Google AI: "Keski-iän kriisi on perinteinen käsite, joka viittaa keski-ikään sijoittuvaan elämänmuutosvaiheeseen, jolloin voi ilmetä tyytymättömyyttä, elämän uudelleenarviointia ja tarvetta muutoksiin. Tutkimusten mukaan keski-ikä on kuitenkin usein myös vakaa ja hyvinvoinnin aikaa, jolloin ihmiset ovat yleisesti tyytyväisiä elämäänsä ja sosiaalinen hyvinvointi kasvaa. Kriisi on pikemminkin kyse yksilöllisistä siirtymistä ja muutoksista, joihin voi kuulua työn, ihmissuhteiden ja elämänarvojen arviointia."
Olen elämässäni jonkinlaisessa murroksessa, jota kenties nimitetään keski-iän kriisiksi. Mutta oma kriisini on varsin positiivinen. Kopioin oman viestini toisesta ketjusta:
"Tänään tajusin kasvattaneeni selkärangan. Olen löytänyt miehisen itseluottamuksen itsestäni. En anna ihmisten kävellä yli ja en pelkää haistattaa paskoja kellekään. Jos joku kalvaa mieltäni, tuon sen ilmi hyvin suorasukaisesti. En lähden tappelemaan turhaan asioista, mutta ilmaisen ettei tällainen peli vetele ja minua ei kohdella näin. Olen samaan aikaan oppinut itsekunnioitusta ja rakastamaan itseäni ja luottamaan että olen hyvä tällaisena kuin olen. Tämän oppiminen vei 37 vuotta."
Tämä video osui omaan elämänvaiheeseeni:
https://www.youtube.com/shorts/CqGbZbfuAyY
Olenko ihan hassu? Ja haluan vielä korostaa, että tämä teksti ei liity millään tavalla palstaan, vaan siihen aivan oikeaan elämään tuolla maailmassa.
Minulla on keski-iän kriisi?
29
330
Vastaukset
- Anonyymi
Oletko alkanut hyväksymään ison mahasi?
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Never!
No voi sinua. Jos muistat mummon tarjoamat kettukarkit, niin teretullu kerhoon.
Kaikki me ikäännymme fyysisesti, mutta moni ystäväpoloinen on kohdallani välillä naureskellut ja puistellut päätään.
Se klassinen. Ikä on vain numeroita. Ei minun 75 vuotias isäukkokaan eroa juurikaan teinistä. Parta on tosin jo harmaantunut.
>simiti<
- Anonyymi
Et oo hassu.
Hyvää yötä, mukavia unia.
Haleja ja paijauksia <3- Anonyymi
Kiitos pusipusi-mies
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos pusipusi-mies
En oo pusupusi mies enkä muukaan mies...
Mut pusipusi vaan sulle kuka ootkin.
Mun halit ja paijaus oli tuolle kivalle ketulle <3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En oo pusupusi mies enkä muukaan mies...
Mut pusipusi vaan sulle kuka ootkin.
Mun halit ja paijaus oli tuolle kivalle ketulle <3Ketulle joka ei sano mitään :(
-t- Anonyymi kirjoitti:
Ketulle joka ei sano mitään :(
-t-Olen todella ujo. Ahdistun herkästi suorista huomion osoituksista. Ylianalysoin enkä tiedä kuka sanoo ja miksi. Kyse siis omasta pienuudestani.
- Anonyymi
Palstakamu kirjoitti:
Olen todella ujo. Ahdistun herkästi suorista huomion osoituksista. Ylianalysoin enkä tiedä kuka sanoo ja miksi. Kyse siis omasta pienuudestani.
Luulin et tunnistaisit et oon mä ku on näitä tollasia kirjoittanut pari vuotta sulle jo.
Koska oot vaikuttanut mukavalle, ja koska sillon ku aloin näit kirjoittaa sulle mulla vaan oli
tunne et tarttit halauksia ja paijausta.
Ilman mitään taka-ajatuksia tai muuta.
Anteeks en oo halunnu ahdistuttaa sua ikinä <3
-originalpieninainen- Palstakamu kirjoitti:
Olen todella ujo. Ahdistun herkästi suorista huomion osoituksista. Ylianalysoin enkä tiedä kuka sanoo ja miksi. Kyse siis omasta pienuudestani.
Anteeks!
Luulin tosiaan et tunnistaisit.
Rapsutuksia, paijauksia ja hyvän yön hali sulle <3
(en enää oo pahemmin ollu tääl, ja viel vähemmän rekattuna sanonu mitään kiusaamisen jne takia)- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulin et tunnistaisit et oon mä ku on näitä tollasia kirjoittanut pari vuotta sulle jo.
Koska oot vaikuttanut mukavalle, ja koska sillon ku aloin näit kirjoittaa sulle mulla vaan oli
-originalpieninainen-Pieni kettu ja pieni nainen laitetaan pussauskoppiin. 😍
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
-originalpieninainen-Kyllä minä sinut tunnistin, mutta en uskalla tällä palstalla olettaa, kun olen ennenkin haksahtanut kopioihin. Aspergerina kommunikointi on haastavaa minulle, kun en osaa tulkita toisten ajatuksia.
Kiitos haleista ja paijauksista, olen varsin perso niille. Ja olet tulkinnut aivan oikein. Joskus tuntuu että kaipaisi halauksia. Virtuaalisetkin sellaiset tuntuvat ihanilta :)Anonyymi kirjoitti:
Pieni kettu ja pieni nainen laitetaan pussauskoppiin. 😍
>simiti<Moi sullekin 😊 ja hyvää yötä ja rauhallisia unia, ilman keltaisia hirviöitä nii ja hyvän yön halit 🤗
Palstakamu kirjoitti:
Kyllä minä sinut tunnistin, mutta en uskalla tällä palstalla olettaa, kun olen ennenkin haksahtanut kopioihin. Aspergerina kommunikointi on haastavaa minulle, kun en osaa tulkita toisten ajatuksia.
Kiitos haleista ja paijauksista, olen varsin perso niille. Ja olet tulkinnut aivan oikein. Joskus tuntuu että kaipaisi halauksia. Virtuaalisetkin sellaiset tuntuvat ihanilta :)Tiedän assihaasteet oikein hyvin...
Ja niiku sanoin joskus niin aavistin susta sen enneku kerroit siitä mitään.
Nyt pakko koittaa nukkua muutama tunti
ennen kellon soittoa.
🤗
Kiitos <3
- Anonyymi
Se näissä tekoälyissä on hiukan huolestuttavaa että ne puhuvat kaikki tietävän oraakkelin suulla mutta hakevat tietonsa internetistä. Esim. Suomea koskevaan asiaan se saattaa hakea vastauksen suomi24.fi palstalta.
- Anonyymi
Jaa-a. En ole koskaan ymmärtänyt moista ilmiötä. Osa ihmisistä tuntuu kriiseilevän jatkuvasti jotain ikäkriisiä (en tarkoita sinua). Vähintään jokaiselle uudelle kymmenelle löytyy uusi kriisi, joko sen kymmen lähestyy, on juuri saavutettu tai jo ylitetty ja sitten tulee keski-iän kriisi ja läpä läpä. Itse en koskaan mieti ikääni.
- Anonyymi
Silloin todennäköisesti kriiseilee eniten, kun elämäntoiveet eivät ole täyttyneet. Keski-ikä alkaa jo kolmevitosena ja ainakin naisilla viimeistään siinä kohtaa on puntarointi perheen perustamisen osalta. Ellei ole jo saanut lapsia niin ajan ja hedelmällisyyden rajallisuus nousee esiin, mikäli toiveissa on saada biologisia lapsia.
Miehille ikä ei ole niin suuri este perheen perustamisen osalta. Tosin on tutkittu, että suuri osa raskauden riskeista jotka liittyvät ikään, ovatkin isän ikään liittyviä toisin, kuin aiemmin on luultu.
- Anonyymi
Omalta kohdalta keski-iän kriisi ohitettu. Tosin suurin kriisini oli 20 vuotiaana, kun olin ihan sekaisin psyykkisesti. Ihmiselämään kuuluu kriisiytyminen, sitä voi sanoa myös henkiseksi kasvamiseksi.
Mutta kuten avauksessa todetaan, kriisin jälkeen olen nyt erinomaisen tyytyväinen elämääni. Ja aina voin tulla myös vielä onnellisemmaksi! Tuleejan se varmaan kaikille, mullekin. Kum huomas että 50 vuotta tuli täyteen ja huomas, että lapsetkin jäi tekemättä. Mä ainakin uskon, että lapset on ja tulee enenevässä määrin olemaan se kriisin syy, ainakin kun toi syntyvyys vaan laskee.
- Anonyymi
Ei lapsettomuudesta kannata tehdä kriisiä, ei kertakaikkiaan. Mieluummin nauttia lapsettomuuden iloista.
Itse tässä pohdin miten voisi parhaiten käsitellä tuttavan nuoren aikuisen lapsen kuolemaan johtavaa huumesairautta.
- Sheena
Keski-iän kriisi.. höpsis pöpsis.
Sä olet löytänyt itseisarvosi. Sitä se on.Voi ollaa. Jotenkin vain tunnen itseni kovin vanhaksi. Ikään kuin jokin olisi muuttunut ja minusta on nuoruus karissut.
Palstakamu kirjoitti:
Voi ollaa. Jotenkin vain tunnen itseni kovin vanhaksi. Ikään kuin jokin olisi muuttunut ja minusta on nuoruus karissut.
Heh. Tuttu tunne.. olet kasvanut ihmisenä niin paljon. Olet tullut kypsään aikuisvaiheeseen jossa tuntee itsensä ja osaa arvostaa sitä.
Keski-iän kriisi on nuoruuteen tarttumista ja siitä kiinni pitämistä. Ahdistuneisuutta siitä että on keski-ikäinen ja nuoruus on kaukana takanapäin. Keski-ikä on sitä kun lopulta tajuaa olevansa lähes vanhus. Ymmärtää elämän rajallisuuden ja alkaa se villitys elämästä.
Sinulla on kettukulta vielä matkaa siihen, vaikka nuoruus olisikin jo karissut. Alat vasta tulemaan vanhaksi, senkin huomaat kyllä luissasi ja ytimissäsi.
Tärkeintä on että olet löytänyt itsesi.
- Anonyymi
Jos tässä nyt vielä saa lisää keski-iän kriisiä, kun on ollutjonkinsortin kriisissä siitä saakka, kun 30 vuotta tuli täyteen. Misähän kohtaa löytää jonkin pysyvämmän suunnan ettei jatkuvasti ole menneisyys-tulevaisuus-pompottelussa ja kaupan päälle vieläpä ilmeisesti rakastunut jokaiseen mieheen, jonka kanssa keskustelen vähänkään enempää kuin perus tervehdykset. Lisäksi pitäisi ilmeisesti lueskella mystisiä merkkejä ja ties mitä johdatusta ja vaikken uskokaan yhteenkään yliluonnolliseen merkistöön, niin kyllä pikkuhiljaa alkaa riittää ruusujen valauttelu ja ties mikä luit kerran tekstin, jossa oli näin kirjoitettu. Buhuu. töihin ja opiskelemaan ja jotain konkreettista sekä hiiteen jokainen tyyppi, joka vaatii ettei saisi olla muita tuttuja, kuin yksi ja ainoa.
Tiedän - kuulostaa omituiselta, mutta voisi toisinaan vaihtaa soittolistaa. - Anonyymi
Kriisejä tulee ja menee. Pääasia, että niistä oppii jotain tai ainakin pääsee eteenpäin.
- Sheena Taitaa keski-iän kriisi puhjeta vasta silloin kun keski-ikä on lopuillaan.
Sitä haluaisi olla ikuisesti 40+.
(Itse olen 50+, seuraava etappi 100+)Itse olen mieltänyt tuon keski-iän kriisin siten että siinä vertaillaan nykyhetkeä niihin suunnitelmiin tai haaveisiin joita oli nuorena tai joitakin aikoja sitten.
Varsinainen kriisi tulee kun huomataan että totetumattomat suunnitelmat on jo siirrettävä kansioon jonka kyljessä lukee "takana loistava tulevaisuus"
Minusta kyseessä enemmän henkinen kasvupyrähdys jolle toki pitää antaa sen vaatima arvostus.Ne on hyvästä ja merkki, että jokin muuttuu. Ei ne aina helppoja ole sietää ja pyöritellä, mutta kyllä niistä aina lopulta selviää voittajana maaliin. Sitten tuntee taas itseään entistä paremmin. 😀👍
- Anonyymi
Mutta haluaisitko sä olla dieselmoottorin ruiskutuspumppu?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki682718Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752298Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752158Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22045Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue101419Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51404- 781112
- 64986
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis8980No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘114975