Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Te surmasitte elämän ruhtinaan! Mutta Jumala herätti hänet kuolleista; me olemme sen todistajia" miten kuollut Abrahamin, Isakin ja Jakobin Jumala voi kuolleena herättää itse itsensä? Tosin teidän mielestänne hän rukoilee itseään, huutaa ristillä itseään avukseen ja lopulta sitten herättää itse itsensä kuolleista.
Hepr. raamatussa kuitenkin on täysin selvää kuka ja mikä JHWH on: yksi, kuolematon ja ainoa Jumala, ei ole ketään muuta, nimi jota vain saa rukoilla on JHWH, ei Jeesus, Joram tai Jehuda. Se on se ilmoitus jonka Israel sai. Ei teidän ole pakko noin uskoa mutta ette voi Israelin saamaa ilmoitusta muuttaa, ette vaikka teillä on oma erilainen Jumala johon te kristittyinä uskotte.
05.03.2023 01:07
Jeesus olisi myös tyttö, tuossa puhutaan viisaudesta joka on feminiini eli kun kristityt laittavat Jeesuksen leikkimään luojan edessä siinä hepreaksi leikkii tyttö. Tekstin mukaan JHWH loi viisauden jota kristityt tulkitsijat tässä pitävät Jeesuksena, luotu olento ei ole luoja eikä Jumala.
05.03.2023 00:40
Koska LXX korvaa nimen JHWH substantiivilla kyrios, joka on herra kreikaksi, mutta hepr. raamattu sanoo noissa kohdin JHWH. Herrasta ei ole puhetta, Paavalin onni oli että hän käytti kreikkalaista tekstiä. JHWH:ksi Paavali ei olisi uskaltanut Jeesusta nimittää mutta sukupolvi Paavalin jälkeen juutalaisia nimitettiin kristittyjen toimesta jo perkeleen lapsiksi. Mitä yhdestä Jumalan nimestä, tuon Jumalan palvojat kun tuomittiin joka tapauksessa kadotukseen menijöiksi.
05.03.2023 00:25
Ehje on verbimuoto eikä nimi, nimi on JHWH. Tuota verbimuotoa käytetään hepreassa yhä "ehje babajit baerev" olen tänä iltana kotona (mutta en julistaudu jumalaksi) .
05.03.2023 00:09
Kun kerran kuolematon Israelin Jumala oli vastoin omaa ilmoitustaan mielestänne kuollut ja kun UT kuitenkin väittää että Jeesuksen herätti joku Jumala, kuka Jumala se siis oli Ap.t 3:5:"Te surmasitte elämän ruhtinaan! Mutta Jumala herätti hänet kuolleista; me olemme sen todistajia"
Elämän ruhtinas oli nyt vainaa, mutta onneksi oli sentään joku eläväkin Jumala. Kuka?
04.03.2023 23:46
Jeesus itse väitti muuta mutta hänhän ei tiennyt millainen teologia hänestä myöhemmin uudessa uskonnossa kehitettäisiin. Jeesuksen käytös oli joka tapauksessa outoa: hänhän siinä tapauksessa rukoili itseään avukseen, oli itse oma palvelijansa ja UT:n mukaan jokin vieras jumala oli se joka kuolleen Jeesuksen herätti ja jonka oikealle puolelle Jeesus asettui istumaan.
04.03.2023 19:59
Jumala joka ilmoittaa nimekseen JHWH, että on yksi, ei kuole ja on ainoa Jumala joka on, on ollut, tai tulee olemaan, ei ole sama kuin kolme jumalaa vaikka kristinusko JHWH:n ilmoituksen kieltääkin ja laittaa tilalle uuden omansa.
Nyt sitten yritätte saada meidän palvomaan Jeesus- jumalaanne jotta välttyisimme helvetiltä jonne teidän mukaanne joudumme jos uskomme mitä JHWH käski ja ilmoitti. Eli siis jos kristinusko olisi totta JHWH olisi antanut meille väärän ilmoituksen josta meidän omaksi parhaaksemme pitäisi luopua sillä eihän se koskaan olisi ollut totta ja saisimme kaiken lisäksi kuoltuamme kauhistuttavan rangaistuksen jos siinä pysymme.
04.03.2023 19:46
Jehovan todistajien kirjoituksista tai heidän saamastaan ilmoituksesta ei tässä ole kyse. Israelin uskonto on ilmoitususkonto, joka uskonto tietenkin voidaan haastaa toisten uskontojen toimesta ja myös niiden jotka eivät usko Jumalaan lainkaan, mutta jos Israelin saama ilmoitus ei jonkun toiseen uskontoon kuuluvien mielestä ole totta, niin miksi mikään muu uskonto sitten ylipäänsä vetoaa Israelin kirjoituksiin? Hepr. raamatussa ei puhu Jumala joka kuolee tai jolla on poika vaan maailman luoja joka on kuolematon ja yksi persoona. Tuota tosiasiaa ei voi millään muuksi muuttaa.
23.02.2023 15:25
Aivan huomattu on, mutta mitään ei voi. Putinin uskonnollisuuteen en usko, tulihan Stalinistakin yhtäkkiä kirkon asiakas kun hän tarvitsi ortodoksista kirkko avuksi. Kirkko auliisti antoikin tukea, tosin silloin Venäjä, vaikkakin paljolti omaa syytään, oli itse lopulta hyökkäyksen kohde.
Äiti Venäjä oli tuolloin hädässä mutta nyt Putin hyökkää armotta ja täysin ilman järjellistä syytä naapuria vastaan joka ei Venäjälle ollut edes minkäänlainen uhka. Sehän näkyi Venäjän omassa toiminnassa: monilla osastoilla oli juhlaunivormut mukana, pari kolme päivää ja jo olisi voitonmarssi Kiovassa.
Muutoinkaan Venäjä ei sodan alussa toiminut kuten toimitaan jos todella oltaisi menossa puolustautumaan jotain oikeaa uhkaa vastaan. Tässä tapauksessa onneksi ei, koska ei Ukrainan johtokaan uskonut että Venäjä hyökkäisi . Nyt diktaattori ei voi antaa antaa periksi, omille kaatuneillekaan hän ei mitään arvoa anna saati Ukrainan kärsimyksille jossa koko maa raunioitetaan. Mitä seuraavaksi?
23.02.2023 11:51
Mitä toran vastaista on JHWH:n omissa ilmoituksissa itsestään: hän on yksi, ei kuole ,ei muutu eikä ole muuta Jumalaa kuin hän, ei ole ollut eikä tule.
JHWH on henki ei ruumiillinen olento, yksi henki.
Eikä teillä ole yksinoikeutta meidän kirjoituksiimme .
22.02.2023 21:17
Aivan nimi JHWH on noissa korvattu sanalla " herra" kautta linjan Oikea ilmoitus ennen käännöksiä ja väännöksiä kuuluu : "Minun todistajani, sanoo JHWH, olette te – Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni – ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen.
Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut
eikä minun jälkeeni tullut eikä tule.
Minä, minä yksin olen JHWH
ei ole muuta pelastajaa kuin minä."
"Minä olen puhunut,
minä olen pelastanut,
olen ilmaissut teille tahtoni,
minä itse, ei kukaan muu.
Te olette minun todistajani, sanooJHWH
Minä olen Jumala, olen nyt ja aina.
Kukaan ei voi väistää minun kättäni.
Kuka voi tehdä tyhjäksi minun tekoni?"
Hepr. raamatussa on tuhansia kertoja Israelin Jumalan nimi eikä sitä korvata muilla nimillä tai substantiiveilla. Jos muunnellut käännökset ovat teistä alkuperäisiä tekstejä paremmat siitä vaan, uusi uskonto uudet kirjoitukset mutta älkää väittäkö noita tuherruksia aidoiksi.
22.02.2023 15:32
Septuaginta ei ole vain yksi käännös vaan useampi ja olivat olemassa tuohon aikaan.
22.02.2023 15:20
Paitsi että Paavali käytti septuagintaa jossa nimeä JHWH ei ole missään, vaan se on korvattu kreikan sanalla kyrios eli herra.
22.02.2023 14:57
Helppoahan kristinuskon on oman teologiansa pohjalta todistaa että Jeesus on Jumala, sen perustallehan kristinuskon teologia luotiin. Kristinuskossa on kolmiosainen Jumala joka teologisesti on julistettu yhdeksi. Tämän jumalan Jeesus- osio inkarnoituu juutalaismieheksi ja kuolee, hänen on pakko tehdä niin koska hän ei ole kaikkivaltias eikä voi antaa luotujensa syntejä anteeksi uhraamatta itse itseään itselleen.
Tässä tapauksessa vain kristinuskon nk. Isäjumala ei ole Israelin JHWH joka ilmoitti että on yksi, kaikkivaltias, kuolematon ja muuttumaton, nimikään ei muutu. Ei ole eikä tule muuta jumalaa ja JHWH on itse ainoa syntien anteeksiantaja. JHWH ei siis koskaan ole ollut kuollut eikä koskaan elänyt juutalaismiehenä tai tullut tapetuksi ja jonkun herättämäksi.
Miksi Luojan pitäisi voittaa itse luomansa kuolema tai synti, synnit ovat tekoja joita luodut tekevät vastoin heille määrättyä. Ei kumpikaan kuolema tai synti ole erillisiä luojan vastustajia vaan hän itsensä luomia ja sallimia tapahtumia ja prosesseja.
22.02.2023 14:42
No jaa...mutta sille toiselle anonyymille Jeesuksen tietämättömyydestä, ano vastasi:"Jeesuksen mukaan vain Isä tietää milloin Jeesus tulee takaisin.
Jeesus ei sanonut että ei tiedä ollenkaan, vaan ettei tiedä sitä ihan päivälleen. Kulijoidensa piti se vielä nähdä."
ja lisäsi"27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan." Tuliko Jeesus takaisin, enkelilaumojen kera ja tasoitti tilit, moniko kuulijoista yhä elää?
20.02.2023 21:06
Kristinuskon " yksi"Jumala ei siis ole kaikkitietävä vaan osa tuota jumaluutta voi tietää vähemmän kuin toinen osa. Toisaalta sanot että Jeesus on Jumalan luona taivaassa, Jeesus ei siis olekaan Jumala ja siksi on tietämätön?
19.02.2023 23:24
Ei historiaa voi pois pyyhkiä mutta Raamatun ajan monet epäoikeudenmukaisuudet voi ja pitää, eihän orjuus ole enää sallittu, ei ketään kivitetä eikä naisia pidetä miehiä arvottomimpina lainsäädännössä. Nyt ei ole haaremeitakaan mutta samaa sukupuolta olevien avioliitot sallitaan. Entä sitten ?
19.02.2023 22:58
En ole kieltänyt mitään avioliittoa muuta jo vedotaan raamattuun myös haaremit pitää sallia. Sellaisen omistaminen oli normaalia raamatun kirjoitusaikaan. Minun kantani on että nyt on nyt ja lait jotka sen tunnustavat ovat ok, ei ketään pakoteta avioliittoon joka ei itselle sovi uskonnollisesta tai muusta syystä. Eli valinta on vapaa ja se on oikein, ei millään uskonnolla ole pakotusoikeutta, kukin saa silti olla omassa uskonnossaan ja elää oman vakaumuksensa mukaan. Eihän muitakaan vakaumuksia voi lainsäädännöllä kaikille pakottaa, miksi jonkun yhden uskonnon vaatimuksia sitten saisi ?
19.02.2023 22:49
Siis kantaisät toimivat Jumalan tahtoa vastaan lisääntyessään tavoilla josta hepr. raamattu kertoo?
19.02.2023 22:34
Puhuin Israelin kantaisistä . Isak oli ainoa yksi vaimoinen.
19.02.2023 22:27
152 / 426