Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Jaa-a.+Suomessa+kaksipyöräisellä+tulee+tällähetkellä+vuodessa+ajokilometrejä+1000-2000km./vuosi,+eli+suhteellisen+vähän.Thaimaassa+ajot+yleensä+luokkaa+500-1500km./reissu,+riippuen+missä+päin+Thaimaata+tulee+kulloinkin+lomailtua+ja+mikä+on+reissun+"tarkoitus"+(eli+minun+Thaimaan+reissut+yleensä+sen+10-15päivää/matka)+ja+noita+Thaimaan+matkojahan+itselläni+se+1-3kpl/vuosi.Viimeksi+Toukokuussa+yhdistetty+Koh+Chang+++Pattaya,+ajoa+muistaakseni+joku+600-800km.+yhteensä,+ajokit+Yamaha+NMax+155+ja+Yamaha+XMax+300.Edellinen+reissu+Tammikuussa+Hua+Hin+ja+ympäristö,+ajoa+se+1200-1400km.+ajokki+Honda+CBR+650Ja+sitä+edellinen+reissu+Lokakuussa,+Chiang+Mai,+ajoa+joku+1200-1500km.+ja+ajokki+Honda+CB500XSitä+edellisten+reissujen+ajoja+en+jatka+enään+tarkkaan+muistaa.
  2. Eli+itse+palasimme+suomeen+nyt+maanantaina,+jaa+taas+ollaan+"arjessa"+ja+työntouhussa.Nyt+painetaan+kesä+taas+töitä,+ensiviikko+tulee+olemaan+taas+rankka+viikko,+työtunnit+varmastikkin+jossan+80-100h+välillä...Mutta+sitten+taas+aiheeseen."Siis+Chiang+Maissa+yhdestä+turresta+tehdään+kaksi+turrea,+koska+tulee+ja+poistuu,+miten+Pattayan+turre+?Kenestä+ja+millä+perusteella+Pattayan+turresta+tehdään+Pattayan+turre,+kun+ei+ole+lentoasemaa+jonka+matkustajiin+verraten+tilastoja+tehdään,+kuten+pohjoisessa+?"Sitä+minä+en+osaa+sanoa+miten+TAT+tekee+nuo+turisti+laskelmansa+mitä+milläkin+paikkakunnalla+käy,+tietysti+ainakin+100%:sti+kaikki+hotellit+Thaimaassa+missä+itse+olen+majoittunut+ovatt+aina+ottaneet+passista+kopion+ja+tehneet+siitä+jonkin+asteisia+muistiinpano+johonkin+kirjanpitoon,+mutta+Thaimaan+tietäen,+niin+siitä+en+osaa+sanoa+kuinka+niitä+viranomaisille+esittävät.+Ja+tekevätkö+kaikki+halvatkin+paikat+tuota,+en+osaa+sanoa.Eli+tuo+17,7+miljoonaa+turistia+Pattayall+vuonna+2016+on+TAT:n+Pattayan+toimipisteen+johtajan+lausunnosta,+ehkä+jostain+TAT:n+sivuilta+löytyy+tarkempaa+faktaa,+en+tiedä.Eli+nyt+ei+pidä+sekoittaa+kahta+asiaa,+turistien+määrää+ja+jonkin+lentokentän+kävijämäärää+toisiinsa.Lentokenttien+matkustajamäärä+tilastothan+ovat+hyvinkin+tarkkoja,+tiedetään+tarkalleen+kuinka+monta+matkustaa+kuhunkin+koneeseen+on+noussut+ja+kuinka+monta+milläkin+koneella+on+saapunut,+sehän+on+selvää.+Mutta+noissa+julkisuuteen+ilmoitetuissa+kenttätilastoissa+ei+mistään+selviä+se,+kuinka+moni+on+ollut+"turistina"+lennolla+ja+kuinka+moni+sitten+vaikkapa+Chiang+Maissa+opiskeleva+onkin+lentänyt+vaikkapa+Bangkokiin+(ja+sieltä+sitten+takaisin)+vaikkapa+Isovanhempia+tervehtimään+koulun+loman+aikana+yms.Itse+olen+lentänyt+kahdesti+Thaimaan+sisäisellä+lennolla+Bangkokista+Chiang+Maihin,+molemmilla+kerroilla+koneella+matkustava+väki+on+ollut+suhteellisen+Thai+voittoista+väkeä+joka+on+milläkin+syyllä+matkustanut+BKK-Chiang+Mai+väliä.+Eli+tuo+lentomatkustaja+määrä+ei+tuolaisen+kohteen+kohdalla+kerro+mitään+kuinka+osa+lentomatkustajista+on+ollut+"turisteja".Ja+tosiaan,+lentomatkustajien+määrässä+on+ihan+maailmanlaajuinen+vakiokäytäntö+tuo,+että+lentoaseman+matkustajamääriä+laskettaessa,+tosiaan+jokaisesta+lähtevästä/tulevasta/vaihtomatkustajasta+tulee+lentoaseman+tilastoon+aina+yksi+matkustaja."Miksi+ei+ole+olemassa+selkeää+tilastointia+Chon+Burin+ja+saarien+alueelta+yhdessä+Pattayn+kanssa,+voiko+asia+olla+niin+että+mikäli+olisi,+niin+luvut+muuttuisi+?"Enhän+minä+tuota+tiedä+ja+tuohon+voi+vastata,+Kysy+TAT:ltä+josko+he+siihen+osaisivat+vastata.Mutta+missä+muualla+turistit+olisivat+kuin+Pattayan+alueella+(eli+Pattaya+Jomtien),+eihän+alueella+ole+muita+merkittäviä+turistikeskittymiä,+esimerkiksi+millä+alueen+saarista+käy+merkittävästi+yöpyviä+turisteja?+(pelkkiä+päiväturisteja,+ilman+vähintään+yhden+yön+yöpymistä+alueella+ei+lasketa+käsitykseni+mukaan)+Siis+tämä+ihan+kysymyksenä,+kun+itse+en+asiaa+tiedä.Oman+käsitykseni+mukaan+mukaan+Pattayaa+lähin+"oikea"+turisti+saari+on+Koh+Samet,+joka+sitten+sijaitseekin+jo+Rayongin+maakunnassa,+eikä+varmastikkaan+lasketa+mukaan+Pattayan+alueen+turistimääriin.Kuten+varmaankin+olet+huomannut,+niin+itse+en+kyllä+ole++minkään+Thaimaan+paikan+"uskovainen"+vaan+matkustelen+pitkin+Thaimaata+eri+kohteissa.
  3. Hyvin+taas+huomaan+lukemisen+sisäistämisen+tason...Eli+lyhyesti+suomennettuna,+AOT:n+(Airports+of+Thailand+PLC,+yhtiö+joka+hallinnoi+kuutta+Thaimaalaista+lentokenttää),+lentomatkustaja-ennuste,+ennustaa+Ching+main+lentokentttää+käyttää+23,3miljoonaa+lentomatkustajaa+vuonna+2038+(eli+kahdenkymmenen+vuoden+päästä),+tämän+takia+Chiang+maihin+ollaan+suunnittelemassa+uutta,+nykyistä+huomattavasti+isompikapasitteettista+lentoasemaa.Vertailun+vuoksi,+vuonna+2017+Chinag+Main+lentoasemaa+käytti+10,2miljoonaa+lentomatkustajaa,+joista+7,9milj.+liikkui+Thaimaan+sisäisillä+lennoilla,+ja+2,3miljoonaan+kansainvälisillä+lennoilla.Ja+sitten+vielä+muistutus+miten+lasketaan+lentomatkustajien+määrä,+eli+sekä+saapuvat,+lähtevät+että+kauttakulkumatkustajat+(vaihto+lentoasemalla+toiseen+lentoon)+lasketaan+kukin+aina+yhdeksi+matkustajaksi.Eli+yksi+henkilö+joka+lentää+tiettyyn+kohteesee+ja+palaa+sieltä+sitten+lentäen+saman+lentokentän+kautta,+niin+hänestä+tulee+tilastoihin+aina+kaksi+eri+matkustajaa.Sitten+toinen+asia+mikä+pitää+muistaa,+Chiang+mai+on+Pohjois-Thaimaan+isoin+talous,+asuin+ja+opiskelukeskittymä,+eli+TURISTIEN+määrää+ei+voida+arvioida+tuosta+lentomatkustajien+määrästä,+koska+iso+osaThaimaan+sisäisillä+lennoilla+mukana+olevista+matkustajista++on+lennolla+jonkin+ihan+muun+kuin+turisti/lomamatkan+takia.
  4. Puhutaan+kuitenkin+nykypäivänä+jo+miljardiluokan+investoinneista+(esim.+Bangkokin+uuden+kansainvälisen+pääkentän,+Suvarnabhumin+auetessa+vuonna+2006,+sen+arvioitiin+tulleen+maksaamaan+noin+4.4mrd.+usd.).Esimerkiksi+Chiang+Main+kentän+sijainti+nykyisessä+paikassaan+(eli+melkein+kaupungin+ytimessä),+selittyy+paljolti+sillä,+että+lontokenttä+on+nykyiselle+paikalle+perustettu+jo+vuonna+1921+jolloin+kyseinen+kaupunkin+on+varmasti+ollut+hyvinkin+toisenlainen+ja+josta+kyseinen+kenttä+on+sitten+ajan+kuluessa+muotoutunut+nykyiseen+muotoonsa.+Mutta+nyt+tuollakin+kentällä+ongelmia,+kun+pitäisi+laajentaa+mLentokenttien+rakentaminen+ja+niiden+sijoittautuminen+on+aina+valtakunta-tason+politiikkaa+ja+päätöksiä.atkustajamäärien+kasvaessa,+mutta+nykyisessä+paikassa+se+on+hyvinkin+haasteellista,+uutta+Chiang+Main+kenttää+ollaankin+kaavailtu+noin+30km.+päähän+nykyisestä+kentästä+(++http://www.chiangmaicitylife.com/news/aot-approves-budget-new-chiang-mai-airport/++).+Eli+voipi+olla,+että+Chiang+mainkin+kenttä+on+tulevaisuudessa+suuhka-aikana+45-60min.+päässä+keskustasta...Pattayan+läheisyys+Bangkokin+kansainvälisiltä+kentiltä+(Aikaisemmin+Don+Mueang+ja+nykyään+Shuvarnabhumi)+on+tehnyt+sen,+että+se+on+pystynyt+kehittymään+ilman+"omaa"+lentokenttää+(tuo++lähempi+U-Tapaon+kenttä+ei+matkustajamäärissä+ole+näytellyt+kovin+isoa+merkitystä)+ja+taasen+kustannusten+takia+ei+kenttä+ole+myöskään+ollut+järkevää+rakentaa+näin+lähelle+Bangkokia+Tuon+U-Tapaon+historiahan+on+se,+että+kyseessä+vanha+sotilaskenttä+(Vietnamin+sodan+aikaan+kyseinen+kenttä+laajennettiin+palvelemaan+Yhdysvaltain+ilmavoimien+B-52+pommittajien+tukikohtana+kun+kävivät+pommituslennoilla+Vietnamissa)+ja+ilman+tuota+sotilas+historiaa,+niin+kyseistä+kenttää+olisi+nykymuodassa+tuskin+rakennettukkaan.Mutta+toisaalta,+nyt+kun+Shuvarnabhumin+kentän+kapasiteetti+jo+alle+15v.+avaamisestaan+on+käymässä+pieneksi+ja+kapasiteetin+laajentamisessa+omia+haasteita,+niin+yhtenä+keinona+on+kaavailtu+U-Tapaon+kapasiteetin+nostamista+nykyisestä+monin+kertaiseksi+ja+että+tosiaan+osa+Bangkokin+lennoista+(ainakin+Charter+koneiden+osalta)+ohjattaisiinkin+U-Tapaoon.+Mutta+pitää+tajuta,+että+se+ei+tapahtu+siksi+että+U-Tapaosta+on+se+30-45min.+nopeampi+yhteys+Pattayalle,+vaan+siksi+että+Bangkokissa++alkaa+matkustajakapasitetti+loppumaan.Tuo+1.5h.+matkustusaika+BKK-Pattaya+ei+ole+mikään+kovin+iso+asia+ja+pitkä+aika,+kun+katsoo+miten+nykyaikana+lentokentät+sijaitsevat+suhteessa+varsinaiseen+matkan+päämäärään,+jos+tätä+ei+tiedä,+niin+kovin+kauheasti+ei+ole+matkustanut.