Nostan nyt esiin maataloustukien järjettömyyteen. En käsitä miksi maksetaan tukea siitä että ei tehdä mitään. Esim nurmet ja suojakaistat ovat aivan naurettavaa touhua. Esim itsellä jokivarressa peltoja ja minulle maksetaan siitä jotain 500€ ha että naapuri tulee ja niittää sekä vie rehut. Sitten on tuo yksi pelto mikä on täysin viljelykelvoton kivinen ja paska vesitalous joten pidän sitä nurmella jonka vain niitä kerran kesässä.
Tämä heinän kasvatus on aivan pähkähullua ei palvele mitään tarkoitusta. Nämä pellot pitäisi antaa kasvaa rauhassa ja muuttua metsiksi jos ei niitä ruuantuotantoo pysty kannattavasti käytttää. Muutenkin nämä pienet pellot ovat kannattamattomia viljellä koska työ vie aikaa eikä niitä pystytä isoilla ja tehokkailla koneilla viljelemään.
Laittakaa siis nämä eläkeläisviljelijät ja sivutoimiset syyniin ja lopettakaa pähkähullu tukitouhu.
Pikkupellot soveltuvat johonkin marja tai hedelmäpuiden viljelelyyn.
Jotain järkeä maataloustukiin !
187
1142
Vastaukset
- Anonyymi00001
Muuttua metsiksi, taidat olla kuviittelinen maanviljeliä.
Eihän pellot voi metsiksi muutua.- Anonyymi00003
?
?
_______ - MIKSI - esim ; - MAMUILLE - ANNETAAN - KAIKKI - ILMAISEKSI - ? - ?
_______ - Eikä ne tee mitää sen eteen - ehkä -RAISKAA- Tyttö-Lapsia ja Naisia - ?
? - Anonyymi00006
"Pani leipään puolet petäjäistä..." Kyllä metsät voivat muuttua leiväksi 😏
- Anonyymi00014
Kyllä ne voi.Kun viljelyksen lopettaa,pelto metsittyy .Sen voi myös kylvää,tai taimittaa puilla.
- Anonyymi00015
Anonyymi00006 kirjoitti:
"Pani leipään puolet petäjäistä..." Kyllä metsät voivat muuttua leiväksi 😏
Puu,ei ole terveellinen syötävä.
- Anonyymi00022
Käytännössä kaikki avoimet maatilkut jota Suomessa on (ellei ole avokalliota) metsittyy automaattisesti. Ensin pusikoituu, sitten tulee koivuja ja koivujen jälkeen kuusia.
Minulla on mökillä "keinoniitty" jota pidän avoimena ja niitän muutamia kertoja kesässä. Joka vuosi leikkaan sieltä myös haavan-, männyn- ja koivuntaimia. - Anonyymi00026
Anonyymi00015 kirjoitti:
Puu,ei ole terveellinen syötävä.
Pilkku, ei kuulu joka paikkaan.
- Anonyymi00046
Anonyymi00003 kirjoitti:
?
?
_______ - MIKSI - esim ; - MAMUILLE - ANNETAAN - KAIKKI - ILMAISEKSI - ? - ?
_______ - Eikä ne tee mitää sen eteen - ehkä -RAISKAA- Tyttö-Lapsia ja Naisia - ?
?Persut pettää aina.
- Anonyymi00055
>>Eihän pellot voi metsiksi muutua.
Voi lapsukaista, PAKETTI-pellot ovat nykyään kuolleita mono-metsiä ! Näissä ei ole luontaista metsien eläimistöä.
t. haans.sea - Anonyymi00063
Anonyymi00055 kirjoitti:
>>Eihän pellot voi metsiksi muutua.
Voi lapsukaista, PAKETTI-pellot ovat nykyään kuolleita mono-metsiä ! Näissä ei ole luontaista metsien eläimistöä.
t. haans.seaAloittaja eon tyhmä jos ei käsitä asiaa.
- Anonyymi00073
Anonyymi00055 kirjoitti:
>>Eihän pellot voi metsiksi muutua.
Voi lapsukaista, PAKETTI-pellot ovat nykyään kuolleita mono-metsiä ! Näissä ei ole luontaista metsien eläimistöä.
t. haans.seaTotta.
- Anonyymi00079
Anonyymi00073 kirjoitti:
Totta.
KELAN VOISI LOPETTAA JA TURHAN RAHAN JAKAMISEN PUMMEILLE.
- Anonyymi00106
Anonyymi00079 kirjoitti:
KELAN VOISI LOPETTAA JA TURHAN RAHAN JAKAMISEN PUMMEILLE.
Ite oot pummi.
- Anonyymi00110
Anonyymi00015 kirjoitti:
Puu,ei ole terveellinen syötävä.
Joistain kaupoista voi nytkin ostaa Suomessa tuotettua "pettumehua".
- Anonyymi00117
Oletko idiootti? Pellot metsittyvät itsestäänkin ajan saatossa.
- Anonyymi00118
Anonyymi00015 kirjoitti:
Puu,ei ole terveellinen syötävä.
Kyllähän se on, monet eläimet syövät myöskin puuta.
- Anonyymi00119
Anonyymi00079 kirjoitti:
KELAN VOISI LOPETTAA JA TURHAN RAHAN JAKAMISEN PUMMEILLE.
Kun kelan pääjohtaja ei tarvitse työntekijöitä, niin heidän palkkansa joutaa kaiketi pummeille.
- Anonyymi00127
Anonyymi00106 kirjoitti:
Ite oot pummi.
Aloittaja on kelapummi.
- Anonyymi00154
Anonyymi00119 kirjoitti:
Kun kelan pääjohtaja ei tarvitse työntekijöitä, niin heidän palkkansa joutaa kaiketi pummeille.
Itse olen maatalous. Yrittäjä ja epäkesko on todella pieni. Yrittäjän. Osa tulee kelasta tiedoksi en ole. Pummi 5 lasta kasvattanut. Olen pelto töitä tehnyt. Palkaksi saanut. Sydän vian ressu. Tiedoksi kaikille ei kaikki voi olla. Pukkeja jospa jollakin on joku sairaus !!?? Eikä kykene töihin. Tiedän muutamia kellä on näin ja ovat nuoria. Kyllä kela katsoo hyvin tarkkaan mummu
- Anonyymi00160
Anonyymi00026 kirjoitti:
Pilkku, ei kuulu joka paikkaan.
Ei niin. Hah. "Pilkku ei kuulu joka paikkaan."
- Anonyymi00161
Anonyymi00003 kirjoitti:
?
?
_______ - MIKSI - esim ; - MAMUILLE - ANNETAAN - KAIKKI - ILMAISEKSI - ? - ?
_______ - Eikä ne tee mitää sen eteen - ehkä -RAISKAA- Tyttö-Lapsia ja Naisia - ?
?Hae apua.
- Anonyymi00167
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kyllä ne voi.Kun viljelyksen lopettaa,pelto metsittyy .Sen voi myös kylvää,tai taimittaa puilla.
Itselläni on hieman yli puolen hehtaarin pala joen varressa, jossa on saunamökki. Loput on vanhaa peltoa, jolle ei ole tehty koskaan mitään, eikä se ole metsäksi itsestään muuttunut.
- Anonyymi00175
Anonyymi00161 kirjoitti:
Hae apua.
En hae.
- Anonyymi00176
Anonyymi00046 kirjoitti:
Persut pettää aina.
Pilkku, ei kuulu joka paikkaan.
- Anonyymi00189
Muuttuu metsiksi,itsestäänkin,kun lopetetaan muokkaus.
- Anonyymi00190
Anonyymi00022 kirjoitti:
Käytännössä kaikki avoimet maatilkut jota Suomessa on (ellei ole avokalliota) metsittyy automaattisesti. Ensin pusikoituu, sitten tulee koivuja ja koivujen jälkeen kuusia.
Minulla on mökillä "keinoniitty" jota pidän avoimena ja niitän muutamia kertoja kesässä. Joka vuosi leikkaan sieltä myös haavan-, männyn- ja koivuntaimia.Sama meillä,puut valtaa alaa,ja alueet pusikoituu,jos ei hanttiin pistä😅
- Anonyymi00191
Anonyymi00046 kirjoitti:
Persut pettää aina.
Oon PS kannattaja,eikä kuulu petäminen tapoihin.Äiteeltäs kannattaa kysellä.
- Anonyymi00192
Anonyymi00106 kirjoitti:
Ite oot pummi.
Ei muiden syyttely muuta totuutta.
- Anonyymi00193
Anonyymi00118 kirjoitti:
Kyllähän se on, monet eläimet syövät myöskin puuta.
Varmaan ihmisiä tarkoitti,muttaku ei vääntäny rautalangasta,ni ethä sinä tajunnu🫢
- Anonyymi00194
Anonyymi00160 kirjoitti:
Ei niin. Hah. "Pilkku ei kuulu joka paikkaan."
Ootko joku pilkunn poliisi?
Jos et,ni anna muiden pilktella, ei pitäs olla,sulta,pois,,,,
- Anonyymi00002
Nurmi ei pilaa Itämerta.. sinun tehoviljely pilaa , siksi siitä maksetaan
- Anonyymi00004
Kaupungit pilaa Itämeren.
- Anonyymi00007
Kerro, mikä muu menetelmä kuin tuo amatööriarvio "tehoviljely" kannattaa taloudellisesti? Sinäkö kuokit ja kitket? Sinäkö kynnät äestät ja jyräät käsipelissä?
- Anonyymi00008
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kaupungit pilaa Itämeren.
Ihminen pilaa oman elinympäristönsä, joka paikassa.
- Anonyymi00195
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kaupungit pilaa Itämeren.
Kuspaskoo liikaa,ku liikaa ihmisii🫣
- Anonyymi00005
Ongelma on liikakansoitus.
Myös Suomi on täytetty kaiken maailman muukalaisilla, vaikka kantaväestötaustaiset on jo yksistään riittävästi.- Anonyymi00030
Älypuhelimet ja sometili kaikille maailman naisille, niin syntyvyys romahtaa!
- Anonyymi00112
Kun kantaväestö on jo reilun puolenvuosisadan investoinut tulevaisuutensa leikkaamiseen abortoimalla, niin on katsottu tarpeelliseksi muuttaa aktiivisesti väestöpohjaa ja tuoda maahan paljon runsaammin ja tehokkaammin sikiävää porukkaa jotta tämäkin maailmankolkka saataisiin nopeutetusti täytetyksi runsaalla ihmismäärällä.
- Anonyymi00120
Anonyymi00112 kirjoitti:
Kun kantaväestö on jo reilun puolenvuosisadan investoinut tulevaisuutensa leikkaamiseen abortoimalla, niin on katsottu tarpeelliseksi muuttaa aktiivisesti väestöpohjaa ja tuoda maahan paljon runsaammin ja tehokkaammin sikiävää porukkaa jotta tämäkin maailmankolkka saataisiin nopeutetusti täytetyksi runsaalla ihmismäärällä.
Se, että tarvitaan paljon ihmisiä on poliitikkojen keino tuhota koko yhteiskunta. Eivät loiset ymmärrä edes omaa parastaan.
- Anonyymi00128
Anonyymi00120 kirjoitti:
Se, että tarvitaan paljon ihmisiä on poliitikkojen keino tuhota koko yhteiskunta. Eivät loiset ymmärrä edes omaa parastaan.
Kaikille naisille vaan pakollinen tekomulkku.
- Anonyymi00157
Näitä sivustoja lukemalla selviää hyvin, että "kantaväestötaustaiset" ovat lisääntyneet keskenään liian kauan. Matalaotsaisuus ja tasatattipäisyys on ilmeistä.
- Anonyymi00158
Anonyymi00030 kirjoitti:
Älypuhelimet ja sometili kaikille maailman naisille, niin syntyvyys romahtaa!
Uutinen aiheesta ei tarkoittanut, että vain naiset käyttäisivät älylaitteita. Sinä(kin) olet aivan selvästi käyttänyt niitä liikaa, kun ei jakelu toimi paremmin.
- Anonyymi00009
Täällä ilmeisesti pikkupellon viljelijät tukieurot silmissä kiiluen. Jos se on niin helvetin kannattamatonta niin miksi kylvät pässi !
- Anonyymi00011
Jos on noin kivinen pelto kuin alottajalla, niin en ymmärrä kyllä , että ihan vaan tukieurot silmissä kiiluen jatkaa kivien kolistelua. Tämä minussa pistää epäilemään aloittjan aitoutta.
- Anonyymi00017
Anonyymi00011 kirjoitti:
Jos on noin kivinen pelto kuin alottajalla, niin en ymmärrä kyllä , että ihan vaan tukieurot silmissä kiiluen jatkaa kivien kolistelua. Tämä minussa pistää epäilemään aloittjan aitoutta.
Kivipelto,on se kesantopelto,Aina.
Hyldytöntä, kiertelyä,ettei tarvii hyviä peltoja kesannoida.
- Anonyymi00010
Natsien ajatushautomokin jo pullautti väitteen, jonka mukaan maataloustuet pilaavat Suomen ilmaston.
Mitä muuta voisikaan odottaa "tapa talonpoika päivässä" -porukalta.- Anonyymi00019
Vihreät haluu tätä. Tutkimustenkin mukaan.
Vihreet on säälittävän surkeita.
- Anonyymi00012
Se on hiilinielu,tuo mielenrauhaa hörhöille.
- Anonyymi00013
Maataloustuet pois Suurtiloilta!
100 ha ylimeneviltä ei tukia!!!
Näin suositas pientiloja,ja sitä että muillakin olisi maaomistuksia,kuin suurtiloilla jotka haalii kaiken suvuilleen.- Anonyymi00070
Ei onnistu, ne jakaa pellot 100ha paloihin ja jokaiselle perheenjäsenelle oma pala.
Tarvittaessa koirakin saa oman palan ja tuet myös Vuh,vuh. - Anonyymi00102
Anonyymi00070 kirjoitti:
Ei onnistu, ne jakaa pellot 100ha paloihin ja jokaiselle perheenjäsenelle oma pala.
Tarvittaessa koirakin saa oman palan ja tuet myös Vuh,vuh.Kysynnän ja tarjonnan laki on, kuka menestyy , hän tekee bisnestä. Menee kauan ennenkö maailma havahtuu tilusten pilkkomiseen. Kun aikansa maksetaan työttömyystukirahoja, päätetään tehdä maajako , jossa annetaan ihmisille maapala oman ruuan tuottamiseen. Näin maailma palaa entiseen ruotuun..työtä ja ennen kaikkea leipää jokaiselle.
- Anonyymi00016
Lannoite ja torjunta- aine jäämät pilaa ruuan terveellisyyden!
Pilaavat myös luonnoneläinten terveyden!!!
Lannoite ja torjunta jäämät pois lautasiltamme!!!!- Anonyymi00035
Lannoitteiden avulla ruokitaan puolet maailman väestöstä.
- Anonyymi00103
Anonyymi00035 kirjoitti:
Lannoitteiden avulla ruokitaan puolet maailman väestöstä.
Tavoilteltiin tehomaataloutta, nyt se on Suomessakin. Ruokaa tuotetaan yhä isommilla tiloilla. Tämä oli juuri se toive, ennen Eu.hin menoa. Entinen pinta- ala järjestelmä oli väärin , koska maatalouden harjoittajat pääsivät pienemmällä työtunneilla. Nyt kun Suomalainen maataloustuottaja tekee 10 kertaa enemmän , tämäkin on väärin, kun satotasot saadaan täsmälannoittamisella, peltojen kunnossa pidolla, sekä tieteellisillä tutkimuksilla. Olen elänyt molemmat ajat. Kotonani oli isompaa touhua kuin muilla kylän maatiloilla. Kun muut viljelijäperheet menivät jo klo 18.00 illanviettoon , kotitilallani jatkettiin työntekoa. Ne muutaman hehtaarin maatilat eivät tehneet oikeen mitään keskipäivällä, aamulla ja illalla 2- 5 lehmää lypsettävänä. Ei ikinä entiseen tarvitse palata. Nämä pienet tilat kertoi miten he tekevät töitä. He kertoivat miten talon emännät tekevät enemmän töitä kuin isoimmilla tiloilla, ja voi sitä kateuden määrää vähänkin suurempaa kohtaa. Tosi ikävä kuunnella.
- Anonyymi00018
omistamisen tukia ovat maataloustuet useinkin, ja myös osinkoihin valuvat yritystuet... ikävä kyllä.
Samoin pakolais-korruptio asutus teollisuuden sos. ja asumistuet valuu asuntokeinottelu korruptioon.
-- Suomessa siis korruptio on vakava ongelma !!- Anonyymi00062
Joo.
- Anonyymi00020
Maatalous- ja yritystuet sinällään eivät ole ongelma. Vaan niihin kytköksissä oleva korruptio, joka on paisunut valtiontalouden kokoluokkaan.
Sille ei oikeasti haluta tehdä mitään, vaan mieluummin puuhastellaan harmaantalouden ja rahanpesun kitkemisen nimissä selvityksiä, joissa päästään uhkailemaan tavallisia palkansaajia ja eläkeläismummoja, että niitä epäillään rikoksista.
Juuri tämä öykkäröivä sijaistoiminta paljastaa että tehdään metelillä jotakin, koska ei voida tehdä sitä mitä pitäisi.- Anonyymi00027
Kun valtiontalouden alijäämä on 17 miljardia vuodessa, niin kyllä KAIKKI valtion maksamat tuet, joilla ei ole selviä ja mitattavia tavotteita ovat ongelma. Nehän on tukia, joita maksetaan eikä edes yritetä arvioida mitä sillä rahalla saadaan. Maksetaan tukia kun ollut tapana maksaa tällaisia tukia.
- Anonyymi00104
Kertokaa mikä ottaa päähän, näissä farmareissa . Onko heillä liikaa omaisuutta vai joutuvatko he tekemään enemmän töitä kuin muut työntekijät. Menkää kesälomillanne seuraamaan mitä robottinavetta tilalla tehdään kesän aikana.
- Anonyymi00021
Aloittaja
KOmmari- punikille tiedoksi:
maaperän pitää välillä antaa levätä, se ei pysy toimivana tuottavana jos sitä kuormitetaan loputtomiin.
etkö aikuinen ihminen tuonvertaa tiedä ?- Anonyymi00025
Jaa pitää?
Mökkini vieressä Varsinais-Suomessa on peltoja, jotka ovat olleet yhtäjaksoisesti viljeltynä ainakin viimeiset 28 vuotta. En tiedä miten kauan ennen sitä.
- Anonyymi00023
Kiitos MTK:n ja sen poliittisen siiven Keskustan raivokkaan lobbaamisen ansiosta maataloustuille ei koskaan ole määritelty mitään kunnollisia tavotteita - saati että nämä tavoitteet olisi mitattavia. Pelkistettynä massiivisia maataloustukia maksetaan, jotta meillä olisi sellaista maataloutta, joka ei pärjää ilman massiivisia tukia.
Tämä kärjistyy kansallisissa tuissa, jotka maksetaan etupäässä itä- ja pohjoissuomeen, eli sinne, missä maataloudelle on kaikista huonoimmat edellytykset. Kun Suomi on iso maa eikä mikään ihanneympäristö maataloudelle edes parhailla alueilla, niin pitääkö meidän maksaa erikseen tukea siitä, että maataloutta harjoitettaisiin myös siellä missä se tarvitsee mahdollisimman paljon tukea?
Huoltovarmuuden kannalta joku määrä IHMISravintoa pitää tuottaa Suomessa, mutta nykyisten maataloustukien ja huoltovarmuuden suhdetta ei ole missään analysoitu ja MTK-Keskusta tekee kaikkensa sen estämiseksi että tätä suhdetta ikinä kriittisesti arvioitaisikaan.
Juhlapuheissa puhutaan "huoltovarmuudesta" ja maksetaan tukea hömppäheinälle joka syötetään harrastehevosille, joilla rikkaiden kakarat käyvät ratsastelemassa. Kai Petra-Micaelan ratsastustunnit voivat jatkua vaikka sota syttyisi? - Anonyymi00024
Älä jauha p..skaa.
- Anonyymi00028
Tämä on taso, johon Suomen maatalouspolitiikasta keskultestaessa pyritään: "älä puhu paskaa", "lopeta sitten syöminen", "kaupunkilaiset ei ymmärrä" jne.
Miljarditukia nostavat maalaiset pelkäävät, että jos paketti avataan ja katsotaan mitä tukia maksetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä Suomen kansantalous noilla tuilla saa (jos saa mitään), niin aletaan vaatimaan tukien järkeistämistä eikä saavutetuista eduista haluta luopua.
Maataloustuilla tulisi olla selvästi kuvatut ja mitattavat tavoitteet ja kuten kaikessa valtion rahankäytössä pitäisi pyrkiä siihen, että noihin tavotteisiin päästäisiin mahdollisimman pienellä rahamäärällä. - Anonyymi00069
Anonyymi00028 kirjoitti:
Tämä on taso, johon Suomen maatalouspolitiikasta keskultestaessa pyritään: "älä puhu paskaa", "lopeta sitten syöminen", "kaupunkilaiset ei ymmärrä" jne.
Miljarditukia nostavat maalaiset pelkäävät, että jos paketti avataan ja katsotaan mitä tukia maksetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä Suomen kansantalous noilla tuilla saa (jos saa mitään), niin aletaan vaatimaan tukien järkeistämistä eikä saavutetuista eduista haluta luopua.
Maataloustuilla tulisi olla selvästi kuvatut ja mitattavat tavoitteet ja kuten kaikessa valtion rahankäytössä pitäisi pyrkiä siihen, että noihin tavotteisiin päästäisiin mahdollisimman pienellä rahamäärällä.Hyvä kirjoitus.
- Anonyymi00074
Anonyymi00028 kirjoitti:
Tämä on taso, johon Suomen maatalouspolitiikasta keskultestaessa pyritään: "älä puhu paskaa", "lopeta sitten syöminen", "kaupunkilaiset ei ymmärrä" jne.
Miljarditukia nostavat maalaiset pelkäävät, että jos paketti avataan ja katsotaan mitä tukia maksetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä Suomen kansantalous noilla tuilla saa (jos saa mitään), niin aletaan vaatimaan tukien järkeistämistä eikä saavutetuista eduista haluta luopua.
Maataloustuilla tulisi olla selvästi kuvatut ja mitattavat tavoitteet ja kuten kaikessa valtion rahankäytössä pitäisi pyrkiä siihen, että noihin tavotteisiin päästäisiin mahdollisimman pienellä rahamäärällä.Maataloustukia ei pysty nostamaan, ainoastaan jos edellytykset täyttyvät niiden maksamiseen on tukiehtojen oltava kunnossa.
- Anonyymi00101
soinbe purran leikkureille näää tällaset ylmiäräsetrahattaha tekee ihmisistä uhan hullujavarsinki jos uhkaat tällasii tikia mitä nostellaanååå tyhjästä
- Anonyymi00156
Anonyymi00028 kirjoitti:
Tämä on taso, johon Suomen maatalouspolitiikasta keskultestaessa pyritään: "älä puhu paskaa", "lopeta sitten syöminen", "kaupunkilaiset ei ymmärrä" jne.
Miljarditukia nostavat maalaiset pelkäävät, että jos paketti avataan ja katsotaan mitä tukia maksetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä Suomen kansantalous noilla tuilla saa (jos saa mitään), niin aletaan vaatimaan tukien järkeistämistä eikä saavutetuista eduista haluta luopua.
Maataloustuilla tulisi olla selvästi kuvatut ja mitattavat tavoitteet ja kuten kaikessa valtion rahankäytössä pitäisi pyrkiä siihen, että noihin tavotteisiin päästäisiin mahdollisimman pienellä rahamäärällä.Mitäpä mieltä olet yritystuista? Niitä maksetaan firmoille, jotka jakavat voittoja osinkoina osakesalkkusonneille. Varmaan selvität, mikä hlvt:n järki aiheessa luuraa, kun valtio jakaa joillekin ilmaista rahaa. Eikä ole kyse edes perustavaa laatua olevasta toiminnasta; ruuan tuotannosta.
- Anonyymi00029
Mitä suutempi tila sitä suurimmat tuet.
- Anonyymi00031
" Pelkistettynä massiivisia maataloustukia maksetaan, jotta meillä olisi sellaista maataloutta, joka ei pärjää ilman massiivisia tukia.
Tämä kärjistyy kansallisissa tuissa, jotka maksetaan etupäässä itä- ja pohjoissuomeen, eli sinne, missä maataloudelle on kaikista huonoimmat edellytykset."
Osaako joku sanoa, miksi maito pitää tuottaa niissä osissa Suomea, joista keskimäärin kaikista pisin matka maidon kuluttajien luo?- Anonyymi00113
Sinulla tuntuu olevan suomalaisen maatalouspolitiikan historian tuntemus nollilla. Varmaan joo viljaa kannattaisi viljellä siellä missä vuodesta toiseen hallat tuhoaisivat kylvökset niin alku- kuin loppusatokaudestakin.
- Anonyymi00032
Alottaja ei ilmeisesti omista noita peltoja, kun ei tunne edes tukiehtoja, vaan on kateellinen naapurin pelloista
- Anonyymi00033
Turha niitä on niitellä, se velvollisuus on jo lopetettu. Ota rahat ja juokse!
- Anonyymi00034
Björn Wahlroos omistaa maatilan ja on Suomen suurin maataloustukien saaja,hän itse tuskin on käynyt koko maatilalla kertaakaan kerää vain voitot.Eli se mitä hän tekee on kerätä ja elää tuilla ei se mitään maataloutta ole
- Anonyymi00036
Björnille ei makseta maataloustukea vaan hehtaareille.
- Anonyymi00071
Ei Wahlroos ole lähelläkään suomen suurinta maataloustuen määrää , vain noin 250000 euroa vuodessa.
Närpiössä 5 suurinta tuen saaja firmaa, 2.7 miljoonaa näytti suurimmalla tuloa olevan.
Nalle itse ei hyväksy maatalouden tukemista , mutta ottaa rahan teitenkin vastaan kun sen ilmaiseksi saa. Tuet vääristävät vapaata kilpailua ja koitetaan rahalla väkisin pitää pieniä yksiköitä pystyssä.
Nalle ei ole 250000 euron puutteessa eikä joudu konkurssiin vaikka tuet lopetetaan.
Viljely pelkkä harrastus. Heino mies on Walroos. - Anonyymi00075
Anonyymi00071 kirjoitti:
Ei Wahlroos ole lähelläkään suomen suurinta maataloustuen määrää , vain noin 250000 euroa vuodessa.
Närpiössä 5 suurinta tuen saaja firmaa, 2.7 miljoonaa näytti suurimmalla tuloa olevan.
Nalle itse ei hyväksy maatalouden tukemista , mutta ottaa rahan teitenkin vastaan kun sen ilmaiseksi saa. Tuet vääristävät vapaata kilpailua ja koitetaan rahalla väkisin pitää pieniä yksiköitä pystyssä.
Nalle ei ole 250000 euron puutteessa eikä joudu konkurssiin vaikka tuet lopetetaan.
Viljely pelkkä harrastus. Heino mies on Walroos.Nalle ei omista Suomessa maatilaa, turha vinkua.
- Anonyymi00077
Anonyymi00071 kirjoitti:
Ei Wahlroos ole lähelläkään suomen suurinta maataloustuen määrää , vain noin 250000 euroa vuodessa.
Närpiössä 5 suurinta tuen saaja firmaa, 2.7 miljoonaa näytti suurimmalla tuloa olevan.
Nalle itse ei hyväksy maatalouden tukemista , mutta ottaa rahan teitenkin vastaan kun sen ilmaiseksi saa. Tuet vääristävät vapaata kilpailua ja koitetaan rahalla väkisin pitää pieniä yksiköitä pystyssä.
Nalle ei ole 250000 euron puutteessa eikä joudu konkurssiin vaikka tuet lopetetaan.
Viljely pelkkä harrastus. Heino mies on Walroos.Närpiön tilat tuottavat ruokaa, sinä tuotat pelkkää paskaa.
- Anonyymi00096
Anonyymi00075 kirjoitti:
Nalle ei omista Suomessa maatilaa, turha vinkua.
Ei mutta poika omistaa sen saman maatilan eli Joensuun kartanon Halikossa.
Isä ja poika samaa maata, ei väliä kumman nimiin tuki tulee. - Anonyymi00124
Anonyymi00096 kirjoitti:
Ei mutta poika omistaa sen saman maatilan eli Joensuun kartanon Halikossa.
Isä ja poika samaa maata, ei väliä kumman nimiin tuki tulee.Kartano työllistää 10 ympärivuotista työntekijää. Nordea rahoittaa yrityselämää.. ja UPM työllistää suomalaisia sekä ulkomaalaisia.
- Anonyymi00184
Ei niin ja se on väärässä paikassa virkkeessäsi edelleen. Poistetaanko tämäkin taas jälleen kerran? Prkl.
- Anonyymi00037
Asumistuki pois. Se valuu suoraan kapitalistin kukkaroon järjettöminä vuokrahintoina.
- Anonyymi00038
Joo tukia muillekin, kun tukia nostaville rikkaille.
- Anonyymi00039
Viljassa on tällähetkellä ylituotantoa. Ja kyllä aloittajana omistan peltoja joista osa on viljalla, osa kesannolla ja osa nurmella sekä osa suojakaistoina. Osa pelloista ei ole 30v ollut missään kesantona vaan jatkuvasti viljeltynä ja hyvin lykkää viljaa kun vaan laittaa apupaskaa.
Minulla monta hehtaaria pieniä kivisiä ja savisia peltoja jotka ovat milloin riistapeltoina ja milloin kesannolla. Tukea tulee tuhansia euroja vuodessa mutta lopputulos on kyllä nollasummapeliä eli pelkkä harrastus.
Pistäkääpä merkille miten kaikki valittaa että viljan viljely on tappiollista mutta kevällä painetaan kylvinkoneen kanssa ja peräkärryt on jonossa syksyllä Hankkijan portilla.
Maatalous kannattaisi keskittää isompiin yksiköihin joissa suuremmilla koneilla saadaan tuottavampi tulos. Näiltä suurtiloilta voidaan sitten rapsia tukia myös pois sillä kun lautasmuokkaimella ja 6m levellä kylvinkoneella touhutaan niin siinä ei maisemata kauaan vanhene.
Eli pikkupellot marjan tai hedelmäntuotantoon ja loput pottitaimilla metsiksi niin loppuu hulluus. - Anonyymi00040
Ensinnäkään maataloustukea ei makseta, jos ei tehdä mitään. Se pelto pitää kuitenkin kylvää nurmeksi. Ja jos tuota ajatusta noudattaisi ettei pidä maksaa mitään jos ei tee mitään,niin silloinhan työttömyyskorvaukset ja eläkkeiden maksamisetkin pitäisi lopettaa.
- Anonyymi00060
Maataloustukea kuitenkin maksetaan vaikka ei TUOTETA mitään.
Maataloustuki on nimen omaan tukea maatalousmaiselle puuhastelulle - ei tuotannolle.
Ja jos intät vastaan, niin kerro montako tonnia ruispellon pitää tuottaa että sille pinta-alaan sidotun tuen? - Anonyymi00084
Anonyymi00060 kirjoitti:
Maataloustukea kuitenkin maksetaan vaikka ei TUOTETA mitään.
Maataloustuki on nimen omaan tukea maatalousmaiselle puuhastelulle - ei tuotannolle.
Ja jos intät vastaan, niin kerro montako tonnia ruispellon pitää tuottaa että sille pinta-alaan sidotun tuen?Peltojen pitää olla viljeltynä muuten sille ei makseta mitään. Rukiin keskimääräinen sato vaihtelee. Märkä loppukesä viivästyttää kylvämistä ja vähälumisena talvena uhkaa jääpolte.
Keskimääräinen sato on noin viisi tonnia/ hehtaari. Parhaimpina satokausina voi yltää kymmeneen tonniin.
Tonnista ruista saat 170,..220 euroa , sillä et saa edes polttoaineita ja lannoitteita, eikä puinti ja kuivauskustannuksia.
- Anonyymi00041
Maataloustuista ulisevat vois mennä Afrikkaan tai Venäjälle asumaan. Siellä niitä ei makseta mutta ei siellä ole ruokaakaan. Hullua leikkiä ruuantuotannolla tälläisenä aikana jos vaikka itämerellä rysähtää niin ilman omaa tuotantoa syödään pettuleipää.
- Anonyymi00047
Itse asiassa Venäjä on vilja iso viejä. Perustuu siihen että kun et viljapellon toista päätä näe niin tuotanto on halpaa koska volyymyit on niin suuret. Sama se on Ukrainassa jossa peltoja on simänkantamattomiin. Suomen pienet perseläntit eivät sovellu suurtuotantoon ja jos Ukrainan viljanvienti vapautetaan eurooppaan niin loppuu se viljan viljely täällä kokonaan vaikka noissa maissa ei EU tukea makseta.
- Anonyymi00042
Missä viipyy vassari itkijä trollin lista eu maista joissa ei makseta maataloustukija?
- Anonyymi00043
Ruotsissa ei makseta kansallisia maataloustukia kuten Suomessa.
- Anonyymi00044
Anonyymi00043 kirjoitti:
Ruotsissa ei makseta kansallisia maataloustukia kuten Suomessa.
Kyllä siellä maksetaan maataloustukija urpo. Oli se sitten kuka vaan maksajana.
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Ruotsissa ei makseta kansallisia maataloustukia kuten Suomessa.
Epäilen, että Ruotsin ruuan alv alennus valuu jotenkin maatalouteen ja olen luknut, että kunnat maksaa jotai. Suomen kansallinen on noin 350miljuunaa, ettei niin hirveen paljoo.
- Anonyymi00066
Anonyymi00043 kirjoitti:
Ruotsissa ei makseta kansallisia maataloustukia kuten Suomessa.
Ruotsin maataloustukijärjestelmä on ihan vastaava Suomen kanssa. Kansallinen tuki maksetaan kuntien kautta
- Anonyymi00048
Ei kesantopellolle tarvitse mitään tehdä ja siitäkin saa rahan pässit ! Sama suojakaistallea. Ei suojakaistallekaan tarvi tehdä mitään muuta kuin perustaa ja korjata nurmi pois jonka naapuri hoitaa ilmaiseksi heh heh.
- Anonyymi00049
Kaikki pellot pakettiin, metsittymään.
LAITAN MIEKKARIN PSYTYYN
” Ruotatuotannon lakkautus”
Kepu, vihreät, punikit mukaan!
Elohihhulit mukaan - Suomen lakkautus!
Perustetaan kaikille
ruokaränni ….JOSTAIN MUUALTA. - Anonyymi00050
Putin on hyvä ostamaan perunaa
JOSTAIN MUUALTA
koska venäjällä ei viljellä riittävästi.
EIKÄ SUOMALAISET SAA MYYDÄ NIILLE
RUOKAA!
EU kielsi.
OLI KUULEMMA EETTISESTI VÄÄRIN.- Anonyymi00059
Maaiman korkeimpien maataloustukien avulla tuotettujen maataloustuotteiden myynti ulkomaille on eettisesti väärin suomalaista veronmaksajaa kohtaan!
Kuluttaja maksaa esimerkiksi elintarvikkeiden alv:ssä maataloustuet ja sitten maitojauhetta raijataan tuettuun hintaan kiinalaisille elintarvikejäteille.
Ei mitään järkeä eikä se ole oikein! - Anonyymi00078
Anonyymi00059 kirjoitti:
Maaiman korkeimpien maataloustukien avulla tuotettujen maataloustuotteiden myynti ulkomaille on eettisesti väärin suomalaista veronmaksajaa kohtaan!
Kuluttaja maksaa esimerkiksi elintarvikkeiden alv:ssä maataloustuet ja sitten maitojauhetta raijataan tuettuun hintaan kiinalaisille elintarvikejäteille.
Ei mitään järkeä eikä se ole oikein!Kun myydään kiinalaisille maitojauhetta ja ostetaan samalla summalla Temusta, niin pysyy vaihtotase kunnossa.
- Anonyymi00051
Kuuleppas sinä todennäköisesti vassu. Jussit vastusti kommunismiin menoa, te halusitte sinne.
- Anonyymi00052
Päättelen sinut vassuksi koska kukaan muu ei vaadi tukia pois. Vassut ovat vihanneet talonpoikaa sata vuotta eikä se viha hellitä milloinkaan
- Anonyymi00053
Jussit olisivat halunneet jatkaa sitä maataloustuotantoa joka oli ennen kuin kommunismiin mentiin. Teille ei käynyt.
- Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Jussit olisivat halunneet jatkaa sitä maataloustuotantoa joka oli ennen kuin kommunismiin mentiin. Teille ei käynyt.
On tämäkin että ne jotka halusivat kommunismiin, nyt syyttävät jusseja kaikesta mitä se kommunismi vaatii.
- Anonyymi00056
Anonyymi00054 kirjoitti:
On tämäkin että ne jotka halusivat kommunismiin, nyt syyttävät jusseja kaikesta mitä se kommunismi vaatii.
Se kommunismi vaatii esimerkiksi niitä suojakaistoja.
- Anonyymi00057
Maajussit elävät omanlaistaan kommunismia: kulut ovat yhteiskunnan vastuulla, mutta voitot ovat yksityisiä.
Maaaloustuen vastustaminen on nimen omaan sitä että maatalouteenkin ulotettaisiin MARKKINATALOUDEN säännöt ja nykyisestä tuki- ja suunnitelmataloudesta luovuttaisiin. - Anonyymi00058
Anonyymi00054 kirjoitti:
On tämäkin että ne jotka halusivat kommunismiin, nyt syyttävät jusseja kaikesta mitä se kommunismi vaatii.
Syytetään me kalleja,niiloja ja väinöjäkin!
- Anonyymi00082
Anonyymi00053 kirjoitti:
Jussit olisivat halunneet jatkaa sitä maataloustuotantoa joka oli ennen kuin kommunismiin mentiin. Teille ei käynyt.
toki halusivat jatkaa tullimuuin takana kallista harratustaa. Siihen aikaan suomalinen tuotanto suojattiin järjettömillä tullimasuilla tuontiviljalle ja muille elintarvikkeitten raaka-aineille.
Suomessa pitää lopettaa tuet, varsinkin kansalliset, niiltä jotka ovat vaan tukiviljelijöitä, höpöheinän kasvattajia. - Anonyymi00114
Anonyymi00057 kirjoitti:
Maajussit elävät omanlaistaan kommunismia: kulut ovat yhteiskunnan vastuulla, mutta voitot ovat yksityisiä.
Maaaloustuen vastustaminen on nimen omaan sitä että maatalouteenkin ulotettaisiin MARKKINATALOUDEN säännöt ja nykyisestä tuki- ja suunnitelmataloudesta luovuttaisiin.Hyvin heikko taitaa sinullakin olla maatalousmarkkinoiden historian tuntemus.
- Anonyymi00136
Anonyymi00057 kirjoitti:
Maajussit elävät omanlaistaan kommunismia: kulut ovat yhteiskunnan vastuulla, mutta voitot ovat yksityisiä.
Maaaloustuen vastustaminen on nimen omaan sitä että maatalouteenkin ulotettaisiin MARKKINATALOUDEN säännöt ja nykyisestä tuki- ja suunnitelmataloudesta luovuttaisiin.Huom. maajussit eivät sinne halunneet. Kuinka kauan tätä pitää tolkuttaa? Demarit ja kokoomus halusivat sinne kaikkein kiivaimmin.
Maajussi tietenkin elää siinä tilanteessa kuin hänelle annetaan, eli tavallaan tässä voi nähdä kommunismin piirteitä. Maajussi ei Suomessa itse voi mihinkään vaikuttaa koska olemme liian kilttiä väkeä. - Anonyymi00137
Anonyymi00058 kirjoitti:
Syytetään me kalleja,niiloja ja väinöjäkin!
Miksi ette syytä systeemiä
- Anonyymi00138
Anonyymi00137 kirjoitti:
Miksi ette syytä systeemiä
Eihän se jussin syytä ole kun systeemi käskee tekemään jotain
- Anonyymi00061
Jos joku ei vielä tiiä, niin toi vassari on kuuluisa demari putin trolli putinin saapikkaiten nuolija numero yksi . Joka vastustaa ukrainan tukemista, natoa ja rajalakia täällä joka päivä. On oikein putinin luottotyyppi suomessa.
- Anonyymi00067
Merkitseekö se, jos haluaa maatalouteen ENEMMÄN markkinataloutta, että on "vassari"?
- Anonyymi00139
Anonyymi00067 kirjoitti:
Merkitseekö se, jos haluaa maatalouteen ENEMMÄN markkinataloutta, että on "vassari"?
Missä se Euroopassa on kannattavaa siltikään
- Anonyymi00140
Anonyymi00139 kirjoitti:
Missä se Euroopassa on kannattavaa siltikään
Siis pelkästään markkinataloutta ilmentävä maatalous? Markkinatalous määrittää myös ne tuotantopanosten hinnat jotka nousee nopeammin kuin tuotteen hinnat. Näetkö epäsuhdan?
Kyllä ahneet suuryritykset pitää huolen että saavat tuotteistaan kovan hinnan. Koneet on hinnoiteltu äärimmilleen nykyään.
Kun vuonna 2014 sata heppainen traktori maksoi verolla noin 50 tonnia, sen hinta lienee jo lähes tuplaantunut. Tässä tahdissa ei ruuan hinta ole noussut. Tosin nykyään lihan hinta on kyllä noussut mutta sekään ei riitä tuotantokustannusten kattamiseen. Teollisuus pitää kyllä puolensa, etenkin ahne kauppa.
Eurostoliitto teki järjettömän sopimuksen Etelä-Amerikan kanssa. Tämä Merkosyr-sopimus tulee runnomaan taas lihan hinnan alas koska sen avulla dumpataan Eurooppa täyteen lihaa. Vähän aikaa riemuittiin siitä että josko nyt voisi karjatilat pärjätä paremmin, mutta ei. Se ilo oli ennenaikainen kun eu-piru teki sen lehmänkaupan. - Anonyymi00141
Anonyymi00140 kirjoitti:
Siis pelkästään markkinataloutta ilmentävä maatalous? Markkinatalous määrittää myös ne tuotantopanosten hinnat jotka nousee nopeammin kuin tuotteen hinnat. Näetkö epäsuhdan?
Kyllä ahneet suuryritykset pitää huolen että saavat tuotteistaan kovan hinnan. Koneet on hinnoiteltu äärimmilleen nykyään.
Kun vuonna 2014 sata heppainen traktori maksoi verolla noin 50 tonnia, sen hinta lienee jo lähes tuplaantunut. Tässä tahdissa ei ruuan hinta ole noussut. Tosin nykyään lihan hinta on kyllä noussut mutta sekään ei riitä tuotantokustannusten kattamiseen. Teollisuus pitää kyllä puolensa, etenkin ahne kauppa.
Eurostoliitto teki järjettömän sopimuksen Etelä-Amerikan kanssa. Tämä Merkosyr-sopimus tulee runnomaan taas lihan hinnan alas koska sen avulla dumpataan Eurooppa täyteen lihaa. Vähän aikaa riemuittiin siitä että josko nyt voisi karjatilat pärjätä paremmin, mutta ei. Se ilo oli ennenaikainen kun eu-piru teki sen lehmänkaupan.Eurostoliitosta ei ole Suomelle mitään iloa, ei pienintäkään.
- Anonyymi00142
Anonyymi00140 kirjoitti:
Siis pelkästään markkinataloutta ilmentävä maatalous? Markkinatalous määrittää myös ne tuotantopanosten hinnat jotka nousee nopeammin kuin tuotteen hinnat. Näetkö epäsuhdan?
Kyllä ahneet suuryritykset pitää huolen että saavat tuotteistaan kovan hinnan. Koneet on hinnoiteltu äärimmilleen nykyään.
Kun vuonna 2014 sata heppainen traktori maksoi verolla noin 50 tonnia, sen hinta lienee jo lähes tuplaantunut. Tässä tahdissa ei ruuan hinta ole noussut. Tosin nykyään lihan hinta on kyllä noussut mutta sekään ei riitä tuotantokustannusten kattamiseen. Teollisuus pitää kyllä puolensa, etenkin ahne kauppa.
Eurostoliitto teki järjettömän sopimuksen Etelä-Amerikan kanssa. Tämä Merkosyr-sopimus tulee runnomaan taas lihan hinnan alas koska sen avulla dumpataan Eurooppa täyteen lihaa. Vähän aikaa riemuittiin siitä että josko nyt voisi karjatilat pärjätä paremmin, mutta ei. Se ilo oli ennenaikainen kun eu-piru teki sen lehmänkaupan.Maatalous voisi pärjätä ilman tukia vain siten että ruokaraaka-aineesta saatava hinta ylittää reilusti tuotantopanosten hinnat. Ei riitä tasapeli koska jussille on jäätävä elämiseenkin rahaa riittävästi. Katovuodet ovat oma lukunsa.
Tämä ei ikinä ole mahdollista ottaen huomioon kaikkien tahojen suunnattoman ahneuden jotka maanviljelyssä ovat tavallaan mukana. Kauppa, elintarviketeollisuus, kuljetus eli logistiikka, koneteollisuus, lannoiteteollisuus sekä myrkkyteollisuus. Nämä eivät ikinä tule joustamaan katteistaan, päinvastoin. - Anonyymi00145
Anonyymi00142 kirjoitti:
Maatalous voisi pärjätä ilman tukia vain siten että ruokaraaka-aineesta saatava hinta ylittää reilusti tuotantopanosten hinnat. Ei riitä tasapeli koska jussille on jäätävä elämiseenkin rahaa riittävästi. Katovuodet ovat oma lukunsa.
Tämä ei ikinä ole mahdollista ottaen huomioon kaikkien tahojen suunnattoman ahneuden jotka maanviljelyssä ovat tavallaan mukana. Kauppa, elintarviketeollisuus, kuljetus eli logistiikka, koneteollisuus, lannoiteteollisuus sekä myrkkyteollisuus. Nämä eivät ikinä tule joustamaan katteistaan, päinvastoin.Jatkan. Miettikääs miksi ennen oli kaikki paremmin koko maassa. Ei oltu eurostoliiton jäsen. Silloin kun siihen liittyviin, alkoi maatalous sukeltaa. Kato korvaukset oli, kyllä, mutta ei jokaisena vuonna.
Kertaakaan ei ollut hyllyjä tyhjillään kaupoissa. Nyt ei tarvita kummoistakaan häiriötä tuotannossa kun jo hyllyt tyhjillään. Jauheliha on pieni oire tulevasta. - Anonyymi00148
Anonyymi00145 kirjoitti:
Jatkan. Miettikääs miksi ennen oli kaikki paremmin koko maassa. Ei oltu eurostoliiton jäsen. Silloin kun siihen liittyviin, alkoi maatalous sukeltaa. Kato korvaukset oli, kyllä, mutta ei jokaisena vuonna.
Kertaakaan ei ollut hyllyjä tyhjillään kaupoissa. Nyt ei tarvita kummoistakaan häiriötä tuotannossa kun jo hyllyt tyhjillään. Jauheliha on pieni oire tulevasta.Jussit saivat lähes kaikki tulonsa tuotteessa kuten nyt markkinataloutta peräävät haluavat (Minäkin tykkään markkinataloudesta enkä todellakaan sosialismista). Mutta nykyään se yllämainituista syistä ei ole mahdollista.
- Anonyymi00149
Anonyymi00148 kirjoitti:
Jussit saivat lähes kaikki tulonsa tuotteessa kuten nyt markkinataloutta peräävät haluavat (Minäkin tykkään markkinataloudesta enkä todellakaan sosialismista). Mutta nykyään se yllämainituista syistä ei ole mahdollista.
Tykkäsin siitä että minun pieni karja elättäisi meidän perheen niin että ei tarvitsisi puita kaataa tueksi metsästä.
Vihervassut huutaa luontokadosta, mutta samaan aikaan vaikuttavat sitä lisää monin tavoin.
Esimerkiksi kun karjanlanta loppuu loppuu maaseudulta, silloin vähenee useat linnut. Linnut syö karjanlannassa viihtyviä pörriäisiä. Kottarainen ja pääskynen on riippuvainen karjanlannasta. Mistä vihervassut aikoo sitä järjestää maaseudulle?
Vihervassut haluaa tuhota maatalouden maasta. Nyt useat maajussit joutuu tekemään metsiin aukkoja koska raha ei muuten riitä maailman puhtaamman ruuan tuottamiseen. Elämiseenkin tarvitaan oma siivu siitä.
Vaikka aukot ei tutkimuksen mukaan lisää juurikaan luontokatoa (vihervassut ovat sitä mieltä että aukot lisää luontokatoa), niitä jussit joutuu vihervassujen harmiksi tekemään. Itse ovat talonpojan vihassaan tämän vaikuttaneet.
Jos maatalouden annettaisiin kannattaa itsessään, ei jussin tarvitsisi puuta myydä. Tiedän kokemuksesta asian - Anonyymi00150
Anonyymi00149 kirjoitti:
Tykkäsin siitä että minun pieni karja elättäisi meidän perheen niin että ei tarvitsisi puita kaataa tueksi metsästä.
Vihervassut huutaa luontokadosta, mutta samaan aikaan vaikuttavat sitä lisää monin tavoin.
Esimerkiksi kun karjanlanta loppuu loppuu maaseudulta, silloin vähenee useat linnut. Linnut syö karjanlannassa viihtyviä pörriäisiä. Kottarainen ja pääskynen on riippuvainen karjanlannasta. Mistä vihervassut aikoo sitä järjestää maaseudulle?
Vihervassut haluaa tuhota maatalouden maasta. Nyt useat maajussit joutuu tekemään metsiin aukkoja koska raha ei muuten riitä maailman puhtaamman ruuan tuottamiseen. Elämiseenkin tarvitaan oma siivu siitä.
Vaikka aukot ei tutkimuksen mukaan lisää juurikaan luontokatoa (vihervassut ovat sitä mieltä että aukot lisää luontokatoa), niitä jussit joutuu vihervassujen harmiksi tekemään. Itse ovat talonpojan vihassaan tämän vaikuttaneet.
Jos maatalouden annettaisiin kannattaa itsessään, ei jussin tarvitsisi puuta myydä. Tiedän kokemuksesta asianTykkäisin siis
- Anonyymi00151
Anonyymi00145 kirjoitti:
Jatkan. Miettikääs miksi ennen oli kaikki paremmin koko maassa. Ei oltu eurostoliiton jäsen. Silloin kun siihen liittyviin, alkoi maatalous sukeltaa. Kato korvaukset oli, kyllä, mutta ei jokaisena vuonna.
Kertaakaan ei ollut hyllyjä tyhjillään kaupoissa. Nyt ei tarvita kummoistakaan häiriötä tuotannossa kun jo hyllyt tyhjillään. Jauheliha on pieni oire tulevasta.Siis silloin kun siihen liityttiin. Pitää olla hieman tarkemmin kirjoittava
- Anonyymi00152
Anonyymi00149 kirjoitti:
Tykkäsin siitä että minun pieni karja elättäisi meidän perheen niin että ei tarvitsisi puita kaataa tueksi metsästä.
Vihervassut huutaa luontokadosta, mutta samaan aikaan vaikuttavat sitä lisää monin tavoin.
Esimerkiksi kun karjanlanta loppuu loppuu maaseudulta, silloin vähenee useat linnut. Linnut syö karjanlannassa viihtyviä pörriäisiä. Kottarainen ja pääskynen on riippuvainen karjanlannasta. Mistä vihervassut aikoo sitä järjestää maaseudulle?
Vihervassut haluaa tuhota maatalouden maasta. Nyt useat maajussit joutuu tekemään metsiin aukkoja koska raha ei muuten riitä maailman puhtaamman ruuan tuottamiseen. Elämiseenkin tarvitaan oma siivu siitä.
Vaikka aukot ei tutkimuksen mukaan lisää juurikaan luontokatoa (vihervassut ovat sitä mieltä että aukot lisää luontokatoa), niitä jussit joutuu vihervassujen harmiksi tekemään. Itse ovat talonpojan vihassaan tämän vaikuttaneet.
Jos maatalouden annettaisiin kannattaa itsessään, ei jussin tarvitsisi puuta myydä. Tiedän kokemuksesta asianSeppo Vuokko joka on luontoillan tunnettu asiantuntija, sanoo että aukot vilisee elämää toisin kuin pimeät vanhat metsät.
Minäkin olen tämän havainnut. Aukkojen heinikossa käy valtava pörinä erilaisten pörriäisten lennellessä kukasta kukkaan. Vanhoissa pimeissä metsissä ei kuulu mitään. Hiirenhiljaista on.
- Anonyymi00064
Niin se vaan on, että vielä jokunen vuosi sitten heinä piti pellolta korjata tuet saadakseen. Nyt ei enää tarvitse.
Mutta jos alkaa vesakkoa ilmaantua, niin se pitää poistaa.
Eli käytännössä 5-10 vuoden välein ajaa niittokoneella (tai raivaussahalla, jos on vain harvakseltaan vesoja tullut).- Anonyymi00143
Sinäkin toimisit jussina varmaan samalla tavalla
- Anonyymi00065
Heinänviljely on ympäristöystävällistä touhua, mutta maito- ja lihatalous, hyi!
Karjatilojen ympäristössä lemuaa metaani, tiet ovat jatkuvasti lietelannassa ja tuorerehun ajo kaivaa urat soratiehen ja painaa asvaltinkin urille.- Anonyymi00068
Minulle ei heinä maistu. Mielummin perunaa ja porkkanaa.
- Anonyymi00072
Vaikka olen duunari niin kyllä meillä maatalous täytyy olla omavaraista.
Ulkomaan liha ja vilja eivät ole niin puhtaita mitä suomen.
Kasvitaudit ja hullunlehmän taudit sekä sikarutto eivät houkuta.
Uusilla traktoreilla ja puimureilla ajaminen ärsyttää monia ymmärrettävästi.
Suomen verotus mahdollistaa poistot ja vaihdon uuteen.
Se uusi laite saisi olla valmistettu suomessa, ei ulkomailla.- Anonyymi00083
no kannatatko kiinalaisten ruokkimisen veronmaksajien tuella tuotetulla sianlihalla? Aiemmin ruokitiin venäläisiä.
- Anonyymi00086
Onko täysi tukiaisriippuvuus "omavaraisuutta"?
- Anonyymi00095
Anonyymi00083 kirjoitti:
no kannatatko kiinalaisten ruokkimisen veronmaksajien tuella tuotetulla sianlihalla? Aiemmin ruokitiin venäläisiä.
Kiinalaisilla luulisi olevan sianlihaa omasta takaa.
Tuet on tarkoitettu vain oman maan (suomi) kansalaisten tarpeeseen.
Siinä on lähellä tukien väärinkäyttö
Jos tukia maksetaan , maksajien pitäisi saada päättää myös myyntirajoituksista.
Liikaa ylimääräistä lihaa ei pitäisi tuottaa ettei tällaista Kiinailmiötä pääsisi tapahtumaan. - Anonyymi00100
Anonyymi00095 kirjoitti:
Kiinalaisilla luulisi olevan sianlihaa omasta takaa.
Tuet on tarkoitettu vain oman maan (suomi) kansalaisten tarpeeseen.
Siinä on lähellä tukien väärinkäyttö
Jos tukia maksetaan , maksajien pitäisi saada päättää myös myyntirajoituksista.
Liikaa ylimääräistä lihaa ei pitäisi tuottaa ettei tällaista Kiinailmiötä pääsisi tapahtumaan.Tuet on tarkoitettu tulonsiirroksi maataloustuottajamaisesti puuhasteleville.
- Anonyymi00155
Anonyymi00100 kirjoitti:
Tuet on tarkoitettu tulonsiirroksi maataloustuottajamaisesti puuhasteleville.
Koetapa mennä 'puuhastelemaan'. Et kestä hommaa ensimmäistäkään viikkoa, vellihousu.
- Anonyymi00080
Totta, kaikilta "höpöheinän" viljelijöiltä tuet pois.
- Anonyymi00081
Hae kananmunasi sitten vaikka Perusta. Hyviä ovat varmaan. Kanankoipesi Brasiliasta ja kaslerisi Australiasta. Tolloko olet? Vai vain kouluttamaton typerys?
- Anonyymi00085
Sitä sietääkin ohmetellä kun Närpiössä kasvatettu kurkku maksaa marketissa enemmän kuin Väli-Amerikasta tuotu banaani.
- Anonyymi00087
Kaikki mahdollinen tuki maanviljelijöille!!
Muistakaa ostaa kotimaista!
Hienoa että joku tekee töitä minun leipäni eteen!!- Anonyymi00133
Nostan hattua sinulle vaikka olisit vassu.
- Anonyymi00135
Anonyymi00133 kirjoitti:
Nostan hattua sinulle vaikka olisit vassu.
Tälläistä arvostusta jota sinä ilmennät maailman tärkeintä ammattia kohtaan, sitä soisi muidenkin osoittaa.
- Anonyymi00088
Sdp ja Vas olivat kiihkeimmin Eu menossa ei viljelijät. Eu määrittää tuet alueellaan niin parempi vaan Suomenkin noudattaa yhteisiä lakeja maksaa viljeliöille mitä on sovittu niin ei tule Suomelle sanktiota siitäkin.
- Anonyymi00089
Tuottaja saa jyväkilosta noin 0.25 e. Kaupan hyllyssä jauhokilon hinta on 3...4-kertainen.
- Anonyymi00099
Ei kapassa myydä irtojyviä vaankuluttajan saataville kuljetettua pussitettua ja jauhettua viljaa.
- Anonyymi00090
Jos maataloustuet lopetettaisiin, niin pellon hinta romahtaisi lähes nollaan.
- Anonyymi00098
Vuosikausia pelto maksoikin Suomessa enemmän kuin Ruotsissa. Peltohehtaari on raha-automaatti.
- Anonyymi00091
Aika hyvää nurmea pitää olla jotta se naapurille kelpaa, nurmi pitää uudistaa noin viiden vuoden välein ja se ei ole ilmaista. Tuskin naapuri sitä nurmea ilmaiseksi niittää jos se on jotain lumppunurmea tai heinää, jolla ei ole mitään käyttöä ja se pitää vielä viedä pois. Jos tuollaisen sopparin on saanut naapurin kanssa tehtyä, niin olet onnekas.
- Anonyymi00092
Kyllä Kekkosen aikana kaikki oli hyvin maaseudullakin.
- Anonyymi00097
Kekkosen aikaan Suomi tippui Ruotsin vauhdista. Kaupunkien kehitystä jarrutettiin Kepun vaatimuksesta ja sadat tuhannet työikäiset karkasivat Ruotsiin Kekkosslovakian "onnelasta".
MTK-Kespu-mafian voimaa osoitti mm. se, että muutama vuosi ennen kuin Suomi liittyi EU:hun Suomessa myytiin vuosittain melkein kaksi kertaa enemmän traktoreita kuin Ruotsissa. Ruotsin maataloustuotanto oli tuplat Suomeen verrattuna. - Anonyymi00115
Anonyymi00097 kirjoitti:
Kekkosen aikaan Suomi tippui Ruotsin vauhdista. Kaupunkien kehitystä jarrutettiin Kepun vaatimuksesta ja sadat tuhannet työikäiset karkasivat Ruotsiin Kekkosslovakian "onnelasta".
MTK-Kespu-mafian voimaa osoitti mm. se, että muutama vuosi ennen kuin Suomi liittyi EU:hun Suomessa myytiin vuosittain melkein kaksi kertaa enemmän traktoreita kuin Ruotsissa. Ruotsin maataloustuotanto oli tuplat Suomeen verrattuna.Kuinka ollakaan niin tuo Ruotsiin muutto räjähti huikeaan nousuun demarivetoisen Paasio-Koivisto-hallituksen noustua valtaan kevään -66 vaalien jälkeen.
- Anonyymi00164
Anonyymi00115 kirjoitti:
Kuinka ollakaan niin tuo Ruotsiin muutto räjähti huikeaan nousuun demarivetoisen Paasio-Koivisto-hallituksen noustua valtaan kevään -66 vaalien jälkeen.
Paasio oli mannerten välinen nahjus Kekkosen sanoin.
- Anonyymi00093
Lopetetaan samalla työttömyysturva, toimeentulotuet ja eläkkeet. Vähemmän niistä on hyötyä yhteiskunnalle kuin maataloustuista.
- Anonyymi00094
Hömppäheinän viljelijät ovat demareita (palkansaajia) siihen ei kosketa.
- Anonyymi00105
Mitä ne viljelee TALVISIN ??
- Anonyymi00107
Mitä työtön tai eläkeläinen tekee talvisin, miksi veronmaksajien pitäisi heitä tukea?
- Anonyymi00108
Matalous on tärkeää. Miksi suuryhtiöt, jotka keräävät voittoa osakkailleen, saavat yritystukia? Selitä. Ja paasaa maataloustuista vasta sitten.
- Anonyymi00123
Kyllä vuodesta toiseen jotkut jaksavat nimenomaan maataoustuista jankata. Mutta en ole koskaan kuullut heidän perustelevan millä tavalla sitten maatalous pitäisi tässä maassa järjestää, jos tukia vähennettäisiin radikaalista.
Nyt maailmantilanteen olleessa epävarmempi kuin vuosikymmeniin on huoltovarmuudesta alettu puhua. Mutta kyse on myös tuotteiden hintapolitiikasta. Ilman tukia viljelijöille olisi annettava käytännössä mahdollisuus päättää itse tuotteidensa hinnoista, muutehan viljelijän työ nykyään halutaan verrata muihin yrittäjän töihin.
Ainoa mitä voisi yleensä muuttaa painotuksena, että hyvin toimaantulevat yrittäjä (muutkin kuin maaseutu) ei tarvitsisi niin paljon suoria tukia, tosin investoihin ja hankintoihin edelleen. Vähemmän hyvin pärjäävät taas tarvitsisi opasteita minne tukirahoja käyttää, että niistä olisi kehitysmielessä suurempaa hyötyä jatkossakin.
- Anonyymi00109
Sen kun ryhdyt toimeen, istutat marjapensaita ja hedelmäpuita sekä metsität niitä plänttejäsi.
- Anonyymi00111
Tokiviljellyt ja luomuviljellyt pellot tarvitsevat vain hieman ehostusta ja lannoitusta ja ovat yhtä äkkiä viljeltävissä
- Anonyymi00116
Mitä ne poliitikot tekisivät oikein? eivät yhtikäs mitään. Krista Mikkonen ei tiedä että hanhet eivät kaipaa mitään suojelua, suojelua kaipaavat viljelijät. Tukia jaetaan aivan miten sattuu, maataloustukia jaetaan sellaisillekin joilla ei ole maataloutta laisinkaan. Kunnille jaetut tuet menevät hölmöläisille jotka eivät ymmärrä, että tukia ei ole tarkoitettu kavereiden kanssa omien perustettujen firmojen käyttöön. Lupa- ja valvontavirasto valvoo, ettei heitä kukaan häiritse.
- Anonyymi00121
Miksi asumista täytyy tukea verovaroin. Luulisi, että ihmiset olisivat jo oppineet asumaan ihan omin avuin.
- Anonyymi00125
Työnantajien takia joudutaan tukemaan. Yrityksiltä puuttuis työntekijät tai vähintäänkin työvoima tarjonta ilman tukemista.
Suomen paskoilla työnantajilla ei edes kunnon palkkaa ole työntekijöille varaa maksaa. Yritysten työntekijöille pitää maksaa asumistukia. - Anonyymi00126
Anonyymi00125 kirjoitti:
Työnantajien takia joudutaan tukemaan. Yrityksiltä puuttuis työntekijät tai vähintäänkin työvoima tarjonta ilman tukemista.
Suomen paskoilla työnantajilla ei edes kunnon palkkaa ole työntekijöille varaa maksaa. Yritysten työntekijöille pitää maksaa asumistukia.Liian isot ja kalliit asunnot. Hellahuone on oikea duunariperheen asunto. Kaivo pihalla ja puucee pihan perällä.
- Anonyymi00171
Anonyymi00125 kirjoitti:
Työnantajien takia joudutaan tukemaan. Yrityksiltä puuttuis työntekijät tai vähintäänkin työvoima tarjonta ilman tukemista.
Suomen paskoilla työnantajilla ei edes kunnon palkkaa ole työntekijöille varaa maksaa. Yritysten työntekijöille pitää maksaa asumistukia.Ei oo palkasta kiinni vaan lihotetaan kapitalisteja ja gryndereitä ylisuurilla vuokrilla.
- Anonyymi00122
Juu ja sitten olisi hienoa ajella kun jokaisen valta- ja kantatienkin vierustat olisi täyttä metsää. Kukahan ne sitten ennättäisi hoitamaan?!
- Anonyymi00129
Waalruussinkin renki hamvokkaa kesanto peltoja Kuopion seudulla ja nostaa tuet ei ihme jos suomen talous on kuralla
- Anonyymi00130
Vuonna 2025 maataloutta tuettiin Suomessa noin 1,9 miljardilla eurolla. Summasta yli 900 miljoonaa euroa tuli kansallisista varoista ja reilu 700 miljoonaa Euroopan unionilta.
Asumistukia maksettiin 1,22 miljardia euroa ja työttömyysturvaa Kela maksoi 2,01 miljardia euroa vuonna 2025.- Anonyymi00131
Maataloustukia maksettiin kumminkin vain hyvin hyvin pienelle ihmisjoukolle. Suomella ei varaa pitää jotain eliittiä jolle maksetaan isoja summia.
Eri asia jos maanviljelijöitä olis miljoonia silloin miljaardituet ihan jees. - Anonyymi00134
Anonyymi00131 kirjoitti:
Maataloustukia maksettiin kumminkin vain hyvin hyvin pienelle ihmisjoukolle. Suomella ei varaa pitää jotain eliittiä jolle maksetaan isoja summia.
Eri asia jos maanviljelijöitä olis miljoonia silloin miljaardituet ihan jees."Suomessa on nykyisin noin 44 700 aktiivista maatalous- ja puutarhayritystä."
1,9 miljardia noin pienelle joukolle tarkoittaa 42 505 euroo per nuppi pelkkää tukea. Voitas kai olettaa että ne edes vähän tienais ihan ite.
Jollekkin työttömälle sentään riittävä tuki on vain 30 000 euroo vuodessa. - Anonyymi00146
Anonyymi00134 kirjoitti:
"Suomessa on nykyisin noin 44 700 aktiivista maatalous- ja puutarhayritystä."
1,9 miljardia noin pienelle joukolle tarkoittaa 42 505 euroo per nuppi pelkkää tukea. Voitas kai olettaa että ne edes vähän tienais ihan ite.
Jollekkin työttömälle sentään riittävä tuki on vain 30 000 euroo vuodessa.Suurimpien tukien saajien joukossa on pääosa muita kuin maajusseja.
- Anonyymi00172
Ilman asuntoa ei kukaan kuole mutta ilman jokapäivästä ruokaa kuolee.
- Anonyymi00132
Kyllä tuo höpöheinän kasvatus pitäisi laittaa kuriin. Ei siinä ole järkeä että maksetaan tukea siitä että et tee mitään. Vähän kun ilmoitat että riistapelto niin tilille kilahtaa 300€ ha eikä tarvi kuin vähän heitellä siementä pellolle.
- Anonyymi00144
Höpöheinän viljely ja lintupellot on vihreiden keksintöjä.
- Anonyymi00147
Työttömät risusavottaan tai koulunpenkille, nyt yhteiskunta ei saa mitään vastinetta tuille.
- Anonyymi00153
Vähennetäänkö risusavotaan ja koulutukseen kuluvat rahat maataloustuista? Vai miten aattelit rahottaa.
Halvempi maksaa kuten junteillekkin on tuo että maksetaan etteivät tee yhtään mitään. - Anonyymi00159
Anonyymi00153 kirjoitti:
Vähennetäänkö risusavotaan ja koulutukseen kuluvat rahat maataloustuista? Vai miten aattelit rahottaa.
Halvempi maksaa kuten junteillekkin on tuo että maksetaan etteivät tee yhtään mitään.Halvemmaksi tulee sullekin, kun lopetat syömisen.
- Anonyymi00162
Omavaraisuus täytyy olla tai kansa.kuolee nälkään katovuosien tullessa tai taudit.
Maaviljelijät eivät voi kilpailuttaa hintojaan kuten normaali yrittäjä sillä kauppa määrää hintatason joka on globaali. Parasta olisi globaali kulkutauti joka hävittäisi tämän vasuripopulaation valittamasta joka vit... asiasta.- Anonyymi00163
mitä omavaraisuutta edustavat höpöheinän viljelijät, tai kiinalaisten ruokkijat suomalaisten veronmaksajien tuella.
- Anonyymi00165
Anonyymi00163 kirjoitti:
mitä omavaraisuutta edustavat höpöheinän viljelijät, tai kiinalaisten ruokkijat suomalaisten veronmaksajien tuella.
"Höpöheinän" viljely on kielletty tässä maassa. Selvennökseksi; kannabis-hamppukasvi.
- Anonyymi00166
Kuka estää sinua istuttamasta niitä peltojasi metsäksi?
- Anonyymi00168
"Metsityksen kuluihin voi hakea Metsäkeskuksesta metsitystukea. Tukea on voinut hakea vuoden 2021 maaliskuusta alkaen joutoalueiden, kuten viljelystä poistuneiden peltojen tai entisten turvesuonpohjien metsitykseen. Metsitystuki on 1000-2 000 euroa hehtaarilta."
Saa niin vähän tukea tuo ettei juuri innosta työntekoon. - Anonyymi00169
Anonyymi00168 kirjoitti:
"Metsityksen kuluihin voi hakea Metsäkeskuksesta metsitystukea. Tukea on voinut hakea vuoden 2021 maaliskuusta alkaen joutoalueiden, kuten viljelystä poistuneiden peltojen tai entisten turvesuonpohjien metsitykseen. Metsitystuki on 1000-2 000 euroa hehtaarilta."
Saa niin vähän tukea tuo ettei juuri innosta työntekoon.Kovoo hommoo polkee tainta maahan ja palkka jää väkisin 6000 euroon kuussa. Ei sitä enempi jaksa kerralla kuin 3 hehtaarii metsittää. Tuosta kun maksaa verot niin ei kannata liian pienet tuet
- Anonyymi00174
Anonyymi00168 kirjoitti:
"Metsityksen kuluihin voi hakea Metsäkeskuksesta metsitystukea. Tukea on voinut hakea vuoden 2021 maaliskuusta alkaen joutoalueiden, kuten viljelystä poistuneiden peltojen tai entisten turvesuonpohjien metsitykseen. Metsitystuki on 1000-2 000 euroa hehtaarilta."
Saa niin vähän tukea tuo ettei juuri innosta työntekoon.Ei saa metsitystukea pellolle jos on saanut 10 ajan maataloustukea ennen metsitystä. Tiedoksi vaan ennenkuin alat taimia ostaa.
- Anonyymi00170
Kannatta varmaan leikkiä ruuantuotannolla ja tukien poistolla. Seuraukset alkaa jo näkyä kaupan hyllyllä munat on loppu ja seuraavaksi tyhjenee liha osasto kin HK siirtyy 2 päiväseen viikkoon raakainepulan vuoksi. Heinää ne tukien leikkajat saa kohta haukata.
- Anonyymi00173
Eiköhän anneta niiden tukien nyt olla ennallaan kun Eu on ne hyväksynyt ja saadaan ne Suomen talous kiertoon . Vai pitäiskö ne ääliöitten mukaan antaa olla siellä ja Italian mafioosot ne kuitenkin ottaisi.
- Anonyymi00185
Kerroppa Ursulalle viestisi ja vaadi korjaus , hän päättää ei Suomalaiset.
- Anonyymi00186
Seuraava hallitus tulee korottamaan maataloustukia, jos Keskusta on mukana siinä.
Saadaan maatalous takaisin kannattavaksi yritystoiminnaksi.- Anonyymi00187
Ei tule kepu korottamaan tukia kun on jo kerennyt liikaa vieraantua maaseudusta ja suurin osa äänistä tulee palkansaajilta. Muutenkin kepu mennyt pilalle kun alkaa vihertää liikaa.
- Anonyymi00188
Nämä on vasemmistopuolueiden lempilapsia,sitä kysy siis heiltä😉
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma821681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41985Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55874