Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6674
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eikä ainoastaan fyysiset ominaisuudet.
Appeni oli kätevä käsistään. Hän veisti puusta mitä vaan.
Olen ajatellut, että periikö kukaan hänen taiteellisuuttaan sillä saralla.
Velä en ole nähnyt mitään siihen suuntaavaa, mutta niinkuin sanoit (21,15) kaikki voi ilmaantua yli sukupolvien.
09.10.2023 21:37
Tuollaisia ajatuksia itselläkin on ollut.
Nyt nuorin neljästä lapsenlapsestani on 14 vuotias.
Lapsenlastenlapsiakin on jo neljä ja viides tulossa ihan kohta.
Olen kiitollinen elämälle, että tämän olen nähnyt ja myös siitä, että elämä kaikilla on ihan hyvin.
Muistan aina, kun ensimmäinen oli tulossa lapsenilapsista, kun poikani soitti ja käski minun istua ensin. Yli 30 vuotta jo siitäkin.
Ainahan sitä toivoo, että kun vielä näkisi sen ja sen.
09.10.2023 19:17
Illankorvaa!
Elämä se tässä soljuu vanhaa rataansa.
Eilen olin menossa varastolle niin komea joutsenparvi lensi yli pään.
Eivät menneet eteläänpäin niinkuin kurjet vaan länteen.
Liekö länsirannikolla joku kokoontuminen, en tiedä.
Innostuin järvelle lähtemään, kun aurinko paistoi, eikä tuulikaan ihan hirmuinen ollut.
1kg hauen sain, onkeni ei oikein toiminut kunnolla, piti käsin vetää siimaa.
Jos näillä rannoilla vielä ensi kesänä kuljen, keväällä onkikauppaan käy tieni.
Paloma tuossa ajatuksiaan noista nykyelämän mutkista kertoili.
Samoja ajatuksia on omassakin mielessäni kuljeksinut.
Historiasta kun olen aina ollut kiinnostunut, niin vertailuja nykypäivään on m ielessäni tullut tehtyä.
Yksi tosiasia on mainitsemasi, että tieto kulkee nopeasti läpi maailman.
Sitä mietin, että ihmisluonto on sellainen, että se ´´paha kello´´ on se mikä historiaankin jää. Riippumatta siitä kirjoitetaanko se pergamentille vai tietokoneelle.
Hyvän kellon ääni kuuluu aina vähemmän.
Vai onko se niin, että ihmiset haluaa ehkäpä tiedostamattaankin lukea niitä negatiivisia uutisia, vertaillen, olisiko itsellä kuitenkin paremmin.
Aina puhutaan, että kun ajat ovat tällaiset ja on sitä ja sitä.
Muistan, että siitä alkaen, kun alkoi yhteiskunnallisesti tiedostaa asioita, aina on sanottu, että ´´ajat nyt ovat tällaiset.´´
Meillä täällä on kaikki isossa kuvassa hyvin. (ainakin vielä)
09.10.2023 18:56
Pistin myös merkille hurskaisen, kiva kuulla olemastaolostaan.
Yritän aina olla tarkka kaikessa. Sanon itselleni, että kolme asiaa pitää olla järjestyksessä Rahapussi kaikkine käyttötarpeineen. Kännykkä ja avaimet.
Jos niistä joku ei ole, ´´paniikki´´ iskee.
Itse tässä seurailen toisella silmällä tuota snookeria.
En säännöistä tiedä, mutta jos näytetään vastaan lyöntiä, tiedän heti meneekö vai ei.
Senkin näen jos vain järjestellään.
Tuo kymppitonni josta kerroit tuolla voitetun, on ihan hyvä raha.
06.10.2023 21:56
Iltapuolta tässä.
Aammusta käväisin asioilla. Sadepäiviä ja viileetä lupailleet, niinpä ostin pari ristikkolehteä ja kävin pitkästä aikaa kirjastossa .
Olinkin jo ajatellut, että Piipon , puiden kertomaa pitäisi lukea ja kas , osui ensimmäisenä silmiini.
Pikkuhommia olen tässä toimitellut.
Veneellä hain katiskan toisen laiturin vieressä ja vein kalamajalle.
No niin, kaikki ei aina mene putkeen.
Eka kerran menin tankkaamaan tuota Crysleria, en meinannut saada korkki auki. No onnistuin takkuamisen jälekeen.
Sitten menin ruokakaupalle ja aioin ottaa pankkiautomaatista vararahaa, vaikka korttia kaupassa käytänkin.
Kauhukseni huomasin, että ei se pankkikortti ole siinä, missä pitää. Ryntäsin autoon katsomaan, josko olisin sen penkille laskenut.
Ei sielläkään. Rauhoittelin itseäni, olin varma, että laitoin sen pussiin.
No pussissa on 3 taskua alekkain, sitten hoksasin katsoa, olinko laittanut sen toisen kortin taa.
Siellähän se. Helpotus oli ruhtinaallinen.
No tiistaina oli Elisan E-laskun maksupäivä. Huomasin asian seuraavana päivänä.
No eihän se maksu onnistunut. Klikkasin päiväystä, ei onnistunut vaihtaminen. Lähetin viestiä keskiviikkona pankkiin, ei vastausta. Soitin tänään.
Olisi pitännyt klikata maksun saajan nimeä, että pääsi päivän vaihtamaan. No nyt sen tiedän.
Olisi kiva, jos ohjeita olisi tällaisella kohdalla. Huhhuh.
Luin mielenkiinnolla korppiksen kertomaa tuosta lentokenttähommasta, koska katselen usein näitä rajavartijaohjelmia.
Kansainvälisillä kentillä on porukkaa, näyttää, kuin olisi ihan kaaos. Pitkiä käytäviä, isoja halleja.
On hieno juttu, että tuollaisia palveluita on liikuntarajoitteisille.
Itse en ole tuota matkailugeeniä saanut, itse viihdyn täällä luonnon rauhassa, järven rannalla.
Talviunta vietämme kissan kanssa kerrostalossa ja keräämme voimia uuteen kesämenoon.
06.10.2023 20:01
Ja kesken velan maksun korko nousi ja pankki kysyi, nostetaanko kuukusimaksua vai pidennetäänkö laina.aikaa.
Nostin kuukausimaksua,
04.10.2023 00:12
Kyllä me EU:n kuulumme
Onhan siihän keromasi huonojan puolia.
Mitä noihin susiin tuleen, niin luin jostain tämän erittäin pahan lammastilan susihyökkäyksen.
Sain käsityksen ettei muka tilalle hyökkäävää sutta saisi ampua.
Puhuit tuosta velan koron nostosta. Ei voi puhua samana päivänäkää itse maksoin asuntovelkaani aikoinaann mitä korko oli silloin. Tarkkaan en muista mutta paljon,.
03.10.2023 21:57
Nukuin oikein hyvin, joten on virtaa riittänyt . Kävin järvenkin päässä asti. Kalaonnea ei nyt ollut.
Viimeviikolla oli, kun pojan kanssa oltiin ja se suuri pääsi tietenkin veneen vieressä irti.
Poika sanoi, ettei siitä kenellekään kannata kertoa, ei sitä kuitenkaan kukaan usko.
Harmittamaan se kuitenkin jäi.
Mökeillä vielä väkeä näin viikollakin ja veneet monilla rantavesissä vielä.
Huomenissa kait ilmat viilenevät.
Makriinalle: joskus katselen snookeriakin. Nuorenpana pelasin pool-biljardia, pienoisbiljardipöytä on vieläkin olemassa alamökillä.
Toinen ukkoni kävi jossain ukkojenklubilla pelaamassa kaisaa.
Tuota digiasiaa ajattelin juuri tänään, kun kävin aamupäivällä talvikotona ja olin saanut kirjeen Tampereen asunnosta.
Kerottiin tästä uudesta laista, kun kaikki osakkeet siirretään digitaaliseksi ja paperiselllaiset pitää mitätöidä.
Ohje kuului: Täytä ja tulosta osakehuoneiston omistusoikeuden rekisteröimiseksi.
Valmis hakemuspohja löytyy Maanmittauslaitoksen verkkosivuilta.
Liitä mukaan alkuperäinen oskekirja. Toimita hakemus liitteineen.
Toimita hakemus liitteineen, postitse, sähköpostitse tai maanmittauslaitoksen asiakaskaspalvelupisteeseen.
Rekisteröinnistä peritään 63 euroa.
Kun ajattelen, että on ikäihmisiä, joilla ei ole nettiä ja vaikka olisi, monellako on tulostin.
Vaikka asuisi joskus ostamassa osakkeessa voi silti olla 63 euroa isokin raha.
Kaikilla ei ole niitä läheisiäkään, jotka näitä asioita auttaisvat hoitamaan.
Joku mainitsi, että olisi ylpeilyn aihe, kun ei ole nettiä ja älypuhelinta, minä sain kyllä mielikuvan, että kysymys on jostain muusta, siellä taustalla.
03.10.2023 20:16
Olen lukenut Anneli Kannon kirjan pyöveli.
Melko roisiakin tekstiä.
Kunhan tästä taas talvikotiini siirryn, niin kirjastoonkin ne askeleet vievät.
Pitänee katsoa, olisiko häneltä muitakin kirjoja sinne tullut.
01.10.2023 21:32
Tänään olen luonut silmäni katselemaan noita dokumenttejä päiväntasaajan eliöstöistä.
Kyllä on maan päällä ja veden alla jos jonkinnäköistä eläjää ja vielä ilmassakin.
Eräs sienikin oli tismalleen samanlainen, kuin ratti, jonka avulla mehuja pulloihin laitoin.
Kissakin nukkui koko päivän lepotuolissa. Tyytyväinen vissiin, kun koira meni kotio.
Nyt syksyn lehdet lentävät tuulenpuuskissa.
Alhaalla piti terassinporttiin laittaa lisäkiinnitystä, kun tuulen mukana aukesi.
Eilen oli iltapäivällä miltei 16 astetta lämmintä, joten lämmitin vielä saunan alhaalla ja pyörähdin järvessäkin. Se oli varmaan viimeinen kerta tänä vuonna.
Pitänee tästä mennä laittamaan ulkovaloja, niin on jo pimeää.
01.10.2023 19:50
Liekko, onko meidäm vuosikymmenillä enää väliä mistään riippuvuudesta, jos vaivaansa saa, helpotusta vaikka unilääkkeistä..
Mietin, että jos itse lläni olisi noin, en epäröisi yrittää mitä vaan pilleriä.
01.10.2023 00:06
Niin eläimistä ei pidä ajatella, etä ne ovat kuin ihmisiä, juuri siksi, että eläinten tunneskalaa ei ole sama ,kun ihmisten.
Mutta eläimillä on erilaisia kykyjä, joita ihmisellä ei ole.
Esim. Käärme pystyy kartoittamaan saaliin paikan infrapunan avulla, jonka havaitsemiseen ihminen tarvitsee laitteen.
Linnut näkevät ultravioletin jota ihminen ei näe ilman laitteita.
Myös kuulo ja hajuaisti ovat paljon parempia monilla eläimillä, kuin ihmisillä.
Esim. tullikoirat, sen lisäksi, että haistavat hajuja, pystyvät myös erottamaan erilaisia hajuja toisistaan.
Mitä muuta lieneekään, mistä emme tiedä.
Jos olet kiinnostunut eläintutkimuksista lue Helena Telkänrannanna tutkimuksia.
30.09.2023 23:48
Juurikin näin.
Voi olla työtä teettävää eläimen luottamuksen saavuttaminen.
Juuri eilen kerroin pojalleni, kun hän sanoi, että joku oksennus on terassilla, että miten kauhuissaan kissa oli alkuun, kun karvaoksennus tuli, juoksi sängyn alle, perimmäiseen nurkkaan.
Kun joka kerta puhuin rauhoittavasti, ettei ole mitään hätää, tuli istumaan aina lähemmäksi.
Lopulta istui metrin päässä katsomassa kun siivosin jälkiä. Nykyään ei juokse pakoon.
Mielestäni et kuvittele, vaan luottamuksen saavuttaminen on se tärkein asia, jota kannattaa vaalia.
Mielestäni juuri niin olet toiminut, että saavutit kisun luottamuksen
30.09.2023 23:04
Olet oikeassa, juuri tätä tarkoitin kommenttini viimeisellä lauseeella.
30.09.2023 22:40
Niin, kissatalosta hain tämän nykyisen kissani, oli ollut siellä 7 kk eikä kukaan ollut huolinut..
Kovin oli arka ja pelko ensimmäiset päivät vietti sängyn alla.
Kauan keski, että luottanus syntyi.
Nyt kun on oma itsensä on todellä älykäs ja hoksaavainen.
Kun olemme täällä mökillä ja lähdemme alamökille, niinkuin tänääänkinj kun kaveri oli pankolla ja kutsuin. Sieltähän se tuli venutellen.
Ihmiset aliarvioivat eläinten älykkyyttä.
Täällä kesämaalla, kun on kissoja ja koiria, huomaa älykkyyden ja myös sen, miten perimä ohjaa sitä mitä kumpikin osaa ja tajuaa.
Kissat ja koirat ovat älykkäitä ja myös lajien sisällä eri rodut voivat olla hyvinkin erilaisia älykkyyelätään ja taidoiltaqan,
30.09.2023 21:33
Kyllä eläimillä om tunteita, se on tieteellisesti todistettu.
Mutta monimutkaisia tunteita eläimet eivät hahmota, kuten esimerkiksi mustasukkaisuutta.
Kun koira tulee luo, jos jotain toista paijataan, se ei ole mustasukkaisuutta, vaan tunne siitä, että haluaa samanlaista huomiota.
Esim, ilo, suru, pelko, kiintymys ovat eläimille tyypillisiä tunteita.
Mitä kauemmin joku laji on ollut ihmisen lähellä, sitä enemmän tunteet ovat kehittyneet.
Jos esim. joku on kissan tai koiran kanssa miltei vuorokaudet alvariinsa oppii tajuamaan, miten viisaita nuo eläimet ovat, vaikkakin heidän perimästään johtuen, viisaus ja älykkyys on erilaista. Vieläpä eri lajeissa rotujen sisällä se on sitä.
Esim. on kissarotu joka hakee esineitä, kuin koira. Abessiinalainen kissa on oppinut käymään vessanpytyllä pissalla jne...
30.09.2023 20:53
Kuolema tästä elämästä näkyy monella eri tavalla, ajattelijasta riippuen.
Emmekä kai kukaan voi sanoa kenen näkökulma on oikea tai väärä.
Minun näkökulmani on se, että lopullista kuolemaa ei olkeasti ole.
On vain siirtyminen toiseen olomuotoon ja tilaan.
Meidän maallinen kuolemamme on vain portti, johonmkin toiseen olemuspuoleen. Mielestäni kuolemasta voi kyllä keskustella ja juuri siitä miten kukin sen ajattelee.
Itse olen vielä krempoista huolimatta elämässä kiinni, mutta aikanaan , kun työtäni tein, näin montakin lähtöä tästä elämästä.
Yövuorossakin toisinaan saattelin työkaverin kanssa, lähteneen sinne kylmiöön.
Se vain piti tehdä ja myötäelää omaisten surua.
Kaikella on aikansa.
30.09.2023 20:34
Jaa-a sanojen kääntely ja vääntely näyttää olevan voimissaan.
Liekö se jotain elämän eliksiiriä toisille antaa.
Olipa lämmin päivä eilen, 20 asteeseen nousi, joten vielä alasaunan lämmitin ja järvessäkin kävin kääntymässä.
Venekin taas täynnä vettä, rankkoja ovat kuurotkin.
Eipä ole montaa kertaa tarvinnut pumpulla saunavettä nostaa alhaalla, kun taivaasta tulee.
Tänään intouduin tuota pihatienvartta siivoomaan. Sain taas mukavan pinon saunapuita, kyllä niitä kuluukin.
Tulee väliin katseltua noita arkeologisia dokumentteja. On niillä hienoja tekniikkoja nykyään.
Ihan hieno tuo Lidar-tekniikkakin, millä ne katselee läpi puidenkin . myös teknisesti tyhjennetään meretkin vedestä ja nähdään, miltä siellä näyttää.
Senkin ne ovat selvittäneet hautalöydöillä, että viikinkisoturit eivät olleet pelkästään miehiä, vaan myös naispuolisia on löydetty.
23.09.2023 22:05
Marjatouhua vaan riittää täällä.
Puukasseja ja toosia tuossa täyttelin, pitänee viedä alas, kun tuota lämmintä näyttää riittävän, niin siellä vielä sitten saunotaan.
Nytkin on 18 astetta ja ensi viikollakin näkyy ennakkotiedoissa lämpöä riittävän.
Kun menin pikkumökin terassille perkaamaan puolukoita, kissakaveri kuuli sen ja kohta tuli viereen naukumaan. Joka tarkoitti, että päästä sisälle naksukupille.
Uudelleen ulos, kun mentiin tuli terassille makaamaan siksi aikaa, kun hommaa tein.
Tuossa juuri tänään luin, tuon Pirhan touhuja.
Alueella on 20 000 työntekijää ja irtisanomisuhka 2,5%.
On se käsittämätöntä, kun kaikkialla on sanottu henkilökuntapulaa olevan.
9hyvää ja 10kaunistahan nuo poliitikot lupasivat.
Täällä se tarkoittaa sitä, että reuna-alueilta lähtee terveyskeskukset ja vuodeosastot.
Ja sitä, että vuoteen 2030 mennessä ei ole yhtään vanhusta laitospaikoilla.
Kaikki kuulemma hoidetaa yhteisöllishoidossa, perhe- ja omaishoidossa.
Ympärivuorokautista palveluasumista vähennetään, säännöllisen kotihoidon osuutta vähennetään.
Valtiolta tippuu rahaa nuukasti kuulemma.
Ei voi kun toivoa, että omillaan pärjäisi viime tippaan asti.
21.09.2023 17:59
kylmää,
20.09.2023 21:44
86 / 334