Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4102

1. Sen verran mitä järjestötoiminnan kautta olen keskustellut työnantajien sekä työelämässä aloittaneiden kanssa niin kyllä se palkka on asia joka motivoi.
    Itse paremmin tunnen tuon vientiteollisuuden tes-asiat sekä paikallisen sopimisen ja kyllä käytäntö on että kun tes ilmoittaa ellei toisin sovita niin tämän jälkimmäisen mukaan mennään.
    Yksi aivan keskeinen asia on monitaitoisuus. Esim hitsauksessa mitä enemmän luokkia löytyy sen parempi palkka. Siihen päälle kun vielä osaat polttoleikata niin aina vaan henkilökohtainen osuus palkassa kasvaa.
    Tämä sopimusjärjestelmä ja siitä saatava palkkio laittavat ponnistelemaan paremman ammattiosaamisen eteen. On aivan eri sopia paikallisia sopimuksia muutaman kymmenen työntekijän yrityksessä kuin vaikka isossa sote-keskuksessa.

Vaikka on yritetty luoda parempaa mielikuvaa metallialan töistä sekä ansiotasoista pyrkien saada myös naisia enemmän näihin ammatteihin niin valitettavan huonolla prosentilla ollaan onnistuttu.
  2. Tuo on pojille vähän kuin laittaisi laastarin valtimoverenvuotoon. Ei hirveästi vaikutusta.

Meillähän on tutkimusta siitä että vanhempien koulutus ja varallisuus vaikuttaa nuorten koulumenestykseeen. Vähemmän on taas ollut esillä professori Liisa Keltikangas-Järvisen tutkimus jossa tutkittiin temperamentin vaikutusta arvosanaan. Vaikutus näyttäisi tämän artikkelin perusteella olevan 30% mutta joissakin luennolla se oli arvioitu olevan olevan numero ja joissakin haastatteluissa alempi.
    Hyvin pelikistäen jos hyväosaisten lasten keskiarvo on 9 niin tyttö saa todistukseen numeron 9 ja poika numeron 8. Jos huonompiosaisten keskiarvo olisi 7 niin tytön todistuksessa on numero 7 ja pojalla numero 6. Meillä kuitenkin todetaan että pojilla on ihan samat mahdollisuudet opiskella. Toki tavallaan totta mutta jos temperamentti eikä osaaminen vaikuttaa numeroihin joilla mennään jatko-opiskeluihin niin onhan tuo aika vahvasti sanottu.

Miksi tämä tilanne on tällainen eikä siihen puututa niin professori on todennut että meillä opiskelutavat eivät perustu tutkittuun tietoon ja tietämykseen joita meillä on ihmisen kehityksestä vaan mennään ideologia edellä.

Tämä ei siis ole pelkästään koulutuksellinen ongelma vaan se tulee myöhemmin esille työelämässä.
    "Jo ennestään on tiedetty, että koulumenestys ennustaa yllättävän vähän tulevaisuuden menestystä ja esimerkiksi uravalintoja. Yksi selittävä tekijä on, että osaa ns. kympin tytöistä on koulussa palkittu liikaa kouluun sopivasta käytöksestä osaamisen kustannuksella.
    – Tämän jälkeen työelämässä ei selvitä, koska ei ole totuttu ponnistelemaan ja venymään hyvän tuloksen eteen. Positiivinen vinouma pätee erityisesti tyttöihin"
    Kansankielellä tuo varmaan tarkoittaa että kun kotona päästään helpolla ja kolussa kaikki annetaan ilmaiseksi niin Liisa-Kerttuli on ihmeissään työelämässä kun kultalusikalla ei enää palkintoja tipu.
  3. Itseäni ei sentään ole syyllistetty mutta kykyä olla vanhempi on kyllä kyseenalaistettu monestakin suunnasta. Aina neuvoloista koulun tilaisuuksiin on kyselty äidin perään kun itse olen saapunut paikalle lasten kanssa.

Erossa kun viranhaltijoille selvisi että minusta tulee lähivanhempi niin joutui käymään myöhemmin vielä kuulusteluissa kun epäilivät etttä en osaa laittaa ruokaa, pestä pyykkiä enkä muutenkaa pitää lapsista ja kodista huolta.
    Ei siinä, kyllähän minä tuossa kuulustelussa pärjäsin kun olin hieman tuota aavistellut ja hyvin tuohon taisteluun valmistautunut.
    Hyvähän se toki lasten kannatla on tilanne varmistaa mutta mietin vain että moniko äiti joutuu kertomaan mitä ruokaa on sillä viikolla valmistanut.
  4. Omalla kohdalla ikähaarukka on noin +-5 vuotta; käytännössä tuon ratkaisee onko elämäntilanne ja näkymä tulevaisuudesta sama.

Palvelijamainen luonne; kyllä kiitos, sillä itsekin olen sellainen. Tässä se ehkä oli tarkoitettu vähän negatiivissävyitteiseksi mutta itse miellän tuon positiivisena joustavuutena yhteiseen hyvään. Esim jos itsellä on vapaapäivä ja toinen on töissä sellaisena päivänä jolloin hän on luvannut vaikka tampata matot niin sen verran pitää olla pelisilmää että matot on tampattu ja ruoka odottaa kun hän saapuu töistä.

Rikkaus ja tahto ovat vähän sellaisia asioita joissa päämäärä ratkaisee. Jos molempia käytetään minun muuttamiseksi tai painamiseksi koron alle niin hankalaksi yhteiselo menee.

Sporttinen ei tarvi olla mutta liikunnallisuudesta ja perusterveistä elämäntavoista isot plussat. Kuitenkin joku harrastus tai ns oma juttu olisi kyllä hyvä naisella olla. Mieluimmin vielä sellainen jota porukalla tehdään. Voi olla itse harrastamassa tai jälkikasvun tukena; pääasia että on myös kodin ja työn ulkopuolella oleva sosiaalinen ryhmä.

Vanha sanonta kuuluu että "jokaisen vihaisen naisen takana on mies jolla ei ole mitään aavistusta mitä hän on tehnyt väärin." Näitä tilanteita nyt ei vaan voi aina välttää mutta jos kommunikointi olisi sillä tasolla että tällaiset hetket olisivat vähissä niin se olisi mukavaa.

Ehkä tuosta naisellisuus laittaisin lainausmerkkeihin. Jos nainen pilkkoo itse polttopuut tai antaa miehelle kirveen todeten että pilkkominen on miesten hommaa niin ihan samalta naiselliselta teolta ne vaikuttavat rakastuneen miehen silmin.