Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Se oli muinainen selitys muidenkin lähi-idän kansojen parissa, jos hävittiin oma jumala rankaisi, jos voitettiin oma jumala oli antanut voiton. Kuitenkin lähi-idässäkin vahvempi voitti heikomman kuten sodissa tapaa käydä.
Israelin ja Juudan pikkukuningaskunnilla ei ollut mitään mahdollisuuksia kun suurvalta Assyria ja suurvalta Babylonia oli niitä vastassa selitys kuitenkin oli että syynä häviöön olivat uskonnolliset rikkeet mm vieraan jumalan Baalin palvonta.
Tuom.11:24 "Eikö ole niin: minkä sinun jumalasi Kemos antaa sinun omaksesi, sen sinä otat omaksesi; ja kenen hyvänsä JHWH, meidän Jumalamme, karkoittaa meidän tieltämme, sen maan me otamme omaksemme?"
13.05.2023 21:15
Aha, JHWH siis kasvoi itsensä edessä palkitsi itsensä maallisella mammonalla ja sai maan päällä ollessaan omia jälkeläisiä. Jes. 53 käytetty sana zera tarkoittaa miehen kirjaimellisia jälkeläisiä. Outo käynti maan päällä kun JHWH oli ilmoittanut ettei muutu, ei kuole ja ilmoittaa itsenä Israelille omalla nimellään JHWH. Kuka jumala hänet muuten herätti kuolleista ja miksi hän väitti itseään omaksi pojakseen kun kehui Jeesusta tottelevaisuudesta?
13.05.2023 19:44
Jeesus oli juutalaismies joka kantoi JHWH:n nimeä omassaan, viitassaan ja rukouksissaan ja liiton merkkiä ruumiissaan. Messias hän ei ollut vaikka niin uskoi.
Saatana on Persiasta ja vain kristinusko otti sen ihan tosissaan. JHWH, Allah ja Baal kuuluvat eri uskontoihin eikä arkeologia todista jumaluuksia samaksi, sinä voit kyllä tehdä heistä vaikka serkukset ja julistautua heidän enokseen.
13.05.2023 19:32
Helvettiä ei ole ole ei sinne kukaan joudu. Toivon kyllä että Hannu ja Kerttu tulisivat ja taluttaisivat sinut piparkakkutaloon joksikin aikaa . Antisemitismi on alusta alkaen tarkoittanut juutalaisvastaisuutta ei minkään semitistisen kielen, suuren tai pienen. Einstein ilmoitti antisemitismi oli syynä siihen että hänet karkotettiin Saksasta, kertoisitko miksi tämä nero kuvitteli että arabian kielenvastaisuus ajoi hänet pakolaisuuteen ?
13.05.2023 19:17
Jes.53 ei kerto tuollaista ja hepr. raamattu sanoo että vain JHWH voi antaa synnit anteeksi ei kukaan muu. Jos joku kärsii rangaistuksen jonkun puolesta sekään ei ole ihan mitä laki sanoo koska poika ei kanna isänsä syntejä. eikä isä pojan. Jokainen on vastuussa omistaan omistaan lain mukaan eikä laki ulotu mihinkään tuonpuoleiseen.
13.05.2023 18:56
Raamattu on syntynyt tietyssä ajassa ja paikassa ja siellä on kirjoituksia jotka eivät pidä yhtä sen kanssa mitä me nyt tiedämme Sen jokainen ymmärtää ja näkee jos lukee rinnakkain muinaisen lähi-idän tutkittua historiaa ja raamatun kirjoituksia samalta ajalta. Mutta Jumala poikineen, Baal tai saatana ovat uskon asioita. Raamatussa on totta, ja ei totta. Lähes tuhannen vuoden aikana syntyneitä kirjoituksia, maailmakin ehti muuttua moneen kertaan kirjoitusaikana .
13.05.2023 18:17
Jeesuksen tuomitsi ja teloitutti Rooma maaherra, Jeesusta ei ole teurastettu millekään jumalalle tai muulle olennolle, todelle tai kuvitellulle, kaikkein vähiten Israelin jumalalle jolle ihmisuhrit olivat kauhistus ja kiellettyjä.
UT:n Jeesuksella on yhteys historiaan, hän mitä todennäköisimmin on ollut olemassa ollut juutalaismies tarina, ei muuten selity, mutta loppu Jeesuksesta on TEOLOGIAA, sitä sinä ilmeisesti et ymmärrä. Kukin uskonto kertoo sen millaiseen jumalaan se uskoo ei kukaan muu voi keksiä minkään uskonnon oppiin omiaan. Uskomatta voi olla. Tutkijat voivat sen lisäksi tutkia uskontojen alkuhistoriaa, tekstejä ym
13.05.2023 18:07
Jeremia 7, Jeremian JHWH:lta saama sanoma:
1 Tämä on sana, joka tuli Jeremialle JHWH:lta:
2 "Asetu JHWH:n huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: Kuulkaa JHWH:n sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan JHWHea
3 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: Vaeltakaa hyvin ja tehkää hyviä tekoja, niin minä annan teidän asua tässä paikassa.
4 Älkää luottako valheen sanoihin, kun sanotaan: 'Tämä on JHWH:n temppeli, JHWH:n temppeli, JHWH;n temppeli!'
5 Vaan jos te todella parannatte vaelluksenne ja tekonne, jos te todella teette oikeuden niin toiselle kuin toisellekin,
6 ette sorra muukalaista, orpoa ja leskeä, ette vuodata viatonta verta tässä paikassa ettekä seuraa muita jumalia turmioksenne,
7 niin minä annan teidän asua tässä paikassa, maassa, jonka minä olen antanut teidän isillenne, iankaikkisesta iankaikkiseen.
8 Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä.
9 Miten on? Te varastatte, tapatte, rikotte avion, vannotte väärin, poltatte uhreja Baalille ja seuraatte vieraita jumalia, joita te ette tunne.
10 Ja te tulette ja astutte minun eteeni tähän huoneeseen, joka on otettu minun nimiini, ja sanotte: 'Me kyllä pelastumme' -tehdäksenne yhä kaikkia näitä kauhistuksia!
11 Ryövärien luolaksiko te katsotte tämän huoneen, joka on otettu minun nimiini? Katso, sellaiseksi minäkin olen sen havainnut, sanoo JHWH
12 Menkääpä minun asuinpaikkaani, joka oli Siilossa, jossa minä ensin annoin nimeni asua, ja katsokaa, mitä minä olen sille tehnyt kansani Israelin pahuuden tähden!
13 Ja koska te nyt olette kaikkia näitä tekoja tehneet, sanoo JHWH, ettekä ole kuulleet, vaikka minä varhaisesta alkaen olen teille puhunut, koska ette vastanneet, vaikka minä teille huusin,
14 niin minä teen tälle huoneelle, joka on otettu minun nimiini, johon te luotatte, ja tälle paikalle, jonka minä olen antanut teille ja teidän isillenne, samoin kuin olen tehnyt Siilolle,
15 ja heitän teidät pois kasvojeni edestä, niin kuin olen heittänyt pois kaikki teidän veljenne, kaikki Efraimin jälkeläiset.
16 Mutta sinä älä rukoile tämän kansan puolesta, älä kohota heidän puolestaan huutoa ja rukousta äläkä niillä minua ahdista; sillä en minä sinua kuule.
17 Etkö näe, mitä he tekevät Juudan kaupungeissa ja Jerusalemin kaduilla?
18 Lapset kokoavat puita, isät sytyttävät tulen, ja vaimot sotkevat taikinaa valmistaaksensa uhrikakkuja taivaan kuningattarelle, ja he vuodattavat juomauhreja muille jumalille, minulle mielikarvaudeksi.
19 Minulleko he tuottavat mielikarvautta, sanoo JHWH, eivätkö pikemmin itselleen, omaksi häpeäksensä?
20 Sen tähden, näin sanoo JHWH: Katso, minun vihani ja kiivauteni on vuotava tämän paikan ylitse, ihmisten, eläinten, kedon puitten ja maan hedelmän ylitse, ja se palaa sammumatta."
Ihmiset palvovat vieraita jumalia VASTOIN JHWH:n käskyjä. Olet keksinyt oman juutalaisuuden ja oman kristinuskon joita sitten haukut. Tolkutonta.
13.05.2023 17:51
Antisemitismi ei ole koskaan tarkoittanut vihaa mitään seemiläistä kieltä kohtaan eikä se ole lingvistinen asia millään tavoin vaan enemmänkin patologinen. Sinä olet siitä esimerkki.
13.05.2023 13:29
Ei Israelin kansalla ollut muuta Jumalaa kuin JHWH, ei ole mitään erillistä Israelin tai jonkun muun heimon jumalaa, temppeli oli alusta asti JHWH:n . Oli kuitenkin aika jolloin siellä palvottiin epäjumalia ja JHWH hepr. raamatun mukaan rankaisi siitä kansaa, suurin osa profeetoista kertoo juuri tästä. Ei sinun tarvitse uskoa mitä raamattu sanoo, mutta et voi tekstiä muuttaakaan silloin et enää puhuu raamatusta vaan ihan omiasi.
13.05.2023 13:17
Israel on kansan nimi ja aikoinaan myös koko kuningaskunnan nimi, Juuda, Benjamin ym ovat kansaan kuuluneiden heimojen nimiä.
13.05.2023 13:04
Eivät vaan toimivat vastoin sitä mille lajimme on yhteisöissä asumisen perustanut, jotta se olisi mahdollista pitää noudattaa tiettyjä sääntöjä jotka ovat kaikkien hyväksi ja turvaksi. Esitit tuossa litanian sääntöjen, rikkojia niitä joille oma valta oli tärkein ja muulla/muilla ei arvoa ollut.
11.05.2023 20:00
Sitä mitä sanoin kristinusko yrittäessään hake hepr. raamatusta tukea milloin millekin omalle opille päätyi monesti mielettömyyksiin. Uusin Raamatun käännös jo kertoo että heprean sana "alma" tarkoittaa nuorta naista, ei neitsyttä, mutta selitys on hakasessa, ei vaan uskalleta kääntää oikein.
11.05.2023 19:41
Sinulle on turha mitään sanoa, mutta kaikkiin heimoihin kuuluvat olivat israelilaisia. Israelin Jumala alusta asti oli JHWH, ei kukaan muu koskaan. Alussa Israelin uskonnossa uskottiin että oli muitakin jumalia vaikkei niitä saanut palvella. Baal oli se jota vastaan JHWH hepr. raamatun mukaan joutui pisimpään taistelemaan, kansa ei tahtonut vanhoista kaananilaisjumalista helpolla luopua.
11.05.2023 19:19
Neitseestä syntynyt Jeesuksesta tuli koska kristinuskon opin luojien raamattu oli septuaginta jossa nuori nainen oli käännetty sanalla parthenos joka voi olla kumpi vain, kun taas heprean "alma" kertoo naisen iän mutta ei seksuaalista kokeneisuutta.
UT:n sukuluettelotkin ovat ilman merkitystä ilman biologista isää mutta siltäkin osalta juutalaisuus oli kyllä jo taakse jäänyttä, uusi uskonto valitsi kaikessa uuden tien. Jos pitäytyy hepr. raamatussa, sen ilmoituksessa messiaan suvusta, ilmoituksella ei ole mitään merkitystä jos henkilö ei kuulukaan isän kautta juutalaiseen sukuun tai on uuden uskonnon teologian mukaan jumalolento. Vetoaminen kesken syroefraimilaisen sodan syntyneeseen lapseen n. 720 on sekin outoa.
11.05.2023 19:08
Nykyvaltiot ovat syntyneet maallisin perustein, uskonnot ovat olleet kehitystä nykyaikaan ja demokratiaan vastustamassa. Tosin muutkin aatteet ovat olleet vastustajia, kommunismi ja rasismi esimerkkeinä. Moraali on meillä lajityypillistä, ei uskontojen luomaa, järjestys on päin vastainen.
10.05.2023 18:04
JHWH kuitenkin ilmoitti että on yksi, ei muuta. Kaikkivaltiaan kaiken luojan kyvyt kyllä riittävät, paitsi ei polyteismissa missä kullakin jumalalla on omat tehtävät joita muut jumalat eivät voi suorittaa eikä pääjumalakaan ole kaikkivaltias.
Jumala juutalaisuudessa on persoona, yksi persoona, mitähän kristinuskossa ne kaksi muuta jumalaolentoa ovat ?Onko jumala ehkä jakaantunut persoona vai ruumiillinen olento
oli mitä oli tuossa yhdistelmässä yksi oli ennen muita, yksi inkarnoituu juutalaismieheksi ja kuolee, ja toinen herättää. Kolmannen tehtäviä en tunne, paitsi että häntä ei saa loukata sille ei yhden jumalan osan tilapäinen kuolemakaan tuo anteeksiantoa.
10.05.2023 17:52
Älä keksi lue vaikka Timo Eskolaa johon toisaalla väärin viittaat .Tässä selkeästi Eskolan kanta sellaisillekin jotka eivät osaa kysyä. Ripottelen sinulle piparin murusia mutta et vain löydä perille. https://timoeskola.wordpress.com/2023/01/26/paavali-3-hyvin-koulutettu-fariseus/#more-986
10.05.2023 16:38
JHWH ilmoitti että ei kuole, on aina elävä, ei muutu ei vaihda nimeään ja on yksi. Sinä väität että JHWH valehteli itsestään kaiken Israelille. Kertoisitko kuka oli se jumala joka herätti Jeesuksen kuolleista? JHWH olikin mielestäsi nyt oma poikansa tapatti itse itsensä muka juutalaismiehenä ja UT:n mukaan joku jumala herätti tapetun Jeesuksen jota pidät JHWH:na. Kuka jumala tämä mahtoi olla? Oli siinä tehtävä, jonkun uskonnon jumala oli kuollut hänet piti jonkun muun uskonnon jumalan herättää kuolleista. Kuka on tarinanasi sankari ?
Myös tulisi muistaa että luette väärää käännöstä hepr. raamatusta, sellaista jossa erisnimen JHWH kohdalle on laitettu substantiivi herra. Myös tulisi ottaa huomioon että ei kannata ottaa jakeita yhteydestään: jos puhutaan tapahtuneesta pakkosiirtolaisten paluun yhteydessä ei se koske tätä aikaa saati jonkun uuden uskonnon ajatuksia tai oppia yhtään mistään .
10.05.2023 16:21
Jos Jeesus olisi kuollut vanhuuteen ei kristinuskoa olisi, koska uhrikuolema-ajatus joka on kristinuskon perusasia, ei vanhuuteen kuolevan osalla oikein toteudu. Jeesuksen tuomitsi Rooman maaherra ja tuomion toimeenpanivat legioonalaiset, eivät juutalaiset.
Tuomio oli laillinen, Rooman oikeuksien mukainen ja kun kristinuskon teologia vielä pitää Jeesuksen uhrikuolemaa välttämättömyytenä jotta ihmispolot saisivat syntinsä anteeksi, niin kenenkään syyttäminen siitä on outoa. Toisaalta kristinuskon mukaan Jeesus ei oikeasti kuollut hänhän oli kohta elossa taas.
10.05.2023 00:11
136 / 426