Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Artonsuorat
profiilit
Artonsuorat
Artonsuorat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
90
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kyse+on+Jätkäsaaren+peruskoulusta.
Jätkäsaaren+peruskoulun+rehtori+Kirsi+Myllymäki.
13.01.2020 15:56
Kuitenkaan+ei+Jeesusta+saisi+korvata+mohamedilla.
13.01.2020 15:53
Mutta+nopeusrajoitukset+ovat+asetettu+liian+alhaisiksi,+joten+autoilijat+turhautuvat+niihin+ja+alkavat+ajaa+lujempaa.
13.01.2020 15:47
Valtiovalta+on+huomannut,+että+ylinopeus+on+hyvä+sakotus+kohde+ja+rahan+tulo+valtion+kassaan
10.01.2020 14:54
Puhelimen+räplääminen,+ylinopeus,+turvavöiden+käyttämättä+jättäminen+ja+kuulokkeet+päässä+ajaminen+ovat+kaikki+merkittäviä+riskejä+liikenteessä. (KUVA: IRENE+STACHON+/+LEHTIKUVA,+JUHANI+NIIRANEN+/+HS,+KIMMO+TASKINEN+/+HS,+KIMMO+MÄNTYLÄ+/+LEHTIKUVA)
Jose+Riikonen
Julkaistu: 9.1.+13:33
++++•+
KUN seuraa+suomalaista+liikenneturvallisuuskeskustelua,+voisi+päätellä,+että+suurin+liikenneturvallisuusriski+on+ylinopeus.
Kaahailu+esimerkiksi+nousee+usein+otsikoihin,+kun+onnettomuuksista+uutisoidaan.+Myös+liikenneturvallisuuspolitiikka+näyttäytyy+usein+julkisessa+keskustelussa+ylinopeuden+kautta,+sillä+kameratolpista+puhutaan+paljon.
Kameratolppiin+eli+automaattiseen,+ylinopeuksiin+keskittyneeseen+liikennevalvontaan+onkin+panostettu+viime+vuosina+roimasti.
JOIDENKIN asiantuntijoiden+mielestä+keskustelu+on+vääristynyt.+Jotkut+asiantuntijat+ovat+sitä+mieltä,+että+ylinopeus+–+etenkin+vähäinen+sellainen+–+ei+ole+niin+suuri+turvallisuusriski+kuin+julkista+keskustelua+seuratessa+voisi+kuvitella.
Liikennelääketieteen+emeritusprofessori Timo+Tervo on+puhunut+asiasta+paljon+myös+HS:n+sivuilla.+Jo+pari+vuotta+sitten+hän+sanoi aihetta+käsittelevässä+artikkelissa:
”Suomessa+on+keskitytty+jankuttamaan+yhtä+helposti+mitattavissa+olevaa+asiaa+eli+nopeutta+ja+etenkin+automaattista+nopeudenvalvontaa+ja+unohdettu+tärkeämmät+asiat”,+Tervo+sanoi+HS:lle.
”Keskustelussa+keskitytään+helppouden+nimissä+vääriin+asioihin.”
TERVON mukaan+ylinopeus+on+kyllä+riski,+muttei+suinkaan+suurin+riski,+joka+liikenteessä+on.
Hänen+mukaansa+henkilöautojen+ylinopeudet+–+siis+se+asia,+joita+kameratolpilla+valvotaan+–+valtateillä,+kehäteillä+ja+moottoriteillä+eivät+ole+onnettomuustilastojen+valossa+kovin+merkittävä+liikenneturvallisuusriski,+jos+kuski+on+ajokunnossa.
Muiden+muassa+ajokunto,+ikä,+terveys+ja+mielenterveys+ovat+Tervon+mukaan+merkittävämpiä+riskejä,+mutta+koska+niitä+on+hankalampaa+valvoa+kuin+nopeuksia,+niihin+ei+puututa+yhtä+hanakasti.+Tällä+tavalla+Tervon+mielestä+liikenneturvallisuuskeskustelussa+ja+-politiikassa+keskitytään+helppouden+nimissä+vääriin+asioihin.
Lisäksi+joihinkin+liikenneturvallisuusasioihin+liittyy+asioita,+jotka+ovat+poliittisesti+herkkiä.+Jos+ikääntynyt+kuljettaja+ei+enää+ole+täydessä+terässä+ratissa,+onko+oikein,+että+häneltä+viedään+kortti?
Ja+jos+se+olisikin+liikenneturvallisuuden+näkökulmasta+oikein,+kuka+poliitikko+uskaltaa+sanoa+sen+ääneen+pelkäämättä+äänestäjien+reaktioita?
Vakuutusyhtiön+mukaan+kuljettajan+huomion+keskittyminen+muuhun+kuin+ajamiseen+on+merkittävin+turvallisuusriski.
MIKÄ sitten+on+suurin+riski+liikenteessä+–+siis+se,+mihin+pitäisi+ylinopeuksien+ohella+puuttua.
Sitä+on+tutkittu+paljon.
Esimerkiksi+vakuutusyhtiö Lähi+Tapiola+tutki asiaa+viime+vuonna.+Yhtiön+mukaan+kuljettajan+huomion+keskittyminen+muuhun+kuin+ajamiseen+on+merkittävin+liikenneturvallisuutta+heikentävä+seikka.
Tutkimuksessa+havaittiin+myös+se,+että+nuoret+kykenevät+havainnoimaan+asioita+ketterämmin+kuin+vanhemmat.+Alustavien+tulosten+mukaan+nuoret+eli+18–34-vuotiaat+havaitsevat+asioita+tyypillisesti+noin+2–3+sekuntia+vanhempia+ikäryhmiä+nopeammin.
Tämä+tosin+ulosmitataan+usein+muiden+muassa+vähäisellä+kokemuksella,+sanoi+Lähi-Tapiolan+liikenneturvallisuuden+johtava+asiantuntija Markus+Nieminen:
”Vanhemmat+kuljettajat+kompensoivat+kokemuksella+hiukan+hitaampaa+havainnointiaan.”
Niemisen+mukaan+selkein+yksittäinen+liikenneturvallisuusriski+on+kännykän+käyttö+ajon+aikana.
Onnettomuuksia+sattuu+pääasiassa+silloin,+kun+eri+riskit+kasaantuvat+yhteen.
BRITTILEHTI Autocar+teki+niin+ikään+aiheesta+tutkimusta+erinäisten+turvallisuusorganisaatioiden+aineistojen+pohjalta+ja+listasi,+mitkä+asiat+ovat+vaarallisimpia+toimia+liikenteessä.
Artikkeli+vahvistaa+käsitystä+siitä,+että+liikenneturvallisuudessa+ei+kannattaisi+keskittyä+yksittäisiin+asioihin,+sillä+riskejä+on+paljon,+ja+onnettomuuksia+sattuu+pääasiassa+silloin,+kun+eri+riskit+kasaantuvat+yhteen.
Tai+kuten+Timo+Tervo+on+sanonut:
”Kameratolpilla+viedään+kohtuuttomasti+resursseja+poliisin+muulta+toiminnalta.+Se+on+kuin+olisi+sodassa+ja+keskittyisi+ampumaan+muutamaa+jalkamiestä,+kun+tullaan+helikoptereilla+ja+tankeilla+päälle.”
09.01.2020 20:34
Ei+käy+eu:ssa.+Onneksi+kuulumme+EU:n
05.01.2020 19:42
Maataloustuet+pitäisi+kokonaan+poistaa.+Jos+emme+voi+viljellä+ilman+tukia.+Silloin+pitää+lopettaa+koko+maatalous+ja+tuoda+elintarvikkeet+muualta.+Ja+käyttää+nämä+rahat+parempaan+tarkoitukseen.+Saisimme+kaiken+lisäksi+elintarvikkeita+edullisemmin,+kun+ne+tuotaisiin+muualta.
05.01.2020 19:41
Jaakobista+polveutuu+Juutalaiset,+mutta+Esausta+nämä+"palestiinalaiset".+Esaun+jälkeläisiä+oli+edomilaiset+ja+he+ovat+nyt+näitä+arabeja.+He+kiistelivät+jo+äidin+kohdusta+asti+tähän+päivään+asti.1MOOS.+25:22.+Ja+lapset+sysäsivät+toisiaan+hänen+kohdussansa.+Niin+hän+sanoi:+"Jos+näin+käy,+minkätähden+minä+elän?"+Ja+hän+meni+kysymään+Herralta.+
23.+Ja+Herra+sanoi+hänelle:+"Kaksi+kansaa+on+sinun+kohdussasi,+kaksi+heimoa+erkanee+sinun+ruumiistasi,+toinen+heimo+on+toista+voimakkaampi,+vanhempi+palvelee+nuorempaa".
21.12.2019 19:19
Se+on+että+saatana+syyttää+koko+ajan+Paavalia+entisestä+elämästä.+Siitä+kun+Paavali+vainosi+seurakuntaa.+Mutta+Jeesus+vastaa.+2KOR+12:+8.+Tämän+tähden+olen+kolmesti+rukoillut+Herraa,+että+se+erkanisi+minusta.+
9.+Ja+hän+sanoi+minulle:+"Minun+armossani+on+sinulle+kyllin;+sillä+minun+voimani+tulee+täydelliseksi+heikkoudessa".+Sentähden+minä+mieluimmin+kerskaan+heikkoudestani,+että+Kristuksen+voima+asettuisi+minuun+asumaan.+
10.+Sentähden+minä+olen+mielistynyt+heikkouteen,+pahoinpitelyihin,+hätään,+vainoihin,+ahdistuksiin,+Kristuksen+tähden;+sillä+kun+olen+heikko,+silloin+minä+olen+väkevä.
Ei+armo+voisi+auttaa+mihinkään+vaivaan+vaan+synnin+armoon.
21.12.2019 19:09
Ateisteille+ei+pidä+maksaa+palkkaa+joulunpyhiltä.+Mikä+juhla+se+heille+on?+Heidän+kuuluisi+olla+työssä+jouluna.+Eikä+heille+pidä+maksaa+sunnuntai+korotuksiakaan.
21.12.2019 18:58
5 / 5