Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Oppimateriaali ei tuossa ole tarkka, on kyseessä uhrijuhla jossa juhlan syy on ettei tiettyä uhrausta tapahtunut, ei että uhrataan. Nimen JHWH alkuperää ei tiedetä tämän niminen Jumala nyt kuitenkin hepr. raamatun tarinoissa ilmottautuu Israelille.
Masoreettien lukutapa ei ollut Jehova nimi kirjoitettiin masoreettien teksteissä joihin oli lisätty vokaalit tietyllä tavalla jotta sitä ei lausuttaisi. Nimeä JHWH ei lausuta mutta kyllä se on alusta asti ollut Israelin Jumala nimi.
Juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa on eri jumalat. Kristinusko vieläpä käännyttää sekä meitä että muslimeja omaan uskontoonsa koska muutoin joudumme helvettiin ellemme usko jeesukseen jumala ei ole sama jos pitää kääntyä sen toisen uskonnon jumalaan jotta välttyisi joltain ikuisrangaistukselta.
29.05.2023 18:00
Juutalaisuudessa ei voi uhrata jos temppeliä ei ole, kristinuskossa on kertakaikkinen uhri eli Jeesus ja ja islamissa ei ole uhria lainkaan.
29.05.2023 16:51
Tuohon olen kyllä jo aiemmin vastannut: id aladha ei ole uhrijuhla vaan syötävät eläimet teurastetaan lähi-idän tapaan eikä siinä ole kyse uhraamisesta vaan nimen omaan päin vastaisesta juhlitaan koska ei Ismailiakaan uhrattu.
"Juhlaa vietetään sen kunniaksi, että profeetta Ibrahim oli valmis Jumalan pyynnöstä uhraamaan teuraaksi poikansa. Pojan henkilöllisyys ei käy ilmi Koraanista, mutta islamilainen perimätieto tietää kertoa, että kyseessä oli Ibrahimin ja Hagarin poika Ismael. [3] Kristillisessä ja juutalaisessa Raamatussa samankaltaisen kertomuksen yhteydessä taas mainitaan Iisak (1. Moos 16).[5] Muslimit pitävät sitä kiitoksen, ilon ja anteeksiannon juhlana Jumalan peruutettua vaatimuksensa.[6]
Juhlan viettäminen
Vauraimmissa perheissä juhlan aikana teurastetaan usein rituaaliin hyväksyttävä eläin, esimerkiksi: lammas, vuohi, kameli tai lehmä.[3] Lihasta kolmasosa jaetaan perheenjäsenten kesken ja loput annetaan köyhille, ystäville ja naapureille. Kotiteurastus ja teurastus liittyen uskonnolliseen riittiin on kielletty Suomessa ja Ruotsissa joten juhlan viettäminen perinteiseen tapaan ei onnistu.[6] Juhlan aikana on tavallista vierailla ystävien ja sukulaisten luona sekä vaihtaa ja antaa lahjoja sekä antaa almuja.[3]" lähde wikipedia
Koraani EI määrää uhreja eikä islamilainen teurastustapa sen paremmin kuin juutalainen ole mikään uhritoimitus, eikä rituaaliteurastus, eläin vain teurastetaan muinaiseen tapaan jotta se voidaan syödä niin ettei jouduta syömään myös verta.
Kristinusko ja islam eivät ole juutalaisperusteisia vaan omat uudet uskonnot jotka ovat lainanneet vanhimmalta juutalaisia kirjoituksia mutta niitä muuttaen ja luoneet täysin omat uskon oppinsa ja niiden omat kirjoitukset UT ja Koraani ovat eri kuin juutalaisuuden.
29.05.2023 16:47
En ole koskaan pyytänyt mitään ketjua hävitettäväksi.
Sinä: "Kristus ei kuollut, vaan Jeesus. Kristus on uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Invictukselle piispa Huovisen mukaan."
Piispa Huovinen: "Juhannuksen aurinkoa ihaillessa sopii muistaa, että Kristuskin on aurinko, Toinen Aurinko, erotukseksi maallisista auringoista. Pakanallisten hallitsijoiden nimelle annettiin uusi merkitys. Kristus on Voittamaton Aurinko, Sol Invictus." Kristus ei ole uusi nimi pakanahallitsija Auringonjumala Sol Iinvictukselle vaan "Kristus on Voittamaton Aurinko." Kannattaa lukea koko artikkeli.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kolumni-auringonpalvontaa
29.05.2023 16:23
JHWH oli vihainen koska ihmiset niin papit, kuninkaat kuin tavalliset ihmiset olivat alkaneet temppelissäkin palvoa vieraita jumalia Jer.7:11 "Rosvojen luolanako te pidätte tätä temppeliä, joka on minulle omistettu? Siltä se minustakin näyttää, sanoo JHWH
13 Minä, JHWH, sanon teille, että teidän tekonne ovat yhtä pahoja kuin isiennekin teot. Te ette kuunnelleet minua, vaikka minä uudelleen ja taas uudelleen puhuin teille. Te ette vastanneet minulle, vaikka minä kutsuin teitä.
14 Sen vuoksi minä teen tälle temppelille, joka on minun nimelleni omistettu ja johon te luotatte, samalla tavalla kuin tein Silolle. Näin minä teen tälle paikalle, jonka annoin teille ja teidän isillenne.
15 Minä karkotan teidät pois silmieni edestä, niin kuin olen jo karkottanut teidän veljenne, koko Efraimin heimon"
29.05.2023 15:57
Ei ole sama. Israelin Jumala on yksi, ei kolminaisuus, yksi ei voi olla yksi ja samalla oma negaationsa.
29.05.2023 15:49
Tuota, minä kyllä olen juutalainen. Miten saat minusta juutalaisvastaisen?
29.05.2023 15:44
Onneksi sielu on ihan henkeä vaan eikä maadu ikinä, siksi se varmaan ei kärsi kristinuskon helvetissä minne Jeesukseen uskomattomat joutuvat tai pikemmin sieluilee tiehensä sieltä. Mikäänhän ei rajoita.
Miten muuten voi olla jotain missä ei ole mitään fyysistä, miten se käytännössä liikkuu ja jopa ottaa kontaktia muihin olemattomiin?
29.05.2023 15:40
Raamatun mukaan JHWH on Israelin Jumala, muuta todeksi uskottua jumalaa ei siellä ole, tarkoitatko että uskot että onkin ollut kaksi todellista jumalaa joku jota kutsuttiin kreikkalaisella nimellä kyrios, herra + JHWH, mutta me olemme listineet toisen jumalista ?Tai että olemme alun pitäen kirjoittaneet tekstin joka puhuu herra Israelin jumalasta mutta tulleet katumapäälle ja päättäneet poistaa alkuperäisen nimen teksteistä ?!
Seuraat omaa järjetöntä tietämättömyyttäsi, ymmärrät väärin myös muita tekstejä joita lainaat, Huovista, Eskolaa wikiä jne. Menisit nyt vaikka siirtämään vuoren tai pari sehän on ihan helppoa.
29.05.2023 15:31
Kyllä ilkeää jos katsoo että itsellä on sanottavaa, kehtaa kyllä yhdellä nikillä asiansa esittää.
29.05.2023 14:50
Näille UT:n väitteille ei ole mitään todisteita.
29.05.2023 14:43
Erään toisen anonyymin mukaan meitä ei oikeastaan ole. Anonyymeille vastaaminen on tietenkin tyhmää eihän tiedä kuka monista kulloinkin ilmaantuu vastausta parkumaan.
28.05.2023 19:49
Juutalaisuudessa suku meni ja menee vain isän mukaan, kuten ehkä olet huomannut jos olet raamattua lukenut niin naiset eivät olleet tasa-arvoisessa asemassa muinaisessa Lähi-Idässä.
Jos kansaan kuuluminen meni vain isän mukaan saattoi olla ettei kumpikaan vanhemmista ollut juutalainen, isä luuli olevansa isä, vaikka ei ollutkaan. Asialla on kuitenkin suuri merkitys juutalaisuudessa, lakihan koskee vain Israelin kansaan kuuluvia, myös kun oli oli selkeää että jos äiti oli juutalainen lapsikin oli niin vainojen aikana raiskattujen naistenkin lapset olivat juutalaisia ilman ongelmia.
Oppineet tekivät päätöksen naisten ja lasten hyväksi. Lapsen suku menee edelleen isän mukaan siis se onko lapsi kohen, Levi vai Israel. Totta kai lapsi on yhtä lailla sukua niin isälle kuin äidille.
28.05.2023 19:42
Sana seemiläinen tuli kielitieteeseen juuri juutalaisista kirjoituksista: Seem niminen mies oli toran mukaan juutalaisten esi-isä joten ei seemiläisyydellä sen kummempaa taustaa ole. Juutalaisilla oli kyllä oma kuningaskunta ja naapurikansat uskoivat heidät todeksi ja jopa sotivat näitä kuviteltuja juutalaisia vastaan, milloin voittaen milloin häviten.
Babylonian suurvalta kuvitteli vieneensä juutalaiset pakkosiirtoon, Persia puolestaan kuvitteli vapauttaneensa heidät, Rooma kuvitteli miehittäneensä heidän maansa ja lyöneensä 2 juutalaiskapinaakin ja rakensi voittonsa kunniaksi Roomaan riemukaarenkin. Joku Lutherkin luuli että hänenkin maassaan asui juutalaisia ja käski hävittää heidän synagogansa ja karkottaa tai tappaa juutalaiset itsensä.
Niin olemmekohan edes seemiläisiä? Älykkäillä rasisteilla, kouluja käyneille ja selvästi hyvin oppineilla, taustat tuntevilla, on tässä kyllä miettimistä.
27.05.2023 22:34
Ilmeisesti jotenkin niin. Siitä mitä Jeesus itse opetti tiedämme paljon vähemmän kuin Paavalin opetuksista koska Paavalilta jäi runsas kirjallinen aineisto, Jeesukselta ei paljonkaan varmuudella omaa.
27.05.2023 21:57
Huovinen ei ole tuollaista sanonut mitä väität. Christos->kristus on kreikan käännös heprean sanasta voideltu, masiach, messias, sana joka on hepr. raamatun teksteissä oli käytössä 800 vuotta ennen kristinuskoa.
Israelin papit ja kuninkaat olivat JHWH:n tehtäviinsä valitsemia, voideltuja. JHWH myös lupasi erityisen messiaan joka toisi rauhan maailmaan ja Jeesus uskoi olevansa tämä messias jo ennen kuin Paavali oli saapunut paikalle. Paavalihan tuli Palestiinaan vasta Jeesuksen kuoltua. Kristus ei ole Paavalin luoma nimitys hän vain, kuten Jeesus itsekin teki liitti sen Jeesukseen.
27.05.2023 21:52
Raamatussa on tekstit sekä hepr. raamatussa että UT:ssa. Kenenkään ei niihin silti tarvitse uskoa mutta ei tekstejä tai niiden taustalla olevaa historiaa voi silti takautuvasti muuttaa saati olla niille vihainenkaan. Yhtä hyvin voisi kiukutella minkä hyvänsä vieraan uskonnon kirjoille tai vaikka Gulliverin seikkailuille jotka muka olisivat väärennös jostain oikeasta seikkailusta tai oikeasta jumalasta.
27.05.2023 20:16
Ei tullut vahingossa, emme tiedä tarkkaa aikaa jolloin tuo oppineiden päätös tehtiin, emme myös syytä. On päätelty että äiti on aina varma isä ei, ja myös vainojen aikaan juutalaisia naisia usein raiskattiin, jos he saivat raiskaajansa lapsen jota ei sitten tunnustettaisi juutalaiseksi, olisi se niin lapselle kuin äidille valtava lisärangaistus jolta nyt vältyttiin. Kumpikaan kun ei ollut syyllinen mihinkään.
27.05.2023 20:05
Einstein uskoi paitsi olevansa juutalainen ja myös että antisemiitit ovat hänen vihollisiaan koska hän oli juutalainen, ei siis arabian kielen vihan takia. Te rasistit olette niin tyhmiä ettette selviä edes omasta juutalaisvihastanne vetoamatta johonkin juutalaiseen.
27.05.2023 19:46
Esterin kirjassa on tarina, ei tositapaus ja kirja itse on niin myöhäinen että se oli jäädä hepr. raamatusta pois kun päätettiin mitkä kirjoitukset saastuttavat kädet. Olipa kerran iso paha susi mistähän susi sinne tuli? Siinä palstan älyköille pohdittavaa. Ehkä joku 8 vuotias voi jo teille kertoa?
Ei raamatussa ole sanaa israelilainenkaan oletteko niin pöljiä ettette ymmärrä että käännöksiin on keksitty nuokin ilmaisut? Puhutaan Juudan heimon miehistä, Israelin pojista ja heprealaisista vasta eksiilin aikaan tulee muita ilmaisuja. Heprean kieltäkään ei mainita sen asemesta on Juudan kieli, jehudit
27.05.2023 19:37
131 / 426