Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

  1. Miten kristinuskon Jeesus liittyy lajimme ikään - ja - kolmiyhteinen Jumala syntyi kyllä vasta kristinuskon teologiassa.
  2. Kirjoitat viimeisissä kappaleissa oman uskontosi teologiaa, mutta enhän minä väitä sitä vastaan: TEILLÄ on isä Jumala ja poika Jumala ja vielä Pyhä henki jumalakin. tätä jumalkokonaisuutta kutsutte kolminaisuudeksi, Jumalat kuitenkin ovat erillisiä, istuvat vierekkäin ja kun poika Jumala kuoli, isä Jumala herätti hänet eikä isä Jumala siis ollut kuollut.
    Ilmoitus jonka Israel sai oli selkeä :Jumala on yksi eikä muuta jumalaa ole JHWH on ainoa jumala ja on kaiken muun luoja ja ylläpitäjä, kaikki muu ja muut on luotuja. Ketään muuta kuin JHWH ei saa rukoilla eikä palvoa.
    Elohim on monikollinen sana ja siksi Kemoskin on elohim vaikka ei sisällä kuin yhden jumaluuden.
    Krist. hepr. raamatun käännöksissä on Israelin jumalan nimi JHWH korvattu sanalla herra, sanaa "herra" (adon) kyllä käytetään paitsi ihmisistä myös JHWH:sta esim. psalmeissa "sinä JHWH olet kaiken herra" tms..
    Noita hepr. raamatun kohtia joilla yrität jotain todistaa en kyllä ymmärrä ei hepr. raamatussa ole yhtään kohta joka väittää vääräksi JHWH:n ilmoituksia itsestään tai hänen kaikkivaltiuttaan. "Kuule Israel JHWH meidän jumalamme on yksi" Jeesuskin sen osasi ja Jesajassa sanotaan saman näin :"Minä olen JHWH. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä. "
    Juutalaisuudessa ei tarvita välittäjää ihmisen ja hänen luojansa välille jumalilla on eri toimialueet vain monijumalaisissa uskonnoissa siksi heitä tarvitaan monta koska kukaan ei ole kaikkivaltias.
  3. Olla verbiä vanhassa hepreassa ei kyllä käytetä noin eikä sillä ole mitään tekemistä kristillisen teologian kanssa joka on tuostakin vääntänyt oman opin. Minä olen ei tarkoita JHWHea vaan siinä nyt vain sanotaan että JHWh on se mikä on .
    Minä olen alasti sanotaan vanhassa hepreassa " minä alasti" eikä olla verbin käyttö riipu mistään jumaliin liittyvistä asioista ihan sama vaikka kyse olisi Kemoksesta. Jos Jeesus on puhunut hepreaa hän on sanonut "minä elämän leipä ".