Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Valtiota ei ole perustettu mihinkään kirjaan perustuen vaan katkeamattoman historiallisen yhteyden . Israelin asukkaista puolet ovat arabimaista tulleita juutalaisia tai heidän jälkeläisiään. Suvereenisuus Lähi-Idässä ei voi kuulua yksin arabeille vaan kaikille alueen kansoille .
07.10.2023 19:59
Gaza oli jonkin aikaa Israelin miehittämä mutta luovutti sen sitten arabien hallintaan vuonna 2005.
07.10.2023 19:47
Gaza on arabialue jota hallitsee islamilainen Hamas, jota hallitse Iran, eikä Gaza ole miehitetty ellei Hamasia pidä miehittäjänä.
07.10.2023 18:38
Kysy kristityiltä.
07.10.2023 15:46
Israelin Jumala ei asu missään paikassa mutta nimi hänellä on :JHWH
Sekin on selvää että jumaliin uskotaan, mutta minkään uskonnon jumala ei ole todistanut olemassaoloaan.
Hepr. raamattu kertoo Israelin ja JHWH:n tarinan, Israelin uskonnon syntyvaiheet on siellä kuvattu ja kansan vaiheet maanpäällisinä tapahtumina ovat tutkimuksen seurattavissa mutta uskontoon liittyvä tarina ei tietenkään ole todennettavissa kun se suurelta osalta on ilmoitusperäistä . Profeetallinen ilmoitusperinne oli olemassa lähi-idässä jo ennen Israelia eli jumala/jumalat siinä ilmoittavat tahdostaan joillekin välittäjille.
Paratiisitarina on lainaa mutta Israelin uskonnossa sekin on JHWH tarina.
Israelin jumala ei ole erismimi vaan Israelin jumalan nimi on JaHWeH.
Se mihin kukin uskonto uskoo ja mitä se opettaa ei ole muiden muutettavissa. Sinä olet omassa mielikuvituksessasi tehnyt kristinuskosta ja juutalaisuudesta uskonnot jollaisia ne eivät ole .Elät ikiomassa todellisuudessasi jonne tiedon valo ei pääse etenkin kun koko rakennelmasi perustuu omaan rasismiisi joten ehkä pidät pimeästä yleensäkin .
07.10.2023 09:49
Jeesus kuitenkin itse tuomitsi ja ilmoitti että ne jotka eivät häneen usko hän tuomitsee ikuiseen kadotukseen. Onko suurempaa tuomiota?
06.10.2023 22:07
JHWH on Israelin Jumala ja temppelin nimi oli "beit JHWH" eli se oli todella hänen nimissään ja Jer.7 luvussa JHWH moitti juutalaisia että ovat palvoneet hänen kieltämiään epäjumalia baalia ja muita myös temppelissä. Israelilaiset palvoivat myös, mutta tuohon aikaan heidän kuningaskuntansa oli jo tuhoutunut. JHWH:n ilmoituksen mukaan syynä oli heidänkin osaltaan Baalin ja muiden epäjumalien palvonta, nyt JHWH uhkaa Juudaa samalla jos he eivät paranna tapojaan: seuraa kuningaskunnan tuho.
JHWHea Jeesus ei kutsu saatanaksi vaan haukkuu juutalaisia saatanan lapsiksi koska he eivät uskoneet että Jeesus olisi JHWH:n lupaama messias . Vaikka jeesus olisi messias ollut ei häntä silti olisi saanut palvoa eikä ole mitään velvollisuutta uskoa etä joku on tai ei ole luvattu messias.
Niin ja Raamatun ainoa Jumala on Israelin jumala JHWH joka on maailman luoja.
06.10.2023 21:44
Israelin Jumala JHWH todella määräsi uhraukset sen voi hepr. raamatusta lukea kuka hyvänsä, en minä ole sitä kieltänyt vaan sen mitä sinä väität että on erikseen jokin Israelin Jumala ja sitten JHWH joka on määrännyt nuo uhrit ja temppelin jossa ne pitää toimittaa. Raamatun käännöksissä, siis kristillisissä on JaHWeH- nimen tilalla substantiivi "herra" eli Jumalan nimi on sensuroitu pois.
06.10.2023 20:46
Magda ei ollut juutalainen, hänen isäpuolensa oli eikä juutalaisuus ole tartuvaa .
06.10.2023 18:12
Hölmökin ymmärtää etteivät minkään hallinnon/diktaattorin tapattamat ihmiset ole uhreja millekään kuvitellulle jumalalle. Nimikään jolla jotain asiaa kutsutaan ei tapahtumaa muuksi muuta .
Kun me kaikki juutalaiset olemme sinusta pahoja ja viallisia niin missä ne viattomat uhrit olivat? Eksyt jopa omassa mielikuvitusmaailmassasi.
06.10.2023 18:09
Kreikkalaisessa käännöksessä on, mutta heprean olah ei tarkoita samaa, sen pohjana on verbi nousta ylös.
"Ei ole mitään lisättävää Lutherin teokseen Juutalaisista ja heidän valheistaan ja röyhkeydestään". Ei varmaan, rasistille asia on selvä mutta jos on oikein paha paikka, rasisti voi, jos omasta mielestään on kristitty, aina pyytää apua Jumalan ainoalta pojalta jolla sattui aikanaan olemaan juutalainen.
06.10.2023 17:31
Alkaa mennä huolestuttavaksi sinun osaltasi - ethän vaan ole yksin kotona?
06.10.2023 17:03
Se on kreikkalainen sana jota hepr. raamatussa ei missään ole mutta kristityillä on ja tarkoittaa täysin poltettua.
06.10.2023 14:18
Jer. 7 alkaa näin -
Jer.1Tämä on sana, joka tuli Jeremiaalle JHWH:lta:
2 "Asetu JHWH:n huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: Kuulkaa JHWH:n sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan JHWH.ea.
3 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: Vaeltakaa hyvin ja tehkää hyviä tekoja, niin minä annan teidän asua tässä paikassa.
4 Älkää luottako valheen sanoihin, kun sanotaan: 'Tämä on JHWH:n temppeli, JHWH:n temppeli, JHWH.n temppeli!
5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin,
6 ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ette vuodata viatonta verta tässä paikassa ettekä seuraa muita jumalia turmioksenne,
7 niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen."
Kansa jatkoi vieraiden jumalien palvontaa josta seurasi pakkosiirtolaisuus, Israel oli sen vuoksi tuhoutunut ja jos kansa jatkaisi vieraiden jumalien palvontaa temppelistä ei olisi Juudallekaan apua vaikka kansa niin luuli.
Jer. 26 luku sisältää puheen jonka Jeremia piti ja joka liittyy lukuun7.
Augsburgin tunnustuksella ja 2500 vuotta aiemmin tapahtuneilla kuningaskuntien tuholla ja Jeremiaan, pappissuvun jäsenen varoituksilla ettei temppeliä saa häväistä ja lakia pitää ylläpitää, ei ole mitään yhteyttä.
Temppeli jossa Jeremian suku palveli oli nimeltään Beit JHWH, JHWH:n talo tai JHWH:n huone, bajit tarkoittaa kumpaakin. JHWH:n määräämät uhrit olivat se toimitus jota varten talo oli rakennettu . Sinulla on itse tekemäsi Jeesus, itse tehty kristinusko ja itse tehty juutalaisuus . Jeesus kutsui temppeliä, jossa siis hänen elinaikanaan noudatettiin oikein JHWH: määräämiä uhrilakeja, isänsä huoneeksi nimihän oli beit JHWH eli JHWH.n huone. Jos sinusta Jeesus piti JHWHea saatanana miksi hän kutsui saatanaa omaksi isäkseen? Sekotat kaiken. missään ei ole tolkkua. Ei missään .
06.10.2023 12:59
Jer.7 luvussa JHWH on vihainen siitä että hänen temppelinsä on epäjumalan palveluksella häväisty. Luet käännöstä etkä ymmärrä edes kuka missäkin puhuu . Turha sinulle puhua, keksit itse oman uuden uskonnon ja sitten olet vihainen oman mielikuvituksesi tuotteelle niin ei siinä juuri järkeä ole.
05.10.2023 23:58
Erehtyvää aineistoa on ja senkin varmasti tiedämme että vielä Jeesuksenkin aikaan eri kirjoituksista oli erilaisia versioita eikä olut yhtä tiettyä kirjoitusmuotoa ja kopioijiakin oli monenlaisia Sitä kopiointitapaa joka nyt on käytössä ei ollut Jeesuksen aikaan vaan sen loivat vasta myöhemmin oppineet ja rabbit.
Oppineet t ja rabbit myös päättivät mitkä kirjoitukset ja missä muodossa ovat kädet saastuttavia eli nk. pyhiä Käännöksiäkin on vaikka minkä tasoisia ja esim. kristillisissä käännöksissä on tahallisia virheitä esim. erisnimi JHWH on niissä jätetty pois ja korvattu substantiivilla "herra". Raamatussa myös näkyy silloisen luonnon tiedon vajavaisuus aurinko ei kierrä maata eikä korkealtakaan paikalta ne koko maailma koska asumme pallolla Israelilaiset myös lainasivat tarinoita ja muuta kulttuuriainesta alueen vanhemmilta kulttuureilta eivät he umpiossa eläneet.
05.10.2023 20:11
Ei sanonut Israelin jumalaa eli JHWHea valheen isäksi, muuta Jumalaa ei Israelin kansalla ole koskaan ollutkaan. Millään sen heimolla ei ollut mitään omaa jumalaa uskontohan oli ja on yksijumalainen. Jeesus ei sanonut että Jumala eli JHWH on saatana vaan että saatana on se jota juutalaiset palvovat kun eivät usko että hän Jeesus on luvattu messias ja jumalan poika. Saatana oli eri olento.
Joh.4: 25 Nainen sanoi hänelle: "Minä tiedän, että Messias on tuleva, hän, jota sanotaan Kristukseksi; kun hän tulee, ilmoittaa hän meille kaikki".
26 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen se, minä, joka puhun sinun kanssasi".
Roomalaiset Jeesuksen tuomitsivat ja teloittivat, sinun jumalastasi en tiedä, mutta Israelin jumala ei ole ruumiillinen olento häntä ei voi voi tappaa eikä luvattu Juudan sukuinen messias ole kuin tavallinen ihminen, ei inkarnoitunut jumalolento joka kulkisi itseään kehuen ja omaa kansaansa haukkuen.
Vaikka Paavali oli juutalainen ja niin hän on ollut kuten Jeesuskin luomassa uutta uskontoa joka ei millään tavoin ole juutalainen .Oma esittämäsi on sekoitus vaikka mitä mutta pääosassa sen luonnissa olet sinä ei Jeesus eikä Paavali. Ei ole sellaista kristinuskoa jota sinä täällä esität.
05.10.2023 19:08
"Siitä, että aamulla ei muista nähneensä unta, ei tarkoita sitä, että ei yöllä olisi nähnyt unta". Ei tietenkään tarkoita.
"Ihminen voi siis aivan hyvin olla tietoinen siitä, että ei ymmärrä puhetta." Kyllä voi olla tietoinen ja usein onkin ja ymmärtää että aivot eivät nyt puheen alueella ole ok.
05.10.2023 17:48
Pienetkin aivovammat voivat vaikuttaa vaikka puheen ymmärtämiseen ym. Olen ollut tajuttomana, siitä ei ole muistikuvaa vain heräämisestä on. Solipsismia tämä ei tietenkään ole, kyllä muut ihmiset, maapallo ja kaikki muu ovat olemassa emmekä kierrä kuviteltua luuloaurinkoa.
05.10.2023 00:19
Jos yhdyntää ei tapahdu aviosopimus ei ole voimassa vaikka parin yhteen menoa olisi juhlittu.
04.10.2023 22:09
101 / 426