Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

121

  1. Logiikkasi+ongelma+on+se,+että+natsien+aatteet+kyllä+ovat+laajalti+tuomittuja.+Ainoa+ihmisryhmä,+joka+natsi-ideologian+ymmärtävät,+ovat+olleet+natsit.+Pahoja+asioita+taas+on+tehty+muidenkin+"ismien"+nimissä.Abortit+ja+niiden+hyväksyminen++ovat+paljon+monimutkaisempi+ongelma.+Abortit+nimittäin+hyväksytään+monissa+eri+piireissä+-+vaikka+täällä+muuta+väitetäänkin.+Tämä+näkyy+selkeästi+esim.+siinä,+miten+vaikkapa+Suomen+eduskunta+suhtautui+Soinin+puheisiin.+Lähtö+olisi+Soinille+saattanut+tosiaankin+tulla,+ellei+Siniset+olisi+tehnyt+Soini-farssista+hallituskysymystä.+Tulihan+esimerkiksi+Kanervalle+aikanaan+lähtö+tekstiviestittelystä.+Siniset+takertui+parin+ministerin+valtaan+epätoivoisesti.+Korkeaa+moraalia?Soinin+taakse+asettuminen+oli+kuitenkin+monille+kansanedustajille+vaikeaa.+Usein+käytettiin+myös+sanaparia+"naisen+oikeus",+vaikka+se+täällä+muutamilta+saakin+niin+jyrkän+tuomion.+Abortti+siis+kuitenkin+laajalti+nähdään+juuri+naisen+oikeutena+ja+kieltäminen+taas+naisen+alistamisena.+Tämä+on+varsin+yleinen+näkemys+länsimaissa+eikä+tosiaankaan+pelkästään+vihervasemmiston+piireissä.+Länsimaat+ovat+täynnä+koulutettuja+naisia,+jotka+eivät+välttämättä+itse+ole+aborttia+tekemässä+ainakaan+juuuri+jollakin+tietyllä+hetkellä,+mutta+näkevät+kuitenkin+abortin+osana+laajempia+naisten+oikeuksia+-+kuten+minäkin,+vaikka+miespuolinen+olenkin.+On+hieman+huvittavaa,+että+sinä+haluat+nähdä+feminismin+yksioikoisesti.+Kuten+kaikki+aatteet,+myös+feminismi+voi+luonnollisesti+mennä+liioittelun+puolelle.+Tosiasia+kuitenkin+on+se,+että+naisen+asema+on+monissa+maissa+selkeästi+huono.+Eivät+Suomessakaan+asiat+taida+aivan+kaikin+puolin+vielä+täydellisesti+olla.+Kyllä+minä+esimerkiksi+näen+sen,+miten+oletus+vaikkapa+hoitoalalla+on+jatkuvasti+se,+että+naisten+on+aina+tehtävä+työnsä+puoli-ilmaiseksi.+Vaimni+palkkataso+on+varsin+järkyttävä.+Jos+näitä+seurusteluja+katsoo,+on+kyllä+aika+helppoa+nähdä,+millä+taholla+fanaattisuus+-+hieman+natsien+tyyliin+-+esiintyy.+Kyllä+täällä+eniten+nimittelee+ja+syyllistää+muutama+kiihkeä+aborttien+vastustaja.+Jos+täällä+on+jokin+taho+mustavalkoinen,+siitäkään+ei+epäilystä+ole.+Esimerkiksi+minä+olen+jatkuvasti+sanonut,+että+ei+abortti+mikään+ihanteellinen+ratkaisu+ole.+Olisi+kai+parempi,+jos+niitä+ei+tehtäisi+kuin+pakon+takia.+Näen+kuitenkin+abortin+saatavuuden+tarpeellisena.+Maailmalla+kireistä+aborttilaeista+seuraavat+ongelmat+ovat+aivan+selviä.+En+myöskään+kykene+millään+uskomaan+siihen,+että+abortit+lopppuisivat+Suomesta+kovilla+laeilla.+Ruotsi+Ja+Viro+vain+ovat+liian+lähellä.+Lääkkeeitä+on+niin+helppo+saada+nykypäivänä,+että+abortit+eivät+kielloilla+lopu.+Siihenkään+en+usko,+että+ihmiset+yhtäkkiä+muuttaisivat+asenteitaan+laajasti+aborttia+kohtaan+ilman+jonkinlaista+yhteiskunnan+siirtymistä+konservatiivisempaan+suuntaan.+Tällä+taas+olisi+seurauksia+muuhunkin+kuin+vain+aborttiin.+Tämä+on+nähty+maailmalla.+Yhdessäkään+maassa+kireät+aborttilait+eivät+ole+yksin+voimaan+tulleet.+Seuraus+on+ollut+se,+että+lainsäädäntö+on+laajemminkin+muuttunut+hyvinkin+epäinhimilliseen+suuntaan.+Tästä+on+ikävä+kyllä+esimerkkejä+maailmalta.+Näissä+keskusteluissakin+näet,+että+ihmiset+vain+eivät+kaikki+ajattele+sinun+laillasi+alkiosta/sikiöstä.+Voit+julistaa+totuuttasi+miten+paljon+tahansa,+mutta+se+ei+kaikkiin+uppoa.+Merkittävä+osa+kohderyhmästäsi+ei+myöskään+edes+ajattele+asioista+puoliksikaan+niin+monimutkaisesti+kuin+vaikkapa+minä.+He+tekevät+ratkaisunsa+ihan+itsekkäästi+ja+se+siitä.+Heille+alkio+ei+vain+ole+konkretiaa+tai+he+eivät+asiaa+ajattele.+Heidän+näkemyksensä+muuttuu+vain+lähinnä+siinä+tapauksessa,+että+he+vaikkapa+uskooon+tulevat.+Totuushan+kuitenkin+on+se,+että+enin+osa+abortin+vastustajista+hakee+perusteensa+uskonnosta.+Tästä+aiheesta+jaksaa+tietenkin+palstan+pää-ääni+mussuttaa+joka+päivä,+mutta+muulle+kansalle+tilanne+on+täysin+selvä.+Todellisuus+Suomessa+kuitenkin+on+se,+että+tämä+kansa+maallistuu.+Aborttilait+ovat+kaikille+70-luvulla+ja+sen+jälkeen+syntyneille+itsestäänselvyys.+Ihmisistä+valtaosa+on+tottunut,+että+mahdollisuus+aborttiin+vain+on+olemassa.+Sitä+käyttääkin+sitten+ajoiittain+jopa+sellainenkin+ihminen,+joka+ennen+raskauttaa+on+ollut+kova+vastustaja.+Tästäkin+esimerkkejä+on.+Minä+en+halua+puuttua+toisten+aborttivalintoihin.+Jokainen+saa+aborttinsa+tehdä+tai+olla+tekemättä.+Kun+valinnan+tekee,+sen+kanssa+on+sitten+elettävä.+Sitä+en+hyväksy,+että+täällä+nimitellään,+syyllistetään+ja+valehdellaan+sokeasti,+vailla+perusteluja.+Sitä+myöskin+kovasti+toivoisin,+että+tässä+maassa+oikeasti+järjestettäisiin+kansanäänestys+abortista.+Ainakin+jankutus+kansan+mielipiteestä+loppuisi+siihen.+Mitään+epäilystä+kansan+mielipiteestä+minulla+ei+ole.+Ja+-+kun+demokratiassa+elämme+-+kansan+mielipide+on+kuitenkin+se+oikea.+Sen+kanssa+on+vähemmistön+sitten+elettävä+-+ellei+pyri+jonkinlaiseen+diktatuuriin+kun+on+"oikeassa".+Sitäkin+on+maailmalla+nähty!