Vapaa kuvaus

Aloituksia

47

Kommenttia

6662

1. Niinpä, kun passikuvani näin, ensimmäinen ajatukseni oli, että en minä nyt vielä noin ruma ole, vielä kun olin vähän tälläytynyt.
    Kuvaaja lohdutti, että niin ne nuoremmatkin sanovat, että siinä se valo korostaa kaikki juovat.

Ei minulla sulhasta ole, se on tuo kissa. Väinö, Sel-la sanoi Villeksi ja eipä sen nyt niin nuukaa ole, hyvä nimi se Villekin olisi.
    Minä laulan tuolla ulkona tuota Karjalaisen Väinö-laulua, kun kissaa kutsun, olen aina tykännyt tuosta laulusta.
    Muistan, kun se laulu tuli, se kertoi hänen syntyneestä lapsestaan, joka sai nimekseen Väinö.
    Siinä, kun lauletaan ´´alla, omenapuun, ei voi olla kukaan muu, siellä, siellä se Väinö on´´, niin joku ilkeäluuloinen kirjoitti yleisön osastossa, sananmuotoa en muista, mutta, että inhosi, kun puliukoista lauletaan.

Sitä testiä tehdessä, kun hoitajakin sanoi, että kun kaikki tulee oikein, sanoinkin, että ne ovat helppoja silloin, kun ei ole ongelmia. Niinkuin ovatkin.

Rannassa kävin, kiskoin lupiinin alkuja, monta vuotta jo niitä hävittänyt, muttei niistä kokonaan eroon pääse.
    Täytyy vissiin ostaa lisää multaakin. Katselin, että katiska on jo aika romu, näinkin rautakaupan eteisessä hyvännäköisiä katiskoja, taidanpa ostaa uuden.
    Se menee sitten loppuiän.
    Hienot ovat ilmat täällä keskiSuomessa.
  2. Mukava kommenttisi toi kaikenlaista mieleeni minullekin.
    Muistan, kun äiti aikoinaan ruuman takaa haki palanutta lehmän lantaa kukilleen ja kyllä ne kukoistikin.
    Kylän emännätkin niitä ihasteli.
    Itse olen aikoinaan hakenut kotitilan naapurista hevosen lantaa ja Ylöjärveltä eräästä kartanosta. Sinne voi vapaaehtoisesti jättää hoitajatytöille kahvirahaa. Tottakai jätin.
    Itse olen puolet vuodesta maalla touhuten.
    Nautin käsillä tekemisestä ja ulkona olosta. Tekemistä kyllä riittää. Välillä toki laiskottelen.
    On hienoa, kun saa itse valita aikansa käytön.

Joskus se minunkin mielessäni käy tuo voimien hiipuminen.
    Hieman ne ajan saatossa vähenee, toiset päivät ovat virkeämpiä, kuin toiset.
    Sitten, kun en enää jaksa touhuta, niin kuolen vissiin tylsyyteen.
    Vielä noitten joidenkin kremppojen kanssa pärjään ihan hyvin.

Hyvä, kun mainitsit nuo kahvin porot lannoitteena.
    Olen joskus lukenut siitä, mutta olin unohtanut. Täytyypä laittaa.

Oli harmittava juttu, kun juuri pari vuotta sitten ostin pari omenapuuta ja toisesta oli syöty oksia.
    Olin laittanut verkot jäniksiä silmällä pitäen ja toisessa oli matalampi verkko, niin ilmeisesti se on ollut kauris, joka on ylettynyt yli verkon.
    Ei tullut mieleeni, että omenapuuta soisivät.
    Jos puu toipuu, pitää laittaa siihenkin korkea verkko. Muuten täytyy ostaa uusi taimi, että pölytystä riittää.

Ihania perhosia on jo herännyt. Suruvaipankin näin. On hyvä, kun on isoja pajuja, hyönteiset saavat mettä näin keväällä.
    Sammakkolampi on hiljentynyt. Keväthommat siellä tehty.
    Linnut laulavat komeasti.
  3. Hetki tässä vierähtänyt, eilen yritin tänne tulla, mutta juuri mikään ei toiminut.
    Vain sen verran, että näin sivun moskaa täynnä.
    Näyttäisi nyt rauhoittuneen.

Hiukan tuossa selailin kommentteja, huomasin, että Korppis on astunut avioon, joten onnittelut, mukava kivojakin uutisia lukea.
    Maailman melskeet ovat nykyisin niin synkkää luettavaa.

28.4 vasta tulin mökille, niin oli tuota takatalvea ja olihan se alkuun kovin viileää.
    Itsekseni täällä laittelin paikkoja alkuun.
    Menneen viikon pojan kanssa pistetty kesämaisemia kesäasentoon.
    Poika vei mun autoni, kun pari pientä reikää pohjassa. Hoitaa sen homman.
    Mulla on tuo avolava nyt, sillä on hyvä hakea multasäkkejä ja kaikenlaista tarvittavaa.
    Lava on helppo huuhtoa, jos jotain sotkeutuu.
    Alatalolla en ole vielä saunonut, ei hirviä vielä mennä järveenkään.
    Poika vei kyllä vesipumpun, veteli piuhat rannalle mökiltä, veden korkeus vaihtelee tähän aikaan niin, ettei vielä laittanut järveen.
    Laitan itse, jos tarvin.

Niin siinä kävi, etten millään ilman kissaa osannut olla.
    Aikani etsittyäni, sopiva löytyi Seinäjoelta. No se oli 5 tunnin reissu.
    Onnekseni poika tarjoitui kuskiksi, ei tarvinnut itse ajella outoja teitä.
    Se laittoi kännystä päälle googlemapsin. Hyvin tuo perille neuvoi.
    Näytti sen laittamisen mullekin, joten kaipa sen nyt osaan.
    Kissa on aivan ihana, juuri mun maailmaani sopiva. Koirankin kanssa tulivat hyvin juttuun.
    Nyt me ollaankin ihan kaksin jonkun aikaa, tällä tietoo.

Onneksi pitäisi ilmojen alkaa lämmetä, joten lämpöä ja lisääntyvää valoa meille kaikille.
  4. Kaunista päivää tänään.
    Olin rantapihaa haravoimassa. Istahdin välillä katselemaan, kun jäälautta kulki ohi sulaen. Jossakin loiskahti, joko lie hauet liikkeellä.
    Niin ne vaan jäät lähti parissa päivässä.
    Tykkään touhuta ulkona, se tekee hyvää niin kehon, kuin sielukin voimille. Kunhan muistaa istahtaa välillä.
    Pari naapuria tässä on, ei näköyhteyttä, metsää välissä. Nyt ei ole ketään siellä kummassakaan. Lähin naapuri on yli kilometrin päässä.
    Jotenka täällä olen luonnon eläinten kanssa.
    Susiakin kuulemma nähty pitäjässä, ei ole vielä tullut vastaan.

Kävi kumma juttu. Menin puita hakemaan ja samalla käyskentelin sammakkolammen reunalle. Alkaa kova kuhina, kun menevät piiloon, kun huomaavat jonkun tulleen.
    Niin kävi nytkin, yhtä lukuunottamatta.
    Tuo yksi, alkoi uida suoraan minua kohti, nousi rannalle eteeni, katsoi minua ja päästi kurnutuksen. kääntyi, hyppäsi veteen ja ui pois.
    Aivan, kuin olisi sanonut ´´mene pois häiritsemästä meidän kutua.´´

Taidanpa vielä muutaman krassin siemenen piilottaa multaan,