Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8501
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ihmisten ei muiden. Ilmoittaessaan itsensä Israelile hän ilmoitti olevansa yksi ja ainoa Jumala ja antoi Israel tehtävän olla hänen todistajanaan tässä. Tehtävä ei koskaan lakkaa.
01.02.2025 15:09
Vielä ei ole tapahtunut mitään edistystä paitsi että ukraina on pystynyt pitämään puolensa josta se suureksi osaksi saa kiittää USA:ta ja Bidenia. USA:n apu on ollut se merkittävin.
Eurooppa on pihtaillut vaikka meidän kaikkien etu olisi Ukrainana voitto. Suomi ja Balttia ovat ensimmäisinä vaarassa jo Ukraina häviää. Moni ei myöskään taida enää muistaa miten Trump aiemmin Ukrainaa ja ukrainalaisia haukkui.
01.02.2025 14:31
JHWH on JHWH ei kolmen kimppa, hän ilmoitti että on yksi ja on ainoa Jumala, ei ole ketään muuta eikä tule olemaan. Kolmiyhteyteen kristinuskon teologialta kesti kauan päätyä, Paavalikaan ei sitä vielä opettanut ja lopulta sen sisällöstä piti äänestää kirkolliskokouksessa 300-luvulla. Jeesuksellakin oli vielä yksi Jumala ja muuta ei toran mukaan voi juutalaisella ollakaan koska Israel on sen todistajana maailmassa että on vain yksi Jumala ja yksi nimi jota saa rukoilla.
Kristinusko on uusi oma uskontonsa se yritti päätyä vanhaksi historialliseksi uskonnoksi juutalaisten kirjoitusten avulla mutta kun se pääsi Roomana valtion uskonnoksi se välittömästi loi juutalaisvastaisen lainsäädännön. Alkoi myös juutalaisten vainoaminen joka huipentui ei kovin kauan sitten Euroopassa jossa miljoonia ihmisiä tapettiin vain koska olivat syntyneet juutalaisiksi.
01.02.2025 13:12
Siitä huuto syntyisi jos nyt yhä miehitettyjen alueiden arabit pakotettaisiin ottamaan Israelin kansalaisuus kansainväliset lait kieltävät senkin. Alueiden arabit haluavat oman valtion ja sen saaminen on heidän oikeutensa.
Totta on sekin noiden alueiden arabiasukkaita Israelin hallitus ei suojele äärioikeiston hyökkäyksiltä niin kuin kansainväliset lait ja inhimillisyys vaativat. Trumpin ja Netanjahun aikana nämä asiat eivät muutu , ikävä kyllä.
Gazasta pääsi vielä muutama vuosi sitten sekä Israelin työhön että matkustamaan länsirannalle mutta siihen tuli muutos jonka aiheutti Hamas toiminnallaan . Sekin pitäisi muistaa. Egypti myös sulki Gazan vastaisen rajansa juuri Gazasta lähtöisin olleen terroristitoiminnan takia.
01.02.2025 12:47
Alkukielellä tämä toran käsky kuuluu :"Rakasta JHWHea Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi." Kun siitä käännöksessä poistaa käskevän Jumalan nimen ja vaihtaa tilalle substantiivin "herra" voi voi päästä uuden uskonnon herra Jeesukseen johon teksti ei viittaa.
Israelin Jumala ei voi missään kohtaa muuttua minkään toisen uskonnon hahmoon, ei kristinuskon Jeesukseenkaan.
01.02.2025 12:18
Kaikki mikä liittyi ihmishengen pelastamiseen oli luvallista ja on myös pakollista. Laki oli maalliseen elämän tarkoitettu ja koski vain juutalaisia eikä se liittynyt mihinkään pelastumiseen -mistä muka piti pelastua?
Jos ihminen oli sairas voi häntä hoitaa mutta en ymmärrä tuota parantamista eihän kukaan pystynyt mitenkään ketään parantamaan mutta jos jollain johonkin vaivaan oli joku oma keino, sen voi käyttää arkenakin.
31.01.2025 18:50
Jeesus on kristinuskon Jumala ei JHWH joka antoi lain ja liiton vain Israelille. Jeesus uskonnossanne eli maallisen elämän jossa hän oli juutalainen, hän itse kuitenkin sanoi ettei ollut tullut muuta kuin Israelin kadonneita lampaita varten, asia jonka Paavali aikoinaan muutti vastoin alkuperäisten Jeesuksen oppilaiden ja hänen veljiensä mielipidettä .
Teillä joillakin yhä on tora-ongelma vaikka tora ei koskaan ole teille kuulunut, yhtä hyvin voisitte miettiä sharia-lakia joka ei sekään teidän uskontoonne kuulu. Sunnuntai ei ole sabatti ja kun selkeästi ymmärrätte esim. ettei poikianne tarvitse ympärileikata niin miksi miettiä muita turhia?
31.01.2025 18:49
Olla verbiä vanhassa hepreassa ei kyllä käytetä noin eikä sillä ole mitään tekemistä kristillisen teologian kanssa joka on tuostakin vääntänyt oman opin. Minä olen ei tarkoita JHWHea vaan siinä nyt vain sanotaan että JHWh on se mikä on .
Minä olen alasti sanotaan vanhassa hepreassa " minä alasti" eikä olla verbin käyttö riipu mistään jumaliin liittyvistä asioista ihan sama vaikka kyse olisi Kemoksesta. Jos Jeesus on puhunut hepreaa hän on sanonut "minä elämän leipä ".
30.01.2025 18:04
Sitä mitä Palander puhui voisi odottaa 15 vuotiaalta vähän lapselliselta kasvavalta pojalta, ei 47 vuotiaalta. Lainaus Palanderilta - ja samanlaisia tuli koko ajan lisää- :voi v-tu mulla seisoo koko ajan, ..v-tu sitä ja voi v-tu tätä.
Kyllä ministeri jolle kuuluvat mm yleisradion asiat saa tuossa paikassa avata suunsa. Koska jos ei silloin? Ja pitää avata jos joku ei osaa pitää alentuvaa älytöntä mölyä mahassaan.
30.01.2025 17:08
Suvullinen lisääntyminen on ollut eri lajeilla olemassa jo satoja tuhansia vuosia ennen raamatun kirjoituksia. Mies ja nainen kuten koko lajimme on pitkän kehityksen tulosta.
27.01.2025 18:10
Itse asiassa kolminaisuutta ei esiinny UT:ssakaan siksihän kristinuskossa sen Jumalan luonteesta väiteltiin 300- luvulle saakka (ja vieläkin.)
Hepr. raamatussa Jumala on yksi .Ihmiseksi syntyviä jumalia joista osa koki uhrikuoleman ja heräsi sen jälkeen eloon, oli Roomassa, Kreikassa ja mm Baalin palvonnassa jota juutalaisuudessa ja sen kirjoituksissa pidettiin iljetyksenä johon ei saanut langeta. Jeremian mukaan sekä Israelin että Juudan kuningaskunnat tuhoutuivat juuri mm Baalin palvonnan vuoksi.
27.01.2025 17:51
Kristinusko niitä matki mutta kun kristinusko on uusi ja oma uskontonsa, ei minkään jatke, eikä minkään tilalle tullut, se tietenkin loi oman teologian monimutkaisen, mutta 100% omansa.
27.01.2025 17:03
Ensi lehdillä puhu se sama Jumala joka ilmoitti että on yksi ja ainoa ei ole muuta jumalaa ja nimi on JHWH ei Jeesus eikä Jere.
27.01.2025 16:57
Kolminaisuutta ei hepr. raamatussa ole vaan Jumala on yksi, ei kolme eikä viisi.Ei liioin ihmisjumalaa tai jumalihmistä, ei kuolevaa uhrijumalaa eikä jumalaa joka herää oltuaan muutaman päivän ajan uhri. Kyse tuossa on yksin kristinuskon teologiasta ja sen tarpeista ei minkään muun uskonnon .
27.01.2025 16:55
Hepr. raamattu ei uhkaa millään tulisella järvellä eikä kukaan missään tunnetuissa uskonnoissa sellaisella uhannut, ei siis kukaan edes osannut moista pelätä eikä odottanut pelastamista joltain tuntemattomalta asialta . Sovittajaa ei odotettu eikä tarvittu. Kristinusko usko loi tarpeen ja antoi ratkaisun itse luomaansa ongelmaan.
26.01.2025 20:13
Yllä oleva on hellenismiä uskova juutalainen ei noin voi uskoa koska se on vastoin sitä ilmoitusta jonka Israel sai. Koko Israelin kansa on siis ateisteja.
26.01.2025 19:56
Evoluution todisteet näkyvät meidän jokaisen omassa ruumissa, myös se ettemme ole olleet ainoa ihmislaji. On meitä vanhempiakin ihmislajeja joiden kanssa oma lajimme on myös risteytynyt. Omasta perimästäni 3 % on neanderthalin ihmisiltä saatua. Tuon ihmislajin asutuksia on löydetty paljon mm Israelista
En ymmärrä tuota paha poistuu pahat laitetaan kitumaan tulijärveen sehän vain lisää pahaa ja kärsimystä vai kirjoitatko tuon vitsinä?
26.01.2025 19:27
Laki josta puhut on Israelin laki johon ei kuulu paholainen eikä iankaikkinen elämä, palkkio on että kauan eläisit maan päällä...
26.01.2025 19:12
Missään laissa ei luvat taivaspaikkaa vaan pitkää elämä tai materiaalista hyvää lakia noudattaville, kumpaakin maan päällä.
26.01.2025 19:07
Mikä sai enkelit lankeamaan taivaan täydellisissä oloissa?
26.01.2025 19:04
16 / 426