Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
hvp27
hvp27
hvp27
Vapaa kuvaus
Aloituksia
57
Kommenttia
8242
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tässä hyvä kirjoitus kakkosen syistä: https://www.antidootti.fi/insuliiniresistenssi-insuliini-ja-tyypin-2-diabetes/
05.03.2026 16:37
Diabeettikko on remissiossa jos pitkä sokeri on normaali, sokerirasituskokeen tulos on normaali ja paastosokeri on normaali ilman lääkkeitä.
Verensokerin pienempi vaihtelu karppiaterialla ei siis riitä remissioon. Diabeteslääkkeet vaikuttavat lähinnä sokerinmuodostukseen elimistössä, poistavat sokeria (siis sitä itsemuodosttettua) tai joissain tapauksessa lisäävät (normalisoivat) insuliinin eritystä aterian jälkeen. Ainoastaan ateriainsuliinia käytetään kompensoimaan hiilihydraattia.
Jos ihminen toteaa karppauksen aloittamisen jälkeen että minä olen terve kun aterian jälkeiset verensokerit ovat paremmat enkä enää tarvitse lääkkeitä ja jättää vuosikontrollit väliin niin ollaan kyllä ongelmissa.
Kakkosen yleisin (oikeastaan ainut) syy on insuliiniresistenssi ja sen aiheuttaa lihavuus. Insuliiniresistenssi ihminen tuottaa jopa 4 kertaa enemmän glukoosia kuin terve. Kakkonen on siis hiukan monimutkaisempi juttu.
05.03.2026 15:49
Siis 90% kakkosista pääsee eroon lääkkeistä laihduttamalla vähintään 15 kg. Eivät kaikki.
Osa karppaajista kieltää myös täysjyväviljan, siemenöljyt, juurekset ja hedelmät jotka ovat tutkitusti terveellisiä. Osa karppaajista suosii punaista lihaa ja eläinrasvoja. Jotkut karppaajat väittävät että karppaus auttaa lukuisiin sairauksiin vaikka todistetusti se auttaa vain lääkehoitoon reagoimattomaan epilepsiaaan.
Karppaus on siis laihdutusdieetti muiden joukossa eikä se ole pitkällä tähtäimellä edes muita dieettejä tehokkaampi.
Lainaus Knuutilta:'Silloin kun VHH-ruokavalion rasvakoostumus painottuu tyydyttymättömiin rasvoihin ja tyydyttyneen rasvan määrä pysyy kohtuullisena, VHH-ruokavaliolla ei ole haitallista vaikutusta veren rasvaprofiiliin. Mikäli rasvakoostumus painottuu tyydyttyneeseen rasvaan, veren rasvaprofiili voi muuttua epäedulliseen suuntaan.'.
05.03.2026 04:47
Tässä on viimeisin metatutkimus (vuodelta 2025) karppauksesta ja
kakkostyypin diabeteksestä:
https://www.diabetesresearchclinicalpractice.com/article/S0168-8227(25)00478-4/fulltext
Sama tulos kuin aiemminkin eli karppaus laskee hiukan pitkää sokeria 3
kk kohdalla mutta myöhemmin lasku katoaa.
'Results
Twenty-seven RCTs (n = 2,870; 7 Eastern, 20 Western) were included.
Across analyzed time points, no arm sustained carbohydrate intake < 10 %
of total energy; therefore, findings generalize to low-to-moderate
carbohydrate rather than very-low-carbohydrate. LCDs improved glycemia
short-term: HbA1c − 0.29 %, with the largest effect at 3 months. Fasting
blood glucose decreased overall (−7.12 mg/dL). Weight loss was greatest
at 3 months and attenuated thereafter. At 3 months, lower actual
carbohydrate intake was related to larger HbA1c and weight reductions.
Conclusions
LCDs offer modest, short-term metabolic benefits for type 2 diabetes
management, but benefits diminish over time. Cultural context may shape
responses, underscoring individualized, culturally tailored care.'
tuo 0.29% on Suomessa käytössä olevalla asteikolla mmol/mol suurin
piirtein 1 mmol/mol eli merkityksetön. Paastosokeri laski sitten 0.4
mmol/l. Tuokaan ei ole paljon.
04.03.2026 16:57
https://www.dzd-ev.de/en/press/press-releases/press-releases-2024/a-new-ddz-study-provides-systematic-evidence-for-the-first-time-different-diets-are-effective-in-the-management-of-type-2-diabetes
Aika moni dieetti auttaa kakkoseen saksalaisten mukaan.
04.03.2026 05:06
Viimeisestä: 'respectively.Conclusions: This review of healthy individuals indicated that a lower glycemic diet may lead to important reductions in blood pressure. However, many of the trials included in the analysis reported important sources of bias. This trial was registered at PROSPERO as CRD42016049026.'
04.03.2026 04:59
Australiassa suositellaan maltillista karppausta yhtenä dieettinä kakkosille painon hallintaan.
04.03.2026 04:53
Kannattaa tutustua tiedemiesten tekemiin yhteenvetoihin eikä karppausgurujen teksteihin. Esimerkiksi:
https://juhaniknuuti.wordpress.com/2017/05/12/vahahiilihydraattinen-vhh-ruokavalio-ja-diabetes-2/
Tehtyjen tutkimusten mukaan siis ketogeeninen dieetti ei ole sen parempi kakkostyypin diabetekseen kuin muutkaan laihdutusdieetit.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2989112/
'The animal low-carbohydrate score was associated with a higher all-cause mortality (pooled HR comparing extreme deciles=1.23, 95% CI=1.11-1.37, p-trend=0.05), cardiovascular mortality (corresponding HR=1.14, 95% CI=1.01-1.29, p-trend=0.029), and cancer mortality (corresponding HR=1.28, 95% CI 1.02-1.60, p for trend = 0.09). ' kannattaa siis katsoa ettei syö lihaa tai eläinrasvaa jos karppaa.
03.03.2026 15:52
Googlasin asiaa ja lihominen heikentää suolistohormonien vaikutusta ja laihtuminen parantaa.
26.12.2025 08:25
Lakritsihappo nostaa verenpainetta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lakritsihappo
17.12.2025 02:41
Itsellä sama kokemus Ozempicistä eli pidän taukoa (aloitan uudestaan maanantaina). Ruokamäärät eivät ole kasvaneet yhtään vaikka ruokaa pystyisikin syömään enemmän.
04.12.2025 06:09
LDL-kolesteroli on loistoluokkaa jos se on alle 1.4 mmol/l. Runsas tyydyttyneen rasvan saanti lisää myös syöpiä.
03.10.2025 04:05
20 g voita on yksi voisarvi tai yksi annos voihin tehtyä kastiketta. Ei ole hirveästi mutta tietysti 10 g tyydyttynyttä rasvaa (90 kcal, jotain 4 E%) lisää tyydyneen rasvan saantia reilusti.
01.10.2025 16:53
Haittoja ei havaittu ja tutnimus lopetettiin kesken kun voiryhmäläiset ohjattiin käyttämään rypsiöljyä.
Tyydyttynyt rasva lisää insuliiniresistenssiä ja kehon oma rasva on kakkostyypin diabeteksen pääsyy.
01.10.2025 04:47
Eivät ranskalaiset syö valtavasti voita vasn n. 20 g per päivä. Tuossa on 16 g rasvaa eli suunilleen 140 kcal. Tyydyttynyttä rasvaa menee 15E% eli aavistus enemmän kuin Suomessa.
Ranskalaisilla on edullisemmat geenit kuin meillä sydäntautien kannalta, meillä on APOE-geenin nelosvarianttia paljon.
Aina kannattaa muistaa Lyonnin sydäninventio, rypsiöljyryhmässä oli 80% vähemmän sydänkohtauksia kuin voiryhmässä.
30.09.2025 16:34
Terveystalokin suosittelee karppaajille rypsi- ja oliiviöljyä sekä pähkinöitä eikä voita, kermaa eikä rasvaisia eläintuotteita, miksiköhän?
27.09.2025 17:32
Atrialta saa tosissaan suklaahiehoa. On työkaverin mukaan erinomaista grillattuna.
27.09.2025 16:50
Minä suosittaisin juustouunilenkkiä (800 g, 2100 kcal) ja lihapiirakkaa lenkillä tai grillimakkaralla.
26.09.2025 16:40
Margariini tehdään kasviöljyistä ja kovista kasvirasvoista transesteröimällä (eli vaihtamalla rasvahappoja ja niiden paikkoja glyserolissa). Halutut rasvat valitaan jäähdyttämällä seosta. Katalyyttiä ei päädy lopputulokseen.
Vastaava prosessi kuin biodieselin teko. Rasvaa, vettä, etyylialkoholia ja hiukan lipeää sekoitetaan ja lämmitetään. Lopputuloksena rasvahappojen etyyliesteri ja liuos, jossa on vettä, glyserolia ja lipeää. Tällä tavalla tehdään myös etyylikalaöljyä.
26.09.2025 04:16
Näinpä. Syön voita ja keksin perusteita sen syömiselle. Margariineja ei tehty kissoista ja vuonna 1970 suomalaisten ikävakioitu sydäntautikuolleosuus oli 5 kertaa suurempi kuin nykyään, pitkälti tolkuttoman maitorasvan käytön takia.
21.09.2025 12:15
3 / 413