Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6175
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eilennä+tuli+sitten+tuo+Ylläs+-+Levi+reitti+ajettua.
Kokonaisuutena+selvästi+teknisempi+reitti+kuin+mitä+ennakkoon+ajattelin+olevan.
Kivikkoa+/+juurakkoa+oli+isot+osat+reitistä+ja+ne+kun+loppuivat,+niin+alkoi+kosteikko+paikat...
Taluttamatta+(paitsi+parit+pitkospuut)+ajoin+kyllä+reitin,+mutta+meinasi+loppui+miehestä+osaaminen+ja+etenkin+pyörästä+ominaisuudet+monessa+osassa+reittiä.
Joten+nyt+tuli+sitten+muutaman+kuukauden+jahkaamisen+jälkeen+tehtyä+tuon+reissun+inspiroimana+toiselle+noista+asioista+jotain+ja+vihdoin+ja+viimein+tuli+tänäin+tilattua+saksasta+uusi+pyörä+itselle+joka+toimii+paremmin+kyseisenkin+tyyppisillä+reiteillä.
12.09.2020 13:22
Nyt+on+sitten+uusi+pyörä+hiilikuiturungolla+tilattu+Saksasta.+Parin+viikon+sisällä+pitäisi+tulla.
Löytyi+senverran+hyvässä+tarjouksessa+ollut+ettei+enään+viitsinyt+asian+kanssa+miettiä.
12.09.2020 12:38
Sen+verran+tuli+nyt+sitten+katsottua+noita+testivideoita+ja+muutama+artikkelikin+aiheesta,+että+taidan+kallistua+sen+muutaman+sadan+euron+lisäsijoitukseen+ja+hankkia+tuollaisen+hiilikuiturunkoisen+mikäli+sopivalla+hinnalla+tulee+vastaan.
12.09.2020 00:26
Nyt+kyllä+taitaa+mennä+minulla+hieman+ohi+aiheen,+mutta+niin+taitaa+muutenkin+mennä+iso+osa+tämän+palstan+jutuista.
Juuri+tulin+ajamasta+kyseisen+Ylläs+-+Levi+MTB++reitin.
Todella+paljon+haastavampi+oli+kuin+mitä+olin+ennakkoon+arvellut.+Olin+laskeskellut+ajavani+tuon+3.5-4h.+välille,+meni+vajaa+5.5h.
Ei+sielläkauhean+paljoa+ollut+rankkoja+nousuja+taitta+vaativia+laskuja+(kyllä+niitäkin+tietysti+löytyi),+haasteen+toi+kilometritolkulla+jatkuneet+täynnä+isoja+kiviä+ja+juurakoita+olevat+ajopolut+jotka+tekivät+ajon+erittäin+teknisesti+vaativaksi+ja+hitaaksi.+Ja+jos+ei+ollut+kiviä+ja+juuria,+niin+sitten+oli+pehmeää+savimaata+tai+suota+mihin+pyörä+uppoaa+pahimmillan+luokkaa++20cm.
Etenkin+Ylläksen+päässä+maastopyöräilijöitä+kaikki+polut+täynnä,++nyt+on+selvästi+maastopyöräily+lyönyt+itsensä+läpi+(etenkin+sähkö-avusteiset+pyörät),+ja+siinä+(pyörien+vuokraamisessa)+on+varmasti+iso+taloudellinen+hyöty+paikallisiille+toimijoille+tulevina+vuosina+kesä-ajalle.
Ja+ettei+ihan+mennä+ohi+ketjun+aiheesta,+niin+parempaa+ulkoilusäätä+ei+kyseiseen+tekemiseen+voisi+edes+toivoa,+aurinko+paistanut+kirkkaalta+taivaallta+ja+lämmintä+ollut+11-13´C
11.09.2020 18:51
Ainakin+täällä+Levillä+(kolmen+viikon+työmatka+josta+viikko+takana)+on+ollut+muutamaa+sadepäivää+lukuunottamatta+erittäin+loistavat+ulkoliikunta+säät+ja+seuraavan+kymmenen+päivän+ennuste+myös+vaikuttaa+hyvältä.
Väkeä+liikkeellä+luonnossa+(niin+kävellen+kuin+maastopyörillä)+erittäin+runsaasti+kaikissa+ikäluokissa.
Itsellänikin++jo+reilu+200km+maasto-ajoa+takana+eri+pyöräreiteillä,+huomenna+tarkoitus+käydä+polkaisemaan+Ylläs-Levi+maastoreitti+(pituus+reilut+50km.).
Kun+ulkomaan+lomat+tällä+hetkellä+”pannassa”+niin+sitten+harrastetaan+kotimaassa.+Ensikuussa+olisi+viikon+loma+(luonnossa+liikkuen)+Tahkolla+edessä+(ajankohtana+jolloin+lähes+joka+vuosi+viimeiset+7-8+vuotta+on+tullut+Thaimaassa+pienellä+lomalla+käytyä).
10.09.2020 18:21
Alumiinirungolla+ilmoitettu+paino+25.6kg+ja+hiilikuiturunkoisena+24.3kg,+eli+painoeroa+tuon+mukaan+1.3kg.+hiilikuituisen+hyväksi.
Siis+tosiaan+olisi+mielenkiintoa+tietää+noiden+kahden+rungon+muista+eroista,+tuon+pienen+painoeron+lisäksi.+Onko+esimerkiksi+rungon+käyttäytymisessä+(joustavuus+yms.)+eroja,+koska+oman+käsitykseni+mukaan+tuon+hiilikuitu+ja+alumiinirungon+runkogeometriassa+ei+ole+mitään+eroja.
10.09.2020 14:18
Eli+mielestäsi+pyörän+painolla+ei+ole+mitään+väliä+vaikkapa+sen+maastokäsiteltävyyden+kannalta,+taikka+että+rungon+materiaalivalinnoilla+ei+ole+mitään+tekemistä+pyörän+käyttäytymisen+kannalta+hieman+haastevammissa+ajoympäristöissä?
09.09.2020 13:25
Eiköhän+tuosta+Hobby+Hallin+pyörästä+ja+sen+laadusta+kerro+aika+paljon+se,+että+vaikka+Suntour+on+aika+pitkälti+"budjetti+pyörien"++jousituskomponenttien+valmistaja,+niin+silti+tuon+koko+pyörän+hinta+on+sama,+kuin+Suntourin+keskitason+etuhaarukan+hinta.
09.09.2020 00:57
Nyt+kuitenkaan+aloituksessani+ei+ole+kyse+ammattilaispyöräilystä,+vaan+välineestä+omatoimiseen+harrastamiseen.+
Käyttökohde+tosiaan+tuollainen+XC-tyyppinen+metsässä/maastossa+ajaminen,+tai+sitä+se+on+ainakin+tämänhetkisellä+kalustolla+kun+se+ei+oikein+kovempaan+menoon+"taivu".++Tuo+uusi+pyörä+tulee+olla+selvästä+"kykenevämpi"+kuin+tuo+nykyinen+etujousto.+Kiva+olisi+saada+kalustoa+joka+selviäisi+myös+hieman+tuosta+"enduro"+tyyppisestä+ajosuorituksesta,+mutta+mikään+DH+-+kalusto+ei+ole+tosiaankaan+hakusessa.
Eli+tuota+kiinnostukseni+kohteena+olevaa+pyörää+saa+tällähetkellä+syystarjouksesta+alumiinirungolla+hintaluokassa+3600-3900€+ja+sitten+nuo+vastaavat+hiilikuiturungolliset+versiot+ovat+välillä+4200-4500€,+eli+mietin+onko+tuolle+noin+600€:n+hintaerolle+katetta+tuossa+hiilikuiturungossa.
Kyseessähän+on+siis+sähkö-avusteinen+maastopyörä.
08.09.2020 14:03
Käynyt+nyt+eilennä+ja+tänäin+ajamassa+molempina+päivänä+noin+25km+lenkit.
Eilennä+kun+tuoli+kierreltyä+tuo+Levitunturi+metsiä+pitkin,+niin+oli+mukavaa+baanaa+ajella.
Mutta+tänäin+kun+lähdin+vähän+tuonne+Ylläksen+suuntaan,+niin+reitiltä+löytyi+kivikoita+ja+kun+oli+alkanut+sataan+yöllä,+niin+isoja+pätkiä+oli+mutavellinä,+tuo+oma+rengastukseni+27,5+*+2,25+ei+oikein+toimi+tuolla.+29"+plussakoon+rengastus+voisi+olla+kaikista+sopivin.
Yli+puolet+samoilla+reiteillä+ajavista+näkyikin+olevan+"läskipyörillä"+liikkeellä,+nuo+pehmeät+kohdat+oli+hankalia+normikoolla+liikkeellä+olevalle.
Pitää+kyllä+katsoa+kun+tuolle+Ylläs+-Levi+välille+lähtee,+niin+ainakin+yksi+kuiva+päivä+saisi+olla+ennen+ajopäivää.
04.09.2020 18:08
Itselläni+tuo+pyörän+ajotietokone/pyöränavigaattori+(Bosch),+löysi+kyllä+reitit+tuolta,+näytti+olleen+noin+90%:sti+sama+reitti+mikä+löytyy+Jälki.fi:stä+(muutamassa+kohdassa+reitit+hieman+eroavat+toisistaan),+pitää+vielä+verrata+miten+nuo+pitävät+paikkansa+tuon+virallisen+Ylläs+-+Levi+reittikartan+kanssa.+
Ainakaan+aikaisemmin+ei+ole+ollut+ongelmia+tuon+Bosch:n+pyöränavin+kanssa,+sen+antamat+reitit+ovat+lähes+aina+olleet+hyvin+ajettavia+reittejä+(muutamaan+poikkeusta+lukuunottamatta).
31.08.2020 12:00
Näitä+"suomalaiset+Pattayalla/Thaimaassa"+juttuja+on+kyllä+outoa+lukea,+kun+en+omakohtaisesti+ole+lukuisilla+Thaiman+matkoillani+viimeisen+viidentoista+vuoden+aikana+kyseisenlaisia+tapauksia+juurikaan+itse+havainnut.
Ensinnäkin,+missä+ja+minkälaisissa+olosuhteissa+te+tapaatte+toisia+Suomalaisia+Pattayan/Thaimaan+matkoillanne?
Itselläni+kun+on+lukuisia+reissuja+että+siitä+kun+poistun+Bangkokin+(tai+Phuket/Krabi)+kentältä+siihen+kun+palaan+sinne+takaisin,+en+ole+tunnistettavasti+tavannut+yhtään+Suomalaista+Thaimaassa+olo+aikanani.+Taikka+sitten+kontaktit+suomalaisiin+tänä+aikana+on+jonkun+muutaman+lauseen+kuuleminen+jossain+torilla,+ravintolassa+yms.+josta+tiesin+henkilöt+Suomalaisiksi.
Olen+Thaimaan+matkojeni+aikana+jutellut+minulle+ennestään+tuntemattoman+suomalaisen+kanssa+luokkaa+5-10krt.+ja+matkoja+takana+kuitenkin++20kpl.
Ja+vain+kolmesti+olen+ollut+tietoinen+että+hotellissa+missä+itse+majoitun,+on+ollut+muitakin+Suomalaisia+(siis+henkilöitä+joita+en+ole+ennestään+tuntenut).
Suomalaisten+osuus+Thaimaan+ulkolaisista+turisteista+on+ollut+viimeisten+vuosien+ajan+luokassa+0.2-0.4%+turisteista,+eli+käytännössä+noin+joka+250-500:s+vastaan+tuleva+turisti+Thaimaassa+olisi+Suomalainen.
Joten+tosiaan+kysymys+palstalaisille,+missä+paikoissa+te+näihin+muihin+suomalaisiin+törmäätte+ja+heitä+tapeette,+kun+itse+en+heitä+juurikaan+Thaimaassa+tapaa.
Tietysti+on+nämä+"suomibaarit"+yms.+joista+heitä+varmastikkin+löytää+(olen+itse+tainnut+vain+kaksi+kertaa+matkoillani+käydä+tälläisessä+ns."suomibaarissa"),+mutta+jos+kokemukset+ovat+sellaisia+mitä+tälläkin+palstalla+moni+kertoo,+niin+miksi+sitten+tälläisiin+paikkoihin+tulee+silti+mentyä?
22.08.2020 20:37
Itse+kun+olen+vuodesta+riippuen+20-24viikkoa/vuosi+(4-5+jaksossa)+Lapissa+sijaitsevassa,+eräässä+suomen+suurimmaista+matkailukeskuksista+töissä+(parin+viikon+päästä+pitäisi+taas+mennä+kolmen+viikon+työkeikka+heittämään),+niin+ei+kyllä+noiden+töiden+ulkopuolisena+aikana+isoa+hinkua+ole+Lappiin+lähteä...
20.08.2020 13:03
Itselläni+ollut+jo+pidemmän+aikaa+Thaimaan+matkat+Touko-+ja+Lokakuussa++(kyseiset+ajankohdat+johtuen+töiteni+vuosittaisesta+”rytmittymisestä”).
Nyt+luonnollisesti+tuo+menneen+Toukokuun+matka+jäi+menemättä+Koronan+takia+(ensimmäinen+kerta+ilmeisesti+9-vuoteen+etten+ollut+Toikokuussa+Thaimaassa),+ja+koska+Lokakuukaan+ei+hyvin+todennäköisesti+olisi+mahdollinen,+niin+Thaimaan+reissu+vaihtui+viikoksi+kotimaan+matkaksi+Tahkolle.
Olisi+tuohon+matkaan+mennessä+tarkoitus+päivittää+tuo+maastopyöräni+tuliterään+malliin+jolla+sitten+olisi+(kelien+salliessa)+tarkoitus+vajaa+viikko+ajella+maastossa+Tahkon+alueen+suosittuja+ja+kehuttuja+maastopyöräreittejä+(alueen+maastoissa+ajetaan+useampi+mtb-kisa+vuoden+aikana).
Tiedossa+siis+hieman+erilainen+lokakuun+loma+tänä+vuonna.
20.08.2020 12:29
Ihan+uteliaisuudesta,+mikä+on+lähde+tuolle+hinnalle?
Vattenfall+ainakin+tällähetkellä+tarjoaa+tuota+heidän+ydin-sähkö+sopimustansa+24kk+sopimuksella+4,95snt/kWh+++3,50€/kk
20.08.2020 00:58
Ainakin+Fattenfall:ilta+löytyy
https://www.vattenfall.fi/sahkosopimukset/tuotantomuodot/ydinvoima/
19.08.2020 00:08
Mikä+ettei.+Ihan+potenttiaalinen+voisi+olla+kun+osalistaa+katsoo.
Ei+vain+oikein+kenelläkään+näyttäisi+olevan+varastossa+(koko+L),+kun+melkein+pitäisi+päästä+jossain+koe-ajamaan+ennen+kuin+osaa+lopullisen+"tuomion"+antaa+onko+itseä+miellyttävä+vaiko+ei.
Kuitenkin+4000€+on+summa+jonka+jos+laittaa+pyörään,+niin+sen+pitää+kyllä++tuntua+juurikin+siltä+että+kaikin+puolin+hyvä+ja+itselle+sopiva.
11.08.2020 14:02
Muuten+näyttäisi+myös+ihan+asialliselta+peliltä,+mutta+moottorina+näyttäisi+olevan++vielä+tuo+Bosch:n+vanhempi+Gen.+3,+mallisarja.+
Isona+haluna+vaihtaa+juurikin+tuohon+uudempaan+moottorisukupolveen+joka+omien+ajokokeilujeni+(pisin+lenkki+tuolla+uudella+Gen.+4+moottorilla+yli+40km.+maastossa)++mukaan+on+selvästi+pätevämpi+kuin+tuo+oma+nykyinen+Gen,+3+moottorini.
10.08.2020 16:12
Liiketaloudellisesti+tuskin+on+järkevää+pitää+kyseisessä+kohteessa++100’c+lämpötilalla+varustettua+saunaa+(ellei+ole+useampaa+erillistä+saunaa,+joissa+pidetään+eri+lämpötiloja).
Henkilöitä+jotka+oikeasti+haluavat+käydä+kyseisen+lämpötilalla+olevassa+saunassa+on+loppujen+lopuksi+suhteellisen+vähän+jopa+suomalaisissa,+puhumattakaan+isosta+osasta+muiden+maiden+kansalaisia+joille+sauna+ei+ole+yhtä+tuttu+paikka.
Eiköhän+jostain+80-90’c+väliltä+löydy+se+optimilämpötila,+joka+on+tarpeeksi+kuuma+mutta+ei+liian+kuuma+isomman+massan+käyttöön.
04.08.2020 14:28
Itse+vaihdoin+tänään+ensimmäisen+kerran+uudet+ketjut+(Shimano)+omaan+sähköavusteiseen+maastopyörääni,+jolla+nyt+ajettu+2200km.
Keväällä+kun+pyörä+oli+huollossa+(silloin+ajettuna+noin+1100km.)+pyysin+että+katsoo+ketjujen+kunnon+ja+vaihtaa+uudet+jos+näyttää+että+on+tarve+(kun+kuullut+että+moni+puhunut+eettä+sähköavusteisissa+pitäisi+vaihtaa+1000km.+välein).
Ei+ollut+sitten+vaihdettu+kun+huoltomies+oli+katsonut+ketjut+läpi+ja+ollut+sitä+mieltä,+ettei+ollut+vaihtotarvetta+vielä+silloin.
Nyt+sitten+uudet+ketjut+alla,+itse+vaihdettuna+hintaan+23€+(ketjut+ketjulukko),+rattaat+näyttävät+vieäkin+aivan+hyväkuntoisita,+ja+epäilen+niiden+vaihtoaikaa+vasta+jossain+4000km.+paikkeilla.
Noiden+ketjujen+kustannus+on+nyt+ollut+siis+tähän+mennessä+jotain+muuta+kuin+yllä+olevassa+laskelmassa+olleet+ketju/ratas+kustannukset.
(eli+nuo+ketjut+maksaneet+siis+noin+1€+/+tähän+mennessä+ajettu+100km.)
02.08.2020 23:15
263 / 309