Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Yhdysvalloissa joissakin osavaltiossa jo "elämän suojelemiseksi" voidaan rajoittaa ehkäisypillerireseptien saantia sekä estetään pillerein tapahtuva mahdollisesti alkava raskaus jolloin päädytään siihen että naisilla ei ole oikeutta määrätä millään varmoilla tavoin siitä johtaako yhdyntä- haluttu tai pakotettu - raskauteen.
Siitäkin voi päättää vaikka raiskaaja tai korkeimman oikeuden tuomari joka itse on ollut syytteessä naisen häirinnästä mutta selvinnyt siitä ja sen jälkeen saanut paikan USA:n korkeimmassa oikeudessa ja nyt esittää uusia heikennyksiä juuri naisten asemaan. Abortteja ei juuri tarvitsisi tehdä kuin terveyssyistä sekä joistakin pakottavista sosiaalisista syistä jos tietyt muut asiat hoidettaisiin kuten pitää.
04.06.2023 12:08
Siinä tapauksessa voisi käydä niinkin että raiskaajaisä vankilasta käsin päättäisi että naisen pitää lapsi synnyttää. Nainen synnyttää, mies ei.
03.06.2023 22:37
Pidätkö puutteena että lääkärit eivät enää voi vedota Zeukseen tai vaikka Afroditeen? Abortteja tehdään joka tapauksessa vaikka laki kokonaan ne kieltäisi katumuspilleristä tablettiaborttiin välineet silloin vain olisivat toiset .
03.06.2023 22:25
Nyt siis rinnastat abortin ja juutalaisten kansanmurhan.
03.06.2023 22:14
Lääkärin vala: "Vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta pyrkiväni lääkärintoimessani palvelemaan lähimmäisiäni ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Päämääränäni on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen.
Työssäni noudatan lääkärin etiikkaa ja käytän vain lääketieteellisen tutkimustiedon tai kokemuksen hyödyllisiksi osoittamia menetelmiä. Tutkimuksia ja hoitoja suositellessani otan tasapuolisesti huomioon niistä potilaalle koituvan hyödyn ja mahdolliset haitat.
Pidän jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoani ja arvioin työni laatua.
Suhtaudun kollegoihini kunnioittavasti ja annan heille apuani, kun he potilaita hoitaessaan sitä pyytävät. Rohkaisen potilaitani kysymään tarvittaessa myös toisen lääkärin mielipidettä.
Kunnioitan potilaani tahtoa. Pidän salassa luottamukselliset tiedot, jotka minulle on potilaita hoitaessani uskottu. Täytän lääkärin velvollisuuteni jokaista kohtaan ketään syrjimättä enkä uhkauksestakaan käytä lääkärintaitoani ammattietiikkani vastaisesti."
Potilaan tahtoa pitää kunnioittaa, myös abortin suhteen, koska kyseessä on lain sallima toimenpide.
03.06.2023 22:09
" ... jos oikeusvaltion vapaissa vaaleissa valittua johtoa syytetään itsensä syrjäyttämispyrkimyksistä." Minkähän rangaistuksen pyrkimyksestä saa?Toisaalta jos malttaa odottaa niin muutamaan vuoden välein voi syrjäyttää itse itsensä100% laillisesti äänestämällä muita tai olemalla asettumatta enää ehdokkaaksi. Demokratia on niin epäreilua.
03.06.2023 22:00
Joka ei halu osallistua aseellisen maanpuolustuksen ei varmaan kouluttaudu sotilasalalle. Kun on lääkäri ei voi kieltäytyä aborteista, koska ne ovat lain sallimia toimenpiteitä joihin potilailla on oikeus, toimenpide menee potilaan mukaan, ei lääkärin vakaumuksen.
03.06.2023 18:54
"Voideltu tuhotaan. Kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki. Hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin". Kristityt katkaisevat lainauksen usein tähän, jae kuuluu kuitenkin näin Dan.9: 27. "Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja PUOLEKSI VUOSIVIIKOKSI hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä". Jos omat kirjoitukset eivät riitä todistamaan teologiaa jonka uskontonne on luonut, ei se parane käyttämällä väärin juutalaisia kirjoituksia.
03.06.2023 14:37
Ei Jumala missään istukaan. En ole missään sanonut ettei Israelin jumalaa ole kukaan koskaan nähnyt, mutta ei ole asuinpaikkaa koko maailman luojalla" ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu ".
01.06.2023 20:45
Eivät päättyneet. Temppeli puhdistettiin ja sen muistoksi vietettiin hanukaa Jeesuksenkin aikana. Kaipa tuon aikaiset huomasivat että temppeli oli puhdistettu kun se kerran toimi ja jopa Jeesuksen väitetään käyneen temppelissä. Uhrisäädökset ovat ikuisia määräyksiä.
" Tilalle tuli Jeesuksen eli Jumalan itsensä tuoma uusi liitto ja hänen syntien sovitusuhrinsa" Niin te luulette.
01.06.2023 20:25
Israelin uskonnossa on vain yksi Jumala joka on kaiken luoja joka ei ole kuollut, syntynyt eikä leikkinyt toisella nimellä ihmistä.
Jes. 44:6"Näin sanoo JHWH, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, JHWH Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa."
01.06.2023 20:00
En puhu teidän uskonnostanne vaan omastani ja sen kirjoituksista. Danielin kirja kirjoitettiin makkabealaisaikaan ja puhdistukseen liittyvä hanuka-juhla mainitaan myös UT:ssa. Uhrit lakkasivat vain vähäksi aikaa, et ole viitsinyt lukea edes koko tekstiä.
Tämä kerrotaan messiaan ajasta
"Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet JHWH:een, palvellakseen häntä ja rakastaakseen JHWH:N nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahdutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi."
Joel.2:7 "Ja te tulette tietämään, että Israelin keskellä olen minä. Ja minä olen JHWH teidän Jumalanne, eikä toista ole. Eikä minun kansani joudu häpeään, iankaikkisesti." Ainoa Jumala on JHWH emmekä joudu häpeään.
Joel 3:55 Ja jokainen, joka huutaa avuksi JHWH:n nimeä, pelastuu.
01.06.2023 19:54
Ainoa sallittu uhrauspaikka juutalaisuudessa on rituaalisesti puhdas temppeli ja uhrien suorittajan pitää olla niin ikään rituaalisesti puhdas papisto.
Jeesuksen tapaus, eli kristinusko, on asia erikseen: uskonto on uusi, jumala on uusi, joten ilmeisesti mikä tahansa väkivaltainen tapa kuolla voitiin julistaa uhraukseksi eikä sekään ehto etä uhrin pitäisi todella eli lopullisesti kuolla, ollut voimassa.
01.06.2023 17:05
LXX kääntäjät aloittivat he käännöksellä yrittivät myös tuoda juutalaista kulttuuria esiin vanhana ja jopa vanhempana kuin Kreikan kulttuuri, mutta kuitenkin myös pelkäsivät että ei -juutalaiset alkaisivat nimeä käyttää miten hyvänsä ja siksi jättivät sen pois.
Tämä kuitenkin on omaa ajatteluani. Voi olla että jossakin lähteessä syy selitetään ja se on jokin muu. Paavali esim. käytti LXX:ää ja siellähän se herra oli valmiina ja Paavali alkoi käyttää sitä myös Jeesuksesta. Kristinuskolla olisi kyllä ollut vaikeuksia ilman tuota kätevää substantiivia jonka käännösmuutos antoi.
Tunnen kyllä kristinuskon pelastusopin, mutta henkilö jolle tuossa vastasin ei ota mitään tietoa vastaan, on aivan sama miten paljon selittää tai korjaa, lopputulos ei muutu.
31.05.2023 16:43
Ei messiaan valtakausi olekaan ikuinen vain maailman luojan on. Messiaasta emme tiedä muuta kuin suvun ja ihmislajiin ja sen sukuihin sukuun kuulutaan ja synnytään vain yhdellä tavalla: ihmislajin mies siittää ja ihmislajin nainen synnyttää.
Missä kohtaa toraa Jumala sanoo että itse tekee lopun itse ikuiseksi määräämästään uhrijärjestelmästä, sehän on voimassa kun messias on toiminut maailmassa on pysyvä rauha.
30.05.2023 23:37
Isä ei istu missään koska ei ole ruumiillinen " taivasten taivaaseen hän ei mahdu" .
30.05.2023 23:25
Ei tässä ole kyse meidän ymmärtämisestämme vaan Jumalan ilmoituksesta: Israelin Jumala on yksi, on minä JHWH, ei kuole, ei ole ihminen ei ole ketään hänen rinnallaan ja kaikki muut ovat luotuja, myös Davidin sukuun syntyvä voideltu.
Ihminen ei ole kolminaisuus itsekään, ei ole erillistä henkeä, nefesh esim, tarkoittaa hengitystä ja paikkaa jonka kautta hengitys kulkee. Mikä ihmeen erillinen sielu meissä olisi, aivotoiminta on se joka luo "minän". Muinoin sitä ei tiedetty.
Henki ei ole JHWH:n erillinen persoona. Kristinusko on maailmassa ainoa uskonto jossa on jumala joka rakentuu kolmesta osasta. Teillä kesti kauan ennen kuin siihen päädyitte ja nykyinen selittävä sananmuoto on erään 300- luvun kirkolliskokouksen päättämä.
30.05.2023 18:23
Minulle tämä nyt riittää. Ei mikään uskonto opeta että joku ihminen olisi lampaana kidutettu kuoliaaksi, vaan kristinuskon mukaan Jeesus kuoli vapaaehtoisesti ristillä jotta ihmiset näin saisivat syntinsä anteeksi.
Toinen ja ehkä se tärkein teema sinulla on juutalaisviha, sekin täysin järjetön ja perusteeton, mutta Lutherista kyllä voi siihenkin löytää kaverin.
30.05.2023 12:12
Alat vaikuttaa jo epätoivoiselta: Danielin kirja on kirjoitettu makkabealaisaikaan 165 eaa jolloin kreikkalaiset seleukidit todella häpäisivät temppelin niin että uhrit jouduttiin keskeyttämään. Makkabealaiset kuitenkin voittivat kreikkalaiset ja uhraus voitiin alkaa uudelleen kun temppeli oli puhdistettu. Temppelin puhdistusta juhlitaan hanukajuhlassa joka mainitaan myös UT:ssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hanukka
Jeesuksen ristiinnaulitsivat roomalaiset ja tuhannet juutalaiset kuolivat samalla tavalla kuin Jeesus, niin kapinaa ennen kuin sen jälkeen, eikä heistä kukaan ollut uhri millekään jumalalle.
Turmiota ei tuotu vaan temppeli toimi puhtaana kunnes roomalaiset juutalaiskapinan aikaan sen tuhosivat mutta eivät häväisseet. Toinen temppeli toimi koko ajan tuhoon asti ja tuo temppeli oli se sama minkä makkabealaisaikaan vihittiin uudelleen, jonka Herodes suurensi ja rakensi suuret muurit sen ympärille.
Koska temppeliä ei nyt ole, ei voi uhrata. Kristinuskon Jumala ei tietenkään ole sama kuin Israelin Jumala JHWH.
29.05.2023 19:09
Käännöksissä kristityt ovat korvanneet nimen JHWH substantiivilla herra jota voi kätevästi käyttää myös Jeesuksesta, eli kristinuskon on oman jumalan pojasta voi sanoa Herra Jeesus teki sitä ja sitä.
Kristinuskon oppi EI ole juutalaisuuden oppia kaikissa pääasioissa olemme eri mieltä, mutta sinähän et tunne kumpaakaan uskontoa vaan olet tehnyt itse jonkinlaisen irvikuvan molemmista.
"Näin sanoo JHWH Sebaot Israelin Jumala" alkaa jer.7:21 Israel oli tuohon aikaan jo tuhottu kuten tekstikin sanoo, mutta tunnet hepr. raamattua niin huonosti ette edes huomaa sitä. Tekstissä JHWH sanoo että jos uuda ei tee parannusta sekin viedään pakkosiirtoon kuten sitten kävikin.
29.05.2023 18:18
130 / 426