Vapaa kuvaus

Aloituksia

47

Kommenttia

6664

1. Minä olen sellainen paikkalintu.
    Enkä tuota matkustugeeniäkään ole saanut, no olen minä siellä Ruotsin maalla muutaman kerran nuoruudessani käynyt.

Aikanaan se meni sillai, tästä on vähän yli 30 vuotta, kun isä poistui tästä maailmasta, siltä jäi 3 moottorisahaa.
    No sittenhän minä ajattelin, että yks on sitte mun.
    Velipoika, kun homman osas sitte alkuun autteli.
    Siihen aikaan vielä naisia ei juurikaan niissä hommissa ollut.
    Juu, kerrankin, kun olin raivaamassa puita sähkölinjan alla, (yhtiö kaataa ne alas) niin yksi ukko meni autolla ja vahtas niin, että meinasi ajaa ojaan.

Nykyäänhän on nuoria naisia jo metsäinsinööreinäkin ja kuljetusyrittäjinä. On hienoa, että naiset pärjää.
  2. Juu-juu mökkikausi lähestyy.
    Kun ´´muinoin´´ oli vain pari-kolme mökkiä ja 1 maatila, mökkijärven rannalla ja sitten niitä alkoi tulemaan.
    Pelkäsin huononeeko järven vesi. Fiksua väkeä on rannoille tullut. Sitä paitsi, moottorivene ynnä muut vempaimet ovat kielletyt.
    Järvikin kunnossa.

Rakentamisestakin joku kolumnisti yritti tehdä paheen.
    Vaan, ei se nyt ihan niinkään ole. Puurakenteet ovat hiilivarastoja.
    Paljon myös paikallisille yrittäjille tuo työtä.
    Mökkiläiset osallivat myös yksityisteiden ylläpitoon, joita on n. 300 000km ja sieltähän se ruoka ja rakennuspuutavarakin kulkee kaupunkeihin.
    Joten joka ´´levyllä´´ on kaksi puolta.

Tuo soteasia on kyllä vaikea. Täältä lähti nyt viimeksi ympärivuorokautinen
    päivystys.

Tuo keskustanuorten puhe eläkkeiden verotuksesta, ei ole muuta, kuin heidän omaa touhuaan.
    Eipä tuosta pitkää aikaa ole, kun Atte (vihr.puh.joht.) ehdotteli samaa.
    Eikä tuossakaan ehdotuksessa puhuttu, kun isommista eläkkeistä.
    Eivät nuoret tunne eläkehistoriaa, eikä entisten nuorten opiskeluaikoja.
    Hallitus kyllä toimii ihan omaa rataansa.

Deme tuosta köyhyydestä mainitsi.
    Onhan se niin, että nykyaikana köyhyyden kriteerit ovat ihan toiset, kun meidän nuoruudessamme.
    Kai se sitten lasketaan yleisen elintason mukaan.

Muuten luin , taisi olla Ilta-sanomat, että joku huumejoukkio huijannut 100 000 euroa KELAlta.
    Paljon olisi siinäkin ollut jaettavaa tositarvitseville.

Ai juu, tuosta maton pesusta vielä.
    Itse pesen rannalla pienempiä mattoja. Penkillä siis ja minulla on 3-korvainen iso saavi.
    Joten vedet kaadan maahan.
    Pihanurmella tulee pestyä vähän isompia (ei nekään kovin isoja), painepesurilla.
    Siinä ei tarvi edes mäntysuopaa, kuin paikoin.

Että näin tänään. Tuolla ylemmällä tasolla ovat itä-Suomesta huolissaan.
  3. Tuossakin on kyseessä näkökulma ja mielipide.
    Mihin mitäkin verrataan. Niin mökkejä, kuin mökkiläisiä on hyvinkin erilaisia.
    Ja mitä tekevät ne vapaa-ajallaan, jotka eivät tykkää mökkeilystä.
    Etelä-Savostahan siinä oli ainoana laskelmaa tehty, joka ei ollut mitenkään paha.

Liikenteestähän siinä suurin huoli näytti olevan, kuten tavallista.
    Joku ajaa 100km mökille lomille, joku ajaa etelästä pohjoiseen. (Minä ajan 18km)
    Mitä jätehuoltoon tulee, onko vielä paikkoja, johon eivät nykyiset jätelait ulotu.
    Kierrätyskin mainittiin huolenaiheena. Ihminen, joka on tottunut kierrättämään, miksi hän lopettaisi sen ollessaan mökillä?
    Kokonaisuutena sähköä kuluu varmasti enemmän, mutta mökillä ollessa, sitä ei kulu silloin kotona.
    (Itsellä on Vattenfallin sähkö, joka vihreyttään mainostaa, sähköä lämmittämiseen käytän 1vrk vuodessa, Osaksi myös aurinkosähköä,)

Kaikki rakentaminen tietysti kuluttaa, sehän on selvä, toinen vaihtoehto, ettei rakenneta mittään. Liekö järkeä siinäkään.
    Ihmisen elämisestä ja olemisesta jää aina jälki, on se sitten missä vaan.

Asia mistä jutussa ei puhuttu, oli mielenterveys, Minusta ainakin on voimaannuttavaa, laittaa kädet multaan, kävellä metsässä, noukkia marjoja. Lämmitellä saunansa ja saunoa ilman kellon kyttäämistä, uida luonnon muovaamassa järvessä ja soudella siellä.

,