Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6153
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Niin, siis onnistuu jos on tarpeeksi tilaa...
Aivan, tuo jarrujen tilanne tietysti pitää myös ottaa huomioon, vanhemmat 26" maasturit kun ovat toisaan vannejarruilla varustettuja ja isommassa vannekoossa ne eivät enään välttämättä osu kohdallensa. Pientä säätövaraa niissä kyllä yleensä on, mutta riittääkö tuollaiseen noin 12-13mm. siirtoon on toinen asia... (isolla todennäköisyydella ei riitä).
19.04.2026 13:17
Ei tuohon oli olemassa mitään yleispätevää vastausta.
Käytännössä sinun pitää ensin mitata nykyisessä 26" kiekoilla olevasta pyörästäsi minkälaiset vapaatila etäisyydet renkaista on etu ja takahaarukkaan.
Jos siellä on vapaaetäisyydet luokkaa 2cm. niin kyseinen päivitys saattaa olla mahdollinen, jos etäisyydet ovat alle, niin en lähtisi yrittämään (renkaan ja haarukan väliin tulee jäädä jonkinlainen etäisyys).
Yksi mahdollisuus on käyttää 27,5" vanteessa kapeampaa rengasta joka samalla pienentää renkaan kokonaishalkaisijaa.
Mutta asia on sellainen että vaatii mittaamista ja pientä laskemista.
Mitallisesti 26" (Rim 559mm) ja 27,5" (Rim 584mm) kiekoilla on 25mm. ero halkaisijassa.
19.04.2026 13:10
Mitä liukkaampi alusta sitä tähdellisempää on jarrujen ”tunnokkuus” ja ennalta-arvattava käytös lämpötilasta ja lumesta/loskasta huolimatta.
19.04.2026 11:04
Lue juttu uudestaan
Orban ESTI lainan myöntämisen (tarvitsee yksimielisyyden päätökseen) kun Magyar ei ole lainan myöntämistä estämässä sinänsä, mutta Unkari ei itse siihen ole osallistumassa.
Tuossa on iso ero kuitenkin.
19.04.2026 10:45
Nyt pitää kysyä mistä tuota olet lukenut/kuullut? Eli eihän maastossa etenemiskykyisin pyörä nyt millään voi olla se "kompromissi" kun on ihan asteikon toisessa laidassa.
Kompromissi (eli ei hyvä missään) löytyy jostain jäykkäperä maasturin ja hybridin väliltä, painotuksista riippuen.
15.04.2026 20:12
Kerrotko mikä vastauksessani oli väärin?
15.04.2026 14:02
No niinpä näytti tehneen tuokin... Allekirjoittaneen tekstiä nuo pari ylempää...
15.04.2026 13:36
Riippuu tietysti miten "hybridin" määrittelet, mutta gravelpyörän on ennemminkin maantiepyörä joka on varustettu hieman leveämmillä ja kevyesti kuvioiduilla renkailla ja jonkinverran "rennommalla" ajoasennolla.
Cyclocross pyörät ovat taasen enemmän "kisa orientoituneita", eli pyörätyyppi jonka lähtöjuuret ovat nimenomaan Cyclocross kisoissa.
14.04.2026 23:07
Venäjä on iso maa, se ei voi laittaa jokaista Armeijansa sotilasta Ukrainan rintamalle.'
Ja kannaattaa muistaa että nykyisissä armeijoissa on yhtä rintamalla sotivaa sotilasta kohden 1-2 "sotilasta" erinäsissä "takalinjojen" tehtävissä.
Miten ajattelit että vaikkapa Moskovan taikka Pietarin ilmapuolustus toimisi jos näiden kohteiden ilmapuolustuksesta vastaavat miehistöt siirretään jalkamiehiksi Ukrainan rintamalle?
14.04.2026 11:14
Niin, sillä on kuitenkin iso merkitys että tuleva Unkari ei itse ole tukemassa Ukrainan sotaponnisteluita, kuin se että Orbanin johtama Unkari ESTI EU:n apua Ukrainalle (koska Orban oli Putinin kaveri ja halusi estää Putinille/Venäjälle haitallisia päätöksiä)
Minusta näissä kahdessa asiassa on iso ero.
14.04.2026 11:09
Ja tuossa "hyvyydessä" pitää tosiaan huomioida kunkin henkilön yksilölliset käyttötarpeet.
Jos kotiovelta lähtee pyöräilyn "pääväylä" mikä on lähes aina hoidettuna viimeisen päälle, niin pyörän talvikelivaatimukset ovat luonnollisesti toisenlaiset kuin sellaisella henkilöllä jolla näin ei ole.
SItten on vielä meitä joille pyörä on (talvellakin9 ennemmin harrasteväline, niin vaatimukset ovat vielä toiset. Esimerkiksi omassa harrastekäytössä ei aloittajan kuvailemalla pyörällä tekisi mitään:
https://ibb.co/LD53nsg3
14.04.2026 11:00
Tuo kuvailemasi pyörätyyppi on talvipyöräilyn kannalta "hyvä" vain hyvin rajoitetuissa talviolosuhteissa, monissa muissa olosuhteissa se on joko huono taikka sillä ei pysty ajamaan olleenkaan.
Sinulle "hyvyys" on selvästi yksinkertaisuutta ja "ei huoltotarvetta", kun monelle muullae hyvyys on esimerksiksi etenemiskykyä vaikeissakin talviolosuhteissa, hyviä ja tunnokkaita jarruja (talvella ylennäs vaatii myös hyväpitoiset renkaat, monasti myös nastoilla), laaja-aalaista vaihteistoa yms. asioita.
14.04.2026 10:50
Eihän tuo 300 nastaa ole edes kauhean paljoa,
Esimerkiksi Schwalben Ice Spiker Pro renkaassa on 29" koossa 402 nastaa
https://www.bike24.fi/tuotteet/390210
ja monelta muultakin valmistajalta löytyy noita noin 400 nastaa sisältäviä renkaita.
14.04.2026 10:16
Orbanin häviöstä on se hyvä puoli että Putinilla on yksi "ystävä" vähemmän joka pystyy/haluaa muokata EU:n päätöksentekoa Venäjää hyödyttävällä tavalla.
Se on erinomainen seuraus Orbanin häviöstä.
13.04.2026 22:18
Kerrotko miten SINÄ nämä lähtöpassit olet antamassa?SINULLA tuskin kapasiteettiä siihen on eikä SINUN mielipitesitäsi juuri kukaan ole kiinostunut.
13.04.2026 10:23
Kannattaa kuitenkin muistaa että Suomen medialla ei ole mitään vaikutusta Unkariin vaalien lopputulokseen.
Unkariin omalla medialla varmasti kylläkin.
13.04.2026 08:43
Pitäisikö hieman ensin katsoa karttaa Unkarin ja Venäjän keskinäisestä sijainnista ja miettiä onko Venäjä hyökkäämässä Unkariin...
12.04.2026 23:48
Mutta kuinka pitkään Venäjältä löytyy miehiä heitettäväksi tuohon lihamyllyyn?
Venäjällä ei Putin ole vieläkään uskaltanut julistaa liikekannallepanoa (joka hänen saattaa olla pakko tehdä jos vapaaehtoisia ei löydä tarvittavaa määrää isollakaan rahalla), koska tietää että jos joku aiheuttaa isojakin sisäisiä levottomuuksia se olisi tuo.
Kaikesta puheestaan huolimatta Putin pelkää loppujenlopuksi enemmän sisäistä uhkaa kuin ulkoista.
12.04.2026 23:22
Putinin panssarivaunut ovat romurautana pitkin Ukrainan aroja seuranaan satojatuhansia Venäläisruumita, että Putin taitaa nyt olla liian kiireinen tuohon.
Tosin kun karttaa katsoo, niin ihan niin vain ne Venäjän tankit eivät edes Unkariin pääsisi...
12.04.2026 23:12
Äänistä on lasketu jo 66%:a joten voittaja (ja uusi hallituspuolue) on jo täysin varma, ainoa kysymysmerkki on vielä nouseeko heidän paikkamääränsä yli 2/3:n kokonaispaikoista, jolloin pystyvät yksin muuttamaan Orbanin tekemiä perustuslaki muutoksia mikäli tulevat näin haluamaan.
Mutta Vaalien voittaja on jo täysin selvä ja Orban on sen itsekkin jo myöntänyt.
12.04.2026 22:58
16 / 308