Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kristinusko ei ole tuota sekasotkua joksi sinä sen itse luot, ei myöskään juutalaisuus ole miksi sinä sen itse keksit.
27.07.2023 16:44
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jahve
Tämä sivu kyllä kertoo asian oikein :
"Jahve (hepr. יְהֹוָה, ilmaistaan joskus kreikkalaisperäisellä termillä Tetragrammi, ”nelikirjaiminen”) on muinaisten israelilaisten Jumala. Alun perin Jahvea luultavasti pidettiin yhtenä monista Lähi-idän jumalista, kunnes israelilaiset alkoivat palvoa häntä muiden jumalien sijasta. Myöhemmin israelilaisten uskonto kehittyi monoteistiseksi juutalaisuudeksi, eli muiden jumalien olemassaolo kiellettiin. Viimeistään Babylonin vankeuden aikana juutalaiset alkoivat nähdä Jahven koko maailman ainoana Jumalana, joka on luonut koko maailman ja hallitsi kaikkia kansoja.
Jahven pohjalta muodostuivat juutalaisuuden lisäksi myös muiden vanhaa seemiläistä kulttuuriperimää olevien yksijumalaisten uskontojen, kuten kristinuskon ja islamin, jumalkäsitykset. Nykyajan juutalaiset eivät käytä nimeä Jahve "
JHWH on neljä JaHWeH nimen konsonanttia, nimeä ei saa lausua sen tilalla kirjoituksessa käytetään tetragrammia JHWH
JHWH:n historia sen sijaan on väärin ja ovat yhden kirjoittajan (Armstrong) mietelmiä.
27.07.2023 16:31
Niin Israelin Jumala kyllä ilmoitti kansa viedään pakkosiirtoon ja temppeli tuhotaan sehän oli se teema mistä Jesajat ja Jeremia jatkuvasti puhuivat. Molemmat kuningaskunnat kuvittelivat että voisivat nousta oman aikansa suurvaltaa vastaan ja jopa voittaa, mutta toisin kävi, Israelin tuhosi Assyyria, Juudan myöhemmin Babylonia.
27.07.2023 16:16
Ei uskontunnustus on sama jonka Jeesuskin sanoi "Kuule Israel JHWH meidän Jumalamme, JHWH on yksi ".
Niin, Luther käski tappaa meidät ja tuhota synagogamme, se oli ilmeisen päättymättömän kristillisen juutalaisvihan yksi tuhoisimmista ilmauksista. Toinen vieläkin pahempi oli UT:ssa kristinuskon alussa Jeesuksen sanomaksi laitettu että isämme on saatana. Sillä voitiin oikeutta kaikki paha joka meille vain keksittiin tehdä . Aina me sen muka ansaitsimme.
27.07.2023 15:57
En ole arabi vaan juutalainen jos nyt olisin Israelissa olisin yksi niistä kymmenistä tuhansista jotka vastustavat nykyisen oikeistohallituksen yrityksiä tuhota lähi-idän ainoa moniarvoinen demokratia.
27.07.2023 14:41
Molemmat kuningaskunnat tuhoutuivat epäjumalien palvelun vuoksi, näin profeetat ilmoittivat, ensin Israel sitten Juuda. Uhrikultti ei ollut iljetys, epäjumalien palvonta oli. Temppeli oli Israelin jumalan määräys ja se oli nimenomaan uhripaikka.
27.07.2023 14:32
Kristinuskon teologiaan en ota kantaa, mutta kun puhutaan siitä mitä heprealainen raamattu, siis se jota kristityt kutsuvat Vanhaksi Testamentiksi sanoo, niin siellä on vain yksi Jumala. JHWH joka on kaiken luoja, eikä muuta jumalaa ole, ei ole eri jumalaa Israelin eri heimoilla, eikä mikään heimo ei ryöstä toisen identiteettiä . Temppeli uhreineen on JHWH:n määräys torassa jonka hän antoi.
Temppelissä alettiin jossain vaiheessa palvoa myös myös epäjumalia, kansa ei oikeastaan koskaan 1 temppelin aikana ollut päässyt irti muinaisista jumalistaan vaan osa jatkoi niiden palvontaa lopulta siihen yhtyi myös ainakin osa papistoa siitä puhu Jer. 7. juutalaiset eivät kaapanneet temppeliä se oli JHWH:n talo ja koko Israelin kansalle kuuluva uskonnon keskus.
Juutalaiset olivat israelilaisia kaikki heimot yhdessä olivat Israel.
27.07.2023 14:16
Niinkö? olen kyllä sitä mieltä että palestiinalaisilla on oikeus omaan valtioon jonka myös Israel on vahvistanut .
Kun puhutaan juutalaisuudesta onko se paha ja maailman ongelmien lähde -niin totta kai osa kristityistä on sitä mieltä että on, tuo ajatushan on ollut kristinuskossa sen alusta asti.
27.07.2023 13:39
Tuossa yllähän oli lähteet torasta esikoispojan lunastuksesta.
Väität että esitän väärää tietoa torasta, kerro siis mitä.
27.07.2023 13:27
Väärän tiedon korjaaminen on yhä tarpeen ja paha puhe ja valheet juutalaista ja juutalaisuudesta ovat yhtä hyvin tätä kuin mennyttä aikaa. Kunpa joskus olisikin ohi.
27.07.2023 13:17
https://en.wikipedia.org/wiki/Pidyon_haben
Yllä seremonian lähteet ja historia.
Seremonia ei tietenkään korvaa mitään vaan on muistoksi siitä jolloin Aaronin suvun pappeus korvasi esikoispoikien pappeuden ja perustuu toran määräyksiin.
Sinulla on pelkkiä omia kuvitelmia joissa yleensä ei ole päätä eikä häntää . Ei tässäkään. Minkä väärän tiedon torasta olen antanut?
27.07.2023 12:52
Valtaa piti Rooma yksin senhän Jeesuskin lopulta sai huomata jos ei jo aikaisemmin ollut. Poliittista älyä Jeesuksella ei tuntunut olevan paitsi jos hän etsi marttyyrikuolemaa joka kai oli tarkoituskin. Kannatti mellakoida juuri pääsiäisenä, katsomo oli valmiina, pyhiinvaeltajat Rooman eri puolilta saapuneina sekä maaherra ja legioonalaiset Antonian linnoituksessa valmiina murskaamaan jokaisen kapinyrityksen.
Temppeliä vastaan Jeesus ei toiminut vaan kiukustui tai oli kiukustuvinaan kauppiaista joita ilman temppeli ei olisi voinut toimia uhripaikka kun oli. Rooma tuomitsi tämän juutalaismiehen poliittista syistä, valloittamiensa alueiden uskontoihin Rooma ei sekaantunut senkin Jeesus varmaan tiesi. Temppeliä ei siis vahingoitettaisi eikä muita.
Juutalaisuudessa Jeesus on kuollut juutalainen, ei tietenkään jumalolento eikä messias. Kristinuskossa häntä palvotaan tuon uskonnon Jumalan kolmantena persoonana joka inkarnoitui ihmiseksi jotta voisi kuolla ja antaa ihmisille näiden synnit anteeksi. Jeesusta ei teurastettu vaan hän koki Rooman valtakunnan kapinoiville orjille ja muille lain rikkojille varaaman ristiinnaulitsemiskuoleman jonka tuhannet muutkin olivat jo aiemmin kokeneet ja tulisivat kokemaan. Rooma ei murhannut, maaherra tuomitsi niiden oikeuksien perusteella jotka hänellä oli Roman edustajana ja tuomio oli siis valtaapitävien lakien mukainen.
27.07.2023 12:17
"Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa. Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto- ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta, vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte."
Ei ole mitään Herra jumalaa vaan JHWH Sebaot, Israelin Jumala.
Itse asiassa suomalainen kääntäjä tuossa on vaihtanut erisnimen JHWH substantiiviin herra ja jättänyt kääntämättä sanan tsevaot. On vain vääntänyt sen muotoon sebaot, tsevaot tarkoittaa sotajoukkoja ja käsky uhreista annettiin vasta myöhemmin.
nimistä:
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Jahve
26.07.2023 23:32
Puhut itsesi aina pussiin, Jeesus itse oli perheensä esikoispoika joten sinun mukaasi hänet uhrattiin vauvana joten ei hän missään ehtinyt riehua.
26.07.2023 23:13
tervemenoa!
26.07.2023 19:01
24 Mutta eivät he totelleet minua, eivät ottaneet käskyäni kuuleviin korviinsa, vaan kulkivat omien ajatustensa, oman pahan ja paatuneen sydämensä mukaan. Eivät he kääntäneet kasvojaan minun puoleeni, selkänsä he käänsivät minulle.
25 Kerran toisensa jälkeen olen lähettänyt teidän luoksenne palvelijoitani, profeettoja, siitä alkaen kun teidän isänne lähtivät Egyptistä ja aina tähän päivään asti.
26 Sittenkään te ette ole minua totelleet. Olette sulkeneet korvanne, kovettaneet mielenne ja tehneet pahaa vielä enemmän kuin isänne.
27 "Kun sinä, Jeremia, puhut heille kaiken tämän, niin eivät he kuuntele sinua, ja kun kutsut heitä, eivät he sinulle vastaa.
28 Sano siis heille: Tässä on kansa, joka ei ole kuunnellut JHWH:ea, Jumalaansa, eikä ole ottanut kurituksesta opikseen. Totuus on kadonnut, siitä ei enää edes puhuta."
29 -- Sinä Siion, leikkaa hiuksesi murheen tähden ja heitä ne pois! Viritä itkuvirsi paljailla kukkuloilla! JHWH on vihassaan hylännyt tämän sukupolven ja heittänyt sen luotaan.
30 "Totisesti, Juudan asukkaat ovat loukanneet minua pahoilla teoillaan", sanoo JHWH "He ovat asettaneet inhottavia jumalankuviaan temppeliin, joka on minun nimelleni omistettu, ja saastuttaneet näin minun pyhäkköni.
31 He ovat rakentaneet Ben- Hinnomin laaksoon uhripaikkoja, Tofetin uhrikukkuloita, polttaakseen siellä poikiaan ja tyttäriään.* Sitä minä en ole käskenyt tehdä, sellainen ei
32 Kuulkaa siis, mitä JHWH sanoo: "Tulee aika, jolloin kukaan ei enää puhu Tofetista eikä Ben-Hinnomin laaksosta vaan puhutaan Murhalaaksosta. Tofetin uhripaikoille haudataan tämän kansan vainajia, kun muualla ei enää ole tilaa. [
33 Kenenkään hätistelemättä saavat haaskalinnut ja villieläimet syödä kuolleiden ruumiita.
34 Minä vaiennan Juudan kaupungeista ja Jerusalemin kaduilta ilon ja riemun huudot, sulhasen äänen ja morsiamen äänen. Tämä maa muuttuu rauniokasaksi.
26.07.2023 19:00
Olen laittanut Jeremian koko 7. luvun ja se tässä taas :
1 Jeremia sai JHWH.lta tämän sanan:
2 "Mene JHWH:n temppelin portille ja julista näin: Kuulkaa JHWH:n n sana, kaikki te Juudan asukkaat, jotka käytte näistä porteista sisälle rukoilemaan JHWH:ea"
3 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: "Hylätkää väärät tienne ja tehkää hyvää! Silloin minä annan teidän asua tässä paikassa.
4 Älkää luottako valheen puhujiin, jotka hokemalla hokevat: 'Tämä on JHWH:n temppeli, JHWH:N temppeli, JHWH:ntemppeli!'
5 Kääntykää vihdoin oikealle tielle ja tehkää hyvää, kohdelkaa aina oikeudenmukaisesti toisianne.
6 Älkää sortako vierasheimoisia, älkää orpoja älkääkä leskiä. Älkää surmatko syyttömiä tässä maassa. Älkää seuratko muita jumalia, sillä se on teille turmioksi.
7 Jos tottelette minua, niin saatte asua tässä maassa, jonka annoin teidän isillenne ikuisiksi ajoiksi.
8 "Mutta te luotatte valheellisiin hokemiin. Eivät ne teitä auta.
9 Tällaisia ovat teidän tekonne: te varastatte, murhaatte, teette aviorikoksia, vannotte väärin, uhraatte Baalille ja juoksette muiden jumalien perässä, joita ette edes tunne!
10 Sitten te tulette tähän pyhäkköön, joka on minun nimelleni omistettu, ja sanotte minun edessäni: 'Me olemme turvassa!' Kuitenkaan ette luovu kauhistuttavista teoistanne.
11 Rosvojen luolanako te pidätte tätä temppeliä, joka on minulle omistettu? Siltä se minustakin näyttää, sanoo JHWH.
12 "Menkää Siloon siihen paikkaan, jonka kerran otin nimeni asuinsijaksi. Katsokaa, mitä olen tehnyt sille kansani Israelin pahuuden tähden!
13 Minä, JHWH, sanon teille, että teidän tekonne ovat yhtä pahoja kuin isiennekin teot. Te ette kuunnelleet minua, vaikka minä uudelleen ja taas uudelleen puhuin teille. Te ette vastanneet minulle, vaikka minä kutsuin teitä.
14 Sen vuoksi minä teen tälle temppelille, joka on minun nimelleni omistettu ja johon te luotatte, samalla tavalla kuin tein Silolle. Näin minä teen tälle paikalle, jonka annoin teille ja teidän isillenne.
15 Minä karkotan teidät pois silmieni edestä, niin kuin olen jo karkottanut teidän veljenne, koko Efraimin heimon.
Kansa ei ole halunnut kuunnella JHWH:ea
16 "Älä rukoile, Jeremia, tämän kansan puolesta. Älä astu eteeni anoen ja rukoillen, älä vaivaa minua enää kansani vuoksi, sillä minä en kuuntele sinua.
17 Etkö näe, mitä Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin kaduilla tehdään?
18 Lapset keräävät puita, miehet sytyttävät tulen, ja naiset alustavat taikinan valmistaakseen uhrikakkuja Taivaan kuningattarelle*. He vuodattavat viiniä uhriksi muille jumalille ja loukkaavat näin ma naiset alustavat taikinan valmistaakseen uhrikakkuja Taivaan kuningattarelle*. He vuodattavat viiniä uhriksi muille jumalille ja loukkaavat näin minua.
1 9 Mutta minä,JHWH, kysyn: Minuako he muka loukkaavat, eivätkö pikemminkin itseään? Itsensä he häpäisevät!
20 Kuulkaa, mitä minä, JHWHJumala, olen päättänyt: Minä vuodatan hehkuvan vihani tämän paikan päälle. Minun vihani palaa kuin sammumaton tuli, ja sen alle joutuvat ihmiset ja eläimet, metsän puut ja pellon sato."
21 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: "Turha teidän on erotella polttouhrien ja teurasuhrien lihoja, syökää vain itse ne kaikki!
22 Kun minä vein teidän isänne pois Egyptistä, en minä antanut heille määräyksiä poltto- ja teurasuhreista.
23 Tämän käskyn minä annoin heille: kuunnelkaa minua, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; kulkekaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän kulkea, niin teidän käy hyvin!
26.07.2023 18:58
Ei noin vaan kyse on siitä että Aaronin jälkeläiset nyt suorittavat pappistehtävät jotka muinoin kuuluivat esikoispojille ja lunastus koskee siis vain niitä esikoisia jotka eivät ole syntyneet pappissukuihin.
26.07.2023 18:35
Kuten sanottu Jeesuksen vanhemmat toimittivat saman seremonian kuukauden ikäiselle Jeesukselle muistoksi siitä ettei jokaisen esikoispojan enää tarvinnut astua papillisiin tehtäviin vain kaiken hoitivat pappissukuihin kuuluvat .Kyllä Jeesuksen isä jumala oli tämän tämänkin käskyn antanut ja se koskee yhä jokaista esikoispoikaa joka syntyy Israelin kansaan.
26.07.2023 18:31
Ei ole kyse ruokatarjottimesta eikä kaikkia esikoispokia lunasteta vain ne jotka eivät kuulu papillisiin sukuihin joiden puolesta papit nyt toimivat toimivat. Muinoin jokainen esikoispoika joutui papillisiin tehtäviin mutta nyt tuosta muistona enää on tuo seremonia. Esikoispoikia ei tietenkään tapettu ja myös Jeesukselle suoritettiin tuo seremonia, UT kertoo siitä.
26.07.2023 18:07
116 / 426