Mukana kulkeva työkalu

Anonyymi

Millaista työkalua tai monitoimityökalua suosittelette pyöräillessä mukana pidettäväksi? Maastopyörä hankittu ja muutama lenkki sillä tehty, pumppu hankittu mutta muu puuttuu. Mitä siis pitäisi aina olla mukana? (Ja mistä kannattaa ostaa?)

34

1675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mitään työkalua. Pyöräillessä semmoisia tarvita. Itsekin polkenut tuhansia kilometrejä, eikä edes rengas ole koskaan puhjennut. Pumppuakaan ole ikinä mukana.

    • Anonyymi

      Minä ajan noin 6000km vuodessa ja minulla ei ole mitään työkaluja ja ei edes sitä pumppua mukana ja hyvin olen pärjännyt ilmankin. Kolme kertaa on vaimo vuosien saatossa farmariautolla hakenut kotiin rengasrikon sattuessa. Hyvin huolletulla ja renkaitten kuntoa seuratulla pyörällä tuleekin ajettua.

      • Anonyymi

        Kaikilla ei mahdollisuutta huoltoautoon.


    • Anonyymi

      Topeakilla on melko kattavia monitoimityökaluja, esim. Topeak Alien ja Mini. Niistä löytyy yleisimmät kuusio ja torx-avaimet sekä monia muita. Muita valmistajia esim. Crankbrothers, Park Tool, Birzman.

      Itsellä Park Tool MT-1 Multi-Tool -niminen monitoimityökalu ollut noin 15 vuotta mukana, sillä saa esim. satulan korkeutta ja ohjaustankoa säädettyä.
      Erikseen on mukana vielä jokunen irtonainen L-mallinen kuusioavain ahtaisiin paikkoihin, varsinkin satulan kulman säätöön johon tuo kyseinen Park Tool ei oikein sovellu.
      Ylimääräinen ketjun master link, rengasraudat ja paikkarasia sekä pumppu.

      Rosebikes nimisestä saksalaisesta nettikaupasta olen tilaillut mikäli kotimaisesta ei saa tai suomihinta liian korkea toimituskulutkin huomioon ottaen. Olen yleensä kerännyt isomman ostoskorin samasta kaupasta ulkomailta tilatessa.
      Bikeshop (kotimainen), Bikester, Bike24 olen myös tilaillut. Motonetistä, marketeista tai paikallisesta pyörä & urheilukaupasta löytynee myös joskus ihan kelvollisia työkaluja ensihätään.

      • Anonyymi

        Melkoinen adhd täytyy ihmisellä olla jos kesken pyöräilyn ryhtyy ohjaustankoa tai satulaa tuunaamaan. Sitäpaitsi hissitolppa satulan alle on jo sekin keksitty.


      • Kiitos asiallisesta kommentista! Täytyypä tutkia noiden valikoimia tarkemmin👍


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin ja tietenkin pieni pumppu myös mukana.


      • Anonyymi

        Tämä varmaan mahtuu satulalaukkuun. Sen verran olisi kiva itse pystyä huoltamaan kesken reissun että pärjää yksikseen vähän pidemmälläkin maastossa... Kun ihan joka paikkaan ei autolla pääse.


    • Anonyymi

      Maasturin renkaat puhkeaa yleensä pikku hiljaa vuotamalla. Pumppua ei tartte. Ja yleensä ne ei edes puhkea ;)

      Uutta pyörää säätäessä olen joskus pitänyt mukana työkaluja, että voi säätää satulaa, kahvoja ja ohjaustankoa. Työkalut ovat olleet sellaisia mitä on ollut lähellä esillä.

      Läskillä tuli pidettyä minipumppua mukana jos vahingossa tyhjensi renkaita liikaa maastoajoa varten.

      Vesipullo ja pieni kahviraha on minusta tärkeämpiä. Samoin puhelin on hyvä olla mukana. Sillä voi soittaa vaikka taksin jossei pääse pyörällä ajamalla kotia.

    • Anonyymi

      Oma pyörä kannatta tutkia ja ostaa sen kaipaamat työkalut. Mitkä osat voivat löystyä ajon aikana tai vaatia säätöä? Onko niissä kuusiokolo- vai torxruuvit vai jotain muuta? Mitä kokoa? Lisäksi ketjutyökalu, rengasraudat ja pumppu sekä paikkausvehkeet tai/ja sisuri (jos ei oli tubeless).

    • Piti oikein katsoa mitä tuo oma satulalaukkuni sisältää.
      Itselläni on Topeak:n Alien 2 monityökalu (omassa kotelossaan satulalaukun alapuolella), Topeakin ”Survival box” (jossa erilaisia työkaluja, ja niiden lisäksi pienet rengasraudat, paikkoja, ketjutapit sekä master linkit). Pumppua en pidä mukana vaan mukana on CO2 suutin sekä kaksi CO2 patruunaa. Mukana on myös pieni (50ml) ketjurasva tuubi ja pieni rätti.
      Halutessasi satulalaukkuun mahtuu myös uusi sisäkumi.

      Aloittaja kun puhui maastopyörästä, niin mielestäni on asiallista miettiä työkaluja nimenomaan maastopyörän/maastopyöräilyn näkökulmasta.

      Itselläni on tältä vuodelta takana noin 1400km. joista varmaan noin 60-70%:a puhtaasti maastosta taikka sitten sorateiltä. Loput asfaltilla.
      Tältä vuodelta tähän mennessä kolme rengasrikoa maastossa (kaksi rikkoa tapahtui sellaisessa paikassa että lähimmälle autopaikalle olisi ollut varmaan 45-60min taluttaminen) joista yhdessä vaihdoin kokonaan uuden sisärenkaan maastossa, toisella kertaa paikkasin maastossa sisäkumin ja yhdellä kertaa kaveri haki minut autolla tien laidasta, pyörä pakattiin autoon ja paikkasin kumin kotona.
      Muistaakseni takana neljä sellaista kaatumista minkä jälkeen joutunut suorittamaan ohjaustankoa, jarrukahvoja yms. tämä on paljon helpompaa kun mukana on työkalut joilla osan voi ensin löysätä ja sitten taasen kiristää.
      Samoin kerran on takavaihtaja saanut osaumaa kiveen niin että on joutunut säätöhommiin maastossa.
      Ja myös välillä tulee tehtyä hieman säätämistä rengaspaineiden kanssa ajolenkeillä jotka sisältävät niin asfaltilla kuin maastossakin ajoa (tuossa tuo CO2 ”pumppu” on kätevä.

      Oma ajokkini kun on noin 25kg painava sähkö-avusteinen maastopyörä, niin siinä ei enään juuri tunnu miltään vaikka satula laukussa olisi mukana joku puoli kiloa työkaluja, tarvikkeita ja varaosia. Ikävämpi on jos matka katkeaa maastossa jossain sellaisessa paikassa mistä on lähimmälle tiellä muutamakin kilometri ja vian voisi työkalulla korjata jos ne olisi mukana.

      Pidemmillä reissuilla mukana on sitten vielä reppu jossa tupla-akku, 2L juomarakollinen juotavaa sekä pieni ensiapu pakkaus.

      • Anonyymi

        Hyvä että kerroit. Sähköavusteiseen kannattaa kiinnittää peräkärry ja ottaa mukaan lisäksi raivaussaha ja kumivene. Ainakin.


    • Anonyymi

      Rengasraudat (muovia yleensä)
      varasisusi tai pari (jos tulee hutiloitua ensimmäisen kanssa niin saa uuden mahdollisuuden)
      ketjutyökalu
      ketjun pikalinkki
      vaihtajankorvake
      työkalut(kuusiokolo yms.) penkin, stemmin, pullotelineen kiristämiseen yms.

    • Anonyymi

      Melkoista porukkaa, kuljettavat tavarataloa mukana pyöräillessä. On yksinkertainen toimitus tehty näyttämään hankalalta. Sitten tuon ymmärtäisi jos löhtee parin päivän fillarointireissulle, eikä pääse välillä omass kotona käymään.

      • Anonyymi

        Ei kai sillä väliä mitä on mukana jos ei kävelymatkaa kauemmaksi lähde.


      • Onneksi on aivan vapaaehtoista ottaa työkaluja sekä vara-osia mukaan kun lähtee pyöräilemään, taikka olla ottamatta. Kukaan kun ei siihen pakoita.

        Itse juuri tein pakkaamisen ja kävin myös pyörän työkalut läpi, kun nyt aamupäivästä pitäisi lähteä junalla pyörä mukana lappeenrantaan, siellä hypää junasta pois ja pyöräillä Maanantain aikana Lappeenrannasta Imatralle, niin että ensin saimaan kanavaa myöden Nuijamaalle ja siitä sitten rajaa myöden vuokselle asti josta sitten Imatralle. Tämän hetkisellä reittisuunnitelmalla matkaa tulee reilu 90km. josta osa asfaltilla ja osa sorapinnalla.
        Kyllä tuollaiselle reissulle tulee varauduttua niin, että selviää rengasrikoista, ketjujen katkeamisista yms. asiosta, kun lähin kyyti pyörän hajotessa löytyisi sitten Imatralta (muut tavarani ovat menneet sinne autolla jo muutama päivä sitten).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Onneksi on aivan vapaaehtoista ottaa työkaluja sekä vara-osia mukaan kun lähtee pyöräilemään, taikka olla ottamatta. Kukaan kun ei siihen pakoita.

        Itse juuri tein pakkaamisen ja kävin myös pyörän työkalut läpi, kun nyt aamupäivästä pitäisi lähteä junalla pyörä mukana lappeenrantaan, siellä hypää junasta pois ja pyöräillä Maanantain aikana Lappeenrannasta Imatralle, niin että ensin saimaan kanavaa myöden Nuijamaalle ja siitä sitten rajaa myöden vuokselle asti josta sitten Imatralle. Tämän hetkisellä reittisuunnitelmalla matkaa tulee reilu 90km. josta osa asfaltilla ja osa sorapinnalla.
        Kyllä tuollaiselle reissulle tulee varauduttua niin, että selviää rengasrikoista, ketjujen katkeamisista yms. asiosta, kun lähin kyyti pyörän hajotessa löytyisi sitten Imatralta (muut tavarani ovat menneet sinne autolla jo muutama päivä sitten).

        Siellä hän nyt sitten pyöräilee luultavasti itärajaa ja syö Vuoksen karjalanpiirakoita. Kerro kun jälleen palajat mitä tavaratalon sisällöstä oikeasti tarvitsit. Itsekin sotkin taannoin 175 kilometriä ihan kaura/perunamoottorilla, vailla yhtäkään työkalua tai pumppua. Eikä tullut niitä ikäväkään. Voisinkin palkata sinut tuulenhalkojaksi, on meinaan kovia noi vastatuulipätkät. Jos vaan keskituntinopeutesi yltää päälle 25 kmh. Alamäjissä olisi syytä päästellä neljääkymppiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä hän nyt sitten pyöräilee luultavasti itärajaa ja syö Vuoksen karjalanpiirakoita. Kerro kun jälleen palajat mitä tavaratalon sisällöstä oikeasti tarvitsit. Itsekin sotkin taannoin 175 kilometriä ihan kaura/perunamoottorilla, vailla yhtäkään työkalua tai pumppua. Eikä tullut niitä ikäväkään. Voisinkin palkata sinut tuulenhalkojaksi, on meinaan kovia noi vastatuulipätkät. Jos vaan keskituntinopeutesi yltää päälle 25 kmh. Alamäjissä olisi syytä päästellä neljääkymppiä.

        Nyt on Imatralle päästy. Itseasiassa tuli työkaluja käytettyä.
        Tuo aivan Saimaan kanavan vieressä kulkeva sora/hiekkapintainen kevyenliikenteen väylä oli isoilta osin tosi pahasti "nimismiehenkiharoilla" ja ajaminen oli todella täristävää. Siinä oli noin 6-7km. ajon jälkeen pakko pitää tauko jossa kiristin sekä ohjaustangossa olevan puhelintelineen sekä etujarrun jarruletkun kiinnikkeen (etujarrun jarruletku alkoi hankaamaan pinnoihin), kun olivat päässeet löystymään röykytyksessä. Tämä monitoimityökalun kuusiokoloavaimella.
        Samoin laskin samassa yhteydessä hieman rengaspaineita ajomukavuuden parantamiseksi ja nostin paineita takaisin kun pääsin taas asfaltille, tämi siis CO2 täytöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä hän nyt sitten pyöräilee luultavasti itärajaa ja syö Vuoksen karjalanpiirakoita. Kerro kun jälleen palajat mitä tavaratalon sisällöstä oikeasti tarvitsit. Itsekin sotkin taannoin 175 kilometriä ihan kaura/perunamoottorilla, vailla yhtäkään työkalua tai pumppua. Eikä tullut niitä ikäväkään. Voisinkin palkata sinut tuulenhalkojaksi, on meinaan kovia noi vastatuulipätkät. Jos vaan keskituntinopeutesi yltää päälle 25 kmh. Alamäjissä olisi syytä päästellä neljääkymppiä.

        Ja fillari oli varmasti joku 1-vaihteinen, rasvaamattomat alkuperäiset ketjut 50-luvulta, kumit puolityhjät ja runko mutkalla ja ylämäkeä koko matka ;)
        No joo, kyllähän tänne suomikaksneloseen tarinoita riittää :)


      • Anonyymi

        Itse kokisin ainakin sen ikäväksi, jos pitää lähteä taluttamaan 20-30 km matkaa (takaisinpäin). Ennemmin varaan jotakin tarpeellista kevyttä mukaan matkalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siellä hän nyt sitten pyöräilee luultavasti itärajaa ja syö Vuoksen karjalanpiirakoita. Kerro kun jälleen palajat mitä tavaratalon sisällöstä oikeasti tarvitsit. Itsekin sotkin taannoin 175 kilometriä ihan kaura/perunamoottorilla, vailla yhtäkään työkalua tai pumppua. Eikä tullut niitä ikäväkään. Voisinkin palkata sinut tuulenhalkojaksi, on meinaan kovia noi vastatuulipätkät. Jos vaan keskituntinopeutesi yltää päälle 25 kmh. Alamäjissä olisi syytä päästellä neljääkymppiä.

        Vilkaisin ohjelman/ajotietokoneen (Bosch eBike Connect) nopeustietoja tältä päivältä. Kun noista nopeuksista olit niin kiinnostunut (vaikka sillä ei mielestäni aiheen mukaisessa keskustelussa ole mitään tekemistä).

        Ajo jakautunut kahteen eri osioon (pieni evästauko välissä), joiden pituudet olivat 40.4km ja 36.8km (ja sitten vielä alkopäivästä muutamia kilometrejä kotikaupungissa ennen juna-asemalle saapumista, sekä sitten vielä loppupäivästä pieni 23km. "loppuveryttely" Imatran nähtävyyksiä katsellen).
        Noiden osioiden ajat olivat 1h:31min ja 1h:22min eli keskinopeudet 26.8km/h ja 26.4km/h sekä osioiden huiput 52.2km/h ja 45.1km/h.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Vilkaisin ohjelman/ajotietokoneen (Bosch eBike Connect) nopeustietoja tältä päivältä. Kun noista nopeuksista olit niin kiinnostunut (vaikka sillä ei mielestäni aiheen mukaisessa keskustelussa ole mitään tekemistä).

        Ajo jakautunut kahteen eri osioon (pieni evästauko välissä), joiden pituudet olivat 40.4km ja 36.8km (ja sitten vielä alkopäivästä muutamia kilometrejä kotikaupungissa ennen juna-asemalle saapumista, sekä sitten vielä loppupäivästä pieni 23km. "loppuveryttely" Imatran nähtävyyksiä katsellen).
        Noiden osioiden ajat olivat 1h:31min ja 1h:22min eli keskinopeudet 26.8km/h ja 26.4km/h sekä osioiden huiput 52.2km/h ja 45.1km/h.

        Ei juuri poikkea tavallisen gravelin matkanopeudesta. Ehkä vähemmän on hiessä hikinen etapin päässä.


      • Anonyymi

        Siinä voi tulla äitiä ikävä tuolla logiikalla, kun matka katkeaa kesken lenkin jossakin korvessa mistä on matkaa ihmisten ilmoille 50 km, mutta jokainen tyylillään. Oppii sitten kun on työntänyt pyörää puoli vuorokautta putkeen.


    • Anonyymi

      Pitkälti riippuu, millä pulteilla pyöräsi on koottu, mutta itse käytän joko Topeak’n tai ParkTool’in työkalua. Sen lisäksi satulalaukussa on pieni pumppu vara sisuri paikkarasia.

    • Anonyymi

      Kova on uusavuttomuuden ylistys nykypyöräilijöiden keskuudessa. Eihän työkaluja kannata ottaa mukaan jos ei niitä osaa käyttääkään.

      • Anonyymi

        Jos laittaa pyörän kuntoon ennen pitkää reissua, niin ei tarvitse kuljettaa mukana verstasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laittaa pyörän kuntoon ennen pitkää reissua, niin ei tarvitse kuljettaa mukana verstasta.

        Rengas puhkeaa reissussa. Kovin heikkovoimaisia ovat nykypyöräilijät.
        Työkalut painaa 300g.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengas puhkeaa reissussa. Kovin heikkovoimaisia ovat nykypyöräilijät.
        Työkalut painaa 300g.

        Rengas ei puhkea reissussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rengas ei puhkea reissussa.

        Omat muutamat rengasrikot ovat tapahtuneet pyöräillessäni. Onneksi on ollut paikkarasia, työkalut ja pumppu mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omat muutamat rengasrikot ovat tapahtuneet pyöräillessäni. Onneksi on ollut paikkarasia, työkalut ja pumppu mukana.

        Mitenkä olet sen reijän löytänyt vailla vesiastiaa? Järveenkö olet upotanna? Psikkausvälineistä mitään hyötyä ole jos ei löydä reikääkään. Kumi ei puhkea reissussa, jos puhkeaa, mitä välii kun ei löytänyt reikääkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä olet sen reijän löytänyt vailla vesiastiaa? Järveenkö olet upotanna? Psikkausvälineistä mitään hyötyä ole jos ei löydä reikääkään. Kumi ei puhkea reissussa, jos puhkeaa, mitä välii kun ei löytänyt reikääkään.

        Ihan kuuntelemalla olen reijät tähän mennessä löytänyt. Vesiastiaa en ole tarvinnut. Tarpeeksi paljon ilmaa kun pumppaa, niin kyllä se pihinästä pystyy paikantamaan sen reijän sijainnin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laittaa pyörän kuntoon ennen pitkää reissua, niin ei tarvitse kuljettaa mukana verstasta.

        No, pitkillälenkeillä voi uusikin pyörä levitä. Itsellä alemman luokan osasarjojen keskiöt esim. kestävät tuollaiset 500 km. Kevyesti pyörittävillä höyhensarjalaisilla varmasti pitempään.


    • Anonyymi

      Kertakäyttöhanskat, nitriili tai vinyyli, ei paljon vie tilaa tai paina muutamaa grammaa enempää. Jos joutuu ketjuihin koskemaan niin kädet pysyy puhtaina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.

      Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei
      Maailman menoa
      466
      3233
    2. Huomaatko että

      Olen kiinnostunut seksielämästäsi. Mitä uskot sen taustalla olevan?
      Ikävä
      149
      1496
    3. Kelpaisinko vielä?

      Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      85
      1221
    4. Maisa Torppa

      Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1064
    5. Martina, ero?

      Milloin erouutinen julki, veikkauksia?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      1053
    6. Nainen, haluatko olla haluttava

      Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      1001
    7. Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta

      Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.
      Ikävä
      37
      981
    8. Olen niin pettynyt itseeni

      Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      40
      970
    9. Ei ole yhtään

      Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      102
      922
    10. Jannenkulma

      "Köyhän" kiinteistö selvitystilassa!
      Suomussalmi
      10
      910
    Aihe