Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Millä+perusteella+olen++umpipaatunut,++siksikö+kun+uskon+++vain+Israelin+Jumalaan++kuten+minua+on+käsketty+enkä+minkään+vieraan+uskonnon+++jumalaan?+Kuka+pitäisi+valita+JHWH:n+tilalle+ja+miksi+?Jesaja+ei+puhu+kadotuksesta++vaan+pakkosiirrosta+ja++myös+sen+päättymisestä,+sen+päättymisen++pitäisi+kristittyjenkin++älytä+siitä+ettei+Jeesus+syntynyt+missään+Babylonian++kaupungissa++vaan+Israelin+maassa.++Ei+kansa++kadonnut+minnekään.
  2. Kyse+tuossa+on+pääsiäislampaasta+"+JHWH+sanoi+Moosekselle+ja+Aaronille:+"Nämä+säännökset+koskevat+pääsiäislammasta.+Kukaan+muukalainen+ei+saa+sitä+syödä,44+mutta+jokainen+rahalla+ostettu+orja+saa,+jos+hänet+ensin+on+ympärileikattu.45+Kukaan+tilapäinen+asukas+tai+päiväpalkkalainen+ei+saa+syödä+sitä.48+Jos+luonasi+asuu+maahan+muuttanut+siirtolainen,+joka+tahtoo+viettää+pääsiäistä+JHWH:n+kunniaksi,+hänen+on+ympärileikkautettava+itsensä+ja+jokainen+perheeseensä+kuuluva+mies+ja+poika.+Silloin+hän+voi+tulla+mukaan+pääsiäisen+viettoon,+ja+hänet+katsottakoon+maan+pysyväksi+asukkaaksi,+mutta+kukaan+ympärileikkaamaton+ei+saa+syödä+pääsiäislammasta+49+Sama+laki+koskee+sekä+syntyperäistä+israelilaista+että+keskuuteenne+asumaan+muuttanutta+siirtolaista."Jes+56:6+Ja+muukalaiset,+jotka+ovat+liittyneet+JHWH:een+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+JHWH:n+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,7+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi.8+JHWH,+JHWH+sanoo,+hän,+joka+kokoaa+Israelin+karkoitetut:+Minä+kokoan+vielä+muitakin+sen+koottujen+lisäksi."Karkotetut+palasivat+siinähän+puhutaan++Assyriaan+ja++Babyloniaan+++karkotetuista.+Sitten+hyppäät+kristinuskon++++omiin+teksteihin++ne+eivät+käsiä+saastuta,++kullakin+uskonnolla+on+omansa+++mutta+vaikka+kaikki+ihmiset+ovat+saman+arvoisia++myös+hepr,++raamatun+mukaan++Israelilla++on+eri+tehtävä+kuin+millään+muulla+kansalla.
  3. Noudatan+tässä++vain+lain+pääkäskyä+JHWH+on+yksi+hän+on+ainoa+Jumala+hänen+rinnallaan++ei+ole+ketään+ei+ole+ollut+ennen+eikä+tule+jälkeen.+Tämän+todistaminen++on+Israelin+tehtävä.++Psalmit+ovat+runoutta++ja+tuonkin+kuningaspsalmin++kuningas+on+JHWH:n++voitelema.+Kuninkaat+saivat+tehtävänsä+ja+voimansa++JHWH:lta+mutta+ei+JHWH+heitä+synnyttänyt++ei+++Salomoakaan+++vaikka+++JHWH+häntä+pojakseen++kutsuu,+voiteli,+ei+muuta.+++Kuulut+maailman+kansoihin+voit+palvoa+Jeesusta++jumalana+++ei+se+sinulta++ole+vielä+kielletty,+mutta+tulee++olemaan+muiltakin++kansoilta+aikanaan++koska+palvotte+++vääriä+++jumalia.+Jes+43:10+Minun+todistajani,+sanoo+JHWH,+olette+te+--+Israel,+sinä+jonka+olen+valinnut+palvelijakseni+--+ja+teidän+tulee+tuntea+minut+ja+uskoa+minuun,+ymmärtää,+kuka+minä+olen.+Ennen+minua+ei+ole+jumalaa+syntynyt+eikä+ollut+eikä+minun+jälkeeni+tullut+eikä+tule.11+Minä,+minä+yksin+olen+JHWH,+ei+ole+muuta+pelastajaa+kuin+minä.12+Minä+olen+puhunut,+minä+olen+pelastanut,+olen+ilmaissut+teille+tahtoni,+minä+itse,+ei+kukaan+muu.+Te+olette+minun+todistajani,+sanoo+JHWH.+Minä+olen+Jumala,+"+Mikä+oli+ilmoituksessa+väärin+?++5.Moos32.+39+"Näettehän+nyt:+minä+olen+ainoa,+ei+ole+muuta+jumalaa+minun+rinnallani.+Minä+lähetän+kuoleman,+minä+annan+elämän,+minä+lyön+ja+minä+parannan,+minun+vallassani+on+kaikki."+Miksi+meidän+pitäisi++palvoa++jotain+Jeesusta+kun+meillä+on+maailman++luojan++kielto+++sellaisesta?