Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

1. Puosuvaaria+mahdollisesti+rannikkolaisena+kiinnostavat+nuo+korvetit+juuri+niiden+Raumalta+tilaamisen+vuoksi.Tässä+elisen+yleiskorvetti/fregatti+katsauksen+päälle+vielä+melko+tuore+saksalaisten+Braunschweig+luokan+korvetti+mittoineen+ja+aseistuksineen.Tämäkin+on+kantavuudeltaan+vain+alle+puolet+Rauman+"fregateista"+mutta+tässäkin+päätykki+on+juuri+se+76+millin+Oto+Melara+eika+häviämään+simuloinneissa+todettu+57+millinen+mikä+nyt+asennetaan+paljon+suurempiin+suomalaisaluksiin.https://en.wikipedia.org/wiki/Braunschweig-class_corvetteKeskustelisin+kyllä+mieluummin+energiakemiasta+ja+ilmastokysymyksitä+kansainvälisen+kaupan+lisäksi+kun+sitäkin+olen++Lontoossa+opiskellut+tehotutkinnossa+ennen+lopullista+muuntumista+ihan+sertifioiduksi+kemistiksi+ja+sitten+muutaman+kymmenen+vuotta+pitkin+maailmaa+juurikin+sitä+energiaa+käyttävussä+ja+tuottavissa+laitoksissa+nimenomaan+lämmönsiirtopintojen+tehokkuuteen+liittyvissä+projekteissaOlen+vaan+hiukan+yksinäni+sen+konkreettisen+tiedon+ja+vertailutoimintojen+kanssa+kun+täällä+ei+nyt+ole+oikeastaan+muita+kuin+amummu+jolla+on+koulutus+ilmastoilmiöihin+ja+säihin+siltä+osin+kuin+on.+Häntä+se+ei+enää+näytä+hirveesti+kiinnostavan+ja+itsekin+jouduin+sitten+noin+kolme+vuotta+sitten+vetäytymään+käytännön+kenttäprojekteista+pois+tuon+pienen+kurkkuvaurion+vuoksi.+Tosin+olen+poikia+vielä+viime+kuukauteen+asti+netissä+konsultoinut+kun+ovat+apua+tarvinneet.Harmittaa+kun+Saksalainen+saman+alan+tunnetuin+kolleega+jonka+kanssa+myös+työskentelimme+samassa+konttorissa+vaikkakin+eri+yhtiöissä+Hampurissa+ehti+olla+aktiivina+kenttäkonsultoinnissa+vielä+vuotta+pidempään.+Minä+ilman+tuota+kurkkua+olisin+nytkin+Dubaissa+talven+yli+ihan+projekteissa+senior+apuna+eli+ns.+viimeisenä+varmistimena.Kaikkea+ei+vaan+valitettavasti+saa+loputtomiin+menemään+toiveidensa+mukaan.Mutta+se,+että+olen+valinnut+olla+eläkkeellä+ihan+omissa+piireissäni+ja+valinnoissani+on+puhdas+oma+tahtoniMinulle+riittää+mukava+yksiö+kivikylän+lähes+keskustassa,+toimiva+mukava+ajoneuvo+ja+netti+sekä+kokoukset+kolleegoiden+kanssa+sen+lisäksi+että+pojat+ja+siskot+tapaamme+säännöllisesti.+Saksalaisesta+pojanpojastani+toivon+tietysti+kemistiä+kun+kemisteille+aina+hommia+ja+mielenkiintoa+riittää,+mutta+vain+toivon.+Ihan+saa+itse+valita+ellei+isänsä+sitten+harrasta+ohjailua+ja+ajattelua+hänen+puolestaan+tai+ylitse,+mitä+en+kyllä+usko.
  2. Luulen,+että+tuossa+"Feregattien"+joita+ne+todellisuudessa+ovat,+valinnassa+on+painanut+sellaiset+seikat+kuin+näiden+mukana+tullut+suhteellisen+suuri+ja+korkealle+ulottuva+ilmatorjunta+ohjuskyky,+Extended+Sea+Sparrow+ohjukset,+joiden+kokonaiskantama+on+50+kilometriä+ja+korkeus+hiukan+epävarmaa+tietoa+mutta+luultavasti+luokkaa+15+km.+Niitä+kalliita+ohjuksia+on+tilattu+noita+neljaa+alusta+varten+64+kappaletta.+Jokainen+maksaa+noin+900000+dollaria.Ne+ovat+myös+suunniteltu+kansainväliseen+meritoimintaan+eli+avustus+ja+valvontatehtäviin.Ne+eivät+todellakaan+kovin+hyvin+sovellu+saaristoisen+rannikkomme+puolustamiseen+muuta+kuin+kaukosysteemeillä+eli+juurikin+niillä+ohjuksilla.Itse+olisin+valinnut+niitä+nopeita+matalakulkuisia+luotojenkin+sekaan+naamioitumaan+pystyviä+monitoimi+ohjusveneitä+jotka+itseasiassa+ovat+vain+hiukan+Ruotsin+Visby+korvetteja+pienempiä+ja+ostanut+merivoimien+lippulaivaksi+ja+kansainvälisiin+operaatioihin+yhden+hyväkuntoisen+täysin+aseistetun+EU+maiden+fregatin,+jollaisen+uskon+löytyvän+helpostikin+suhteellisen+edullisella+hinnalla+monestakin+suuresta+EU+laivastosta.++Monet+EU+maathan+ovat+sellaisia+rakennuttaneet+Espanjassa+ja+Italiassa+joissa+niiden+tuottaminen+modernein+sensoreineen+ja+aseinee+osataan.+Esimerkiksi+se+yleisin+laivastojen+automaatti+tykki+on+italialainen+76+millin+Oto+Melara.Mutta+kuten+kaikessa,+myös+tässä+voimme+vain+esittää+milelipiteemme.+Onneksi+näissä+asia+asioissa+ei+saa+joukkoa+kitkeriä+ja+herkkähipiäisiä+hyökkääjiä+niskaansa.++Tosin+ei+se+aivan+tavatonta+ole+asiaketjuillakaan+että+joku+ottaa+nokkiinsa+jos+jollain+on+hänestä+eriävä+mielipide.++Joka+paikassa+on+niitä+jotka+eivät+pysty+käsittelemään+omistaan+poikkeavia+mielipiteitä+totuudesta+nyt+puhumattakaan.
  3. Teinpä+joku+päivä+sitten+lupauksen+että+7+päivään+en+noteeraa+mitään+paskanheittoa.+Siksi+en+nytkään+kommentoi+paskanheittimen+esittämiin+provoihin.+7+päivää+loppuu+Torstai+iltapäivällä.Mitä+Edson,+muuten+tulee+näihin+keskustelu+ja+ryhmittymisasioihin,+niin+mikäänhän+ei+ole+tapahtunut+yllättäen+vaan+kehitys+on+jo+pitkään+ollut+nähtävissä.+Aivan+kuin+aikoinaan+Weepelin+osalta+joka+valitsi+pariutumisen+herkkähipiäisten+ja+heikkopersoonaisten+kanssa.+Joukossa+on+helpompaa+torjua+oma+kyvyttömyytensä+kohdata+todellisuuss+ja+erilaiset+mielipiteet,+todellisista+ihmiskuntaa+koskevista+asioisdta+puhumattakaan.Kova+oli+erotusyritys+ja+onhan+se+nyt+jollain+tavalla+onnistunut.+Voi+olla+että+siinä+on+kuitenkin+kuuluisan+Pyrrhoksen+voiton+tuoksua.Tämä+siksi+että+ei+se+maailmaa+kuitenkaan+miksikään+muuta+niin+kauan+kuin+areenan+sääntöjä+kirjoitusoikeuksista+noudatetaan.Kukaan+ei+pääse+kenestäkään+eroon+ellei+joku+ihan+itse+halua+poistua.+Takana+ovat+ne+ajat+että+ihmisiä+onnistuttiin+karkottamaan+ketjuila+erilaisilla+ala+arvoisilla+hyökkäyksillä+ja+ryhmä-tai+pari+muodostamisilla.Olisi+toivottavaa+että+moni+kommentoijista+ymmärtäisi+edes+ihan+perusasioita+subjektiiviselta+vihaltaan+sellaisia+kohtaan+joilla+on+laajempi+ajatuskenttä.ps.+En+muuten+lainkaan+ymmärrä+mitä+amummu+tuossa+kirjoittaa.+Tiedänhän+minä+että+hänellä+ja+Edsonilla+ei+kovin+hyvät+keskusteluvälit+ole,+mutta+kuka+muu+on+hänen+kimmppunsa+käynyt,+koska,+ja+miten+???++Vai+onko+hänkin+lopulta+niitä+jotka+näkevät+itsensä+kun+keskustellaan+ihan+kaikkia+ja+kaikkea+koskevista+yleisyyksistä?Sen+voin+kyllä+sanoa,+että+niin+kauan+kuin+Edson+on+asiallisesti+oikeassa+ja+puhuu+totta,+niin+en+puutu+hänen+yksilölliseen+kielenkäyttöön+kuten+en+muutenkaan+halua+puuttua+kenenkään+asioihin.+Ainoastaan+kirjoittaa+totta+ja+kiinnostavia+asioita+ja+lukea+toiseten+kiinnostavia+juttuja+ja+jättää+itseäni+kiinnostamattomat+kommentit+ja+asiat+muiden+kiinnostuksen+kohteeksi+ja+antaa+keskustelun+edetä+jokaisen+mielipideoikeudella.Voin+vain+toistaa+että+ala+arvoista+vääristelyä,+valehtelua,+liehittelyä+ja+mielistelyä+en+suosi+ja+sellaisesta+saatan+ajoittain+kertoa+sellaisen+mielipiteeni.Yleensä+minun+kannaltani+katsottuna+sellaiseen+ryhtyy+suurella+palolla+vain+yksi+kirjoittajista+ja+sen+uhreja+sitten+on+muutama.
  4. Jos+joku+ei+ymmärrä+mitä+tarkoitan+selkäänpuukottajalla+niin+ei+se+enää+minun+ongelmani+ole.+Minun+käsittääkseni+asian+pitäisi+olla+yksiselitteisen+selvä.+Myös+senkin+pitäisi+olla+aivan+selvää,+että+kysymyksiä+voi+tehdä+ja+niihin+vastataan+jos+niihin+on+mitään+vastattavaa+tai+kysymys+on+edes+luettuHuomaan+kyllä+että+monilla+tuntuu+olevan+hyvin+herkkä+ja+ohut+nahka.+No+sekin+on+osa+elämää.+Siksihän+täällä+osa+yrittää+aina+jonkinlaista+sovittelua+tai+ainakin+ymmärrystä+ettyä+asioista+voi+olla+eri+mieltä,+kunhan+on+rehellinen.+Sen+rehellisyydenkin+suhteen+monet+ovat+omineet+epäilyn+itseesnsä+vaikka+siinäkin+on+täysin+yksiselitteisen+selvää+mitä+sillä+tarkoitan+tai+ketä+tarkoitanMutta+jatketaan+melomista.+Siten+lopulta+vain+matka+taittuu+eikä+etsimällä+kiviä+koskesta