Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Vähän hupaisaa: ajatus ja nimi "taivasten valtakunta" on fariseuksilta ja muilta oppineilta. Nimikin, jopa suomennoksen monikko hepreassa duaali malchut hashamajim, tulee sieltä . Se oli Jeesuksen aikaan jo oppineiden luoma mutta sitä ei ole hepr. raamatussa. Kristityillä ei ilmeisesti ole mitään käsitystä siitä mikä kaikki Jeesuksen opetuksessa on edeltävän ajan juutalaisilta suullisen opin oppineilta. Käytetään termejä ja ajatuksia heiltä mutta haukutaan tekijöitä.
  2. Kirjoitat viimeisissä kappaleissa oman uskontosi teologiaa, mutta enhän minä väitä sitä vastaan: TEILLÄ on isä Jumala ja poika Jumala ja vielä Pyhä henki jumalakin. tätä jumalkokonaisuutta kutsutte kolminaisuudeksi, Jumalat kuitenkin ovat erillisiä, istuvat vierekkäin ja kun poika Jumala kuoli, isä Jumala herätti hänet eikä isä Jumala siis ollut kuollut.
    Ilmoitus jonka Israel sai oli selkeä :Jumala on yksi eikä muuta jumalaa ole JHWH on ainoa jumala ja on kaiken muun luoja ja ylläpitäjä, kaikki muu ja muut on luotuja. Ketään muuta kuin JHWH ei saa rukoilla eikä palvoa.
    Elohim on monikollinen sana ja siksi Kemoskin on elohim vaikka ei sisällä kuin yhden jumaluuden.
    Krist. hepr. raamatun käännöksissä on Israelin jumalan nimi JHWH korvattu sanalla herra, sanaa "herra" (adon) kyllä käytetään paitsi ihmisistä myös JHWH:sta esim. psalmeissa "sinä JHWH olet kaiken herra" tms..
    Noita hepr. raamatun kohtia joilla yrität jotain todistaa en kyllä ymmärrä ei hepr. raamatussa ole yhtään kohta joka väittää vääräksi JHWH:n ilmoituksia itsestään tai hänen kaikkivaltiuttaan. "Kuule Israel JHWH meidän jumalamme on yksi" Jeesuskin sen osasi ja Jesajassa sanotaan saman näin :"Minä olen JHWH. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä. "
    Juutalaisuudessa ei tarvita välittäjää ihmisen ja hänen luojansa välille jumalilla on eri toimialueet vain monijumalaisissa uskonnoissa siksi heitä tarvitaan monta koska kukaan ei ole kaikkivaltias.
  3. Jeesus on kristinuskon Jumala ei JHWH joka antoi lain ja liiton vain Israelille. Jeesus uskonnossanne eli maallisen elämän jossa hän oli juutalainen, hän itse kuitenkin sanoi ettei ollut tullut muuta kuin Israelin kadonneita lampaita varten, asia jonka Paavali aikoinaan muutti vastoin alkuperäisten Jeesuksen oppilaiden ja hänen veljiensä mielipidettä .
    Teillä joillakin yhä on tora-ongelma vaikka tora ei koskaan ole teille kuulunut, yhtä hyvin voisitte miettiä sharia-lakia joka ei sekään teidän uskontoonne kuulu. Sunnuntai ei ole sabatti ja kun selkeästi ymmärrätte esim. ettei poikianne tarvitse ympärileikata niin miksi miettiä muita turhia?