Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

1021

1. Toki+nyt+talvisodan+päättymisen+80-vuotispäivä+on+liputuksen+arvoinen,+ainakin+tällaisen+"talvisotalapsen"+mielestä.Kaupassa+oli+normaali+perjantaikuhina,+vaikkakin+WC-rullia+tuntui+olevan+joka+kärryssä+tavallista+suurempia+eriä.+Tungin+istumaan+"ukkopenkille"+aulaan,+missä+varttuneempi+miesnuoriso+venttailee+emäntiään+ostoksilta.+Vanhempi+kansakoulunopettaja+kertoi+havainneensa,+että+paljon+on+tuttuja+naamoja,+vaan+ei+muista+mistä.+Pakistiin+myös+heikoista+jäistä.+Kuulin,+että+muuan+rajamies+oli+varomattomuuttaan+mennyt+järven+jäälle,+naarattaessa+hänellä+oli+ollut+sukset+edelleen+jalassa.+Totesimme,+että+nykyajan+suksissa+on+se+puute,+ettei+niitä+potkaisemlla+saa+noin+vain+jalasta+kuten+meidän+nuoruutemme+mäystinsuksista.Kotiin+tultuani+kirjaston+kautta+tuli+oikein+huolestuttava+uutinen.+Tytär+kertoi,+että+hän+oli+yhyttänyt+vieraan+hiihtäjän+mökkimme+yläpuolisella+tontilla.+Oli+kuulemma+käynyt+mittailemassa+metsää+tulevia+avohakkuita+varten.+Maailmamme+kääntyi+ympäri.+Tyttärelle+ja+koirille+uutinen+oli+tosi+paha.+Aivan+yhtä+kauhea+kuin+minulle+jo+parikymmentä+vuotta+sitten,+jolloin+silloisen+mökkini+läheinen+sieni-+ja+marjametsä+hakattiin+alas.+Pitääkö+minun+nyt+toiseen+kertaan+kokea+tuo+hirvitys+lintujen+ja+muun+elollisten+kadosta?+Itse+konkarina+sen+kestän,+mutta+että+tyttäreni+koiratarha+jäisi+ilman+mitään+suojaa+koko+päivän+paahtavalta+auringolta.Nyt+ottaa+päähän.+Koronat+tulkoot+ja+viekööt,+se+on+sama.+Tarjouduimme+ostamaan+ne+kriittiset+pari+hehtaaria,+mutta+alkaako+iso+metsäyhtiö+tehdä+poikkeuksia+joidenkin+mökkiläisten+kohdalla,+on+epävarmaa.+Ikävintä+on+se,+että+mökin+ainoa+ikkuna+suuntautuu+tulevaisuudessa+siihen+raiskioon.+Ironisoimme,+että+olisipa+mökki+ollut+edes+toisin+päin,+jolloin+ikkunasta+olisi+näkynyt+lammelle.
  2. Laitan+tänne+alas+vastineen+edsonin+törkyjutulle+10.40+ja+samalla+huomautan,+että+tuo+nimiini+pantu+mitätön+solvaus+a-mummulle+on+sekin+näyte+edsonin+sappea+tihkuvasta+mustasta+sielusta.Vaikeatahan+se+on+täällä+vieraiden+ihmisten+kesken+kehittää+planeetan+kokoisia+yhteisiä+puheenaiheita,+kun+ei+se+näytä+onnistuvan+yritteliäiden+"viisaidenkaan"+kesken.+Aina+juttunne+keskeyttää+jokin+"inhimillinen+tekijä"+eli+tarve+päästä+haukkumaan+meitä.+Sitäpaitsi+täällä+puhutaan+mieluummin+itse+koetuista+asioista+kuin+kopioidaan+netistä+muka+tärkeitä+tekstejä+ja+etnovideoita.Ali+on+usein+ehdottanut,+että+pidettäisiin+nämä+kaksi+täysin+erilaista+ketjua+erillään.+Sitä+kannatan.+Meillä+ei+ole+mitään+asiallista+sanottavaa+toisillemme.+Te+ette+hyväksy+meitä+emmekä+me+teitä+liioin.++Jos+vanha+Elämä+siintääkin+Alin+mielessä+harmonisena+perheenä,+se+elämänmuoto+on+aikoja+sitten+hävinnyt,+Määräilevän+patriarkaatin+aika+on+ohi,+nykyään+oikeat+perheet+ovat+sellaisia,+jossa+kaikilla+jäsenillä+on+sananvalta.Köyhähän+se+on,+jolla+ei+ole+halvoilla+mökkimarkkinoilla+varaa+ostaa+jotain+tönöä,+varsinkin+kun+ali+tuntuu+kadehtivan+sinun+pehtoorimaisia+mahdollisuuksiasi+toimia+omavaraisena+omalla+maalla.+Mutta+ei,+hän+tyytyy+elämään+sinun+kauttasi,+vesi+kielellä+vain+kopioi+netistä+herkkupaisteja,+joita+valmistaisi+omassa+grillissään+tai+maauunissaan,+jos+hän+olisi+sinä.Kas+kas+kun+Weepeli+on+noussut+arvoon+silmissäsi.+Mutta+sinun+on+myöhäistä+katua.+Olisit+puolustanut+weepeliä+silloin+kun+ali+alkoi+solvata+tätä+ja+älyttömästi+yhdistää+häntä+minuun+joksikin+maailmanhistorian+julmimmaksi+tyrannikaksikoksi.+Olimme+Erdoganeja+ja+mitä+muuta+pähkähullua.+Me+elämäläiset+olemme+katkeria+siitä,+kun+karkotitte++meidän+parhaan+keskustelukumppanin.+Siitä+alillesi+tulenpalavat+vihaterveiset!
  3. Ketkä+naiset?+Minä+en+tarvitse+ulos+lähtiessäni+muuta+kuin+avaimen+taskuun.+Ja+toiseen+taskuun+korttikukkaron,+jos+aion+ostaa+jotain.+Edes+puhelinta+en+ole+tottunut+mukana+kantamaan.