Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

188

1. Komppaan+edellistä.+Raamatussa+on+käännösvirheitä,+mutta+ne+EIVÄT+vaikuta+Raamatun+pääsanomaan.+Just+nuo+lepakko,+heinäsirkka,+jänis+märehtii+(mikä+on+totta!)+jne+ovat+todella+vähäpätöisiä,+sanoisin+arvottomia+teologisessa+mielessä.+Jännää+miten+kriitikot+takertuu+tälläsiin+sivuseikkoihin,+kun+olis+oikeesti+aiheita,+joilla+upottaa+koko+kristinusko.+Kuten+Jeesuksen+ylösnousemus.+Siihen+ei+vain+ole+löytynyt+yhtään+vakuuttavaa+selitystä+muuta+kuin,+että+niin+tapahtui+kun+tutkitaan+sen+aikakauden+historiaa.+Jeesuksen+ylösnousemus+on+ainut+järkeenkäypä+selitys.+Mutta+en+jaksa+argumentoida+siitä+kaikkea.+Katsokaa+tämä+video...+https://youtu.be/4qhQRMhUK1o
  2. Samaa+mieltä+useassa+kohdassa+ellen+jopa+kaikissa.+Kirjoittelin+pitemmältikin,+mutta+tämä+tökerö+sivusto+hävitti+sen.+Anyway+pikareferointi...+oon+samaa+mieltä,+että+tieteen+raja+tulee+vastaan+BigBangissä.+Tiede+ei+voi+tutkia+mitä+on+ollut+ennen+sitä.+Mutta+silti+sitä+pätee+sama+tieteen+lainalaisuus:+syyn+ja+seurauksen+laki+kuin+mitä+tahansa+muutakin,+mikä+on+saanut+alkunsa.+Mikäli+aiheuttaja+olisi+Jumala+niin+tieteellä+sitä+ei+voi+todistaa.+Filosofialla+paremmin.+Kukin+päättäköön+itse+mihin+suuntaan+johtolangat+eniten+johtaa.+Useasti+mainitsemani+Kalam+Cosmological+Argument+-videolla+valaistaan+mahdollista+aiheuttajaa.+Argumentin+jalostaja+William+Lane+Craig+on+ko.+argumentista+tehnyt+filosofian+väitöskirjan+Birminghamin+yliopistossa.+Vertaisarvioituna+tottakai.+Kyseistä+argumenttia+ei+voi+ohittaa+pelkillä+toteamuksilla,+että+"se+on+vain+väite"+tai+"hölynpölyä".+Argumentti+kestää+kritiikkiä+yliopisto+tasolla.+Mikäli+kiinnostaa+lukea+aiheesta+kirjallisuutta+suomeksi+niin+William+Lane+Craigin+"Valveilla+-+uskon+perusteltu+puolustaminen"+löytyy+esim.+adlibriksesta+n.32€.+Mahdoton+avata+argumenttia+laajasti+ja+täysin+kattavasti+pelkästään+netin+keskustelupalstoilla.+YouTube+videokin+avaa+jo+hyvin.+Craig+on+väitellyt+aiheesta+julkisesti+myös+monien+tunnettujen+ateistien+kanssa.+Harmi+kun+käytät+anonyymia+nimeä,+mutta+asiallisesti+ja+hyvin+kirjoitit.+Suurelta+osin+ollaan+samaa+mieltä...+Ilmeisesti+vain+sillä+erolla,+että+toinen+uskoo+Jumalaan.
  3. Aluksi...Katsoitko+noita+videoita,+joista+vinkkasin+vai+ryhdyitkö+saman+tien+hyökkäämään?+"Raamattu+ei+puhu+evoluutiosta+yhtään+mitään."Argumenttina+tuo+on+huono.+Raamatussa+paljon+asioita,+joista+ei+mainita,+mutta+silti+ovat/voivat+olla+totta.+Toisekseen+Raamattu+ei+keskity+luonnontieteellisiin+totuuksiin+vaan+pyrkii+osoittamaan+pelastustien!+"Jeesus+sanoi,+että+jo+alussa+Jumala+loi+ihmisen+mieheksi+ja+naiseksi."Mun+käsittääkseni+Raamatun+tulkinnan+yksi+pääperiaate+on+asiayhteys.+Luepa+tuo+kokonaisuudessaan+niin+oivallat,+että+siinä+puhutaan+avioliitosta,+ihmisistä.+-->+"alku"+voi+viitata+myös+ihmisen+alkuun,+EI+siis+välttämättä+maailmankaikkeuden+alkuun.+"Ei+kannata+lähteä+vääntämään+Raamatun+sanaa+omaan+maailmankuvaan+sopivaksi."Mun+maailmankuva+on+edelleen+Raamattua+kunnioittava+ja+pidän+Jumalan+olemassaoloa+välttämättömänä.+Oletko+täysin+varma,+että+mm.+Genesis+oli+tarkoitettu+alkujaan+otettavan+kirjaimellisesti?+Tiedoksi...(joidenkin)+kristittyjen+historian+tutkijoiden+mukaan+on+erittäin+epätodennäköistä,+että+kukaan+Genesiksen+kirjoitusajankohtana+otti+tekstejä+kirjaimellisina.+Siihen+historialliseen+aikakauteen+kuului+vahvasti+symboliikkaa+jne.+Tämä+antaa+mahdollisuuden+myös+muille+tulkinnoille+kuin+kirjaimellisesti+otetut+tulkinnat.+Kuten+jutun+alussa+sanoin...+Olen+kristitty.+Ollut+15v.+Kuulun+seurakuntaan+jne.+hengelliset+asiat+on+tuttuja.+Se,+etten+välttämättä+kannata+Raamatun+kirjaimellista+tulkintaa,+ei+vähennä+pienimmässäkään+määrin+mun+arvostusta+Raamattua+kohtaan.+Rehellisesti+sanottuna+pystyn+pitämään+sekä+evoluutiota+että+kreationismia+totena...molempia+tosin+tietyin+edellytyksin.+Pointti,+mitä+yritän+koko+jutun+kautta+sanoa+on+ettei+kristittyjen+tulisi+olla+tässä+asiassa+niin+ehdottomia.+Kristilliseen+seurakuntaan+mahtuu+eri+tavalla+(kehällisistä+asioista)+ajattelevia+ihmisiä.+Kehällisillä+tarkoitan+ei-niin-oleellisia+asioita.+Kristinuskon+ytimessä+(mm.+pelastus)+olevilla+asioilla+sen+sijaan+on+tärkeää,+että+kristityillä+on+samansuuntaisia+ajatuksia.Se,+etten+täysin+varma+ole+miten+Jumala+tämän+kaiken+loi+niin+se+ei+minua+häiritse.+Raamatun+tärkeimmät+asiat+alkaa+ihmisen+luomisesta.+Se,+mitä+on+ennen+sitä+ollut+niin+aivan+yks+lysti+-+niillä+ei+ole+teologisessa+mielessä+mitään+merkitystä.+(Tässä+kohtaa+otat+varmaan+argumentin+"miksi+eläinten+kuolemaa+oli+ennen+lankeemusta").+Entäpä,+jos+kuolemalla+tarkoitettiinkin+hengellistä+kuolemaa?+Eihän+Aatami+ja+Eeva+heti+kokeneet+luonnollista+kuolemaa+vaan+eron+Luojansa+yhteydestä.+Tällöin+eläinten+kuolemat+on+poissuljettuja+kritiikin+kohteena.+Suosittelen+tutustumaan+myös+teistisen+evoluution+kannattajien+kirjoihin...Eero+Junkkaalan+"Alussa+Jumala+loi"+on+hyvä+aloitus.+En+suosittele+sillä,+että+ajattelisit+samoin+kuin+Eero,+mutta+että+ymmärtäisit+muitakin+mielipiteitä.+Oman+kokemukseni+kautta+evoluutio+vs.+kreationismi+on+aiheuttanut+turhaan+mielipahaa+jne+uskovienkin+keskuudessa.+Erityisesti+erimielisyydet+on+tukahduttaneet+evsnkeliumin+kertomisen.+Toisinaan+kun+myöntää+"evoluutio+voi+olla+totta"+niin+pääsee+paljon+nopeammin+itse+pääasiaan+eli+evankeliumin+sanomaan!+Eikai+kristittyjen+päätehtävä+ole+tehdä+ihmisistä+kreationismi-uskovia+vaan+Jeesukseen+uskovia?+Mieti+sitä...Vinkkaamani+ReasonableFaith+-sivusto+on+William+Lane+Craigin+tuotantoa.+Hän+on+maailman+tunnetuimpia+kristittyjä+apologeja+(kristinuskon+puolestapuhujia).+Jos+et+vielä+vaivautunut+katsomaan+esim+Kalam+Cosmological+Argument+-videota+niin+katso+se+ensin+ja+jatketaan+keskustelua.