Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Tietysti+matkailussa+on+se+asia+tärkeätä',+että+hieman+selvittää+(jotain+muuta+kautta+kuin+tämän+palstan...)++etukäteen+minkälaiseen+kohteeseen+on+menossa+ja+että+se+on+sen+tyylinen+kohde+missä+haluaa+oletusarvollisesti+lomansa+viettää.+Nykypäivän+netti-aikakaudella+tuo+selvitystyö+pääpiirteittäin+ei+ole+kauhean+hankalaa.Sitten+jos+hotellin+valinta+on+mennyt+pieleen+taikka+sää+onkin+toinen+kuin+olisi+"pitänyt"+yms.+asiat+sitten+ovat+ihan+oma+lukunsa.
  2. Kerrotko+yksilöidysti+mitä+ne+"virikkeet+ja+harrastusmahdollisuudet"+ovat+mitä+Hua+Hinistä+ei+löydy+ja+siellä+pitäisi+ehdottomasti+olla?Itse+kävin+Tammikuussa+ensimmäisen+kerran+Hua+Hinissä+ja+ainakin+itse+viihdyin+kyseisessä+kohteessa+ja+sen+ympäristö-alueilla+(kiersin+Hua-hinin+aluetta+ympäriinsä+moottoripyörällä,+isoimmillaan+noin+250-300km.+päivälenkkejä).Itselläni+ainakin+tämä+"normaali"+elämäni+Suomessa+on+hyvin+työn+sekä+erilaisten+"aktiviteettien"+täyttämää,+että+lomallani+haluan+sitten+sen+vastapainoksi,+lepäillä,+syödä+hyvin,+ottaa+aurinkoa+ja+uida+hotellin+altaalla+(ja+muutamaan+otteeseen+meressäkin+,+etenkin+jos+ranta-hotelli+kyseessä)+meressäkin+jos++välillä+käydä+vähän+hotellin+salilla+kevyesti+treenailemassa+ja+ajella+moottoripyörällä/skootterilla+ajelemassa+paikallisten+turistikeskittymien+ulkopuolella.Nämä+kaikki+asiat+ainakin+omalla+kohdallani+"täyttyivät"+Hua+Hinin+matkallani,+kuten+ovat+täyttyneet+lähes+kaikilla+Thaimaan+matkoillani.Tietysti+jos+erittäin+kovaa+ilta-elämää+kaipaa,+niin+silloin+varmastikkin+Hua+Hin+ei+ole+mikään+ykkösvaihtoehto,+mutta+kyllä+sieltäkin+baareja+löytyy+useimpien+matkaajien+tarpeisiin.Sekä+jos+nimenomaan+rannalla+aurinkoa-ottamassa/uimassa+haluaa+lomansa+viettää,+niin+sitten+Thaimaata+löytyy+parempiakin+kohteita+kyseiseen+asiaan,+mutta+jo+muutama+kymmenen+kilometriä+Hua+Hinin+keskustasta+etelään,+niin+löytyy+useita+viihtyisiä+ja+rauhallisia+ranta-alueita,+mikäli+niitä+nimenomaan+kaipaa.En+myöskään+Hua+Hiniä+mitenkään+erityisen+kalliina+paikkana+pitänyt+(selkeästi+esimerkiksi+Phukettia+edullisempi+kohde),+ehkä+kuitenkin+hieman+Pattayaa+kalliimpi+oli+hintataso+yleisesti+ottaen.+Mutta+tähän+pitää+vielä+samaan+hengenvetoon+sanoa,+ettei+se+Pattayakaan+(jos+siihen+nyt+sitten+pitää+kaikkea+verrata)+mikään+erityisen+edullinen+ole,+kun+vartaa+vaikkapa+Pohjois-Thaimaaseen,+tai+yleensäkkin+alueisiin+mitkä+eivät+ole+hyvin+turismi-vetoisia+alueita.
  3. Kyllä+se+että+Marketta+ja+Keijo+lentävät+Espanjaa,+työllistää+ihan+runsainmäärin+henkilökuntaa+Helsinki-Vantaan+lentokentällä+sekä+lähi-alueen+oheispalveluissa.+Uudenmaan+liiton+selvityksen+(+https://www.uudenmaanliitto.fi/files/20319/Helsinki-Vantaan_lentoaseman_merkitys_ja_vaikutukset_(E188-2017).pdf+)+mukaan+Helsinki-Vantaan+lentokentän+työllisyysvaikukset+koko+Uudenmaan+aluetta+silmälläpitäen+ovat+noin+11000Henkilötyövuotta+(eli+jopa+11000-ihmistä+saisi+toimeentulonsa+lentokentän+ansiosta+vuosittain).Mutta+pitää+nyt+kuitenkin+muistaa,+että+lukuisalle+joukolle+SUOMEEN+TULEVIA+TURISTEJA,+niin+lentomatkustus+on+ainoa+keino+päästä+Suomeen,+esimerkiksi+vuonna+2015,+pelkästään+Aasian+maista+lensi+(sieltä+ei+käytännössä+muuten+Suomeen+pääse)+Suomeen+ensisijaisena+matkakohteeneen+lähen+460+000+turistia+ja+parin+viimevuoden+aikana+määrä+on+vain+kasvanut.+Myös+olisi+hyvin+epärealistista+odottaa+että+muista+kuin+Suomea+ympäröivistä+naapurimiasta+Suomeen+tulevat+turistit+tulisivat+muuta+kuin+lentämällä.+Eli+pitää+tajuta+että+lentoliikenne+on+myös+ulkolaisten+matkustamista+Suomeen,+eikä+vain+suomalaisten+matkustamista+ulkomaille.Lisäksi+pitää+ottaa+laskuissa+huomioon+ne+noin+1.3-1.4miljoonaa+matkustajaa+jotka+vaihtavat+konetta+Helsinki-Vantaalla+ja+käyttävät+rahaa+lentokenttäpalveluissa.Itse+työskentelen+talvi-ajan+yhdessä+johtavista+suomalaisista+talvimatkailukeskuksista,+jossa+ulkolaisten+turistien+osuus+näyttelee+taloudellisesti+hyvin+suurta+merkitystä,+ja+näistä+turisteista+(Ruotsalaisia,+Norjalaisia+ja+Venäläisiä+lukuunottamatta)+aivan+valta-osa+tulee+kohteeseen+lentämällä.Eli+kannattaa+miettiä+mitä+mikäkin+asia+vaikuttaa+mihinkäkin.++Nykypäivänä+ulkolaisten+turistien+osuus+Suomalaisessa+matkailussa+on+hyvin+isoa,+ja+kyseessä+on+Miljarditason+liiketoiminta.Ps.Itse+lennän+ensikuussa+hyvällä+omallatunnolla+ensikuussa+suorilla+Finnairin+H:ki-BKK-H:ki+lennoilla+joista+maksoin+talvikamppanjassa+449€/hlö.+ja+ei+yhtään+"omatunto+kolkuta"+asian+suhteen.
  4. Noh,+kerrotko+sitten+minulle+sen,+mistä+tällä+Thamaan+matkailu+-+palstalla+saa+keskustella+ja+minkälaisia+aloituksia+tehdä,+ettei+ne+sinun+mielestäsi+olisi+"haavemaailmassa"+elämistä?Vai+ovatko+kaikki+tällä+palstalla+kirjoittavat+vain+"haaveilijoita"+ja+yksikään+suomalainen+Thaimaan-matkailija+(132+000+matkaa+suomesta+Thaimaahan+vuonna+2016)+ei+muka+kirjoittaisi+tällä+palstalla.Eli+vuosittain+yli+100+000+Suomalaista+käy+Thaimaassa,+on+hyvin+luonnollista+että+osa+kyseisistä+ihmisistä+haluaa+kirjoittaa+kokemuksistaan+matkoillansa+taikka,+kuten+minä+haluaa+vinkkejä/apuja/mielipiteitä+tulevalle+Thaimaan+matkallensa,+helpottamaan+tulevaa+matkaansa.+Eivätkö+nämä+juuri+ole+ne+syyt+miksi+näillä+keskustelupalstoilla+kirjoitellaan,+tai+ainakin+niiden+pitäisi+olla+syy.En+tajua+miksi+joku+tälläkin+palstalla+kirjoittaa,+mikäli+itsellään+ei+ole+mitään+kosketuspintaa+kyseiseen+aiheeseen,+toisten+ihmiten+mollaamista+ja+heille+vittuilua+itse+on+pidä+omalta+kohdaltani+hyvänä+syynä+kirjoitella.+Itselläni+ainakin+olisi+parempaakin+tekemistä.Noh,+vaikuttaa+taas,+että+tämä+palsta+näyttää+taas+tasonsa,+minua+syytetään+"huonoksi+tietokoneen+käyttäjäksi",+"uusavuttomaksi",+"toopeksi",+"haavemaailmassa+eläjäksi"+ja+miksi+lie+muuksikin+(ja+huvittavinta+näissäkin+viestessä+on+se,+että+isoin+osa+niistäkin+on+kirjoitettu+vain+ja+ainoastaan+sen+takia+että+nautitaan+kun+saadaan+palstan+kirjoittajia+suuttumaan,+luotua+epä-asiallisia+keskusteluketjuja+ja+viedään+keskusteluja+ihanmuuhun+suuntaan+kuin+mitä+aloituksessa+on+ollut+aiheena).++Mutta+vain+yksi+taikka+ehkä+kaksi+viesteistä+on+edes+jollain+tavalla+koittanut+auttaa+alkuperäiseen+kysymykseeni,+kiitos+siitä+silti+heille.Noh,+taas+tästäkin+"paskasta"+huolimatta+jatkan+palstalla+kirjoittamista+ja+seuraava+lähtö+Thaimaahan+olisi+lennolla+AY+141,+16.5.2018+klo+17:30-
  5. "Tyhmä...Tyhmempi...SANTTU...mene+johonkin+kansalaisopiston+kurssille...siellä+opetetaan+tietsikan+käyttöä...tziisus+mikä+TOOPE..."Nämä+kommentit+ovat+jo+todella+naurettavia.Ei+muuta+kuin+oma+osaaminen+kehiin+ja+näyttämään+mitä+en+sitten+ole+onnistunut+löytämään.+Olen+Changin+osalta+tähän+mennessä+onnistunut+löytämään+vain+neljä+eri+vuokrapaikkaa,+joilta+saa+ainakin+osittain+tietoon+mitä+kalustoa+heillä+on+vuokrattavana,+kolmella+näyttäisi+olevan+pelkkää+"125cc+osastoa"+ja+yhdellä+tämän+lisäksi+sitten+muutama+"dirt+bike"+sekä+Custom+pyörä+(ja+kumpikaan+ei+ole+sellainen+mitä+itselleni+ajoon+haluan).Näiden+tietojen+etsintään+olen+käyttänyt+sekä+Googlen+että+Yahoon+hakuja,+hyvin+erilaisilla+hakusanoilla+sekä+käynyt+erilaisia+ulkolaisia+keskusteluketjuja+(Thai+Visa,+Tripadvisor+yms.)+läpi+missä+keskustellaan+Scootteri/MP+vuokrauksesta+Koh+Changilla.+Ja+tuossa+on+tulos.Sekä+olen+suosituimpia+turistialueita+käynyt+läpi+Street+view+sovelluksella,+etsien+kuvista+hieman+isompia+vuokrapaikkoja,+millä+sattaisi+olla+muutakin+kalustoa+kuin+tuota+125cc+kalustoa+vuokrattatavana.+Muutama+potenttiaalinen+paikka+tuotakin+kautta+on+löytynyt+(ja+näille+en+onnistu+mitään+nettisivuja+yms.+löytämään,+joten+sitä+kautta+ei+asiaa+pääse+varmistamaan),+vaikka+näistä+street+view+kuvista+en+ole+onnistunut+isompaa+kalustoa+löytämään.+Kuvien+päivitys+näyttää+olevan+vuodelta+2016,+joten+ihan+viimeisintä+käsitystä+kalustosta+ei+tuotakaan+kautta+saa.Eli+oletko+nyt+hyvä+ja+kerrot+mitä+pitää+tehdä+toisin+että+löydän+etsimääni,+kun+tuo+kansalaisopisto+ei+oikein+ole+vaihtoehto...
  6. Changin+itä-rannan+puolella+(mihin+isoin+osa+turismista+on+keskittynyt)+on+muistaakseni+neljä+isoa+mäenylitystä+joista+kaksi+on+hyvinkin+jyrkkää.+Ei+se+ettei+kunnossa+oleva,+uudehko+125cc.+skootteri+niitä(kin)+kaksi+päällä+nouse,+mutta+kyllä+se+jo+ihan+"työstä"+niillä+käy+ja+vauhti+putoaa+melkein+kävelyvauhdiksi).Viimeksi+Changilla+ollessani,+kuuden+päivän+aikana+tuli+saarella+ajettua+muistini+mukaan+joku+600-800km.+(vuokraajakin+kahdesti+katsoi+lukemaa,+kun+skootterin+palautin),+ja+aika+lähelle+jokaisen+asfalttipäällysteisen+tien+saarella+ajoin+läpi+(ja+tiedän+että+saaren+eteläosassa+länsi-+ja+itäpuolen+tiet+eivät+yhdy,+vaan+tuo+päätie+kulkee+saaren+"ympäri"+rantoja+pitkin,+vain+hevosenkengän+muotoisesti).Eli+kuten+olen+jo+aikaisemmissakin+kirjoituksissa+sanonut,+niin+tykkään+Thaimaassa+kaksipyöraisellä+ajamisesta+ja+se+on+minulle+paljon+muuta(kin)+kuin+liikkumista+paikasta+A+paikkaan+B.+Yksin+ajaessa+nuo+125cc.+skooterit+vielä+ovat+ihan+hupaisia+ajaa++(parhaimmillaan+silti+kaupunki-ympäristössä,+ruuhkissa+pujoitteluun),+mutta+oma+mielipide+niistä+on,+että+kaksi+päällä+ajaminen,+etenkin+mäkisillä+alueilla+ei+enään+kauhean+hauskaa+ole.Ei+siinä+mitään,+jos+isompaa+ajopeliä+kuin+nuo+125-150cc.+skootterit,+eivät+löydy,+niin+sitten+vuokraan+sellaisen+ja+sellaisella+ajetaan+sitten+tuo+viikko,+mutta+jos+isompaa+joku+tietää+jostain+löytyvän,+niin+ei+muuta+kuin+vinkkaamaan+niistä+tahoista.