Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

  1. Tuota olen itse kysellyt useasti. Euroopassahan on kristillisenä aikana ollut sotia enemmän kuin missään muualla. Muut uskonnot kristityt arvottavat toisin kuin omansa, ne muut ovat vääriä, riittämättömiä ym jos niiden alueilla on sotia tai vastaavaa.
    Euroopassa kristityillä olisi ollut iso näyttämö käytössä näyttää miten lähimmäisen rakkaus joka meiltä muilta kokonaan puuttuu muuttaa asiat hyviksi oikein käytännön tasolla .Näyttö jäikin maallistuneiden harteille
  2. Yleisesti täysjärkisille lukijoille :esikoisista ei maksettu rahaa jottei heitä tapettaisi vaan siksi ettei heidän enää ollut pakko toimia pappeina, vaan tilalle tulivat yhden tietyn suvunmiehet. Juhla on tuon tavan muistoksi ja seremonia suoritettiin ainakin UT:n mukaan myös eräälle myöhemmin hyvin kuuluisalle juutalaispojalle jonka nimi suomennettuna kuuluu "JHWH on apu".
    Jokainen tietää että esikoispojat ovat lähes kaikissa kulttuureissa olleet erikoisasemassa, heistä tuli seuraava hallitsija isän kuoltua, he saivat isännyyden jos perhe omisti maata jne.
    "Aasin sai tietysti jättää henkiin, vaikka karjankin urospuoletkin oli uhrattava (vaikeuttaa suvun jatkamista ja elinkeinoa)," Mikään ei nyt jonkun pölkyn mielestä ole ollut helpompaa tuolloisen suuren lapsikuolleisuuden aikana kuin saada se esikoispoika ja sen jälkeen vielä saada henkiin aikuisuuteen asti selviäviä muita lapsia. Taudit, sota ja muut väkivaltaisuudet tappoivat muinoin suuren osan lapsista, samahan tapahtui Euroopassakin ja myös Suomessa vielä 1800-luvullakin. On aikoinaan ollut suuri helpotus kun esikoispoikia ei enää tarvinnut antaa papillisiin tehtäviin .