Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Itselläni+tuo+pyörän+ajotietokone/pyöränavigaattori+(Bosch),+löysi+kyllä+reitit+tuolta,+näytti+olleen+noin+90%:sti+sama+reitti+mikä+löytyy+Jälki.fi:stä+(muutamassa+kohdassa+reitit+hieman+eroavat+toisistaan),+pitää+vielä+verrata+miten+nuo+pitävät+paikkansa+tuon+virallisen+Ylläs+-+Levi+reittikartan+kanssa.+Ainakaan+aikaisemmin+ei+ole+ollut+ongelmia+tuon+Bosch:n+pyöränavin+kanssa,+sen+antamat+reitit+ovat+lähes+aina+olleet+hyvin+ajettavia+reittejä+(muutamaan+poikkeusta+lukuunottamatta).
  2. Näitä+"suomalaiset+Pattayalla/Thaimaassa"+juttuja+on+kyllä+outoa+lukea,+kun+en+omakohtaisesti+ole+lukuisilla+Thaiman+matkoillani+viimeisen+viidentoista+vuoden+aikana+kyseisenlaisia+tapauksia+juurikaan+itse+havainnut.Ensinnäkin,+missä+ja+minkälaisissa+olosuhteissa+te+tapaatte+toisia+Suomalaisia+Pattayan/Thaimaan+matkoillanne?Itselläni+kun+on+lukuisia+reissuja+että+siitä+kun+poistun+Bangkokin+(tai+Phuket/Krabi)+kentältä+siihen+kun+palaan+sinne+takaisin,+en+ole+tunnistettavasti+tavannut+yhtään+Suomalaista+Thaimaassa+olo+aikanani.+Taikka+sitten+kontaktit+suomalaisiin+tänä+aikana+on+jonkun+muutaman+lauseen+kuuleminen+jossain+torilla,+ravintolassa+yms.+josta+tiesin+henkilöt+Suomalaisiksi.Olen+Thaimaan+matkojeni+aikana+jutellut+minulle+ennestään+tuntemattoman+suomalaisen+kanssa+luokkaa+5-10krt.+ja+matkoja+takana+kuitenkin++20kpl.Ja+vain+kolmesti+olen+ollut+tietoinen+että+hotellissa+missä+itse+majoitun,+on+ollut+muitakin+Suomalaisia+(siis+henkilöitä+joita+en+ole+ennestään+tuntenut).Suomalaisten+osuus+Thaimaan+ulkolaisista+turisteista+on+ollut+viimeisten+vuosien+ajan+luokassa+0.2-0.4%+turisteista,+eli+käytännössä+noin+joka+250-500:s+vastaan+tuleva+turisti+Thaimaassa+olisi+Suomalainen.Joten+tosiaan+kysymys+palstalaisille,+missä+paikoissa+te+näihin+muihin+suomalaisiin+törmäätte+ja+heitä+tapeette,+kun+itse+en+heitä+juurikaan+Thaimaassa+tapaa.Tietysti+on+nämä+"suomibaarit"+yms.+joista+heitä+varmastikkin+löytää+(olen+itse+tainnut+vain+kaksi+kertaa+matkoillani+käydä+tälläisessä+ns."suomibaarissa"),+mutta+jos+kokemukset+ovat+sellaisia+mitä+tälläkin+palstalla+moni+kertoo,+niin+miksi+sitten+tälläisiin+paikkoihin+tulee+silti+mentyä?
  3. Itse+hommasin+sähköavusteisen+maastopyörän++(Etujousitettu+Ghost,+Bosch:n+Performance+moottorilla)+tuossa+toissa+talvena.+Viimekesänä+tuli+ajeltua+jonkinverran+mitä+työkiireiltä+ehdin,+kilometrejä+tuli+joku+700km.+mutta+tänä+vuonna+on+tuo+"sähkökärpänen"+purrut+oikein+kovasti+ja+kun+aikaa+on+ollut+edellisiä+kesiä+enemmän,+niin+tässä+vaiheessa+vuotta+on+pyörän+mittariin+tullut++jo+tuollainen+1500km.+lisää,+sekä+muutamalla+laina"sähkiksellä"+vielä+tuon+lisäksi+joku+300-400km.Ajamassa+käyn+niin+maastossa+kuin+myös+hiekka-+ja+asfalttiteillä.+Itselläni+tuo+pyörä+on+sellainen+"fiilis"+ajokki,+ei+niinkään+tarpeeseen+tulevaa+ajoa+taikka+puhdasta+kuntoilumielessä+ajettavaa+ajoa+varten+hankittu,+vaan+siksi+että+pidän+sillä+ajamisesta.Aikaisemmin+olen+omistanut+pari+keskitason+"luomu"+maastopyörää,+joilla+aina+joskus+tuli+hieman+paremman+tekemisen+puutteessa+käytyä+maastossa+ajamassa,+mutta+innostus+monasti+loppui+aina+muutaman+isomman+ylämäen+jälkeen+kuun+jalat+oli+ihan+hapoilla+ja+loppulenkki+oli+sitten+enemmän+taikka+vähemmän+taistelua+jaksamisen+kanssa.+Nyt+ajamisesta+on+sähköavusteisen+pyörän+kanssa+mielestäni+paljon+monipuolisempaa+ja+tietyllä+tavalla+myös+haasteellisempaa+kokonaisuudessaan,+kun+pystyn+kiinnittämään+huomiota+paljon+enemmän+"ajamiseen"+(reitin+valintaan,+pyörän+hallintaan,+vaativampiin+maastoihin)+eikä+vain+pelkkään+polkemisen+jaksamiseen+kuin+aikaisemmin.Lenkkien+pituudet+sekä+kestot+ja+myös+määrät+ovat+myös+moninkertaistuneet+"luomu"+ajoista+(itselläni+tupla+akku,+joten+siitäkään+ei+matkapituudet+jää+kiinni)+ja+ajoon+lähtöä+oikein+odottaa.Itselläni+ei+isompia+vikoja+pyörässäni+ole+juuri+ollut,+sähköpuolessa+ei+itseasiassa+ole+ollut+mitään+vikoja,+viat/kulumat+ovat+olleet+sellaisissa+osissa+(ketjut/vaihteensiirto+sekä+takarenkaan+napa+ja+jarrut)+jotka+olisivat+voineet+vastaavalla+tavalla+vikaantua/kulua+myös+vastaavia+osia+käyttävässä+luomupyörässä.Kustannuksiin+en+juuri+ota+kantaa,+itselleni+tuo+sähkoavusteinen+pyörä+on+harrastus/hauskanpitoväine+ja+ainakin+itselläni+nuo+harrastukset/hauskanpidot+ovat+aina+tupanneet+maksamaan.Itseasiassa+uskon+että+nyt+tulevan+talven+aikana+tulee+hankittua+selvästi+nykyistä+pyörää+suorituskykyisempi+(siis+maastokelpoisempi+=+täysjousto+laadukkailla+osilla)+sähköavusteinen+pyörä,+jos+vain+jostain+poistomyynnistä+sopivalla+hinta/laatu+suhteellä+varustettu+menopeli+löytyy.+Tuohon+hankintaan+olen+valmistautunut+pistämään+sen+jonkun+3000-5000€.Mutta+tuokin+raha+pitää+sitten+suhteuttaa+siihen,+että+tulevan+talven+aikana+on+myös+näillä+näkymin+myös+auton+vaihto+edessä+ja+siitä+tuskin+alle+20+000€:n+välirahalla+selvitään...Itselläni+tuo+pyörä+kun+ei+"korvaa"+mitään,+vaan+on+yksi+kulkupeli+auton,+moottoripyörän+sekä+maxi-skootterin+lisäksi.
  4. Niin,+en+sanonut+että+naisista+en+välittäisi+pätkääkään,+mutta+kun+olen+parisuhteessa+(nyt+viimeiset+7vuotta),+niin+vaikka+käyn+paljon+yksin+reissussa,+niin+minun+mielestäni+parisuhteeseen+ei+kuulu+seksi+muiden+naisten+kanssa,+ei+maksullinen+eikä+maksuton.Kyllä+niitä+edullisia+lentoja+löytyy,+esimerkiksi+kaudella+matkatoimistojen+äkkilähtölentopaikat+2-3päivää+ennen+lähtöä,+ovat+halvimmillaan+vain+200-300€/hlö,+(aurinkomatkoilla+ja+silloin+kyseessä+normaali+Finnairin+reittilento,+mutta+kohteena+yleensö+Phuket+tai+Krabi).+Touko/kesäkuun+lennot+yleensä+ostanut+Finnairin+kevättalven+tarjouskamppanjasta+jolloin+hinnat+olleet+viimevuosina+449-549€/hlö+välillä.+Ja+Qatarilla+tulee+myös+usein+lennettyä,+hinta+yleensä+4xx€.Ja+jos+vaikea+uskoa,+niin+juuri+tälläkin+hetkellä+Finnair+myy+Bangkokin+lentoja+isolle+osalle+lentopäivistä+Joulukuun+alkuun+asti+hintaan+478€/hlö,+ja+tämän+voi+kuka+tahansa+katsoa+samantien+Finnairin+sivuilta+(se+on+sitten+toinen+asia+mitkä+ovat+matkustusrajoitukset+kyseiseen+ajankohtaan...).Niin,+tuo+keskimääräinen+50€/vrk.+"käyttörahani"+(kun+pois+Hotellit,+kulkuvälinen+ja+sen+polttoaine)++sisältää+ruuan+lisäksi+nuo+hieronnat,+vaatteiden+pesun+ja+muun+"normaalin"+kulutuksen.+Jonain+päivänä+rahaa+luonnollisesti+menee+enemmän,+mutta+sitten+on+päiviä+että+tulee+koko+päivä+vietettyä+vaikka+hotellin+altaalla+aurinkoa+ottaen+ja+uiden+sekä++huoneessa+syöden+(monasti+valitsen+hotellihuoneen/huoneiston+missä+ruuanlaittomahdollisuus+mikro,+hella+astiasto+yms...).Itse+en+koe+että+eläisin+matkoilla+mitenkään+erityisen+köyhäillen,+vaan+vietän+lomani+juurikin+niin+kuin+itse+tykkään.Toisaalta,+ehkä+siitäkin+johtuen+että+yksittäisellä+reissulla+en+pysty+kauhean+pitkiä+aikoja+olemaan,+eikä+minulla+mene+kovin+paljoa+rahaa,+niin+vastapainoksi+olen+useampana+vuonna+käynyt+kolmekin+reissua+vuodessa,+mutta+yleensä+ainakin+sen+kaksi.
  5. Itselläni+matkapituudet+ovat+käytännön+syistä+(yrittäjän+työt...)++yleensä+maksimissaan+parin+viikon+paikkeilla,+keskiarvo+ollut+varmaan+12+yötä+perillä.Matka-ajankohta+yleensä+sesongin+ulkopuolella+(monasti+ollut+Touko-Kesäkuu,+tai+Lokakuu,+taikka+sitten+jos+on+sattunut+sopivasti,+niin+auennut+sopiva+"aika-ikkuna"+Tammikuun+loppupuolella+lyhyelle+keikalle+jollain+matkatoimiston+äkkilähtölennolla),+josta+syystä+olen+usein+löytänyt+edullisia+lentoja,+välillä+400-550€.Hotellit+sesongin+ulkopuolella+yleensä+joku++25-40€/yö+kohteesta+ja+hotellista+riippuen+(itse+tykkään+aavistuksen+paremmista+hotelleista,+yleensä+keskiarvo+4-tähteä+kivoilla+allasalueilla+ja+mahdollisuuksien+mukaan+rannassa)+eli+joku+300-500€/reissu+ja+niistä+saattaa+tosiaansesongin+ulkopuolella+löytää+erinomaisella+hinta-laatusuhteella+olevia+huoneita+(jotka+sesongilla+ovat+sitten+100-150€/yö)+kun+sopivasti+etsii.Yleensä+vuokralla+joku+isompi+skootteri+taikka+sitten+moottoripyörä,+joka+sitten+kustantaa+"muutamia+satasia"+hieman+ajopelistä+riippuen.Sitten+ruokaan+ja+muuhun+normaaliin+elämiseen+mennyt+yleensä+joku+50€/päivä.+Ostoksia+teen+todella+harvoin.Kokonaisuutena+kulut+ylensä+noilla+vajaan+parin+viikon+reissuillani+on+ollut+välillä1500-2000€.Tapanani+on+ollut+kun+lennot+(ja+mahdolliset+sisäiset+lennot)+sekä+hotellit+ovat+olleet+etukäteen+maksettuina,+niin+mukanani+olen+vienyt+1000€+käteistä+josta+on+osa+palautunut+aina+takaisin+kotiin,+mukanani+on+luonnollisesti+sitten+myös+varmuden+varalta+myös+luottokortti+mikäli+jostain+syystä+kuitenkin+rahantarve+olisi+isompi,+ikinä+se+ei+kyllä+ole+sitä+ollut.Niin+ja+jos+joku+ihmettee+summaa,+niin+en+käytä+alkoholia+enkä+käy/käytä+"maksullisissa+oppaissa".