Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3584

1. Toki historialla on oma painoarvonsa eikä ehkä olla kaikiltaosin nykymittapuulla ihan salonkikelpoisia mutta olen usein kyseenalaistanut nykysuuntauksen jossa jollakin etuoikeuskehällä jaetaan ihmiset hyviin ja syyllisiin. Minusta tuo ei ole pitkässä juoksussa voittava taktiikka.
  2. Kaveripiirin ja hiukan laajemman seurannan perusteella muutama tekijä.

Ensinnä kovalla prosentilla nämä tupakoivat. Tupakointi itsessään tuskin on kriteeri mutta esim ravintoloissa kontaktit yleensä alkavat siellä. Kaverilakin sytkäri aina kädessä. Jos joku nainen tulee tupakalle eikä heti löydä tulentekovälineitä niin kaverin sytkäri roihuaa jo edessä.

Lisäksi nämä kaverit on jänniä, siis positiivisessa mielessä. Tuo jännä on ehkä turhan rujo sana mutta korvaava voisi olla yllätyksellisyys tai arvoituksellisuus. Jos naisia on vaikka grilliruokaa nauttimassa niin saattavat mennä polvilleen pöydän päähän ja kysyä onko ranskikset hyviä. Kohta naiset syöttävät heille ranskiksia kuin lokin poikaselle.

Ulkonäöllisesti en tarkkoja mittoja osaa sanoa mutta käyttäisin termiä näyttäviä. Itse näytän aliravitulta vaahtosammuttimelta kun vaellusreissuilla välillä on käyty baareissa kaverin kanssa joka on yli 185cm ja painaa satasen kieppeillä. Kyllä naisten jutustelu alkaa juuri kaverin kanssa. Toinen ulkonäöllinen juttu joka saattaa olla ensimmäistä jopa tärkeämpi on hymyily. Itse olen sellainen totinen byrokraatti ja taas kaverit hymyilevämpiä niin onhan heitä helpompi lähestyä.

Työelämästä en osaa tarkempaa analyysiä tehdä mutta ainakin ne vakipaikka mediaanituloilla on ollut ihan riittävä. Tuossa ehkä pääasia on ettei keskusteluissa isosti hauku työtä ja työkavereita. Ehkä on vähän parempi yksilö jos kokee työn mielekkääksi ja siitä saa sisältöä kuin että tekisi sitä pelkästään rahasta.

Sellainen yhdistävä piirre joka myös minulta löytyy perustuu sanontaan että ihmisellä on kaksi korvaa mutta yksi suu. Eli keskusteluissa painopiste on nimenomaan kuuntelussa ja siihen että oikeasti kuuntelee eikä vain ole kuulolla. Kaveri onkin joskus todennut että paras investointi naisen iskemiseen olisi hommata kuulolaite. Menetys olisi taattu kun kesken keskustelun pyytäisi anteeksi pientä hetkeä kun pitää säätää kuulolaitetta etttä kuulee naisen paremmin.
  3. Oikeistohallituksen teot ja seuraukset nähdään aikanaan mutta tässä tapauksessa uudistus meni kyllä viher-vasemmiston piikkiin; toki myös keskustan.
  4. Miesten arvostuksesta ehkä enemmän kertoo se kun vertaa uutisointia miestenpäivän ja naistenpäivän osalta sekä myös tyttöjen ja poikien päivän tekstejä.
    Samoin sitä voi miettiä mies-ja naisjärjestöjen valtionrahoituksen tai puoluetuen jakoperusteiden mukaan.

Työelämä on sitten minusta hieman monisäikeisempi juttu. Tuohon kun liittyy vahvasti myös koulutus. Arvostetaanko poikia vähemmän koska valitsevat ammattikoulun; tätäkin voi olla että leimataan kunnianhimottomiksi. Itse kuitenkin oletan että koulutus itsessään nähdään arvokkaana ja sitä kautta se arvostus tulee eri ammatteihin.

Olen joskus SAK;n kokouksissa hieman kyseenalaistanut tiettyjen liittojen toimintaa näköalattomuudesta. Meillä puhutaan työvoimapulasta naisvaltaisilla aloilla joten olisiko liikaa pyydetty isommasta kamppanjasta jossa todetaan että Ollikin voi opettaa ja Seppo saattohoitaa. Jotakin vastaavia on ehkä joskus ollutkin mutta kun tiedossa oli että sote ajetaan maaliin niin uudelle kampanjalle olisi ehkä ollut tilausta.
    Olen vuosien saatossa pyrkinyt saamaan muitakin kuin miehiä kiinnostumaan metallialasta. Saavutukset on olleet vaatimattomat.
    Toki hyvä että ihmiset hakeutuvat töihin josta ovat kiinnostuneet mutta vaihtoehtoja olisi myös syytä pitää esillä.

Tuohon laajempaan muuttoliikkeeseen en oikein jaksa uskoa. Koulutus ja työpaikat ovat jakaantuneet sen verran voimakkaasti niin että pidempää koulutusta vaativien ammattihenkilöiden koulu ja työpaikat ovat isoissa keskuksissa. Näiden lisäksi sinne keskittyy myös palvelusektori. Poikkeuksena ehkä rakentaminen mutta se on ala jonne lähdetään reissuhommiin kauempaakin.
    Arvostus yleensä maaseutua ja miehiä kohtaan nousee esiin kun kansanedustajan näkemys on tyyliin "...ainoa syy muuttaa maalle on insesti ja maalla ei kukaan kuule, kun vaimo huutaa apua." Valitettavasti tällaiset negatiiviset lausahdukset jäävät elämään ja melko paljon saa tästä poikkeavia ajatuksia tulla että kompensoi tämän kommentin.

"Tuleekohan tässä 10-20 vuoden kuluessa taas paluu vanhaan, jolloin miesten arvo yhteiskunnassa nousee?" En usko, luulen että me on hävitty tämä taistelu.
    Työelämää kun miettii niin yhä etenevä automaatio vähentää teollisuuden ja rakentamisen työpaikkoja. Robotit tekee talot elementeistä ja jos lehtitiedot pitää paikkansa niin esim Raahesta lähtee vihreän siirtymän vuoksi 1500-2000 työpaikkaa teollisuudesta. Käytännössä kuolinisku tuolle alueelle.
    Uskon myös että perhepolitiikassa tullaan tekemään radikaaleja ja nopeitakin muutoksia ja villi veikkaus on että ns "Unkarin malli" jossa äidit saavat tuloverohelpotuksia on vahvoilla. Ilmeisesti bkt ja syntyvyys ovat tuolla kehittyneet myönteiseen suuntaan mutta mitä se on tarkoittanut miesten osalta niin se ei minulle ole selvinnyt.

Se että kirjoitin tuonne että on hävitty tämä taistelu perustuu pitkälle siihen että yhä suurempi osa ei pärjää ja ne jotka pärjää pärjäävät oikeinkin hyvin. Tämä siis taloudellisesta näkökulmasta että arvostuksesta esim koulutukseen peilaten. 10-20 vuotta on lyhyt aika muttaa esim koulutusjärjestelmää ja vaikka perhepolitiikka muuttuisi ja onnistuisi niin vaikutukset olisivat ylisukupolvisia.
    Sanotaan 50-vuotta niin tilanne voi olla taas eri mutta sen tilanteen saa tänne päivittää sitten joku muu