Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
M184
profiilit
M184
M184
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
3946
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mitä ammattiliittoihin tulee niin meillä yksi mikä vaikuttaa on ammattikoulussa annettava työelämää koskeva opetus. Sitä ei tee opettaja vaan siitä tulee kertomaan ammattiliiton edustaja yhdessä työnantajien edustajan kanssa. Käyvät läpi perusasiat kuten työsopimus, tes, työsuojelu jne sekä kertovat miten vaikuttaa jos et kuulu mihinkään, pelkkään kassaan tai olet sekä liiton että kassan jäsen.
Se että yhdessä esiintyvät ja katkovat huhuilta siipiä on varmasti tekijä joka vaikuttaa päätökseen. Se että kerrotaan yhteisistä tavoitteista molemmista näkökulmista ilman vastakkainasettelua on ehkä tässä se avain teema.
Mitä tuossa nuorten miesten kanssa olen jutellut kun olen yrittänyt suostutella kuntavaaliehdokkaaksi niin jäänyt sellainen kuva että he eivät oikein koe tätä yhteiskuntaa omakseen. Kun sitten markkinoi politiikkaa ratkaisuna niin vastaus on että juhlapuheiden ja todellisuuden välissä on liian iso ero.
Monet puhuvat kirkosta ja ay-liikkeistä vähän kuin taantumuksellisina konservatiivipesäkkeinä mutta jos sinä saat näistä hengellistä ja taloudellista selkänojaa elämääsi niin se on minusta hyvä asia
22.12.2024 21:38
Suoranaisesta pahuudesta en tiedä mutta kyllähän naispappeudesta keskustelun ollessa kiihkeimmillään kävi seurakunnissa jäsenkato. Naispappeuden hyväksymisen jälkeen tiedän että monissa seurakuntien kirkkovaltuustoissa tiedostettiin tilanne kappalaista valittaessa sellaiseksi että jos valitaan mies niin jäsenkato jatkuu ja jos valitaan nainen niin katoa ei tule. Itse en tiedä millä perusteella hakijat laitetaan järjestykseen mutta kyllä tämä asetelma siellä taustalla oli.
Toki joissakin pienemmissä seurakunnissa saattoi olla tilanne toisinkinkin päin mutta isommissa seurakunnissa ja useimmiten juuri noin päin. Uskoisin että se aika on jo takanapäin ja esim kirkkoherran vaaleissa raykaisee enemmän kysymys sateenkaari-ihmisten vihkimisestä kuin kirkkoherran sukupuoli.
Muista havainnoista niin henkilökotaisesti se on aiheuttanut käsien lihaksiston kiinnityskohtien arkuutta. Katselin haastattelun Suomen vahvimmasta naisesta joka on myös pappi ja jotenkin siinä heräsi ajatus että voisin monipuolistaa tuota salitreeniä. Nyt on mukana elementtejä sekä painonnostosta että voimamieslajeista ja kroppa vielä totutteluvaiheessa.
Noin yleisemmin voisi yodeta että tästä on havaittavissa vain puolet sillä meidän seudulta nuoret naiset lähtevät kirkkaimpien valojen perään mutta nuorten miesten kohdalla tämä pitää paikkansa meilläkin.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/usko-jumalaan-puhuttelee-nyt-nuoria-miehia-ateismi-naisia
Se mikä minusta tuosta tekee kiinnostavan on se että samaan aikaan yhä useampi nuori mies liittyy ammattiliittoihin. Ikäluokat meilläkin pienenee mutta prosenttuaalinen liittymismäärä kasvaa.
22.12.2024 14:13
No eipä tuossa sitten hirveästi ole tehtävissä varsinkaan kun tilanne vaikuttaa hetkelliseltä.
Jos teillä porukan kesken saada tasapainoisempaa työnjakoa niin sitten vaan aina soittelemaan esimiestä tai esimiehen esimiestä lisäkäsiksi sinua tukemaan.
22.12.2024 11:09
Ensinnä lopettaisin tuon syllinen-sanan käytön. Hyväntahtoisuus ja ylitunnollisuus ajan myötä kuormittavat ja käyvät raskaaksi mutta mitään rikollista siinä ei ole. Ehkä joku lievempi itseilmaisu olisi paikallaan.
Toiseksi tuolla oli minusta hyvä neuvo ilmoittaa asiasta työsuojelulle ja pääluotolle. Eivät he varmaan asialle mitään voi jos työnantaja on nämä resurssit mitoittanut mutta ovat ainakin ajan tasalla.
Koska kyseessä vaikuttaa olevan isohko firma niin oletan että siellä on käytössä intra josta löytyy mahdollisuus sisäisiin poikkeamiin ja reklamaatioihin. Itse jättäisin tekemättä asioita joilla ei ole nopeaa vaikutusta toimitusvarmuuteen kuten roskisten tyhjentäminen tai tavaroiden hyllyttäminen. Ottaisin kuvan ja tekisin sisäisen reklamaation ja ainakin meillä ne kaikki menee viikkopalaverihin johtoryhmän käsittelyyn.
Näitä kun tulee tarpeeksi sinunlta sekä työkavereilta niin luulisi jossakin sitten herätyskellojen soivan. Jos muutosta ei sitten tule ja aikanaan tämä kostautuu esim toimituksissa asiakkaalle niin ainakaan eivät pysty sanomaan etei asia ollut tiedossa.
21.12.2024 22:43
Mietinkin että onko ryhävalasuroksilla noin helppo saanti mutta ilmeisesti tuolla vasta pääsee tolskaamaan poikien kesken. Naaraiden kanssa sitten ehkä oikeasti on haastavaa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5f86a4c4-fd40-41fa-8bc5-e54bedc5848f
15.12.2024 21:55
Se on poikkeustilaan varautumista kuten myös toinen asia jota ei katsota syrjinnäksi eli "naisten erityistä suojelua raskauden tai synnytyksen vuoksi"
Minusta ihan perusteltuja molemmat.
Täytyy muistaa ettei oikeasti yleinen asevelvollisuus ole mikään pv:n päätös vaan puhtaasti poliittinen valinta. Samaan tapaan kuin hävittäjätkin oli poliittinen päätös jossa ilmavoimat oli asiantuntijana ja kuultavana. Jos tämä nykyinen järjestelmä halutaan muuttaa niin siihen voi vaikuttaa vaaleissa menemällä ehdolle tai äänestyskäyttäytymisellä.
Itse ulottaisin kutsunnat kaikille ja vaihtaisin myös tuon nimen. Siinä tapahtumassa asepalvelus olisi vain yksi osa ja samlla muutenkin kartoitettaisiin nuoren elämäntilanne ja tulevaisuuden suunitelmat. Tärkeintä ei ole meneekö ampumaan tykillä tai rk:lla vaan se ettei nuori syrjäydy.
Lisäksi olisi hyvä kertoa enemmän harmaan vaiheen ajasta ja sen vaikutuksesta yhteiskuntaan. Moni lähtee liikkeelle jo harmaan vaiheen aikana.
Itse olen miettinyt että jos tuonne haetaan niitä vapaaehtoisia ja motivoituneita niin entä jos niitä ei riitä. Jos koulutetaan vuosittain vaikka 18-tuhatta ja vapaaehtoisia on 12-tuhatta niin miteen velvoitetaan ne 6-tuhatta saapumaan paikalle ja mitkä on valintakriteerit. Onko hyvä jos on vapaaehtoiset ja määrätyt samassa vai onko parempi jos kaikki on siellä velvollisuudesta.
Epäilen että vaikka asevelvollisuus ulotettaisiin kaikille niin keskustelu jatkuu mikäli suhde ei ole 60/40 ja ihmetellään miksi ei positiivista syrjintää käytetä. Äkkiseltään tuollainen keskustelu tuntuu oudolta enkä siihen vielä itsekkään uskonut hetki sitten. Nyt kun kuitenkin ravintosuositukset kyseenalaistettiin sukupuolten tasa-arvon perusteella niin eiköhän se myös asevelvollisuuteen ulotu.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5030269b-895e-4c77-bdf6-0920d6249f36
Tietysti aina toivoo ettei tämä mene ideologiseksi poliittiseksi kilpalaulannaksi eduskunnassa vaan ymmärretään mistä on oikeasti kyse. En eri asia katsella kuvia kun lennokki pudottaa yhden kranaatin kuin hahmottaa että Ukrainalaisia on kuollut nyt arviolta 43 tuhatta. Viime kertauksissa tuli taas selväksi kuinka fyysistä hommaa on taistelu mekanisoitua jalkaväkeä vastaan.
09.12.2024 21:00
On velvollisuuksia joita on vaikea mitata mutta ne on hyvin ymmärrettäviä yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Esimerkiksi velvollisuus noudattaa lakeja, velvollisuus auttaa onnettomuuksissa tai velvollisuus saapua todistajaksi oikeuteen.
Sitten on tällaiset vastikkeelliset velvollisuudet josta selkein ehkä on verovelvollisuus. Kyllä veronmaksuhalukkuus varmaan on kiinni myös siitä paljonko kokee saavansa siitä vastinetta. Ehkä on loppupeleissä hyvä että yksilöt itse eivät päätä veroprosenttia vaan se tulee annettuna valmiina. Valtion budjetti on helpomin ennustettavissa.
Sitten on joitakin joissa voi olla elementtejä molemmista ja ehkä niitä voisi tarkastella niiden vaikutuksesta nykyhetkeen ja niiden kohdistuvat tulevaisuun näkymät. Näitä on sitten nuo asevelvollisuus sekä oppivelvollisuus.
09.12.2024 19:26
Tulipa pitkä ketju yhdestä suudelmasta mutta kyllä minä tuon ajatuksen suutelija-suudeltava akselista tietyin reunaehdoin kyllä allekirjoitan.
Minulle jollakin tasolla rinnasteisia ovat esim tanssipaikkojen haku-haetava tai kosija-kosittava kun puhutaan avioliitosta. Toinen siis on aloitteellinen ja siihen toinen vastaa. Paritanssi nyt on henkisesti helpompi kun kieltäytyminen käsittääkseni on harvinaista eikä asia etene tahtien jälkeen jos ei sitten tanssien jälkeen muuta tapahdu. Onhan siinä ero haetko jotakuta tanssimaan vai haluaako joku nimenomaan sinut parketille. Ei siinä tanssiessa kukaan mieti miten tämä nyt meni.
Samaltahan se suudelma tuntuu siinä vaiheessa kun molemmat kutitelee kielellä toisen amalgaameja mutta tuo asetelma minusta kuvastaa aikaa ennen sitä. Itse miellän sen suutelijan aloitteen tekijäksi joka ilmaisee että tämän suhteen voisi nostaa jo seuraavalle tasolle. Kun tämä toive on ilmaistu niin sitten jäädään odottamaan tuleeko vastaus avokämmenellä, kommmenttina ystävyydestä tai mainintana että "on sitä jo muutama kuukausi odotettukin"
30.11.2024 23:33
Itse koen sen niin että joku toinen näkee tulevaisuuden parempana minun kanssani kuin ilman minua ja tässä vertailuna on nykyhetki. Jonkun verran haluttavuuteen pystyy myös itse vaikuttamaan mutta loppupeleissä on hyväksyttävä että lopullinen päätös valinnasta on toisella.
Itse haluaisin sen kokea niin että ero paremmasta tulevaisuudesta näyttäytyisi mahdollisimman suurena nykyhetkeen nähden. Silloin valinnan osuminen minuun kasvaa ja jos ehdokkaita on useampi minun jonotusnumeroni muuttuu pienemmäksi.
Raja sen suhteen milloin olet haluttava tai milloin olet riittävän hyvä kelpaavaksi on tietysti häilyvä mutta jos työnantaja miettii siinä rinnalla uutta teknologiaa tai toisia työjärjetelyjä tai jos nainen pohtii että tuosta M184:sta saisi hyvän kumppanin mutta samalla miettii minun korvaamista robotti-imurilla ja härpäkkeillä yöpöydän laatikossa niin kummassakaan tapauksessa en enää käyttäisi termiä olla haluttava.
Yksi asia mikä kertoo haluttavuudesta suuntaani on se mistä suunnasta yhteyden pito on aloitettu. Viimeksi hain työpaikkaa enkä silloin tiedä miten haluttava oikeasti työnantajan silmissä olen. Nyt taas nainen jota olen treffaillut otti minuun yhteyttä jolloin kyllä tulee olo että hänen silmissä olen haluttu.
30.11.2024 16:26
Joulukuussa on tiedosa rahaa. Katselin meinaan työvuorolistoja ja miltei kaikki sunnuntait ja juhlapyhät olen töissä. Tämä tietysti ohjaa myös joulun viettoa.
Joulun alusviikolla käyn lapsia moikkaamassa isolla kirkolla ja vietetään pari päivää yhdessä. Tarkemmin ei ole ohjelmaa suunniteltu mutta ehkä käydään risteilyllä tai museokierroksilla. Saa nähdä mutta yhteistä isä-lapset aikaa tiedossa.
Ennen joulua käyn hautausmaalla sytyttämässä kynttilän kaatuneiden muistomerkillä sekä kahden kaverin haudalle jotka päättivät itse päivänsä kun joulun vahvistama yksinäisyyden tunne kävi liian voimakkaaksi.
Lasten ja sukulaisten kanssa on sovittu että jouluna ollaan muuten omissa oloissa eikä sellaisia muodollsa toivotuksia lähetellä. Joulusiivouksen teen ja jouluverhot vaihdan ennenkuin Die hard elokuva aloittaa joulun ajan.
Itsekseni olen joulupukilta toivonut parit treffit joulukuulle tietyn naisen kanssa mutta en sitten kyllä tiedä että pitääkö niihin päästäkseen olla kiltti vai hieman tuhma.
30.11.2024 15:41
Itse vein aamulla matot ulos kylmenemään ja kävin kaupassa. Tekaisin tuossa omena-kaura paistoksen ihan siltä varalta että jos naiskauneutta tulee tekemään tupatarkastusta on muutakin tarjottavaa kuin itseni. Kohta lähden salille ja sieltä tultuani laitan matot hankeen ja kämpän imurointiin. Illemmalla sittten matot lattialle kunhan ovat hetken kuivahtaneet.
Huomenna salille jonka jälkeen sulatan pakastimen. Illemmalla alan tutkia koulutuspaikkoja hoiva-alalta. Sen verran paljon vapaata tässä työvuorojärjestelmässä että olen hakenut henkilökohtaisen avustajan töitä ja loppukuusta olisi haastatteluja. Jotakin uutta sisältöä elämään.
Sunnuntaina on sählyvuoro ja illemmalla pitää valmistella eväät ja muu ruokahuolto kun alkaa taas työvuoro.
En tiedä onko tuosta minun hyvin arkisesta viikonlopusta sinulle vinkkejä mutta sanoisin että jos mietit että lähdetkö baariin vai et niin lähde. Ainakin itsellä harvemmin on lähteminen kaduttanut, lähtemättä jättäminen kylläkin. Jos haluat mennä paikkaan jossa on pikkujouluporukkaa niin niitä varmasti riittää mutta toinen vaihtoehto on joku sporttibaari tyyppinen paikka.
Urheilu ja muut tapahtumat on tietysti parhaimmillaan paikan päällä joten niitäkin kannattaa miettiä; näyttelyt, konsertit, elokuvat ja joulutapahtumat.
Jos hieman mennään viikonlopusta pidemmälle niin itse olen pohtinut risteilyllä käymistä ennen joulua. Minulla lapset on joulun töissä enkä itsekkään ole jouluihmisiä joten ajattelin kuitata joulun käymällä risteilyllä ennen aattoa. Jos sen nyt viikonloppuna varaisi niin olisi jotakin mitä odottaa.
22.11.2024 13:22
Ajoittain kyllä. Osittain se tulee valmiina ulkoa annettuna ja joskus se on sisäistä mutta yleensä molemmat vaikuttaa samaan aikaan.
Johtunee pitkälti siitä että toimin monella osa-alueella luottamushommissa. Käytännössä siis edustan isompaa ihmisryhmää, olivatpa ne sitten työyhteisön jäseniä, kuntalaisia tai urheiluseuran jäseniä. Tämä tilanne antaa itsesään minulle henkilönä yksilöä korostetumman statuksen. Toisaalta taas se luo painetta tehdä itsestäni vakavasti otettavan toimijan sillä sektorilla johon minut on valittu.
Koulutuksellinen merkitys noin ulkoisen statuksen kannalta on merkityksetön mutta sitten koulutukset joita olen saanut esim viestintään ja kokoustekniikkaan kyllä nostavat itsevarmuutta asioiden eteenpäin viemiseksi.
Luottamustöiden itsekorostuksen multihuipentuma on sitten vaalit. Sielläkin tuo on kärsinyt inflaation koska ihmsiä on enää hyvin vaikea saada mukaan yhteisten asioiden hoitoon.
Ihan jos viennistä puhutaan niin jos 175 cm pitkä, maaseudulla asuva, keski-ikäinen metallimies sanoisi että vientiä on riittänyt niin kyllähän poliisit olisi ovella kun joku ilmoittaa että on lirahtanut taikasieniä jauhelihan joukkoon.
PToisaalta kun treffikumppani oli leiponut minulle niin riippumatta siitä onko meillä yhteistä tulevaisuutta niin kyllähän tuo muisto kantaa pitkälle.
20.11.2024 14:17
Kiitoksia.
Hyvää kansainvälistä vessapäivää kaikille.
19.11.2024 19:31
Eipä ole treffejä vaan työviikonloppu.Sen verran toki kaikuja edellisestä treffikerrasta että söin viimeisen palan kakusta jonka hän oli minulle leiponut edellisille treffeille.
Varmaan tässä käy niin että hänen ystävättäret ajattelevat että olen jo laittanut hänet nyrkin ja hellan väliin joten antavat vahvan suosituksen jättää minut. Palataan sitten taas entiseen mutta sentään hieman pyöreämmässä kunnossa.
17.11.2024 12:00
Sunnuntain tuplapalkka ja pomot ei ole häiritsemässä työntekoa.
Itse kun on 5-vuoro työläinen niin viikonlopun painoarvo on vähäinen. Ehkä se hyvä puoli on että kavereihin ei tule viikonloppuisin yhteyksiä eli puhelin on aika hiljaa. Useimmat kaverit on myös vuorotyöläisiä ja käytännössä ei olla yhteyksissä viikonloppuisin jos heillä on kumppani, perhe jne. Mieluusti pyhitän tämän ajan heille ja heidän läheisten yhteiselle ajalle.
16.11.2024 20:16
En tiedä onko tuosta apua mutta ainakin uutiskynnyksen on ylittänyt.
https://yle.fi/a/74-20123795
16.11.2024 19:58
"Tehdäänkö sama gallup naisille?"
Ihan ei ehkä sama koska asenteita ei nyt kysytty mutta eipä politikkoja ole tämä tutkimus paljoa hetkauttanut.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010821054.html
Itselle jäi kysymerkiksi se miksi miehet jäävät näihin väkivaltaisiin suhteisiin mutta toisaalta tarjosi ainakin osavastauksen siihen miksi parisuhteita ei synny. Koko elämänsä aikana yli 51% oli kohdannut väkivaltaa tai sillä uhkailua. Ei ihme että yksinelo houkuttaa.
14.11.2024 21:13
Sitä nyt ei varmastikaan annettu pois vaan lakimuutoksilla siitä tehtiin joko hyvin vaikeaa ja käytännön tasolla miltei mahdotonta.
Esim tukilakoissa vaaditaan kohtuullisuutta ja sen pitää kohdistua työriidan osapuoliin. En tiedä kuka tuon kohtuullisuuden määrittelee ja miten tuo jälkimmäinen osa määritellään. Tuskin jatkossa opettajat voivat mennä tukilakkoon esim akt:n kanssa.
Taas esim kuntatasolle kun mennään niin meilläkin on paljon eri työehtosopimuksia. En tiedä meneekö tulkinta sitten niin että ammattinimikkeestä ja sopimusalasta riippumatta tukilakot on sallittuja saman työnantajan alaisuudessa.
Käytännössä jos valmistelussa oleva laki suojelutyön määrittämisen siirtämisestä työnantajille toteutuu niin silloin lakko-oikeus kyllä käy turhaksi.
14.11.2024 17:20
Nyt vapaalla mutta viimeksi kun lähdin töistä niin se oli vähän näkökulmakysymys.
Omasta mielestäni koneistin osia mutta yhden mailmanparantajan mielestä, nähtyään ensin asiakkaan lähettämät toleranssit, minä kyllä tein vihreää siirtymää.
14.11.2024 16:36
Itselleni tuo yhteisrintama ei kyllä tullut yllätyksenä. Lakko-oikeutta kun nyt on rajattu niin varmasti luontevaa on pyrkiä niin lähelle keskitettyä mallia kuin mahdollista. Tuohon kun vielä tulee laki rajaamaan sovittelijan oikeuksia niin tulee kyllä sellaiset vaalit keväälä ettei tahdo enää pysyä kärryillä kun sekoitetaan kuntavaalit, aluevaalit ja vielä työehtoasioita keskenään.
Itselleni suurin yllätys tuli a-studiossa. Näyttää siltä että ay-liikkeen ja hallituksen välit on totaalisen poikki. Omaan korvaan kuulosti tosi pahalta Elorannan kommentti että hallitus saa hoitaa työttömät; tämä kommentti oli suora jatkumo kommentteihin hallituksen tekemiin lakeihin.
13.11.2024 23:35
5 / 198