Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3946

1. Mitä ammattiliittoihin tulee niin meillä yksi mikä vaikuttaa on ammattikoulussa annettava työelämää koskeva opetus. Sitä ei tee opettaja vaan siitä tulee kertomaan ammattiliiton edustaja yhdessä työnantajien edustajan kanssa. Käyvät läpi perusasiat kuten työsopimus, tes, työsuojelu jne sekä kertovat miten vaikuttaa jos et kuulu mihinkään, pelkkään kassaan tai olet sekä liiton että kassan jäsen.
    Se että yhdessä esiintyvät ja katkovat huhuilta siipiä on varmasti tekijä joka vaikuttaa päätökseen. Se että kerrotaan yhteisistä tavoitteista molemmista näkökulmista ilman vastakkainasettelua on ehkä tässä se avain teema.

Mitä tuossa nuorten miesten kanssa olen jutellut kun olen yrittänyt suostutella kuntavaaliehdokkaaksi niin jäänyt sellainen kuva että he eivät oikein koe tätä yhteiskuntaa omakseen. Kun sitten markkinoi politiikkaa ratkaisuna niin vastaus on että juhlapuheiden ja todellisuuden välissä on liian iso ero.
    Monet puhuvat kirkosta ja ay-liikkeistä vähän kuin taantumuksellisina konservatiivipesäkkeinä mutta jos sinä saat näistä hengellistä ja taloudellista selkänojaa elämääsi niin se on minusta hyvä asia
  2. Suoranaisesta pahuudesta en tiedä mutta kyllähän naispappeudesta keskustelun ollessa kiihkeimmillään kävi seurakunnissa jäsenkato. Naispappeuden hyväksymisen jälkeen tiedän että monissa seurakuntien kirkkovaltuustoissa tiedostettiin tilanne kappalaista valittaessa sellaiseksi että jos valitaan mies niin jäsenkato jatkuu ja jos valitaan nainen niin katoa ei tule. Itse en tiedä millä perusteella hakijat laitetaan järjestykseen mutta kyllä tämä asetelma siellä taustalla oli.
    Toki joissakin pienemmissä seurakunnissa saattoi olla tilanne toisinkinkin päin mutta isommissa seurakunnissa ja useimmiten juuri noin päin. Uskoisin että se aika on jo takanapäin ja esim kirkkoherran vaaleissa raykaisee enemmän kysymys sateenkaari-ihmisten vihkimisestä kuin kirkkoherran sukupuoli.

Muista havainnoista niin henkilökotaisesti se on aiheuttanut käsien lihaksiston kiinnityskohtien arkuutta. Katselin haastattelun Suomen vahvimmasta naisesta joka on myös pappi ja jotenkin siinä heräsi ajatus että voisin monipuolistaa tuota salitreeniä. Nyt on mukana elementtejä sekä painonnostosta että voimamieslajeista ja kroppa vielä totutteluvaiheessa.

Noin yleisemmin voisi yodeta että tästä on havaittavissa vain puolet sillä meidän seudulta nuoret naiset lähtevät kirkkaimpien valojen perään mutta nuorten miesten kohdalla tämä pitää paikkansa meilläkin.
    https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/usko-jumalaan-puhuttelee-nyt-nuoria-miehia-ateismi-naisia
    Se mikä minusta tuosta tekee kiinnostavan on se että samaan aikaan yhä useampi nuori mies liittyy ammattiliittoihin. Ikäluokat meilläkin pienenee mutta prosenttuaalinen liittymismäärä kasvaa.
  3. Se on poikkeustilaan varautumista kuten myös toinen asia jota ei katsota syrjinnäksi eli "naisten erityistä suojelua raskauden tai synnytyksen vuoksi"
    Minusta ihan perusteltuja molemmat.

Täytyy muistaa ettei oikeasti yleinen asevelvollisuus ole mikään pv:n päätös vaan puhtaasti poliittinen valinta. Samaan tapaan kuin hävittäjätkin oli poliittinen päätös jossa ilmavoimat oli asiantuntijana ja kuultavana. Jos tämä nykyinen järjestelmä halutaan muuttaa niin siihen voi vaikuttaa vaaleissa menemällä ehdolle tai äänestyskäyttäytymisellä.

Itse ulottaisin kutsunnat kaikille ja vaihtaisin myös tuon nimen. Siinä tapahtumassa asepalvelus olisi vain yksi osa ja samlla muutenkin kartoitettaisiin nuoren elämäntilanne ja tulevaisuuden suunitelmat. Tärkeintä ei ole meneekö ampumaan tykillä tai rk:lla vaan se ettei nuori syrjäydy.
    Lisäksi olisi hyvä kertoa enemmän harmaan vaiheen ajasta ja sen vaikutuksesta yhteiskuntaan. Moni lähtee liikkeelle jo harmaan vaiheen aikana.

Itse olen miettinyt että jos tuonne haetaan niitä vapaaehtoisia ja motivoituneita niin entä jos niitä ei riitä. Jos koulutetaan vuosittain vaikka 18-tuhatta ja vapaaehtoisia on 12-tuhatta niin miteen velvoitetaan ne 6-tuhatta saapumaan paikalle ja mitkä on valintakriteerit. Onko hyvä jos on vapaaehtoiset ja määrätyt samassa vai onko parempi jos kaikki on siellä velvollisuudesta.

Epäilen että vaikka asevelvollisuus ulotettaisiin kaikille niin keskustelu jatkuu mikäli suhde ei ole 60/40 ja ihmetellään miksi ei positiivista syrjintää käytetä. Äkkiseltään tuollainen keskustelu tuntuu oudolta enkä siihen vielä itsekkään uskonut hetki sitten. Nyt kun kuitenkin ravintosuositukset kyseenalaistettiin sukupuolten tasa-arvon perusteella niin eiköhän se myös asevelvollisuuteen ulotu.
    https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5030269b-895e-4c77-bdf6-0920d6249f36

Tietysti aina toivoo ettei tämä mene ideologiseksi poliittiseksi kilpalaulannaksi eduskunnassa vaan ymmärretään mistä on oikeasti kyse. En eri asia katsella kuvia kun lennokki pudottaa yhden kranaatin kuin hahmottaa että Ukrainalaisia on kuollut nyt arviolta 43 tuhatta. Viime kertauksissa tuli taas selväksi kuinka fyysistä hommaa on taistelu mekanisoitua jalkaväkeä vastaan.
  4. Itse vein aamulla matot ulos kylmenemään ja kävin kaupassa. Tekaisin tuossa omena-kaura paistoksen ihan siltä varalta että jos naiskauneutta tulee tekemään tupatarkastusta on muutakin tarjottavaa kuin itseni. Kohta lähden salille ja sieltä tultuani laitan matot hankeen ja kämpän imurointiin. Illemmalla sittten matot lattialle kunhan ovat hetken kuivahtaneet.

Huomenna salille jonka jälkeen sulatan pakastimen. Illemmalla alan tutkia koulutuspaikkoja hoiva-alalta. Sen verran paljon vapaata tässä työvuorojärjestelmässä että olen hakenut henkilökohtaisen avustajan töitä ja loppukuusta olisi haastatteluja. Jotakin uutta sisältöä elämään.

Sunnuntaina on sählyvuoro ja illemmalla pitää valmistella eväät ja muu ruokahuolto kun alkaa taas työvuoro.

En tiedä onko tuosta minun hyvin arkisesta viikonlopusta sinulle vinkkejä mutta sanoisin että jos mietit että lähdetkö baariin vai et niin lähde. Ainakin itsellä harvemmin on lähteminen kaduttanut, lähtemättä jättäminen kylläkin. Jos haluat mennä paikkaan jossa on pikkujouluporukkaa niin niitä varmasti riittää mutta toinen vaihtoehto on joku sporttibaari tyyppinen paikka.
    Urheilu ja muut tapahtumat on tietysti parhaimmillaan paikan päällä joten niitäkin kannattaa miettiä; näyttelyt, konsertit, elokuvat ja joulutapahtumat.

Jos hieman mennään viikonlopusta pidemmälle niin itse olen pohtinut risteilyllä käymistä ennen joulua. Minulla lapset on joulun töissä enkä itsekkään ole jouluihmisiä joten ajattelin kuitata joulun käymällä risteilyllä ennen aattoa. Jos sen nyt viikonloppuna varaisi niin olisi jotakin mitä odottaa.