Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6664
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kait se on niin, että joka sukupolvi näkee ´´mummovaatteina´´ ne, mitä äiti ja isoäidit ovat nuoruudessaan käyttäneet.
Vaan niinpä on usein käynyt, että sieltä menneisyydestäkin putkahtaa jotain, joka onkin ykskaks suurta muotia. Ehkä vähän tuunattuna.
Hyvin harvoin ostan vaatteita tai kenkiä, vain, kun oikeasti tarvitsen.
Vaateteollisuus on suuri syyllinen ylikulutukseen.
Korjaan ja maalaistyövaatteille pistän paikkaakin. Suutarilla viime vuonna laitatin korkolaput nilkkureihin, oli puunannut ne niin, että oli kuin uudet. 20 euroa otti.
24.02.2024 16:04
Minä olen sellainen paikkalintu.
Enkä tuota matkustugeeniäkään ole saanut, no olen minä siellä Ruotsin maalla muutaman kerran nuoruudessani käynyt.
Aikanaan se meni sillai, tästä on vähän yli 30 vuotta, kun isä poistui tästä maailmasta, siltä jäi 3 moottorisahaa.
No sittenhän minä ajattelin, että yks on sitte mun.
Velipoika, kun homman osas sitte alkuun autteli.
Siihen aikaan vielä naisia ei juurikaan niissä hommissa ollut.
Juu, kerrankin, kun olin raivaamassa puita sähkölinjan alla, (yhtiö kaataa ne alas) niin yksi ukko meni autolla ja vahtas niin, että meinasi ajaa ojaan.
Nykyäänhän on nuoria naisia jo metsäinsinööreinäkin ja kuljetusyrittäjinä. On hienoa, että naiset pärjää.
24.02.2024 13:44
Söin siinä jauhelihakeittoa.
Siivoillut olen ja pyykkikoneen pyöritystä kuunnellut.
Täälläkin näyttä olevan keitettä meneillään, joten taidanpa pistää lusikkani siihen.
Meinaan, että minä en näe mitään moukkamaista, nousukasmaista, retostelua (niinkuin termit näkyy) siinä, että kertoo harrastuksistaan.
Harrastuksista keskusteleminen on ihan ok, nehän ovat osa elämää. Minusta on mukava tietää, miten eri puolella ikä-ihmiset elävät.
Se, että joku osaa jotakin, ei pitäisi olla mikään punainen vaate.
Jokaisella on ihan taatusti jossain alueella vahvuuksia. Paljon voi oppiakin, jos vaan haluaa. Ikä ei ole este, sairaudet voivat rajoittaa.
Voihan kertoa vaikka siitä mikä on ollut aiemmin kiintoisa harrastus ja mitä sen tiimoilta kokenut/oppinut.
Minä en taatusti osaa kirjaa kirjoittaa, mutta hienoa, että joku osaa.
En tiedä, miten keramiikkaa tehdään, sen voisi kenties oppia, jos tatoisi. Hieno taito sinänsä,
Mutta peijakkaan peijakas, minä osaan kaataa 20metrisen puun, just sinne minne haluan.🌲
24.02.2024 13:13
Itsekin osallistun välillä politiikkaankin, kun se on suht´asiallista ja pysyy politiikassa.
Aikanaan, kun 60+ siirryin 70+, otin osaa useinkin poliittisiin ketjuihin alkuun.
Mutta tilanne vaan meni sellaiseksi, että kun minäkin olen aika realisti ja katselen asioita asioina, en siltä pohjalta sanooko ne vasemmisto, oikeisto vai, keskusta.
Jatkuvasti alkoi tulla ikävää tekstiä, natsitusta , persutusta ym.
Niinpä kyllästyin totaalisesti.
Itse yritän olla kenenkään persoonaan tarttumatta ja luulottemasta mitä kukin muka on.
No kyllä täälläkin saa joskus lukea, rekatut semmosia ja tämmösiä,
24.02.2024 12:41
Tänään nauratti nuo niksit toisessa ketjussa. Hauskoja, mutta ihan hyviä.
Toisinaan kun velipojan kanssa ollaan, niin kaikkee höpsötystä harrastetaan ja välillä nauretaan ihan vedet silmissä.
Liikutuksen kyyneliä usein silmiin tulee, mutta muuten ei juuri itkun aihetta ole.
Noin 2-3vuotta sitten, kun olin asioilla käynyt ja ajoin takaisin mökille päin, olin kääntymässä kylätielle vasemmalle.
Varmistin, ettei takaa tule ketään, (jotkut kun eivät ymmärrä vilkkua).
Niin kävi nytkin, aloin kääntää rattia, kuului viuh, näin jotain valkoista. Kun katsoin eteeni, siellä kaukana edessä meni valkoinen auto,
Vauhti oli hurja.
Jos olisin ollut liikkeellä henkilöautolla, olisin luultavasti kerinnyt kääntää, niin että tuo ´´viuh´´ olisi tullut suoraan etuoveen
Onneksi olin vanhalla kankealla avolavalla.
Olin miltei shokissa, ajoin 1,5 mökille, josta ajosta en jälkeenpäin muista mitään.
Ryntäsin sisälle ja aloin itkeä hysteerisesti. Itkin ja itkin, en meinannut saada sitä loppumaan
Kun vihdoin sain, niin voimat oli loppu sille päivää.
23.02.2024 19:12
Onnea ja pidä fiilis korkealla.🌻
23.02.2024 19:00
Minäkin ´´ali-ikäinen ´´ viihdyn täällä paremmin, kun tuolla ns. omassa kategoriassa.
Kävin minä siellä vilkasemassa ja totesin, että 20 aloitusta etusivulla, jokainen käsittelee politiikkaa ja ´´politiikkaa.´´
Niinpä tulin tänne takaisin.
Täytyy sanoa, etten oikein ymmärrä tuota ikärajaamista, joka näyttää olevan toisille tärkeää.
Ajatelkaas, esim. jos joku on 71v ja toinen 79v, ikäeroa on 8 vuotta.
Jos sitten on vaikka 79v ja 81v, niin ikäeroa on 2 vuotta.
23.02.2024 16:26
Niin, kun tämä ilmastommekin on yhteinen ja kun globaalisti ajattelemaan rupeaa, kieltämättä toivottomuuden tunteetkin välillä hiipii pintaan.
22 sotaa maailmassa meneillän, luki jossain.
Miljoonia hehtaareja on palanut ja palaa metsiä kaiken aikaa. Vain 3% syttyy jostain muusta syystä, kun ihmisen toimesta.
Usein näkee kirjoitettavan, että ilmastonmuutos on ihmisen syytä.
Ilmasto on muuttunut aina jääkausista helteisiin, nyt on kysymys siitä, että ihminen toimillaan on lisännyt muutosta ja vaara on, että vaikka jossain kuormitus vähenee, niin jossain se lisääntyy.
Maapallon väestö lisääntyy ja ne toisetkin siellä jossain, haluavat kaikkea sitä elintasoa, mitä euroopassakin on.
Älkäämme silti heittäkö pyyhettä kehään (niinkuin joku tuossa alenpana hyvin ilmaisi).
Jokainen voi ainakin olla ostamatta tavaraa, jota oikeasti ei tarvitse ja kierrättää sen, mitä enää ei tarvitse tai tykkää.
Kuulemma hirveä jätelautta tuolla jossain Atlantilla pyörii ja ihan ihmisten välinpitämättömyyden seurauksena.
23.02.2024 16:14
Harmaata iltapäivää. Vähän märkää ilmassa ja tuulevan näyttää. Liukkaaltakin näyttää.
Saapi nähdä jääkö tämänpäivän ulkoilut roskien viemiseen.
Ihan otin ja suurensin tuon Sel-lan taulukuvan, kun moni on sitä ihastellut.
Kaunis rauhallinen yleisvaikutelma. Kyllä tuon vaan seinälleen laittaisi.
Täällä on aina kirjastossa paikallisten taiteilijoiden töitä näytteillä, ne tule aina käydessä katseltua.
Tuolla isommassa paikassa ei ole tullut aikoihin käytyä, Joskohan sais keväänkorvalla aikaiseksi.
Oma suurin saavutukseni kuvataiteen alalla on, kun 15-vuotiaana piirsin lyijykynällä vaneeriseen komeron oveen noin 15-20cm korkeat kuvat The Beatles yhtyeen jäsenistä. Mallina Suosikin jutussa ollut kuva.
Kyllä nuo ihan näköset ovat, siellä ne ovat vieläkin.
Nauratti nuo Miran laittamat niksit. Hauskoja ja varmaan ihan toimiviakin.
No meidät nuoret eilen kotiutuivat.
Parin päivän, joku paikallinen kuumetauti heillä oli ollut. Miniän kanssa ihan tulisilla hiilillä oltiin, onneksi ei pahempaa.
Muutenkin jännitettiin, kun ihan kahden vaan siellä viidakossa kulkivat, olivat kaiken suunnitelleet etukäteen viimeistä piirua myöten.
Helpotuksesta huokasin, kun kotona olivat. Kuukauden olivat.
23.02.2024 14:15
Niin, kun menee samaan paikkaan takaisin mistä lähti jotain hakemaan, sen hyvinkin sitten muistaa.
Tuossa edellä noista sivuvaikutuksista, niin sellaista lääkettä ei olekaan, ettei sivuvaikutuksia olisi.
Se taas, mitä sivuvaikutuksia saa, vai saako mitään, on hyvin yksilöllistä.
22.02.2024 17:17
Juu-juu mökkikausi lähestyy.
Kun ´´muinoin´´ oli vain pari-kolme mökkiä ja 1 maatila, mökkijärven rannalla ja sitten niitä alkoi tulemaan.
Pelkäsin huononeeko järven vesi. Fiksua väkeä on rannoille tullut. Sitä paitsi, moottorivene ynnä muut vempaimet ovat kielletyt.
Järvikin kunnossa.
Rakentamisestakin joku kolumnisti yritti tehdä paheen.
Vaan, ei se nyt ihan niinkään ole. Puurakenteet ovat hiilivarastoja.
Paljon myös paikallisille yrittäjille tuo työtä.
Mökkiläiset osallivat myös yksityisteiden ylläpitoon, joita on n. 300 000km ja sieltähän se ruoka ja rakennuspuutavarakin kulkee kaupunkeihin.
Joten joka ´´levyllä´´ on kaksi puolta.
Tuo soteasia on kyllä vaikea. Täältä lähti nyt viimeksi ympärivuorokautinen
päivystys.
Tuo keskustanuorten puhe eläkkeiden verotuksesta, ei ole muuta, kuin heidän omaa touhuaan.
Eipä tuosta pitkää aikaa ole, kun Atte (vihr.puh.joht.) ehdotteli samaa.
Eikä tuossakaan ehdotuksessa puhuttu, kun isommista eläkkeistä.
Eivät nuoret tunne eläkehistoriaa, eikä entisten nuorten opiskeluaikoja.
Hallitus kyllä toimii ihan omaa rataansa.
Deme tuosta köyhyydestä mainitsi.
Onhan se niin, että nykyaikana köyhyyden kriteerit ovat ihan toiset, kun meidän nuoruudessamme.
Kai se sitten lasketaan yleisen elintason mukaan.
Muuten luin , taisi olla Ilta-sanomat, että joku huumejoukkio huijannut 100 000 euroa KELAlta.
Paljon olisi siinäkin ollut jaettavaa tositarvitseville.
Ai juu, tuosta maton pesusta vielä.
Itse pesen rannalla pienempiä mattoja. Penkillä siis ja minulla on 3-korvainen iso saavi.
Joten vedet kaadan maahan.
Pihanurmella tulee pestyä vähän isompia (ei nekään kovin isoja), painepesurilla.
Siinä ei tarvi edes mäntysuopaa, kuin paikoin.
Että näin tänään. Tuolla ylemmällä tasolla ovat itä-Suomesta huolissaan.
22.02.2024 16:35
Plus asteita luvattu.
Kävin vaihdattamassa öljyt. Pyysin vaihtaa myös pyyhkijän sulat, mutta kotona huomasin, ettei niitä laskussa ollutkaan.
No 1otti työn ja toinen teki, joku infokatkos vissiin.
Taidan hakea ne autotarvikkeesta ja vaihtaa itse,
Lumia lykin parkkipaikaltani, kun auto oli poissa.
Kiva, että on kisusi parantunut, Liekko. Keväänkorvalla ajattelin karvakaverin viedä hammastarkastukseen.
Kovin tässä kisun kanssa kevättä ootellaan. Tuossa se istui tolppansa nokassa, kynsi ikkunaa ja piti naukonserttia
Sanoin ihan samoilla sanoilla, että olen myös kiitollinen kaikesta, kun saa elää huolettomia ikä-ihmisen päiviä.
Toivoen, ettei isot huolet saavuttaisi, vaan mistäpä sen tietää.
21.02.2024 20:28
Niinpä.
Nyt kun on meneillään tämä 6 massasukupuuttokausi, sen nopeus on hurja, verrattuna aienpiin.
Ihminen, kun on liikaa sorkkinut luontoa, maalla, merellä ja ilmassa, on syy sen vauhtiin.
Kaikki mitä ihminen tarvitsee tulee luonnosta, mutta ihminen on sortunut ahneuteen, elää yli luonnonvarojensa.
Onkohan kukaan laskenut, paljonko meren pinta laskisi, jos kaikki maailman vesillä seilaavat laivat ja veneet nostettaisiin maalle.
21.02.2024 14:37
Tuossakin on kyseessä näkökulma ja mielipide.
Mihin mitäkin verrataan. Niin mökkejä, kuin mökkiläisiä on hyvinkin erilaisia.
Ja mitä tekevät ne vapaa-ajallaan, jotka eivät tykkää mökkeilystä.
Etelä-Savostahan siinä oli ainoana laskelmaa tehty, joka ei ollut mitenkään paha.
Liikenteestähän siinä suurin huoli näytti olevan, kuten tavallista.
Joku ajaa 100km mökille lomille, joku ajaa etelästä pohjoiseen. (Minä ajan 18km)
Mitä jätehuoltoon tulee, onko vielä paikkoja, johon eivät nykyiset jätelait ulotu.
Kierrätyskin mainittiin huolenaiheena. Ihminen, joka on tottunut kierrättämään, miksi hän lopettaisi sen ollessaan mökillä?
Kokonaisuutena sähköä kuluu varmasti enemmän, mutta mökillä ollessa, sitä ei kulu silloin kotona.
(Itsellä on Vattenfallin sähkö, joka vihreyttään mainostaa, sähköä lämmittämiseen käytän 1vrk vuodessa, Osaksi myös aurinkosähköä,)
Kaikki rakentaminen tietysti kuluttaa, sehän on selvä, toinen vaihtoehto, ettei rakenneta mittään. Liekö järkeä siinäkään.
Ihmisen elämisestä ja olemisesta jää aina jälki, on se sitten missä vaan.
Asia mistä jutussa ei puhuttu, oli mielenterveys, Minusta ainakin on voimaannuttavaa, laittaa kädet multaan, kävellä metsässä, noukkia marjoja. Lämmitellä saunansa ja saunoa ilman kellon kyttäämistä, uida luonnon muovaamassa järvessä ja soudella siellä.
,
20.02.2024 16:25
Viikonvaihteessa tuli käytyä tuonnenpana.
Ostettiin velipojalle uusi kännykkä.
Hän, kun ei ole digi-ihmisiä, niin ihan seniorimallia vaan.
Aienpi olikin jo iänkaikkisen vanha.
Poikettiin pojantyttärelläni päiväkahvilla.
Pienen lenkin tein, ihan mukava ulkoiluilmahan siellä.
Kevättä saamme kuulemma odottaa, kertovat pitkäaikaisennusteet.
Enpä tiedä, miksi ja mistä se tarve tulee, sanoihin tarkertua, käännellä ja väännellä.
Pilkkuja viilata ja pisteitä laskea.
Tökkiä milloin mistäkin.
Saman maan päällä kävellään ja samantaivaan alla hengitellään.
Jokainen kulkee elämänsä polkua, omalla paikallaan, omassa vaiheessaan.
Yksi tie kuuluu yhdelle ja toinen toiselle.
Joten rauhaa mieleen ja iloa sydämeen.
20.02.2024 15:03
Silloin, kun keksittiin lannoitteet, iloittiin, kun alettiin saamaan runsaita satoja,
Ei kenenkään mieleen tullut, että maa köyhtyy, ravintoarvot tuotteissa pienenee.
Valumat pilaavat vesistöjä.
Niin, että tuli vaan mieleen, kun tuo suola poisto merivedestä on keksitty, käykö niin, että , kun aavikot kukoistaa, iloitaan, kun ruokaa tulee, mutta sitten.
Parinsadan vuoden päästä huomataan, että jotain on vialla.
Maan tasapaino onkin järkkynyt, kun suolavesi kierrosta häviää. Ihminenkin on 70% suolavettä.
Mihin suola joutuu, onko tulevaisuudessa suuria suolavuoria, pilaako liika suola jossain maan, kun se ei enää ole siellä mihin se kuuluu.
Mitä tykkäävät merenelävät.
Tätä rataahan nämä ihmisten keksinnöt ovat menneet.
Ei se sähköautokaan ratkaise polttomoottoreitten kauhistusta.
20.02.2024 14:38
Muistan tuon vouhotuksen, kuinka töissäkin osa oli vauhkona, kuinka , kun vuosi vaihtuu, tietokoneetkin sekoaa,
Siinä hysteriassa taisi unohtua, että vuosikin vaihtuu eri aikaan eri puolilla maailmaa. Taisi jossain päin uudenvuodenjuhlat olla helmikuussa.
Sanoin kyllä, että älkää nyt vouhottako, saatte nähdä, ettei mitään tapahdu, eikä tapahtunutkaan.
-50 ja-60 luvulla taisi vielä olla hiilitaso neutraali.
Joten jo meistä 2 seuraavaa sukupolvea, ovat kulutusjuhlia pitäneet.
Nopea tekninen kehitys on osaltaan auttanut kulutuksen lisääntymistä.
Kaikki tiedetään kaikkialla.
Kun uusi kännykkämalli lanseerataan, väki iatuu ja makaa yötä myöten jonottamassa.
Ilmaiset muoviämpärit ne saavat väen liikkeelle. Ihan käsirysyä kuuluu jonoissa tulleen.
Jos kaikenlainen turhanpäiväinen kuluttaminen loppuisi, ilmastokin paranisi ilman sen kummenpia kommervenkkejä.
19.02.2024 19:11
Enpä ole noita maailmanloppuja ennenkään noteerannut, enkä noteeraa tätäkään.
Golf-virran virtaustakin mitattu vasta 20 vuotta, joten suuntaan tai toiseen, ei kukaan tiedä varmasti.
19.02.2024 15:00
Luin kanssa samantapaista juttua, että on ihan asiaa tutkittu, että oikealla kyljellä nukuttaessa, elimet toimivat parhaiten.
18.02.2024 21:33
Varmaan kannattaisi tilata aika lääkärille ja selvittää tilanne.
Mikäli on alkavasta dementoivasta sairaudesta kyse, aina parempi mitä aiemmin aloittaa lääkityksen.
Parantavaa lääkitystä ei ole, mutta ajoissa aloitetulla lääkityksellä, voidaan taudin kulkua hidastaa.
Toinen , mikä kävi mielessä, jostain syystä johtuvat verenkiertohäiriöt.
Kannattaisi kokeilla vaikka ohimennen puhua siitä mökistä, että muistaako nyt vai onko täysin unohtanut.
Vanhoja valokuvia voi myös näyttää, joissa on henkilöitä, jotka pitäisi tuntea.
18.02.2024 21:31
68 / 334