Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jesaja kirjoitti aikana jona kansojen hävittäjä Sargon II toimi ja hallitsi . Sargon kaatui taistelussa eikä hänen ruumistaan löydetty eli hautaus jäi toimittamatta, hirveä häpeä hallitsijalle ja Jesaja ilkkuukin Israelinkin vihollista "18 Kansojen kuninkaat kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossansa.
9 Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niin kuin hylkyvesa, olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato."
Nuori nainen tuli raskaaksi sen sodan lopun aikaa josta jesaja kertoo ja miehen iässä syntynyt poika on ollut joskus 700e aa. Kuollut viimeistään 650 vuotta ennen kristinuskon jeesuksen syntymää.
20.05.2023 16:05
Raamattu niin sanoo, mutta ymmärtänet ettei Israelinkaan jumala välttämättä ole tosi, mikään jumala ei ole ilmoittautunut, jokaiseen vain uskotaan, mutta se EI merkitse että sinä voisit keksiä uskonnoille uuden historian jota niillä ei ole koskaan ollut.
20.05.2023 15:20
Ei syö, uhraajat ja papit ne söivät.
20.05.2023 15:13
En tarvitse wikisivuja tunteakseni oman uskontoni eikä wikisivukaan varmaan tuollaista väitä vaikka wiki monesti on huono lähde.
20.05.2023 15:11
Israelin jumalan nimi on JaHWeH, JHWH, ei Jehova ,se on uudempi ja väärä tapa vokalisoida nimi.
Eri uskonnoilla on eri jumala vaikka niistä ehkä mikään ei ole tosi, silti ei voi sanoa että Tor ja Baal ovat sama kun kerran niitä palvovat määrittelivät ne erilaisiksi. Muuta tapaa määritellä jonkun uskonnon oppeja ei ole kuin ne opit jotka sillä itsellään on.
JHWH kuitenkaan ei ollut tulivuori eivätkä israelilaiset uskoneet että olisi, vaan he kuvasivat Jumalansa aivan toisin. Maailman luojaksi joka ei mahdu taivasten taivaisiin mutta asuu niiden luona joilla särjetty ja nöyrä mieli.
20.05.2023 15:01
Hepr. raamatun kaikki kirjat ovat syntyneet tietyssä historian ajassa ja paikassa eikä UT:kaan tuosta poikkeusta tee.
Israelilaiset sotivat, voittavat, häviävät, joutuvat pakkosiirtoon, palaavat, ollaan vähän aikaa itsenäisiä sitten tulee Rooma ja jää. Kapinoidaan syntyy uusi uskontokin mutta ei ilman kreikkalaisvaikutteita. Ympäröivät vanhemmat ja suuremmat kulttuurit ovat vaikuttaneet Israeliin ja Juudaan todella paljon, tyhjiössä ei mikään kirjoitus ole syntynyt.
20.05.2023 14:24
Israelilaiset arkeologit ja muut historian tutkijat tutkivat oman maansa ja kansansa historiaa samoin kuin vaikka suomalaiset Suomen: halutaan tietää totuus, ei kuvitelmaa tai väkisin vahvistaa jotain vanhaa tarinaa. Hepr. raamatussa historiaan sijoitetut tarinat eivät väittämät kaikki pidä paikkaansa ja hepr. raamatuksi päätyneihin kirjoituksiin on jo varhain lisätty ja muutettu tekstejä. Tämä tiedetään.
Eihän tiettyä oikeaa versiota tai edes kaikkia kirjoituksia jotka mukaan otettaisiin ollut päätetty kuin varsin myöhään. Se tapa jolla kirjoituksia nyt kopioidaan, on varsin uusi, oppineiden aikanaan määrittämä niiden joita UT kovasti haukkuu.
Juutalaisuus on suullisen opin uskonto siksi sen mukaan voi elää muuttuneissa ja jatkuvasti muuttuvissa oloissa . Muuttumaton on ilmoitus että Jumala onyksi ja ainoa. Se on uskon ja tottelemisen asia.
20.05.2023 13:42
Tulivuori siis loi maailman. Ok
19.05.2023 19:22
Löytyy muutamasta tuhannesta raamatun kohdasta että Israelin jumalalla on nimi ja se on JHWH mutta kun sinulla on kaikki muukin väärin niin olisihan se harmi jos pitkä virhesarja katkeaisi.
19.05.2023 19:21
Jesajassa mainittu nuori nainen (alma) on raskaana ja synnyttää syroefraimilaisen sodan aikana. Profeetta Jesaja tapaa kuningas Aahan kun tämä on tutkimassa Jerusalemin vesivarastoja, ilmeisesti pelätään piiritystä.
Syntyvä lapsi oppisi erottamaan hyvän pahasta melko pian, Assyria voittikin Israelin ja Damaskon koalition ja molemmat kuningaskunnat tuhoutuivat. Neitsyt ei synnyttänyt eikä kyse ollut edes mistään messiaasta, vaan merkki oli kuninkaalle ettei olisi valinnut väärin tilanteessa jossa jo oli sota käynnissä. Ahas ei valinnut väärin, johtui se mistä hyvänsä, mutta pian Juudan kuninkaaksi nousi mies joka toisti Israelin virheeni jolloin Juudan kuningaskuntakin tuhoutui.
19.05.2023 19:04
On todennäköisin vaihtoehto.
19.05.2023 16:23
"Näin sanoo JHWH, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen JHWH, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan-kuka oli minun kanssani?" Ei ole apujumalia JHWH on ainoa Jumala ainoa kaikkivaltias, kaiken muun luoja. Messias on ihminen Davidin jälkeläinen itsenäinen toimija. Ei kristinuskon kolminaisuusoppia luomiskertomuksiin voi myöskään ympätä.
19.05.2023 12:40
Siksihän kristityt käyttävät käännöksiä joissa erisnimi JHWH on poistettu ja tilalla on substantiivi "herra" jota voi kätevästi käyttää Jeesuksestakin mutta kukaan alkukristityistä ei olisi uskaltanut väittää että Jeesus on JHWH, ei edes Paavali niin tehnyt .
Jesus palvoi JHWHea jumalanaan kuten muutkin juutalaiset. Suurin käskyhän oli tämä: Mark.12:t.28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: JHWH, meidän Jumalamme, JHWH on yksi ainoa;" JHWH on yksi ei kolme .
Jeesuskaan ei sitten rohjennut sanoa että minä Jeesus olen teidän jumalanne ja meitä on kolme. Ei olisi tarvittu satojen vuosien väittelyjä eikä tilannetta jossa täälläkin saa eri selityksiä asialle. Joku mm väitti että kun Jeesus kuoli, JHWH kuoli ja kun kysyin kuka jumala sitten JHWH:n herätti ei vastausta kuulunut. UT kuitenkin sanoo että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista.
19.05.2023 12:19
Jer 7:11
"Jeremia, Israelin Jumalan sanat:
7:11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo Herra"
Alkukielessä teksti kuuluu näin:
7:11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo JHWH " joten Israelin Jumala siinä todella puhuu ja profeetan hepreankielinen nimi on Jirmijahu joka kerto että Jeremia palvoi JHWHea ja puhuu sen mukaisesti.
Etkö voi mennä vaikka haukkumaan hinduja siitä että he syövät maailman lehmät -jos sinun välttämättä pitää puhua täysin päättömiä ?Vaikka ei olisi yhtään jumalaa uskonnot ovat silti olemassa ja ne ovat sitä mitä ne ITSE opeissaan opettavat eivät sitä mitä SINÄ luulet.
19.05.2023 11:53
Kuolema on solutason tapahtuma josta ei voi palata. Kuolleista ei ole kukaan herännyt, nämä heräämiset tapahtuvat vain joidenkin uskontojen tarinoissa. Kuolleista herännyttä Jeesusta eivät opetuslapset edes tunnistaneet ja pian hän palasikin Jumalaksi taivaaseen. Tarinassa on käytetty sekä Joonaa että psalmeja yhteydestään irrotettuina.
19.05.2023 11:29
Jes.44:7" minä, teen valon ja luon pimeyden, teen hyvän ja luon pahan; minä, JHWH , teen kaiken tämän."
7 יֹוצֵ֥ר אֹור֙ וּבֹורֵ֣א חֹ֔שֶׁךְ עֹשֶׂ֥ה שָׁלֹ֖ום וּבֹ֣ורֵא רָ֑ע אֲנִ֥י יְהוָ֖ה עֹשֶׂ֥ה כָל־אֵֽלֶּה׃
Ei puhu sallimisesta vaan luomisesta ja tekemisestä. JHWH on kaiken luoja.
18.05.2023 20:25
Tiede ei noin sano.
18.05.2023 20:15
Luojajumalan nimikin tuossa mainitaan "sitten JHWH Jumala sanoi: "Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!"
Hyvä on muistaa että paratiisikertomus on osin lainaa Israelia vanhemmilta kulttuureilta ja se että jos itse keksi uuden tarina Raamatun kertomuksien tilalle kertoo vain itsetehdyn sadun ilman raamatun tarinan historiallista arvoa ja viitekehystä.
Niille joilla ei muuta ole kuin juutalaisviha, miksi ollenkaan vaivaudutte, maailma on täynnä uskontoja ja jumalia, kertomuksia joilla ei ole mitään yhteyttä juutalaisuuteen, mikään ei estä ammentamasta sieltä.
18.05.2023 20:01
JHWH nostaa Davidin jälkeläisistä oikeamielisen vesan. Ei jumalolentoa vaan ihmisen jolla on tunnettu suku ja joka oikeamielinen.
18.05.2023 12:49
Israel on kansa, joka muinoin jakaantui 12 heimoon tämä on myös historiallinen fakta, kansa heimoineen on ollut olemassa. Se onko Israelin Jumalaa tai muutakaan jumalaa, on uskon asia mutta fakta on kuitenkin se, että Israelin jumala raamatussa ja historiassa on JHWH, ei kukaan muu. Yksi vierailu- tai tarina siitä - yhtenä iltapäivänä kansan esi-isän Avrahamin teltassa muutti maailman historiaa.
Tähän jatkumoon kuului myös eräs Jeshua joka kantoi nimeään varmaan ylpeydellä koska ei sitä vaihtanut kuten moni muu tuohon aikaan, eräästäkin Saulista tuli Paul ja hyvin monesta Jeshuasta Jason. Israelin kuningaskunta oli kuitenkin ollut olemassa satoja vuosia ennen kuin Ateenaa edes oli ja hepr. raamatun kirjoituksistakin suuri osa oli jo kirjoitettu. Eli oma kulttuuri oli vierasta vanhempi. Siihen taas mitä ei-juutalaiset myöhemmin Jeesuksen nimissä opettivat tai tekivät, ei Jeesuksella enää ollut sananvaltaa
18.05.2023 12:39
134 / 426