Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tora ei sano ketään ihmistä jumalaksi. Jumalan luomina olemme Jumalan "lapsia" emme jumalia, mutta tuossahan puhutellaan vain miehiä koska puhutaan Jumalana pojista. 5.Moos.14:1. Kääntäjä on tavallaan muuttanut sanottua kun on ottanut tilalle sanan lapset.
28.04.2023 16:40
Benjamin oli yksi Israelin heimoista.
28.04.2023 16:22
Jeesus ja kristinusko helvetin lanseerasivat: joko uskot Jeesukseen tai joudut helvettiin.
28.04.2023 16:04
Satan asuu ihmisen mielikuvituksessa ei muualla. Samassa paikkaa missä kummitukset ja lohikäärmekin asuvat .
28.04.2023 16:01
Amen on hepreaa siksi se UT:iin päätyi ja sitä kautta vähän erilaisessa muodossa islamiin. Lauseen lopussa se on vahvistus edellä sanotulle, todella totisesti.
28.04.2023 15:56
Vain Jumala on kuolematon juutalaisuuden mukaan, b usko Jumalaan ei ole taikauskoa, mutta on tietenkin uskonvarainen asia. Kullakin uskonnolla on omat opit joista ainoatakaan ei ole todeksi todistettu.
27.04.2023 14:41
Mitä ihmeen höpönlöpöä kirjoitat. Juutalaisuuden yksi Jumala on teistä joillekin näköjään niin suuri ongelma että hänestä pitää tehdä teologinen pelle, näin koska oma uskontonne käytännössä on monijumalainen.
Selityksenne ovat älyttömiä : JHWH istuu itsensä vieressä, voitelee itsensä omaksi voidellukseen, tulee lopulta tapetuksi Rooman toimesta kokeiltuaan jonkun aikaa ihmiselämää Jeesus- nimisenä juutalaismiehenä. Pidätetyksi maailman luoja tulee häiriköityään omassa temppelissään jota nimitti "isänsä huoneeksi". Maailman luojan kuolema kesti pari päivää sitten hänet herätti joku toinen jumala ja nyt hän istuu taivaassa itsensä oikealla puolella.
27.04.2023 14:21
Kaikki mitä Etiopian kirkoilla mutta ei juutalaisuudella kielestä alkaen.
Qumranin löydöt eivät olleet riekaleina koska ne olisi tuhottu vaan aika ja säilytysolosuhteet olivat tehneet tehtävänsä, piiloon ne oli viety juuri että säilyisivät.
Löytöjä tehneillä beduiineilla oli myös tapa repiä kääröjä ja myydä niitä osina vähittäin.
Koko toisen temppelin eri ryhmien kirjallisuus oli iso, kaikki ei suinkaan ollut pyhää vain koska joku juutalainen oli ne kirjoittanut. Etiopiassa taas vaalitaan pyhänä aarteena jopa liiton arkkua.
26.04.2023 21:31
Taikaolentoja ei juutalaisuudessa ole.
26.04.2023 21:19
Halachan perusta on laissa siellähän mitzvat ovat. Mishna on suullisen lain kokoomateos joka saatettiin kirjalliseen muotoon 2. vuosisadalla talmudeissa opiskellaan Mishnaa joka molemmissa Talmudeissa sama, gemara, Mishnan tulkinta ei ole sama.
Talmudit saatettiin lopullisen kirjalliseen muotoon 6. vuosisadalla Mishna on toisen temppelin ajalta ja suullinen laki oli käytössä jo sitä ennen.
Shulchan Aruch on rabbi Karon teos 1500 luvulta mutta se on eri asia kuin talmudit, Bavli ja Jerushalmi
Talmudeilla valmiina ja Lutherilla on tuhat vuotta eroa ja halachajuutalaisuudella ja Lutherilla ainakin 1600 vuotta. Juutalaisuudessa ei ole koskaan ollut pääjumalaa ja muita jumalia , Israelin uskonnon alusta emme varmuudella paljonkaan tiedä.
26.04.2023 21:18
Jesaja ei kerro ihmiseksi syntyvistä jumalasta vaan yhdestä Jumalasta joka on ainoa Jumala . Kaikki muu ja kaikki muut paitsi JHWH ovat luotuja niin jumalana palvomanne Jeesus kuin minä ja sinä.
"Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule." Jes. 43:10
" Keskustelkaa yhdessä ja muistelkaa, ilmoittakaa ja kertokaa meille: kuka antoi tästä tiedon jo ammoin, kuka kertoi sen aikoja sitten? Kuka muu kuin minä, JHWH! Ei ole muuta jumalaa kuin minä. Minä olen oikeamielinen pelastaja, ei ole ketään muuta" Jes.45:21
Kuningas istuu JHWH:n oikealla puollella joka on kuninkaan voidellut ja kyse on kielikuvasta joka oli lähi-idän muissakin kulttuureissa .
26.04.2023 20:36
Mikään kirja joka kehoittaan epäjumalan palvelukseen ei ole juutalainen eikä kukaan tiedä kuka oli tämä kirjoittaja Johannes oli, eikä sillä ole väliäkään paitsi ehkä joillekin kristityille. Danielin kirja on makkabealaisajan tuote ja oikein laitettu kirjoituksiin eikä profeettoihin.
26.04.2023 18:32
Talmudissa opiskellaan ja tulkitaan Mishnaa suullista lakia ja gemara on nuo tulkinnat, tulkintoja opiskellaan koska maailmahan muuttuu . Talmudissa ei julisteta päätöksiä vaan annetaan useiden äänten kuulua kussakin kysymyksessä. Talmud ei myöskään luo oppeja. Jumala on yksi ja Jumalan ja me tunnemme hänet hänen oman ilmoituksensa kautta, se jota opiskellaan on hänen tahtonsa täyttäminen koko ajan muuttuvassa maailmassa. Kristinuskonnon ongelmat eivät ole juutalaisuuden ongelmia. Juutalaisuus kyllä näyttää yhä olevan kristinuskossa ongelma.
26.04.2023 18:20
Eihän eläimiä saa uhrata muualla kuin temppelissä ja kun temppeliä ei ole ei voi uhratakaan. No etiopialaiset nyt sentään ymmärtävät ettei mikään juutalaismies jonka roomalaiset ristiinnaulitsivat ollut uhri, tai eläinuhrien loppu.
Tora käskee että sabattina ei saa tehdä yhtäkään askaretta= melacha sanan merkitys oli kadonnut jo ammoin joten työt joita ei saanut tehdä johdettiin kirjoitusten muista kohdista ja oppineiden tulkintojen mukaan olosuhteiden muuttuessa. Tämä halacha on kaikilla juutalaisilla pääosin sama myös kääntyneillä ryhmillä kuten Jemenin juutalaisilla ja Pohjois- Afrikan juutalaisilla eli he ovat olleet yhteydessä juutalaisuuteen jo varhain. Tuo etiopialaisten uhraustapa on ilmeisesti kokonaan heidän omaa juttuaan.
26.04.2023 17:50
Ei kuulu juutalaisuuteen tuo.
26.04.2023 09:56
"Turhat" säädökset joiden mukaan toraa voi noudattaa ja joita muuten Jeesuskin noudatti puuttuvat ryhmiltä jotka jossain vaiheessa ovat itse julistautuneet juutalaisiksi kristinuskon tekstien innoittamina.
Bar mitzva tarkoittaa että että poika on 13 vuoden ja yhden päivän iässä itse kypsä ja valmis noudattaman toraa ja hän voi kuulua myös minjaniin, mutta tuon iän saavuttamiseen liittyy nykyään juhliminen jota ei aiemmin ollut. Jeesus ei siis tosiaan viettänyt barmitzvaa vaikka jotkut kristityt niin luulevat.
Chanukaa kyllä juhlittiin jo toisen temppelin ajan lopulla ja UT mainitsee juhlan myös.
Juutalaisuuden perusta on, että on yksi Jumala joka kaiken luoja ja valinnut Israelin tämän todistajaksi. Todistustehtävää ei voi puhdistaa pois vaikka kristinusko sitä kaikin keinoin on yrittänyt, ei ole niin pahaa asiaa etteivät kristinuskoiset sitä ole voineet juutalaisille tehdä.
Jumala on yksi ei ole poikaa, eikä saa rukoilla tai palvoa ketään muuta kuin JHWHea ei Jeesusta eikä Krishnaa .
Miten muuten noudattaa sabattia ilman suullista lakia, tai rituaalipuhtautta? Minkälainen "juutalainen" ryhmä voi sekoittaa oppineet ja kohanit? Ekumeeniset kirkolliskokoukset muistaakseni väittelivät kolminaisuudesta ym uuden uskonnon sekavista opeista, te niitä kirkolliskokouksia tarvitsitte. Ekumenia kuuluu kristinuskoon hajalla kun uskontona ja kirkkoina olette. Me muut uskonnot emme kuulu ekumenian piiriin vaan lähetystyön jotta luopuisimme vääristä uskonnoistamme ja alkaisimme Jeesus jumalanne palvojiksi.
26.04.2023 09:51
Uskon Israelin jumalaan mutta en valehtelevaan Jumalaan vaan Hän on yksi koska niin ilmoitti ei siis ole ketään hänen rinnallaan eikä lisäkseen. Hän on minä JHWH, ei poika ja jokin pyhä henki lisäjumalina Tuon ajan Israelin naapurikansoilla oli lähes kaikilla niiden jumalilla poika eikä yksikään jumala ollut kaikkivaltias työt oli jaettu ja poikia tarvittiin. Oli yksi poikkeus, JHWH.
Israelin kuninkaat olivat JHWH:n tehtäväänsä asettamia, voitelemia.
"Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."Jes 43:10
JHWH oman ilmoituksensa mukaan on yksi eivätkä kirjoitukset sitä missään muuta vaikka kuinka otatte yhteydestään jakeita muka todistamaan ettei ainoastaan Baalilla vaan myös JHWH:lla on jumalpoika. Saatte palvoa Jeesusta jumalana koska se maailman kansoille on sallittu mutta Israelille ei, meillä on todistustehtävä joka ei lakkaa.
25.04.2023 20:27
Hepr. raamattua jota te kutsutte vanhaksi testamentiksi ei ole annettu taivaasta vaan sen nykymuoto on oppineiden toimesta määrätty, ennen sitä ei ollut yhtä yhtenäistä kädet saastuttaviksi määriteltyä kirjoitusten kokoelmaa. Nykymuoto on se jota tekin käytätte erilaisten käännösten kautta ja eri järjestyksessä.
25.04.2023 18:55
Etiopiassakin puhutaan myös seemiläisiä kieliä meidän tekstimme on kirjoitettu vanhimmat kokonaan hepreaksi myöhemmät jo osin arameaksi. Vanhimpien kirjaimisto on ollut paleoheprea mutta eksiliin aikaan otettiin käyttöön uusi kirjaimisto joka pohjautui aramean kirjaimiin ja on se jolla juutalaiset pyhät kirjoitukset on kirjoitettu ainakin 2500 vuotta niin Israelin maassa kuin diasporassa.
Israelin kansa on pakkosiirtojen jälkeen jakaantunut näin: kohen, levi ja Israel siis kohamin ja levijim ovat erikseen koska heillä yhä on omat tehtävänsä , kaikki muut ovat israelia koska heimojako loppui. Jos Etiopian "kohenit" hämmästyivät että on rabbeja mutta ei kohanim, he ovat melkoisen tietämättömiä, eihän kohenien linja koskaan sammu, molempia on ja joskus he ovat yksi ja sama henkilö, olivat jo Jeesuksen aikaan.
25.04.2023 18:45
Psalmit ovat runoutta kirjoituksia, ktuvim, ei toraa ei profetioita, kuningaspsalmit mukaan lukien. Jakeessa 12 on käännösvirheitä mutta jos teidän uskonnossanne Jumalalla on poika ok meillä ei ole.
25.04.2023 18:11
139 / 426