Thaimaata (kahdesti moottoripyörillä ja kerran autolla) ja siellä tullut välillä eteen alueita joissa turistit ovat harvinaisia ”vieraita” ja alueet eivät ole todelläkasn mitään varsinaista turisti-aluetta eikä niillä oikein löydy mitään varsinaisia ”turistipalveluita” siinä mielessä ajateltuna.
Silti siellä on ollut nähtävää ja koettavaa.
06.05.2026 23:12
Tuo sama sisältö kuin Ylen jutussa löytyy mm. Bangkok Postilta: https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3250837/pm-vows-to-rein-in-misbehaving-tourists
Ja tuohan on BP:llä toimituksellinen juttu siitä mitä Thaimaan pääministeri on lausunut asiasta. Eli jos/kun sanomisien lähde on Thaimaan pääministeri joka kertoo mitä asialle tullaan tekemään, niin olisi jotenkin Ylen "vasemmistolaista propagandaa"? (etenkin kun jutun lähde on känsainvälinen maailman vanhion uutistoimisto AFP ja jutun sisältö on hyvin samansuuntainen kuin vaikkapa Bangkok Post:n juttu samasta aiheesta.)?
06.05.2026 21:41
Kyllähän majoitustarjontaa löytyy Thaimaasta myös ei niin perinteisillä turismi-alueilla.
Kyllä muutkin tahot tilapäistä majoitusta tarvitsevat kuin turistit. Minkä tasoista majoitusta sitten mistäkin löytyy on ihan oma asiansa.
06.05.2026 21:17
Kerrotko ketkä tuon asian "allekirjoittavat" laajasti? Ano ja muutamankymmenen hengen joukko muita vastaavia seköpäitä. Miksi näkisit että tuolla kannatuspohjalla olisi mitää vaikutusta mihinkään?
06.05.2026 20:02
Bangkokissa tuo Tuktuk on enemmänkin turistipyydys kuin mitään muuta. Kalliimpi kuin taksi, ja no ainakin helvetisti turvattomampi myös. Mutta kyllä siinä sellaista fiilistä on, että sillä pitää liikkua ainakin aina kerran joka Bangkokin käynnillä.
Itse olen nyt muutaman viimeisen Thaimaan matkan osalta alkanut käyttämään Bolt:in kyytisovellusta, hinta näkyy aina ennen kyydin varaamista yms. ja on paljon "stressivapaampi" kuin perinteinen taksi. Ei tarvitse huolehtia onko yhteistä kieltä kuskin kanssa, tajuaako kuski mihin määränpäähän haluan yms...
06.05.2026 19:25
Ihan ”oma” lomaviikko kyseisessä kohteessa (1:ksi 9:stä vuosittaisesta omasta viikostani) joten kyllä niiden kustannusten kanssa saan hyvin elettyä.
06.05.2026 17:07
Isoin osa näin ”joutuu” tekemään ellei eläkkeellä ole, eli käymään töissä. On sitten kyse omasta taikka toisen yrityksestä taikka julkisten alojen työpaikoista.
Osa pystyy soveltamaan työaikojaan ja ei taasen mitenkään pysty vaan vapaat/lomat on juuri silloin kuin kalenterissa niin on merkittynä.
06.05.2026 16:36
Niin, ehkä tuossa ”painaa” paljon myös ne asiat miten kukakin haluaa lomaansa viettää.
Osa haluaa ulkomaille ja osa taasen ”ei mistään hinnasta” lomaili muuten kuin kotimaassa.
Jos olet ihminen joka hamuaa viettää koko lomansa kesämökillään niin sitten hän varmastikkin näin tekee ihan siitä huolimatta voisiko jossain muualla olla ”halvempaa”.
Sitten osa ihmisistä on vaikka hiihto, laskettelu taikka moottorikelkka ihmisiä, heillä kotimaan talvikeskusten vaihtoehtoina voivat olla vaikka keski-Euroopan hiihtokeskukset, mutta ei Thaimaa jossa kyseisiä aktiviteettäjä ei pääse harrastamaan.
Itselläni nykyisen harrastukseni myötä kotimaan lomailu on noussut hyvinkin suosituksi puuhaksi (ja olen vähentänyt ulkomaan matkailua), nytkin olen Vuokatissa tätä kirjoittamassa ja juuri palasin maastolenkiltä majoitukseen. Puolentoistaviikon päästä olisikin edessä kolmen päivän kaupunkiloma erääseen Eurooppalaiseen pääkaupunkiin missä en ole ikinä käynyt ja kuunvaihteessa olisi viikon loma eräässä isohkossa kotimaisessa lomakeskuksessa.
06.05.2026 16:26
Ei (liiallinen?) rahankäyttäminen lomalla tee lomasta automaattisesti hyvää (taikka huonoa), vaan mitä sillä rahalla saa ja mihin sitä käyttää.
Itselläni lomalla mielummin käytän vähemmän kuin enemmän rahaa (aina sitä kuitenkin "tarpeeksi" mukana), mutta silti koen että saan lomistani yleensä "paljon irti".
Olen eri mieltä siitä että kokonaisuutena lomasta on mahdollista nauttia paljonkin vaikka siihen ei ylettömästä rahaa laittaisikaan. Mutta monasti se "vähemmän rahaa" vaatii sitten hieman omatoimisuutta, ennakkovalmistautumista yms. asiaoita.
06.05.2026 13:35
13 / 308