Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6671
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tutkijat tutkivat kaikenlaista, media sitten niitä meille kertoo.
Niinhän se on että kaikkesta mitä ihminen käyttää ja tarvitsee, voidaan aina löytää se huononpikin puoli.
Itse olen pannut merkille, että tämäntapaisissa uutisissa se prosentti, mikä terveyttä mahdollisesti heikentää, ei ole kovinkaan suuri.
Jos itselleni tulee sellaista elon aikaa, että tarvitsen unilääkettä nukkuakseni, niin otan varmasti, mitä sitä tuttua ihmistä kiusaa, jos apua on saatavilla.
Eikä sellaista lääkettä olekaan, millä ei sivuvaikutuksia olekaan.
Hienoa, että noin hyvin meni muistitestisi, kyllä vielä kortin saat.
Itsellä on tänä kesänä myös uusinta. Enköhän tuosta selviä.
Eipä noita virheettömiä ihmisiä ole olemassakaan.
Eikä kannatakaan surra asioita, mitä ei kenties koskaan tapahdu.
Tsemppiä.
20.01.2024 19:05
Noin minäkin asian ajattele, että lähipiiri muodostuu niistä ihmisistä, jotka kokee läheisiksi.
Liekö sitten niin, että sanalla ´´lähipiiri´´ on eri merkitys eri ihmisille.
Voihan esim. olla, että sydänystävälle kaikki asiat kerrotaan ja luotetaan, muttei läheisintä sukua olevalle.
Ennen tosiaan, sääty-yhteiskunnan aikaan, säätyjen välillä oli selkeät rajat, jokaisen piti tietää paikkansa maailmanjärjestyksessä.
Myös säätyjen sisällä oli tietty hierarkia.
20.01.2024 13:51
Mulla on mainosten esto, ei tule yhtään mainosta.
18.01.2024 20:57
Kyllähän helle varsinkin pitkään jatkuessaan on hankalaa.
Toissakesänä, kun olin vanhalla kotitilalla ja oli hellejakso menossa, olin kuumimman iltapäivän ajan vanhassa betoninavetassa puita halkomassa. Ulkona hipoi +30, siellä oli noin +22.
Tuo pakkanen on juuri keuhkosairaille pahempi.
Luin hiljattain jostain, että esim. keuhkoahtaumaa sairastavan ei kannattaisi yli 15 pakkasasteen mennä ollenkaan ulos, tauti voi pahentua jyrkästi. Naaman edessä pitäisi pitää jotain huivia.
Se on juuri näin, että sauna ja lämmin suihku laskee kehon lämpötilaa ja paleminen taas pyrkii nostamaan ihokarvoja värisyttämällä.
17.01.2024 19:31
Mullakin oli mökillä viileinä aikoina aamulla 16 ja hyvin nukutti,
En kamalasti viitsinyt lämmittääkään aina ja sähköpattereita en käytä, kun keväällä alkuun päivän verran, kun menen sinne.
17.01.2024 17:33
Mielestäni alakuloisuus ei itsestään selvyytenä kuulu kenenkään elämään, vaikka sitä vaihtelevasti varmaan jokainen joskus kokee.
Asenteesta riippuu, miten elämään suhtautuu.
Iän myötä tulee eteen luopumista eri asioista. Usein sairauksien ja yleisen toimintakyvyn heikkenemisen myötä.
Monet myös kokevat yksinäisyyden tuskaa ja pelkoa.
Toiset taas, niinkuin minäkin, nauttivat yksinolemisesta.
Kaikkihan riippuu jokaisen henkilökohtaisesta kokemuksesta.
Eikä pidä unohtaa tottumuksen voimaa.
16.01.2024 18:20
Iltaa kohti jo hämärtää. Pienen lenkin tein 21 pakkasta näytti mittari.
Eilen tultiin kisun kanssa kotio
Pikkuinen tyttövauva on nimeltään Lydia. 5alle 5-vuotiasta , kyllä siinä vilinää riitti.
Ajokelit oli huonon puoleiset, vaan siitäkin selvittiin.
Kaikki muut olivat koolla, vain nuorin pojanpoika morsiamineen nyt puuttui.
Matkavalmisteluja. Lähtevät kuukaudeksi Malesiaan. Hui, kun minua hirvittää ajatellakin, jollekin retkelle siellä osallistuvat.
Minulla on tuo autoradio aina kulkiessa auki, niin alueuutisista kuulin, kuinka täällä hyvinvointialue etsii säästöjä ikäihmisten- ja vammaisten palveluista.
Konsulttiapua käytetty kuulemma suurella rahalla, niin, että jo tutkintalautakuntakin kiinnittänyt huomiota.
On se outoa, kun toisaalta sanotaan, että on pula hoitohenlikunnasta ja kuitenkin samaan aikaan on YT-neuvottelut käynnissä monella osa-alueella.
Hautajaisista näköjään mielipiteitä virinnyt.
Hiljan tuli jostain idänmaasta joku ohjelma, siinä hautajaisissa tanssittiin kadulla.
Monenlaisia tapojahan niitä on.
Ainahan se järkyttää, jos nuori ihminen ikäänkuin kesken elämän joutuu poistumaan täältä, mutta kun on kyseseessä vanha ja sairas, joka jo itsekin on poispääsyä toivonut, eikö silloin voisi iloa tuntea hänen puolestaan. Ei se sitä poista, etteikö kaipaus olisi läsnä yhtäaikaa.
Toisinaan kun kuulee sellaista puhetta, että kun ´´minä olen menettänyt´´ on käynyt mielessä, että onkohan siinä mukana, joku ripaus ihmisen luontaista itsekkyyttä.
Paljonhan sitä myös ajatellaan, että kaikilla on oma oikea aikansa täältä lähteä.
Noh, tällaista pohdintaa tästä asiasta,
16.01.2024 16:36
Lueskelinkin ykspäivä tuota Tuuvan juttua.
Hän on päässyt hyvään suuntaan elämässään.
Aina vaan ei ole niin, jos tuilla heittäytyy elämään.
Pieni joukko on myös niitä, jotka eivät saa minstään kiinni, eivätkä haluakaan, vaan elävät vuodesta toiseen pelkästään tuilla.
Jokainen ihminen on erilainen ja muuttujia on monta kunkin elämän tiellä.
Muutamia tarinoita olen myös lukenut työssään loppuun palaneista ihmisistä, jotka ovat kertakaikkiaan muuttaneet suuntaa.
Moni on löytänyt sillä tavalla oman oikeansa.
12.01.2024 17:53
Jo vain.
Taas näkyy ´´pureskelua.´´
No minä ilmoittaudun ´´perusterveiden kastiin, ´´ kolmen vikani kanssa.
Ovat suht´ hyvin ruodussa, ja vielä on virtaakin.
Kyllä minäkin ymmärsin tuon Sel-lan käyttämän sananmuodon niin, että millainen on päivittäinen toimintakyky.
Ei sitä nyt pitäisi joka sanan niskassa olla.
Ja mikä se siinä arkiasioissa joitakin hiertää.
Arkia on niin monellaisia, kun on huushollejakin.
Ihan mukavahan se on tietää millaisia arkeja toiset ikäihmiset viettää.
Sehän on kuin matkalle lähtisi toiseen maailmaan ja matkailu avartaa, vai mitä.
Tuo kissakin oli aamusta niin pirteä, että naukui ja hyppeli ja yritti aukoa vaatehuoneen ovea,
Sillä on sitten kissaksi monenmoisia ääniä.
Äskenkin yritin sille sanoa, että sano mijau, sinähän olet kissa, etkä lammas, kun komentaa minua sanomällä miääää.
Sopivan kävelymatkan päässä tuo Tokmanni. -7 astetta oli pakkasta.
Nyt on kevyt tuoda ostokset, kun tuon selkärepun mökiltä toin, ei tarvitse käsiään venuttaa.
Leppoisaa illan jatkoa.
11.01.2024 17:43
Aivan saman panin merkille.
Taisi olla sama, kun haastatteli Halla-ahoa, niin puolet ajasta jankutti moneen kertaan niitä vanhoja sanomisia, jotka nyt on puitu tuhanteen kertaan lehtien palstoilla ja osa oikeudessakin.
Ei mitään uutta kuultu siinäkään.
Se toinen haastattelija on mielestäni hyvä.
11.01.2024 16:28
Budjetin kautta kai se hallitus sanelee. Sen verran alueilla on sananvaltaa, että jakavat sen minkä saavat. Nyt näyttää siltä, että hyvinvointialueiden reuna-alueilta palveluita karsitaan ja kriteerejä palveluihin pääsyyn nostetaan.
Meillehän kansalaisille sanottiin, että palvelut paranevat, eikä verotus nouse, sote uudistuksen myötä.
Jo nyt on näkyvissä, että palvelut huononevat, varmaan vielä nähdään, joku soteverokin.
09.01.2024 17:52
Tykkään historian taustausista sarjoista.
Kuin myös tämän tyylisistä, jossa ikäänkuin menee monta juonta rinnakkain ja ristikkäin.
Vaikka sarja on pitkä se ei silti polje paikallaan.
Ihan lempisarjani, siis viihteen alueelta.
09.01.2024 17:33
Mun veljellä kädet palelee herkästi.
Ajatteli aikoinaan, että kun tupakanpolton lopetti, että se saattasi auttaa. No ei auttanut.
Sittemmin luin jostain, että jos on lapsena pahasti palelluttanut kätensä, jotain voi olla peruuttamattomasti vanhingoittunut ja paleleminen johtuukin siitä.
Muutama vuosi sitten ostin hälle semmoiset lämpökintaat, niissä on niinkuin käsine sisällä ja kinnas päällä, niillä kuulemma ulkona tarkenee kädet.
08.01.2024 23:00
Joo, minäkin, kun kesät olen mökillä ja kerran viikossa käyn kerrostalokotona,
lasken aina vettä pesuhuoneen viemärikaivoon, muuten alkaa tulla hajua.
08.01.2024 19:43
Surullisia tapauksia.
Varmaankin jokainen, joka tuonne lähtee on tietoinen mahdollisesta riskistä.
Juuri tuli joku dokumentti olikohan se nyt norjalainen tai ruotsalainen.
Siinä oli näitä, jotka tekee juuri turvallisuusarvioita ja mittauksia tuntureissa.
Siinä oleva nainen oli joutunut lumivyöryyn työparinsa kanssa.
Hän oli selvinnyt, työkaveri ei.
Kertoi, että, jos 15 minuutissa ei pääse lumensisästä pois, selviytyminen alkaa olla huonoa.
Itse oli pystynyt toisella kädellä kaapimaan lunta naamaltaan.
Lumella kuulemma vauhtia ja pakkautuu piukkaankin.
Enpä noista itse tiedä, kerroin vain mitä muut ovat kertoneet.
07.01.2024 18:58
Kiitos onnittelusta, tuo viimeinen on 5 lapsenlastenlapsi.
Olen tuota uutta hyvinvointialueen asiaa seurannut täällä, mihin itse kuulun.
Huolestuttavaa on, varsinkin reuna-alueiden kannalta.
Heti lopetettiin vanhusten kuntoutus, johon moni halukas pääsi osallistumaan.
Sitten laittoivat uuden tilalle ja nostivat kriteerit niin korkealle, että vain pieni osa pääsi mukaan.
Vuodeosaston aikoivat lopettaa, no siltä vältyttiin, kun väki pisti vastaan ja kuntapäättäjät antoivat hyvät syyt säilyttämisen puolesta.
Suunta vanhusten kohdalla on yhteisöasuminen, tarkottaa vissiin sitä, että vanhat jeesaavat toisiaan, siis käytännössä. Paperille tulee tietysti hienompia sanoja.
Omaishoitajuuden suuntaan mennään myös.
Itse en ollut siinä yleisätilaisuudessa, mutta sekin tuli esiin, että kun koko ajan on rahasta pulaa, niin alueen johtajan palkka on 18 000/kk.
Monilla matkat palveluihin tulee pitenemään ja hankaloitumaan.
Sama suunta varmaan on koko maassa, kun täälläkin.
Rahastahan se on kysymys ja myös siitä, että ammattilaiset hupenee, muuttavat alaakin monet.
Ainahan puhutaan myös arvoista, kun rahaa jaetaan. Sanotaan, että rahaa on, riippuu siitä mihin sitä annetaan.
Elämän loppuvaiheessa kuitenkin osa ihmisistä tarvitsee ympärivuorokautista hotoa tai tiivistä kotihoitoa, pidemmän tai lyhyemmän ajan.
Tuntuu, että tämä puoli asiasta on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Nähtäväksi jää, mihin mennään.
07.01.2024 18:32
Olen muutaman laskun maksun laittanut e-laskuksi, kun nykyään ottavat paperilaskun lähettämisestä 3-4 euroa.
Käyn kyllä itse hyväksymässä maksun.
Kerran kävi niin, etten ollut pankin sivuilla käynyt ja 1lasku oli myöhässä.
En saanut sitä maksuun, kun päivä oli ohi.
Niin sitten klikkasin päivämäärää, ajatuksella, että vaihdan sen.
Ei tapahdu mitään.
Piti pankista kysyä, mitäs nyt teen.
Piti klikata maksun saajan nimeä, sitä kautta pääsin päivämäärän vaihtamaan.
Miksihän tuokin asia pitää korjata ikäänkuin mutkan kautta.
07.01.2024 15:32
Vielä tuota pakkasta piisaa, josko huomenissa herättelisi auton ja asioille lähtisi.
Loppukuusta kai kovemmat pakkaset voivat palata.
Toivottavasti ensi sunnuntaina olisi vielä siedettävää ilmaa, kun on ne viimeksi tulleen suvun jäsenen ensimmäiset juhlat.
Sel-la kirjoitti osuvasti. ´´Nojatuoli on se paikka, missä tavallinen eläminen nostetaan näkyville.´´
Aina löytyy joitakin, jotka eivät asiaa halua hyväksyä, vaikka palstoja on pilvin pimein monista eri asioista.
Aina voi itsekin ketjun aloittaa mieleisistään asioista.
Kummallista joillakin tuo haukkumisvimma.
Kyllä se pikku-e siinä näkyi, Demeter. Joskus nämä koneet noita temppujaan tekee.
Joskus tulee mieleen noita keskusteluja aikanaan tuolla 60+lla, ihan surulla väliin luen tuon kuntosi huononemisesta, mitä ajan saatossa on tullut.
Niin se elämä menee eteenpäin, mutta on se hyvä, ettemme eteenpäin siitä tiedä.
Noista vanhoista astioista, joista Mkr mainitsi, niin varmaan on monella vanhan talon kätköissä ihan aarteita.
Paljon varmaan jälkipolvienkin toimesta hukkaan menee, kun ei ole tietoa.
Käyttöäkin monille löytyy.
Esim. itse, kun vein vanhat keinutuolit, vanhan talon vintiltä, toisen ylä- ja toisen alamökille, ihan itseäni varten, niin kyllä on istujaa löytynyt.
Miniäkin sanoi, että nuorimmaisen lapsen (jo teini) ihan lempipaikka se on.
Itse tykkään vanhoista tavaroista.
07.01.2024 14:43
Hiukan pallanen hellittää, enää 23 astetta ja aurinko paistoi. Puolen tunnin lenkin tein.
1 kynttelikkö on ikkunalla vielä.
Tuo kissa-kaveri on kiva, kun se ei ole koskenut joulukuuseen, kukkiin, kynttilöihin, johtoihin, joita jouluvalojen aikaankin roikkui lattialle.
Kaakaota join, saunan päälle, pitkästä aikaa, maistui hyvälle.
Pikkuväellä on ollut liikkeellä jotain flunssaa, se tapaa sitten kaikki käydä läpi.
Rauhaisaa loppiaisillan jatkoa.
Kaikille kipeille, tai muuten huonoa oloa poteville tervehtymisiä ja parenpaa huomispäivää.
06.01.2024 19:53
Mitään mitä ihmiskeho tarvitsee, ei saisi olla liian vähän tai liikaa.
Kai Sinulla on verikokeita otettu, jos kalium on viitearvojen sisällä, se on ok.
06.01.2024 19:41
77 / 334